Mi lesz az analóg telefon után?

Sziasztok!

Az utolsó T-Home telefon és Internet hűségidő hosszabbításkor hívta fel a figyelmemet az üzletkötő arra, hogy az analóg telefonszolgáltatás - amihez én eddig ragaszkodtam - valamikor 2016-ban végleg meg fog szűnni.
Ezzel kapcsolatban puszta kíváncsiságból jutott eszembe pár kérdés, hátha jár erre valaki, aki többet is tud az átállásról.

A vezetékes telefon szolgáltatást a HGW-re kötött analóg készülék fogja jelenteni?
Utoljára kb. 2 éve volt ilyenhez szerencsém, de nem mondhatnám, hogy elnyerte a tetszésem a megoldás. Az analóg változathoz képest nagyon sok idő telt el a tárcsázástól a "kicsengésig" és mintha a hangminőség is gyengébb lett volna. Bár utóbbit lehet csak a rosszindulat éreztette velem :)

Telefon és ADSL Internet szolgáltatások mellett elfelejthetem, hogy a saját routeremnek publikus IP címe legyen? Csak a NAT+DMZ -> NAT marad?

Mi a helyzet a nagyival a kis faluban, aki csak analóg telefonra fizetett elő, más szolgáltatása nincs? Nála is leraknak egy komplett triple play képes HGW-t, amin majd ott árválkodik a telefon egy szem magában, vagy lesz erre valami céleszköz?

Áramszünet esetén csak akkor működik majd a telefon, ha az előfizető valahogyan szünetmentesíti az eszközeit?

+1: A városból kivezető egyik út mentén van egy kis tanya, ahova ki volt húzva telefon, egy darabig még fülke is volt előtte az út szélén. Ez a hely legalább 3 km-re van a várostól, tehát esélyes, hogy a hozzám is csak 8Mb/s-el "elérő" ADSL ott már nem igazán fog működni. Hasonló helyeken az átállással egyszerűen megszűnik a telefonszolgáltatás, vagy lesz valami áthidaló megoldás?

Hozzászólások

A vezetékes telefon szolgáltatást a HGW-re kötött analóg készülék fogja jelenteni?

Szerintem, igen :)

Telefon és ADSL Internet szolgáltatások mellett elfelejthetem, hogy a saját routeremnek publikus IP címe legyen? Csak a NAT+DMZ -> NAT marad?

Igen, és ha kapsz egy Thomson-t jó esélye olyan "alap" dolgok mint a portforward se fog menni, és bár a "telefonvonal" mezei voip SIP-en a telefonszám/jelszó a HWGW-be van elmentve, így ugyan bridge módba teheted (bár mintha a 3play-nek annyi joga se lenne) de nem lesz telefonod.

> A vezetékes telefon szolgáltatást a HGW-re kötött analóg készülék fogja jelenteni?

Ennél sokkal érdekesebb kérdés, hogy mi lesz a "sávfeletti" kommunikációt végző eszközökkel. (modem-fax-riasztó-tűzjelző-...)

Mert az odáig oké, hogy ezeknek van digitális megfelelője (pl. GSM/GPRS alapú) ellenben hány helyen kell ehhez majd kompatibilitási okokból riasztót/alközpontot/tűzjelzőt cserélni?

Másrészről, a hagyományos analóg telefonvonal rendelkezésre állása meglehetősen nagy. Gyakorlatilag a 90-es évek eleje-közepe óta, amióta üzembehelyezték a korszerű telefonközpontokat, az ember hozzá van ahhoz szokva, hogy felveszi a telefont, és "van vonal". Jelentősebb üzemzavar gyakorlatilag csak akkor volt, ha mondjuk munkagép elharapott valamit a földben, vagy letépett légkábelt, fa dőlt valamire, stb. Ehhez képest, a GSM/GPRS meglehetősen meseszerű szolgáltatás. (Hol volt, hol nem, volt...) Ez egy riasztó/tűzjelző rendszer esetében nem túl megnyugtató.

Ezt a kérdést azért hagytam ki, mert konkrétan tudtam róla, hogy nem fog működni, a hivatalos hozzáállás meg az, hogy oldd meg ahogy akarod.
Pedig egyébként a VOIP-t is lehetne úgy csinálni, hogy továbbra se legyen gond, hiszen az első telefonközponttól már úgyis rég digitális formában megy a "jel".

