Új Steam Play klienset adott ki a Valve, még több játék érhető így el a linuxos játékosok számára

Címkék

A lot of our work has been in the form of supporting Wine and other existing compatibility projects. We have also been integrating these tools into the Steam client to provide the same simple plug-and-play experience offered by regular Linux games. [...] As a result of this work, today we are releasing the Beta of a new and improved version of Steam Play to all Linux users! It includes a modified distribution of Wine, called Proton, to provide compatibility with Windows game titles.

  • Windows games with no Linux version currently available can now be installed and run directly from the Linux Steam client, complete with native Steamworks and OpenVR support.
  • DirectX 11 and 12 implementations are now based on Vulkan, resulting in improved game compatibility and reduced performance impact.
  • Fullscreen support has been improved: fullscreen games will be seamlessly stretched to the desired display without interfering with the native monitor resolution or requiring the use of a virtual desktop.
  • Improved game controller support: games will automatically recognize all controllers supported by Steam. Expect more out-of-the-box controller compatibility than even the original version of the game.
  • Performance for multi-threaded games has been greatly improved compared to vanilla Wine.

Első körben az alábbi játékok elérhetőségét engedélyezte a Valve ebben az új béta kliensben:

Részletek a bejelentésben.

Hozzászólások

Ez tök jó dolodg, csak ahogy fejlődik majd a kiadók nehogy ellustuljanak a native támogatás elkészítésével..

Neked azért megjegyezném, mert sehol sem voltál a Linux szcénában akkor még... Már 15+ évvel ezelőtt is játszottam olyan nagy címekkel (pl. Lucas Arts játékok) Linux alatt Wine-on, amik tökéletesen futottak. Nem feltétlen ördögtől való. A Valve elég sok munkaórát tett bele a kompatibilitás javítására. Azok a játékok, amiket a Steam-en keresztül megvettem és ott volt a Linux támogatás és már nem beta volt, elég szépen szaladtak Linuxon is.

Cserébe, két kezem kevés lenne, hogy fölsoroljam, mennyi lagger állapotú játék jött ki Windowsra, amit aztán az idővel vagy patcheltek használhatóra, vagy nem, vagy 2-3 év múlva már jött olyan hardver (sok (száz)ezer forintos befektetés mellett), amivel már hajlandó volt rendesen futni.

--
trey @ gépház

15+ évvel ezelött a Linux sokkal fejlettebb volt a Windows-hoz képest. Azóta csökkent a különbség sajnos. Diplomatikusan: mindkét rendszer szarabb lett. Játékra konzol való, se nem Windows, se nem Linux. Bár konzolon is rohadt unalmas a sok loading... nem véletlen, hogy a PS5-be már SSD lesz a VGA-RAM :) valamit tudnak a Sonynál.

--
robyboy

"15+ évvel ezelött a Linux sokkal fejlettebb volt a Windows-hoz képest"

LOL. Miben?

"Játékra konzol való,"

A kontroller játékra teljesen alkalmatlan.

"se nem Windows"

Remélem vágod, hogy az xboxban is egy szerinted mindenre alkalmatlan Windows fut, a PS3-4 meg valami BSD fork ;) Ugyan valóban nem Linux, de ott még csak különösebb célkitűzés sem a gaming.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Ugyan első körben csak a fenti listára engedélyezték, de a bejelentés vége felé azt írják, hogy lehet próbálkozni a többivel is:
enthusiast users are also able to try playing non-whitelisted games using an override switch in the Steam client

Ez így már nagyon jól hangzik!
Oké, hogy várhatóan így is csak azok fognak menni, amik eddig is mentek wine-nal, de mindenképp elismerésre méltó ha a wine paraméterek hákolása áttolódik a felhasználóktól a store oldalára.

_______Peter
I am a stone. I do not move.

igazabol az lenne a jo, ha a jatekgyartok felol is elindulna valami, ennek a bejelentesnek a hatasara. Ha a masik iranybol kozelitenenk meg a dolgot es a fejelsztok optimalizalnak a jatekokat erre a steam klinesre akkor meglodulhatna a dolog! Lenyegesen egyszerubb lenne, mint linux portot csinalni...

