John Carmack szerint a Valve Steam Machine elképzelésének legnagyobb problémája a Linux

Címkék

Amióta a Valve bejelentette három pilléren - Steam OS, Steam Machine, Steam Controller - nyugvó új elképzelését arról, hogy hogyan csempészné be a számítógépes játékot a nappalikba, az emberek véleménye megoszlik arról, hogy okos lépés-e ez a cégtől. John Carmack, az iparág veteránja nem gondolja, hogy a Steam Machine azonnal sikert fog aratni. Sokkal inkább úgy hiszi, hogy a Valve ambiciózus elképzelés egy kissé kockázatos, rögös út áll előtte és az elképzelés legnagyobb problémája a Linux.

Carmack szerint kissé meredek rávenni a PC-s játék iparágat arra, hogy Linuxra fejlesszen. Az sem lesz egyszerű, hogy a fejlesztőket rávegye a cég, hogy játékaikat portolják Linuxra is, az meg végképp kemény dió lesz, hogy a Linuxot elfogadtassa, mint elsődleges játékplatformot.

A részletek itt olvashatók.

Hozzászólások

Véleményem szerint az egész koncepció kapufa.
Nem fogja tudni Carmack sem megváltani a világot, úgy, ahogyan Mark sem tudta.

Pénz beszél, kutya ugat. A pénz még mindig leginkább a zártforrású gyártók és a partnercégeik birtokában van.

Nem hiszem, hogy ezen egy termék, cég, vagy befolyásos ember változtatni tudna.

--
robyboy

"Gondolkozni nehéz, ezért legtöbben ítélnek." - Márai Sándor

Nem kis problema a Linux, mint fejlesztoi platform sem, de a legnagyobb problema megsem ez, hanem hogy nem valodi, homogen, bebetonozott konzolrol van szo, amire szenne lehetne optimalizalni, hanem konzolnak csufolt mezei, off-the-shelf PC-k tomkelegerol. Innentol semmivel nem jobb a helyzet, mint a mai heterogen desktop Linuxon. Ahol pedig a mai napig azzal van tele a tokunk, hogy tele vagyunk bugzo/felig implementalt hangkartya-driverekkel es alrendszerekkel, meg bugzo/felig implementalt/lassu vga-driverekkel. Erre gaming platformot alapozni tobb mint meredek.

Gyakorlatilag a konzol egyetlen elonyetol (i.e. az egyseges platformnak koszonhetoen kiiktathato driveres overhead) fosztottak meg, es az egesz kezdemenyezesrol sikit, hogy a fo koncepcio annyi, hogy Gabe kurvara beragott a Windows Store-ra, mint potencialis konkurensre. Gabe-nek nem sikerult megerteni, hogy aki konzolt vesz, az nem ohajt kompatibilitasi listakat olvasgatni (ez a jatek full hd-ban csak a 2013/x meg a 2014/y modellen fut, stb.), nem akar gondolkodni, meg szaggato jatekokkal jatszani, vagy 2 evente upgrade-elni. Akinek ez megfelelo, az PC-t vesz, nem konzolt.

Szerintem nem jól látod! Nem tartom valószínűnek hogy a PS4 vagy Xbox One lenne a kitűzött ellenfele a Valve próbálkozásának! Azok pont hogy hozzák azt amit kifogásolsz.
Szerintem pedig igenis siker lesz a Valve próbálkozása, és nem nagy nevektől (pl. HL3) hanem épp azoktól a játékoktól amivel manapság játszanak androidon, ios-en(indie kat.)....láttál már mostanában tinit? Mind ész nélkül nyomja telefonon, tableten, fészbukon, pc-n a (pl.: flash játékok) neten az egysíkú' játékokat!
Mai tizenévesek ezekkel játszanak alig érdekli őket más (nem is ismerik mert társaiktól nem ezt látják/hallják). Konkrét eset hogy van egy ismerősöm aki rendszeresen tanácsot kér a két tizenéves gyereke miatt, és volt egy meglepő eset: indult a hype otthon hogy anyu vegyél PSP-t..aztán egyszer csak eltűnt az igény és androidos kütyü kell, mert azt nyomja mindenki, és nem rohadt drága hozzá egy játék!

Nem tartom valószínűnek hogy a PS4 vagy Xbox One lenne a kitűzött ellenfele a Valve próbálkozásának!

Akkor mi? A PC? Marmint a Valve jelenlegi platformja? Csoborbol vodorbe? Ez pont (ismet) azt igazolja, hogy nem a nagy Linux szeretet a motivacio, hanem a Windows (Store) gyulolet.

Vagy ez ilyen Orbanos hadakozas a nem letezo orok ellenseggel?

Mind ész nélkül nyomja telefonon, tableten, fészbukon, pc-n a (pl.: flash játékok) neten az egysíkú' játékokat!