Az ISDN szolgáltatást mikorra tervezik kivezetni, ha van egyáltalán céldátum?
Véleményem szerint maga alatt vágja a fát a Telekom de ők tudják. Egyrészt van olyan vidéki telephelyünk ahol tuti lecserélték az első kapcsolószekrénynél az analóg telefonos infrastruktúrát valamilyen VOIP megoldásra. Ugyanis ha nem beszélnek nem lehet hallani mögöttük a háttérzajt, ami klasszikus voip képesség. Ennek ellenére hivatalosan analóg telefonszolgáltatást nyújtanak. Ezt megtehetnék 2016 után is.
A pesti irodánkban mi váltunk meg a Telekomtól miután hűségidő hosszabbítást ajánlottak nevetségesen alacsony adsl sávszélességre továbbra is marha drágán. Nem bántuk meg a voip telefonra váltást. A fax vonalakat a biztonság kedvéért egy faxszolgáltatóhoz vittük, ami sokkal kényelmesebb mint a hagyományos megoldás. Egy webmail-szerű felületre kapjuk a faxokat amit így bárhonnan meg tudunk nézni. A voip telefon percdíjai pedig lényegesen kedvezőbbek a telekom árakhoz képest.
Áramszünet esetén mobiltelefonra lehet vinni a vezetékes voip vonalakat. De elég ritkán fordul elő áramszünet. Voip-ra nagyon jó asztali telefonokat lehet kapni, egy Cisco SPA500S évtizeddel előrébb jár mint az analóg telefonok.

"Mert az odáig oké, hogy ezeknek van digitális megfelelője (pl. GSM/GPRS alapú) ellenben hány helyen kell ehhez majd kompatibilitási okokból riasztót/alközpontot/tűzjelzőt cserélni?"

Semennyit. Ademco Contact ID a legelterjettebb atjelzesi mod meg mindig(oke Boschnal nem, de amit ok csinalnak azzal nem csak az a baj) es a GSM adapterek meg mindig Tone/Pulse analog vonalat adnak ki.
Cegeknel meg ugyis van PBX ott meg siman csak kiadod az analog ext.-et es kesz.

Ki fogják dobni a hagyományos telefonközpontokat. Kurva sokba van a support ugyanis, és egyre kevesebben fizetnek ki havonta >4k-t a semmiért, ráadásul ahogy egyre kevesebb telco hajlandó megfizetni a borsos supportot, plusz új eladások ugye már a harmadik világban sincsenek, a gyártónak is egyre kevésbé éri meg ezeket a termékeket támogatni.

Az otthoni felhasználók meg kapnak helyette valami digitális cuccot (kábel vagy DSL), aminek a végén meg VoIP felett lehet beszélgetni a telefonközpont helyén létesített softswitch-csel.

De nem úgy volt ez, hogy pl. a VoIP szolgáltatók nem garantálják, hogy vészhelyzetben használható a szolgáltatásuk, tehát ha tűz van, vagy mentőt kell hívni, vagy ilyesmi, akkor elméletileg csak a vezetékes volt a tuti.

Ezután gondolom az analóg helyett lerakott új rendszer sem lesz 100%-ig megbízható.

Érdekes helyzet ez.

A vészhelyzeti hívásnál ha jól tudom a probléma az volt, hogy VOIP esetén nem tudják meghatározni a készülék helyét, amire vészhívás esetén szükség van, mivel nem minden esetben tudja a delikvens végigmondani a mondókáját. Ha most mégis megoldható mindez, akkor pedig jöhet Persecutoros kollega postja :)

Igen, volt egy ilyen probléma, ezt adott VoIP szolgáltatónál (bár gondolom, ez valami általánosabb dolog) úgy oldották meg, hogy nyilatkoznod kellett, mely helyszínen használod a vonalat (vezetékes körzetről van szó, nem 21-esről).

Innentől viszont jogilag helyhez kötött a szolgáltatás, és lehet segélykérő hívásokat is indítani.

Az új rendszer biztosan nem lesz olyan megbízható, mint az analóg volt, mert az ügyfélnek adott készülék meghibásodása, ill. szünetmentes hiánya miatt kiesések lesznek...

Otthoni telefont megszüntetés helyett VoIP szolgáltatóhoz vittem, jelenleg 100 Ft-os havidíjért jól érzi magát - és gyakorlatilag nem rosszabb a megbízhatósága, mintha közvetlen az internet-szolgáltatótól kapnám.