Mondjuk nem kizart, hogy a steam mondjuk 1-2 ev mulva kotelezove tenne ennek a retegnek a tamogatasat minden store-os jatekban... Na akkor felprogne a sajat (linux alapu) "konzoljuk" eladasa is :)

A konzolok világában teljesen indokolatlan mindenféle plusz PC-s absztrakciós réteg, ill. egymással kompatibilis vagy éppen emulált környezetek kifejlesztése. Aki játszani akar, vegyen konzolt. A SteamOS is bukta, meg maga a Steam is. Eleve vicc, hogy csak 32 bites verzió van belöle, internetböngészöböl viszont 64 bites kell neki. Linuxon csak miatta kell 150 MB-nyi extra LIB-et felrakni, karbantartani, stb. Egy vicc az egész.
A Wine-s megoldások lehetnek müködöképesek, de az emuláció sosem lesz olyan, mint a natív. Natív meg nem fog senki sem lassan se Windows-ra, se Linux-ra fejleszteni. Egyre több cím jelenik csak konzolokra, és én meg is értem az okokat.
PC-n meg minden game laggol elöbb vagy utóbb, ha más miatt nem, hát az I/O miatt.

--
robyboy

Probaltam mar konzolon jatszani de (legalabbis szamomra) bizonyos stilusok egyszeruen hasznalhatatlanok (MMO, FPS, Moba, Strategia, etc... ) TPS-ek, autoversenyek, platformerek viszont teny hogy elvezetesebbek konzolon.

Azert nem szabad elfelejeteni, hogy a vilag jelenlegi legnepszerubb jatekai (PUBG, LoL, WoW, hogy csak parat emlitsek) Only PC jatekok...:)

Az az értelme, hogy csak játszani lehet rajta, és ami játék megjelenik hozzá, az menni is fog rajta, maximálisan. Nem kell kapcsolgatni felbontást, filteringet, detailt stb. letöltöd, vagy beteszed a diszket/cartridge-ot, elindítod és megy. Felesleges számonkérni egy konzolon, hogy semmi másra nem jó csak játékra, hiszen játékra van kitalálva. Könyvet sem tudod másra használni mint olvasni (ok, be is lehet vele gyújtani, de ilyen alapon a konzollal meg lehet macskát dobálni).

--
openSUSE - KDE user

a steam több mint egy launcher. Ha nem vagy programozó akkor napestig magyarázhatnám miért. Legyen annyi elég, hogy a steamet bele kell fordítani a binárisba. (persze vannak csókos programok amik csak launcherként használják, ld: wolf3d, ezek elég ritkák, gaben nem szereti őket.)

--
GPLv3-as hozzászólás.

Nagyszerű, egyrészt létezik IPC, másrészt oké, hogy van a steamnak a beépülője, de annak mi köze a keretprogram architektúrájához? Vagy ugyanígy a VAC-nak. Az már az indított alkalmazásba épül bele, ezek annak részeként töltődnek be. Overlay még lehet érdekes, de ahhoz sem kell, hogy egy processként fusson az egész. Sőt.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Hogy kell elkölteni egy konzol árának a többszörösét mindenféle csúcshardverre, csak, hogy többnek érezzük magunkat ezáltal?
Ja, logója is van :) Nekem mai napig a C64 volt a legnagyobb játékélményem, még gyerek voltam természetesen. Most többre tartom a kártyajátékot a haverokkal, analog, élvezetes, olcsó, nem laggol, és még a szememet / agyamat / lelkemet sem cseszi szét.

--
robyboy

"Hogy kell elkölteni egy konzol árának a többszörösét mindenféle csúcshardverre, csak, hogy többnek érezzük magunkat ezáltal?"

Fura, de nálam az a matek jött ki, hogy kb. egy konzol árának felét elköltöttem egy normális VGA kártyára, számítógépet meg amúgy is fenntartok otthon.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Elég mire? Nekem nem volt elég a belépő szintű vas a VGA kártyától függetlenül.