Nagyjabol 250 millio vasarlo kapasbol nem ert veled egyet, de tegyuk fel, hogy csak erre van igeny. Akkor erre az igenyre a valasz... egy kurva draga, high-end asztali PC?

Ez ilyen "az eg kek, mert a kocka pottyos" szintu erveles volt.

Nem értem az indulatod! Mért zavar téged az egész?

Akkor ki? A PC? Marmint a Valve jelenlegi platformja? Csoborbol vodorbe? Ez pont (ismet) azt igazolja, hogy nem a nagy Linux szeretet a motivacio, hanem a Windows (Store) gyulolet.

Érdekesen fröcsögsz! szerintem sose volt Valve részéről a "nagy linux szeretet" a legfőbb hangsúly vagy cél ..szerintem szimplán látnak benne lehetőséget és ha nem csukod be a szemed akkor láthatsz te is: android

Es akkor erre az igenyre a valasz... egy high-end asztali PC?

Pont a keresztplatformossága lesz a csábító benne. Lehet pc(mac-en)-n is játszani a steamen megvett játékot, lehet tvre kötve...és majd lehet AAA játékokat is játszani vele ha akarnak(és lesz)....

Szerintem nagyon jól megcsípte a Valve hogy hol van még a szegmensben kiaknázható lehetőség.
Gondold csak végig pl Xboxon (ebből indulok ki, mert ezt ismerem/ez van itthon) megvesznek gyereknek egy "kinyavalygott" indie játékot hol játszhat vele? Xboxon, oszt pont. De ha TV-van és apu vagy anyu épp kedvenc brazil szappanoperája nézi? gyerek vinnyog...ehelyett leülhet számítógép elé és ott is tolhatja steamen megvett játékát. De ez csak egy egyedi példa....legtöbb mai tini tojik a AAA nevekre, nekik Farmerama meg a többi egysíkú játék kell...jah és ha lehet ingyen! egyre terjednek az (alapban)ingyenes játékok, és nem a 50-90$-ért vett AAA nevek....

Ez egyetlen egy darab játék. Nem véletlen, hogy kétszer linkeled már ugyanazt a játékot. :-) Évente nincs 10 ilyen cím és akkor még optimista voltam. Közben naponta jönnek ki casual gamek, amikből egy darab nem csinál százmilliós eladásokat, bár erre is van példa mint Angry Birds, de együtt már hatalmas a forgalmuk.

És akkor üzletileg hol lesz nekem jó, hogy egyre terjednek az (alapban)ingyenes játékok

Mint vevő, nem fogok olyan konzolt venni, ami kb csak ezeket tudja futtatni. Az ugye megvan, hogy az indie játékok elég húzós része sincs még Linuxon? Legalábbis elnézve a saját Steam listámat. Nyilván ez a 120+ cím (nagy része ugyan indie játék) így nem reprezentatív, de valamit jelent.

Mint konzolgyártó, eléggé verném a fejem a falba, ha az én konzolomon csak indie cuccok mennének, húzócím meg egy se. Ja, értem, lehet, hogy majd egyszer lesz HL3.

Akkor még mindig ott tartunk, hogy az ingyenes játék* elég kevés profitot termel ahhoz, hogy eltartson egy iparágat. (* kivételek nyilván mindenhol vannak, de önmagában az sem elég - hiába az angry birds sikere, ha lenne egy konzolom, amin csak az megy, a kutya sem venné meg)

Mint vevő a Steambox megjelenésekor 4000 cím közül választhatsz. Ha nem dobod egyből a kukába a mostani játékos pc-det akkor streamingelheted az összes Steames játékodat a nappaliba róla, akár egy lassú adsl internet mellett is. Hasonló lehetőség csak a Sony PS4-en lesz, de ott a Sony Gaikai szerverei streamelnek amihez gyors internetkapcsolat kell, és valószínűleg külön díja is lesz a szolgáltatásnak.
Ha kidobod a mostani játékos pc-det mert mondjuk kicsi a garzon, akkor is telepíthetsz dual-boot-ba egy win7-et Steambox-ra és újra rendelkezésedre áll a teljes 4000-es Steam játékkínálat a növekvő SteamOS játékok száma mellett. A többi konzolon erre sincs lehetőséged.

Mint konzolgyártó alsó hangon 20 milliárd dolláros befektetés a minimum, hogy be tudj lépni a konzolpiacra egy zárt proprietary konzollal. Ezt még egy Samsung sem kockáztatja meg. Mint nehéz helyzetben levő PC gyártó a Steambox egy lehetőség arra, hogy növelni tudd eladásaidat a zsugorodó pc piacon.

"Akkor még mindig ott tartunk, hogy az ingyenes játék* elég kevés profitot termel ahhoz, hogy eltartson egy iparágat."
Nincs szükség elméleti okoskodásra, a valós piacon látható, hogy virágzik az Android játékipar és rengeteg pénzt hoznak az ingyenes reklámtámogatott játékok is.

