[Videó] Testközelben a telefonokra szánt Ubuntu operációs rendszer

Címkék

Mark Shuttleworth az Engadget-nek mutatja be az új mobil OS-t.

Hozzászólások

"Proper Ubuntu phones are promised to be out in early 2014, but the company has a number of demo phones out here in London and downloadable images of the development platform will be available for the Galaxy Nexus over the next couple of weeks. That's the only officially supported device for now, which Canonical expects developers to be working on as they start fleshing out the ecosystem."

Ubuntu phone OS announced, first devices shipping in early 2014

--
trey @ gépház

Hmmm azt nézem van rajta Evernote, sima Ubuntuhoz én viszont NixNote-n kivűl még mást nem láttam. Ezek szerint azt az appot már elkészítették rá? Ezek szerint igen különben mit keresne rajta.

--
A kudarc nem végleges, a feladás teszi azzá.
honlapom http://dyra.eu/

Ha már mélylélektan:
A multitask-ot hogy kell elképzelni? Valódi Linux like multitask, vagy valami olyan rendszer mint ami a többi platformon van (azaz a háttérbe kerülő alkalmazások lényegében állnak, és az OS ki is takaríthatja őket)?

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Normális esetben - oké, szóval az android gyakorlat szerint - nem baj ha nincs RAM. A rendszer szépen kilövi az alkalmazásokat amik foglalják azt, ha szükség volna többre. Ami pedig a memóriában marad, az később nagyon gyorsan el tud indulni, hiszen nem kell újra betölteni. Mivel egy alkalmazás van egyszer előtérben, ezért logikusan csak az az egy fut, így nem érdekes hogy a háttérben a memória épp szeméttel van tele, vagy hasznos kóddal.

Kíváncsi vagyok hogy lesz ez megoldva itt.

Kb ez van mindenhol, de pont ez az, ami nem ugyanaz mint desktopon. (Illetve ott is kilőhet a kernel egy alkalmazást, de az elég extrémnek számít...)

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Sok víz lefolyt már a Volgán azóta, hogy az iOS-ben letiltották a mutitaszkot azért mert Jobs aggódott, hogy a túl sok és rosszul megírt alkalmazás annyira megterheli a CPU-t és így a akumlátort, hogy az rossz fényt vetne az iPhone-ra. Azóta szerencsére például a Nokia N900, N950 és N9 szépen bizonyították, hogy önmagában a multitaszk nem veszélyes dolog.

Csak akkor, ha ezt az alkalmazasok iroi is figyelembe veszik. A masik ket fobb platformon szamtalan olyan kreten altal irt alkalmazas letezik akik kijatszak ezeket a korlatozasokat (peldaul egy ebook reader mi a fenenek akar a hatterben futni, cserebe 10-20%-kal rovidebb ideig birja az aksi) es legyalazza meg a vas keszenleti idejet is.

---
pontscho / fresh!mindworkz

+1

Gyorsan megnéztem a MeeGo-t, és ott is hasonló a helyzet mint Android és iOS esetében, azaz a normálisan megírt app a háttérben (Minimised state) nem frissíti az UI-t, és általában véve nem csinál semmit, és ebbe az állapotba lépéskor lementi a fontosabb dolgokat, és felszabadít amit lehet, és általában felkészül arra, hogy kitakarítódik.
Csak épp az Androiddal és az iOS-sel ellentétben ezek egyike sincs kikényszerítve, azaz még egyszerűbb szar appot írni...

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

De, de nem úgy ahogy várnád.
Nagy vonalakban ez kb úgy működik (Android és iOS hasonló), hogy egy app alapból csak akkor fut, ha az előtérben van, de ha egy másik appot indítasz (ezáltal az előző nem látszik) akkor kap egy üzenetet, hogy mentse az állapotot, majd egyfajta suspended állapotba kerül (nem fut). Ha van elég memória akkor visszaváltva ott folytatódik ahol abbahagyta, de ha bárikor memória szűke lenne, akkor az OS kidobál pár suspended alkalmazást. Ekkor ha "visszaváltasz" egy ilyenre, akkor egy jól megírt app a lementett adatok segítségével állítja helyre az állapotot, így te ebből nem látsz semmit csak maximum azt, hogy várnod kell. Kevésbé jól megírt appnál meg egyértelmű, hogy valami történt.
Illetve mindkét platformon van lehetőség háttérben futó appot írni, de ez mindenféle megszorításokkal jár.

