Garanciális ügyintézés: mire érdemes figyelni?

Megdöglött a gépemben 2 GiB RAM, megtaláltam a garancialevelét, meg a számlát róla. A garancia ideje 60 hónap, jelenleg nagyjából 2 éves a RAM.

Szerencsére a probléma reprodukálható, másik alaplapban is ugyanazon a címen éppen annyira rossz. Ugyanakkor szkeptikus vagyok a kereskedők hozzáállását illetően. Például meg kell lenni a termék dobozának. Találtam memória dobozt, de hogy ezé, vagy másé, nem tudom, papír nem volt benne. Ugye ilyen hülyeségekbe nem kötnek bele? Ha mégis, akkor mi a teendő? A lógó orral eloldalgás nem jó opció.

Ezen felül ez egy párban vásárolt memória. A dolog pikantériája, hogy csak az egyik modul gyártási száma van feltüntetve a garancialevélen, viszont éppen az a memória a jó, a másik a döglött. Gondolom, már csak ezért is, meg azért, mert ezek párban alkottak egy terméket, a jó párját is vinnem kellene a garanciális szervizbe.

Elsősorban tapasztalatok alapján várok ötleteket arra, hogy a garanciális ügyintézésnél mire figyeljek, a kereskedővel ne keveredjek szükségtelen vitába, ugyanakkor az ügyintézés hatékony, eredményes legyen.

Hozzászólások

Értem én, hogy garancia... de sokan túllihegik. Ha nem egy egész cég áll miatta (azaz SLA nem játszik) és a probléma konkrétan detektált (memória modul közül pont az egyik determinisztikusan) talán vehetnél egy másik modult is. Pár ezer Ft lehet, és a garancia rettegést megúszhatod. Illetve az utánajárást.

Elmesélem, mire gondolok. Álljon itt két eset:
- Decathlon kerékpár, benne 2e km. Valami elkezdett recsegni, bevittem a munkahelyem melletti boltba. Ott csodálkoztak, hogy miért nem gariba viszem vissza. Mondom, hogy ha Dunakeszin laknék, akkor is messze lenne. Nálatok meg kb. 3e Ft. 1500Ft-ba került a zsírozás. Nem érte volna meg a gari.
- Céges notebook, garanciális, UPS házhoz jön, elviszi Brno-ba és vissza. Ingyen. De ez 10 munkanap, minimum. A sarki (tényleg kb. 600m) laptopjavítóban 1000Ft-ért azt mondták, hogy még 5000Ft egy új töltőcsonk az alaplapra. 6e Ft-ot megért, hogy azonnal legyen megoldás.

Szóval eredeti doboz legyen meg, könnyebb költözködni vele. De pár 1000Ft-ért nem érdemes bevizsgáltatni, majd pihentetni napokig. Pláne ha munkaeszköz...

Ez nem túllihegés kérdése. Amikor megvettem a memóriát, azzal a tudattal vásároltam, hogy kb. örök élet meg egy nap, de legalább a gépem életének végéig. Erre itt vagyok 2 év után egy döglött memóriamodullal. Arról nem beszélve, hogy egy korábbi vitából látható, mennyire ellenzem a „tuning”-ot, természetesen ilyesmit elvi okokból sem tettem soha, ezentúl sem fogok. Azzal valahogy nem tudok megbékélni, hogy költsek rá, amikor ennek még működnie kellene.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ha márkás RAM-ról van szó, akkor esetleg érdemes egyből a gyári supportnak írni, megkímélve magad az itthoni hozzáállástól, lassúságtól, lepattintástól, kötekedéstől.
Én egy kingston SSD-vel jártam egyszer így, de meg sem próbáltam itthon elintézni, mert eleve egy végtelen történetnek nézett ki (ismerős vette nekem nagykerben, nem nálam volt a számla, lehet, hogy meg sem volt, nem az én nevemen volt. Budapesten lett véve, én onnan 200Km-re laktam, stb..).
A kingston weboldalán kitöltöttem a megfelelő formot, 2 kör email után már adtam is postára, ők meg küldtek egy másikat (jobb típust!). Olyasmi fel sem merült, hogy hol vettem, megvan-e a számla, megvan-e a doboz, stb.
(El tudom képzeni, hogy egy ilyen "filléres" tételnél, mint egy 2GB-os RAM modul, még azt sem kérik, hogy elküldd a modult. Lehet, hogy megelégszenek a széria számmal meg egy memtest loggal, aztán küldenek neked egy újat.)

Mert egy beteg ember azt élvezi, hogy eredeti környezetükből kiemelt, ízlés szerint megcsonkított és ezzel akár az eredeti szándékkal pont ellentétes értelmet kapó hozzászólásokat gyűjtöget arról az internetes fórumról, ahonnan már számtalanszor kirakták a viselkedése miatt?

"a kétely magva már megjelent"
Vagy inkább sosem volt bizonyosság. Ismétlem, nem ismerem se a résztvevőket, se a körülményeket, és így nem tudok és nem is akarok véleményt mondani.

"válasz^Wszavazások alkalmával gondolom le is ver a víz"
Ha az alapján döntenék, hogy eddig ki volt őszinte és ki tartotta meg az ígéreteit, akkor el sem mennék szavazni.
De ez már nagyon off, részemrőm a szálat befejeztem.

