RIP ismeretlen bringás

(18+)

Szörnyű baleset történt ma a XII. kerületi Eötvös úton. Amennyire össze tudtam rakni a körülményekből: egy hosszú, meredek úton ment lefelé egy bringás, a lejtő alján lévő T-kereszteződésben valamiért elé fordult egy lentről jövő autó, a bringás meg belecsapódott az oldalába. Én buszon utaztam, az első kiérkező rendőrautó után kb. fél perccel érhettünk csak oda. Láttam távolról az oldalán eléggé behorpadt autót, de azt még nem, hogy mivel ütközött. Aztán, amikor a busz kikerülte rendőrautót és pár pillanatra megláttam a szerencsétlenül járt bringást az út közepén... Bakker... :(

(18+++)

Szerencsétlen ember a baleset pillanatában szörnyethalt, koponyáján "élettel összeegyeztethetetlen sérülések" voltak. Az autón valami kemény, éles dologgal ütközhetett nagy sebességgel fejjel előre, talán a kocsi tetejével, egyterű volt az autó, kb. az van egy felnőtt bringás fejével azonos magasságban, egy normál személyautó fölött át lehet látni. Arca mintha már nem is lett volna, teljesen szétroncsolódott és szétnyílt koponyával feküdt a holttest az út közepén, mögötte országúti bringája. :( Nyugodjék békében.

Számomra azért is mellbevágó ez a szörnyű baleset, mert magam is bringázom, gyakran szoktam ugyanott menni, beüt az "akár én is feküdhetnék ott a saját maradványaimban" érzés. Valamit nagyon benézhetett az autós, irtó rosszul mérhette föl a bringás sebességét, vagy a bringás takarásban volt valahogy és későn vette észre őt a kanyarodó autó, nemtom. A környéken mindenesetre közismerten sok a közlekedő/sportoló bringás Normafa miatt, számítani lehetett az úton gyorsan haladó kerékpárosokra.

Vezessetek körültekintően, mindenkit várnak haza otthon!

Frissítés:
Az áldozat Jancsó Áron grafikus volt: Index.hu, 444.hu

Hozzászólások

Isten nyugosztalja!

A térképet nézve nyugat felől jött a kerékpáros, a baleset a rendőrség szerint 17:20-kor történt, tehát a Nap nyugati irányhoz képest csak picit volt délebbre, s ebbe beleszámoltam, hogy a téli és nyári időszámítás között, a télihez picit közelebb jár a Nap. Az autós ráadásul dél felé fordult, tehát enyhén balról szembe sütött a Nap, majd teljesen szembe. Szerintem nem láthatta az onnan gyorsan jövő kerékpárost, vagy ha igen, a sebességét vakító napsütésben, hátulról megvilágítva nem tudta az autós jól felmérni.

Pusztán a helyzetet próbálom valamelyest megérteni, magam is sokat kerékpározom, ütöttek is el, nemsokára megyek is bíróságra sértetti minőségemben tanúként.

Sohasem szeretnék úgy látni embert, ahogyan neked ez megadatott.

:(

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Hali! Én másnap figyeltem bicajozás közben a nap állását és már az időpontnál korábban a belvárosban is bántóan akadályozta a tisztánlátást, ha a olyan szögben haladtam. Szóval én úgy saccolom, hogy aki a nap fele nézett, az egy baromi nagy feketeséget láthatott csak ennél a balesetnél.
Volt asszem nemrég egy nagyon hasonló halálos baleset Érden is, ahol az autós szintén a nap felé haladt, illetve még régebben a Balatonnál, ahol egy busz a nap miatt nem látta a vasúti fényjelző piros állását. Szóval sok az ilyen eset sajnos.
Én tanultam ezekből (remélem), igyexem figyelembe venni, hogy adott esetben a nappal szemben közlekedő lehet, hogy semmit sem lát. Más kérdés, hogy az autósok nem fognak lassabban menni ha nem látnak rendesen, mert ugye haladni kell... :((

Országúti kerékpárral elég gyorsan lehet haladni. A sisak erősen ajánlott rá. Nem biztos, hogy segített volna rajta, de lehet.

--
trey @ gépház

Úgy emlékszem, volt rajta sisak, sajnos a balesetben nem tudott segíteni a viselőjének, olyan szögben ütközhetett a kocsival. Másrészről az a szakasz elég lejtős, 50-60 km/h-val könnyedén tudott haladni a bringás, az egyszerű sisakokat nem ekkora sebességre tervezik tudtommal.