Szuper, Értem én hogy GTA5...de én kapásból tudok egy marok tizenévest(nagyrésze pl lány!) aki azt se tudja mi az a GTA*! Egyáltalán nem tudja! Nem is halott róla! Vagy ha igen max fészbukon valamelyik kocka osztálytársa csöpögött róla, de nem érdekli...kb ennyi.Ma már nem az a korosztály van(játszik) akik bújják az ujságokat, egyszerűen mások a mai fiatalok, nem mondom hogy értem őket én is nem rég szembesültem ezzel, és meglepő dolgokat hallani/látni.

*.:pl anyu nem enegedi ilyen durva játékkal játszani!

Ez pont (ismet) azt igazolja, hogy nem a nagy Linux szeretet a motivacio, hanem a Windows (Store) gyulolet.

Ezt sose értettem. A Steam nem elsősorban azért sikeres, mert adott egy online store-t. Ilyene van az EA-nak, a Microsoftnak (GFW Live) és azt hiszem az Ubisoftnak is. A Steam sikere szerintem elsősorban a remek akcióknak köszönhetők. Nekem is úgy van szinte minden játékom steamen, hogy először "megvettem" a Portalt ingyen, aztán sorra vettem az 50-75% akciós játékokat, és szép lassan rászoktam, hogy naponta ránézek, hogy épp mi van akcióban (különösen a nagy kiárusításokon), ráadásul a régi játékok egyébként is jó áron vannak, nem kevésszer vettem játékot azért, hogy "legalizáljak".
Hiába van beépített store akármiben, amíg a steam féláron adja, addig a steamen fogom megvenni.
Annak meg külön örülnék, ha bejönne nekik a linux, mert csak a játékok miatt tértem vissza az itthoni gépemen windowsra.

cdgalaxis.hu Batman Arkham Origins 8 490 Ft steam 49.99€. Lemezes is steam játék. Sok hasonló példa van még.
Akciókban nekünk Magyarországon az amazon szinte kivétel nélkül mindig kedvezőbb. Igaz kell hozzá egy kamu amcsi cím dehát megoldható az is. Illetve sok esetben a greenmangaming is jobb akciót nyújt mint a steam. ÉS ezenkívül van még sok bolt. Még azt is lehetne mondani hogy itthon a steam a legdrágább bolt az összes közül.

Ha már az olcsóbb amerikai dollár árra hajtunk, akkor szerintem egyszerűbb egy EC2-re rakott vpn és onnan Steam. Ugyanúgy USA áron lehet vásárolni. Letöltéshez már nem kell vpn, elég a vásárláshoz. Cég nyújtja az amerikai címet neked? Az onnan való postázást már neked kell állni, nem?
Egyébként nem minden játék akciós a Steamen egyszerre, de két-három hónapon belül szinte biztosan belekerül egy legalább 50%-os akcióba az amit kinézek.
És persze ne hagyjuk ki a jó https://www.humblebundle.com/ -ot sem.

Csak steam kódot veszek amazonon. Fake a cím. Nem is tudom mit adtam meg még annak idején tudom h adó sincs utána. A vpn-t meg állítólag szűrik és banolnak steamon. Hogy igaz-e vagy sem én nem tudom. Viszont van ismerősök akik rendre vesznek orosz steam boltból cuccokat. Azoknak a játékoknak az ára megint fele vagy kevesebb mint a mi steam boltunk árai.
Én azt vettem észre hogy ezek az akciók körbe mennek minden boltba. Szerencsére Magyarország szinte mindből tud vásárolni. EA játékok rendszeresen régiósak. Úgyhogy van sok olyan játék ami egész évbe akciós kis kihagyásokkal. Most is jön majd a nagy akciózás. Amazon már elkezdte.
Aztán meg ugye ott van a trade. Rengeteg megbízható ember van akik tf2 kulcsokért fél áron oda adják a játékokat. Mondjuk ez kicsit hanyatlásnak indult mióta steam market van. De a paypal verzió még most is virágzik.

Az Xbox One szintén egy "mezei konzolnak csúfolt" gép, a te szavaiddal. A PS4 szintúgy.
Az Android sikere igazolja, hogy a heterogén hardverbázis nem hátrány hanem előny.
A diverekkel természetesen a gyártóknak kell foglalkoznia a nem játékosoknak. Ahogyan Androidnál úgy Steamboxnál is vagy támogatott hangkártyát és vga-t válogat be a Steambox gépébe a gyártó, vagy ír hozzá maga stabil drivert. Ez eleve így normális csak a túl hosszúra nyúlt IBM kompatibilis PC világában volt szokás, hogy a gyártó azt sem tudja mi az a driver, a vevő fizet neki a kasszánál majd otthon szív a driverekkel.

