Hi!
Ismerkedem a btrfs-el egy virtuális gépen. Sikerült olyan állapotba hozni, hogy nem igazán értem, hogy mit lehetne vele kezdeni, ötleteket várnék. :-)
Debian Jessie, partíciók:
md0 -> sda1:sdb1 swap
md1 -> sda2:sdb2 /
btrfs (raid1) -> sda3:sdb3
Létrehozás:
mkfs.btrfs -f -m raid1 -d raid1 /dev/sda3 /dev/sdb3
Aztán mountoltam sda3-t és amit odatettem szépen megjelent sdb3-on éljen. Virtuális gépből kilőttem az sdb-t és persze minden raid szétesett, majd visszatettem sdb-t újra partícionáltam visszatettem a tömbökbe a megfelelő partíciókat és a btrfs-t is sikerült helyrehozni.
Nade! Gondoltam, most az sda3-t "barmolom" el, erre partícionálóval kitöröltem.
A "btrfs fi show" továbbra is azt mondja, hogy megvan minden. Próbáltam kitörölni a "btrfs device delete missing /dev/sda3"-al, de nem sikerült.
Próbáltam létrehozni sda3-t, és aztán törölni, az sem segített. Hogy tudnám mégis törölni a btrfs-ből az sda3-t?
Minden ötletet, linket előre is köszönök!
Hozzászólások
Nem e miatt van?
Forrás
erre van btrfs replace
Bizony emiatt lehet.
Igen, Ön nyert! ;-)
Újabb disk hozzáadása után már el lehetett venni a hibásat.
Mondjuk én is benéztem, mert az sda3-t töröltem, de ugye ettől Ő még ténylegesen ott van. Majd fogtam és csináltam az 5GB helyett 10GB-ot, de ugye ez esetben is ugyanott maradt "csak" a vége messzebb lógott a partíciónak.
Most ez OFF lesz: De akármennyire is bizonygatják sokan, a BTRFS még mindig teszt fázisban van.
Így ilyenek könnyen előfordulnak. Elvileg nagyon ígéretes, de nagyon könnyen hibába lehet vinni.
Bocsi az OFF-ért.
---------------------------------------------------------------
Ritkán szólok hozzá dolgokhoz. Így ne várj tőlem interakciót.
Link?
Saját tapasztalat?
---------------------------------------------------------------
Ritkán szólok hozzá dolgokhoz. Így ne várj tőlem interakciót.
Az legfeljebb az lehet, h instabil, vagy pl. h valtozik az API, de nem alapulhat a sajat tapasztalatodon az, h a fejlesztesnek melyik fazisaban van. Azt a fejlesztok hatarozzak meg.
Kevered a szezont a ...
Ennél az esetnél nem a Btrfs rossz, hanem a kérdező nem ismeri még.
Azért az látszik hogy valamilyen doksi alapján próbálta "javítani" a kötetet. Eredmény nélkül.
Lásd Pl.: LVM vagy mdadm azért szokott szólni hogy "figyi ezt nem így kéne" vagy "biztos vagy benne? baj lehet belőle" satöbbi satöbbi.
Szerény véleményem szerint még a készítők sem tudják, mit hogyan kéne kezelni benne. Meg melyik tool-t mire is kellene használni.
---------------------------------------------------------------
Ritkán szólok hozzá dolgokhoz. Így ne várj tőlem interakciót.
A Btrfs is szól, "ezt így nem lehet", épp ez a gondja a felvetőnek.
Tehát nem veszik el semmi, nincs hibás működés, csak nem tudja a felvető, hogyan kell csinálni.
Csinál valamit, amire hibaüzenet jön, hogy ezt nem lehet.
Ha valaki raid-et szeretne vele készíteni, akkor a minimum, hogy az idevonatkozó doksit megnézi: Using Btrfs with Multiple Devices
Egy másik megoldás, hogy rákeres, az első x találat biztos segít.
Ez így van!
Meg is tettem, a linkelt doksit bogarászom és próbálgatom. De mint kiderült (fentebb megírtam az imént) pár dolgot rosszul értelmeztem illetve kezeltem és -e miatt nem sikerültek a dolgok.
A linken pedig rendesen leírták:
For example if you have a raid1 layout with two device, and a device fails, you must:
mount in degraded mode
add a new device
remove the missing device
De sajnos felületes voltam és ezt már nem olvastam. Elnézést!!
Köszönöm a türelmeteket!
Már körvonalazódik a következő kérdés, de előtte próbálok alaposabb lenni... ;-)
Kérdezz bátran, szerintem senki sem türelmetlen a kérdésekkel kapcsolatban!
Türelmetlenség maximum a "szar a Btrfs" irányában volt :)
Köszönöm a biztatást.
A szabad hely meghatározásával gyűlt meg a bajom. Esetleg valaki el tudná magyarázni, hogy mit is látok alább?
A "normál" nézet, amiről tudom, hogy a btrfs-nél nem használható, de ide írom:
root@btrfs:~# df -h
Fájlrendszer Méret Fogl. Szab. Fo.% Csatol. pont
/dev/sdb3 14G 896K 14G 1% /mnt
Itt látható, hogy btrfs milyen eszközökből van összerakva:
root@btrfs:~# btrfs fi show
Label: none uuid: f1a458c2-2d79-4542-a60d-e871c0160e14
Total devices 2 FS bytes used 448.00KiB
devid 3 size 7.00GiB used 1.28GiB path /dev/sdb3
devid 4 size 7.00GiB used 1.28GiB path /dev/sdc1
Btrfs v3.17
Itt a méret lenne látható, csak épp értelmezni nem tudom. :-(
root@btrfs:~# btrfs fi df /mnt/
Data, RAID1: total=1.00GiB, used=320.00KiB
System, RAID1: total=32.00MiB, used=16.00KiB
Metadata, RAID1: total=256.00MiB, used=112.00KiB
GlobalReserve, single: total=16.00MiB, used=0.00B
Itt a végén mondom el, hogy 2db 7GB-os partíción van btrfs raid1-ben, ezen egyetlen file található:
root@btrfs:~# ls -l /mnt/
összesen 4
-rw-r--r-- 1 root root 74 márc 2 12:46 teszt.txt
Szóval a kérdésem a fentiek értelmezése ill. honnan tudhatom mennyi a szabad hely? (Bár, ha a fentieket megértem, lehet a második felére is megkapom a választ.)
Ezt nézegettem és ez alapján "egyszerűnek tűnt", de a gyakorlat ugye más.... https://wiki.archlinux.org/index.php/Btrfs#Displaying_used.2Ffree_space
A https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/FAQ#Understanding_free_space.2C_using_the_new_tools szerint lenne egy "usage" opció, de a jessi-ben alapból 3.17-es tools van, ez meg 3.18-tól lenne... na megyek megpróbálok újabbat keríteni...
Backportból feltéve a 4.4.1-es toolst már egész érthető:
root@btrfs:~# /bin/btrfs fi usage /mnt/
Overall:
Device size: 14.00GiB
Device allocated: 2.56GiB
Device unallocated: 11.44GiB
Device missing: 0.00B
Used: 896.00KiB
Free (estimated): 6.72GiB (min: 6.72GiB)
Data ratio: 2.00
Metadata ratio: 2.00
Global reserve: 16.00MiB (used: 0.00B)
Data,RAID1: Size:1.00GiB, Used:320.00KiB
/dev/sdb3 1.00GiB
/dev/sdc1 1.00GiB
Metadata,RAID1: Size:256.00MiB, Used:112.00KiB
/dev/sdb3 256.00MiB
/dev/sdc1 256.00MiB
System,RAID1: Size:32.00MiB, Used:16.00KiB
/dev/sdb3 32.00MiB
/dev/sdc1 32.00MiB
Unallocated:
/dev/sdb3 5.72GiB
/dev/sdc1 5.72GiB
Köszönöm a türelmeteket... ;-)
Lenne még egy kevésbé megértett terület.
Szóval azt látom, hogy btrfs raid1-hez kell 2db eszköz, de akár egy harmadikat is hozzácsaphatok, akkor ezek között szétoszlanak az adatok (3x1TB disk btrfs raid1 után a szabad kapacitás 1.5TB marad(!!)). Tehát - jócskán - nem úgy viselkedik mint az md raid1.
Nade, ha ilyen könnyen hozzácsaphatok eszközöket és ezzel növelhetem a tárterületet, akkor mi szükség a "btrfs fi resize +5GB /mnt"-re? Vagy ez arra lenne jó, ha az egész mögött egy LVM van és azt növelem, akkor hozzá tudjam növelni a btrfs-t is?
Bár itt meg nem egészen értem, hogy miért az LVM mögé, ha "csak" simán eszközöket lehet a btrfs-hez adni és azzal is nő a tárterület? Minek még egy réteg?
Esetleg ezt meg tudná valaki világítani nekem akár egy linkkel is?
Előre is köszönöm!
Az első részhez: valóban így van, eltér a btrfs működése az md raid1-től, itt mindig 2 felé osztja az adatokat. Részletek itt.
"mi szükség a "btrfs fi resize +5GB /mnt"-re?"
Akkor van rá szükség, ha több partícióra osztottad a lemezed, pl. btrfs+ext4, majd rájössz, hogy az ext4 mégsem kell és hozzá akarod csapni a btrfs-hez. Vagy a fordított esetnél, ha egy btrfs partíciód van és rájössz, hogy kellene egy ext4 is, akkor összenyomod a btrfs fájlrendszered, majd csinálsz új partíciót a felszabadult helyre.
Összefoglalva: akkor van rá szükség, ha fizikailag több a hely a meglévő eszközödön, mint amit használsz és növelni szeretnéd, vagy a fordítottja, kevesebbet akarsz használni, mint amit éppen használsz.
"Minek még egy réteg?"
Pontosan, teljesen szükségtelen az LVM Btrfs esetén.
Igen, ez így van, köszönöm a türelmeteket!!