Webshopok - Fogyasztóvédelem

Megmondom őszintén, én mint IT-s ember, utálok webshopokban vásárolni. Hogy miért? Mert sokszor valótlant állít, kifejezettem a megtévesztésre megy, illetve egyszerűen a kommentek moderálása azt jelenti, hogy ami nekik nem tetszik vélemény (mert negatív, lehúzná a terméket), azt egyszerűen nem teszik ki. Több példa is volt erre. Általában konkrét dolgokat keresek, vakon nem nagyon veszek, max. kínából és ebayről pár dolláros vackokat (de azt is egyre kevesebbet, mert szó szerint vackok)

Telefon vásárlás (az utóbbi 3 alkalommal, az időben kb. 6-7 évet jelent):

Egy konkrét példányt kerestem minden esetben, nyilván jó áron, ami nem feltétlen a legolcsóbbat jelenti. A képre ugye nincs mit adni, mert "csak illusztráció", de a leírásra sem igazából, mert "a tévedés jogát fenntartják". Többször, több helyen volt, hogy megrendeltem, majd utána hívtak vagy írtak, hogy az ár nem annyi, mert az a másik színre vonatkozik, vagy csak a kevesebb memóriás modul... vagy hogy mégsem tudják 2-3 munkanapon belül szállítani, csak 2 héten belül... vagy hogy nem jár hozzá töltő és fülhallgató.

Turmix vásárlás, pár éve:

Egy konkrét típust kerestem szintén, jó áron. Találtam is, feltűnően olcsóbban, mint a bolti ár, viszont elvileg ugyanaz a termék volt, ugyanazzal a logóval és ugyanazzal a névvel. Minden kép, leírás stimmelt. Majd mikor megkaptam és kibontottam, akkor már látszódott, hogy azok a logók és feliratok bizony utólag lettek rászitázva. Ezzel nem is lett volna baj. A baj ott kezdődött, hogy a turmixpohárra való csavaros fedő olyan volt, mintha egy mérettel nagyobb lenne, ugyan ráhúzni rá lehetett, de amúgy lötyögött rajta és akármennyire húztad meg, úgyis folyt mellette a cucc. Aztán jött még, hogy 3 hónap után az elvileg rozsdamentes acélból készült aprító fejből kb. hullott a rozsda, majd utána folyt is. Visszaküldtem, természetesen saját költségemen, cserélték, kaptam egy ugyanolyan fost. Majd 3 hónap múlva azzal is ugyanez volt, akkor kivertem a balhét, visszaküldtem, és kaptam egy cserét, ami valószínűleg a balhénak köszönhetően már egy eredeti cucc volt (amilyen márkát konkrétan kerestem), ezt azóta is használom, és azóta is jó. (Azt már le se írom, hogy magával a géppel is volt probléma, erősen amperszaga volt használatkor, azt is visszaküldtem, nem tudom hogy javították vagy cserélték (hamisítványra), de az is megy azóta is)

Párásító, pár éve és most újra:

Hihetetlenül száraz a levegő az irodába (25% környéke alapból), télen a fűtés, nyáron a klíma miatt. Ki van száradva az arcom, a kezem, a szemem, szikrázik minden, amihez hozzáérünk. Volt előtte hidegpárásítóm kínából, az első. Olcsó volt, működött. A baj annyi volt vele, hogy kicsi volt a tartálya (3-4dl), az így kb. 2-3 óra alatt elment belőle, a másik hogy a finom por amit levegőbe hányt, mindenhol leült, és egy nap után olyan volt minden, mintha egy liszteszsák robbant volna fel az irodában. Aztán nem akartam hidegpárásítót, lett egy melegpárásító, aminek konkrétan az volt a leírásában, hogy beállítható páratartalom, csapvízzel üzemeltethető, automatikusan kikapcsol ha kiürül a tartály. Ebből semmi nem igaz. A beállítható páratartalom annak volt a szép megfogalmazása, hogy volt rajta egy pici tekerő, ahol tudtad állítani, hogy kicsit jöjjön a gőz, vagy nagyon, de pont leszarta a páratartalmat, ment amíg volt benne víz, így ha estére bekapcsolva hagytam reggelre a másik végleg volt, az ablak alján 5 centi magasan gyöngyözött a víz, és állt a lecsapódott pára bent az ablakpárkányon. A csapvízzel üzemeltethető az annyit jelent, hogy persze tölthetsz bele azt is, de kb. 2-3 naponta lehetett vízkövezni egy jó fél napot, mert az elektródáin illetve körülötte fél centis vízkő rakódott le. Az automatikusan kikapcsol feltétel semennyire nem teljesül, lévén mechanikus kapcsolója volt. Az elmélet az volt mögötte, hogy ha kifogy a víz, akkor az elektródák között nincs ami zárjon, így gondolták nem folyik áram... De. Egyrészt teljesen sose tudta a vizet kiüríteni a tartályból, mert ha csak az elektróda vége ért bele épphogy a vízbe, akkor már nem tudta elforralni, viszont ahhoz pont elég volt, hogy ebben az állapotában akár napokon keresztül is folyamatosan forró legyen. Ez lett a veszte is, kb. 1,5-2 év szezonális használat után (nagyjából 2 tél és 1 nyár) konkrétan szétégett, elszenesedett a felső műanyag rész, ahol az elektródák végződtek. Aztán most megint nézelődtem, kerestem... Hidegpárásító újra, mindenféle szűrővel. Minden állítható, nagy tartály, stb. Nem csinál port, mert van szűrő benne. Legalábbis a leírásban ez volt. Kiválasztottam, megrendeltem, direkt nem ilyen kis szaros webshopokból, hanem egy nagy áruháztól, mert hát hülye azért nem vagyok. Szóval nincsenek csodák, lószart se ér a szűrő, ugyanúgy finom fehér porral árasztja el a levegőt. Írtam kommentet, beküldtem, és semmi nem történt.

És még jó pár eset amit most nem akarok leírni, amikor online vettem valamit (totál különböző helyekről), és nem azt vagy nem úgy kaptam, amit vártam. Problémás a csere, kötekednek a garanciánál, vagy ha egyszerűen vissza akarod küldeni, mert szar és nem kell.

Többször volt, hogy a negatív értékelés, nem ajánlást nem tették ki, direkt néztem pár hétig, hogy megjelenik-e a beküldött comment/pont. Most legutóbb a párásítónál sem, igaz ez még egy pár napos csak....

Volt hogy küldtek egy díjbekérőt termékre, talán pont valamelyik telefonra, majd amikor megjött a cucc, a számlán egy tök másik cég szerepelt (más név, más székhely, más adószám, más bankszámlaszám...).

Kérdem én, mit lehet ilyenkor tenni? Azon kívül, hogy ne vásároljon az ember webshopban semmit?

Hozzászólások

Ismerős jelenség, engem egyszer arról próbált meggyőzni egy kereskedő a nem megfelelő termék kiszállítása után, hogy nekem kellene állnom a visszaszállítást.

Ez az olcsóság ára. Aki normálisan csinálná, annak - néhány kivétellel - alákínálnak és kinyírják a versenyben az ügyeskedő, mindenen spóroló (ÁFA csaló) gazemberek.

Pont erre van az elállás joga, mert nem tudhatod, hogy amit kapsz az jó-e neked, még ha köszönőviszonyban sincs azzal, amit rendeltél. Kaphatsz nyakláncot cipő helyett, nehéz lenne bizonyítani a szándékosságot még nagy értékeltérés esetén is. Ezért fontos megnézni, hogy ki van az áruház mögött. Mert hiába jár(na) vissza, ha nincs kitől visszaszerezni.

És ettől az utánvét sem véd meg, mert előbb át kell venned a csomagot. Mindenképpen futsz a pénzed után.

https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/fogyasztovedelmi_abc_1 "14 napon belüli visszatérítés"

ui: igen, az igazságérzetét bántja az embernek, hogy hibás teljesítés esetén is neki kell fizetni, de ha mégsem hibás, akkor ki fizet utána kinek? :)

Szerintem ha rendelsz egy cipőt, és nyakláncot kapsz helyette, akkor ott nem az elállás jogát kell érvényesíteni. Én legalábbis biztosan nem fizetném a csere költségeit, mivel nem az én hibám.