Kicsit bővebben

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Hát ez nem tűnik egy túl jó ötletnek, de majd meglátjuk hogy fog működni.
Viszont emiatt nehezen hiszem, hogy jobban fog futni belépő szintű telefonon mint az Android...

Szerk.:
Egy MeeGo szerű működés a minium, de azért nem teljesen ugyanaz mint desktopon...

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Nekem ez tetszik. Kimondottan!

kövek
|||
|||
vvv
jAzz

+1
Nekem is. Lehet, hogy telefonnak nem lesz olyan jó, de minden másra igen. Főleg tabletre. És itt jöhet (jön?) be majd az, amit a végén említett Mark: ahol sok Ubuntu Desktop-ot tartanak karban, ott baromi egyszerű lesz a táblagépeket is menedzselni.

A szvájppal annyi bajom van csak, hogy ahhoz olyan méretű telefon kell, amit úgy tud a kezében fogni az ember, ahogy Mark tartotta. Kisebb telefonnál előfordul, hogy az ujjak oldalt ráhajlanak a kijelzőre, és akkor a swype már nem is működik. Márpedig telefonnál praktikus tud lenni, ha kicsi.

Még mindig jónak gondolom! :)

-----
"Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben."
rand() a lelke mindennek! :)

Már látom a szalagcímeket:
A Microsoft új bevételi forrása: Ubuntu
Újabb Ubuntu pert indított a Microsoft

„A londoni eseményen Mark Shuttleworth egy Samsung Galaxy Nexus készüléket használt az operációs rendszer működésének bemutatására, azonban a résztvevők beszámolója szerint a szoftver számos része még kidolgozatlan volt, egyes alkalmazások egyáltalán nem is működtek, csupán statikus képek reprezentálták őket.”

http://www.hwsw.hu/hirek/49576/ubuntu-okostelefon-linux-nyilt-forras.ht…

Ha teljesen kész lenne, nem kellene ennyit várni rá. Viszont ha nincs semmi, akkor nem lehet bemutatni a működés lényegét.

-----
"Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben."
rand() a lelke mindennek! :)

Biztosíthatlak róla, hogy messze nem erről van szó. Értelem szerűen egyébként a 10-15 úgynevezett core appot nem érdemes kifényezett készenléti állapotba hozni addig ameddig egy HW vendor még bele szeretne szólni esetleg egy sor részletbe.

Ráadásul a "release early, release often" elvnek egy teljesen várható következménye az, hogy nincs minden fícsör és use-case kiélezve.

hú így kézben még jobban néz ki...
csak az a gond, hogy ha szuper jó sem tudom, hogy nem ment e el ez a hajó. mondjuk ők lehet elégedettek lennének már azzal is, ha desktop felhasználók mobilon is ezt futtatnák.

mondjuk a fejlesztésbe belerakott erőforrásokat. de azt hiszem itt igazuk van, mert néhány év múlva lehet alap elvárás lesz a felhasználóktól, hogy ugyanazt a rendszert akarják majd mindenhol. csak gondolom azért imádkoznak folyamatosan, hogy ne legyen az androidnak valami asztali verziója egyhamar.

Nem rossz dolog az, ha a dokumentumaidat nem kell konvertálni például.
Játszási, html5, cloud szempontból persze tökmindegy (userként).

A mobilos development az egy brutál emerging market most, minden fejlesztő erre tol. Ubuntuék fordítva nyerhetnek a dolgon, ha valaki megszereti a mobilon az ubuntus cuccot, könnyebben dönt desktopon is emellett.

Sokan amúgy a desktop teljes térvesztésére fogadnak, mindent vinni fog a tablet meg a mobil, meg a köztes cuccok. Ha ez lesz, akkor is jól döntött az ubuntu, muszáj ide belépnie.