Problémás, h az országúti üléspozíciójában lefele fékezésnél a karokra olyan erő hat, ami megnehezíti - ha nem lehetetleníti el - h a feje elé kapja a kezeit. Próbálom elképzelni a szitut, 10% -os lejtőn lefele, csak a nyeregben ülve és a pedállal ellentartva nem tudom tehermentesíteni a kezem. Talán az egyiket. De nyilván a féket markolhatta izomból, és amikor konstatálta, h ebből csattanás lesz, már nem tudta felemelni a kezeit védekezésül és arccal üközött a kocsinak.

Győrfi Pál mesélte egyszer -jó régen volt, lehet, hogy nem tudom pontosan visszaadni-, hogy egy motoros ment fának, de úgy, hogy a végén, mikor kiértek úgy nézett ki, mintha csak pihenne a tövében. Még szólítgatták is, meg pulzust néztek először.
Mikor levették a sisakját, lefolyt a nyakáról a feje.
--
zsebHUP-ot használok!

Sajnos én is láttam már ilyen balesetet, konkrétan a megtörténtét, szörnyű volt! Azóta nem engedem le a bicót ilyen meredeken, végig fékezek. Két pici gyerekem van, akiket szeretnék látni felnőni, és nekik is szükségük van rám, nem lehetek felelőtle. Mindig abban a tudatban közlekedek, akár gyalog, akár biciklivel, vagy autóval, hogy nem biztos, hogy a másik figyel rám és betartja a szabályokat, a végzetes baleset után már totál mindegy kinek volt igaza, elsőbbsége, engem már nem hoz vissza semmilyen bírói végzés...

A kereszteződés tényleg nagyon veszélyes.
Voltam arra kocsival is, kerékpárral is.

Lefelé az autók és a kerékpárok is elég gyorsan tudnak jönni.
Ahhoz, hogy az autós kilásson, ki kell dugni a kocsi orrát.
Utána meg gyorsan kikanyarodni, hogy ne jöjjön beléd a fentről nagy sebességgel érkező.

Kerékpárral elém is ki akart jönni egy autós pont ott.
Tényleg benne volt a kereszteződésben a baleset.

Lefelé már jóideje nem is megyünk a jelölt úton kerékpárral.
Gyerekkel meg pláne, ott a gyerekvasúttal párhuzamos út.

A sisak meg tényleg életet menthet.

Ezért kerülöm az ilyen rizikós utakat. Inkább kerülök. Itt Megyeren pl. a Fóti úton az anyámért sem mennék le kerékpárral. És semmi száguldozás. Én haza akarok jutni, nem versenyző vagyok. Elképesztő, mit művel némelyik bicajos ha belelendül a sebességbe.

--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

Pedig. A közlekedés nem csak arról szól, hogy megyek, amennyivel lehet, és várom, hogy egy marha kikanyarodjon elém, és megölhessem őt (autóban ülünk mindketten), vagy magam (én bringán).
50*-ről egy jó autóval kb. annak a hossza alatt megállsz, de ha csak háromnegyed útnyira van a csattanás, már akkor is sokat tettél, ha időben és tökig taposod a pedált.
50**-ről egy átlag bringás milyen távon áll meg, és mely testrészével fogja először érni a keményebb versenyzőt (főleg, ha csak simán bepánikol és fékez, jó eséllyel nem is tudja kifejteni a maximális fékerőt, és az utolsó -sőt, első- métereket már fejjel előre repülve teszi meg, 40 km/h-val)?

Azon a környéken bringával 50***-nel (vagy még többel) tépni olyan (a te szempontodból), mintha autóval 100 felett mennél.

*: vezetéstechnikai pályán volt feladat, hogy amikor a kocsi orrával az oktatóhoz érünk, vészfékezzünk. Próbáltuk 50-ről és 60-ról. Friss gumikkal, új fékbetétekkel, tiszta aszfalton, 50-ről fékezve a vállammal egyvonalban volt az ember...
**: szabály szerint legfeljebb 40-nel mehetett emberünk:
http://www.kreszabc.hu/para.php?para=28
***: nem tudjuk, mennyivel ment, de azt azt hiszem kijelenthetjük, hogy bőven többel, mint amennyit a képességei, illetve a bringája megengedett volna.

ui: persze lehet, hogy némileg elfogult vagyok, hiszen pont tegnap ütöttem el majdnem egy hasonló észlényt, aki az elsőbbséget meg nem adva suhant el előttem egy kereszteződésben. Az is lejtős, tükör is van, én őt nem láttam benne, csak a mögötte érkező autót, emiatt fékeztem (mondom, nekem volt elsőbbségem), először csak elővigyázatosságból (tükör, autó), aztán egy satut, amikor megláttam az idiótát.
Ha úgy vezetnék, mint a fenti bringás, lehet, hogy már ő sem élne.
--
zsebHUP-ot használok!