45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet:

11. § (1) Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés és távollévők között kötött szerződés megkötését megelőzően a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót
a) a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, az adathordozónak és a terméknek vagy szolgáltatásnak megfelelő mértékben;
...
(6) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatás a szerződés részét képezi és nem módosítható, kivéve, ha a szerződő felek erről kifejezetten megállapodnak.
(7) Az e §-ban meghatározott tájékoztatási kötelezettség teljesítésének bizonyítása a vállalkozást terheli.

Márpedig ha nem a megrendelt terméket kapod, akkor valószínűleg ez a feltétel nem teljesül. Azt, hogy a tájékoztatás megtörtént, azt a vállalkozásnak kell tudnia bizonyítani. Ezt nyilván nem tudja, mivel nem azt küldte, amiről tájékoztatott.

EU-s szabályozás szerint pedig: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_hu.htm

Ingyenes kétéves szavatosság minden termék esetében

A fogyasztókat az Európai Unióban vett termékek tekintetében legalább kétéves szavatossági idő illeti meg, méghozzá díjmentesen, akár az interneten, akár üzletben, akár postai megrendeléssel vásárolnak.

Ezt a kétéves garanciát minimumjogként írja elő az uniós szabályozás – előfordulhat tehát, hogy az az ország, ahol Ön él, hosszabb időtartamú védelmet biztosít.

Ha az Ön által az Európai Unióban vásárolt termékek valamelyike hibás, nem úgy néz ki vagy nem úgy működik, ahogy azt megvételre kínálták, a kereskedőnek kötelessége azt ingyen megjavíttatni vagy kicserélni, vagy a termék vételárának egy részét vagy egészét Önnek visszafizetni.

Általános szabály, hogy csak akkor lehet a vételár részleges vagy teljes megtérítését kérni, ha a javításra, illetve a cserére nincs lehetőség.

Tehát ha nem úgy néz ki, vagy nem úgy működik, mint amit a megrendeléskor tájékoztatásként kaptál, akkor a kereskedőnek kötelessége azt ingyen megjavíttatni vagy kicserélni. Márpedig ha más típus, és emiatt nem úgy néz ki, akkor javítani nyilván nem tudja. Szóval szerintem ha ilyen tévedés van, akkor abba a fogyasztónak nem kell fizetnie, azt a vállalkozás köteles ingyen kicserélni.

Nagy Péter

Ha túl olcsó, akkor gyanús, ha a bolt nem egy Edigital, Alza stb. szintű hely, biztos nem veszem meg. (Ha mégis megvettem, aztán kiderül, hogy hamisítvány, akkor ha nem Kis Pista Bt.-től rendeltem, jelzem, hogy gyerekek, k*rva gyorsan vissza az egész, vagy felnyomlak a NAV-nál. Ez általában azért hat. De nem Kis Pista esetén, aki viszont lesz*rja, mert nagy valószínűség szerint csak stróman.)

Ha a termék tervezésileg sz*r, azért meg nem a webshop a felelős. Ha bementél volna a boltba, ott leemeled a dobozt a polcról, akkor jobb terméket kaptál volna? (Viszont nem lenne meg a 14 napos elállási lehetőséged, amivel úgy látszik, nem éltél, hanem inkább nekiállsz panaszkodni, hogy minden webshop egy sz*r.)

Nem kapok jobbat, viszont valószínűleg ha leemelem és rögtön látom hogy szar, akkor otthagyom és megyek tovább. Ezt egy webshopnál nem tudod megtenni.

Továbbá sajnos amik a hibák vagy problémák, azok tipikusan nem azok, amik első ránézésre láthatók, hanem használat közben derülnek ki.

"Sose a gép a hülye."

Vissza tudod küldeni 14 napon belül indoklás nélkül, ha magánszemélyként vetted. Ha cégként, akkor csak 3 nap!

Kötelesek visszavenni. Ha nem veszik vissza, fogyasztóvédelmi bejelentést kell tenni.

Ha nem írták oda, hogy a visszapostázás díja a vevőt terheli, akkor ingyenes a visszapostázást. Ha odaírták, akkor te állod a postadíjat.

Arukereso.hu-n nézz utána a cégnek, ott vannak értékelések. Noname helyről inkább ne vásárolj. Arukereso.hu-n bőven vannak olyan boltok, amiket már több tízezren értékeltek, és 4,5 / 5 körüli pontszámuk van.

