Kollektív stockholm szindróma?

Valamilyen megmagyarázhatatlan okból kifolyólag mindig rühelltem a VW-ket. Már gyermekkoromban viszolygással töltött el, ha megláttam egy ilyen autót. Ha véletlenül ilyen autóba ültem, 5 perc után mély depresszióba zuhantam, nem tudom mi volt az oka, nem tetszett, nagyon nem. Talán az egyhangú, szürke, unalmas beltér? (ami az autós újságírók szerint egy vw-ben letisztult, modern, átgondolt, stb, az egy francia, olasz japán, stb esetében unalmas, egyhangú stb...) de mindegy is, igyekeztem elkerülni a márkát, ha nem volt rá alapos okom, nem ültem ilyenbe, pl. ha taxival kellett mennem igyekeztem nem VW konszernhez tartozó márkát választani.

Az autók és a kapcsolódó technológia mindig is érdekelt, már 10-15 éve felismertem, mekkora pusztítást hoznak majd az emberiségre a dízel autók. A VW konszern történetét ( https://index.hu/tudomany/tortenelem/2017/05/28/hitler_karolta_fel_a_ne… ) és a kezdeti botrányokat:
https://www.ft.com/content/22ca0e9a-6159-11e5-9846-de406ccb37f2
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/german-motoring-club-ada…

megismerve csak csendesen hánytam egyet. A dízel botrány(https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_scandal) gyakorlatilag várható volt, annak örültem, hogy végre kiderültek a dolgok és bár abban nem reménykedhettem, hogy az egész konszern becsődöl, de azt vártam, hogy az eladások azért zuhanni fognak, elvégre egy multi szembe hazudta a saját vásárlóit. De nem, az eladások nem hogy nem csökkentek, hanem emelkedtek:

https://www.autonavigator.hu/cikkek/majd-6-szazalekkal-nottek-a-volkswa…

most itt az újabb botrány:

https://index.hu/gazdasag/2018/01/28/volkswagen_majon/

de már nem reménykedek semmiben, majd kirúgnak egy takarítónőt és minden megy tovább, vesszük a népautót mint a cukrot.

És egy kis analógia: a jelenség nem egyedülálló ez a világban. Az emberek valahogy szeretik ha valaki szopatja őket. A NER hazájában, a lenyúlt manyup pénzek után (amikor szintén azt hittem, hogy kész, ezekre senki nem szavaz ez után), a helyzet kérem változatlan:

https://index.hu/belfold/2018/01/21/fidesz_jobbik_mszp_lmp_momentum_msz…

Úgy látszik rossz emberismerő vagyok.

Bónusz: :)

https://24.hu/kozelet/2016/09/19/csak-orban-markahusege-biztos-minden-m…

Hozzászólások

Ha tényleg érdekel, elmondhatom mi jár egy VW felhasználó agyában. Autentikus vagyok, mert éppen egy ódit (igaz szívóbenzin) hajtok megelégedéssel.

A környezetvédelem mai megközelítése szerintem hülyeség, és ezért nem is foglalkozok ezekkel a botrányokkal különösebben. A valódi megoldás az lenne, ha lecsökkentenénk a járműhasználatot, nem pedig a környezetvédelmi mutatók méricskélése. Sőt, a környezetvédelmi fejlesztések jelentős részét agyatlanságnak tartom, például a CO2-re optimalizálás miatt nőtt a koromkibocsátás. (Eleve, ha CO2-re optimalizálsz, akkor az tökéletlen égést fog jelenteni annak minden bajával együtt.) Aki meg csal egy kicsit, az is csak kicsit van lemaradva, nem nagyságrendekkel. Nem szignifikáns dolgok ezek. Akinek nem muszáj ne ingázzon, vagy ha ingázik menjen vonattal, busszal. Ezeket kellene úgy fejleszteni, hogy értelmes alternatívát kínáljanak.

Például a hibridek is pöfögnek, csak éppen kevesebbet. Az elektromos autók mögött meg óriási szennyezés van az akkumulátorhoz szükséges fémek bányászása, feldolgozása miatt. Nem annyira tiszta az sem. Végsősoron kiderül, hogy ez egyetlen tiszta megoldás az lenne, ha nem közlekednénk. Ha nem lenne állami támogatás rajta, akkor még sokkal drágább is lenne mint a benya vagy az olaj. Az én pénzemből autóznak a villanyparasztok!!4!!4 Ráadásul tudvalévő, hogy ha akarnánk se jutna mindenkinek elég lítium. Ha minden Ódis paraszt Teszlát akarna inkább, nem tudnának annyit gyártani. És nem lehet felfuttatni, mert lítium nincs elég. Tehát ez nem valódi alternatíva ma még.