Már meg se nézem, de nyilván figyelmeztetés, hogy hozzáírtad ezt is. Noha tudom, hogy a félvezetők sem örök életűek, s a tokozás talán a leggyengébb láncszem, mégis jóval többet lehet várni élettartamban tőlük, mint teszem azt, egy elektrolit kondenzátortól, vagy akár mozgó alkatrészeket tartalmazó mechanikus berendezésektől. Ennek ellenére a dolog úgy áll, hogy épp a memória a legfiatalabb a gépemben, és a leghamarabb pusztult el. Sem az alaplapomon nem voltak elkók cserélve, sem a HDD nem pusztult el, pedig lényegesen régebbiek a RAM-nál. Tudom, most mondhatod, hogy a várható érték statisztika, valószínűség, nem pedig egy olyan valami, ami minden esetben bekövetkezik.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

"A sarki (tényleg kb. 600m) laptopjavítóban 1000Ft-ért azt mondták, hogy még 5000Ft egy új töltőcsonk az alaplapra. 6e Ft-ot megért, hogy azonnal legyen megoldás."
Ez nagyon jó ötlet. Aztán ha garancián belül megdöglik mondjuk az alaplap, az már lehet, hogy nem 6000Ft lesz.

Az sem biztos, hogy a sarki laptoposnál sikertörténet lesz a beavatkozás vége. Volt már nálam ilyen korábban okosban javíttatott gép. Szanaszét volt feszegetve a burkolat, hiányoztak rögzítő csavarok, meg a Wi-Fi antenna vezetéke sem volt visszadugva.

De tehetnek. Az alkatrész garanciális feltételének egyik része az eredeti csomagolás megléte, drv cd, kézikönyv, antisztatikus zacskó, alaplapnál a proci foglalat védő megléte stb.
Az, hogy az eladó bizonyos esetekben eltekint(het)ettől az forgalmazó/ügyintéző függő.

http://hup.hu/node/99539
http://hup.hu/node/128597

Linkeltem a jogszabályt, ott nem szerepel, hogy feltétel az eredeti csomagolás megléte, viszont rögzítve van benne, hogy egyedi garanciális feltételeknél a törvényben leirtakon kívül nem lehet a vevő kárára eltérni.
Tehát, ha a törvény nem írja elő, de az eladó mégis ragaszkodik hozzá, akkor a vevő kárára tér el a törvénytől, amit viszont nem tehet meg.

Ezek szerint Te életedben nem vásároltál nagykerben....
A "T. Okos vevő" sem tehet a bolt vagy nagyker kárára azzal, hogy szatyorban lóbálva utaztatja a cuccot és bebaxxa a pultra, hogy ez xar.. ilyen esetekben az eladó teljes joggal megtagadhatja a garanciális ügyintézést.
Azért találták fel a csomagolást, hogy megvédje az alkatrészt a szállítás közbeni sérülésektől. Azért elrakni szekrénybe/polcra/akárhová egy-két dobozt a garancia idejére nem olyan nehéz feladat.

http://hup.hu/node/99539
http://hup.hu/node/128597

Attol, hogy nincs meg az eredeti csomagolas meg be lehet csomagolni ugy, hogy szallitas kozben ne seruljon, altalaban nem egy nagy mutatvany. Ha meg valaki ugy .ssza le az asztalra, akkor lehet, hogy az a termek eppen abban a pillanatban vesztette el a garanciajat csomagolastol fuggetlenul.

--
http://blog.htmm.hu/

Ha a tisztelt okos vevő tényleg szatyorban lóbálva bassza a pultra, akkor majd attól függően, hogy időben hol (melyik felében) állunk, és épp kin van a bizonyítás terhe, majd vagy a nagyker bebizonyitja, hogy azért púpos a kondi, mert odabaszták, vagy az ügyfél bizonygatja, hogy nem azért púpos, mert odacsapta szatyorban. :)

Azt még akár lehet is, hogy ezen aztán nekiállunk rugózni, meg értékcsökkenteni, ha valóban olyan a helyzet -- bár ezügyben is azért azt kell látni, hogy alapvetően itt a fogyasztó a károsult, ugye, szóval az, hogy ettől majd nehezebb lesz refurbisedként eladni a cuccot esetleg, az kit érdekel -- de ettől még a garancia bizony áll, attól függetlenül, hogy egyes kereskedők mit gondolnak erről.

Zárójelben meg ez a nem olyan nehéz feladat is olyan, hogy bizonyára szeretnék egy külön helyet fenntartani a mindenféle szar dobozának, amit veszek, hiszen van direkt egy raktáram erre. És persze gondolom összehajtani se szabad, mert utána már nem véd jól. Tegyél el légyszi egy lapostv, egy laptop, egy monitor, meg egy desktop dobozt valahol a mikróé mellett mondjuk egy átlagos panelban.

Hál istennek a kondikat úgy gyártják manapság, hogy a 3 év garit kibírják :)))
A jobb szervizekben meg van diag kártya és megnézik kód alapján mi a hibája a lapnak.

A nagykerek a "refurbised" termékekre is adnak egy év garit Én pl 2 ide hdd-t kaptam így vissza.