De, cégként vettem.

Azt hiszem az árukeresőn is volt már olyan, hogy lepontoztam egy boltot, és nem jelent meg az értékelés, pedig nem k*rvaanyáztam benne vagy ilyesmi...

A 14 nap se ér sokat bizonyos esetekben. Vettem pl. hajvágót. Namost a hajamat általában kéthetente dúrom le, szóval legjobb esetben is kétszer használom ez idő alatt, hacsak a próba kedvéért nem nyírom le mondjuk a családot vagy a szomszédot is. Direkt Remingtont kerestem, mert az előző is az volt, évekig ment és szerettem. Csak egyszer beleejtettem a mosdókagylóba, és a késnek a műanyag házának az egyik sarka eltört, így nem áll stabilan, kicsit félremegy a kés, hangos (meg persze a mechanikának sem jó). Próbáltam ragasztani, nem sikerült, és nem lehet hozzá kapni másik fejet (elvileg...). Ez is milyen jó, fogyasztói társadalom... na mindegy. Szóval kerestem másikat. Nem akartam se elemeset, se akkusat, de konkrétan hagyományos 230-ba bedugom típusú haj és szakállnyírót talpakkal nem lehet kapni. Szóval lett egy alap akkus, mert hát elemmel se akartam szarakodni, nagy extra funkciók meg nem kellenek, meg ipari felhasználás sem. Kibontás után éreztem már, hogy ez valami silány minőség, mert olyan könnyű volt mint a pille, ergó semmi anyag nincs benne. Biztos voltam benne, hogy nem fog évekig menni. Kétszer megborotválkoztam vele meg levágtam a hajam, a harmadik alkalomnál menet közben egyszer csak brrrr csend. Lemerült. Ó hát semmi gond, bedugjuk a töltőt. Vágnám tovább, nem megy. Megvolt még a doboza, elő a manuál... Töltés közben nem használható. Hogy az a... Nem baj, gondoltam várok egy kicsit, addig csinálok ezt-azt, biztos tölt annyit, hogy gyorsan befejezem. Fél óra töltés után kb. 30 másodpercnyi üzemidőt sikerült neki beletölteni. Akkor néztem meg a töltőt, 100mA. Azt hittem rosszul látom. Megint manuál, töltésnél nézem, átlagos töltési idő: 10-12 óra. Ott kb. bebasztam a szekrénybe, elővettem a régit, és azzal szerencsétlenkedve fejeztem be a vágást. Szóval ez így röhej. Gondolj arra előre, hogy holnap hajat fogsz vágni, ne felejtsd el előző este töltőre tenni ezt a szart, hogy másnap este tudd használni. Ezt is megírtam akkor oda ahonnan vettem, ez az értékelés sem került ki. Mellesleg nem értem, hogy egy ilyen cég miért égeti a saját márkáját ilyen szar termékekekkel.

Ez kb. 1 éve volt. Azóta a helyzet fokozódott, az akksi szarabb, 2 menetet már volt hogy nem bír végig, úgyhogy mostmár kb. minden vágás előtt egy nappal be kell dugnom tölteni. A régi még mindig megvan vésztartalékként egyébként, és volt már rá szükség. Azon gondolkoztam, hogy szétszedem az egészet, kihajítom az akksit, valami erősebb adaptert ráforrasztok direktben, aztán viszlát. Éljen a kokány.

"Sose a gép a hülye."

Sajnos a mostani Remingotonok konkrétan az átverés kategóriába esnek.

Van egy HC363C-m, kerámia penge, gyakorlatilag örök élet. Akkut cseréltettem már benne, nem merem megsaccolni hány éves, de öt és tíz között. De az is lehet hogy 10+.

Egy bajom van vele, hogy egyre hangosabb.

Vettem egy új HC363C-t(*). Újonnan is szarabbul vág mint a régi, a penge valami átverés, és az egész érezhetően gagyi. A bolt nem veszi vissza, mert ki van bontva és higiéniai termék. Megy a gyártónak egy levéllel, hogy dugják fel maguknak, soha többé remington terméket, ingyen se.