--
Gábriel Ákos
http://i-logic.hu

Már csak azért is egyetértek, mert nincs az már nagyon messze, hogy a mobilomat leviszem a kocsiba, és azon keresztül telefonálok/navigálok/hallgatok zenét, majd hazaérve berakom a dokkolóba és egy rákötött terminálon keresztül asztali gépként/tabletként/laptopként/tévéként/hifiként stb. használom ugyanazt a rendszert. Ehhez pedig nem baj, ha az egyes elemek valamennyire kompatibilisek egymással.

Nyilván a különféle rendszerek közötti kompatibilitás is rendben lehetne, ha legalább mininális jellegű törekvés lenne rá, de erre nem igazán látom a törekvést. Így aztán hosszútávon igenis lehet szempont, hogy például a hangszóróimban is Linux fusson, meg a telefonomon is.

+1

Én is úgy látom, hogy az az egyetlen út a rendszereim közti kompatibilitásra, ha nem profitorientált cégek csinálják a szoftvereket. Illetve lehetnek profitorientáltak, csak ne zártsággal, saját szabványokkal és fájl formátumokkal vagy szabványok félreértelmezésével akarják növelni a profitjukat, hanem jobb minőséggel, lojális felhasználókkal. Ezt a hozzáállást lényegében csak a szabad szoftvereknél látom.

Fixme plz, de a triumvirátus-hoz képest anyagilag az ubuntu a béka segge alatt van jóval ugye?
Nagyon ötletes és életre való az ötlet szerintem, csak kérdés mennyire tudják helyesen végigvinni...

Troll: Vagy csak lehet, hogy ezzel kívánják felhívni magukra a figyelmet, hogy aztán a google jól megvegye őket... :D
---------------------------------------------------
Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"

A microsofthoz képest is a béka segge alatt vannak anyagilag, és mégis csinálják az asztalit is.
Telefonon mégis több esélyük van szerintem, mint desktopon. (Úgy értem, hogy ha tippelnem kéne, 10 év múlva több nagyob lesz a market share-jük mobilon)
---
Ubuntu one tárhely: https://one.ubuntu.com/referrals/referee/1503/
Dropbox: http://db.tt/XMk0ssk

10 év múlva szerintem egyik mostani SW gyártó se lesz, vagy maximum kullogni fog, pont úgy mint most a 10 éves gyártók kullognak már csak.. :)

Érdemes megnézni: http://asia.cnet.com/top-cell-phones-of-2003-39163062.htm
Mi volt a menő? Nokia, LG, Samsung mindenféle mai szemmel osdi rendszerei. Ma ezek hol vannak? Sehol szerintem.
Simán jöhet egy hasonló nagy váltás, amit mások idéznek elő, és lovagolnak meg...
---------------------------------------------------
Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"

Valóban, de az egész sikerét az androidnak köszöni, nem a saját rendszerének ugye?
Majd jön egy új rendszer, ami más HW gyártóval szűri össze a levet, és ha nagy a hype, akkor a samu is lejjebb megy pikk-pakk..
---------------------------------------------------
Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"

A régi samukon futott symbian, majd windows mobile. Később jött a bada (amit idén leállít), wp7, közben pedig folyamatosan tolja az android verziókat. De lesznek új modellek, amelyeken pl. winrt lesz.
És amit nem lát a user, hogy baseband oldalon is folyamatosan kísérletezget mikrokernelekkel. Akkor hogy is van ez?

Szerintem az unity, és a gnome3 pont ilyenekre való (tab + okos telefon). Nem desktop pc-re. Ettől függetlenül még akkor sem szeretnék okos telefont, de tabletet talán, ha olyan szinten testreszabható, mint a linux.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

Úgy érzem nem jól indítják útjára az egészet. :-( Olyan dolgokat ismételget Mark a két videóban (keynote és hands-on) az új Ubuntu kiemelendő/főbb képességeiként, amiket a többi platformon már régóta ismernek és használnak a felhasználók. Világos, hogy kicsit átalakították az UI-t, nagyobb hangsúlyt kaptak a "desktop manager" (ha szabad így neveznem, de persze Android terminológiával élve a laucnher-re gondoltam :-) ) vezérlésében a gesztusok. De amikor a hands-on végén a riporter megkérdezi, hogy miért választanák az emberek az Ubuntut az Android helyett, akkor csak azt tudja mondani, hogy szebb és tisztább élményt nyújt ... mintha valami tisztasági betétet akarna eladni. :-(

Aztán azzal folytatja a riporter, hogy ...
"- So your're saying it makes makes better use of the available hardware than Android ... or?
"- Yes, because we have native applications. Developers can kinda squeeze everything out of the hardware. That allows us to deliver a really clean experience, a fast experience on low-end phones."