A majmosban nem is értem, hogy mi a botrány? A majmok nem haltak bele, még csak rosszul se nagyon lettek. A kocsik meg a csaló vezérlővel mentek? Ezért a csalásért már egyszer meg lettek büntetve.

Manyup analógia: a nyugdíjrendszerről mindigis tudtuk, hogy fenntarthatatlan ha nincs elég gyerek. És ki van számolva sokak által, hogy a mai 30-asoknak nem lesz nyugdíja, mert nem lesz aki fizesse. (Az egész nyugdíjasdi eleve rossz ötlet volt, csak mivel sokáig lehetett odázni, rohadt fájdalmas lesz amikor beüt a krach. Kivéve talán ha a robotok gyártanak mindent.) Vajon a befektetett pénz mit fog érni, ha nem lesz gazdaság mögötte? Semmit. Ezért én eleve nem bízok a nyugdíjban, akár állami, akár magánbefektető. Különbenis a politikusoknál csak a pénzzel foglalkozókat utálom jobban. Úgyhogy a manyup pénzt konkrétan leszarom.

Az egyetlen dolog ami érni fog valamit a jövőben, azok a gyerekeink ha sikerül őket tisztességesen felnevelni. Ők fogják előállítani a nyugdíjakat, meg a befektetések értékét is. Ha ők nem lesznek, akkor nem lesz semmi. Lehet persze bizakodni, hogy majd beintegráljuk a menekülteket, és ők fogják finanszírozni a jólétünket öregkorunkra, de ez nekem finoman szólva is hazárdjátéknak tűnik. Inkább szülök egy rakás gyereket, valamelyiknek csak bele fog férni, hogy ad enni meg nem hagyja hogy befagyjon a seggem. Jó, a feleségem szüli, én csak finanszírozom meg segítek felnevelni. A Fidesz ugyan nem fogja megszülni helyettünk a gyerekeket, de legalább felismerte a problémát és beszél róla, még egy kis adókedvezményt is ad. Ez is valami, több mint a semmi.

Milyen jó fejek, hogy adnak adókedvezményt! Cserébe nem tűnik fel, hogy a világ legmagasabb áfája nálunk van? Igen, az egész világon nincs ekkora forgalmi adó.
Aztán légyszíves annak is nézzél utána, hogy az alapvető élelmiszerek (!) és egyéb cikkek áfája mekkora, majd hasonlítsd össze a környező ill. a nyugati országokkal. (pl. britteknél a tej, kenyér, ilyesmi áfája 0%, a lakossági földgáz 5%, a biztonsági gyerekülés 0%, stb.)
Pl. ha már környezetszennyezés, akkor a lakossági földgáz adóját nézd meg, aztán rájössz hogy miért fűt aki csak teheti hulladékkal. A MET meg hízik, pedig tényleg olcsó az orosz földgáz, csak hát nem a magyar lakosságnak.

Ettől eltekintve a többivel egyetértek.

Hibridek, "zöld" enrgia, atommentesség és a németek... Szép felsorolás, csak ugye épp a CO2 kibocsátásuk nem lett kevesebb az "annyiraolcsóhogyszintefizetnekafogyasztásért" megújulóik miatt, sőt újabb külszini fejtéseket nyitnak, hogy a erőművi szén meg lignit igényeket ki tudják elégíteni...

Utananeztel?

En ezt az irast nezem, es ez alapjan a szeneromu termelese stagnal inkabb picit visszaesik.
A megujulo eromuvek egyertelmuen az atomeromuvek karara hoditanak teret Nemetorszagban:
https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-…

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

A linkelt cikket is megnezted? Szerinted hazugsagot allitanak?
Itt a kerdesedre a valasz (a cikkben is benne van, de direkt linkelem, hogy egyszerubben megtalald):
https://www.cleanenergywire.org/sites/default/files/styles/large/public…

Itt bizony a szenes hoeromuvek nem nyertek teret 1990-2017 kozott. Hanem az 1990-es szintrol meg csokkentek is (150TWh -> 94TWh)

>Utánanéztem, és bizony a megújulók hektikus termelését kiegyenlíteni szenes/lignites erőművekkel tudják csak

Ez butasag. A pillanatnyi energiaingadozast tipikusan gazturbinakkal tudjak kiegyenliteni. Vagy ujabban mar akkumulatorokkal (ld. ausztraliai tesla akkutelep).

A szeneromu az alaptermelest adja, pont ugy, mint az atomeromu.

Ha erdekel, van arrol cikk is, amikor a tesla akkutelepe beavatkozott az ausztral aramszolgaltatasba. Ott konkretan irjak, hogy hany masodperc kell egy gazturbina elindulasahoz.