Aki panelben lakik HA 3 évente tud új alkatrészeket venni az a pár kicsi alkatrész doboz meg csak elfér a garancia idejére ;)

http://hup.hu/node/99539
http://hup.hu/node/128597

Kedvenc "szőke párom" nem szokott örülni a "vicceimnek" mivel úgy 8 évre visszamenőleg minden dobozt felraktam a tetőtérbe hátha alapon.... :D
Kaptam kb 3 hónapot a "lomtalanításra" vagy Ő fogja kidobatni amit csak talál mire hazaérek :))))

http://hup.hu/node/99539
http://hup.hu/node/128597

Látom sikerült megragadnod a lényeget :) De akkor megpróbálom kicsit szájbarágósabban.

1) Tök mindegy, hogy kondi-e vagy nem, az csak egy példa volt. A lényeg, hogy attól, hogy valaki odabaszta az asztalra, még nem lesz automatikusan semmis a gari. Ha az eladó úgy gondolja, hogy a hiba oka az odabaszás -- mint nem rendeltetésszerű használat -- során az ezközt ért mechanikai hatás a felelős a hibáért, és ezért nem óhajt helytállni, akkor azt neki kell bizonyítani. És bizony, mondjuk egy hibázik a ram, vagy felpúposodott a kondi dolgot nehéz lesz erre fogni. Nyilván, mondjuk egy bad szektoros vinyót már inkább. Ha már a második felében vagyunk, akkor ugye elvileg a vevő dolga bizonyítani, ilyenkor nem segít, hogy még cáfolnia is kell, hogy nem a hülyesége miatt lett baja az alaktrésznek, de azért ez épp sikerülhet is. (A tények onnan is tények, odacsapástól nem lesz púpos a kondi).

2) Igen, de én pusztán arról beszéltem, hogy a csomagolás kikötése -- az okos magyarázkodások a biztonságos szállításról ellenére -- többnyire vagy mint a gari alóli kibújás eszköze szerepel az eladó terveiben, vagy neki könnyíti meg a refurbished értékesítést. Na most ezek közül -- az egyébként alapvetően vétlen -- vevőt nem nagyon kell érdekelje egyik sem.

3) Ez milyen vidám kis általánosítás. :) Már már gyászosan szűklátólörű. Én pl jelenleg egy harmincpár négyzetméteres lakásban lakom a párommal, de mondjuk hálistennek elég messze vagyok attól, hogy csak három évente tudjak új alkatrészeket venni. :) Ha körbenézek a lakásban, hogy mi az, amit mondjuk nem szarnék le, ha elromlana, hanem gariztatnám, akkor azért van egy szép nagy lapostévé, egy desktop, egy hozzá való monitor, mediacenternek használt mini pc, router, két laptop (ok, az egyiket spec a cégtől kaptam, sose láttam a dobozát, de ha nem kaptam volna is lenne), mikró, meg még akad némi csetres. Fényképezőgép, obik, mittomén, telefonok ilyesmi. Nem gondolom, hogy olyan nagyon el lenne az eszközpark szállva, és azt sem gondolom, hogy nekem ezeknek a dobozát meg kéne próbálni valahova elsúvasztani a lakásban. Akkor sem, ha smileyzol ;) Tizenpár doboz még akkor is sok, ha kicsi, de ha hiszed, ha nem, vannak még méretes műszaki cikkek. És nem gondolom, hogy nekem feladatom lenne a sok szarnak a megtartása, még akkor sem, amikor épp találna neki az ember helyet.

--
Egyébként pedig néha extra vicceket tudnak előadni a kedves kereskedő urak. Azt hiszem a legjobb az volt, mikor egy pendrivenál jött ugyanezzel a hülyeséggel valami okoska. Ugye a pendrive mint olyan eleve kell bírja a csak úgy hordozom dolgot, az eredeti csomagolás meg nyilván valami forrasztott szar volt, amit ollóval alig lehet szétrobbantani egyszer.

1. Ebbe belelehetne mélyedni jó alaposan mivel régen garancia volt most meg jótállás szavatosság stb jött a divatba és a forgalmazók "kedvéért" sikerült olyan tételt is belecsempészni ami a vásárlóra hárítja bizonyos esetekben a bizonyítás terhét.
Alapból nem "Pistike" sarki boltjában kell(ene) vásárolni de sajnos nagyon sok helyen az olcsó árak vonzzák a vevőket a nagykerárak meg sokszor magasabbak eme "ügyeskedőknél".

2. Természetesen. Az "értelmes" eladó nem xopatja a vásárlót feleslegesen, főleg ha holnap után is elakar adni még valamit :)

3. Alkatrészekről beszéltem. A nagyobb eszközök dobozát mi is a 72 órás cseregarancia idejére raktuk el csak.
Amúgy nem is érezném magam jól ha a nappaliba csak úgy letudnák ülni 2 órás pakolás nélkül :D

Pendrive -> a dobozán van az 5 év gyártói garancia. Nos már 2 db hibásam van aminek se a dobozát se számláját nem találjuk mivel vagy kétezer forint volt...

http://hup.hu/node/99539
http://hup.hu/node/128597

1. Bele lehetne. Azonban a lényeg az, hogy valakin van egy bizonyítási teher, ellentétben azzal az állítással, miszerint: " A "T. Okos vevő" sem tehet a bolt vagy nagyker kárára azzal, hogy szatyorban lóbálva utaztatja a cuccot és bebaxxa a pultra, hogy ez xar.. ilyen esetekben az eladó teljes joggal megtagadhatja a garanciális ügyintézést." Nem, nem tagadhatja meg csak ezért, pont. Ha tudja, bizonyíthatja, hogy a hiba emiatt keletkezett.