Na ezeket kéne teljesen kihagyni. Szerintem nem kéne folyamatosan ismételgetnie, hogy mennyivel "tisztább, szárazabb" érzés az Ubuntu a telefonon és hogy mindent tud, amit a többiek is. Ez trivi. Manapság Android és iOS terén is mindenki tudja (a videó nézői egész biztosan), hogy mi az elvárható minimum szint. Azt kellene kiemelnie, amiben jobb és többet tud.

Konkrétan van egy sor dolog Androidnál és iOS-nél is, ami zavarja az embereket. Nem megyek részletekbe, mert ahány ember, annyi véleményt hallhatunk etéren ... de biztosan mindenki fel tud sorolni az általa használt platformmal kapcsolatban pár zavaró tényezőt. Ezeket kellene jobban csinálnia (értsd: javítania) az új Ubuntunak.

Ezenkívül a hands-on végén elhangzik:
"And on the high-end, because this is Ubuntu, we essentially have the full desktop available. So if I dock this, I can get the full Ubuntu desktop."

Ez számomra érthetetlen. Ezutóbbi az egyik legnagyobb feature az új Ubuntu-ban és mindkét videóban éppenhogy csak megemlíti. :-o Egyik konkurens OS se hozza ezt a képességet (értsd: telefont dokkolva rendes számítógépként használhatod ... Androidnál vannak erre nézve kísérletek, de mivel mobilra és tabletra lett kihegyezve, így desktopon használva kissé nehézkes) ... végre valami, amit nagy betűkkel ki lehetne írni az égre és így elsunnyogják? :-o Nem értem.

Szerintem rossz rakták össze a PR szöveget, ennél sokkal ütősebb is lehetett volna.

Pontosan abban a két dologban más az Ubuntu Phone amiket te is említesz:

1. "Azt kellene kiemelnie, amiben jobb és többet tud."

Az, hogy letisztultabb és ergonomikusabb módon nyújtja ugyanazt a felhasználói élményt mint a többi okostelefon platform szerintem önmagában egy jó dolog. Konkrétan a natív alkalmazás fejlesztés lehetősége pedig egyike annak a többletnek amit hiányolsz.

2. " Ezeket kellene jobban csinálnia (értsd: javítania) az új Ubuntunak."

Pontosan erről van szó. Legalábbis a Canonical szerint jobban csinál az Ubuntu Phone dolgokat mint a többiek. Aztán, hogy ez tényleg így van-e azt majd a szakma és a fogyasztók eldöntik.

A teljes értékű desktop-ként való használata az okostelefonoknak szerintem az egyik legjobban hangsúlyozott része a tegnapi bejelentésnek. A Canonical és az Ubuntu jelenlegi stratégiájának a gerince ez a konvergencia. Ráadásul ez a konvergencia már most is kézzel fogható. A tegnap kiadott UI Toolkit az alapja annak, hogy olyan alkalmazásokat lehessen félelmetesen gyorsan készíteni amelyek kényelmesen skálázhatót okostelefonról desktopra és vissza. A kijelzőfelbontás független UI komponensek és layout, a komponensszintű témázhatóság, a touch/virtuális-tasztatúra és egér/he-keyboard egyszerre való támogatása ugyanazon bináris alkalmazásból és az alkalmazások/tartalom teljesen egyforma kezelésének a különböző form-factor platformokon önmagában is új dolgok.

"Konkrétan a natív alkalmazás fejlesztés lehetősége pedig egyike annak a többletnek amit hiányolsz."