Annyit hozzátennék, hogy azon a környéken is van olyan szakasz, ahol aránylag biztonságosan lehet 40-50 km/h-val menni (jól belátható egyenesek). A baleset helyszíne előtt és után is egy-egy ilyen szakasz van. Az áldozat ott hibázhatott, hogy azt gondolta mindenképp megadják neki az elsőbbséget. Erre sajnos gyakran nem lehet számítani, mint ahogy írtad te is a tegnapi esetedet, én mindig lefékezem magamat annyira ilyen esetekben, hogy szükség esetén vészfékezéssel ne legyen komolyabb baj.

Mondok mást, ha ismered: Üröm felől Csillaghegy felé vezető út 10+ %-os lejtő aljában éles jobb kanyar, 20-30 km/h között valahol a kanyar előtt eldurran az elsőm, kanyart képtelenség bevenni, csoda h nem álltam egyből fejre. Nem jött senki szembe a kanyarban. Mázli.
Most akkor többet ne üljek bringára? Nem mondom, megfordult a fejemben.
Szóval ha mindig a legrosszabbat feltételezné mindenki, akkor nem lehetne közlekedni, mert mindenki meg lenne bénulva a félelemtől. Ha védett úton vagyok, akkor meg kell abban bíznom, h meg fogják adni az elsőbbséget. Ez nem természetes viselkedés, talán emlékszel rá, h milyen nehéz volt friss jogsival szert tenni önmagadban erre a bizalomra.
De ha azt mondod, h ez a bizalom indokolatlan, túlzó, azt akár el is fogadhatom. Csak akkor nem tudom, h lehetne közlekedni.

"50*-ről egy jó autóval kb. annak a hossza alatt megállsz...
*: vezetéstechnikai pályán volt feladat, hogy amikor a kocsi orrával az oktatóhoz érünk, vészfékezzünk. Próbáltuk 50-ről és 60-ról. Friss gumikkal, új fékbetétekkel, tiszta aszfalton, 50-ről fékezve a vállammal egyvonalban volt az ember..."

Nem tudom mit és hogy teszteltetek a pályán, de ennek inkább a duplája a valóság (jó fékekkel, jó gumikkal, száraz úzon). Egy mai átlag autó hossza mondjuk 4-4,5m. Durva lenne, ha 50-ről fékezve 4m-en megállna az autó. Nagyjából 10m a reális fékÚT, ésakkor a reakcióidő alatt megtett útról még nem is beszéltünk. Amikor felismered a bajt és gyorsan átteszed a lábad a fékre, az nagyjából ~1 sec összesen (közben ~14 métert haladsz 50-nel, 50Km/h az ~14m/s).

Annyiban valóban hülyeséget írtam, hogy 30*-ról fékezve volt a vállamnál az ember, 50*-ről pedig kb. az autó végénél.
Hozzáteszem, kb. féléves autóval, úgy emlékszem már a téli gumival ami akkor volt pár hetes.
a pipán úgy mentem le kb. 50-nel, hogy lefelé beszólt az oktató, hogy ekkora sebességgel a mezőn fogok kikötni, ehhez képest a vizes műgyantán maradtam végig, visszafelé meg szólt, hogy álljak már meg, mert nem érti milyen autó ez, meg szeretné nézni. :)

*: óra szerint, ami a mutató pontatlansága (nézőpont, vastagság stb) eleve 4-5 km/h eltérést is jelenthet, illetve magasabbra lövik be szándékosan őket.

BTW, nem tudom mennyit számít (értsd: a nagyobb súly miatt ront, mert nagyobb a lendület, vagy javít, mert jobb a tapadás), hogy hibrid az autó, azaz elöl a normál benzin+indító helyett egy benzin és két villanymotor van benne (plusz még ami ehhez jön), míg a seggét az akkumulátor nyomja lefelé.

--
zsebHUP-ot használok!

Nem, nem ő volt! De számára már totál mindegy ki volt a felelős! Ezért tépem a számat mindig, hogy igenis, ha kerékpárral megyünk, akkor elsősorban nekünk kell vigyázni saját magunkra, mert a többi közlekedőnek nem vagyunk olyan fontosak! Ha magunknak nem számítunk, akkor másnak miért számítsunk!?

Oké, amit írsz én nem vitattam, engem az zavart kissé, h rögtön arról kezdenek értekezni, hogy bizony-bizony az országútival gyorsan lehet menni. Mintha teszem azt nem is lenne lehetséges h baleset alapvetően azért történt mert az autós nem adta meg az elsőbbséget.