Igen, éppen ezért erre nem valószínű, hogy költenének, még ha van is erre lehetőségük.
Ráadásul ezeket is karban kellene tartani - időnként pl. aksi csere lenne szükséges.

Bár mire az akku tönkremegy, már valószínűleg a készüléket is érdemes volna cserélni (ha a megbízhatóság fontos), mert addigra azok is dögleni kezdenek (főként kondi problémák miatt).

érdekességképpen a nálunk lévő passziv optikai végen lógó HGW támogat direkt akku rákötést. Ezzel optikai hálózaton (nincs power over ethernet) megoldott a vésztáp.
A többi (analóg) esetben, ahol CSAK analóg vonalat veszel, valószínűleg megoldott lesz a nagy portsűrűségű ATA szünetmentesítése.

Még ha nincs is több bejárata az ingatlannak, mint a mi sarokház társasházunk, akkor is a földhivatalban több összeírási száma van az épületnek, mindkét határoló közterülettől. Ingatlannyilvántartásilag mindkettő helyes. A lakók egyik felének a személyi okmányai az egyikre a másik feléé a másikra szólnak... mert anno régen szigorú bürökrácia alapján az egyik utca gyermekei csak az egyik, a másikéi csak a másik oktatási intézménybe mehettek. Ma már felnőttünk, de a hivatalos dokumentumok helyesek és megvannak és más utca más házszámára szólnak :)
Nincs az a bürökrata aki az íróasztal mögül erre gombot varrjon :)

Ennél cifrább is létezik... Többszintes épület, a lépcsőházban található lakásoknak a címe természetesen utca-házsszám szinten azonos - viszont volt, aki 3731, és volt, aki 3744 irányítószámot (és a hozzájuk tartozó települést) adta meg, mint címet például biztosításnál.

Nem lehet, hogy félreértettük a kommunikációt és itt arról van szó, hogy megszüntetik az előfizetőig az analóg vonalat és ISDN lesz helyette mindenhol?
Ha igen akkor Mari nénit ez annyiban fogja érinteni, hogy vagy ki kell dobni a régi piros telefont és kap/vesz helyette egy isdn képeset vagy fel kell nyomni egy NT-t hozzá.
Valójában a VoIP lenne a tuti, de azt meg jól kellene tudni üzemeltetni... :D

a következő lesz: ahol most analóg van, ott nem központtól lesz a végpontig réz, hanem az utcai rendezőben lesz a voip termináció, és az előfizetőhoz megy uaz a rézkábel.
ISDN esetén, ha nagyon akarja az előfizető, talán kaphat ISDN2VoIP gw-t S0 v E1 interfésszel, de mindenkinek jobb a voip irányba menni...

Gyakorlatilag ez az egyetlen ésszerű megoldás - ha jól csinálják, az üf. szinte semmit nem vesz észre, áramszünet nem okoz zavart, egyedi végberendezéssel, annak karbantartásával, etc. nem kell foglalkozni - jó kérdés, hogy ezt is annyiért fogják-e adni, mint a mostani vezetékes telefont, mert az azért erősen a zsebmetszés kategória a legtöbb VoIP szolgáltatóhoz képest.

Nézd, mindennek annyi az ára, amennyiért megveszik...
Ha a Telekom 3000Ft-ért el tudja adni az analóg vonalat önmagában, neki jó. Mivel ennyiért nem kapsz fix internetet, így Mari néne is így jön ki a legolcsóbban. Persze, ha van helyben alternatíva (pl kábel) akkor más a kérdés.
A Telekom annyira nem dinamikus, hogy más árazást használjon ott ahol van konkurrencia, és ott ahol nincs (vagy nem is teheti meg?).

Szerk: ha DSL-t akarsz venni, arra csak a "naked" felár ~1500Ft, a teljes hurokátengedésnek megint van havi fix díja.

mennyivel jobban menne minden, ha lenne 3 réteg:
1) országos backbone
2) városi hálózat
3) ezen futó szolgálatás
ez nem lenne keverve (max az első kettő), így nem piszkálna egymás levesébe a két réteg, és az enduser pedig könnyen el tudja dönteni,hogy a tényleges szolgálatást kitől veszi igénybe. Aki olcsót, vagy aki jót ad - vagy jó supporttal. Van olyan ország, ahol ez így _működik_.

Hát márpedig elég "dinamikus"....
Kollégámat most kereste fel egy üzletkötő, ahol a nagy rábeszélés közben kiderült, hogy külön árak vannak azokra a területekre, ahol UPC is szolgáltat és azokra is, ahol DiGi jelenlét is van....
Nos, nálam egyik sincs és ezért a legmagasabbat fizetem.