Carmack már lejárt lemez. Most savanyú neki a szőlő mert a Valve összehozza azt ami neki két évtizedig nem sikerült.

"Az Xbox One szintén egy "mezei konzolnak csúfolt" gép, a te szavaiddal. A PS4 szintúgy. "

Szerintem nem teljesen értetted a mondanivalóját: hány fajta Xbox One és PS4 van/lesz?

"Az Android sikere igazolja, hogy a heterogén hardverbázis nem hátrány hanem előny."

Nem, pont ez az android legnagyobb rákfenéje.

Szerintem félreértettél, arra utaltam PC vas mindegyik konzol. Csak a Wii U nem pc, de arról alig esik szó.
Az AMD GCN akár egy konzolgeneráción belüli upgradet is lehetővé tesz úgy, hogy a hardverközeli programok ugyanúgy kompatibilisek maradjanak az új apu-val.
A Valve Steamboxhoz is AMD lenne elméletben a legjobb választást, de amit korábban írtam bejött ha időben ki akar jönni a Steambox-szal a Valve akkor nem lenne elég megfelelő AMD apu számára.
Így vagy várnak a többször halasztott AMD Kaveri-re vagy kijönnek előbb egy brutál Intel+Nvidia konfigurációval, ami erőből megoldja azt ami AMD és Mantle api használatával olcsóbban és hardver-közeli módon megoldható lesz később. Az utóbbit választotta a Valve ami egy racionális döntés volt.

Mégis mit pakolnék bele?
Hangkártya? Integrálva van az AMD platformban.
Vga, gpu? Integrálva van az AMD apu-ban.
Újabb cpu? Régi szép hagyománya a pc világnak a visszafele kompatibilitás.
Scsi? Furcsán nézne ki egy konzolban, de ha valakinek ez a zsánere sem tartom valószínűnek, hogy ennek bármilyen hatása lenne a játékokra.

Driver overhead eddig elsősorban a grafikus hardvert sújtotta. Arra megoldást hoz az AMD Mantle api. Az első Intel+Nvidia Steambox-nál van overhead, az ebből eredő veszteséget erőből oldja meg, jobb híján átmeneti megoldásnak megteszi.
Azzal, hogy a Valve saját kezébe vette a SteamOS-t már nincs kiszolgáltatva os szintjén egy tőle független fejlesztőnek. Általános célú OS helyett egy célzott saját gamer os-sel nagyobb figyelmet szentelhetnek a driverek optimalizálására.

Még egy megjegyzés a "pakolsz bele bármit"-re. Én úgy látom most, hogy a Steamboxok hivatalos gyártók által gyártott konzolgépek lesznek mint az Android mobilok és tabletek. Lehet ugyan otthon Steambox-osítani egy saját összeszerelésű pc-t de nem ez lesz a fő irány. Android mobil összerakásához is lehet vásárolni alkatrészeket, van akinek ez a hobbija de az átlagember készen szokott mobilt vásárolni és nem maga bütyköl otthon. Ha kész Steamboxot veszel egy jó gyártótól akkor azzal megkíméled magad a driver-szívásoktól, ez a gyártó dolga és ez így normális.

Akkor az Apple Mac sem PC mert EFI van rajta? Legyen! De akkor már az UEFI gépek sem PC-k, ez pedig így csöppet sántít.
Egyébként is a hivatalos PC az az IBM PC gépcsalád ami még az IBM XT és AT előtt volt.
Ma már vagy egyáltalán nem létezik definíció szerinti PC, vagy elfogadjuk a pontatlan ad hoc PC-fogalmat. Eszerint minden PC-nek tekinthető amiben x86 és AMD64 cpu van.
Puszta kákán csomóból mondhatnád erre, hogy mobilban is van már Intel x86 amit ezért nem szokás PC-nek nevezni. Erre válaszként meg lehet említeni, hogy voltak még az iPhone boom előtt mobil-pda méretű PC-k érintőképernyővel Windowszal. Jó drágák voltak és nem sokat adtak el belőlük, azokat egyértelműen PC-nek tekintették.
A PS4-ről és Xbox One-ról szóló cikkek egységesen úgy mutatják be ezeket a konzolokat, mint PC-alapú gépeket.

Nem szemelyeskedtem, ha magadra vetted, az a te gondod.

A sztori egyszeru, a by definition, a klasszikus ertelemben minden gep, ami nem terminalja valami vacaknak, az PC. Tehat a mac (az m68k-tol kezdve az x86 verziokig), a "vindozpece', de meg a Pegasos is PC. A specifikus ertelemben, ami alatt az IBM PC leszarmazottakat ertjuk, abban az ertelemben sem a PS*, sem az XBox*, sem a mac nem PC. Barmelyik definiciot tekintve attol nem valik valami automatikusan PC-ve, mert x86* cpu van benne.