Ha jól értem, ezt láthatta az autós (esetleg napsütésben, vagy felfelé menő autó által takarásban):
https://goo.gl/maps/fRucA
70 km/h-val egy másodperc alatt kb. a bal oldalon látható kerítésnyi távolságot teszi meg a kerékpáros, 50-nel kb. a második villanyoszloptól ér egy mp alatt le.

Itt autóval sem mennék 50-nél többel.
--
zsebHUP-ot használok!

A poszt alapján lentről jött, emelkedőn felfelé elindulva fordult balra. Azt jó lenne tudni, hogy az autó melyik részének csapódott neki a kerékpáros - mutatva, hogy a manőver (balra kanyarodás) megkezdéséhez képest mikor ért oda, ami a szakértői vélemények alapján becsült sebessége alapján azt is megadja, hogy a manőver kezdetekor hol járhatott, mennyire volt látható az autós számára.

Tévedés, ezt láthatta:
https://goo.gl/maps/iFldt

A te térképes linkeden már ki volt kanyarodva, akkor már késő volt.
Nekem is sokszor a bringások a halálom, amikor zebrán áttekerve kikanyarodik elém jelzés nélkül, vagy amikor jobbra kanyar előtt elhúz mellettem jobb oldalt.

Amúgy tényleg nem tudjuk mi történt. Bringával 50-70 az piszkosul veszélyes tud lenni egy ilyen szakaszon. Elég ha belefut egy kátyúba, vagy megcsúszik csak picikét. Azt kéne megérteni, hogy a közlekedés nem csak abból áll, hogy kinek van elsőbbsége.

Ha kocsival kikerülök egy buszt felezővonalon át (nem iskolabuszt, nem villog, stb, jogosan kerülöm), akkor is óvatosan teszem, pedig ha kirohan elém valaki az útra takarásból, ő lesz a hibás. Még ha záróvonalon kerülök, akkor is elsőbbségem van a gyalogossal szemben aki nem zebrán megy át.

Más példa:
Veres Péter (Kerepesi keletre) mellett tekerek bringával, és rendszeresen kijönnek elém az autósok, pedig elsőbbségem van, de előre lassítok, figyelek, mert annak nem látom értelmét, hogy szétcsapassam magamat csak azért mert elsőbbségem van.
Kocsiban ülve is rendszeresen megsértik az elsőbbségemet, fel se veszem, a legtöbb egy motorfékkel és kicsi fékezéssel elintézhető. Elmormolok max egy anyádat magamban és teszek rá. 2 perccel később érek a célomhoz. (a komolyabb esetekért már persze ledudálom ha marad időm rá)

Egy bicajosnak eleve abból kell kiindulnia, hogy ő a leggyengébb az utakon. Meg abból, hogy eleve maximálisan nyitott közlekedési eszközről (váltó, hajtómű, fék közvetlenül ki van téve a környezetnek) van szó, ami nagyobb figyelmet, karbantartást, és beállítást igényel, mint mondjuk akár egy robogó. Ebből kifolyólag hiába lehet 50-nel suhanni valahol, ha nem tudok megállni, vagy normális fékezéssel szinten tartani a sebességet. És itt nem arról van szó, hogy esetleg az autós bunkó lehet, én meg nagy bátran kockáztathatok, hanem arról, hogy ha eleve nem elkülönített bicajúton közlekedek, hanem csak valami útszéléről leválasztott sávba, vagy pláne, ha az sincs, akkor magán az úton, akkor hatványozottan vigyázok magamra. És nem a KRESZ miatt, hanem a saját testi épségem miatt nem fogok 50-nel rongyolni, akár akkor sem, ha nem pár száz ezer HUF-os bringám van, hanem mondjuk 1 milla körüli az ára.

--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

Legalább két pontban hibázott ő _is_; az egyik a fejvédő hiánya, a másik a sebesség megválasztása. Az előbbi hibát más is elkövette - egy közeli ismerősöm is emiatt halt meg, úgyhogy talán van némi alapom arra, hogy nagyon durva felelőtlenségnek nevezzem.
Valószínű, hogy ebben az esetben a sebesség megválasztása is az, de nem ismerem a körülményeket, úgyhogy ezt nem jelenthetem ki; az biztos, hogy a Művész u.-ra balra befordulni lentről érkezve nem egyszerű - szembe forgalom, emelkedő, úgyhogy aki emelkedőn elindulásban picit is gyengébb, az simán elé tud fordulni valakinek, akit a manőver megkezdésekor még talán nem is látott. Tizedmásodperceken múlik. Sajnos.