3. Értem, tehát akkor a tévédre nem zavar majd, ha nem kapsz a doboz hiánya miatt garanciát. Ha az alkatrészhez el kell rakni a dobozt, akkor a tévéhez miért nem?

Pendrive: ja, hogy te mindenféle szarnak a dobozát is elteszed, a pendrivenak meg se a gariparirját, se a blokkját nem sikerült, akkor azért az eléggé IJ. Ennek spec megvolt a gariparírja :)

3. ismeros 52"-os tv-jet villamcsapas masodlagos kovetkezmenye (nem tudom a pontos megnezest) erte. elszallitottak javitasra es szakvelemenyezesre a biztosito szamara, majd azt mondtak, hogy nem biztos, hogy villamcsapas okozta a kart. ekkor meg lett emlitve, hogy ha nem villam volt akkor ez bizony garancialis dolog. atgondoltak es adtak egy nyilatkozatot miszerint villamcsapas okozta a keszulek hibajat. a lenyeg, hogy doboz nelkul vittek/hoztak csak a garanciajegyet es a szamlat kertek. ebben az esetben nem kellett doboz.

Megintcsak gyakorlati példát tudok említeni:
Ha a sarki számtech boltba beviszed a monitort (garanciális idő alatt) biztosan nem lát neki szétszerelni, hanem eljuttatja a garanciális szervízt végző pontba. Ha behoztad a dobozt, akkor abban, ha nem, nem biztos, hogy neki fog állni, dobozt keresni neki...

dell pl. hazhoz jon a hibas monitorert (volt mar ilyen sikerelmenyem es meg jobb/ujabb monitort is kaptam a regi hibas helyett). igen, megkoveteltek a csomagolast. nem eredeti csomagolast kertek, de megfelelot. en a 42-es tv-m dobozat nem tartottam meg a tv kiprobalasa utan. ez panelben fizikai keptelenseg. ellenben a kisebbeket (alaplap, ram, vga stb.) eppen a garancialis ugyintezeshez a szallithatosag erdekeben meg szoktam tartani a dobozokat.
szinten gyakorlati pelda: monitor bevisz kiskereskedesbe, kezben, kabelek nelkul, szamlaval es atvettek. valahogy biztosan megoldottak, hogy a szervizbe keruljon es vissza. hibatlanul kaptam meg par het utan. boltja valogatja. szerintem azert teljesen jogosan utasitottak volna vissza az atvetelet a csupasz monitornak csomagolas nelkul.

1. Lépjünk tovább ara a pontra, hogy a bolt átveszi és elküldi nagykerbe mint hibás terméket. Amennyiben se pontos hibajelenség nincs se a nagyker által előírt csomagolás sem van meg elfogják utasítani a garanciális ügyintézést.

3. Amennyiben lesz sok pénzem olyan vékony TV-t szeretnék aminek háztól házig szerviz garanciája van - nem csomagolás megőrzése miatt, bár esélyes hogy találni fogok helyet neki.
A doboz eltevés meg úgy 25 évre nyúlik vissza amikor a számítógépet/monitort is a saját dobozába vittük vissza a kereskedőhöz és a mai napig vannak nagykerek akik ezt kérik/kérhetik.

A pendrivok doboza is megvan "valahol" a számlával együtt de mivel 2 és 4 Gb-osok nemér annyit a fáradozás mint a jelenlegi értékük pluszban van helyettük jobb és nagyobb.

http://hup.hu/node/99539
http://hup.hu/node/128597

1. Már bocsánat, de ezt én hol szarom le? :) Az már a kereskedő és a nagyker problémája, hogy hogyan focizzátok ezt le. Ha nem elég az ügyfél által adott diagnosztika (ami simán kimerülhet abban, hogy nem működik) és neked ezt meg kell csinálni, meg ha a nagyker olyat követel rajtad, amit te nem tudsz a szabályozás miatt rajtam követelni, az biza nem az én gondom, szerezzél dobozt, vagy nyeld be az értékcsökkenést, stb. Mondhatnám, hogy ha nekem nem pistike sarki boltjában kell vásárolni, akkor a kereskedőnek sem kötelező pistike sarki nagykerjében, csak ugye nagyon sokakat vonzanak az olcsó árak :) Aztán meg csodálkoznak, hogy időnként drága lesz.

3. Ne terelj. Az a vesszőparipád, hogy el kell tenni a dobozokat, akkor tvjét is el kell tenni. Ráadásul ha a nagykerre vonatkozó okfejtésed nézem, akkor nem azért kell a csomagolás, hogy ne sérüljön -- bár nyilván a háztól házig szállításnál is tenni kéne valamibe ugye, és szerinted erre csak az eredeti csomagolás alkalmas -- hanem mert különben a nagyker nem veszi vissza. Szóval ki fognak jönni, és keresni fogják rajtad a dobozt a logikád mentén. Én még mindig azt mondom, hogy örülök, hogy te szeretsz dobozt tárolni, hajrá, de ne próbáld már meg kötelezővé tenni minenki másnak...

+1 Értem én, én is szoktam így eljárni, de ettől még ha adott esetben valakinek megéri a futkosást, hajrá. (Mondjuk én személy szerint amire ráírják hogy 10 év, meg lifetime, azt már csak az elv miatt is le szoktam gariztatni, ha épp arra járok, érezze csak nyugodtan a gyártó a súlyát ilyen jellegű marketing tevékenységének. Közben simán lehet, hogy veszek egy másik pendirveot, nekem ráér...) De egyébként ezzel a témával is eléggé összevissza csapongsz..