Másrészt indie játékok korában elég merész kijelentés, hogy gyenge gépen ne lehetne játszani. Harmadrészt meg a WoT 1.0 - ami most márciusban kapott egy igen erős grafikai tuningot és hozták fel a grafikai színvonalat kb. 2012-13-ról 2018-ra még mindig elfut a régi 11 éves low-end gépemen 30 FPS-sel, amit kb. arra az esetre tartottam meg, hogy ha néha hazanézek szüleimhez.

Ha kizárólag játék a cél, akkor még lehetne realitása, ha viszont azt nézed, hogy veszel egy konzolt 130-ért meg veszel mellé egy low-end PC-t még annyiért, akkor már ott vagy, mint egy közép i5 meg valami közép VGA 60-80k-ért, amin már sok minden elfut. Ja és akkor még kell valami kijelző is a konzolnak.

Meg olyan apróságokat se hagyjunk már ki, hogy a controllert egyesek ki nem állhatják.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Mondjuk a gémer noti is egy érdekes állatfaj számomra.

Egyébként arra, hogy veszel mondjuk egy konzolt 100-140k-ért, hozzá egy TV-t még ennyiért, meg valami random számítógépet 150k-ért, az 300-450k, amiből már vehetek egy kellően erős PC-t. Asztali gépnél még meg lehet úszni a TV/monitor közül valamelyiket, de ez az "olcsóbb" ez nem állja meg a helyét ennyire egyszerűen.

Olyan ez, mint amikor valaki a benzinköltség alapján vezeti le azt, hogy olcsóbb, mint a BKK. Ja, csak épp kihagyja az autó beszerzését, üzembentartását, adóit, stb.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

robyboy a wine nem emulátor, sohasem volt az és sosem lesz az... sőt.. ez soha nem is volt cél. Elég nagy különbség van a wrapper és az emuláció között, nagyon egyszerűen fogalmazva a wine a win32 apit implementálja más környezetbe. Ha emuláció lenne akkor nem is tudom hogy létezik e olyan desktop számítógép ami akár 1 fps-en meg tudná mozgatni mondjuk a 2016-os Doom-ot.

Amennyi hülyeséget írt itt mindenről, a nézeteiről, egyebekről, hogy valszeg halványlila fingja nincs arról mi az a wrapper.

Erről egyébként sok helyen vitáztam már, olyannal is akinek a fő területe a virtualizáció, és képtelen volt megérteni a futtatókörnyezet és az emuláció különbséget. Jellemzően az ilyen emberek rühellik a Linuxot, bár láttak már olyat valamikor kb. tíz éve, illetve szervereken el tudja képzelni/használja is, de ott is csak kínból.

Alapból nem szeretem a Wine-t, de tud hasznos lenni, és előfordult Steamen is, hogy valami Wine-nal jobban futott mint a natívnak hazudott portokban. Witcher2 a legerősebb példa erre.

☆☼♫♪♫♪☼☆
AGA@

Nope. Nem tudom hany jatekot buktam mar amiatt mert jott az uj gen es nem futtatja a regit. Ha meg lerobban a regi konzol mar kapni se lehet belole ujat. Neha kiadjak ujra a jatekot es megveheted ismet. Ezenkivul a jatekok ara 2-3 szoros, meg akciok eseten is.

A vicces hogy a ps4 kontrollerem sokkal tobbet hasznalom mint a ps4-et. Ugyanaz a tv, ugyanaz a kontroller, ugyanaz az elmeny. Plusz a network is ingyenes.