Androidon kívül hol nem lehet natív alkalmazásokat írni?
És igen én is a Qt for Androidot várom, de azt vegyük észre, hogy az Android UI sem azért akad, mert Java/Dalvik. (Illetve akinek a telefonja 4.1+ az elmondhatná, hogy ez probléma-e még egyáltalán.)

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Én sose használtam 4.0-nál régebbi Androidot, de a 4.* verziókban sose tapasztaltam ilyet. Mármint hogy programokat be kellene zárni, különben széjjel lassul az egész rendszer. Meglehetősen jól és transzparens módon kezeli ezt magától, nálam sose volt ezzel kapcsolatban panasz. Az egyetlen probléma a rosszul megírt app-okkal van. Pl. a régi Facebook app valami förtelem volt (az újat még nem próbáltam, de az a gyanúm, hogy már nem is fogom). Azt sajnálom, hogy az OS nem bánik elég "kemény kézzel" az app-okkal. Pl. nem szabadna egyetlen app-nak olyan szinten felzabálnia a memóriát, ami aztán oda vezet, hogy az OS kiebrudal minden mást a memóriából (cache-be) és szinte meghal az egész UI (percekbe telik mire magához tér azután, hogy végül az OS kilőtte a rosszul viselkedő app-ot).

Szerintem a "letisztultabb és ergonómikusabb felhasználói élmény" egy nagyon erősen szubjektív dolog. Konkrétan az Ubuntu for phones esetében a videókon nem láttam annyival letisztultabbnak és ergonómikusabbnak, mint amennyire ajnározta Mark. Egyszerűen más és más szívások/nehézségek lesznek vele. A telefon bal szélén előhívható Dash-szerű képződmény (nevezzül launcher-nek) eleve gyanús ... rengeteg embernek nem jött be az asztali Ubuntunál sem a Dash, nem tudom miért gondolják azt, hogy ez a telefonoknál másként lesz. Ezenkívül már a hands-on videóban is előfordult, hogy maga Mark sem talált el egy gesztust elsőre. (???) Nem volt elég ideje gyakorolni v. ennyire nehézkes a használata? :-o

Én egyáltalán nem éreztem úgy, hogy a dokkolás lett volna az egyik legjobban kihangsúlyozott újítás. Szerintem te is inkább arra gondolsz, hogy a desktop Ubuntu-val való egyenértékűség és azonos képességek lett nagyon kihangsúlyozva.

Egyébként egyetértek: valóban ez a jövő. A mobileszközünket (amit most még okostelefonnak nevezünk) fogjuk mindenhova magunkkal cipelni, az lesz a mindenesünk. És ha kreatív munkavégézésbe kezdünk, akkor leülünk egy munkaállomás elé és "dokkoljuk" (ami a jövőben természetesen szintén vezeték nélkül és automatikusan fog történni ... mint manapság egy bluetooth headset használatba vétele), majd hozzákezdünk a munkához a "telefonunkon" dolgozva és a munkaállomás perifériáit (I/O eszközök) használva.

ui: épp csak befejeztem eme válasz megírását és utána kezdtem olvasni a HWSW híreket. Első cikk, amit néztem: "Újabb összefogás a 60 GHz-es adatkommunikáció sikeréért" ... :-) Nem is olyan távoli az a jövő, amikor már nem kell majd vezetékekkel bajlódni a központi egység (pl. telefon, szg) és a perifériák összekapcsolása érdekében. :-)

"Szerintem a "letisztultabb és ergonómikusabb felhasználói élmény" egy nagyon erősen szubjektív dolog."

Igen az, ezért mondom, hogy majd a fogyasztók eldöntik, hogy mi a véleményük akkor amikor az Ubuntu Phone a polcokra kerül a versenytársak mellé. Én emlékszem amikor a dizájnerek bemutatták nekünk a swipe-ot az N9-hoz, a fejlesztőcsapat bő többségének nem volt szimpatikus. Aztán amikor 1-2 nap proto használat után minden telefonon szvájpolni akart mindenki akkor esett le, hogy jó lesz ez. Hasonló élményt érzek az Ubuntu Phone UX-ével kapcsolatban is. De, ahogy mondtam, a puding próbája az evés :)

"A telefon bal szélén előhívható Dash-szerű képződmény (nevezzül launcher-nek) eleve gyanús ... rengeteg embernek nem jött be az asztali Ubuntunál sem a Dash"

A Dash és a Launcher az két különböző dolog. Arról, hogy a felhasználók közül kik azok akik meg tudtak barátkozni a Launcher-rel és kik azok akiknek nem jött be arról neked feltételezésed van csak, a Canonical-nak meg mérései. Ugye nem gondolod, hogy ha ezek az újítások negatív hatással lettek volna az Ubuntu Desktop falhasználói bázisára akkor bárki ragaszkodna hozzá.

"Szerintem te is inkább arra gondolsz, hogy a desktop Ubuntu-val való egyenértékűség és azonos képességek lett nagyon kihangsúlyozva."

A két dolog összefügg és összetartozik. A konvergencia része a dokkolhatóság.

Felemás érzéseim vannak. Jól összerakták az ui-t, de hogy fognak az userspace programok működni? Azt mondja hogy natív. Itt azt olvasgatom hogy html alapú. Akkor most melyik? Vagy ha natív akkor GTK-ra (QT-re) fejleszt az ember?

Hogy fognak működni azok az alkalmazások amiket most egy ubuntu rendszeren ismerek? Oké, hogy dokkolva megkapom a desktopot, de hogy lesz abból menet közben előttem egy skype? Vagy nem lesz? Van ugyan ubuntura skype, de ez egy másik ubuntu, és kétszer kell feltelepíteni ugyanazt a programot? Lesz metró... izé mobil alkalmazás külön mindenből? Vagy hirtelen ráveszik az összes fejlesztőt, hogy minden appot készítsenek úgy, hogy tudjon két különböző felületen működni? (Amikor még az indikátor támogatására se sikerült midnenkit rábeszélni)

Van-e értelme a negyedik-ötödik mobil platformnak?
Vajon ez is alapból meg fog enni 2 giga ramot?
Lesz-e app a "apt-get update --fix-missing" parancshoz?

"Azt mondja hogy natív. Itt azt olvasgatom hogy html alapú. Akkor most melyik?"

Egyik nem zárja ki a másikat. Az Ubuntu Phone támogatja a HTML5, QML és natív alkalmazásfejlesztést is. Én személy szerint kevésbé a GTK vonalat hangsúlyoznám, mint inkább a Quick2 vagyis QML technológiát.

"Hogy fognak működni azok az alkalmazások amiket most egy ubuntu rendszeren ismerek?"

Lesznek olyan desktop alkalmazások amik működni fognak minden gond nélkül a telefonon, de lesznek olyanok amiket a fejlesztőknek módosítani kell. De ez a migráció nem lesz nehéz.
Az eddigi desktop alkalmazásaid a legtermészetesebb módon fognak működni a desktop kijelzőhöz vagy akár tévéhez dokkolt Ubuntun. A különbség egyedül az esetleges processor architectura hozhat. De az Ubuntunak mindig is nagyon jó cross platform támogatása volt. Manapság egy Pandaborad jellegű arm-os kisgépen teljes értékű Ubuntu desktop futtatható az összes megszokott linuxos alkalmazással.

"Lesz metró... izé mobil alkalmazás külön mindenből?"

Az újonan fejlesztett alkalmazások tervezésekor érdemes már figyelembe venni a multi-formfactor lehetőségét. Erre a tegnap kiadott UI Toolkit tökéletes megoldást nyújt. Szóval egy jó alkalmazásfejlesztő csak egyszer ír megy egy app-ot és az az app a kijezlő méretétől függően automatikus tud skálázódni és más layoutot felvenni. Ez az egyik jelentős ujdonsága az Ubuntu Phone-nak.

"Van-e értelme a negyedik-ötödik mobil platformnak?"

A versenynek mindig van értelme.

"Vajon ez is alapból meg fog enni 2 giga ramot?"

Ha lesz annyi a telefonban akkor ige. A ram arra van, hogy az OS használja. Úgy érzem kevésbé az a jelentős, hogy egy OS mennyi memóriát eszik mint az, hogy az, hogy hány alkalmazás és milyen gyorsan tud egymással párhuzamosan úgy működni, hogy a felhasználó elégedett legyen.