3. Nos adok neked a hétvégére egy kis gondolkozni valót a NAGY sík és lapos Tv vásárlás+csomagolás megőrzésével kapcsolatban. Nekem tervbe van venni (helyem is van a dobozolás elrakásához) csak kérdés, hogy az E-kereskedő a honlapján kiírt feltételivel mi is van ?

- A visszaküldött terméknek ugyanabban az állapotban kell lennie, mint ahogyan kézbesítésre került; tehát az összes tartozékával és dokumentumaival együtt. Nem tudjuk elfogadni olyan termékek visszaküldését, amelyeket nem megfelelő használtak, illetve amelyeken fizikai sérülés, ütés vagy rongálás nyomai láthatóak.

- A termék visszaküldéséhez feltétlenül szükséges az eredeti garancialevél, amennyiben a garancialevél a gyártó által lett kiállítva.

- Abban az esetben, ha a termék csomagolása sérült, karcolt, ütést szenvedett vagy hiányoznak belőle bizonyos (alkat)részek, úgy a szerviz megvizsgálja a visszaküldött terméket, és ezt követően bírálja el a visszaküldés jogosságát. A vizsgálat eredményétől függően kerül elbírálásra.

Az alábbi termékek, termékcsoportok visszaküldése csak bontatlan, gyári csomagban lehetséges:

- Szoftverek, játékok PC-re és konzolra, filmek;
- Kellékek (tintapatronok, tonerkazetták, irodaszerek és kellékanyagok);
- Szerverek;
- Nagy háztartási cikkek (mosógépek, hűtők, stb.);

Amennyiben a kereskedő olyan feltételek szab az értékesítéshez ami esetleg, hatályos jogszabállyal ütköző akkor már a "boltját" rég be kelett volna záratni és az E-kereskedelmet megtiltani. Avagy, hogy is van ez akkor ? :D

http://hup.hu/node/99539
http://hup.hu/node/128597

Kevered a garanciát meg a távollévő felek közti szerződéseknél a 14 napon (asszem most épp ennyi) belüli indoklás nélküli elállás lehetőségét, pedig ezeknek semmi köze egymáshoz. De nem baj, próbálkozz csak. :)

Egyébként pedig még mindig az lenne, hogy attól hogy egy kereskedő leír valami hülyeséget, nem lesz igaz :)

http://www.nfh.hu/node/2703

Gyakori megtévesztések:

Eredeti csomagolás, doboz meglétének megkövetelése igényérvényesítéskor
Találkozhatunk olyan műszaki cikket árusító üzletekkel, ahol - jogellenesen - arról tájékoztatják a fogyasztókat, hogy a műszaki termékre vonatkozóan minőségi kifogást csak az eredeti dobozban történő visszavitel esetén fogadnak.

--
L

Köszönöm, ez hasznos! Bár, ahogy lentebb írtam, a kereskedővel kölcsönösen jól vettük az akadályt eddig. Egyedül a szóban ígért 2 hét fáj, de abban semmi jogtalan nincs, szóval várok békésen. Meg reménykedem, hátha véletlenül csak 1 hét lesz belőle.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

"Ezek szerint Te életedben nem vásároltál nagykerben...."

Ez esetben valszeg kiskerben vásárolt. A nagyker és a kisker kardozza le a dolgot egymás között, de ez a kiskerben vásárló a magánszemély (fogyasztó) jogait ez nem érinti.

"A "T. Okos vevő" sem tehet a bolt vagy nagyker kárára azzal, hogy szatyorban lóbálva utaztatja a cuccot és bebaxxa a pultra, hogy ez xar.. ilyen esetekben az eladó teljes joggal megtagadhatja a garanciális ügyintézést."

Miért is tehetné?
Pl. van egy ssd, vagy egy tápegység, ezeknek tuti nem lesz semmi baja az ilyen szállítástól (leszámítva persze a törést vagy horpadást, de itt nyilván nem erről van szó).

Ráadásul a törvény elég egyértelműen fogalmaz:
(3) Az e rendelet szerinti jótállás érvényességéhez, valamint a jótállásból eredő jogok érvényesítéséhez a vállalkozás az e rendeletben foglaltakon túl további követelményt nem támaszthat a fogyasztóval szemben, kivéve, ha a fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése más módon nem biztosítható és a követelmény teljesítése nem jelent aránytalan terhet a fogyasztó számára.
(5) A fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésben semmis az a kikötés, amely e rendelet rendelkezéseitől a fogyasztó hátrányára tér el. Az érvénytelen megállapodás helyébe e rendelet rendelkezései lépnek.

Vagyis ha ebben a rendeletben (valamint magasabb rendű jogszabályokban, pl. ptk, alkotmány, stb.) nem szerepel a garancia feltételeként az eredeti csomagolás megléte, akkor az eladó a hajára kenheti az igényeit...

"Azért találták fel a csomagolást, hogy megvédje az alkatrészt a szállítás közbeni sérülésektől. Azért elrakni szekrénybe/polcra/akárhová egy-két dobozt a garancia idejére nem olyan nehéz feladat."