Elmentem a fodrászhoz, megkérdezem mit javasol (Moser), azt vettem. Profi, halk, iszonyat jó.

 

*) Utólag már látom, hogy gyanúsan olcsó volt.

Pont így jártam én is. Soha többé remington. A régi Philips hajvágó ami 10+ éves még mindig jobban teljesít.

Én az utolsó gép összerakásánál a házzal szívtam meg, pedig nem apró shop-ból rendeltem.
A shop:
Az első ház oldallapjának az élén kb 10 cm hosszan le volt pattanva a festék visszaküldve... A postát vissza én fizettem.
B shop:
A második az szerintem használt volt. A hozzá kapott csavarok közt volt rozsdás. Egy-két csavarhely mellett csavarhúzó karcos volt a festés. A házon is lehetett apró rozsdát találni.
A harmadik szintén ettől a shop-tól érkezett. Ők vállalták az első használt ház visszaszállítását is. A harmadiknak pedig az egyik lába volt kitörve. Irtam nekik, hogy mi a helyzet, tudnak e hozzá küldeni csere lábat, mert akkor megtartanám. Pár napon belül meg is érkezett. Nem tudom honnan vadászták, de le a kalappal.

En a Philips supportnal panaszkodtam amiatt, hogy a haj/szakallvagom nem mukodik, ha toltore van dugva. Erre az az egyszeru valasz erkezett toluk, hogy mivel zuhany alatt is hasznalhato szerkezetrol beszelunk, csak igy tudjak meggatolni, hogy valaki toltore dugva, zuhany alatt hasznalja. 

Philipsnél se mindegy, hogy melyik piacra szánt terméket veszed. Az olcsóbb shopokban keleti (orosz/ukrán) Philipset árulnak, angol nyelvű lapjukon sincsenek fent ezek a termékek általában. Az én vízálló Philips borotvám használható akkuról és hálózatról is (akár merült akkuval, töltés közben). Mondjuk ennek meg a kábele sz*r, elkezdett "hámlani". Philips indiai supportja pedig külön megér egy misét :)

Csak kíváncsiságból rendeltem kb. 3-4 hónapja egy "Xiaomi Mi Enchen" nevű hajvágót, 10 USD alatti áron jött szembe. USB-C-n lehet tölteni. Hetenkénti szakáll és havi hajvágás mellett még nem sikerült az első töltés után lemeríteni. Kerámia fej, kétféle sebesség, sok fokozatban állítható vágás, stb. Ha a Philips sem válna be, akkor ezt bátran javaslom :)

https://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer

lehet hogy rosszul tudom, és céges vásárlásra még 3 nap sincsen, hanem lehet hogy egyáltalán nem kötelesek visszavenni. 

45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet

És a Polgári Törvénykönyv.

A definíciók is lényegesek, hogy ki minősül fogyasztónak (cég elvileg nem).

A 45/2014. (II. 26.) Korm. rendeletben nem lehet semmi olyan, ami cégként vásárolt termék visszavételére vonatkozhatna, mivel az kizárólag a fogyasztó és a vállalkozás közötti kapcsolatot szabályozza.

A PTK-ban konkrétan mire gondolsz, ami alapján vállalkozások között 3 napon belül vissza kell venni a terméket? 

https://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer

Szia!

Párásítóval kapcsolatban: nem a párásító dobja magából a port, hanem a vízpára hozza ki a levegőből a port, ami ott van, így aztán akárhogyan is hirdetik, szűrővel vagy a nélkül, a rendszeres porttalanítást nem ússza meg az ember (de mellesleg ez azt is jelzi, hogy a párásítás nélkül ennyivel több port szívnál be).

Mindezt tapasztalatból mondom. Éveken keresztül használtunk párásítókat, több gyártótól (és most nem név nélküli kínai vacakokról beszélek), mindegyik mellett takarítani kellett.

Gábor

Egyáltalán nem a levegőben lévő port hozza ki, hanem nagyon finom mészkő szerű port. Az ultrahangos porlasztás a vízben lévő vízkövet és egyéb ásványi sókat is elporlasztja. Arra lenne a szűrő, hogy a vízből kivegye ezeket, még mielőtt porlasztásra kerül.

"Sose a gép a hülye."