---
pontscho / fresh!mindworkz

A Mac második definíciód szerint nem PC mégis natívan be tudom bootolni a Win7-et Mac-en, ott figyel minden bekapcsoláskor a rEFIt-ben. PowerPC Mac-en is volt Windows de nem natívan hanem lassan emulálva. A kettő között lényeges a különbség.
Felesleges szőrszálhasogató vitát folytatni erről mert nem ez a lényeg.
A PS4 AMD apu-ja egy az egyben kapható lesz a külön is, fel fog tűnni normál PC-kben is. Az Xbox One AMD apu kicsit módosítva van, de mindkettő esetében olcsó és egyszerű lesz a portolás, erről szól a Mantle api.
PS3, Xbox360 és PC-k esetében nem ez volt a helyzet.

Ez igy ebben a formaban netto hulyeseg. (Amugy nem a Windows NT4 volt az utolso nativan futo PowerPC-s verzio. Ha letezett volna barmilyen igeny a ppc-s mac-en futo verziora, akkor elkeszitettek volna ezt. Hoppa, ilyen is volt, anno PowerMac-et osztogatott a Microsoft az XBox360 fejlesztesekhez. Bar teny, h ez nem volt barki szamara elerheto.)

---
pontscho / fresh!mindworkz

Az átlagos Mac user szerintem nem passzióból futtatott Windowst a PowerPC Macintoshán hanem azért mert szüksége volt valamilyen alkalmazásra amiből csak win32 változat volt. Így a Virtual PC volt az kézenfekvő megoldás x86 Windowszal, csak marha lassú volt, bár épp még használható.

Mire akarsz kilyukadni? Nincs egzakt definíciója a 'PC'-nek. Mint hivatalos márkanév az IBM tulajdona amit nem tudott megvédeni tisztességesen. Azóta ad hoc módon használják. Az a számítógép ami nem x86 processzor köré épül semmiképp sem tekinthető PC-nek.
Részemről kiszállok a további fingreszelgetésből.

+1 Ha az egységes hardver mindent tromfoló előny lenne, akkor már az első PC vs. Mac összecsapás során a Mac vált volna dominánssá már a 90-es években. Ezeket a sorokat is egy MBP-ról írom de azt el kell ismerni, hogy a széles hardverválaszték nagyon komoly előny egy platformnál.

"Carmack már lejárt lemez. Most savanyú neki a szőlő mert a Valve összehozza azt ami neki két évtizedig nem sikerült."

ROTFLMAO! Carmack azért még mindig "kicsit" elismertebb szakmai berkekben, mint Newell valaha lesz. :) Nem mellesleg mit hozott össze a Valve?! Meg sem jelent még a SteamBox. Simán benne van a pakliban, hogy nagyobb bukás lesz, mint amit eddig valaha bárkitől láttunk a konzol piacon. Azért maradjunk már a tényeknél!

_______________________________________________________________________

Android: https://play.google.com/store/search?q=artex+studios
iOS: http://itunes.apple.com/hu/artist/artex-studios-inc./id399983944

Értem. Tehát azért lesz sikeres a SteamBox, mert a Rage nem volt az... "Logikus"! :)

_______________________________________________________________________

Android: https://play.google.com/store/search?q=artex+studios
iOS: http://itunes.apple.com/hu/artist/artex-studios-inc./id399983944

Nem! A véleményt nyilvánító Carmack jóslatának hihetőségét kérdőjelezi meg számomra az a tény, hogy már tett egy teljesen téves jóslatot korábban pont a Steam szolgáltatás kapcsán. A Rage kudarca pedig arra utal szerintem, hogy Carmack már nem mestere a kor játékiparának. Azok alapján amit olvastam a Rage id tech5 egy remek innovatív játékmotor, de ha csúcs gameengineről van szó mégis állandóan inkább CryEngine5-ről írnak. Tudtommal licencelésben is sokkal sikeresebb áll a CryEngine mint a id Tech.

(Ez már csak zárójel: A Rage megjelenése után arról is nyilatkozott Carmack, hogy az Intel GPU már erős játékra alkalmas versenyképes 3D hardver. Próbáltam akkori legjobb Ivy Bridge cpu+gpu-n az egyébként kifejezetten erőforrás-igényes Rage játékukat, borzalmasan szaggatott és még a grafika is tele volt hibákkal)

Na, igen! A PiPP!N... Páran azt hiszik itt, hogy egy cégnek a konzolpiacra betörni csak elhatározás kérdése... :)

_______________________________________________________________________

Android: https://play.google.com/store/search?q=artex+studios
iOS: http://itunes.apple.com/hu/artist/artex-studios-inc./id399983944

Ne érveljünk már őstörténelemmel! Ez az Apple PIPP!N még a 90-es évek konzolja volt, a wiki-n kellett utánaolvasnom. Azóta nagyot változott a világ. És itt nem egy új konzolról van szó alapok nélkül, hanem 60 milliónyi Steam játékos Steam célgépre, konzolra teleréséről.