Egy-két dobozt nem, de te ugye nem egy-két dobozt vársz el, hanem _minden_ dobozt.
Ha családi házban laknék nagyobbacska kerttel, akkor talán építenék egy külön sufnit a dobozoknak, csak hogy a kedvedre tegyek. :) Viszont egy kisebb lakásban lakva nehogy már eltegyek minden nyomorult dobozt és csomagolást, úgy is mint hűtő, mosógép, TV, minden egyes cipősdoboz, stb. Mert nem dobozok között szeretnék lakni, és egy külön tárolót sem szeretnék a dobozoknak bérelni vagy venni.

Nyilván megoldható úgy a visszaszállítás, hogy nem az eredeti csomagolásban viszed vissza. Pl. a HDD-t beteheted egy másik HDD zacskójába, a notit beviheted egy notebook táskában (amit szintén arra találtak ki, hogy megvédje az alkatrészt a szállítás közbeni sérülésektől), stb.

Természetesen igazad van és az összes "öntudatos" és törvényeket tudó vásárló nem vesz semmit ilyen helyeken.
De nézzük ennek a másik oldalát. A boltokban is emberek dolgoznak akiknek van főnökük és utasítja őket vagy előríja a garanciális csere feltételeket. Ezt a vásárláskor fizetés előtt meg lehet kérdezni és ha azt kérik, hogy az "egyszerű ügyintézés" érdekében 6 hónapra tegyél már el egy dobozt akkor eldöntheted, hogy megteszed vagy xarsz az egészre mivel az NFH mást ír elő.
Abban az esetben ha nem tartod meg a dobozt és élni szeretnél a "csere lehetőséggel" és a boltban közlik veled, hogy sajnálják, mehetsz a törvényeddel panaszt tenni, várhatsz míg elbírálják. A gond az, hogy amíg erre vársz mondjuk 6 hónapig nem lesz másik "cipőd".
Ugyanezt át lehet tenni számtech alkatrészekre is, vagy elfogadod a bolt feltételeit vagy keresel egy olyat ami a Te elképzelésednek és a NFH előírásainak maradéktalanul megfelel.

A "garis" ügyintézéseknél az "egyszerű ember" aki elmondja, hogy ez van és mit tudnánk tenni sokkal hamarabb és többre jut mint az az "öntudatos vásárló" aki fejből sorolja az ügyintézőnek az összes jogát és a kapcsolódó jogszabályokat ;)

http://hup.hu/node/99539
http://hup.hu/node/128597

Jajj már szegény, brühühü, hogy néha anyáznak szegény boltban dolgozó emberrel, mert a cég ahol dolgozik törvény sért. Szörnyű pofátlanság, hát legyünk már szolidárisak szegénnyel. Tudod, épp munkavállalóként is lehet olyan munkahelyet keresni, ahol nem teszik ezt, nem csak vevőként lehet elkerülni az ilyen boltokat. Bár hozzáteszem, hogy nekem eddig az ilyen jellegű problémáimat még mindig sikerült udvariasan megbeszélnem üvöltözés nélkül, hovatovább általában nem a vállvonogatós kislánnyal, aki nem tehet semmit, van neki általában főnöke, aki tehet.

Hovatovább, igazából nem szokott ez a gyakorlatban gondot jelenteni, cipőről pl nekem eddig még egyszer nem mondták, hogy tegyem el a dobozt, és többször vettek már át doboz nélkül szar cipőt. Még meg is csinálták. Ráadásul pont olyan boltban, ami nem épp a minőségi cuccokról híres.

vagy elfogadod a bolt feltételeit vagy keresel egy olyat ami a Te elképzelésednek és a NFH előírásainak maradéktalanul megfelel

Az agyam eldobom, de tenyleg. Van arrol fogalmad, hogy az eloirasokat nem a boltok diktaljak? Szepen is neznenk ki, ha a kereskedok testreszabhatnak a jogszabalyokat.

--
L

Nyugodtan dobj emailt a cégnek ahol vetted, hogy mi a teendő. Rögtön ki fog derülni a hozzáállásuk. Az biztos, hogy bevizsgálják a cuccot, esetedben memtest-el, szóval átfutási időre kell számítani.

Jobban szeretem élőben intézni. Budapesten élek, itt is vettem, rászánok egy órát inkább. Néztem, jelenleg is kapható a típus, szóval elvileg cserélhetik.

Amúgy a nettó kiszúráson kívül mi célja lenne hosszas vizsgálatnak, amikor reprodukálható a hiba?

Apropó, mennyi időn belül kell kapjak új memóriát? Gondolom, valami idő limit csak van.

Meg aztán átvételi jegyzőkönyv, rajta típus, gyártási szám, céhes pecsét, dátum kellenek sejtésem szerint.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ezek szerint 30 nap a törvény által meghatározott limit? Eléggé görénység nem azonnal újat adni, amikor nyilvánvalóan nem javítható. Valahogy nehezen tudom elképzelni, amint a szervizes leforrasztja a BGA tokot, majd egy másikat forraszt vissza a nyákra, s ezt olyan bérért, hogy gazdaságos is legyen. Miközben a nyák másik oldalán is ott a másik tok.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Azért minimum néhány napos rendes átfutással (memtest és mire a szervíz eljut odáig) azért kéne számolni, mert kis hazánkban néhány csodálatos juzer miatt biztos nem fog neked senki sem bemondásra cserélni. Két konkrét tapasztalatra emlékszem, egyik sem iponos, velük még nem volt garis ügyem.