A sebesség rossz megválasztása végül is a relatív sebességtúllépés.
Ezen a lejtőn egy 30-as táblát kellene elhelyezni lefelé a kereszteződésig.

Az 51-es úton több kereszteződés miatt is kint van a 60-as 70-es tábla. Valszeg azért, hogy a kereszteződésben ne álljanak órákig az emberek, a buszok is be tudjanak sorolni, és persze a veszélyességük miatt. Valószínűleg ez is egy indok volt pár körforgó megépítésénél.

Amit írsz, azzal két probléma van. Sisak nem kötelező, sebességre ugyan van előírás, de béna a szabály, mert a sebességmérő nem kötelező tartozék, úgy meg ugye problémás a sebesség megállapítása.

Ettől függetlenül persze rendben, hogy a sebességhatárokat be kell tartani (hogyan?), meg a sisak véd, használata célszerű, de hiánya sem szabálytalan. Sőt, ezzel az erővel nyugodtan mondhatjuk, a legnagyobb hiba, hogy kerékpárra ült, ha nem tette volna, biztosan nem éri baleset.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

A szabályokat nem azért kell betartani, mert vannak vagy mert kötelezőek - hanem mert az élete múlhat rajta. Sőt. Vannak olyan körülmények, amikre nincs kötelező szabály, és mégis úgy viselkedik az ember, úgy tesz, hogy lehetőleg ne haljon bele.
Egyébként ésszel élni sem kötelező, de igencsak jó hatással van a várható élettartamra. Sőt, ésszerűen gondolkodni sem kötelező - láthatóan vannak, akik ez alapján élnek...

Persze, ebben igazad van, pusztán arra utalok, hogy ha nincs sebességmérő, akkor nem tudja az ember, milyen gyorsan megy. Különben én is a balesetem óta hordok sisakot, amikor is nem adták meg az elsőbbséget, én meg csendben lefejeltem az aszfaltot.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Már elnézést, de sebességmérő nélkül is nagyjából tisztába lehet lenni a sebességgel. Persze ha akarja az ember. Van viszonyítási alap, pl. egy gyalogos, robogós, ilyesmi. Meg az ember biztonság érzete is sokat számít. Meg a vagizás. Szóval aki sokat bicajozik, az nagyjából tudja, hol van a 15km/h, meg hol a 20, és hol a 30. Aki száguldozni akar, annak meg teljesen fölösleges a sebességmérő, akkor is megteszi. Ez felfogás kérdése. Egyszerűen a szezonális trendi bicajosok nem fogják fel azt, hogy ők is a közlekedés részei. Hiába emeli fel több tíz ezer kerékpáros a bringájukat egy-egy criticalmasskor, amikor őszre alig maradunk pár ezren. Télen meg tényleg csak a hozzám hasonló fanatikusok tekerek. A bicaj szezonban egyszerűen elárasztják az utakat a mazsolák. Hosszú évek óta bicajozom télen és nyáron, és határozottan kijelentem, hogy autós miatt max. négyszer kerültem baleset közelébe, bicajos miatt sokszorta többször.
--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

Igaz, bár ennél a sebességnél a sisak jelenkéte csak annyit jelent, hogy a veszteséglistán az ember és a kerékpár mellett lesz egy sisak is. Bocs a morbid megjegyzésért, de tényleg nem segít. Számold ki, én megtettem, fentebb írtam is.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Azert mielott a sisak eltorzitasahoz ernenk, bicigli kerek deformalodasa is lassit, valamint az auto is elmozdulhat ill. deformalodhat.

Ezeken akkar tobb tiz cm is nyerheto lassulasi tavnak.

Sportolok 35g-t (hockey) szoktak serules nelkul felfogni sisakkal.

Neha 100G felett is meg lehet uszni.
https://en.wikipedia.org/wiki/G-force

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Mint korábban írták volt rajta sisak, de nem a sisak által védett részen sérült meg. A sebességről pedig nem tudunk közelebbit. A leírt sérülésből levonható ez irányú következtetés pedig eléggé bizonytalan szerintem. Ami kiderült a rendőrségi jelentésből, h vizsgálják a baleset körülményeit. Ez most sztenderd szöveg, vagy azt jelzi, h nem egyértelmű a helyzet azt nem tudom, hajlok az utóbbira.

Gyakran megyek éjszaka hazafelé viszonylag sík, úttestre festett bicikliúton. A veszélyes, városon kívüli rész olyan 8-10km lehet. Már rengetegszer végiggondoltam, hogy egy ittas/nem figyelő autós elég lenne a halálomhoz. Másik opció lenne az emelkedős út (nagyjából ugyanolyan hosszú). Ezek után méginkább fontolóra veszem.