"Lesz-e app a "apt-get update --fix-missing" parancshoz?"

Legyen? :)

Hogy ez a QML mekkora egy ronda megoldás, pont olyan, mint a JavaFX 1.x volt. Kedvencem,
amikor az UI-ba belehegesztik a program funkcióját, azt kell mondjam, hogy gyönyörű...
Nem véletlen, hogy a JavaFX 2-ben már visszatértek a normál kódoláshoz, aztán ha valaki
gui-t akar összerakni, azt csinálja meg a rajzolóban, de a kóddal ne szennyezze össze.

A felbontás függetlenség majdnem jól van megírva, de amikor majd kézzel kell belehegeszteni
a dolgokat, meg amikor kitalálják, hogy akkor legyen az adott elem x méretű, és nagyobb felbontásnál
inkább mutassunk többet, na, az gyönyörű lesz.

A másik, hogy biztos, hogy c++ kódolási lehetőséget kell adni a mobilra fejlesztőknek? Elég sok sz@r kódot láttam eddig is, c++-t adni átlag mobilalkalmazás fejlesztőknek inkább lábon lövés. Ide inkább
valami magasabb szintű, kevesebb hiba elkövetésére alkalmas nyelv lenne való, még egy fordított javascript-tel is inkább meg tudnék barátkozni...

"amikor az UI-ba belehegesztik a program funkcióját"

Kellően kompakt alkalmazásnál ez egy jó módszer lehet. De messze nem kötelező inline fügvényeket használni, sőt kimondottan javallott külön fügyvénykönyvtárba tenni a js kódot.

"amikor majd kézzel kell belehegeszteni a dolgokat,"

Eddig is kézzel hegesztették be a pixelméretet. Csak ugye a pixelméret nem értelmezhető abszolut formában, vagyis érdemesebb egy pixelfüggetlen megoldást használni. Erről szól az Ubuntu Phone UI Toolkit resoluti independence fícsöre. A kód ott van, szabad. Hamarosan bzr hozzáférés is lesz. Ha javaslatod, vagy jobb megoldásod van, akkor küldj patch-et. Ígérem, ha jobb megoldásod van akkor az bele fog kerülni a kódba.

"amikor kitalálják, hogy akkor legyen az adott elem x méretű, és nagyobb felbontásnál inkább mutassunk többet, na, az gyönyörű lesz."

Az esztétika az szubjektív. Ami neked tetszik, az lehet másnak nem tetszik. Erre nincs univerzális megoldás :)
De a form-factor független skálázás grid alapján jó megoldás lehet. Amiket én láttam belőle az mindenképpen ígéretes. Érdemes a ComponentShowcase.qml-t megnézni a UI Toolkit-ből. Ott van erre egy példa.

"biztos, hogy c++ kódolási lehetőséget kell adni a mobilra fejlesztőknek?"

A teljesen natív fejlesztési lehetőség egy csomó teljesítmény és erőforrás érzékeny alkalmazás előtt nyitja meg a kapukat. A kezdő fejlesztőknek nyilván a HTML5 és a tiszta QML eszközöket javasolnám. De a Qt 5.0.0 része a platformank és van natív fordító is... aki erre vágyik annak ez is ott van.

"még egy fordított javascript-tel is inkább meg tudnék barátkozni..."

Szerintem a v8 js engine egy nagyon jó megoldás. Érdemes kipróbálni.

Én egy éve veszek részt benne, a UI Toolkit csapatot vezetem mint engineering manager (ez a linkedin profilomból ki is derül).

Ez az Ubuntu Phone nem egy izolált project, lényegében már egy jó ideje az Ubuntunak ez a kovergencia a fő stratégiája. Az elmúlt néhány évben szinte minden fontosabb technológiai döntés azért és úgy született meg, hogy az Ubuntu tényleg egy univerzális platform legyen a cloud computing hátterét adó szuper-szerver parkoktól kezdve az okostelefonokig. Az egész Unity fejleszt mögött ez az ambíció áll. Szerintem a tegnapi bejelentéssel sokan magyarázatot kaptak arra, hogy miért is úgy néz ki a destop Ubuntun az indikátor, launcher, dash, stb ahogy.
Szóval nehéz megmondani, hogy pontosan mióta és hányan dolgoznak azon amit a tegnapi bemutatóban látott a közönség.