Nekem volt olyan esetem, bár az diszk volt, hogy leadtuk gariba és közölték, hogy hát ez jó. Aztán tényleg jó volt, mert rohadt alattomos memória hibázás volt. Alaplap és a memória nem szerették egymást...

Nagykerrel volt olyan tapasztalat, amikor egy alaplap puff megállt (igen, teljesen gyári beállításon ment, mindenféle extra nélkül és puff megállt), hogy 2 hetet mondtak. Mikor 1 hét után felhívtam őket, hogy esetleg van-e valami, akkor mondták, hogy persze mehetek a cseréért.

Bizonyos értelemben szerencsém van, mert ez nem minden újhold alkalmával egyszer hibázik, hanem következetesen, ugyanazon címeken, és két különböző alaplapban, mi több, az egyik alaplap MSI, a másik Gigabyte, szóval még csak nem is azonos gyártótól vannak.

Valahonnan kéne néhány hétre memória.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

azért ezt gondold át újra.
Te végfelhasználóként a sarki boltban vásárolsz (vidéken), aki a nagykertől, aki még mindíg nem biztos, hogy a disztribútor.

Beviszed a szerinted nem javítható dolgot. Jellemzően a mai világban nem kezdenek neki azonnal a te problémádnak, hiszen mindenki ott spórol ahol tud: a munkaerőn. így nem az van, hogy két ember dolgozik napi 4-6 órát (úgyértem folyamatos munkavégzés) hanem ezt a feladatot 1 ember látja el, így nyilván van csúszás. Persze, felár ellenében lehet kérni azonnal ügyintézést -> van az a pénz, amiért kiesik a csavarhúzó az ember kezéből.

Valószínűleg a bevizsgálás, és rögzített hiba után nem fognak a te tételeddel egyből rohanni a forráshoz (átlag pár nap várakozás)

Általában a forrásnál (értsd nagyker) uez a folyamat. Ha a hazai "végállomás" jogszerűnek érzi a hibát, úgy intézkedik az esetben, ennek több variációja lehet:
- cserélik (ha van raktáron)
- cserélik (ha megérkezett 1 hét múlva)
- felajánlják a levásárlást v egyéb opciót

Előbbi esetekben gondolom érthető a várakozás.
3. esetben pedig a kereskedő próbál vadászni neked csereterméket másik nagykerből, mielőtt
felajánlja, h vásárold le egyébre.

Ezt még cifrázhatja, hogyha a számtechbolt "túl" olcsó, és/vagy a nagyker is simlis.
Grátisz, ha köztudott, hogy a gyártó garis ügyintézése is vacak. Bár valószínűleg erre
külön felhívják a figyelmedet.

Arra gondoltam, hogy mivel ennek a megoldása mindenképpen csere, így kapásból adhattak volna újat, amit ők kapnak a gyártótól, azt meg eladják valamikor. Itt olyan termékről beszélünk, amit jelenleg is forgalmaznak.

Úgy tudom, a levásárlás a jogszabályok szerint nem opció, csak a kereskedő szeretné. Készpénzt kell visszaadnia, ha a termék javítására, cseréjére nincs lehetőség.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

igazad van.
a különbség ott van - bár nyilván ezzel is tisztában vagy - hogy a termék több úton érkezik be az országba:
- feketén
- szürkén
- fehéren

Különböző árrésekkel, és "tartalékolással". Megintcsak arról van szó, hogy aki kis árréssel dolgozik (akár nagyker, akár kisker) limitálja magának a lehetőségeket ügyintési gyorsaság és raktárkészlet terén.
Ez téged megintcsak nem kell, hogy érdekeljen.

Azt viszont gondolom megérted, hogy ugyanazt a terméket az egyik disztribútortól 10 000Ft-ért tudom megvenni, a másiktól 11 000Ft-ért, Van olyan nagyker ahol 9 500Ft-ért, és helyben van olyan számtech bolt, ahol 9000Ft+áfáért árulják - akkor kinyílik a zsebemben a bicska...

a 9k-s bolt évente változtaja a nevét varázsbolt 2014-ről 2015-re, stb
ezzek megkímélve magát a garanciális kötelezettségektől és közterhekkel való problémák egy részétől.
A jól bejáratott ügyfélkörnek gondolom megoldja az ügyintézést (ill. amihez van kedve - mert a lehetősége adott) a többit meg elhajtja...

Ezt mind tudom. Ez ellen fogyaztóként -- nyilván azon túl, hogy az ilyen helyeket az ember igyekszik elkerülni -- annyit tudok tenni, hogy ha már rászaladtam, akkor igenis megpróbálom az éppen aktuális varázsbolt N-en leverni a kötelezettségeit. És még mindig több eséllyel üti meg a bokáját a delikvens, mint ha ilyenkor fülét farkát behúzva elsunnyog az ember, mert nincs meg az alaplap doboza...

"Neked is: engem, mint vegfelhasznalot, hidegen hagy."

Én ezt tudom, de a boltot meg az hagyja hidegen, hogy örülnél neki ha kicserélné azonnal, mert ott van neki raktáron. Én csak azt írtam le, hogy miért nem teszi. (Mert a jogszabály nem kötelezi erre, persze jófejség vagy egyéb, általa vállalt garanciális extra miatt még megteheti.)