Azt azert latni kell, hogy ez itt egy uzlet ahol ugyfelek vannak kiszolgalva. A Steam megy Linuxon ~5 eve, a kezdeti lelkesedesben talan volt 1%-nyi Linux user, az epp aktualis Steam Hardware & Software Survey szerint a userek 0.5%-a hasznal Linuxot. Szerintem inkabb az a csoda, hogy a Steam meg kitart emellett a platform mellett es tegyuk ossze a ket kezunket, hogy egyszer bejon a szamitasuk es tenyleg komoly tenyezo lesz a Linux mint jatekplatform. Jelenleg nem az, ez tiszta.

azert vannak paran akik linuxot hasznalnak naponta, de ha tolni akarnak egy csgo-t (vagy barmit mast) akkor atbootolnak inkabb windowsra, mert a tapasztalat/internetes-mende-monda/stb.
az windowshoz fonak szamolodni, es akik kitudja hanyan vannak, lehet 0.5% lehet 1%, de akar 3% is.
es ha meg hozzavesszuk hogy linuxosok hajlandoak tobbet is kolteni, akkor mar megeri teperni valvenak...

--
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

az a 0.5% nem tunik soknak, de ha ezt darabszamra vesszuk akkor azert az szep szam. lehet hogy gennyesre nem keresi magat a linuxosokkal, de nemhiszem hogy akkora bukoban lenne. o se hulye, ha nem erne meg (pl hosszutavon) akkor nem csinalna.

--
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

A kulonbseg azert annyi, hogy a winphone egy fos volt, a Linux meg legalabb mukodik, vagy azt csinalja amit kell neki.
Amugy kollega ippeg mondta, hogy akkor le is turja a dualboot-jat, mert csak arra volt a win, hogy jatszon, de este kiprobalta es ami neki kell, az csodasan megy most mar Linuxon is. Persze hogy kesobb majd mivel akar jatszani es azok hogy muzsikalnak egy mas kerdes, de azt majd akkor megnezzuk, ha mar ott leszunk. :D

Ezt nem is értem - mi az, hogy szimbolikus? Szinte Torvalds híres emailje óta valós igény, hogy mindenféle más rendszerre írt alkalmazásokat szeretnének az emberek linuxon is futtatni. Mi több, vannak olyanok, akik kérik a wine támogatást windows-ra is, mert egyik-másik régebbi program wine-nal fut, de egyes újabb windows verziókkal már nem.
A Valve statisztikájához még annyit, hogy esetemben a PlayOnLinux minden egyes játékhoz csinál egy virtuális windows-os wine telepítést, így én 1 linux + kb. 10 windows telepítéssel járulok hozzá =)

_______Peter
I am a stone. I do not move.

Nos, a linux táborra jellemzö, tisztelet a kivételnek természetesen, hogy a windows szar, a linux jó, stb... ehhez képest most az a téma, hogy ha nem létezne windows, akkor majdnem nem lehetne normálisan linuxon játszani (kivétel wesnoth és társai). Nekem ez így egy kicsit homályos.
Mert bármennyire is szar a windows, hála neki, hogy lehet emulálni, hogy fussanak a natív windows gamék linux alatt is.

--
robyboy

Ha nem lenne windows, akkor megírnák másra azokat a játékokat. Windows előtt is vígan megírták DOS-ra.
Teljesen felesleges ebből arra vonatkozó következtetéseket levonni, hogy melyik jó és melyik rossz, főleg, hogy lehetetlen egységes minősítési szempontok rögzítése. Pl. lehet, hogy nekem nagyon jó volt X fejlesztőkörnyezet W rendszeren, de hogy mérjem össze a fejlettebb fájlkezeléssel Y rendszeren, vagy a sokéves változatlan apival Z rendszeren, aztán a W2.5 elterjedtségével, az Y2 megbízhatóságával, és a Z99 biztonságával, vagy a Z77 felhasználók kiemelkedő fizetőkészségével, stb.? Lehet ebből egydimenziós skálát képezni, csak nem szabad elfeledni, hogy az csak annyi: egy egydimenziós szubjektív skála, ami pont annyit ér.

_______Peter
I am a stone. I do not move.

Szerintem pedig tök egyszerű a képlet. A Linux sosem tudott kitörni a szerveroprendszer státuszból, mai napig abban erős. Desktopon meg sehol sincs. Nem azért mert jó vagy rossz, hanem mert így alakult. A Microsoft ledózerolta a piacot. Ha a Katedrális összedől, maga alá temeti a piacot. Sosem érte meg üzletileg linuxra játékot fejleszteni. És ne higyjük, hogy az openszósz cucc nem üzleti alapokon nyugszik. Még a 90-es évek derekán lehetett hinni a mesékben, de mára egyértelmű: csak az üzletileg sikeres dolgok maradhatnak fenn hosszútávon. Ha jó, ha szar, mindegy.