De meglepően kis csapat hozta össze azt amit a Mark bemutatott és azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a Qt/Quick2 QML technológia félelmetesen produktívak. Én végignéztem testközelből a Maemo/Meego N900/N9 platform és core app fejlesztéseket és elképesztő, hogy QML-ben több nagyságrenddel gyorsabban és hatékonyabban lehet eredményeket elérni.

"...Az egész Unity fejleszt mögött ez az ambíció áll. Szerintem a tegnapi bejelentéssel sokan magyarázatot kaptak arra, hogy miért is úgy néz ki a destop Ubuntun az indikátor, launcher, dash, stb ahogy. "

Pont erre gondoltam én is, hogy jé tényleg.
Galaxy Nexus tulajként nagyon várom, hogy használható build legyen kint, amit élőben is fel lehet fedezni, szerintem baromi jó kezdeményezés. Csak így tovább.

Szia,

Pontosan hogyan oldottátok meg az Android driverek felhasználását? Elvileg a grafikus chip driverei bionichoz vannak fordítva, ami nem kompatibilis a glibc-vel, amit az Ubuntu használ. Portoltátok az X-et SurfaceFlinger kliensként? Vagy egy Wayland portot használtok?

A grafikus chip gyártója által adott OpenGL libraryt (ami ugye szintén bionichoz van fordítva) hogyan használjátok a glibchez fordított Ubuntu alól?

Hogyan oldjátok meg, hogy teljes OpenGL-t tudjon az Ubuntu használni, ha a grafikus chip drivere csak OpenGL ES-t támogat?

Ki fogjátok adni a fentieket nyílt forrásként? Ha igen, mikor?

Üdv,
Gergely

Azt mondja hogy natív. Itt azt olvasgatom hogy html alapú. Akkor most melyik? Vagy ha natív akkor GTK-ra (QT-re) fejleszt az ember?

Nem figyeltél elégg. Lehetőség van HTML5 alapú fejlesztésre, valamint natív programok fejlesztésére is, "ezek C/C++, OpenGL, QML és JavaScript segítségével készülhetnek - a QML fejlesztői eszközkészlet előzetese és mintaprogramok már most letölthetők, így a kíváncsi fejlesztők elkezdhetik az ismerkedést a platformmal." (forrás: HWSW - de ezt említik a videóban és számos más helyen is.)

Jo reggelt, ez a vonat is elemnt es meg csak most tervezgetnek, vakarjak a fejuket, amig mar majdnem mindenkinek android es ios-es telefonja, tabletje van.

Hacsak nem karolja fel a Samsung akkor ennek olyan "sikere" lesz, mint a linux desktopnak.

Ha nehany evvel ezelott jott volna ez ki amikor az Android is, lett volna eselye, ma mar nehez lesz, szinte lehetetlen, mert mindenkinek iphone es android kell, mert az a meno.

Ubuntunak tenyleg valami nagy dobassal kellene elojonnie, amit mas nem tud es jo lenne parasztvakitasnak, ugy lenne eselyuk, ha csak azt tudja mint a tobbi akkor ez ugy nulla.

A lecso meg senkit se erdekel, hogy milyenek az ikonok, a menu es milyen technologiat hasznal, lehet az rossz is, instabil is, lenyeg, hogy tetszen a parasztoknak es vegyek mint a cukrot. :D

Mert ugye a kernel most is Androidosnak hírlik... A próbavas is az eredetileg.
Akkor meg csak driver/akarat kérdése...
Szerk.:
Tovább gondolva, egész jó alternatíva lehet pár olyan jelenleg egy-két éves készülékre, amire már addigra (2013Q3-2014Q4) nem lesz hivatalos android támogatás, de a hw specifikációba belefér...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - -> Kérjük a humoros aláírást itt elhelyezni. <- - -

Majd ha lesz Mint :-)
(akkor se amúgy, minek nekem)