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

A fő probléma a VW dízeleivel nem az volt, hogy CO2-t pöfögnek, hanem a NOX határérték 50-60-szoros túllépése, amitől nem melegebb lesz, hanem konkrétan tízezrek halnak meg. A hibridek-elektromos autók szennyezésében meg az a pláne, hogy nem az orrod alá teszik, áramot termelni lehet "kint a pusztában" is, illetve a méretekből adódóan hatékonyabban lehet szűrni egy erőmű végtermékeit mint egy autóét.

Direkt nem méltattam szóra sem, három okból. Egyrészt viszonylag ritkán van salakhányó belvárosban, másodsorban félig fizikusként oldalakat tudnék írni arról, miért eltúlzott a félelem a radioaktivitásról, harmadsorban egyáltalán nem szénerőművekkel akarom tölteni az elektromos autókat, csupán azt bátorkodtam megjegyezni, hogy ha fosszilist égetnek, akkor sokkal jobb nagyüzemben, lehetőleg városokon kívül tenni, mint milliónyi apró robbanómotorral az emberek orra alá.

Azért csak tegyél egy sétát... Nem véletlenül volt anno nagy botrány, amikor kiderült, hogy a salakbetonból épült házakban élők között miért is nagyobb a rákos megbetegedéseknek a gyakoriásga...
Ráadásul ha a hányót nem takarják folyamatosan földdel, nem locsolják, akkor a szél elég messzire el tudja vinni a finom port, ami szintén nem egészséges. Belsőégésű motor is lehet tiszta/zöld, a jelenlegihez képest picit macerásabb módon kezelve a kipufogógázokat...
Én csak arra hívtam fel a figyelmet, hogy a "nagyon zöld", "nagyon tiszta", "nagyon megújuló", "nem kell az atom" energia a németeknél elég randa irányba tolta az energiamixet/CO2 kibocsátást.

A németek hülyék, sehol sem írtam, hogy nem, ne szalmabáb ellen hadakozz.

Hogy valami kint van a szabadban és kattog rá a számláló, vagy házat építenek belőle, az két nagyon különböző dolog. Ott sem azzal van a baj, hogy sugárzik a fal, hanem a bomlás során radon keletkezik, ami szervezeten kívülről ártalmatlan lenne, de belélegezve, és közvetlenül a tüdőt érő alfasugárzás miatt veszélyes. Gyakori szellőztetéssel kezelhető.

Autószerelő barátom már nagyon régen "fosvágen"-nek hívta. Hasonló az érzésem ezzel a márkával kapcsolatban nekem is.

Amúgy a dieselgate óta a VW nálam örökre tiltólistán van. Az egy dolog, hogy csaltak, de hogy van olyan személyautó modelljük, ami normál használat mellett több NOx-okat bocsájt ki, mint egy 40 tonnás teherautó, na az már durva.
Az is szép volt, hogyan reagált a VW az egészre. Amit elkövettek, az szándékos mérgezése több millió embernek. Ez jobb helyeken emberiség-ellenes bűnnek számít, és Hágában komoly tételeket osztanak ki. Egyik kedvencem a témában: https://youtu.be/-VZFP3lW4gU

Nyugi, másra is így reagálnak: https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2018/01/30/modern_volkswagen_dizel_…
Nem feladatom védeni a károsultat, sem támadni. A VW hozzáállása érdekes, hogy 90%-os failure rate-tel dolgoznak ebben a kombinációban, de nincs visszahívás.
De van itt még egy időzített bomba, elszórva pár millió benzinesbe: https://totalcar.hu/magazin/technika/2017/11/14/egy_huszezres_alkatresz…

Megértem hogy felhuztad magad a dizel botrányon és a majmos hireken is. De a dizelbotrány átragadt több más gyártóra is, az állatkisérleteket meg kb. minden cég ezerrel tolja. Ne impulzusok és aktuális hirek alapján alkoss véleményt.

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

Apropo elektromos auto:

az elektromos autoknak van egy baromi nagy elonye, amit ki lehetne hasznalni:
azaz ha raersz, es nem 20perc alatt akarod feltolteni az autodat, hanem 12ora alatt,
akkor terheleselosztasra is lehet hasznalni.
Ez csak akarat kerdese.
A technologia adott: kapcsolat aram ("ejszakai" aram) evtizedek ota mukodik.

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Apró probléma, hogy a töltés és a fogyasztás nem biztos, hogy igazodik a termelési csúcsokhoz... A kapcsolt B tarifa olyanesetben alkalmazható móka, amikor a fogyasztó elviseli, ha elvesziktőle a betápot, és azt csak az idő egy meghatározott hányadában kapja csak vissza.

> Apró probléma, hogy a töltés és a fogyasztás nem biztos, hogy igazodik a termelési csúcsokhoz...

Tankolni se minden nap tankol az ember. Az elektromos autonal is (a mostaniak 300km+, pl. nissan leaf 2018-as modelljet 378km-rel reklamozzak) eleg hetente tankolni egy atlagos felhasznalasi szokasnal (napi 43km autozas):
https://www.nissan.hu/jarmuvek/uj/leaf/hatotavolsag-toltes.html
A 43km ebbol az origos cikkbol jott:
http://www.origo.hu/auto/20140811-bosch-atlag-16-ezer-kilometert-autozu…

Azaz ha lehetoseged van, akkor rajta tudod hagyni a kocsit a halozaton.

> A kapcsolt B tarifa olyanesetben alkalmazható móka, amikor a fogyasztó elviseli, ha
> elvesziktőle a betápot, és azt csak az idő egy meghatározott hányadában kapja csak vissza

Ennek semmifele technikai akadalya nincs elektromos auto toltesnel.
Ez csak elhatarozas kerdese (mind a gyarto, mind a fogyaszto reszerol).

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Apró, de annál komolyabb probléma, hogy ezt a hálózatnak is el kell viselnie - a 32A/háztartás elvileg ugye adott, de nem kertes háznál elég érdekes móka a parkolókat mért(!) töltőkkel ellátni (nem lesz örökké ingyen a villany az autókba) - ja, és a fogyasztás/töltés ciklusa jellemzően azonos időszakban jelentkezik (napi ingázás pl.)...

A benzinkútnál is van egy nagy tartály, amibe időnként töltenek naftát, és azt töltöd át az autóba, nem pedig a finomítónál a cső végén ácsingózva várja az autós, hogy mikor jön egy kis fölös benya a tankba...

ez mind penz kerdese. En eletszerunek gondolom, hogy penteken hazamesz, es hetfoig ra tudod dugni a kocsit a toltore, kis megszakitasokkal (egy-egy bevasarlas).

Ugyanigy el tudnam kepzelni, hogy napkozben rajta tudod hagyni a kocsit a tolton.

De ez csak egy 5let, lehet, hogy sose valosul meg, mert nem latom kinek lenne az erdeke.
Meg az is lehet, hogy hulyeseg, csak meg nem latom miert.

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

A th. ahol lakok ha jól széámolom 172 lakásból és négy vállalkozás céljára bérelt helyiségből plusz közös területből áll, 176+4 egyedi mérővel, 3x60x32A vételezhető. Ha csak a rendelkezésre álló teljesítmény ~10%-át akarod akkupakkal megoldani/kiegyenlíteni, az is 3x200A körüli értékre jön ki, ami azért erősen elgondolkodtató érték... És ez egy nem nagy társasház. Ki fizesse, és hova tegyék a "közös" akkupakkot, ki tartsa karban, ki fizesse a karbantartás költségeit...?

600A nem igazan sok, de inkabb kWh-rol kellene dumalni, meg athidalasi idokrol. Egy T-Model S-ben 100kWh akku van. Az alvazban. Nem nagy terfogat. Arban pedig egyszer csak keresztezni fogja a "halozatfejlesztes" koltsege az "akkut telepitunk" koltseget. Szoval a szolgaltato fogja fizetni a sajat profitmaximalizalasa miatt. Turelem. (Optimista vagyok ebben a kerdesben, latod. :D )

Persze ha megeri meg ezt az emberiseg. :D

Mondom 10% körüli kiegyenlítés, ami lóf1ng. És ez csak négy lépcsőház. Kéne lépcsőházanként kettő vezérlő (redundancia - egy 40-60kVA-es ups vezérlő (akkuk nélkül) nettó 1.5-2M Ft, ami közelítésnek jó), plusz egy rakat akku hozzá, megoldani, hogy a teljesítmény egy része innen, a másik része a normál betápból kerüljön kielégítésre (az arányuk nem állandó!)... Nem igazán tűnik olcsónak. Mondhatni szuboptimális...

mekkora pusztítást hoznak majd az emberiségre a dízel autók

A minap voltam egy előadáson. Pár érdekes dolog amit megjegyeztem:

- egy cigaretta kb. annyi kormot termel mint egy 80 órán át működő euró 6-os dízel motor. Tehát egy bagós jobb ha nem kritizálja a dízelt!
- a levegőben lévő finom részecskéknek csak 7%-a származik belső égésű motorból. Kb ugyanennyi lesz fékek kopásából is. A Németországban mért adatok szerint a levegő minősége a 80-as évekhez képest 60%-al nőtt. Persze nem ugyanez a helyzet például Sanghajban, ahol ritkán látni a napot
- ha egy elektromos autót szénerőműben előállított árammal töltesz, akkor ugyanannyi CO2 jut a levegőbe. Semmivel sem vagy környezetkímélőbb
- egy benzinkút óránként kb. 80 autót képes kiszolgálni. Ugyanennyi elektromos autóhoz kb. 40 töltőállomásra lenne szükség, ha az energiát környezetkímélő úton állítjuk elő, akkor 12 darab szélturbina kellene egyetlen egy benzinkútnak. A kábelek átmérője sem lenne egy elhanyagolható tényező!
- elektromos autónak jövője csak városban van, de miért nem fejlesztik inkább a tömegközlekedést, így megoldódna a parkolás problémája is
- padlógázzal egy elektromos autó sem megy tovább 15 percnél. Még a Tesla sem! Egy teli tankkal mennyit tudna menni egy belső égésű motorral szerelt autó?
- létezik alternatíva? Igen, az a neve, hogy szintetikus üzemanyag. Már a nácik is kísérleteztek vele. Ez nemhogy zöld, de a folyamat visszafordítására is képes lenne, a jelenlegi belső égésű motorok lényegtelennek tűnő átalakítással működhetnek ilyen üzemanyaggal, de most az elektromos autó a divat
- minden autógyártó az eladott autók után komoly sarcot fizet az EU kasszájába. Ez az összeg csak a VW esetében több milliárd euróra rúg évente. Persze ez a summa szépen be van építve az autó árába, amit a vevő fizet ki. Hogy mire költi az EU ezt az összeget senki nem tudja megmondani.

Személyes vélemény következik a napokban kirobbant cirkuszról:

Nemcsak dízel motort tesztelnek állatokon és/vagy embereken, hanem több kozmetikai terméket, gyógyszert, több állat van a nemzetközi űrállomáson, stb. Ezért nem szólalt fel soha senki. De most valaki előkotort egy 3 éves dossziét.
Mivel riogatják a kelet-európai embereket: Sorossal, migránsokkal, buzeránsokkal, a romlott nyugati társadalommal. Mivel lehet a nyugati embert ijesztgetni? Migránssal kevésbé, homokosokkal együtt él, nincs velük baja, Sorosról sem nagyon hallottak.
Ezek ez emberek megléptek már egy szintet, válogatják a szemetet, környezetkímélő módon élnek, állataikkal jobban bánnak mint a gyerekeikkel. Most meg jön egy rossz bácsi, ki majmokon teszteli a büdös dízel motorját és kelt nagy felháborodást a nyugati társadalomban.
Kinek is érdeke ez? Kinek szúrja már évek óta a szemét a német autóipar szárnyalása? Ki az aki manapság is tankba illő motorokat gyárt és a másikra mutogat, hogy szennyezi a környezetet?

Azért ez a gyógyszerkísérlet vs belsőégésű motorok embereken tesztelése... nem a legjobb hasonlat.
Kb. azért, mert én is csak egy uborkaszezoni szenzációhajhászásnak tartom a hírt, nem néztem utána, mi is volt valójában ez az embereken tesztelés, de azt nehezen tudom elképzelni, hogy így direktben bármi indokolná.
A gyógyszert muszáj, de egy motornál azért mérhető a kibocsátott szennyezőanyag minősége, mennyisége.

Amit hallottam az hogy egy gittegylet amiben a VW-n kívűl még a Daimler, a BMW és a Bosch is benne volt három évvel ezelőtt felkérte az aacheni egyetemet, hogy készítsenek nekik egy tanulmányt az NOx-nek az emberi szervezetre való hatásáról. Bizonyára jókora összeget fizettek néhány idiótának, akinek az IQ-ja nem ért el addig, hogy meggondolja egy gázkarába való beülés veszélyeit. Az ilyeneket személy szerint már a Darwin díjas kategóriába sorolom.
Az én véleményem a gyógyszer tesztelése esetében a tiedhez hasonló. De gondolj csak a rengeteg kozmetikumra, botoxra, hajfestékre, stb. Ezeket is hasonlóan tesztelik állatokon pedig semmi szükség rájuk, mind mind haszontalan termék ami nélkül az ember pont úgy megvan mint velük.

"Nemcsak dízel motort tesztelnek állatokon és/vagy embereken, hanem több kozmetikai terméket, gyógyszert, több állat van a nemzetközi űrállomáson, stb."

Két nagy különbség van:

1. Kozmetikai termékek és gyógyszerek tesztelését törvény írja elő, anélkül nem lehet forgalmazni.
2. Jelen esetben nem a konkrét terméket teszteltették, hanem annak csaló üzemmódját, az egész nem arra ment, hogy megnézzék, tényleg jobb-e, hanem a szoftveres csalásuk ismeretében, próbapadon futtatva, egy előre elvárt eredmény érdekében végeztették a tesztet.

1., jah okés. a tesztalanyoknak így már biztosan jobb és a kozmetikai célú állatkínzások már nem is gusztustalanok.
2., lol a levegőbe mesterségesen bekerült retkek java részének igazán hosszútávú és pontos hatásairól nemigen tudunk mindent, így kijelenthető, hogy Magyarországon milliószámra tesztelik a majmokat, Kínában meg milliárdszámra.

jajj 4x javítottam elgépelést. kifőtt az új pálesz :D

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

nem tudom mennyire lettél finnyásabb a nem tudom mihez képest, vitát pedig nem láttam.

ellenben azt írtad tompításként, hogy nagy különbség van. lószart van nagy. de ha mégis nagy különbség van, akkor pont ott van a különbség, hogy a majmos teszt súlya a körülötted folyó történésekhez (és a fentebbiekhez) képest könyvelési hiba kategória. jól felfújfa és párak által beszopva tövig. de ez a felfújás is csak a mai elvárásoknak megfelelően programozott praktikus módszer: elfedve más dolgokat, vadhajtásokon lovagolva, eltéríve a fő csapásirányt, érzelmekre hatva - mindezt a számittó mellett ülő bulvárhuszárokra szabva. egész pofásan működik amúgy - kár, hogy nem én vezérelem a történéseket: engem kielégítene szedni az 5 számjegyű lepattanót. mármint Euróban.

a kettes pontod mindemellett egy retek fikció. ha életszerűnek gondolod akkor hajrá, én szívesen elolvasom miképpen és hogyan ment a dolog, ha már ilyen fasza információid vannak. bár ebből nem fogsz jól kijönni, dehát végre lőn igazi vita yeah, az fogamra való :)

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

- egy cigaretta kb. annyi kormot termel mint egy 80 órán át működő euró 6-os dízel motor. Tehát egy bagós jobb ha nem kritizálja a dízelt!

Korom b+. Láttad már, amikor a város közepén a csoda Euro6-os böszme Audi nekiáll "regenerálni" a koromszűrőjét? Láttad mi jön ki belőle?

Amikor a szupermodern dízelek koromkibocsájtását reklámozzák, akkor elfelejtik hozzátenni, hogy a korom a részecskeszűrőben gyűlik, és nem jön ki hátul. De amikor az a szar megtelik, és "regenerálni" kell, akkor gyakorlatilag kiégeti a környezetbe az egészet. Ha többnyire városban használod a verdát, akkor ott, bele a gyalogosok képébe. Vagy az iskola bejárata előtt a gyerekek arcába. Bazz, a suli 100 méteres környezetében nem szabad dohányozni, én a dízel szarokat is eltiltanám, főleg az újakat, mert ott a koromszemcse méret sokkal kisebb és nem rakódik le kint, nem fogja meg a tüdőd, hanem szépen bekerül a véráramba az egész.

Amúgy jön a folytatás: a modern TSI meg TFSI motorjaik ugyanazokat a trükköket csinálják a CO2 lenyomása miatt, mint a dízelnél, ezekben is van már részecskeszűrő, ezek is kormolnak mint állat.

1;

"- egy cigaretta kb. annyi kormot termel mint egy 80 órán át működő euró 6-os dízel motor. Tehát egy bagós jobb ha nem kritizálja a dízelt!"

Ez több okból is sántít:

Egyrészt baromira nem mindegy, hogy az a korom milyen mérettartományban jön ki, minél kisebb annál nagyobb magához képest a felülete, annál több rákkeltő anyagot képes megkötni. A cigifüstből nem nagyon jönnek ki PM 2.5 méretű részecskék míg a dízelből nagyon is. A cigifüst és most inkább a passzív dohányzásról beszélek nem egészséges, irritálja a nyálkahártyákat de a korom nagy része fenn is akad a nyálkahártyán, míg a dízelből a PM 2.5 részecske akadálytalanul jut le a tüdődbe, ugyanis annyira kicsi, hogy nem akad fent a nyálkahártyán. akadálytalanul a véráramba és még a vár-agy gáton is akadálytalanul átjut, aztán közvetlenül a véráramba, meg az agyba ürítik azt a sok rákkeltő anyagot amit megkötöttek. Na a cigifüst -szerencsére- nem tud ilyet. Aztán csodálkozunk miért van tele Európa leukémiás, meg agydaganatos gyerekekkel...

Másrészt a dohányzás a te döntésed, a te egészségeddel hazardírozol, mint említettem a passzív dohányzás gyakorlatilag elhanyagolható kárt okoz, illetve ha látsz egy dohányost, na bumm kikerülöd. Próbáld meg ezt egy dízelessel, aki a legújabb EURO6-os csodajárgányát járatja télen reggel az óvoda vagy az iskola előtt. Ki tudod kerülni, amikor 30 méteres körzetben mindent elönt az a savanyú vízihulla szag, ami egy ilyen retekből kijön? Persze neki lehet, nincs rá szabályozás. Akár addig járathatná egy helyben a motorját, amíg ki nem fogy a gázolaj.

2;

"- a levegőben lévő finom részecskéknek csak 7%-a származik belső égésű motorból. Kb ugyanennyi lesz fékek kopásából is. A Németországban mért adatok szerint a levegő minősége a 80-as évekhez képest 60%-al nőtt. Persze nem ugyanez a helyzet például Sanghajban, ahol ritkán látni a napot"

Ugye nem baj, ha nem hiszek el semmit, amit Németországban mérnek?

3; Elektromos autók:

Majd ha a dízel üzletág el kezd leépülni és a német autógyárak eljutnak az elektromos autógyártásban egy bizonyos szintre, akkor majd lesz propaganda arról hogy milyen jó az elektromos autó, lesz akkor majd államilag támogatott elektromos autó csere is.
Egyébként a dízel személyautónál (normál használatban), gyakorlatilag minden jobb (elektromos, hibrid, szívó benzin, feltöltős benzin, LPG, CNG, stb..) én egyébként a szívó benzin esetleg +LPG híve vagyok.

4; Kinek szúrja már évek óta a szemét a német autóipar szárnyalása?

Nem tudom, talán azokét akik szeretnének néha egy jó mély levegőt venni, anélkül, hogy fuldokolnának ebben az undorító dízelszmogban. vagy akik nem szeretnék kitenni a gyerekeiket a dízelek súlyosan egészségromboló hatásainak?

----------------------------
Az emberiség valaha volt legnagyobb tévedése a dízel személyautó...

Ki tartotta az előadást, milyen titulussal, honnan vette az adatokat?
Miért kell az elektromos autókat tölteni? Lehetne csak simán cserélni az akkut az állomáson, a Honda pl. ebben gondolkozik szabványos akkupakkal, így a hálózat terhelése is jobban szabályozható lenne, a csereakkuk töltésénél.

AZ egységes akkupakk ötletnek jó, de az n+1 gyártó mire megszüli a szabványt, az sokára lesz. Meg azért abba is érdemes belegondolni, hogy egy-egy csereállomáson hány darab komplett pakknak és töltőegységnek kell rendelkezésre állni, hogy folyamatosan tudjanak a cserélni? A töltési időt nem lehet nagyon növelni(!), hiszen minél tovább tart a leadott akkupakkból újra kiadhatót "csinálni", annál többet kell töltőn tartani.

Szerintem is ez lenne a jó megoldás, én is ezt fejleszteném a gyártók helyében. A "kúton" egy robotrendszer cserélhetne minimális megállási idő alatt, ki se kellene szállni. Fizetés előfizetés szerint automatikus lenne. Így akár a mostaninál gyakoribb megállás is beleférhetne.

A leadott töltést mérnénk (esetleg hőmérséklet, áramerősség, visszatöltés paraméterei stb szerint korrigálva), az alapján lenne elszámolás. A szolgáltató garantálna minimális töltésmennyiséget és minimális kisütési és töltési áramot. Az elöregedett akksikkal a usernek nem lenne dolga, hanem a rendszer része lenne a reciklálás.

Az autók mérete szerint lehetne bennük 1-2-3 stb standard cella, így lehetne skálázható a rendszer kisautótól böhöm sportlimuzinig.

De valószínű, hogy ehhez sem lenne elegendő lítium és marad a szintetizált üzemanyag. A szintetizált üzemanyag CO2 mérlege 0, teház CO2-re optimalizálást ki kellene hagyni a buliból. A többi károsanyagot akkor jobban le tudnánk nyomni.

( Kozkeletu tevedes, hogy a litium ritka lenne. A 25-33. leggyakoribb elem a Foldon (a gazokat is beleveve), attol fugg melyik intezetet kerdezed. :D Az olom pl. ritkabb cucc, es aluminiumbol is "mindossze" 5000x tobb van a becslesek szerint. Nagyjabol minden kg foldben van 20-25mg. Az egyeduli nehezseg a kivonasaban van, ezert keresnek litiumsokban gazdag lelohelyeket. )

es akkor globalisan gondolkodva mar csak nehanyezer megatonna akkumulator x 2 keszlet kell a Foldre. csettintesre, mert eloallitani khmm nem tul zold buli. aminek durvan a fele amugy mindig toltve van. bar feltolteni sem tul zold disco. szoval piti ugy, olyan Honda+F1 feeling: duma van, mas nincs :))