Mai napig a kernel a linux erőssége, applikáció oldalon meg a hullámzó minőség. Alig van pár profi desktop cucc linux alá. Közben meg annak lehet örülni, hogy a ReactOS hasonlít már az XP-re, meg, hogy Wine alatt elindul ez meg az.

Már bebizonyította a történelem, hogy nem az él túl aki okos, hanem aki erős. És már jó ideje az erősséget pénzben mérik.

Amúgy manapság a legtöbben szerintem Androidos telefonokon játszanak, útközben, vonaton, buszon, ágyban, stb...

Ja, a DOS is Microsoft termék volt, lopott alapokon, és senki sem vágyott annak idején igazán a windows-ra.

--
robyboy

De az üzletileg sikeres dolgok sem maradnak feltétlenül azok, ha nem tartanak lépést a fejlődéssel, pl. Nokia, és sokan mások. És a semmiből is épülnek fel új óriások, mint pl. Amazon. Vagy mondjuk a Valve.
Az open-source és az üzleti sikeresség teljesen független változók. De az üzleti sikeresség és a minőség valamint a minőség és az open-source is... Tán szerveren azért erős a linux, mert open source?
Ha a Katedrális összedől, a megmaradó piacosok új boltokat nyitnak a romjain...
Hogy tíz év múlva lesz-e desktop gaming, vagy egyáltalán desktop a háztartásokban, azt most csak tippelgetni lehet. Még az is lehet, hogy addigra elsődlegesen linuxok lesznek desktopon, de az is lehet, hogy addigra bezár a Steam store. Az innovációban az a csodálatos, hogy nem lehet megjósolni, melyik területen lesz és milyen változásokat indukál.
Androidot jó, hogy írod, szinte én is írtam már az előző hozzászólásban. Kezdjünk szőrszálhasogatásba, hogy linux-e vagy open source-e?
Ha lehetne tudni, hogy mi lesz majd üzletileg sikeres, túl könnyű dolga lenne a befektetőknek.
Ha egyszerű képletre kell redukálni az egész szoftveripart, akkor az egyáltalán nem olyasmi, hogy csak az Apple trendjeit kell követni, vagy komoly fejlesztést csak windows-ra szabad kiadni, csak amazon lambdára vagy csak androidra, hanem az, hogy "innovate or die", csak az már nem képlet, hanem közhely. Erre a Steamnek most az a kísérlete, hogy függetlenedni igyekszik a windows-tól, amennyire lehet, egyik-másik fejlesztőcégnek meg az lehet, hogy nem öt év múlva teszi fel a kérdést magának, hogy honnan is szerezzünk sebtében öt év Protonos tapasztalatot. És közben az összes innovációs kísérlet csak kísérlet: költséggel, kockázattal és nagyon bizonytalan megtérüléssel.

_______Peter
I am a stone. I do not move.

Igen. Az biztos, hogy az üzleti sikeresség egyik alapja az lenne, hogy valóban innovatív, és/vagy stabil, felhasználóbarát, kellöen populista termékkel kínálja meg az elöállító az ügyfélkörét.

A linuxos konfigfájturkálós, utánaguglizós rendszerek mai napig nem nöttek fel ehhez. Ès valóban nem csak a minöség számít, hanem a marketing is. A Windows 95 a maga idejében meghülyítette az embereket, pedig minden idök egyik (ha nem a) legszarabb Windows-a volt.

Szerintem a 21. század emberiségének nincs szüksége bonyolult eszközökre, és ha körülnézünk, mindenhol bonyolultabbnál bonyolultabb megoldásokkal találkozik az ember. A bonyolultság meg leginkább a hibalehetöségek számát növeli csak meg.

