A Steam nem fogja hivatalosan támogatni az Ubuntu-t annak 19.10-es kiadásától kezdve

Címkék

A Valve alkalmazásában álló Pierre-Loup Griffais ma bejelentette a Twitteren, hogy a Steam nem fogja hivatalosan támogatni az Ubuntu-t annak 19.10-es kiadásától kezdve, illetve, nem fogja azt a felhasználóknak ajánlani. Egyelőre keresik a módját annak, hogy a meglevő felhasználók ebből minél kevesebbet érezzenek, illetve keresik azt a disztribúciót, amivel az Ubuntut pótolhatnák, de a kiválasztás még nem történt meg, az döntés későbbre várható.

Hozzászólások

Úgy is ott a SteamOS, ami Debian-ra épül. Nyomják a saját rendszerüket, a többi disztró meg oldja meg magának, hogy kompatibilisek legyenek. Az Ubuntu meg csináljon meg amit akar.

---
"Errors are red
My screen in blue
Someone help me
I've deleted Sys32"

Mivel másra is akarom használni a gépemet játékon kívül, így eddig sem SteamOS és nem is Ubuntu volt rajta, viszont a hivatalosan nem támogatott disztribúción mégis ment megfelelően a Steam.

Gondolom ezenúl az Ubuntu felhasználók ugyanígy csinálják majd, felteszik a nem támogatott disztibúciójukra és csak simán használják.

https://store.steampowered.com/sale/steam_machines

Annyira nyomják hogy kipotyogott a képernyőről. Bukta volt az egész. Egy kicsit hülye ötlet is volt: a vásárlók nem fognak rajongani egy olyan pc-konzol hibridért, amit a ps vagy az xbox helyett vesznek majd meg, cserébe vehetnek egy másik laptopot vagy pc-t, mert dolgozni nem lehet rajta. A steam link önmagában sokkal jobb ötlet volt, hiszen a pc gamereknek csak egy kis dongle -t kellett venniük ahhoz, hogy a steam-es játékukat a fotelból is tudják tolni, és meg tudják tartani a rendes pc/laptopjukat, amit munkára vagy egyéb dolgokra is használhatnak majd.

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Ez is érdekes: "The regression highlights the fact that there are currently no true desktop distributions. A desktop product would have seen the server-centric security fix get queued, tested and found the fact that it breaks Steam, and held it off for the two days it needed to get fixed."

A fenti feltehetően a 32 bit dobása miatt van. De van más probléma is:

A legfrissebb stable kernelkiadásokban érkeztek hálózatkezeléssel kapcsolatos biztonsági javítások, ami(k) töri(k) a Steam kliens hálózati kommunikációját. A javítások egyelőre tesztelés alatt állnak, de nincsenek még benne egyetlen kiadott kernelben sem:

https://twitter.com/Plagman2/status/1142241802084184064

A Valve fejlesztők szerint ez rámutat arra, hogy nincs jelenleg egyetlen valódi desktop Linux disztribúció sem.

https://twitter.com/Plagman2/status/1142245249521078272

Mondjuk Linus ölni szokott azért, ha a karbantartói olyan változtatásokat fogadnak be, amik userland alkalmazásokat törnek el. Szokott emiatt őrjöngeni. Most is elkezdett belefolyni a diskurzusba:

https://github.com/ValveSoftware/steam-for-linux/issues/6326#issuecomme…

--
trey @ gépház

Arra azért kíváncsi vagyok, hogyan sikerült a Steam kliens hálózati kódját úgy megírni, hogy a kernel security patch-ek elrontják...

Lehet ujjal mutogatni, meg nyavalyogni, hogy nincs egy valódi desktop linux distro sem, de nekem az a tapasztalatom, hogy ha valamit rendesen csinálunk, akkor azzal nem szokott gond lenni.

Persze elképzelhető, hogy tényleg a kernel a ludas, és a Valve-osok mindent jól csináltak, sajnos nincs sem időm, sem kedvem most kideríteni.