Esete válogatja - 2013-ban még tudtak olcsót ajánlani egy év hűséggel (A T-s üzletkötő hívott fel, hogy lejár a 2012-ben vállalt hűségidőm), 2014-ben nem is kerestek - ott is hagytam őket a 3.14csába - mondjuk annál, amennyibe most kerül a havi vezetékes telefon, annál kedvezőbb árazásút nem igazán tudtak volna mondani... (99Ft/hó, plusz amennyit beszélünk - sokáig ki fog tartani az ingyenes számhordozáshoz betolt, két és fél havi T-s előfizetési díjnak megfelelő összeg...)

Engem már évekkel ezelőtt ki akartak rúgni az ISDN szolgáltatásról, és VoIP-ot, vagy az akkor még "támogatott" analógot kínálták fel helyette.

Tapasztalataim alapján az alábbi a helyzet.
A T-* lassan az 1000 éves analóg központokat és/vagy DSLAM kombinációkat szeretné szépen lassan modernebbekre cserélni. A CPE eszközök szinte minden típusa tartalmaz analóg vonal kimeneti lehetőséget, némelyik még akár kettő függetlent is egyszerre. Ezeknek az átviteli közege lehet DSL, DOCSIS, Optika, stb... a kiépített hálózattól függően. Így kisebb fenntartási költséggel tudja üzemeltetni majd a hálózatot, ha azoknak akiknek csak telefonálásra kell a telefonvonal ilyen eszközökön keresztül adja a telefonszolgáltatást.
Ha lejár a hűséged és hosszabbítanál, akkor rád akarják beszélni minden áron, hogy CPE-n keresztül kapj "analóg" vonalat.
Viszont, ha rákérdezel, hogy áramszünet esetén a rákötött riasztó, hogy fog átjelzést adni, vagy esetleg megy-e rajta a fax rendesen, akkor azonnal analógot kapsz továbbra is.
Tehát, ha indokolt számodra a rendes régi analóg vonal, akkor azt fognak adni továbbra is.
Ez nem mese, hanem tapasztalat az év elején kb. 5 helyen kellett hosszabbítani. Ahol kellett az analóg, ott adták továbbra is.
Természetesen ahol semmi értelme hogy rendes analóg legyen, ott nem fogom szivatni őket, hadd haladjanak a korral.
Világ végén is vannak tűzjelzők, de ilyenkor ha jól tudom 2 modemes szokott lenni az átjelző. Két független szolgáltató előfizetése kell bele. Ha pedig nincs életjel bizonyos ideig akkor az riasztás. Tehát ennek a fenntartási költsége magasabb mint egy vezetékes átjelzőé.
A T is léphetne az ügyben, ha az előfizetés ADSL + legkisebb telefon nem lenne azonos az csupasz ADSL árával. Akkor elgondolkoznék azon, hogy kell-e a fax az éveben párszor és nem lenne-e olcsóbb a GSM átjelző.

Pedig megszüntetik, teljesen. A német anya erőlteti, magyarország a tesztkörnyezet, 2016-ig mindenképp átállnak IP-re, és az itt szerzett tapasztalatokat használják fel a többi telkójuk átállásánál.
Igen, az itteni T csak egy "tesztszoba".

A VOIP-os szolgáltatás lehetne jó is, de tapasztalatom szerint nem az.

Egyrészről leraknak egy ADSL/VOIP router-t, amit korlátozottan lehet konfigurálni (3play-os bejeletkezéssel). Pl. a pirelli router-ek állítólag hajlamosak fagyásra, ha wifi jobban használva van. Néha megkergülnek: Van tárcsa hang csak épp telefonálni nem lehet, aztán egyszer csak magához tér és újra lehet használni (a hibabejelntést meg lezárják, mert mire ránéznek addigra már megjavult).

Mivel a VOIP-hoz tartozó jelszó a telekom üzleti titka, azért csak a kapott router-t tudod használni. Kis trükközéssel ki lehet cserélni saját router-re, de ekkor ugrott a telefon vonal.
Probléma esetén az ügyfélszolgálat a műszakiakhoz irányít, a műszakiak meg a szuper szervízt (fizetős) ajálják, akik gond esetén az ügyfélszolgálatra mutatnak.

Szerintem jobban jár az ember, ha inkább valamelyik VOIP szolgáltatótól kér számot, mert náluk lehet VOIP hw vagy sw telefont esetleg VOIP telefonközpontot használni vagy VOIP-os router-t. Szóval ki lehet használni az ügyfél oldalán is a VOIP előnyét, addig "matáv"-nál a hátrányokhoz (pl.: fax, áramellátás, hangsáv feletti kommikáció) nem társulnak előnyök. (Ahogy kicsit utána néztem a percdíjak ~6Ft körül vannak telekomnál, másoknál meg 4,5Ft körül.)

Szerintem úgy lenne kölcsönösen előnyös a VOIP-os telefon vonal, ha az ügyfél kérésre a telekom megadná a telefon vonalhoz tartozó jelszót is (mint az ADSL szolgáltatásnál), így mindenki eldönthetné, hogy jó-e a régi analóg vagy esetleg akar-e haladni a korral ő is.

"így mindenki eldönthetné, hogy jó-e a régi analóg vagy esetleg akar-e haladni a korral ő is."

De pont erről van szó: Az analóg vonal végéről nemsokára lebontják a rézkábeles központot. Nincs választás.
Amúgy meg igen, mindenki hanyatt-homlok fog menekülni aki egy kicsit is ért hozzá a T-től, de a szerencsétlenek akiknek gőzük sincs az egészről csak kapnak egy új bekorlátozott "dobozt".

Lehet elébemegyek az egésznek és nagyapám vonalát átmigrálom az ephone-hoz egy saját voip gatewayyel... eddig nagyon ragaszkodott hozzá, de most már nem lehet... nekem már egy évtizede nincs vezetékes vonalam. Budapesten tuti, vidéken/falukban talán még maradnak a rézdrótok egy kicsit tovább...

Szerintem oattila is arról ír - az ügyfél megkapja a T-től a VoIP-ként átvitt "Matáv analóg" (korlátozott, csak analóg kimenetként, hagyományos telefonkészülékkel használható) vonalat, vagy esetleg a VoIP előnyeit is ki tudja használni.

Én speciel néhány éve átmentem az Ephone-hoz. Most két külön analóg "vonal" megy a hagyományos készülékekhez, szükség esetén két párhuzamos kimenő hívást vagy akár két párhuzamos bejövő hívást lehetővé téve, az egyik készülék más számon is hívható. Rejtett hívószámmal hívóknak IVR menüt adok be és nem csöngetem meg a készülékeket, Internet hálózaton be tudok jelentkezni és (szolgáltató kihagyásával) felhívni a "vezetékes" készüléket.
Mobiltelefonos SIP eszközön is kicsöngenek bizonyos hívások, és sorolhatnám tovább.

Persze ezeknek a megoldásoknak jó részét egy átlagfelhasználó nem fogja tudni kihasználni, de néhányra azért lenne lehetősége.

Miért ne bonyolíthatna egy időben akár több hívást? Miért kellene külön fizetnie hívófél azonosításért?
Miért ne választhatna bizonyos kimenő hívásokhoz más szolgáltatót vagy akár több bejövő "vonalat"/telefonszámot? (Ok, ez a szolgáltató számára erős ellenérv.)
Miért kellene "távolsági" hívásfelárakkal élnie?

Sajnos az átlagügyfél ezekről nem tud, csak a hátrányok fogják érinteni...
...a szolgáltatónak pedig esze ágában sincs kiadni a hozzáférési adatokat, hűségszerződést kötni viszont annál inkább.

"ha az ügyfél kérésre a telekom megadná a telefon vonalhoz tartozó jelszót is" - a szolgáltatás-átadási pont a szolgáltató által telepített gw analóg telefoncsatlakozója. A jelszó ennek a szolgáltató felőli oldalán van, az analóg - VoIP migrálás esetén az üf.-nek erre nem kell, hogy rálátása legyen, ugyanis a szolgáltatás nem VoIP, hanem VoIP felett biztosított analóg hang (300-3500Hz) átvitel.

Ez egyébként abszolút rendben van, cserébe az ügyfél pedig elvárja, hogy a "rendes" G.711-es 64kbps codecet használja a szolgáltató, amit mondjuk a túloldalon feldolgozás nélkül tud beletolni az E1 időrésébe, ergó így semmivel nem lenne rosszabb a minősége a szolgáltatásnak, mintha analóg módon menne a központig, és a telefonközpont digitalizálná a jelet. Feltételezve persze, hogy a 64k-hoz szükséges sávszélesség megvan...

Távtáplált+szünetmentessel ellátott VoIP gw esetén a helyi áramszünet nem fog gondot okozni,a minőségi paraméterekben meg a VoIP is fogja tudni a "kötelezőt". (Az, hogy ay analóg most bőven többet tud, az irreleváns, ha a garantált paramétereket hozza VoIP-en is, akkor nincs miért panaszkodni)

Nem is lenne baj, ha a telepített GW-en legalább az alap router funkciók működnének rendesen (port forward?), olyan "luxusról" mint 802.11n nem is beszélve és pont az "analóg" telefon nem teszi lehetővé, hogy az ember áthelyezze ahova ténylegesen való lenne. Persze a "biztonságnak" köszönhetően egy ovis, vagy épp vírus két perc alatt kiműti a dobozból a VOIP jelszót (és titkosítás helyett emelt díjasra fog telefonálni :P)

Ezek reális aggályok a voippal kapcsolatban. Nem mellesleg korábban pont a Telekom érvelt a voip ellen, saját vonalas telefonjai mellett. Biztonsági okokból VOIP-ból csak feltöltőset tartunk, egyébként a (nem Telekom) szolgáltatónál még a percdíj is kevesebb így. Ha a Telekom a tőle megszokott rugalmatlansággal fogja kényszeríteni a megmaradt előfizetőit voip-os telefonra (azaz például nem lehet majd egyenlegfeltöltős fizetést választani) akkor csak az őrültek és abszolút techanalfabénák fognak a Telekomnál maradni.
A Telekom voip váltása viszont elégséges indok az ügyfelek számára a szerződésbontásra élő hűség mellett is, ugyanis a Telekom egyoldalúan megszünteti a szerződött szolgáltatást és más szolgáltatást kínál helyette. Mostantól viszont nagyon megnézném milyen szerződést írok alá a Telekommal. Sanszos, hogy beleveszik a tervezett voip váltást és aláíratják az előfizetőkkel.

Nem fog senkit sem kényszeríteni, szerintem wpeople jól látja, hogyan célszerű rendszer szinten analógról VoIP-re migrálni: http://hup.hu/node/138608#comment-1836826 Az üf. ugyanúgy analóg szolgáltatást kap (a hagyományos analóg telefont a matávos lukba dugva), és az ATA máshol lesz lerakva.

S akkor beújítottunk egy központról városonként párezer vagy párszáz aktív eszközt tartalmazó pontra amiknek ugye kell backup power. Ja, és meg is kell venni őket.

Biztos olcsóbb a vastag sokeres kábeleket kicibálni a földből mint otthagyni és karbantartani. Német fizetéssel számolva mindenképpen. Értem én hogy ez USA-ban és No-ban nem gazdaságos, de amíg itt tizedannyi a fizetés...

Az a helyzet hogy a DSL már rég odaköltözött a lakhelyek mellé. Ha kivágják az analóg telefont csak és kizárólag a sokeres kábeleket spórolják meg. Távtáplálni nem lehet mert sokkal nagyobbak a távolságok mint LAN esetén és a DSLAM-ok többet is fogyasztanak mint az FXS adapterek.

Nem tudom, itt hűség lejárta előtt jött a telefon, hogy hosszabbítani kellene meg akkor TV mert úgy "olcsóbb" lesz, mondtam legyen, volt saját HWGW beállított külső VOIP-al, szerelő kijött kicserélte T-sre elment, hazaértem nézem telefon a GW-ből jön... Így 3rd party VOIP over mivel a T-s dobozt nem lehet rákonfigolni, de a nagyobb baj, hogy még az ssh-t beengedni. Persze marad így még kb. egy évig de aztán könnyes búcsút veszünk (8 év után).

1. Igen. Évek óta ez van telekom területen nekem. T router, abban voip kliens, azon analóg telefon.
2. Kérdéses, de talán lehet olyan modem+router párost találni amivel belőhető. ARD XXX routerben minden infó elérhető hozzá.
3. Igen. De ezt a forradalmi kábeladó alaposan akadályozza.
4. Igen, ha a szolgáltató eszköze is szünetmentesítve van.
5. Lesz megoldás mindenhova, ez biztos.

+1 A telekom mindenét átviszi ip gerincre és megold minden problémát ezzel kapcsolatban. Főleg, hogy a területén minden átadási módszerben vannak vállalatai. Így ha nem kábel, akkor mobilnet, ha nem dsl akkor kábelet és stb.

Szerintem.