A Linux és a Windows is beleesett abba a csapdába, hogy kurvára elbonyolított, és csomó felesleges szart tud, ami nem kell senkinek, ami meg kellene valójában, arra nem jut elég innováció és fejlesztés.

Célgépek kellenének és nem univerzális szarok. Célgépre meg jó példa a PS4. Tudja amit kell neki, de azt jól. Nem kell érteni X-hez, Wayland-hoz, SysV-hoz, Systemd-hez, Vulkan API-hoz, nem kell Linux alá Wine-t rakni, nem kell Windows alá Virtualbox-ot, stb... stb...

Célgépre másik példa az Android-os smartphone. Le is tarolta a világot eléggé rendesen, és általában kutyát sem érdekel pl., hogy mi a kernel verziószáma és a többi.

--
robyboy

"A Windows 95 a maga idejében meghülyítette az embereket, pedig minden idök egyik (ha nem a) legszarabb Windows-a volt."

Ja, nyilván azért azóta is az az alapja az UI-knak az összes azóta megjelent Windowsban. Meg nyilván azért terjedt el olyan gyorsan, mert annyira gigantikusan szar volt. Ésatöbbi.

"Szerintem a 21. század emberiségének nincs szüksége bonyolult eszközökre"

Igen, azért használ mindenki butatelefont ma is :D

"és csomó felesleges szart tud, ami nem kell senkinek, ami meg kellene valójában, arra nem jut elég innováció és fejlesztés."

És gondolom erről neked részletes statisztikád is van, hogy senki nem használja ezeket a featureket, amit te feleslegesnek minősítettél.

"Célgépre másik példa az Android-os smartphone."

Igen, mert a smartphone pont egy egyszerű céleszköz a fényképezőgép, a GPS navigáció, a telefon, a PDA, személyi csipogó, kézi tetrisgép, az mp3 lejátszó, a kijelzős iPod és egy böngészésre alkalmas miniszámítógép helyett. Valóban egy céleszköz. :D

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Elfelejtettem mondani, hogy a bonyolultság kérdésköre felhasználói oldalról értendö és nem technológia oldalról.

A Win95-nek nem a GUI-ja volt szar, hanem a rendszer megvalósítása (DOS alapú), ill. a sok kiforratlan driver, kékhalál-hegyek ésatöbbi.
A Windows a 2000-el/XP-vel kezdett stabillá válni, az NT-s alap messze jobb volt, mint a DOS-os.

A butatelefon és az okostelefon sem bonyolult eszköz, ha a felhasználó szemszögéböl nézed. Ez nagy különbség: az okosteló bonyolult hardver, mégis könnyü kezelni, nézz körül, mindenki ezt nyomkodja most is. A PC is bonyolult eszköz, bár feleannyit nem tud, mint az okosteló, mégis csak szív vele mindenki egyfolytában.

Szerintem a windows és a linux is alapvetöen túlbonyolított rendszer, egyik sem igazán felhasználóbarát.
Felhasználóbarátság szempontjából még mindig az Apple jár az élen. Most lehet dobálni, köpködni, stb. :)

--
robyboy

> konfigfájturkálós, utánaguglizós
Linuxot sose kellett annyit turnom mint Windows-t. En orulok hogy nem kell dual bootolni a jatekok miatt. De kinek mi, nyilvan.

PS4-en is gondolkodom mar egy ideje, kiprobalas nelkul sose tudom meg milyen ott a gaming elmeny. Es nincs vele gond :)
____________________
echo crash > /dev/kmem

Mondjuk azt is meg kell jegyezni, hogy az, hogy olyan a felhozatal, amilyen, a kiadók sara (szinte biztos vagyok abban, hogy a fejlesztők szívesen belelölnék a pár ezer emberórát, amíg natív linux/OSX verzióval kijönnek, a kiadó meg leül számolni....). Gondolom ezt után meg Valvék, inkább beleölnek egy rakat erőforrást a Protonba, amíg el nem érnek egy kritikus méretű piacot, ahol már van tárgyalási alapuk a kiadókkal, hogy "de, igen, akartok natív linuxos verziót is".