Carmack a játékvilág egy nagy guruja VOLT. Az utolsó értékelhető munkájuk az RTCW volt. A rage pedig tipikus példája annak, hogy a grafika már nem adja el a játékot, ha a 90'-es években ragadsz egyébként. Szóval az utóbbi 10+ évben nem volt sikeres munkájuk, pont ő az, akire már nem érdemes hallgatni. Inkább egy Ken Levine véleményére adnék, aki azért elég régóta a szakmában van, és sorra ontja a siker alkotásokat, legutóbb a Bioshock infinite -t. :)

-[Lenovo y510p SLI]-

A helyzet az, hogy egyetértek Carmackkal. Rendesen kell scrollomznom, hogy végig tudjak menni a Steam játékaimon, ennek ellenére 1 db van, ami elindulna Linuxon is, és nem nagyon érzem, hogy ebben a jövőben drámai változás állna be. (Persze ne legyen igazam, de akkor sem hiszek benne. A linuxos játszás, mint olyan, szerintem halálraítélt dolog, amíg annak is örülni lehet, hogy egy háromdés kocka pörög a képernyőn. Cáfolni húzónevekkel lehetne: Deus Ex, Grand Theft Auto, Fallout, Crysis. Sajnos a Half Life kevés.)
--
"Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live." John F. Woods

Get dropbox account now!

Egyre inkább az a gyanúm, hogy a jövő a beágyazott rendszereké, és a PC - mint univerzális platform - szépen eltűnik a porondról.
A tendencia jelenségei már jól megfigyelhetőek napjainkban. Lásd pl. Android.

Az látszik a jelenlegi operációs rendszereken, hogy a valaha volt, letisztult GUI-kat szépen leváltják az újabbnál-újabb felületek, amik nem igazán tudják magukat sehová sem pozícionálni. A Gnome3, KDE4, Metro, és még sorolhatnám, próbál üttörő lenni egy olyan úton, aminek a célja még ködös homályba vész.
Napjaink op.rendszerei egyaránt meg akarnak felelni a hagyományos computing és modern kor felhasználói-fogyasztói igényeinek, és lássuk be, ez nem igazán megy.

A jövő a célszerszámoké lesz, a számítógép meg egy olyan eszközzé válik, mint az olló.

Agyő klasszikus éra, sajnálom, hogy elmúltál.

--
robyboy

"Gondolkozni nehéz, ezért legtöbben ítélnek." - Márai Sándor

Nem. Nem a Linux a gondja. Az a gondja, hogy Newell-ék semmit nem tettek azért, hogy kijjelenthessék a SteamOS-re, hogy az egy saját rendszer. Ide kellett volna saját API és kellett volna egy rakat gyártói partner legalább gamer irányból.

Számomra kicsit furcsa ez a hozzáállás. Ha pár évet visszamennék és behelyettesítenénk más dolgot, akkor a következő mondatot is mondhatta volna JC:

"Az sem lesz egyszerű, hogy a fejlesztőket rávegye a cég, hogy játékaikat programjaikat portolják Linuxra is, az meg végképp kemény dió lesz, hogy a Linuxot elfogadtassa, mint elsődleges játékplatformot mobilplatform."

Ha a dalvikon belül futó natív android appokat is "dalvik appnak" számítjuk akkor igen. De ettől még igaza van an-dee-nek. Ez azért is aktuális, mert Carmack pont az ellenkezőjét állítja az eredeti cikkben, ami ma már fatális tévedés. A jó öreg Carmack a fától az erdőt.

Ebben már csak azért is tévedsz, mert csak a Google Play-en egymillió linux program van. A Linux továbbra is egy kernel, se több se kevesebb.
A Linux alatt pontatlanul értett Gnu Linux esetében pedig éppen azt írta, hogy pár évvel ezelőtt ugyanígy legyintettek volna egy Linuxos mobil platformmal kapcsolatban, erre tessék most a legnagyobb mobil platform.

A mai napi állapot szerint sem igaz az állításod. Alig kétszer annyi a windows alkalmazások száma mint a linuxos. 218,178 windows alkalmazás van a softpedian ami az egészen apró shareware toolokat is gyűjti, és 98,015 linux alkalmazás van ugyanott.

Az android appok többsége a dalvik vm-en futnak, a dalvik vm meg történetesen linuxon. Ez kb. olyan, mintha azt mondanád, hogy az összes javas appot linuxra írták, mert fut a jre linuxon.

A natív appokról pedig ennyit: "Android does not have a native X Window System by default nor does it support the full set of standard GNU libraries, and this makes it difficult to port existing Linux applications or libraries to Android." Tehát röviden: az androidra írt natív alkalmazások sem linuxra, hanem androidra lettek írva, ami történetesen a linux kernelre épül.