Teljesen rosszul értelmezed a hírt. Nem a linuxos támogatást vonják meg, csak az Ubuntunak vágnak vissza azért, mert 19.10-től kezdve nem lesznek 32 bites multilib csomagok. A többi disztró, meg a saját Debain-alapú SteamOS-ük továbbra is lesz támogatva. Már a Wine-sek is bevágták a durcit teljesen érthetően ugyanezen az okból, hogy akkor a 19.10-es Ubit ők sem támogatják.

No keyboard detected... Press F1 to run the SETUP

Nem tudom, szerintem az legit igény hogy a régi, legacy szarjaimat futtatni tudjam, beleértve ebbe a <10 éve megvásárolt játékaim egy részét.
Magánfelhasználóként kifejezetten bicskanyitogató, hogy csomó szoftverem nem fogom tudni használni spórolás/pár disztró krampácsoló autizmusa miatt.

Ezt remélem viccből írtad...

Egyrészt nem minden lehet opensource, másrészt a 32 bitre "optimalizált" legacy opensource cuccokat (pl. játékok) mégis ki a bánat migrálna 64 bitre? A Canonical, akinek Linux disztró hegesztés a fő profilja nem hajlandó már az évtized(ek) óta 32 és 64 bit alatt normálisan futó libeket lefordítani és bugtrackelni SEM, nem hogy migrálni forráskódot.

Ez nem mindig olyan egyszerű, hogy a fordítóban más targetet adunk meg sajnos...

Az igény jogos, de a szoftvervilág máshogy működik már évtizedek óta.

"beleértve ebbe a <10 éve megvásárolt játékaim egy részét."

Ez az álom kategória sajnos, nem kellene így lennie, de így van.
Talán a virtuális környezetek még segíthetnek, vagy emulátorok, de a natív támogatásnak annyi.

--
robyboy

Ha valami komoly hardveres, vagy architekturális oka lenne a multilib elhagyásának, én elfogadnám. De nincs. A hardver tudja, a komponensek tudják, náluk, más disztrókon szépen működik időtlen idők óta. Azt érzem, itt csak arról van szó, hogy van valami inverz hajbazer a Canonical vezető mérnökei között, akinek becsípődése ez a téma és eladta a vezetőségnek, hogy a 32 bites multilib kidobásával majd jó nagyokat fog spórolni a cég.

A multilib/multiarch témakörben azért kíváncsi lennék mekkora erőforrása "pazarlódik" el a Canonicalnak és mi az, amit csak átrántanak debilányból. :)
Más disztrókon ez a kérdéskör valamiért nem okoz ekkora fejfájást, pedig ott nincs is alapdisztró, amiből át lehet emelni dolgokat.

Hogy ha ekkora nyűg a desktop disztró fejlesztése a Canonicalnak, akkor mi a bánatnak erőltetik?

Annyira nem erőltetik már:
- upstart: halott (goto systemd)
- unity: halott (goto gnome3)
- mir: halott (goto wayland)

Azért még fejleszteni fejlesztik, csak az utóbbi években már nem erőltetnek új ötleteket. Megszüntetni nem akarják, mert az nagyon odatenne a cég hírnevének, amit egyébként szerver/infra/cloud oldalon bőven tudnak kamatoztatni.

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Te is beleesel abba a tévedésbe, mint sok ember, azt hiszitek, hogy Linux=Ubuntu. Egyáltalán nem így van. Van egy nagy rakat disztró, amik ráadásul jobbak is az Ubuntunál, és azokon továbbra is meg van oldva a 32 bites szoftverek futtatása. Ezt most csak az Ubuntu, ahol a fejlesztőcsapat elkezdett szívózni hülyeségeken.

Most egyébként a legutóbbi hírben beböffentették, hogy mégse lesz megszüntetne a 32 bites multilib, de a 18.04-es Ubuntu 32 bites csomagjait kell használni, ami semmivel nem jobb, mert elavult verziók. Dákófejűek ezek mindenképpen, akárhogy vergődnek.

No keyboard detected... Press F1 to run the SETUP

A 32 bit nem hogy nem a jövő, hanem rég a múlt. A 64 bit sem a jövő, sokkal inkább a jelen kőkemény valósága. A 64 bit onlyságnak pont én szoktam a legnagyobb támogatója lenni, emlékezz csak vissza a hajbazeres vitatopikokban lévő írásaimra.

De azt kell látni, hogy sok 32 bites alkalmazás, játék, driver van, amit ma is használnának. Anno beletették a sok energiát meg munkaórát a fejlesztésbe, a proci és a kernel tud 32 bites kódot futtatni natívan, akkor miért ne hasznosuljon ez a sok régi szoftver?

Egyébként nem az, hogy ezek a szoftverek nem futtathatóak. Arch Linuxon meg tudnák oldani AUR-os csomag formájában a 32 bites multilib csomagokat, vagy tudnák forráskódból fordítani, ahogy a gentoo-sok is, ők pont vastagon letojják, hogy mit támogat a Canonical meg a Valve. Az Ubuntu itt pont azokat a kezdő felhasználókat szivatja, akik pont azért használnak Ubuntut, mert annál haladóbb disztróhoz, meg hackeléshez nincs meg a tudásuk.

Ráadásul az ubuntusoknak az ilyen fajsúlyos döntéseknél sokkal reálisabbnak kéne lenniük, mert nem csak őket érinti, hanem az összes Ubuntu-alapú disztrót is. Nagyobb a felelősségük. Egy kis disztró, amire nem épül semmi, sokkal felelőtlenebbül hozhatja meg a döntéseket, mert nem kell sok emberre figyelniük.

No keyboard detected... Press F1 to run the SETUP

Nem is a Wine vagy a Steam igényli a 32 bites libeket, hanem az alattuk futó 32 bites programok, játékok. A Steam egyébként nyújta a 32 bites libeket a játékokhoz, csak annyi multilib támogatásra van szüksége, hogy a 32 bites Steam kliens el tudjon indulni. Ugyanez van Wine-nal. Ezeket átállíthatnák 64 bitre, de a 32 bites alkalmazások esete ezzel nem oldódna meg, csak annyit érnénk el, hogy a kliensek zavartalanul futnának.

Tehát itt nem arról van szó, hogy az összes 64 bites csomagból kell egy 32 bites verzió. Elég lenne egy multilib tárolóban csak néhány főbb alapcsomagból 32 bitesen nyújtani, pl. mesa, alsa, stb.. Ezt a keveset kéne csak támogatni, de az Ubuntu erre sem hajlandó. Ez a gáz.

No keyboard detected... Press F1 to run the SETUP

.app nincs optimalizálva Mac gépéhez, és frissítése szükséges.

Ez az alkalmazás nem fog működni a macOS jövőbeni verzióin, és a kompatibilitás javítása érdekében frissítése szükséges. További információért vegye fel a kapcsolatot a fejlesztővel.

ugyanmá.... macos...

--
GPLv3-as hozzászólás.

Ugyanaz a helyzet mint az okostelefonos piacon, vagy a Sith lovagok esetén: a piac kettőnél többet nem bír egyszerűen benyelni és fenntartani. Nem jelenti azt, hogy a Linux technikailag ne lehetne egy jó desktop rendszer, csak azt jelenti, hogy nincs mögötte elégséges támogatás az alkalmazásfejlesztői vagy hardvergyártói oldalon ahhoz, hogy a nem technikai emberek tömegei magabiztosan használni tudják.

Egyébként most vettünk a cégben egy új arcnak Dell gépet, bekapcsoltuk és ott virított a Dell által gondozott Ubuntu, és köszöni remekül üzemel. Igaz, ő sem játszik, csak fejleszt :)

Én ~10 éve ezen a rendszeren dolgozva keresem a kenyeremet, de játékra fenntartok egy külön ssd -t Windows -zal. De a játék megint nem egyenlő a desktoppal, maximum van közös részhalmazuk. Mindent ezen a rendszeren végzek a játék kivételével, és elégedett vagyok vele, szép is, gyors is, minden alkalmazás megy rajta, és minden hardver elem. Kivéve a dedikált GPU/integrált GPU közötti automatikusa váltogatást (Optimus vagy minek hívták régen), mert az a része szopás, a steam-el meg a wine-al egyetemben. Lásd külön bootolható Windows. De lehet, hogy amióta utoljára ezt megnéztem (~3 év), azóta már megy rendesen.

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Ami a hardver támogatást illeti, az utóbbi években elég sokfajta laptop fordult meg a kezemben és mindegyiken hibátlanul kúsztak fel a Linux desktopok Next, Next, Finish stílusban.

Ellenben egyes Win10-es gépekkel, amiken egyszercsak nem megy a wifi, a Win nem talál hozzá frissítést, a chip gyártó azt írja, hogy a gép gyártójától szedjem le, ami valóban működik, miután sikerül kitalálni, hogy melyik telepítő kell, mert típusszám alapján többet is feldob. Más gyártóknál a fényerő állítás nem megy, amíg újra nem húzom u.a. W10 verzióval...

Azért a srác is seggel áll neki:
- francért nincs saját automata teszt infrastruktúrájuk ami jelezhetné ha valami baj van
- francért várja másoktól h ezt teszteljék
- francért várja h az ő kis bináris blobjukban a valszeg ocsmány kód működjön, ahelyett, h ők fixálnák a bugjaikat
- steam kliens != játszani desktopon

na ez kemény. Addig maradok LTS-en.

--
GPLv3-as hozzászólás.

Nem azt mondták hogy kiírja pirossal hogy húzd el a beled a szaros ubuntuddal, hanem azt, hogy nem fogják gondozni, csiszolni folyamatosan rá. Attól még működhet. Az Arch Linuxon sincs hivatalos support, mégis működik.

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Nem használom, mert van külön Windowsos ssd -m dedikáltan játéknak. A gép maximum havonta 1-2x futtat játékot. Így az Arch Linux, amivel dolgozom, nem szükséges hogy hajtsa a dedikált GPU-t, elmegy az intellel (hűvösebb). Plusz sokkal egyszerűbb az egész setup, ha minden játékot Windows-on futtatok. Nem csak steam játékok vannak itt, hanem blizzardos, meg retrók is. Elképzelhető hogy most éppen minden menne, de az sem kizárt hogy megjön az új Wow kiegészítő vagy egy sima upgrade, és széttörik az egész (az elmúlt ~5 évben rendszeresen próbálkoztam Wine/WoW kombóval, vagy szuperjó volt, vagy szétszakadt - idegesítő).

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Nekem is van külön wines gépem játszani, de előfordul, hogy valami régebbi kalandjátékért (pl a Broken Sword első részét kezdtem el) nem kapcsolom be a nagy gépet, hanem a dolgozós gépen játszok vele egy kicsit. Ezt egy ideje nem tudtam megtenni, de most flatpak-kal felraktam a steamet és az megy.

>Az Arch Linuxon sincs hivatalos support, mégis működik.
Nekem kevésbé pozitívak a tapasztalataim, problémás tud lenni a Steam arch alatt.

Ha csak annyira fog működni bubin ezentúl, mint arch alatt, azért az eléggé érvágás lesz a linux gamingnek. Eddig sem volt hézagmentes a dolog.

Nekem még nem volt bajom Archon a Steam-mel. Engedélyezni kell hozzá a pacman.conf-ban a multilib tárolót és simán lehet telepíteni, hiba nélkül fut nálam. Igaz én csak pár natív linuxos játékkal használom, ilyen Proton DXVK-t nem futtatok rajta egyelőre (az asztali gamer gépemen fogok, de arra még nem volt időm Linuxot tenni).

No keyboard detected... Press F1 to run the SETUP

Jól emlékszel, meg nem is. Formailag 10 év az Ubi LTS támogatása. De! Ingyenesen, desktop userként csak 5 évig kapsz hozzá frissítéseket, én úgy tudom, 5 év után csak fizetős vállalati ügyfeleknek van hozzá frissítés, nekik sem feautre, hanem csak sec hole-okat foltoznak itt-ott.

Azt senki ne gondolja komolyan, hogy egy mai disztróverzió 10 év múlva is használható lesz, már 5 év múltán is teljesen használhatatlanra elavulnak benne a csomagokverziók. Meg 5 évente a linuxos színtér is sokat tud változni, felesleges ennél tovább előre tervezni egy verzióval.

No keyboard detected... Press F1 to run the SETUP

A desktop és server os-ek mellé már nyugodtan lehetne a játék os megnevezést is használni, ami azért nem pont ua mint a desktop.

ennyi a lényeg igazából:

"As a freelancer I am contracted by Valve to work on certain gaming-related XServer projects and improve KWin in this regard and for general desktop usage.

In the XServer there are two main projects at the moment. The technical details of one of them are currently discussed on a work-in-progress patch series on Gitlab but I want to write accessible articles about both projects here on the blog as well in the near future.

In KWin I have several large projects I will look into, which would benefit KWin on X11 and Wayland alike. The most relevant one is reworking the compositing pipeline. You can expect more info about this project and the other ones in KWin in future blog posts too."

Lehet a következő SteamOS KDE alapokon lesz?

Mikor nemrég gamer PC-t vettem egy kicsit elgondolkodtam, hogy mi kerüljön rá? Végül sok év Ubuntuzás után a Manjaro mellett döntöttem. Nem bántam meg, ha minden ilyen jól megy, a következő fejlesztős gépemre is Manjaro kerül.

Unom magam, úgyhogy már én is megírom a saját véleményemet:

Egy általános célú operációs rendszer fejlesztőinek mindenképpen arra kellene törekedniük, hogy a lehető legtöbb dolog, ami ráadásul nem is lenne nagy munka, az kompatibilis maradjon. Ha egy N+1. noname Linux disztribúcióról lenne szó (amire van is példa), hogy full x64 only-ra vált vagy csak úgy jelenik meg, akkor nincs gond, mert saját döntésük és számolnak azzal, hogy lesznek olyan programok amik nem működnek. Viszont egy Ubuntu esetén, ami lássuk be a Windows-ról Linux-ra vándorló személyek elsődleges választása, mert (elvileg) ez a legfelhasználóbarátabb és legismertebb, ráadásul kismillió Linux disztribúció alapját képezi, ott egy ilyen döntés egyenlő a tökön lövéssel.

Rengeteg felhasználó csak azért használ Windows-t, mert arra vannak játékok... A Valve elkezdte nyomni a Linux szekerét, hogy bebizonyította a Linux-os játék vonalnak is van piaca, ráadásul még saját eszközöket is fejleszt annak érdekében, hogy a Windows-only játékok működjenek Linux-on is.

Erre jön a Canonical és beint mindenkinek... Ezzel csak azt sikerül elérniük, hogy aki Windows-ról akarna később váltani és a rengeteg cikket meg útmutatót olvasva Ubuntu, vagy variánsai közt fog dönteni, kipróbálja és egyszerűen azt fogja látni, hogy nem működik rajta semmi. Ezzel elkönyveli, hogy a Linux sz*r és megy vissza Windows-ra...

Ekkora hülyeséget még egy Microsoft sem lépne meg, pedig ők aztán élen járnak abban, hogy ha kipattan valami a fejükből, akkor felhasználókkal való egyeztetés nélkül végigcsinálják. Ott a Windows 10, ami amióta kijött életemben nem láttam belőle 32bit-es telepítést, csak 64-est, de a 32bit-es programok tökéletesen működnek, sőt kb 2-3 kattintással még 16bit-es támogatást is lehet rá varázsolni.

Ebből 3 lehetőséget látok a jövőre nézve:

  1. A Canonical nagyon gyorsan visszatáncol és sűrű bocsánatkérések mellett megígérik, hogy marad a multiarch
  2. Marad minden ebben a felállásban és az a kis többlet Linux felhasználó, akiket sikerült a Valve-nek Windows-ról átcsábítania visszamennek és ez a több éves folyamat 0-val zárul
  3. Jó marketinggel és a Valve-el a háttérben talán, mondom TALÁN sikerül egy normálisabb disztribúciót felkarolni, vagy legalább lesz egy újabb N+1. Ubuntu variáns, amelyik 32bit támogatást fog adni.

---
"Errors are red
My screen in blue
Someone help me
I've deleted Sys32"

Sok hülyeség lejött a komment szekciókban, úgyhogy leírok pár tényt
- a steam machine / steamOS téma megdöglött, egyetlen gépet sem árulnak már a steam store-ban, mert ...
- a valve realizáta, hogy nem kelhet versenyre az xbox/ps/(nintendo...) nagyokkal, és ...
- az hogy az ubuntu dobta a 32 bitet, a gyakorlatban azt jelenti hogy nem biztosít 32 bites libeket és társait (multilib), de ha te lefordítod magadnak 32 bitre a cuccodat, az működni fog ...
- következésképpen nincs más dolgod, mint static mellé fordgatni a függőségeidet, ezt a valve is megtehetné ...
- tehát a valve keresett valami nevetséges bűnbakot, amivel védekezhet, ha a steam machine / steamos / linux sales sikertelenség szóba kerül.

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

A Steam Machine-t tudjuk, hogy döglött téma. A SteamOS azért még életben van, akik nem akarják másra, csak játékra használni a rendszert, annak jó, mert nem kell vele reszelgetni.

A Valve eddig is mondjuk ki, kb csak jó fejek voltak azzal, hogy segítették a Linux-os játékosokat. Saját Wine (Proton), amit optimalizáltak a játékokra, saját játékos disztró, Steam kliens Linux-on. Ezekből konkrétan 0 bevétele van. A statisztikákat nézve a Steam felhasználók kb 1-2%-ot tesznek ki.

Tehát ha a Valve egyik napról a másikra azt mondaná, hogy innentől kezdve nem támogatjuk a Linux-ot, akkor lényegében meg sem érezné a hatását. A Valve-nek nem kötelessége és nem áll szándékában, hogy akkor újracsomagoljon minden Linux-os címet, hogy a Canonical jól járjon azzal, hogy nem neki kell törődni ezekkel. A Valve részéről egy érthető lépés, hogy ha egy rendszer nem biztosítja a számára szükséges hátteret, akkor átpártolnak máshova. N+1 Linux disztribúciók között van választék.

Ebből kb csak a Canonical fog vesztesen kijönni, mert mint fentebb írtam, aki Windows-ról érkezik és kipróbálja a Linux-ot, az nagy valószínűséggel a témával kapcsolatosan 95% eséllyel az Ubuntu-t fogja megtalálni, de hamar kiderül, hogy játékokra így alkalmatlan, plusz ha a Windows-os programjait akarja használni az illető, a Wine32 kukázása miatt az is felejtős. Tehát vagy visszatér szereplőnk a Windows-ra vagy ha nem adja fel, akkor egy másik disztribúciót keres.

---
"Errors are red
My screen in blue
Someone help me
I've deleted Sys32"

Nézd, a valve egy for profit cég, tehát amit tesz, nem szívjóságból teszi, hanem azért, mert több pénzt remél belőle, mint amit belerakott. Látszólag valóban jó fej volt a Valve, de ezeket a fejlesztéseket azért tette meg, mert ezek egytől egyig a steamos/steam machine vonzóbbá tételét, egyszerűbb használatát, vagy nagyobb játékkínálatát erősítették. Mellékesen a technikai emberek, geekek, fejlesztők is örültek neki, mert jobban tudtak Linuxon gamelni.

De így, hogy kivonul a konzolos piacról a valve, ahova igazából maximum fél lábbal lépett be eddig is, kérdésessé teszi bármennyi pénz befektetését is a valve -től, hiszen ahogy te mondtad, maximum minden tizedik steam user tolt Linuxot, és őket sem veszti el feltétlenül, maximum telepítenek maguknak egy Windowst játékra (ahogy én is). Én így látom, de ne legyen igazam :)

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

De minek tenné mellé a statikus libet, amikor más disztribúciók alatt megvannak a dinamikus libek és a statikus lib felesleges.

A statikus lib mellécsomagolása helyett egyszerűbb lenne azokat a disztribúciókat támogatni, ahol megvannak a szükséges libek, és amiben nincs, azt meg nem.

A steamnek minél több user megcélzása az érdeke. Pont nem érdekli a diszró neve, színe, háttérképe, ideológiája. Az sem érdekli, (ha pénzt tud keresni), hogy minimális pluszmunkát kell beletennie a steam telepítő elkészítésében, hogy hordozhatóbb legyen a cucc, és az ubuntu lépése ne hátráltassa a futtatást.

Csak az a baj, hogy a steam machine -t nem vásárolták, csak nagyon kevesen, a Linux geekek meg önmagukban kevesen vannak ahhoz, hogy a valve úgy érezze, megérje rájuk sokat fordítani.

Lássuk be, a steam-nek szükséges 32 bites libek mellécsomagolása egy valve méretű cégnek röhejesen kicsi feladat. Ugyanez igaz a kerneles hisztire, majd egy kicsit programoznak, mint mindenki más, oszt kész. Látszik, hogy csak bűnbakot keresnek a fokozatos, Linuxtól való visszavonulásra. Hiszen a cég hírnevét kevésbé károsítja, ha visszavonulás közben sarat dobhat, mint az, hogy bevallja, ez piacilag szar döntés volt fiúk, viszlát.

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Amúgy csak utólag jutott ez eszembe:

A Valve/Steam mint játék disztribútorként (ha ez a megfelelő szó rá) működik. A saját játékain kívül amennyire tudom, hivatalosan nincs joga hozzányúlni. Azokat úgy és abban a formában kell közzétennie ahogy a fejlesztők felrakták. Tehát azt sem kötelesek tudni, hogy egy-egy játékhoz milyen lib-ek szükségesek, hacsak a fejlesztők nem adták meg (mint Windows esetén, mikor a Steam kliens telepíti DirectX-et meg egyebeket).

Tehát ismételten ott vagyunk, hogy a Valve-nek akkor minden fejlesztővel fel kell vennie a kapcsolatot, hogy akkor frissítsék a játékaikat, hogy működjenek (pakolják ők oda a függőségeket). Mindezt úgy, hogy a Steam-en lévő játékok durván 75%-a évek óta parlagon áll és senki nem törődik velük.

---
"Errors are red
My screen in blue
Someone help me
I've deleted Sys32"

There's a pretty big difference from not being "included as an architecture", to having them available but frozen and still possible to use, isn't there?
forrás: Canonical are now saying Ubuntu's 32bit is not being entirely dropped, 32bit libraries will be "frozen"
--
"Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live." John F. Woods

Nem, nem más. Épp olyan szar, mert a 18.04-es Ubuntu 32 bites libjeit akarják mindenkire ráerőltetni, és azok meg elavult verziók, és egyre elavultabbak lesznek.

Egyébként meg a 32 bites támogatást a kernelből nem éri meg kilőni, nem foglal sok erőforrást, és az x86_64-es procik is natívan tudják futtatni az x86-os 32 bites kódot.

A 16 bites támogatást sem lövik ki a kernelből a legtöbb disztrónál.

No keyboard detected... Press F1 to run the SETUP