Ha a korábban Windows-only címek csak fele elfut Protonnal és újra bepróbálkoznak egy saját HW-vel (így a PC gamingnek adva egy kicsit a konzol géming kényelméből), jóval nagyobb sikerük lehet (lássuk be, anno a SteamOS-nek a felhasználó oldaláról nem volt túl sok értelme, mert elég szűkös volt rá a felhozatal).

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

szinte biztos vagyok abban, hogy a fejlesztők szívesen belelölnék a pár ezer emberórát, amíg natív linux/OSX verzióval kijönnek
Sajnos ebben tévedsz :(
Elég csontig rágott téma de több veterán játékfejlesztő is blogolt már arról hogy mekkora szívás linux alapú rendszerekre fejleszteni játékot. robiboy elég sok marhaságot irkált itt össze de abban igaza van hogy a userspace cuccok kritikán aluliak. Nem csoda hogy az egyik legöregebb támogatója a platformnak az id soft is elhagyta a hajót.

Jó fej ez a Valve.
De hogy lesz ez jövedelmező?

Arra addig kell várni amíg Satya le nem tiltja az összes storet a dózeren. Most októberbe a hivatalos win8-as storet zárja be. Jövőre gondolom az itunes, meg a steam repül.
win10s-en nem is lesz már semmilyen 3rd party store.
Marad a mac meg a linux. A mac nem olcsó.

--
GPLv3-as hozzászólás.

Még akár azt is el tudom képzelni, hogy a beleölt effort (a wine-t azért nem ők fejlesztették ki, ők csak reszeltek rajta picit) a nyúlfarknyi (<2%) linux userek többlet játékvásárlásán is belátható időn belül megtérül, ha meg valami csoda folytán tényleg megindulna Linux irányba a PC gaming, akkor ez iszonyat nagy fegyvertényt jelentene.

A Windows Linux akar lenni és fordítva.

--
robyboy

a szingularitás. Mindenki borg lesz.
Egyébként csak annyi történt, hogy már nem kell beírni hogy "sudo apt-get install playonlinux", hanem csak rá kell kattintani a "JÁTÉK" gombra és már mehet is a móka. Gaben bácsi tudja, hogy milyen geci lusták vagyunk.
Bevallom kicsit könnybe lábadt a szemem amikor rákattintottam a skyrim-re és ment. Fus-ro-dah!

--
GPLv3-as hozzászólás.

PS4-et 100 alatt kapni már...

--
robyboy

Azert erdemes rapillantani a Proton github oldalara... :)

Van igeny en ugy latom a Linuxon valo jatekra...

Kipróbáltam tegnap Arch Linux-on a Doom-ot, de ba*ott működni :(
AMD RX 560-nal próbáltam legfrissebb Mesa driver-ekkel.

Ehhez hasonló hibaüzenetet írt ki a Doom console:
FATAL ERROR: wglCreateContextAttribsARB failed

Direkt Vulkan API switch-csel sem akart beindulni.

Több dolgot nem értek:

Miért kell a DXD3-mat átalakítani Vulkan-ra? Miért nem jó magában a DxD3? Úgy tudom a DirectX Shader Compiler open source.
Miért kell Vulkanra alakítani? Miért nem jó az OpenGL?

Steam runtime, és Steam Native között van lényeges különbség? Én most a Native-val próbálkoztam.

Úgy látom elég vegyesek a visszajelzések.. Még a 'támogatott' Doom se működik mindenkinek.
A Valve jó nagy kaksit húzott magára ezzel a lépéssel, de végül is próbálkozni lehet.
PS4-en pl tök szépen megy a PS2-ről emulált GTA SA.

Én továbbra is a natív port mellett szavazok, és olyan játékot választok, aminek van Linux-os portja.

Mert a Vulkan több lehetőséget nyújt arra, hogy kihasználd az AMD kártyákat. idTechX-ek meg mindig is alapvetően OpenGL-esek voltak. Apró érdekesség: Apple deprecateddé nyilvánította az OpenGL-t meg az OpenCL-t.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™