Nem mindegy, hogy melyik cég az, és mennyire sürgős a javítás.
Velem a qwerty computer szívózott egy videokártya miatt. Szerintük nem volt hibás és nem akarták garanciába javítani (2 nap múlva lejárt volna).
Nekem meg kellett a gép sürgősen, úgyhogy vettem máshol egy videokártyát (alaplapit nem akartam használni) és láss csodát működött a gép.
Később megnéztem a régi videokártyát és láttam, hogy egy nyomorult FZ87-es kondi hasadt ki rajta, de ők nem akarták garanciába javítani.

Szóval igazából csak hozzáállás kérdése a kereskedő részéről. Ha paraszt, akkor szerintem nem érdemes vele foglalkozni.

Fogod a számlát, memóriákat bemész a boltba. Elmeséled a hibát vagy megnézik akkor vagy vesznek fel egy hibajegyzőkönyvet és érdeklődhetsz vagy szólnak neked ha le tudták tesztelni.
Amennyiben nem hajlandók megnyugtató módon foglalkozni veled -> vásárlók könyve.

http://hup.hu/node/99539
http://hup.hu/node/128597

Garancialis ugyintezesnel szerintem arra kell figyelni leginkabb, hogy normalis helyen vasarolj, akkor nem lesz semmi bajod, sot, egy jo kisker sokat tud segiteni ilyen ugyben.

--
http://blog.htmm.hu/

a nagyjabol 2 eves az mennyi? eu-ban 2 ev a garancia, utana a gyartoval kell intezned, a nagyker elhajtja vele a kiskert ahonnan vetted.
bar altalaban 1 ev utan mar ez van.
(az hogy a gyarto ad valamire 5 ev garit baromira nem hatja meg a magyar cegeket, ok csak a jogszabalyban eloirt 1 ill 2 evet tartjak be, utana nem az o gondjuk)

A'rpi

http://www.ofe.hu/inet/ofe/hu/top/gyik/szavatos.html

Ha a gyártó a fogyasztási cikkre a rendeletben foglaltaknál kedvezőbb jótállási feltételeket vállal (így például egy évnél hosszabb jótállási idő) a jótállás alapján a forgalmazót megillető jogok a fogyasztói szerződés teljesítésének időpontjában átszállnak a fogyasztóra. Tehát ebben a forgalmazónak nem elegendő a jogszabály által előírt minimumot biztosítani.

--
L

Cégnél egyik szerverben halt meg másodjára a geil 4x4G modulból a fele, memtest hibázott rajta. 5 év garis, márkás cuccról van szó. Bevittem nekik az összeset, elsőre cserélték, másodjára (1 év után megint meghalt) már nem tudtak ugyanolyat adni, levásárolhattuk. Mondjuk ők mindíg ilyen korrektek voltak velem. Bár az is igaz, h 3-4 hét ment rá az egészre.

Eddig korrekt volt az ügyintézés. Bevittem, elmondtam, mi a baja, kaptam átvételi elismervényt, 2 hét múlva jeleznek e-mailben. Mondjuk gép nélkül e-mail izgalmas, de megoldom. A 2 hétnek nem örülök, de nem szabálytalan, így nem szóltam egy szót sem.

Amúgy 2 éves a RAM, 5 év garancia van rá.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

mondjuk jo lenne tudni a markat, hynx es kingston email az ugyfelszolgalatnak, memtest loggal, hynx visszakerte a ramot, de az ups futarnal volt egy kis dobozka amibe bele kellett rakni es a hynx fizette a szallitasi dijat, ezzel egyutt kaptuk meg az uj ramot, a kingstonnal csak kuldtek egy ugyanolyant, a regit meg nem erdekelte oket, mert a memteszt logbol latszott h doglott

corsairnak is van jofele supportja igaz eddig csak pendriveal teszteltuk oket, akkor csak a postat kellett kifizetni h kimenjen hozzajuk usaba, onnan meg postafordultaval kaptunk egy masikat meg surun elnezest kertek h nincs belole keszleten nekik usb2 es ugyh 3ast kuldenek ha nem haragszunk meg, dehat ugyis kompatibilis

Mi úgy csináltuk, hogyha összeszereltünk gépet leragasztottuk. Ha kinyitották, akkor a jóindulatunkon múlt kicseréljük vagy nem. (persze érdemes mindent megtenni ilyenkor mert mégiscsak égés egy laikus előtt, aki nincs tisztába azzal hogy nem én gyártom a gépeket :D hanem csak összerakom :D ) Persze tisztában voltunk vele mire fog bólintani a nagyker, legtöbb esetbe a cseretermék előbb érkezett meg hozzánk, mint hogy mi elküldtük volna a hibásat. Bíztak bennünk, vagyis a hibafelmérésünkben.
A doboztéma annyi volt hogy, őrizék meg legalább 1 hónapig. Monitor esetén 3 hónapig a dobozt. Le tudtunk mindent cseréltetni a nagykerrel. Nem volt gond. Vannak spec alkatrészek ahol viszont nekünk is mondták hogy kelleni fog a doboz gar idő alatt. Ilyenkor tovább adtuk az infót természetesen. Ez csak csillivili drágább alkatrészeknél fordult csak elő.

Ne a kereskedővel szenvedj, csak a gyári, gyártói garancia érvényesítéssel foglalkozz. Sosem volt gondom egyikkel sem.

Időközben cserélték a RAM-ot, ezzel a Memtest nem mondott hibát, már ez megy a gépembe.

Mivel a felvetésem általános volt, nem írom a címbe, hogy megoldva, noha a konkrét probléma leküzdve.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE