TisztaSzoftver?! 2014.02.28. Hogyan tovább?

Tud valaki bármilyen használható információt a Tisztaszoftver megállapodás alá tartozó Microsoft licencek használhatóságáról?

Mert bizony itt a vége. Lesz folyatatás? Váltsunk iszonyat sebesen szabad szofverekre, mert ügye nincs pénz windows-ra. (Keresztre leszek feszítve)
Semmire sincs pénzt, pláne, ha informatikáról van szó, vagy papírról, krétáról vagy bármi másról .... az iskolákban.

Sulinetes hálón (vagy NIIF, kinek mi tetszik) már nem tudtam regelni W7-et (legyen az 32 vagy 64bit).

http://tisztaszoftver.hu/ info nics még utalás sem ...

Hozzászólások

Központi elérhetőségeink

Hétköznapokon, 8.30-16.30-ig
(06-1) 358-6363

FAX Hétköznapokon, 8.30-16.30-ig
(06-1) 358-6364

E-mailben történő tájékoztatás:
msinfo@tisztaszoftver.hu

Esetleg ? :p

off
... mióta is m1 ez a pettig az m$-sel ... tiszta nemtiszta meddigtiszta mif@$zom ... így jár aki a lepkefingot is béreli, 1szer elszáll .. huss .. oszt hova lett ??? ...
// matrincásan veszed a vasat akkor tiszta oszt hello, alkalmazásra + keress szabad szoftvert, kösssszférában a rendszergazda bérére sincs zsötony //
/off

_____________________
www.pingvinpasztor.hu

Muhaha... Ismét Mo én így szeretlek... Központilag nyomják, hogy ezt kell elvtársak, aztán meg szarban hagynak mindenkit.
Már csak az lesz ennél jobb, ha még a BSA-t is ráküldik az intézményekre...
--
PtY - www.onlinedemo.hu

48 órán belül kiderül a MS-ról, hogy a nevének rövidítése direkt hajaz az MSZP-re, és Bill Gates komonista.
Miután a kérdés úgy jut nyugvópontra, hogy a választás másnapjáig az intézmények "felkészülési időt kapnak", a gyanú kisebb publicitást kap - de mi azé tuggyuk, hogy kik ezek.

Sztem. kezd el keresni a megoldást Linux irányban. Ha nincs pénz ez a járható út. Sztem. van pár suli, ahol már átálltak Linux-ra (de ezek valami halvány emlékek, szóval nem 100%).
U.i.: Szívesen rész vennék egy ilyen projektben :)

Nálunk az átállás gyakorlatilag lehetetlen. A kollégák, mint az utolsó fűszálba, úgy ragaszkodnak az MS dolgaihoz. Legtöbbet hallott hivatkozás az infós kollégáktól, hogy az érettségit is azokkal kell megoldani.

Az utolsó soroddal pedig maradéktalanul egyet értek. Legutóbb is küldtek egy .xlsx-et, amit kitöltve visszaküldtünk. Kb. 2 hét után jelezték, hogy nem tudják megnyitni, konvertáljuk át .xls formátumba... Miért is?! Ott nincsenek informatikusok, akik meg tudták volna tenni? Miért kellett 2 hét, mire rájöttek erre? A legszebb, amikor küldenek egy újabb táblázatot, amit aznap(!) 16:00-ig kitöltve vissza kell juttatni. Mondanom sem kell, hogy több havi/évi statisztikákat kérnek fél napos határidővel. Arról nem is beszélve, mikor egy Wordben szerkesztett doksit küldenek olyan formázással, amire egy 10.-es is egy gyenge kettest kapna, ha rendesen osztályozni kellene. Stb., stb., stb.

---
Lehet, hogy kívül szőke vagyok, de belül sötét, oké?!

"Ott nincsenek informatikusok, akik meg tudták volna tenni? Miért kellett 2 hét, mire rájöttek erre?"
Két hónapja küldtem egy bugreportot egy InDesign plugin-fejlesztő csapatnak. Mellékeltem hozzá egy fájlt, demonstrálandó a jelenséget. Három nappal később jött a válasz, hogy igen, látják, mi a probléma, de mivel az aktuális verzióhoz még nincsen debug-kód, ezért exportáljam IDML-be, hogy az eggyel korábbi verzióban meg tudják nyitni. Visszaírtam, hogy "Ctrl+E"? (Azóta nem jött válasz, és nem is éri meg foglalkoznom a dologgal...)

Egyébként fordítva ülünk a lovon. Infó tanárok nem is fogják elfeledni a MS cuccokat, amíg a tananyag nem konkrétan LibreOffice-ról szól. A tanáriban kizárólag Linuxos vékonykliensek vannak, ha tetszik, ha nem! Az esetek 99%-ban megfelelnek, talán még tetszik is! E-naplót beírni lehet, netezni lehet, Office/pdf formátumok mennek, nyomtatni lehet.

Igazából maximálisan elég lenne nálunk is egy-egy Linux változat. De tudod, amíg nem taposod a lábát... Bár ezt az utat te már kijártad.

A topic indítójának: Nyugi, úgyis meg lesz hosszabbítva. Éppen azt beszélgettük pár infós kollégával, hogy jól csinál valamit az MS! Pistike hadd warezolja le (vigye haza, mint hallgató) magának meg a haverjainak otthonra. Aztán, amikor kikerül a való életbe igényelni fogja, s ha mázlija lesz, akkor egy olyan gépet fog tudni kikönyörögni magának az új munkaadójától, amin az kell legyen, amit jól megszokott. Ha az iskola keretein belül nem is lát más termékeket/alternatívát, akkor miért is kellene nagyon védeni?

---
Lehet, hogy kívül szőke vagyok, de belül sötét, oké?!

A valóság az, hogy pistike akkor nézne nagyon csúnyán amikor linuxozna meg libreoffice-ozna az iskolában, mert azt erőltették rá, aztán kikerülne a valóságba, ahol 1% az esélye, hogy linuxos gépet kap egy vállalatnál és csak nézne ki a fejéből.

Most hagyjuk a szokásos mantrát, hogy ha "szövegszerkesztést" tanulna, akkor nem lenne gondja a váltással, mert ennek semmi köze, hogy melyiket oktatják MSO-t vagy LO-t, egyszerűen nincsen arra idő egy nem informatikai iskolában, hogy többféle rendszeren is bemutassák, hogy melyik funkciót melyikben hogy kell használni.

Szerintem azt kell oktatni, amivel az esetek 90%-ban használni fog amikor kilép az iskolából a munkaerőpiacra. Ha ez majd a linux és LO lesz, akkor azt, de az elmúlt 10 év tapasztalata azt mutatja, hogy meg sem mozdult a linux részesedése, igy realitása a MS termékek oktatásnak van.

Juj de mennyire igazad lehetne! Szegény Pistike nagy bajban lesz, ha az alapján állna munkába, amit az oskolában kapott. Elmegy egy menő helyre, és csilli villi Win8.1 / MSOffice 2013 jön vele szembe, közben a csóró suliban meg még csak XP/Win7/Office 2003-mal nyomultak. Ejj az a szalagmenü... Akkor mit is oktassunk?! Ha van pénz a háttérre, akkor gyerünk MS vonal! Ha nincs...? Szerinted van-e?
Amúgy mi is használhatnánk tök új MS termékeket, de hidd el, a TIOP és társai mindent nem oldott meg!

Éles tapasztalatom van és innen merem mondani: A fájlkezelés, és ideértve a pendrájvok használatát nem okoz gondot! Ne haragudj, láttál már win8-at? Ne hogy már bonyolultabb legyen egy linux desktop (kde, gnome, lxde, xfce). Persze a lustaság végtelen úr és az ellen kevés az áfium!

Éles tapasztalatból mondom, hogy semmi gondja a usereknek a w8-al. A metro felülettel nem is találkoznak, gyk. egyetlen dolgot kellett megtanulniuk, hogy a kikapcshoz jobbklatty van a start gombon. (8.1)
Ugyanúgy működik az intéző és minden más is, csak könnyebb megtalálni benne bizonyos dolgokat, pl. kijelölések.

Ehhez képest egy linux desktop egy teljesen más világ.

Szigorúan csak az office-ok világára és kizárólag személyes tapasztalatokra támaszkodva az a véleményem, hogy az emberek nagy részét vagy alá- vagy túlbecsüljük. Alábecsüljük egy részüket, ezért féltjük őket bármi újtól, túlbecsüljük egy másik részüket, amikor azt hisszük, nem mindegy nekik, hogy a szolgáltatások ezrelékekben kifejezhető skáláját melyik szoft menüjéből bogarásszák ki.

Az igazi gond a maradék, aki tudja, hogy mit csinál, és szeretné is ott és úgy látni, ahol és ahogy megszokta.
Számukra van felénk (MS Office effektíve lecserélve 1 év alatt (párszázezer főről van szó)) egy felfogás, amely szerint megszokás belefér a life-long learningbe - persze a megszökés sincs tiltva.

Legyen igy. Akkor semmi gond sincs a mostani helyzettel, ezek szerint az iskolából kilépő gyerekek vigan használják az esetek 1%-ban eléjük rakott linuxot, libreoffice-t és társait. Ezek szerint egy nagyon jól működő és hatékony oktatási rendszerünk van, hogy MS termékeket oktatva is sikerül általános ismereteket átadni. Én ennek nagyon örülök.

Igen, igen és igen.

Félreértés ne essék! Nem vagyok egyik MS gyűlölő felekezet tagja még távolról sem. Több termékét használom akár napi szinten is. Éppen ma találtam meg a saját hálózat monitorozó programjukat, ami ugyan egyszerű, mint a faék, de éppen elég is volt arra, amire kellett. Ja! És ingyenes.

A mondanivalóm nem az elcsépelt szófordulatok lettek volna. Az, hogy gyakorlatilag a közszférában (kormányzat, oktatás, stb.) mindenhol "csak" MS termékek vannak egy igencsak hosszú folyamat eredménye. Kezdve egészen az MS-DOS-szal a Windows 3.1-en át a mai korig. Én ezt szerettem volna kihangsúlyozni. Ha a gyerkőcöt komolyabban érdekli a számítástechnika, akkor úgyis megtalálja a neki tetsző környezetet legyen az op.rendszer vagy felhasználói program.

---
Lehet, hogy kívül szőke vagyok, de belül sötét, oké?!

Hogy jön ide a közféra? Elhanyagolható része a teljes munkaerőpiacnak. Itt arról van szó, hogy a gyerek kilép az iskolából a munkaerőpiacra (ami jó eséllyel nem a közféra, bár ott is teljes a MS uralom) akkor milyen rendszert kell használjon, mert azt van értelme tanitani. És még mindig nem informatikai tanulókról van szó, ott alap a linux és más rendszerek ismerete.

A közszféra pl. a közoktatást jelenti számomra ebben a kontextusban. Annak idején - '90-es évek eleje, közepe - még csak reménykedhettünk abban, hogy egyszer láthatunk egy íbéem pécé-ikszté vagy áté kompatibilis személyi számítógépet élőben. Így hát örültünk a jó öreg "rút kiskacsának" (plusz-4) és a C-16-nak. Mi ezt tanultuk kezelni. Viszont szerzett valahonnan a számtech tanár egy előbb említett csoda jószágot. Nahát! Kitárult a világ. Floppy ki, floppy be... Csak úgy dübörgött az MS-DOS, a Norton/Volkov Commander, a Szerencsekerék, a T2 meg a Prehistorik 2. Sőt! Egy időben volt olyan gép is, amiben már két(!) floppy drive figyelt, s várt a megfelelő alkalomra, hogy darálhasson egy kicsit. Aztán jött a Windows 3.11! Láss csodát! Hát ilyet is lehet?! És elindult a folyamat...

1997. telén a Jézuska meglepett egy igencsak morcos géppel: 166-MMX, 8 vagy 16MB EDO-RAM, 1/2MB S3 Trio/V2, 16x CD, 540GB Winch, Windows 95 OEM (eredeti! - a mai napig megvan!). Nem sokra rá megjelent a Corel Linux 1.0 is (ez is megvan még) valamelyik újság mellékleteként. Na, ott elkezdődött valami. De - mint ahogyan fentebb is írtad - nem találkoztam egy olyan jószággal akkoriban, akit egyáltalán piszkálta volna a gondolat, sőt a középiskolában sem hallottak róla, így aztán teljesen lemorzsolódott. 2006-ban találkoztam újra a régi-új kedvenccel, a GNU/Linux-szal. Közben persze voltak egyéb kicsapongások (pl. OS2/Warp), de mind hamvában halt, mivel nem volt senki körülöttem, aki egyáltalán látott volna ilyet.

Viszont a történetben meg kell említeni, hogy a jó öreg tanár bácsi nem kapott plusz juttatást a szakkörért (akkortájt ilyen néven illették a társadalmi munkát), meg a gyerek addig is felügyelet alatt volt hideg, téli napokon a meleg teremben.

Tudom, ez az új pedagógiai csuda program igencsak elveszi a kedvét minden tanárnak. Főleg az "arányos" fizetés! Az aztán ösztönöz! (Remélem érezhető volt a szarkazmus!) Az óraszám sem ideális, ha valamit meg szeretnénk tanítani. De ez van.

Az informatikai tanulókról meg csak annyit, hogy kifejezetten elégedetlen vagyok velük. Több nyáron át fordultak meg nálam 2-3 hetes gyakorlatokon. Igazság szerint nem tudtak azok az ég világon semmit sem (költői túlzás!). Mikor kértem tőlük, hogy állítsanak be, keressenek meg valamit a Windows-ban egyből egeret ragadtak, s kattintgattak nyakra-főre. Mikor megmutattam, hogy parancssorban ez egy-két parancs plusz a kapcsolói, csak ámultak és bámultak. Ha kérdeztem valamit csípőből tüzelték az átgondolatlan hülyeségeket. A legtöbbjük azt sem tudja, hogy milyen folyamat vezet odáig, hogy lássa a hőn szeretett operációs rendszere töltő képernyőjét. Csak megnyomja a gombot, aztán indulhat a Facebook, a CoD, a WoW, a LoL, meg a fene tudja milyen hárombetűs játékok. Meg az egyetemista okostojások... Mert ők már olvastak egy bekezdés valamiről, egyből doktorai lettek a kérdésnek. A legjobban a számítógép műszerészeket csíptem. Őket meg kell védenem. Lehet, hogy "csak" szaki bizonyítványt kaptak kézhez, de őket legalább érdekelte is. Sőt! A legfontosabb: _tudtak kérdezni_!

---
Lehet, hogy kívül szőke vagyok, de belül sötét, oké?!

"Hogy jön ide a közféra? Elhanyagolható része a teljes munkaerőpiacnak. "

Azért azt nem mondanám!
Cirka 800e. fő.
De ha nem is sok, az állami(közszféra) ad irányt sw/hw használatban.
Igy iskolák, közügyek intézése, sbt ==windows használat.
Ha "állambácsi" openszósz oldaon állna, akkor értelemszerűen az lenne az elvárás!

............
Nem ígérek semmit, de azt betartom!

A probléma ezzel az, hogy aki csak egyféle szoftverrel boldogul el, az valójában azzal sem. Ha egy "állapot" -> "cél" folyamat elvégzéséhez nem tudja kitalálni magától a köztes teendőket, csak a begyakorolt lépéssorozatot tudja végrehajtani, akkor már régen rossz.
Én ezt most kicsit másképp élem át. Cserélgetem a munkahelyemen Win7-re az XP-ket, de lehet nem érek a végére, mert még előtte meglincselnek :D
Nekem is MS Office-t tanítottak az iskolában, mégis alig 5 perc anyázás után elboldogultam a LibreOffice és társaival, a Google Docs-al, vagy akár a szép új szalagos felülettel. És van még pár ember a környezetemben, aki szintén így van ezzel. Aki nem, az szerintem egyszerűen csak lusta tanulni, gondolkodni.

Nyilván te is könyvelő vagy asztalos vagy, azért jársz a hup-ra. Jaj, legyünk már egy kicsit széleslátókörűbbek... Nekem sem jelent problémát, hogy az egyik ablakban w2012 R2 server group policy-t konfigurálok a másik ablakban meg debiant bütykölök ssh-n. De az emberek 99%-ának ez nem megy. Éppen elég szivás neki, hogy mint fentebb volt róla szó még az azonos rendszerek újabb verzióiban is van elég eltérés amire rá kell jönni, de teljesen más működésű rendszerek esetén az átlagember sziv, ha nem azt tanulta.

Szóval arról lehet beszélni, hogy tanitsanak átfogóbb ismereteket, mutassanak linuxot is a windows mellett, de erre mindenki tudja, hogy nincs kapacitás. De csak linuxal szopatni a gyerekeket ugyanolyan nem átfogó szinvonalon mint a wint csak egy orbitális megszivatása lenne a gyerekeknek. (ismétlem, próbáljunk meg kinézni kicsit az IT szemüveg mögül)

Azért a felhasználóknak készült programok elég egyszerűek, pl. egy szövegszerkesztő normális használatához kell kb. 50-100 funkciót ismerni és alkalmazni, ami mellesleg mindegyikben ugyanúgy működik. Nem azt várom az emberektől, hogy tetszőleges irodai alkalmazáscsomaggal tudjon körlevelet írni, csak azt, hogy ne hugyozza magát össze attól, ha az oldalbeállítás pontot elköltöztetik a fájl menüből a formátum menübe.
Ha erre nem képes egy asztalos, akkor inkább szerszámot se vegyen a kezébe, mert levagdalja az ujjait. A könyvelő ne könyveljen, mert mi van, ha változik egy rendelet, vagy egy bevallási ív? Attól, hogy felnőtt, állítólag önálló emberektől elvárok ilyen alapkészségeket, szerintem nem nézem IT szemüvegen keresztül a világot.

Egyébként nem, ne oktassanak minde rendszert, hiszen arra tényleg nincs idő. De azzal, amit kiválasztottak, értelmes tudást adjanak át, ne biorobotokat programozzanak.

Szerk.: "Nyilván te is könyvelő vagy asztalos vagy, azért jársz a hup-ra." Amúgy meg mellesleg traktorozok :)

" De azzal, amit kiválasztottak, értelmes tudást adjanak át, ne biorobotokat programozzanak."

Hajrá, sok sikert hozzá, én is ezt irtam fentebb.
De ennek az ég világon semmi köze nincs hozzá, hogy MS vagy linux alapon teszik. Annak ahhoz van köze, hogy mennyire teszik könnyűvé vagy rohadtnehézzé az életét amikor kilép a valóságba, ahol 90%-ban MS rendszerekkel fog találkozni.

amikor kilép az iskolából a munkaerőpiacra
A közoktatásból nem a munkaerőpiacra szoktak kilépni a gyerekek, hanem jön még 3-5 év felsőoktatás. Nem sok olyan irodai, számítógéppel végzendő munkát tudok, amihez manapság ne követelnének diplomát.

Túl van misztifikálva az informatikaoktatás, hogy mit tanítsunk, hogy tanítsuk. A mai 40 feletti korosztály nem tanult semmi informatikát az iskolában, de nem példa nélküli, hogy ilyen emberek is boldogulnak a számítógéppel. Az iskola tantárgyai és tananyaga nem igazán hozhatók fedésbe a munkaerőpiac elvárásaival, megtanítanak sok mindent a kovalens kötéstől kezdve Afrika földrajzáig, ebbe a körbe akár beleférnének a Word menüi és a Paintben rajzolás is. Azonban a munkaerőpiac szerintem inkább a nyitottságot, a tanulás képességét várná el, a tárgyi ismeretek az informatikában nagyon gyorsan avulnak. Ha a végzett diák nem képes arra, hogy tetszőleges rendszer elé leülve azt megtanulja használni, akkor az oktatás nem érte el a célját, az ember meg csak droidmunkára lesz jó.

"A közoktatásból nem a munkaerőpiacra szoktak kilépni a gyerekek, hanem jön még 3-5 év felsőoktatás."
Tehát általános- és középiskolákból is egyértelműen 100%-os a továbbjutás...

"Nem sok olyan irodai, számítógéppel végzendő munkát tudok, amihez manapság ne követelnének diplomát."
Számítógéppel végzendő munka != olyan munka, ahol számítógépet is kell használni. Adminisztratív munkakör, titkárnő, adatrögzítő, stb. csupa egyetemi (sőt doktori) végzettséget igénylő terület. És igen, ebből van több!
--
PtY - www.onlinedemo.hu

"Túl van misztifikálva az informatikaoktatás, hogy mit tanítsunk, hogy tanítsuk."

Maximálisan egyetértek.
Németországban pl. informatikának nevezett tantárgyon belül egyáltalán nem oktatnak MS Office használatot, mert azt mondják, hogy az nem informatika, hanem egy szolgáltatás a többi tantárgy felé, ergo kerüljön szóba az adott tantárgy óráján (ha pl. történelemből prezentációt kér beadandóként vagy bemutatandóként egy töritanár, akkor mondja el ő, hogy ott mit hogyan kell, mit vár el stb.)

Az, hogy állami/tartományi szinten szerződjenek egy céggel, akár Microsofttal, akár mással, teljesen elképzelhetetlen.
Bővebben írtam minderről egy korábbi blogbejegyzésemben.

"ha pl. történelemből prezentációt kér beadandóként vagy bemutatandóként egy töritanár, akkor mondja el ő, hogy ott mit hogyan kell, mit vár el stb."

Ez egy égbekiálltóan nagy baromságnak tűnik, nem tudom tényleg igy van-e arrafelé. Ebből lesz aztán a szóközökkel "formázott" dokumentum, mert egy olyan valaki tanitja (történelemtanár) akinek halovány fogalma sincs az egészről.

Nem hiszem, hogy van még a világon ilyen hülye aki igy csinálná. Nem a történelem tanár feladata megtanitani a gyerekeket egy szövegszerkesztő helyes használatára. És nem a matektanáré egy táblázatkezelő megtanitása. Mert nem ért hozzá.

Érthetni érthet, de az lehet a kivétel, ha ért. Ennyi erővel miért ne tanithatná a technika tanár az éneket? Miért ne tudhatna énekelni?
De kivánom nektek, hogy a gyerekeiteket a történelemtanár tanitsa szöveget szerkeszteni és táblázatkezelni, ha szerintetek ez akkora világmegváltó ötlet. Hajrá, reformáljátok meg a magyar oktatást, mókás lesz :)

Egy pedagógus legfőbb erénye az kell hogy legyen, hogy tud bánni a gyerekekkel, illetve hogy át tudja adni nekik a saját tudását.
A fent említett feladat normális elvégzéséhez szükséges ismereteket egy átlag ember szerintem néhány tíz órás tanulással képes elsajátítani. Innentől hol a probléma?
Ja, hogy itthon a tanárok átlagéletkkora 40 felett van és - tisztelet a kivételnek - lusták, mint az állat? Normális helyeken, mint amilyen Németország is, az ilyet páros lábbal rúgják ki, csak itthon divat együttérzésből, megértésből, cinkosságból rájuk herdálni az állami vagyont, miközben sok szakból túljelentkezés van a betölthető álláshelyekre.

Nekem az a meghökkentő, hogy bár a mi generációnk már úgy nőtt fel, hogy az "interdiszciplinák jelentősége" szintagma napi rendszerességgel jött szembe az emberrel, még vitaalap lehet olyan kijelentés, hogy a töritanár nem adhatja le, amit a dolgozataihoz elképzel ill. ami szükséges, mert úgyse ért hozzá.

(Eközben egy fejvadász szűrőn vagy egy AC-n bármely nem egyszemélyes betanított munkára jelentkezővel szemben okkal minimum követelmény, hogy elő tudjon adni és megértetni a hallgatóság számára új témákat - hiába nem az adott szakterület tanara.)

Szerintem már az elején elvesztetted a fonalat. Az volt a mondás, hogy _nem_ oktatnak office használatot. Mondok egy másik példát, hátha abba is belekötsz :) Ha a magyartanár azt szeretné, hogy a fogalmazást mindenki pdf-ben küldje be neki, akkor az ő dolga, hogy megmutassa nekik, hogy hogyan tehetik ezt meg. De ha ezt nem akarja fölvállalni, akkor a füzetbe íratja velük, és kész.
--
♙♘♗♖♕♔

Te sem érted. Én még mindig azt mondom, hogy ha informatika oktatás kapcsán nem tanulták meg a gyerekek, hogy hogyan kell szöveget szerkeszteni, akkor megmutathatja a magyartanár, hogy hogyan kell pdf-be menteni, de hogy abból nem lesz tisztességes dokumentum az holtbiztos.

Mesélhetik itt az okosok, hogy a tanárok elkpesztően tájékozottak, meg utánaolvasnak, de valószinűleg ők is annyit értenek az office-hoz mint az emberek 90%-a. Szartse. Autodidakta módon összekattintgattak valami borzalmat, aztán azt hiszik értenek hozzá, sőt tanitani is tudják.
Valószinűleg azon a szinten se állnak a témában, hogy egyáltalán belássák mennyire lövésük sincs az egészhez és milyen összetett témakör is egy szövegszerkesztés, táblázatkezelésről nem is beszélve.

De szerintem zárjuk ezt a szálat, aki nem értette az ezután se fogja, továbbra is kivánom, hogy a gyerekeit "utánaolvasott", egészen más tantárgyhoz ÉRTŐ tanár tanitsa szövegszerkeszteni meg táblázatkezelni, úgy mellékesen az óravégén, pár szóban, hogy be tudják adni pdf-ben a házifeladatot. Aztán sok sikert az életben egy átlag munkakörben ahol használni kell office-t.

Az már csak hab a tortán, hogy az eredeti témakörrel kapcsolatban mit is jelent mindez, azaz aki igy "tanul" szövegszerkeszteni és táblázatkezelni az mennyire fogja tudni az eltérő rendszereket kezelni. Bár az eddigiek fényében be kell lássam, hogy nyilvánvaló, hogy a történelem- hátmég a magyar tanárok oly tájékozottak, hogy a kisujjukban van a többféle office rendszerek kezelése, előnye-hátránya, eltérések, hiányzó feature-ök kerülőmegoldása egyik-másik rendszerben.

Már megint a széleslátúkörűség, nyilván a két ország között más különbség nincs is, ezen múlik egy ország összeomlása. Te mivel is foglalkozol?

De valahogy csak a németek csinálják igy (ha valóban igy csinálják) a többi ország meg nem, de nyilván mindenki más hülye.

"Már megint a széleslátúkörűség, nyilván a két ország között más különbség nincs is, ezen múlik egy ország összeomlása. Te mivel is foglalkozol?"
Te talán iskolai office oktatással, hogy ilyen fontosnak tartod?

"De valahogy csak a németek csinálják igy (ha valóban igy csinálják) a többi ország meg nem, de nyilván mindenki más hülye."
Valamivel ezt alá is tudod támasztani, vagy csak úgy ideírtad?
--
♙♘♗♖♕♔

"Te talán iskolai office oktatással, hogy ilyen fontosnak tartod?"

Egyrészt persze, hogy fontos, office tudás nélkül (még, ha az nagyon gyenge is a mostani keretek között) ma maximum fizikai munkát végezhetsz, alapismeret.
Másrészt nem én hoztam fel, hogy bezzeg németországban nem oktatnak info keretén belül semmilyen office-t, majd a házi feladatot kiosztó történelemtanár kibüffenti pár szóban, hogyan kell szöveget szerkeszteni. Röhej.

"office tudás nélkül (még, ha az nagyon gyenge is a mostani keretek között) ma maximum fizikai munkát végezhetsz, alapismeret"

Titkárnő/ügyintéző/irodista álláshirdetésekben valóban szokott ez szerepelni, de mindenütt biztosan nem. Matematikusoknak például a TeX ismerete sokkal fontosabb, de például az orvosok is jól megvannak írógéphasználat szintű "office" tudással. Szóval nem kellene ezt ennyire túllihegni szerintem.
--
♙♘♗♖♕♔

Azért kíváncsi lennék, hogy sortörés, félkövér, aláhúzáson kívül mire használják nagy többségben az office-ukat;)

expertnek számít magyar viszonylatban aki ismeri a margókat, oldaltörést, tabulátort, ne adj iseten fejléc, lábléc

istennek számít aki: solver, vbscript stb. (egyetemen láttam utoljára ilyet:D:D)

1000+ember mintavételezése alapján mindenki kevés kivétellel az elsőbe tartozik... de nekik kell msoffice...

Közel 20 éve egy Excel könyv azzal 80:20-as szabállyal mint mottóval kezdődött, hogy az emberek 80%-a a szolgáltatások 20%-át használja. Azóta a felhasználók leltárilag megsokszorozódtak, minőségileg ellenkezőleg (annak is van, és indítja, akinek 3 számot kell összeadnia - persze nekem ez nem fáj), így a 80:20-as mottó ma értelmetlen volna.

Azt hiszem, az a probléma a mai magyar informatika oktatással, hogy beleragadt valami furcsa állapotba, amely szerint a releváns informatikai ismeretek pontosan azok, amit kb. tizenöt évvel ezelőtt gondoltak róla. És valamiért nem akar kimozdulni ebből az állapotból, juszt se. Ez szomorú.

Az is szomorú, hogy a szövegszerkesztést az informatikához sorolják. Ez teljesen rendben volt tizenöt éve, mert az emberek azt se nagyon tudták, mi a számítógép. Azonban látni kell, hogy a mai magyar szövegszerkesztés oktatás (az érettségi feladatsorokkal együtt) a tipográfia teljes megcsúfolása, holott egyáltalán nem kellene, hogy az legyen. Erre a tipográfiával foglalkozók rendszeresen felhívják a figyelmet, de mégsem történik semmi.

Lehet persze az informatika követelményekkel példálózni, de a tipográfia, a szövegszerkesztés sokkal inkább művészeti kérdés, mint informatikai probléma. Meggyőződésem, hogy egy képzett rajz vagy magyartanár sokkal eredményesebben tanítaná a témát, mint egy random informatika tanár. Egyszerűen mert más (sokkal célravezetőbb) oldalról közelítené meg a dolgot.

Azt is hiszem, hogy a táblázatkezelést simán bele lehetne illeszteni a matematika oktatásba, sőt, be is kellene. A rajzolóprogramok használata pedig nyilvánvalóan a vizuális kultúra része. És akkor más eretnek gondolatot nem is mondanék, pedig igazán lehetne.

Én nem gondolom, hogy feltétlenül informatika tanár kell ezeknek az ismereteknek az oktatásához. Nyilván a rajztanárok, matektanárok nincsenek erre felkészülve, de igazán nem kunszt ezeket megtanulni két-három hét intenzív tanulással.

Azzal sem értek egyet, hogy egy office program használata reprezentálja legjobban az "informatikát", pláne, hogy ez egy bizonyos cég egy bizonyos szoftvere.

Jól hangzó érv, hogy erre van szükség a munkaerőpiacon. De nézzük ezt más oldalról: a cégek olyan szoftvert használnak, amelyhez a munkaerőpiacon a legkevesebb betanítással találnak munkaerőt. Mi ez a szoftver? Az, amit az iskolákban tanítanak.

Tehát, aki aggódna, hogy nem folytatódik a Tiszta Szoftver Program, nos, biztos vagyok benne, hogy folytatódik. Eddig már jónéhányszor eljátszották ezt a játékot, és a végén mindig folytatódott. Egyrészt, mert kormányzati oldalon jó politikai húzás időnként meglengetni, hogy lám, mennyit teszünk az oktatásért, mi lenne veletek nélkülünk, másrészt, mert a Microsoft is tisztában van vele, hogy az oktatás, a tanórák, a vizsgák, az érettségi mind-mind remek reklámfelület a számára.

Gyakorlatilag ez a fajta szoftver oktatás értelmezésemben egyfajta minimális költségen megvásárolt hatékony reklám.

Remélem, ezzel semmi sértőt nem mondtam, mert ez nem volt szándékomban. [Én is informatika tanár vagyok.]

+1
Röviden:
Mindegy mit csinálok az a legfontosabb, hogy mi a célom vele....
Mi értelme a száraz szövegszerkesztésnek amikor ennek önmagában nem látja hasznát a diák.
A célhoz kötöttség már az önképzést is indukálja.
Hiába sok leoktatott diák a szövegszerkesztés kimerül a szóköz és a tabulátor használatában.

"Azt is hiszem, hogy a táblázatkezelést simán bele lehetne illeszteni a matematika oktatásba, sőt, be is kellene."

Maximálisan.
Teljesen rendben van, hogy az ember az első 100 koordinátarendszert és a tartalmát kézzel húzza a négyzetrácsos papírra, de attól kezdve a módszer tanulási görbéje meredeken laposodik.

Matekhoz rakni a táblázatkezelést, az még talán elfogadható, de hogy a rajz- vagy magyartanár tanitson szövegszerkesztést az már elég meredek. A művészethez közel álló tipográfia pedig elég kis része a szövegszerkesztésnek.

De a matekhez sorolás is eléggé sántitana a gyakorlatban, gépteremben zajlik a matek? Vagy az egész órát arra kell szentelni és kibérelni a géptermet, amikor mondjuk csak 10 perc alatt ki kellene próbálni valamit?ű

" cégek olyan szoftvert használnak, amelyhez a munkaerőpiacon a legkevesebb betanítással találnak munkaerőt. "

Nagyon súlyos tévedés. Ha az iskolában elkezdenek egy teljesen szar táblázatkezelőt tanitani, attól én mint munkaadó nem fogok szar szoftverel dolgozni ami mondjuk nem tud egy rendes kimutatásdiagrammot sem kezelni, mert megborul a cég.

"Nagyon súlyos tévedés. Ha az iskolában elkezdenek egy teljesen szar táblázatkezelőt tanitani, attól én mint munkaadó nem fogok szar szoftverel dolgozni ami mondjuk nem tud egy rendes kimutatásdiagrammot sem kezelni, mert megborul a cég."

Azt hiszem, ha minden cég így gondolkodna, akkor nem a Microsoft Office program lenne elterjedve, hanem minden feladatra a nála komolyabb, és megfelelőbb szoftvereket használnák. A helyzet az, hogy az Office nem a legjobb eszköz például szövegszerkesztésre, sőt. Adatbáziskezelésre egyenesen gagyi. Egyszerűen arról van szó, hogy ezt ismerik az emberek, ezt tanulták, ez lett számukra az etalon, ehhez ragaszkodnak, minden mást ehhez mérnek.

Szerencsére nem mindenhol. Az amerikai oktatás például fölfedezte magának a magyar fejlesztésű Prezit, csak hogy egy példát mondjak. Itt Magyarországon erre esély se lenne, mert ragaszkodunk ugye az Office oktatáshoz.

Aha, egymással össze nem működő, szedett vedett szoftverekkel kellene dolgozni.
Mondjál pár jobb szoftvert szövegszerkesztésre mint a word, amibe be tudsz egérrel húzni vagy linkelni egy diagrammot a táblázatkezelőből (akkor már légyszi mondj egy komolyabb táblázatkezelőt is excelnél olyan funkciókkal mint pl. a powerpivot) tudod automatizálni könnyedén saját szoftverből (office automation) stb-stb. Valami konkrétumot.

Adatbáziskezelésre access valóban katasztrófa. De az én környezetemben nem használják már nagyon rég.

"Egyszerűen arról van szó, hogy ezt ismerik az emberek, ezt tanulták, ez lett számukra az etalon, ehhez ragaszkodnak, minden mást ehhez mérnek."

Egy fenét. Nincs másik ilyen professzionális eszközkészlet ami igy együttműködik egymással és ilyen szinten vezérelhető, elérhető más alkalmazások számára. Ha nem igy gondolod, akkor mondj konkrét példát. Az meg természetes, hogy ehhez mérik a többi terméket, ez után fut (évtizedes lemaradással) a libre office, mivel ez az etalon termék a piacon.

A prezi messze nem a powerpoint helyettesitője, egy bizonyos fajta előadásoknál, bizonyos esetekben érdekes alternativája.

Mikor használtad utoljára a libre office-t?
Szerintem nagyon is jól használható, jó tudású irodai eszköz. Az, hogy egy Microsoft Office max 20%-át nem tudja, az kit izgat? Még az irodai dolgozok nagy része se használja ki magát az Office-t sem, akkor miről beszélünk? Nézd már meg, hogy mit csinálnak az emberek és ha azokat nem tudják megcsinálni a Libreoffice-ban, az már valami magas szintű elvárás, jobb ha a fizetős Office-t használják.

Libreoffice ma is ott tart, hogy nem tud egy kimutatásdigrammot rendesen betölteni és normálisan kezelni. Innentől mifelénk használhatatlan. És hol vagyunk még a powerpivottól, hiperkockáktól.

Igen, aki 3 cellát össze akar adni, az libreoffice-al is elvan, de ha bármi komolyabb kell, akkor MSO. És nem, semmi szüksége rá, hogy mélyen ismerje, nálunk 1 TB-os adatbázisból van éjszakánként befrissitve több hiperkocka, amit a user realtime szűr, kimutat, dolgozik vele realtime. (értsd, ahogy kattint ott az eredmény a gépén, az analysis service-s miatt, tökmindegy mekkora adattal dolgozik)
Halovány fogalma sincs a usernek, hogy mindez hogy valósul meg, azt se tudja mi a többdimenziós hiperkocka, csak kattintgat excel-ben és olyan mélyreható adatokat lát realtime, hogy a füle kettéáll. Erről szól az excel. A libreoffice kicsit sarkitva meg arról, hogy cellákat összeadj. Ahova elég, ott azt kell használni.

A táblázatkezelés maga szól arról erősen sarkítva, hogy cellákat adunk össze. A kimutatástáblákat a LibreOffice is ismeri, kimutatásdiagramot LibreOffice-ban is lehet normálisan kezelni, akár úgy is, hogy a felhasználóknak csak kattintgatni kelljen. Ehhez a Calcban némi programozás kell, ugyanúgy, mint a „többdimenziós hiperkockák”-hoz az Excelben (vagy a Calcban). Ahogy többcsatornás zeneszerkesztőt is lehet készíteni mindkét fejlesztői környezetben (pl. LibreOffice Calc-ban), bármi mást is.

Mindkét program tökéletesen használható lehet adott célra, beleértve a közoktatást is, de a LibreOffice szabad szoftver, amely ráadásul nem kötődik a zárt Windows platformhoz, és teljes értékű változata is ingyenes. A Microsoft úgy érvel (azon kívül a hamis, mert a szabad szoftverekkel nem számoló érven kívül, hogy mennyivel olcsóbb megvenni egybe, mint külön-külön az iskoláknak), hogy a szoftverei nem véletlenül piacvezetőek, a velük kapcsolatos tudás munkahelyteremtő, a gazdaság motorja, de ez itt nagy valószínűséggel marketingszöveg, mert nem ismerek olyan számítást, amely alátámasztana bármilyen gazdasági előnyt is a szabad szoftverek használatával szemben (éppen, hogy ennek ellentétét lehet látni sok esetben, l. az Apple, Google, Facebook, amerikai fegyverbeszállítók (FORGE.mil), az orvosi berendezéseket gyártó Siemens, sőt akár a Microsoft kapcsolatát a szabad szoftverekkel). De még ha így is volna, akkor is meg kellene vizsgálni, hogy megéri-e a közoktatás számára a Microsoft szoftverlicenceket megvenni (hiszen ez nemcsak azzal jár, hogy innentől kezdve Windowst és Microsoft Office-t használnak a gyerekek, hanem azzal is, hogy nem használnak szabad szoftvert az iskolában, amelynek szintén nagy ára lehet, tekintve, hogy a szabad szoftverekhez már a vállalati innovációt kötik). Viszont:

  • A zárt, drága MS Office, Windows az esélyegyenlőség ellen hat, hiszen nem minden diák tud hozzáférni otthon ezekhez. Az átlagkeresetek, és főleg a meglévő jövedelmi különbségek (most már állítólag 9-szeres az alsó és felső tized között, de pár éve is meghaladta a hetet) mellett nem minden család engedheti meg magának a jövedelemszerzésre nem használható „otthoni és diák” változatért kért 42 ezer forintot sem, miközben pl. a napi 6 órában nem szakmunkát végző közmunkások bére a januári emeléssel havi nettó 38 ezer Ft, de a tanárok nettó keresete is egy éve nettó 100 ezer Ft körüli volt. (A Windowsról itt nem beszéltünk, ami szintén nem ingyenes. Nem jelent reális alternatívát a zárt programok illegális telepítése sem, l. az alább hivatkozott anyagban.)
  • a zárt operációs rendszer, irodai programcsomag nem etikus választás az oktatásban akkor, amikor rendelkezésre áll olyan szabad alternatíva, amely nem korlátozza a megismerhetőséget, a mélyebb informatikai tudáshoz való hozzáférést;
  • A közoktatás célja nem a szakképzés, ráadásul a világ, és benne kicsit lemaradva a közszféra a szabad szoftver felé halad, l. a KSH felmérést, mely szerint a magyar vállalkozások fele használt már nyílt forráskódú irodai programcsomagot 2011-ben, tehát a 30%-os küszöböt, ahol piacvezetőnek nevezhetők már a piaci szereplők, bőven elérhette a szabad szoftver itt is, nemcsak a böngészőknél. Ráadásul a BSA szerint a zárt szoftverek több mint 40%-a illegálisan van telepítve Magyarországon, ennek kicserélése jogtiszta szabad szoftverekre ugyanolyan, vagy nagyobb gazdasági előnyt is eredményezhet azon az alapon, ahogy a BSA számol.

Jó volna, ha észérvek döntenének a Tisztaszoftver program jövőjével kapcsolatban. Európai viszonylatban látni példát tömeges Linux átállásra a közoktatásban, mint Spanyolország több tartománya esetében, ami nyilván a Microsoft Office kiváltását is jelenti egyben. A szabad szoftveres átállás célja és eszköze is lehetne a szabad szoftverek előnyeinek maximális kihasználása. Ez már az iskolákban is összekapcsolható a gazdasági céllal, pl. a vállalkozásösztönző JAM már alsó tagozaton is jelen van a magyar általános iskolákban, és már itt fel lehet hívni arra a figyelmet, hogy a vállalkozások ingyen is beszerezhetnek jó minőségű szabad szoftvereket, operációs rendszert, irodai programcsomagot és számos egyéb (korlátozás nélkül, így természetesen üzleti célra is használható) szabad szoftvert. A KSH a vidéki vállalkozások lemaradását mutatta ki a szabad szoftverek használatában, miközben a vállalatméret nem számított, ami arra utal, hogy a vállalkozók tájékozatlanok. Még mindig jön hébe-hóba olyan levél az FSF.hu Alapítványhoz, hogy x. szabad szoftvert lehet-e üzleti célra használni, tehát nagyon alapvető dolgokat kellene az iskolában megtanítani, ami szabad szoftverek használata esetén semmilyen extra erőfeszítésbe nem kerülne. Egy Linux környezet sokkal nagyobb lehetőséget nyújt az érdeklődő diákok önképzéséhez. Számos pontot lehetne ezt elősegíteni. A felsőoktatásban értékelhetnék a nagyobb szabad szoftveres projektekben való részvételt. Például nem mindenki tud róla, hogy a magyar hallgatók is részt vehetnek a LibreOffice és számos egyéb szabad szoftver fejlesztésében a Google Summer of Code keretében, de ha éppen valamilyen informatikai start-up cég indításán gondolkoznak, ahhoz a szabad szoftverek szintén nagyon jó alapot biztosítanak (l. a Google nevű garázscég esetét a Linuxszal).

A híres garázsmítosz. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1501554

l. a Google nevű masszívan tőkeigényes hadiipari konglomerátum esetét a Boston Dynamics-al, Góliáth "streetview" óriásbálnával, KH-al stb.

akik informatikai start-up cég indításán gondolkoznak, azoknak:

High Stakes, No Prisoners: A Winner's Tale of Greed and Glory in the Internet Wars [Charles Ferguson]

És valamiért nem akar kimozdulni ebből az állapotból, juszt se.

Nem tudom miért, de lehet, hogy azért, mert informatika címszó alatt – valószínűleg szándékosan – keveredik két dolog: maga az általános eszköz(tár) és annak alkalmazása.

Az informatika tárgy, és talán jobb neve is lehetne, az általános eszköztárról kellene, hogy szóljon: ahogyan a nyelvóra a nyelvtannal foglalkozik, a matek meg az algebrával és a geometriával, ebben az esetben arról lenne jó beszélni, hogy mi/mit/hogyan/miért működik pl. a bekapcsológomb és a böngésző mögött (kliens, szerver, adattároló, láncolt lista, mittudomén). Ettől jó lenne elválasztani az alkalmazásokat: rajzórára rajzolóprogram, honlapkészítés és kiadványszerkesztés, matekórán táblázatkezelő és CAS stb. de persze…

but I learned of industries that were not interested in education at all, neither in an educated work force, nor in an educated customer base. On the contrary, they preferred a docile, brainwashed work force and undemanding customers hooked on their products.

http://www.cs.utexas.edu/users/EWD/transcriptions/EWD12xx/EWD1283.html

Ez vonatkozik a prezire is, mint minden kereskedelmi termékre; a felhősekre meg főleg. Lásd One Laptop Per Child: NSA nélkül be sem lehetett kapcsolni…

"Nem a történelem tanár feladata megtanitani a gyerekeket egy szövegszerkesztő helyes használatára. És nem a matektanáré egy táblázatkezelő megtanitása. Mert nem ért hozzá."

Itt visszautalnék a tegnapi megnyilatkozásom egy részére, amely szerint a felhasználók egy részét alábecsüljük.

- o -

Nem erről jut eszembe:

Valamikor réges régen, egy messzi messzi galaxisban beteg volt az angol nyelvi tanár, és a kijelölt helyettes egy magyar-német szakos tanerő lett. Volt nagy hejehuja, hogy mekkora lógás lesz a 45 perc. Aztán lett orcára hullás, mert az echte angolos tannő nem ritkán megszólalt magyarul is a helyzeteket tisztázandó - a magyar-németes viszont az oda- és elköszönést is beleszámítva egyetlen egyszer sem, csak angolul, korrekt nyelvtannal és kiejtéssel, tempósan, mint a géppuska.

"Ez egy égbekiálltóan nagy baromságnak tűnik, nem tudom tényleg igy van-e arrafelé."

Mint írtam vala a blogomban, a forrásaim német informatikatanárok. Gondolod, hogy direkt baromságokat hazudtak nekem? :)

Mellesleg a megkérdezettek közül kettő informatika-német-angol szakos (mintha nálunk info-magyar-angol szakos lenne, ugye :) ), szóval esetükben éppenséggel nem lehet kérdés, hogy irodalomórán szakértő módon beszélnek a szövegszerkesztő helyes használatáról, de elismerem, ez a szakpárosítás nem lehet általános. Nálunkfelé minden bizonnyal elképzelhetetlen az átlagember számára, hogy egy bölcsész végzettséggel (is) rendelkező ember esetleg értsen valamilyen nem bölcsészeti dologhoz, mert remekül tudunk skatulyázni, előítéletek alapján ítélkezni.

Nézzél már körül egy picit az oktatás mai szinvonalán, hátha egész picit visszazökkensz a valóságba, mert valahol nagyon eltévedtél. A szak-tanárok alig tudnak megtanitani valamit, te meg jössz itt az óra végén, mellékesen, tökmás tárgy témakörében való office oktatással. Jóég. Neked is azt kivánom, tanulja a gyereked igy, sok sikert hozzá!

Kedves lmo!
Eltaláltad, benne vagyok az oktatásban, nyakig, ugyanis magam is tanítok, egy gimnáziumban.
Évek óta rendszeresen beviszem a gyerekeimet (a tanítványaimat, úgy értem) informatika terembe, hogy a tantárgyamhoz kapcsolódóan (idegen nyelvek) interneten is kutakodjunk, oldjunk meg feladatokat stb. Ezek olyan gyerekek, akiknek informatika szakos tanárok oktatják az Office- és egyéb dolgokat, ahogy az a magyarországi tantervekben meg és elő van írva. Az eredmény nem éppen káprázatos: minden alkalommal megdöbbenek, hogy mennyire tájékozatlanok alapvető dolgokban is. El vannak veszve, ha egy e-learning keretrendszerben kell feltölteniük egy szövegszerkesztőn megírt dokumentumot, és amit feltöltenek nekem, hát az nem éppen annak a bizonyítéka, hogy olyan nagyon megérné annyi órát szánni az adott informatikai részterület - vagy minek nevezzem - oktatására. Szóval nem győztél meg arról, hogy nagyon hatékony lenne az általad elviekben támogatott rendszer.

A szaktanárok között van mindenféle, megint általánosítasz. Van néhány olyan magyar és egyéb szakos kollégám, akik klasszul kezelik a számítógépet és az irodai szoftvereket, és valóban van olyan infó-szakos is, akiről nehezen tudom elképzelni, hogy ha egy nem-windows rendszer elé ültetném, akkor nem esne kétségbe.

Most akkor vagy te általánositasz, hogy minden info tanár hülye, vagy a mostani szar helyzetből szeretnél egy ezerszer szarabbat csinálni, hogy a még kevésbé hozzáértők tanitsák, mellékesen, néhány szóban azt amit informatikán kéne. Mert, hogy az átlag történelem tanár nem tud úgy szövegszerkesztést és táblázatkezelést OKTATNI mint egy átlag info tanár, nos én arra elég nagy összegben fogadnék. Ráadásul most teljes órarendben oktatják most az office-t, nem mellékesen megmelitve pár dolgot róla és igy is elég szar a szinvonal. Amit te ajánlasz az ezt nagyságrendekkel alulmúlja.

"Szóval nem győztél meg arról, hogy nagyon hatékony lenne az általad elviekben támogatott rendszer."

Nem emlékszem, hogy egy szóval is irtam volna, hogy a mostani rendszer nagyon hatékony. Azt állitom nagy magabiztossággal, hogy amit te ajánlasz az garantáltan még ennél is rosszabb volna.

Bocsánat, de nagyon el vagy tévedve. KKata szerintem nagyon érzi, hogy itt miről van szó.

Beviszed a kölködet az informatikaoktatásnak csúfolt órára és ott próbálja egy tárgyát és önmagát rühellő bukott informatikus megtanítani neki mi a bekezdés. Nyilván a kölök soha az életben nem fogja megérteni hogy mi a francnak jó az a tudás amit egy balf** próbál belétuszkolni.

Ha viszont más tanár akkor mutatja meg neki amikor szükség van rá, akkor akár még hasznos is lehet. Élmény marad neki az, hogy a történelemházit hogy kellett összedobni. Ha nem jön neki össze ebből a tárgyból, majd a földrajz vagy a német vagy a kémia órán meglesz az élmény és ez sokkal de sokkal többet ér mint 10 óra Office.

Bocs, de nagyon kiakaszt, hogy fogalmad nincs az oktatásról és hogy miért úgy sz*r ahogy van (tisztelet a ritka kivételnek).

Hozzátenném még azt, hogy van olyan tárgy ahol hasznos a szépen felépített tudásbázis és gondolatmenet. De ezen programok használata nem az és a szövegszerkesztés, táblázatkezelésnek nevezett műfaj sem.

"Beviszed a kölködet az informatikaoktatásnak csúfolt órára és ott próbálja egy tárgyát és önmagát rühellő bukott informatikus megtanítani neki mi a bekezdés. Nyilván a kölök soha az életben nem fogja megérteni hogy mi a francnak jó az a tudás amit egy balf** próbál belétuszkolni."

Aha, minden info tanár egy balfasz, megcsömörlött hülye és minden történelemtanár egy informatikában jártas, tájékozott géniusz, aki a saját tárgyának idejéből lecsipve mondjuk 5%-ot megtanitja azt amit az info tanár a teljes tanidő mondjuk 50%-ban nem tud.
Gratulálok.

"A spoonful of sugar helps the medicine go down." Vagy hogy a Comeniusról szóló Wikipedia szócikket idézzem: "Fontos, hogy minél több érzékszervet használjanak a tanulók a tananyag elsajátításánál."

A magyar oktatásban viszont l'art pour l'art módon szerepel az informatikának nevezett valami. Ez olyan, mintha írni csak írás órán lehetne.

Ez csak egyetlen ellenpélda volt az általánosságra. Ezen kívül is nagyon sok minden változik elég gyorsan. Egy időben a gmail felülete is látványosan és sokszor.

Egyre többen akarnak szeletet az informatikából és ezért egyre többen akarják kimozdítani állandóan az aktuális helyzetéből a piacot egy újabb vagy más dologgal.

"egy olyan gépet fog tudni kikönyörögni magának az új munkaadójától, amin az kell legyen, amit jól megszokott"

nem tudom, hogy melyik cégnél engedik, szerintem a munkaadó adja a sw/hw-t, ha nem tudja elvégezni adott cuccal a munkát, akkor nincs ott semmi keresnivalója

annyira örülnék, ha egy számítógéppel dolgozó munkavállaló tisztában lenne a rábízott sw/hw minimális ismeretével, és ne 20 percig kelljen telefonon magyarázni, hogy hol találja x szoftver y funkcióját

Nekem szerencsém volt az utolsó két munkaadómmal. Nem érdekelte Őket, hogy miképp végzem el a munkám. A vasat kaptam. Feltehettem rá a kedvenc Linuxomat. Persze support az nem volt. Nekem kellett megoldanom - nyilván rendszergizda adta a kellő adatokat -, hogy integrálódni tudja a céges infrastuktúrába. Nekem kellett megoldanom, de végül minden működött. Mondom, nekem szerencsém volt mindkét esetben - az utolsó 10 évben. Talán a relative kis cég előnye...

Nekünk alapból van. Van pár cucc, amit lehet központilag kérni a minima felett (ami kb az outlook, office, visio, meg pár office jellegű apróbasz), de egyrészt ált fos cuccok, másrészt meg édeskevés ahhoz, hogy a munkám végezzem, harmadrészt meg vicc az egész (mind a 2k-> vista, mind a vista -> w7 migárció úgy zajlott, hogy kapsz egy új imaget, azt rendelj meg mindent újra. vascserénél dettó, akkor meg minek).

Egyszer volt valami hiszti, hogy miért van skypeod, meg egyszer valami összekadt update nyomozás közben próbált meg a secondlineos arc leszedni ezt azt, mondtam, hogy nem kéne, de policy, én meg dolgozok, és úgyis visszarakom, miután letettem a telefont, röhögés, ennyi.

Ja, meg kb kéthavonta jön egy levél valami automatától, hogy "biztos kell a visio?", arra mindig megnyomom, hogy ja, továbbra is dolgoznék, sztennyi.

Semmi bátorság nem kell ehhez. A nem standard telepítés azzal a "következménnyel" szokott járni, hogy az illető tudomásul veszi, csak best effort alapon kap hozzá supportot. Azaz ha elég okos ahhoz, hogy magának menedzselje, akkor legyen ahhoz is elég okos, hogy a bánatait megoldja. Ha feladja a küzdelmet, akkor meg legfeljebb kér egy standard installt az IT-tól. Persze az IT csak Windows-t üzemeltet a desktopokon, szóval aki Linuxot szeretne, az kénytelen kicsit érteni is hozzá.

Mondjuk az igazsághoz hozzátartozik, hogy nálunk van egy igen masszív .NET-es alkalmazás, amit kb. mindenki használ a cégnél, aki nem corporate services feladatot lát el (IT, HR, stb.)

Ezt az alkalmazást szerintem kb. 10 év, több millió emberóra, stb. lenne portolni, mert egyrészt valami ótvar nagy és komplex, másrészt meg olyan szinten van az oprendszerrel, MSOffice-szel és hasonlókkal összedrótozva, hogy nem lenne elég magát az appot cserélni, hanem kb. a cég egész infrastruktúráját.

Az én tapasztalatom szerint a közigazgatásban dolgozók túlnyomó többsége alkalmatlan arra a munkára amit rábíztak. Vagy szigorúbban fogalmazva semmilyen munkára nem alkalmasak.

Egy egyszerű lakcímváltoztatás 3 hónapig tartott:

- Az állami nyilvántartó rendszer nem konzisztens, a térképes nyilvántartás nem egyezik a tulajdoni lap nyilvántartással. Az én pénzembe (illeték) és időmbe (egy elvesztegetett nap) került ezt a hibát kijavítani.

- Az állami alkalmazott olyan lakcím bejelentő nyomtatványt adott ami egy hét múlva már nem volt érvényes. Az előre regisztrált ügyintézési időpont ugrott.

- Az állami alkalmazott nem tudja értelmezni a magyarul leírt mondatokat. Világosan oda van írva az űrlapra hogy én bérlő vagyok. Erre megkérdezi, hogy én vagyok a tulajdonos?

És még sorolhatnám a példákat ami azt igazolja, hogy a magyar közigazgatás a benne dolgozókkal együtt egy csődtömeg.
Na most ezek után csoda, hogy egyáltalán működik valami ebben a nyomorult országban?

Olyan praktikumra ne is gondolj, hogy majd magának átkonvertálja a dokumentumot. Nem csak ostoba hanem lusta is mint a disznó.

Az ilyeneken mindig sírva röhögök. Közigazgatás?! Mi az?! Egyik évben adó többlet, a következőben adó hátralék. Jön a levél, hogy 8 nap van befizetésre. Telefon: " - Tsókolom! A tavalyi pénzemmel mi a helyzet? Azt még _én_ nem kaptam meg. De sebaj! Jó fej leszek. Tessék akkor a különbözetet nekem kiutalni! - Hát azt nem lehet!!! Tessék jól befizetni a hátralékot, aztán majd (egyszer) mi is utaljuk az ön (előző évi) jussát!" Na? :D

---
Lehet, hogy kívül szőke vagyok, de belül sötét, oké?!

- 20 évvel ezelőtt eladásra került a gépjármű. Akkor az illetékes önkormányzat kiállított egy okmányt (aláírás, pecsét, stb.) ami igazolja, hogy a gépjármű már nem tulajdona az eladónak. Ez nem volt kötelező akkoriban.
- Feltehetőleg emiatt nem is kérték a súlyadót az eladótól de a vevő meg nem íratta át a saját nevére az autót és persze nem fizette a járulékokat.

- Az eladás után 20 évvel a lakcím változtatást követően jött a felszólítás az aktuális évi járulék befizetésére. Mert az állami nyilvántartás szerint még az eladóé a gépjármű.
- Az eladó az adásvételi szerződéssel és az önkormányzat által kiállított okmánnyal igazolta, hogy a gépjármű 20 éve nem a tulajdona. Az állami alkalmazott ígéretet tett a probléma megoldására.

Egy normális országban ezek után átvezették volna a tulajdonjogot a vevőre és ráterhelték volna visszamenőleg az elmaradt járulékokat. De ez abszurdisztán ahol tudjuk milyenek a közigazgatásban dolgozók.

- Az önkormányzat a bankon keresztül leemelte a vevő számlájáról az aktuális évi gépjárműadót (régen súlyadót).
- A vevő megreklamálta az eljárást aminek az lett a vége, hogy az állami alkalmazott kegyeskedett átírni a gépjármű tulajdonát a vevőre és ígéretet tett a jogtalanul elvett pénz visszafizetésére. Azóta is érkezik a pénz.

Erre az egészre elment egy rakás pénz és idő ami miatt soha az életben nem lesz kártalanítva az adófizető állampolgár. Cserébe eltarthatja az államigazgatás vízfejét, hogy legközelebb is hasonló mókás dolgok történhessenek vele.

Rengeteg ilyen megtörtént rémtörténetet tudnék mesélni...

+1 Nekem is van rengeteg ilyen tortenetem. Peldaul tobb szazezer Ft buntetes elmaradt szemetszallitasi dij miatt egy sok eve eladott ingatlanon. Onnan tudtuk csak meg az egesz tortenetet, hogy egyszer jott a felesegem fonoke, hogy a fizeteset valami hatosag lefoglalja. Ezutan elmentunk a birosagi behajtohoz, ahol kiderult hogy pert inditottak ellenunk es a tavolletunkben le is zartak mar az ugyet. Mi soha semmi ertesitest nem kaptunk. Ugyvedet fogadtunk, aki atnezte a papirokat es elmondta hogy Magyarorszagon ezzel nem lehet mit tenni. Kiderult hogy valami 2 honap nem lett befizetve, mert kesobb tortent az atiras. Minket pedig a regi cimen ertesitettek (ertsd amit eladtunk) es bar mondtak ott hogy elkoltoztek a postas azt irta ra, hogy nem kereste. A kezbesitesi velelem miatt ugy vettek kesobb mintha megkaptuk volna. Azt mondtak miert nem jelentettuk mi is be az uj cimunket a szolgaltatonak (akihez mar akkor semmi kozunk nem volt, hisz atirta az uj tulaj). A postat sem perelhettuk, mert Mo-n csak a belyeg erejeig felel ilyen ugyben (korlatozott felelosseg). Nehany ezer Ft-bol aztan sok ev alatt tobb szazezer lett, aminek fele kb a behajto es a birosag dija, akik nem is kerestek. Mikor kerdeztem miert, azt mondtak "a birosag nem nyomozati szerv". Egy perc lett volna lekerni a BM adatbazisbol az aktualis cimet, de ok a szemetszallitok altal megadott cimet hasznaltak.

Es most jon a slussz poen:
Ket tulajdonosa volt az ingatlannak es mi tartottuk a masikkal is a kapcsolatot. O mondta hogy mar befizette az toke+kamat felet es a teljes eljarasi dijat. Mikor bementunk a behajtohoz ki akarta fizettetni meg egyszer a teljes eljarasi dijat, mikot mondtuk neki hogy tudjuk hogy a masik tulaj befizette mar. Erre "ja elneztem". Na elmennek ezek a ..

Így van, a bíróság nem nyomozati szerv. Viszont a bíróságnak már csak szakmai okokból is tisztában kell lennie azzal, hogy egyrészt a felperes közüzemi szolgáltatók a késedelmi díjak miatt érdekeltek a késői, de teljesülő fizetésben, másrészt a természetes személyek új lakcíméről a közüzemi szolgáltatók nem tudnak és az előbbiek miatt nem is érdekük tudni. Tehát ez esetben olyan bírósági gyakorlatról beszélhetünk, ami sajnos alááshatja a bíróság társadalmi megítélését is.

A másik érdekes kérdés, hogy a bíróság mire van ösztönözve. Pl. nem lehet-e, hogy érdekük, hogy minél több, gyorsan lezáródó eljárás legyen? Azaz nem érdekük-e a jelenlegi gyakorlat fenntartása, amikor az alperes azért nem tud megjelenni, mert a felperes - a bíróság által is gyaníthatóan - valótlan adatokkal nyújtja be a keresetét. Esetleg nem érdekük-e, hogy egy újabb keresetlevelet nyújtson be az eddigi alperes?

Ezek olyan kérdések, amiken nem csak lehet változtatni, hanem talán erkölcsi kötelessége is azoknak, akiknek lehetőségük van rá.

Ha lassan történe az átváltás? Kezded mondjuk egyik dolgozó gépével. Van valami, amit nem tudsz a gépen megoldani? Nincs? Akkor minek akarsz új windowst vagy licensz megújítást, ha az iskolának nincs pénze?
Az a baj, hogy hagyod, hogy a tanárok okoskodva dirigáljanak. Ki sem próbálják, de már ők mindent tudnak. Ha mégegyszer okoskodnak, akkor mondhatod nekik, hogy szívesen átadod nekik a munkádat, ha ennyire értenek hozzá. Ne felejtsd el, ők csakfelhasználók, akikkel egyeztetve kell megtenned mindent annak érdekében, hogy az iskolán belül a lehető legjobb megoldás legyen. Az a baj, hogy sokan azt hiszik, hogy a felhasználók a fönökök. Max az igazgató lehet a fönök, a többi munkatárs. A legjobb lenne az igazgatóval tisztázni a dolgot, ha ő számít fönöknek, hogy van ez a helyzett és a meglátásod szerint az alkalmazottak nem akarnak lépést tartani az informatikai részleg fejlődésével, hanem maradi módon ragaszkodnak egy megszokott, de már nemigazán jó megoldáshoz, mert ez így kényelmesebb nekik. Megmondod, hogy ez miatt éves szinten mekkora veszteségről beszélhetünk, hiszen az új fizetős szoftverek és rendszerek, licensz megújítások mennyi pénzt emésztenek fel, miközben vannak alternatív, jó ingyenes megoldások.
Szerintem megfelelő és jogos érvek nélkül soha a büdős életben nem fogtok ez ügyben előre jutni és ez nektek köszönhető. Máshol meg tudták csinálni és valószínűleg ott sem voltak az elején olyan lelkesek.

'Minimum jó lenne, ha KLIK "törekedne" MO kormányrendeleteinek betartására -> pl.: nyílt szabványú dokumentum formátumok alkalmazása!'

Ne viccelődjünk már...
Ha a számvitel is max. 50%-ig vonzza a tiszta és átlátható gazdálkodásra létrejött szervezetet, kevésbé valószínű, hogy a .o?? kiterjesztéstől pezsdülne a vére.

A mai napon több (egész pontosan 6) Windows 7-et és Office 2010-et is sikeresen aktiváltam. Beállítottad a megfelelő KMS szervert (195.199.255.195)? Közhálóról próbáltad az aktiválást?

Aktiválások:

- Windows 7:


slmgr.vbs /skms 195.199.255.195 && slmgr.vbs /ato

- Office 2010:


cscript "c:\Program Files\Microsoft Office\Office14\OSPP.VBS" /sethst:195.199.255.195
cscript "c:\Program Files\Microsoft Office\Office14\OSPP.VBS" /setprt:1688
cscript "c:\Program Files\Microsoft Office\Office14\OSPP.VBS" /act

UPDATE!
A fenti eljárással tegnap (2014.03.03.) nem sikerült Windows-t, csak Office-t aktiválni.
A mai napon (2014.03.04.) sikerült mind a két terméket aktiválni.

Megj.: Természetesen közhálóról.

---
Lehet, hogy kívül szőke vagyok, de belül sötét, oké?!

Hm...

Lehet hogy most nagyon bunkó leszek...
A rendszergazdának van egy felettese, aki azért felel, hogy az adott intézmény dolgai rendben legyenek.
Neki kell biztosítani a feltételeket. Neki kell jelezni ha egy gép elromlott, ha a gépen nincs pl. OEM alap stb.
Egyetlenegy dolgod van ilyen esetben: hozd nagyon naprakészre a nyilvántartásod. Tudd pontosan hány gépre kell majd adott esetben Windows-t, Office-t esetleg más szoftvert venni.

Hidd el nekem, a legnagyobb intézmények sincsenek erre felkészülve. Erre senkinek sincs terve. Ha kivétel akarsz lenni a kezdeti lépést fent leírtam.

Ezt eljátszották évekkel elöbb is... többször.... és többször...

Szerintem meg fogják hosszabbítani...

Ez a február 28-a igen érdekes dátum. Vagy összebeszélt a két Viktor vagy elfogyott a zsé a Microsoft Ireland-nél, mert Romániában is pont holnapig kell eltűntetni minden Software Assurance-es licencet a gépekről. Lesz itt minden jóság: Vista, Office2007, XP Office XP-vel és Edubuntu kísérleti státussal.

Mac-et kellett volna venni anno, ahhoz ingyen vagy a szoftver. :)

Ez így ebben a formában nem igaz. Benne van a gép árában. Annyi a különbség, hogy míg a másik géped összelegózod s veszel hozzá op.rendszert, addig ilyen értelemben a Mac gépek készre szerelt "Brand" gépek. Az op.rendszer verzió frissítésnél itt is kell fizetni.

---
Lehet, hogy kívül szőke vagyok, de belül sötét, oké?!

Értem. És ez mióta is gyakorlat az Apple-nél?

Apple’s prior OS updates had been coming down in price — costing as little as $29 for Snow Leopard and even less in recent years — but Cupertino making a major OS update free is still a big deal. (Especially if your company name is Microsoft.)

De, ha jól olvasom a sorokat, akkor ez még egyelőre csak főpróba. OK. Most ingyenes lett. De, mint tudjuk: Ingyen ebéd nincs. Főleg nem egy profitorientált szolgáltatás/vállalkozás esetében.

---
Lehet, hogy kívül szőke vagyok, de belül sötét, oké?!

Amennyi pénzt az "állam" beleölt a M$ termékek bérlésébe, abból akár összepakoltathattak volna egy oktatási célra szánt Linuxot is... különösen jó lenne valami régi disztróra alapozni, hogy fusson még 256Mbyte RAM-mal is, mert még sok suli gépparkja itt tart, újakra meg nemigen lenne pénz.
Valaki meg képes volt ilyen gépekre Win7-et tenni, így legjobb esetben is 5 perc a boot idő, programindítás is 30-60 sec... 2 weblap egyidejű megnyitásával meg végtelen idejű merevlemezkaparászós kómára lehet ítélni. Az utóbbi pár hónapban ilyen gépeket downgrade-eltem Win-XP SP2-re, meg Office 2003-ra. Természetesen tisztaszoftveres cd-kről. ... márcsak reménykedem, hogy nem írja majd ki a desktopra, hogy "Ön szoftverhamisítás áldozata lett!"

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.
/usr/lib/libasound.so --gágágágá --lilaliba

Természetesen tisztaszoftveres cd-kről. ... márcsak reménykedem, hogy nem írja majd ki a desktopra, hogy "Ön szoftverhamisítás áldozata lett!"

Van egy rossz hírem: ha nyomsz egy update-et, akkor ki fogja írni... Ne rakj fel 2013. december utáni update-eket, és akkor jó vagy :D

> fusson még 256Mbyte RAM-mal is

Figyelembe véve azt, hogy a hazai cégek évente ezrével dobják ki a P4 2GB RAM és alatti gépeket (sokszor vincsi nélkül, azok néhol külön megsemmisítésre mennek), itt szervezési probléma van, semmi más. Az iskoláknak létre kéne hozniuk egy kuncsorgó szövetséget és kitalálni, hogy lehetne eljuttatni az üzenetet olcsón a cégeknek és kész. Pl. az 1000 főnél többet alkalmazó versenyszférabeli cégeknek írni egy levelet.

> összepakoltathattak volna egy oktatási célra szánt Linuxot is

Felesleges, ilyenek már vannak. Pl. most jön a LUbuntu 14.04 (LXDE miatt fürge), fut rajta böngésző, abban meg a Google Doc vagy OneDrive. De ha feltétlenül a cloud előtti ősi múltba akarjunk a fiatalságot kergetni, ezzel is beszűkítve a gondolkodásukat, hogy versenyhátrányba kerülhessenek, akkor AbiWord, Gnumeric vagy éppen erősebb gépeken a nagyságrendekkel többet tudó, de szintén a múltba révedő LibreOffice.

Ami a cloudot illeti, Androidos cumók (akár billentyűzettel) és Chromebookok jóval olcsóbban beszerezhetőek a diákoknak, mint egy fullos laptop. Nem szabadna a tanároknak felesleges költségekbe kergetni a srácokat, élvezkedjenek a kütyüjükön és osszák meg a házi feladatot a tanárukkal, ne pedig nyomtatva adják be. Ne felejtsétek el, a tanárok feladata a diákokat felkészíteni az életre, a 21.sz-i életre.

Som-Som, hadd kérdezzek:

1. Próbáltál már érettségi szintű dokumentumokat összerakni google doc-cal?
2. Hogy sikerült?
3. Tisztában vagy azzal, hogy egy átlag iskolának mennyire kicsi a sávszélessége?
4. A gyerekek adatinak védelméről szóló jogszabályok összeegyeztethetők felhős elképzeléseiddel?
5. Melyik felhős cucc elérhetőségét tudod garantálni az érettségi ideje alatt?
6. Tényleg az egész tanártársadalom tokkal-vonóval ilyen buta, hogy ennyire egyszerű helyzetet nem lát át, amit te egy pillanat alatt megoldottál?

Hadd mondjak is párat:

" Nem szabadna a tanároknak felesleges költségekbe kergetni a srácokat " - részleteznéd? Én soha nem kergettem senkit sehova.
" osszák meg a házi feladatot a tanárukkal, ne pedig nyomtatva adják be " - nekem soha nem kellett kinyomtatniuk semmit. Még csak két iskolában dolgoztam, egyikben se kellett.

"Az iskoláknak létre kéne hozniuk egy kuncsorgó szövetséget" - ahhem. Azaz az iskolának a feladata megoldani azt, hogy legyen eszköze. Hát nem neked jó, ha én jobb eszközön tanítalak téged, a gyerekedet? Miért csak nekem fontos ez már megint?
És: Melyik osztályt ne tanítsam, amíg kuncsorogni járok?

1. Ebben igazad is van meg nem is. Valóban vannak olyan feladatok (pl. ECDL), amihez valóban nem feltétlenül elég a jelenlegi Google Doc és tsai. Középszintű gyakorlati vizsgára elégnek tűnik. A kérdés az, hogy a fennmaradókhoz a teljes géppark frissítésére szükség van-e.
2. L. 1. pont.
3. Nem, de ha a 64kbps vonalak le lettek már cserélve, akkor valószínűleg elég.
4. A felhő nemzetbiztonsági aggályokat felvethet. Adatvédelmi problémának nem szabadna előjönnie. A diák ne osszon meg olyat, főleg mindenkivel, amit nem szeretne.
Szerk: A diákok elég sok felhőszolgáltatást használnak maguktól is, az esetleges negatív következményekről mit sem tudva. Nem hiszem, hogy pont a Prezi HF lenne a probléma. A probléma az, ha pl. a töri prezijükben olyat írnak, ami egyeseket felháborít és akár évtizedekkel később is vissza lehet vezetni a szerzőjükhöz.
5. L. 1. pont. Mellesleg ugyanígy az áramellátást, egyes gépek pillanatnyi műszaki alkalmasságát vagy a diákok sikeres közlekedését sem tudod garantálni. Ez van, technikai civilizációban élünk.
6. Nem állítom, hogy megoldottam, de rávilágíthattam pár kérdésre.

"Én soha nem kergettem senkit sehova."
Nana, vannak "rettenetes" tanárok, akik megkövetelik, hogy legyen tolla meg füzete a diáknak :)
Mindenesetre én pénzfecsérlésnek tartom, ha otthonra Windows licencű PC-t vetetnek meg vagy akár csak ajánlanak valahol.

"nekem soha nem kellett kinyomtatniuk semmit."
Tantárgya és tanára válogatja. Pl. angol vagy irodalom házit sokan nyomtatva szokták hozni.

"Azaz az iskolának a feladata megoldani azt, hogy legyen eszköze. Hát nem neked jó, ha én jobb eszközön tanítalak téged, a gyerekedet? Miért csak nekem fontos ez már megint?"
Ha MS licencekre megy el a pénz, akkor inkább valaki megbízhatónak kéne beszereznie. Én a tanárokban jobban bízom, mint az önkormányzatokban vagy minisztériumokban. De nyilván azt a fránya féloldalas kuncsorgó levelet egy szülő is megírhatja, legfeljebb kevésbé lesz hiteles.

"És: Melyik osztályt ne tanítsam, amíg kuncsorogni járok?"
Nem kell járni, láthatónak kell lenni. Ebben segíthet a faliújság a földszinten, a jó szándékú online médiumok, hogy az üzenet eljusson sok helyre és büszke legyen egy cég arra, hogy adott. Ez jól hangzik, de vagy működik vagy nem. Már csak a bizonytalanság miatt sem szabad, hogy túl sok idő menjen rá.

"okosnak hiszed magad"

Nem, csak erőteljesen próbálok más irányokat keresni. Max. nem sikerül. Na bumm, abból is lehet tanulni.

Nézzük meg, hogy miket írtam. Első körben a megszűnt cuccok helyett LUbuntu, LO vagy gyenge gépeken AbiWord és Gnumeric. Ez utóbbiak nyilván a szenvedés kategória, de hülyeség? A kuncsorgás egy hülye helyzet lehetetlen megoldási lehetősége. De nem maga a megoldás a hülye.

A felhős történet valóban elkapkodott, érettségi közben a neten lógni nem lehet. Itt jön be KKata, hogy az informatika tantárgy eleve marhaság. Ez egy elég hosszú történet, de ha igaz az, amerre tart a világ (kognitiv gépek pár évtizeden belül), akkor időszerű felhőben gondolkodni.

Igen, a "marhaság" jelzőt csak azért aggattam rá, mert a blogodban leírt "másképpen" szerintem nagyságrendekkel többet adna a diákoknak.

Nagyon tetszik, amiket írtál. Önkényesen összevagdosva:

  • "Szövegszerkesztés és prezentációkészítés 6-7. osztályban szokott előkerülni... az nem informatika, csak egy szolgáltatás a többi tantárgy felé."
  • [Informatika] "alapórán is olyan elméletet tanulnak, ami valóban informatika, nem pedig titkárnőképző tanfolyam... látványosan kerülik a számítógép-használatot a vizsgán."

És ehhez még Comenius azt tenné hozzá, hogy ha pár történelem beszámolót Preziben készítenék el a diákok (kis csoportokban, házi feladatként), akkor sokkal jobban elsajátítanák a történelem tananyagot.

Egy egész oktatási intézménynek. Annyi gépre, amennyi van. Meg amennyi diákot még pluszban ráengednek (manapság a középiskolásoknak szinte mindnek van laptopja, tabletje, vagy okostelefonja). Hogy hány milliárdot szór ezért be a Matáv/Invitel zsebébe jelenleg még a kormány, azt a megfelelő rubrikában biztos megtalálod valahol az üvegzsebes oldalon...

Ezt a NIIFI-s tervet ismerem, amikor átvették a Sulinet üzemeltetését 2012 végén, akkor beszélgettünk velük, elmesélték, hogy miről álmodnak, mi is meséltünk nekik dolgokat, hogy jobban képben legyenek. Ezek szerint mégis lesz az álomból valami, ez jó. Ezek a számok annyira nem vékonyka számok, pláne nem a meglevő számokhoz képest. Nem a downlink a fő probléma amúgy sem, hanem a minden kritikán aluli uplink. Egy levélküldés, egy kis google docs, és máris használhatatlan az egész hálózat.

Persze ha valaki felhőzgetni akar, akkor ezek a számok is vékonyka számok. Szerintem annak akkor lesz realitása, ha az 1000 fős falvakba is optikával viszik a netet - ez kb. akkor lesz, ha az állam bevállalja ennek a költségeit.

"Az iskoláknak létre kéne hozniuk egy kuncsorgó szövetséget és kitalálni, hogy lehetne eljuttatni az üzenetet olcsón a cégeknek és kész. Pl. az 1000 főnél többet alkalmazó versenyszférabeli cégeknek írni egy levelet."

FYI: az elektronikai hulladékok kezelésének eus joxabályai ennek a gyakorlatnak jól alárúgtak - nem tették lehetetlenné, csak jogászok játékszerévé tették.

- o -

...
- Ön emlékszik a II. világháborúra?
- Hogyne!
- Az ssszörnyű egy ügy volt.
- Igen.
- Én borzasztónak tartottam.
- Igen.
- És nagyon elleneztem az egészet.
- Azt hiszem, hogy ezzel mindannyian így voltunk.
- No de én egy levelet is írtam, hogy hagyják abba!
...

http://naglfar.hu/index.php?page=view&show=1K%F6nyvek%2C_%EDr%E1sok%2FM…

Nem kell pánikolni, minden évben eljátszák.. :) Iratkozz fel a levlistára (techinfo) és nézd meg az archívumot. Ahogy minden évben, úgy idén is borítékolni lehet hogy - sajnos - megkötik a szerződést és nem indul meg semmilyen központilag támogatott elmozdulás a szabad szoftverek irányába.

Igen, csak nem értem miért jó ez így. Egyébként meg át lehetne állni Linux+LibreOffice kombóra, mert a tananyag független a használt szoftverektől tudtommal. Inkább a tanárokkal nehezebb ezt elintézni,mert régi motorosok már nem akarnak tanulni egy másik rendszert, a fiataloknak meg kb.mindegy.
Az átállást is meg lehetne szervezni, előre kiválasztani a disztribúciót, meghatározni hozzá a minimális hardware követelményeket. Ezekhez meg lehetne nézni pár már működő ilyen rendszert, egyeztetni az üzemeltetőkkel (akik létrehozták az egészet az adott intézményben). Aztán át lehetne írni ütemezetten az összes "100 éves" szoftver-t platform függetlenre vagy legalább Linux-os alapokra. Ez lenne a normális út sztem.

Csak az "ügy" érdekében: budapesti nyolcosztályos gimink 2010 óta részben (csak diákok), 2012 nyara óta 100%-ban Ubuntu Linuxon működik, az Ubuntu Érettségi Remix-hez igen közel álló szoftveregyüttessel. Hálózati telepítés, központi szoftverprofilok, miegymás. Nyitva hagyva a Windows munkaállomások visszatérésének lehetőségét.

Akit érdekel, nagy örömmel mesélek a hogyanról meg a mikéntről.

Az átállás egyik mozgatórugója épp a kiszámíthatatlan szoftverháttér volt.

Ismételten a szokásos. Nem állnék oldalra.. az aláírásom tartalmazza az én választásomat. És nekem is főként pozitív tapasztalataim vannak ami az átállásokat illeti.

Az igazi gond, hogy megint senki nem rendezte le előre az ügyet. Semmi tervezés. Semmi rendezettség.

Részemről arra jutottam, hogy ugyanannyira kell informatikus az informatikához, mint fodrász egy tisztességes frizurához. Az hogy majd Pistike elmenedzseli a win-t az nem működik. Ha meg van az embernek informatikusa.. akkor kb. mindegy, hogy milyen rendszert menedzsel. A fizuját ki kell fizetni.

Igazából az egész Office oktatás sajnos elég gyenge. A tapasztalatom az, hogy amikor jön a fiatal munkavállaló, akkor Excelben egy egyszerű sum()-ot sem tud használni. Wordben pedig nem tudja használni a heading-eket. És ugyanez Calc-ra és Writerre is ugyanúgy igaz.

A PowerPoint/Impress skilljeik pedig tényleg nulla.

Nem tudom ez min múlik. De van mit reszelni a rendszeren.

### ()__))____________)~~~ #################
# "Ha én veletek, ki ellenetek?" # E130/Arch

"hogy hogyan kell pdf-be menteni,"

Sehogy!
pdf-be exportálni kell! :)
............
Nem ígérek semmit, de azt betartom!

Fiktiv ambar .......................... tortenet a jovobol:
alairnak egy hitelszerzodest 20000milliard forintrol a kovetkezo egyszaz evre, amelybol finanszirozzak a magyar allam varhato szoftver igenyeit microsoft licensekbol.
Tobb ezer munkahely letesul, mert a hitelszerzodes legalabb felleert hazai beszallitok dolgoznak, egesz pontosan a dvdk netes kiszalitasat a softgep vegzi majd, kozmunkasok ezreinek bevonasaval.
Az arban benne lesz a kotelezo es eltavolithatatlan NER komponens kifejlesztese is, es az "alkotmanyt az asztalra" komponens is. Ezen komponensek segitsegevel mindenki beadhatja a kotelezo napi jelenteset a sajat partot dicsoito munkajarol es a rezsiszabotor szomszedokrol, tovabba igy a hazmesterek mindenki desktopjara is kifuggesztheti mirol mit kell gondolni. A beepitett rezsi3d fps jatekot pedig a katonak es terrorelharitok kikepzesere is hasznalhatjak majd.

"Apa! Kezdődik!"
Minden év februárjában. :D

Persze nászéjszakája is rengeteg embernek volt már, attól még a friss húsoknak is ki kell azt próbálni. :D

Semmi baj 2015 februárban is nyit majd valaki szálat erről a témáról.

Lehet peldat venni: nemetek "nem fogjak hasznalni" (celszeruen) a TPM 2.0 es a Windows8 kombinaciot a kormanyzatban.

http://www.zeit.de/digital/datenschutz/2013-08/trusted-computing-micros…

https://www.bsi.bund.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/Presse2013/Windows…

"Excerpts from the statement:

"Neither does the BSI warn the public, German enterprises or the public administration of the use of Windows 8. However the BSI does currently see some critical aspects in connection with certain application scenarios, in which Windows 8 is used in combination with TPM 2.0 enabled hardware."

"For certain user groups the use of TPM in combination with Windows 8 can lead to an increase in security. This includes users that for various reasons are not able to or do not want to take care of system security and rather trust the manufacturer of the system to provide and take care of a secure solution. [...]"

"From the BSIs point of view the use of Windows 8 in combination with TPM 2.0 leads to a loss of control over the used hardware and operating system. This results in new risks for the public administration as well as critical infrastructure. Especially on TPM 2.0 hardware used with Windows 8, unintentional mistakes by the hardware or software manufacturers, or the owner of the IT system, can lead to errors which prevent a further operation of the system. This could lead as far as to the hardware, besides the operating system, not being usable anymore permanently in case of an error. Such a situation would not be acceptable for the federal administration nor for other users. On top of that the newly implemented mechanisms could be used for acts of sabotage by third parties. These risks have to be faced."

"The BSI considers full control over the deployed information technology, which includes a conscious opt-in as well the option of a later opt-out, as elemental requirements for a responsible use of hardware and operating systems. [....]"

"Generally IT users should be able to practice a self-determined and self-dependend use of information technology. This includes for example the option to use alternative operating systems and applications as they see fit. [....]""

F@szom, aki valaki releváns információt próbál kinyerni a szálból, annak végig kell olvasnia a megint előkerülő "szövegszerkesztést kell tanítani, nem msoffice-t" magasságú trollkodásotokat.
Miért nem lehet egy dühöngőt nyitni, ahol ezt megvitatjátok, miért kell szétoffolni mindent?

Rosszul kérdezel.
A helyes kérdések így hangzanak:

Miért nem lehet valamivel a határidő lejárta előtt közzétenni az újabb megállapodás szövegét a tisztaszoftver.hu-n? (mert úgyis az lesz, évek óta ez megy)
Miért a HUP-on kell kérdezősködniük az érintetteknek?

A jővő héttől várhatod, hogy az Index megírja, hogy mi a helyzet, illetve, hogy ki tagadta meg az információ kiadását a helyzetről.
Az MTI pár órával később majd tudatja, hogy az Index hülye, mert nem is az a helyzet, hanem pont más, csak még nem tudják, hogy mi, és ki fogja részletezni, de más.
Mire Selmeczi Gabriella részletezi, hogy ki a hibás abban, hogy eddig nem volt tökéletes, és hogy már azt is tudja, hogy tökéletes lesz, de még nem mondhatja el, viszont később előtárja a Nemzeti Erőforrások, Forrás- és Tárgykódok valamint Licenszek és Warezok Minisztériumának helyettes államtitkára távollétében a Nemzeti Erőforrások, Forrás- és Tárgykódok valamint Licenszek és Warezok Minisztériumának államtitkári posztjára éppen kinevezés előtt álló Selmeczi Gabriella.

A feladat abból fog állni, hogy az információdömping láttán megnevezzük a legnagyobb trollként fellépő szereplőt.

Ha nincs pénz windowsokra, akkor csak linux jöhet szóba. Ne aggódj, mindenkinek elmondod, hogy azért linux, mert nincs pénz windowsra. Megnyugtatod őket, hogy a linux aranyos jószág, néha a windowsnál is megbízhatóbb, gyorsabb, jobb.
Ha úgy érzed, hogy meg kell lépned, akkor lépd meg. Ott mindenki számít rád és biztosan rájönnek majd, hogy jó döntéseket hozol. A linux sem rossz, az igényeknek megfelelően össze lehet dobni azt, amire szükség van. Aztán lehet, hogy valami csak windows emulátorral megy vagy néhány gépre windowst is kell biztosítani. De még az útobbi esetben sem sokat, így a licenszek annyi pénzt már nem vihetnek el.

Az oktatásban a diákoknak célszerű megismerni mindkét rendszert a szoftvereikkel együtt. Így mindegy, hogy linux vagy windows lesz a munkahelyükön, biztosan boldogulni fognak. A linux és szoftverei ingyenesége miatt szabadon elérhetőek, így a pénz nem lehet akadály, ha a fejlődéssel lépést akarnak tartani és a munkájukat elvégezni. Éppen ezért a linuxok nagyobb teret tudnak kisajátítani, a cégek egy része is figyel az ilyen igényekre. Elég ezzel kapcsolatban a fönököt, a rendszergazdát és a munkatársakat megkeresni.
A cégeknél tudtommal jobban előfordul a linux, mint talán otthon és nemcsak a szerveroldali munkák miatt.
A kormány is kezd a nyílt forráskódú szoftverek mellé állni, erre már tettek lépéseket is. Nekik sem mindegy, hogy a pénz a tengerentúli multi céghez kerül vagy az országban marad.
A linux az utobbi évtizedek alatt már sokat fejlődött, elég jó grafikus felületük van. A fősulin is megy a népszerűsítése és már lebeszélni sem akarják az embert, hogy linuxot használja. Már kezdik felfogni sokan, hogy a linuxot is lehet éppolyan jól használni, így talán inkább az egyéni szempontok alapján hoznak döntést. Aki nem vágyik annyira csicsás vagy divatos dolgokra, annak a linux is szóba jöhet.

Microsoft Magyarország Facebook oldalán (üzenetek között) van ennyi információ, mai dátummal:

"A Tisztaszoftver Program megújításáról szóló tárgyalások zajlanak, a kitűzött határidő 2014. március 31. Ezen napig a szoftverek jogtisztasága továbbra is biztosított."

szerk: most már a tisztaszoftver.hu weboldalon is kint van ugyanez.

Ma délután megint nem tudtam Windows 7-et aktiválni.
0xC004C020 Az aktiválási kiszolgáló jelentette, hogy a DMAK-korlát túl lett lépve.
Közhálóról próbáltam, múlt hét szerdán még bájtra pontosan ugyanebből az image-ből ment.

Az ügyfélelhárító szolgálatot már nem is zaklatom. Múltkor is írtam nekik, hogy gond van, erre elküldték újra a nem működő kulcsot. :D

A WinVistám, XP-m és Office 2003/2007-em anno még a Tisztaszoftver Programban lett beszerezve 2700 Ft-ért. A hivatalos oldaluk (tisztaszoftver.hu) szerint még zajlanak a tárgyalások, reméljük a legjobbakat.