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

most már látjuk, hogy mitől hánysz, okés. egy csapatot azonban kegyesen kihagytál - habár ez tagadhatatlanul kevéssé index-kompatibilis megközelítés: azokat, akik már régen tudtak a VAG dízelüzemű hajtóműveinek károsanyag-kibocsátási hamisításáról, de úgy másfél évig gyűrték magukba csendesen a popcornt és vártak a piros gomb megnyomásával. amikor megkérdezték tőlük a nem túl mainstream médiában, hogy ugyanmár gyerekek mi a faszért nem szóltatok időben, az volt a válasz, hogy még gyűjtöttük az adatokat. jeah tehát nem [ :D ] azért, hogy nagyobbat szóljon és nagyobb számok kerüljenek az € jel elé. szerintem a mai korrupt világban simán lehetne számszerűsíteni az ezidőtájt megbetegedett embereket és természeti károkat.

igazából attól is hányhatnál kicsit, hogy a virtuális zöldbuliban leszerelt autók legyártásába ölt energia és kibocsátott káros anyagok immár teljesen feleslegesként jelentkeznek a táblázatokban és belép egy új oszlop, ahol hasonló befektetések árán ezeket a járműveket el is kell majd takarítani valahová.

ne legyenek illúzióid, senkit nem érdekel az egészséged és a környezeted. ezt a kérdést csak az emberek önzése felől lehetne megközelíteni - ott is a végfelhasználó felől kezdve, tehát a sor végéről. de idáig még nem jutottak el az érintettek, hiszen előtte még ki kell pörgetni a zöldbulit a nagyobb összegekért. ezért nem térdelt le a VAG a történtektől.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Tervezzuk egy 7 uleses egyterut venni, videok/tesztek alapjan a VW Touran-ban lehet elferni a legjobban. Igy dizel es majmos botrany ide vagy oda, valoszinuleg mi is VW-t veszunk, igaz benzinest.

"videok/tesztek alapjan a VW Touran-ban lehet elferni a legjobban"

Nem nagyon fogsz olyan tesztet olvasni/nézni, ahol nem egy VW konszernes autó lesz a nyerő. Mint ahogy azon is csodálkoznék, ha a közbeszerzések 90%-át nem a VW csoport vinné el.

----------------------------
Az emberiség valaha volt legnagyobb tévedése a dízel személyautó...

És annyi eszed ugye lesz, hogy ellenőrizteted, hogy a javított szoftver fut-e majd az új autóban? Ha jól sejtem, azért veszel ilyen autót, mert gyermekeid vannak. Főleg ha kisebbek, akkor alacsonyabbról szagolják a szmogot, ami (főleg korom esetén) alacsonyabban sokkal töményebb is.

Próbáld ki egy szmogosabb napon, hogy egy úttest mellett letérdelsz, hogy egy kicsi gyerek fejével egy vonalban legyen a tiéd.

Aztán ha dízelt veszel (márpedig nem sok esélyed lesz benzinessel venni a fosvágent), akkor arra is figyelj, hogy rendszeresen járkálj országúton is megfelelő sebességgel és egyenletes tempóban, hogy a koromszűrő ott ürítse magát és ne gyereked arcába. Vagy az én gyerekemébe.

Írta, hogy benzinest szeretne venni.

Egyébként néha totál ledermedek amikor látom, hogy több tíz milliós mindenféle biztonsági extrával felszerelt "prémium" dízel járatja a motorját, közvetlenül mögötte áll, beszélget a kis család, apuka, anyuka, gyerekek van amelyik babakocsiban, vagy éppen a gyermeket pakolja ki anyuka az autóból és a dízel tömegfegyver mögött búcsúzkodik anyuka percekig a gyerektől, úgy hogy gyakorlatilag a gyerek telibe, arcba kapja a rákkeltő dízelfüstöt.

Azért ilyenkor próbálnék belelátni a retardált szülő fejébe, gondolom autóvásárlásnál az egyik legfőbb szempont a biztonság, legyen még faszlégzsák is, meg mindenféle 3 betűs elektronikai bizbasz, nehogy a gyerekekek megsérüljenek, vagy komolyabb bajuk legyen, aztán az arcukat meg teletolják bizonyítottan rákkeltő méreggel.

Azért érdekes lenne a látvány ahogy mondjuk valaki cigarettázva búcsúzkodik a gyerekétől az óvoda előtt, néha egy-egy slukk cigi, majd az egészet a gyerek arcába fújná, gondolom ha valaki meglátná, már hívná is a gyemekvédelmiseket, vagy a rendőrséget. Kettős mérce na...

----------------------------
Az emberiség valaha volt legnagyobb tévedése a dízel személyautó...