Tehát a google simán lecserélhetné a linux kernelt az android alatt ha akarná, ha jól csinálja az az alkalmazásokat egyáltalán nem érintené.

Linux az, amin linuxos alkalmazásokat lehet futtatni mindenféle emulációs/virtualizációs réteg nélkül. Androidon tudsz olyan linuxos alkalmazásokat futtatni, amik nem kimondottan androidra készültek? Ha nem, akkor az android nem linux. Igen, valahol mélyen linux kernelre épül, de az alkalmazások már nem a linuxtól függenek, hanem az android platformtól.

Nem tudok más kernel felett futni képes dalvik (kompatibilis) vm-ről, nyilván most remekül megvannak a linux kernel felett. De azt magyarázom, hogy nem okozna gondot, ha portolnák más kernelre, mert az alkamlazások nem függenek a kerneltől.

Ha már nem sikerült lecsapnod a magas labdát segítek. :-)
QNX kernelére épülő BlackBerryOS-re van Dalvik, de a natív Android alkalmazásokkal nem boldogul, csak a java (dalvik) alkalmazásokkal. Natív alkalmazásokhoz már linux kernel personality réteg kellene, ami már egyáltalán nem egyszerű feladat egy nem linux kernelen.
Gnu Linuxra sokkal kisebb munka lenne kihozni a 100% Android kompatibilis Dalvikot. Ubuntuék helyében én inkább ebbe fektetnék munkát Mir és Unity helyett. Így viszont hamarosan 'native X Window System' már az Ubuntuban sem lesz. Akkor azt sem fogod 'linuxnak' tekinteni.
Szerintem célszerű annak tekinteni a Linuxot ami valójában: egy kernelnek. Se nem többnek, se nem kevesebbnek.

Natív alkalmazásokhoz már linux kernel personality réteg kellene, ami már egyáltalán nem egyszerű feladat egy nem linux kernelen.

De ahogy a FreeBSD megmutatta, nem is egy rocket science. Itt is inkabb az igeny hianyarol van szo, mintsem konkretan tul bonyolult, vagy übernehéz mernoki feladatrol. A dalvik portolasa mar megtette a magaet, hozott nemi marketing toket.

---
pontscho / fresh!mindworkz

Szerintem bizonyos játékméret felett már sokkal nagyobb költség a "kontent", mint maga a program. Az, hogy mi a platform a költségek szempontjából szinte mindegy. A driver overhead-et pedig simán lenullázza az a tény, hogy a csúcs x86 még mindig kenterbe ver mindent teljesítményben. Ráadásul jóideje nem CPU és GPU korláton múlik a játékok sikere, hanem a sztorin és a játszhatóságon (Lásd: XBox 360-ra kijött a GTA V., pedig több mint 3 éves a vas, a Steambox sokkal erősebb lesz). Carmack persze programozóból lett menedzser, ezért tulajdoníthat túlzott fontosságot a platformnak.

Carmack-tól már korábban pár hónapja is hallhattunk olyat h a Linux-os játékoknak nincs piaca, és most megint.

Az OpenGL-ről egy ideje átállt a D3D-re, mint manager a cégét is erre terelhette. Azaz a cégének van egy game engine-je, ami az ő irányítása alatt csak D3D+Win32-n működik. A fejlesztés megtérülésének egy részét a game engine licenc-ek eladása fedezné, ami viszont - ha a multiplatform engine-k keresettek a piacon - nem kell senkinek.

Erről még nem hallottam, az utolsó hivatalos játékuk és egyben ezidáig egyetlen id tech5 játék, a Rage OpenGL-es. Viszont linux verzió ebből nem készült és Carmack megerősítette, hogy nem is fog. Ez annyiból kár mert a Rage Windows változata tele van grafikai hibával. A Mac változatra ennek nagy részét sikerült kijavítani, de ott hiányzik a multiplayer mód és a DLC plusz küldetés. Az id linux változatai a win kiadásra épültek, ha ebből lett volna linux verzió az talán teljes és hibamentes lehetett volna.

Va' kicsit. Az OpenGL 21 eves, a DirectX 18 eves technologia. A Mantle 0.1 eves. Nyilvan azonnal mindenki rohanni fog mindenhol valtani, ujrairnak mindent, mert az AMD kijott egy valamivel ami meg alpha statuszban is alig leledzik. Hiheto tortenet, az OpenGL vs. DX vita nem a multe, csak kiegeszitodott jelenleg egy uj API-val. Foleg mert ez utobbi is jelenleg erosen hardware es os specifikus.

Mikor lettel ekkora AMD es Valve saleses, PR-os ? :)

---
pontscho / fresh!mindworkz

Nem írnak újra semmit. De mostantól erre írják a nagy-képernyős játékokat. Karácsonyra itt van az új konzolgeneráció amd gcn grafikával, ehhez igazodik minden fejlesztő.
A Mantle erősen hardverfüggő de pont nem os-függő.
A Valve, hogyan jött ide? Az első bejelentett teszt Steamboxban Intel van és Nvidia.

,,De mostantól erre írják a nagy-képernyős játékokat."
,,Mert szerinted a gcn grafikás PS4 és a gcn grafikás Xbox One nem fogja meghatározni az elkövetkező évek játékfejlesztését?"
,,A mobil-tablet játékokat nem sorolom ide, ezért írtam "nagy-képernyős" játékokról."

bármily furcsa is, de nem változott meg a belső állapotom attól, hogy megkérdezted, hogy úgy gondolom-e, ahogy írtam. Ugyanarra az inputra így ugyanazt a választ kell adnom: lol.
(egyébként leírhatod még néhányszor, én ráérek)

Akkor egyszerűen csak nincs igazad. A Wii siker megszakadt a Wii U-val, a másik kettő AMD és gcn mellett tette le a garast. A kettő konzol között alig lesz különbség. A Valve nyilatkozik mindenfélét, ebből legviccesebb az Intel grafikás Steambox, valószínűleg idővel ők is követni fogják a gcn vonalat mert nem lesz más választásuk. Lehet gcn-re is OGl-ben vagy DX-ben programozni, csak közel sem annyira hatékonyan mint a hardver-közeli Mantle api-val.

* http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/
jelenleg a gőzös játékgépek 66.5%-ának kevesebb, mint 7%-a tartalmaz GCN VGA-t. (a 33.5% others-et nem tudom, de felteszem az is kb ilyen eloszlású) 7% nem piac

* az AMD 4-5 éven belül muszáj lesz dobja GCN-t, különben az nv, az intel, de a a qualcomm és az IT is el fog menni mellette architektúrális szinten

* se az xbox, se a ps4 nem támogatja, sőt. mind a kettő directx-et, és opengl-t használ. kicsit ironikus előrántanod a konzolokat és az mellett érvelned velük, hogy a directx meg az ogl lejárt, és a mantle a király

* eddig is léteztek low-level api-k az egyes videókártyákhoz, amikkel alacsony szinten lehetett őket programozni, de eddig is mindenki magasról leszarta őket, mert sok munkával jár, és csak a piac nagyon kis részét érinti

nem is értem, te miről beszélsz?

A Frostbite3 támogatni fogja a Mantle api-t ez már biztos. Ha ezzel látványos, grafikán megjelenő eredményeket ér el amire jó esély van, akkor előnybe kerül többiekkel szemben. Ezért esélyes, hogy a többiek is követni fogják.

A gőzös játékgépek, hogy jönnek ide? A GCN tömeges terítése a PS4 és Xbox One-nal fog elkezdődni.
Az optimizálási lánc eddig úgy nézett ki: konzol > PC/win > OS X például:
Metro: Last Light tökéletesen fut a 8 éves Xbox 360 konzolon. A MBP gépemen windowst bootolva jól megy, de Xbox 360-nál sokkal erősebb vasra van szükség. OSX-en már minimálra kell állítani a grafikát, pedig ugyanarról a notebookról van szó. Ez sok más játékra jellemző, nagyon kevés a kivétel. Az ilyen szintű játékok között már egy sincs ami elindulna egy Xbox 360-korabeli 2005-ös pc-vel. Mac-en a wine és cider kiadásokkal a legrosszabb a szitu, az Apple eleve nem erős játékos konfigurációkat épít ami ellensúlyozná a többlet hardverkövetelményt.
A gcn segíthet ezen, nemcsak konzolra hanem pc-re is kijöhetnek hardver-közeli játékok os-függetlenül.

Bocs, nem személyeskedés akar lenni, de te azért bírsz akkora hülyeségeket írni, hogy nehéz megállni röhögőgörcs nélkül! :)

_______________________________________________________________________

Android: https://play.google.com/store/search?q=artex+studios
iOS: http://itunes.apple.com/hu/artist/artex-studios-inc./id399983944

Lassuk. id Tech: OpenGL, id Tech 2: OpenGL, id Tech 3: OpenGL, id Tech 4: OpenGL, id Tech 5: OpenGL, a meg fejlesztes alatt allo id Tech 6: OpenGL. Tovabba pont Carmack volt az, aki azt nyilatkozta az idei keynote-ban, hogy regen jobb volt (lett volna...) a DirectX, de ma mar egyertelmu, hogy OpenGL. Ezen kivul az id Software mar 4 eve nem Carmack-e, hanem a ZeniMax-e. Illetve mindegyik id Tech engine multiplatform (sot, a regiek kodjat rendszerint megnyitjak, es egy raklap Linuxos jatek hasznalja), a jatekok tobbsege pedig minimum Windows-on, Xbox-on, PS-en es Mac-en fut, de jopar Linuxon is.

Szoval nagyjabol semmit nem sikerult eltalalnod a random bullshit bufidben.