Gabe Newell a számítógépes játékok jövőjéről, a Windows 8-ról, a Linux-ról ...

Címkék

Gabe Newell, egykori Microsoft alkalmazott, aki több mint egy évtizedet töltött el a redmondi cégnél a Windows fejlesztése körül, meghatározó figurája a számítógépes játékiparnak. Társalapítója és egyben ügyvezető igazgatója a játékfejlesztéssel és terjesztéssel foglalkozó Valve vállalatnak, amely olyan meghatározó címeket tolt ki az ajtón, mint a Half-Life sorozat, Counter-Strike, Portal stb. A Valve másik húzóágazata a játékfejlesztés mellett a Steam nevű digitális tartalomterjesztő és -kezelő megoldás és a köré épített infrastruktúra.

Newell számítógépekkel, szoftverekkel és játékokkal kapcsolatos véleményét pályafutását figyelembe véve dőreség lenne teljesen figyelmen kívül hagyni, így érdemes elolvasni, hogy miről beszélt tegnap egy színpadi interjúban, ahol is Ed Fries, a Microsoft egykori, játékkiadásért felelős alelnöke kérdezte.

Minket első sorban a linuxos tervei érdekelnek, ezért nézzük, hogy azzal kapcsolatban mint mondott a szakember. Newell az interjúban megismételte már többször idézett, sommás véleményét a Windows 8-cal kapcsolatban:

I think Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space.

Newell úgy hiszi, hogy a Windows 8 katasztrófa lesz mindenki számára a PC-s világban. Szerinte a Linux-ot hátráltató legnagyobb probléma a számítógépes játékok, pontosabban azok hiánya Linux-ra. Azon vannak, hogy a Steam-en keresztül beszerezhető 2500 játékot a lehetőségekhez képest ugyanolyan egyszerűen lehessen futtatni Linux-on is [mint más platform(ok)on].

A részletek itt olvashatók.

Hozzászólások

Megjohogy ezt mondja, amikor a win8-al megjelenik egy konkurens disztribucios platform(a microsoft sajat app store-ja), amibol persze a Valve nem reszesedik. :)

Olyan pletykák, találgatások is voltak, hogy a Valve belépne a konzol piacra. Ha saját konzolt csinálna, akkor nyilván jobban járna anyagilag, ha azon Linux futna, mintha mondjuk valami prop. OS, ami után licencdíjat kéne perkálniuk. Szerintem ez egy teszt lesz, hogy mit lehet kihozni a Linuxból - feltehetően mozgolódni fognak az NVIDIA-nál és az ATI-nál is -, aztán ha a pilot azt mutatja, hogy ebből lehet valami, akkor arra később lehet üzletet építeni. Akár egy előbb említett saját konzolt is.

--
trey @ gépház

A sok és népszerű játékra a Valve a garancia.
Viszont ha az adott konzolon a CS mellett elfut a böngésző, egy levelező kliens esetleg valami chat program is, és még az Android Play-ről is lehet ezt-azt letölteni, az komoly versenyelőny lenne. Nem véletlen, hogy készül az Internet Explorer Xbox-ra.

A sok és népszerű játékra a Valve a garancia.

Maganak a Valve-nak nincs sok jateka, az hogy a tobbi fejleszto kiadja-e linuxra is a jatekat nem rajtuk mulik. Ha vegignezed a steam-en a jatekokat a Mac-re valo portolast se leptek meg sokan, pedig az azert nagyobb es valoszinuleg fizetokepesebb piac a linuxosnal.

és még az Android Play-ről is lehet ezt-azt letölteni

Lasd az elso hozzaszolasomat. Pont az lenne a jo a Valve-nak ha minnel kevesebb konkurense lenne a platformokon, igy ha ok dontenek biztos hogy nem raknak be a steam melle meg a google play-t is...

jo, es?

A kerdes az volt, hogy sok van-e vagy sem. Nem pedig az, hogy mivel mennyien jatszanak. Az egy masik tema.

itt tobb van mint 11

Igen, mondjuk az mar nem olyan rossz: 16,4% (1647 jatekbol 270 Mac-en is elerheto - van olyan ami csak ott?). Ez a tobb mint 16% soknak szamit("Ha vegignezed a steam-en a jatekokat a Mac-re valo portolast se leptek meg sokan, pedig az azert nagyobb es valoszinuleg fizetokepesebb piac a linuxosnal.")?

Tehat korulbelul 6(?)% reszesedessel biro Mac-hez tarsul egy 16,4%-nyi Mac-es jatek a steam-en.
Mennyit portolnanak a ~1%-os linuxra? Mar meglevo jatekokat fognak-e, vagy csak az uj jatekoknal fognak elgondolkodni, hogy megeri-e? Nekem ilyen kerdesek jutottak eszembe hirtelen.

Szerintem ez egy öngersjesztő folyamat lesz. Ha van Linuxra steam, akkor a Linux terjedése felpöröghet, ha a Linux felpörög és Steam is van, akkor a fejlesztők meg portolni fogják majd a játékaikat. Tetszik, vagy sem, egy desktop OS terjedését a játékok segítik legjobban. :)

Szinte csak itt hívják még így. Azért ezt linkeltem a számtalan oldalból, mert itt meg is említik a Gabe Newell nevét, valahogy így:
"The team at Microsoft who ported Doom to Windows was started by Gabe Newell, who later co-founded Valve Software and developed Half-Life, and headed by Alex St. John, the creator of the DirectX specification."
Azóta az a bizonyos videó is ezerszer fel lett téve a netre: http://youtu.be/Mni7B4H33OE
--
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Azt se felejtsük el, hogy a mac-ek többségében azért nincs valami bika GPU, legalábbis az apple.com-on a mac pro-nál az 5870 már extra. (ami már most -2 generáció)
Nem azért mondom, az 5770 is elég lenne a legtöbb játékra, de ha a legújabb modellben sem lehet ennél nagyobbat választani, akkor a jelenlegi felhasználók többségénél ennél még lényegesen rosszabb van.
Arról nem is beszélve, hogy a Mac felhasználók többsége laptopot használ, nem "PC"-t. (Vagyis még gyengébb hardver)
Tehát a nagyobb neveket egyszerűen nincs értelme portolni, mert a felhasználók kb. 90%-nál élvezhetetlenül futna.

A Linuxnak ilyen téren nincs hátránya, ugyanaz a vas lehet alatta, mint Windows alatt. (Ami a gamereknek természetesen már megvan.) Ez azt is jelenti, hogy az átállás is sokkal könnyebb Windows-ról, ha megéri váltani.
Ezeket a tényezőket figyelembe véve szerintem legalább akkora érdekeltsége lesz a fejlesztőknek Linuxra portolni, mint Mac-re.

------------------
My Open-Source Android "Projects"

Magáról az oprendszerről nem akarok nyilatkozni, nem volt vele különösebb baj.

De az UI egyszerűen nem praktikus _asztali_ gépre. Táblán biztos elég menő lehet, ahhoz viszont nem volt szerencsém.

Félreértés ne essék, volt alkalmam 2 héten keresztül, napi 10-12 órában nyúzni a Win8-at, de ha valamit 100+ óra nettó használat során nem sikerül legalább megszokni (ne adj' Isten megkedvelni), akkor ott baj van. Ráadásul elég nyitott is voltam rá, hiszen eleve egy csempés Win8 app fejlesztői tanfolyamról van szó.

http://www.kickstarter.com/projects/ouya/ouya-a-new-kind-of-video-game-…
Ha ez tényleg akkora siker lesz mint várjuk, akkor elmonhatjuk, hogy a kis robot nagyon tökönrúgja a redmondi mamutot, és a microsoft kezdhet rohangálni mint mérgezett egér stelázsiban, ugyanis a játék/konzol piacon is nem kicsit megekrülhetővé válnak. Elsősban a berobbanó trend az, ami elképesztő pénzt vesz majd kia zsebübkől 2 év alatt is, és ami még rosszabb: teljesen alávág az xbox/game for windows hegemóniának.
A metros w8 egy igen rossz válasz a részükről, és alapvetően kockáztatják a cég meghatározó erejét/jövőjét.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a céget már csak a Desktop windows/office tartja el főleg, ha ott baj van, negativba csúszik minden mérlegük.
A sérülékenyésg egyértelmű, hisz a 6,2 milliárd dolláros veszteség meglátszott, és minden további ilyen/hasonló tétel csak négyzetes hatású lehet.
Szóval popcorn+cola mert szvsz jövő ilyenkor már SB utódjára kötünk fogadást egy ilyen szálban :))))
--

Nem a google-microsoft párharcra gondolnék, mert az android ereje főleg abban rejlik, hogy ha te mint garázscég kitalált valamit az androiddal olyan eszközt kapsz a kezedbe, amivel a világ élvonalával is versenyre kelhetsz.
Tehát a google fő fejlesztő, és háttér cégként van jelen, amelyik egyengeti a droid útját, de mögötte tengrnyi gyártó/kis cég/fél világ van.
Nagyon rossz, ám de szemléletes példával: A microsoft igy győzte le világot: garázscég volt, de volt egy DOS ami akkor pont ilyen fegyver volt.
A nagy lomha, és ipari mennyiségű pénzzel működtetett sruktúrája nem tud reagálni egy ouya féle innovativ elképzelésre. Olyannyira nem, hogy 2-3 év folyamatos "akarat" ,és nagyon sok milliárd dollár után kidob egy WP7-et, és kezdi újra a wp8-al a csúfosan megbukott mobilpiaci próbálkozsát.
Én a kis robot alatt az innvoativ fejlődést megolajozó eszközt értem, és szemléletet, ami már meglehetősen túlhaladta azt, ami Ballmerék fejében él.

--

xbox/games4win hegemónia törés alatt meg azt értem, hogy bárki bagóért vehet egy oylan eszközt ami egy igen kiforrott platformú játékkonzol, amire sokkal olcsóbbak/ingyenesek a játékok (nem úgy mint az xboxra), és ha kis cég vagy is, te is fejleszthetsz olyan játékot, amit tablettől/telefonon/konzolra is megjelenhet EA/Ativison kiadók megkerülésével, és a jellemzően AAA-s játékok fejlesztési költsége nélkül, és rájön a játékos, hogy nem kell neki xbox360-720 400 USd-ért,10 usd/játék költség+ live előfizetés, vagy PC windows-al ahhoz, hogy jót játszon.
Ez az a szemlélet amitől félnie kell!
A droid nagyon súlyosan alkalmas a mobil/játékkonzol/média center/okosTV piac letarolására, és az ipad egyetlen esélyes kihivója.
Szóval a PC-s w8 ebből a szempontból halottnak a csók, ha a jövö microsoftját épitgetik...
--

Valóban, a HC gamer minden FPS-t ki akar sajtolni a játékból, szvóal költ a gépre igen rendesen.
Viszont ez a közösség nem elég nagy ahhoz h. komplett műfajokat eltartson a PC-n.
Mert amig a blizzardnak érdemes WOW-ot fejelsztenie PC-n, mert annyi felhasználó van, addig egy FPS-nél már nem ez a helyzet.
Ha PC-n csak a HC gamerek fognak FPS-t tolni, akkor igen hamar kihal a műfaj, és teljesen átmegy a konzolokra. Ennek nagyon világos jeleit látjuk.
Szvsz pár műfaj megmarad pc-n a bill/egér kombó miatt, de pl. az pc+FPS erősen a kihalás irányába indult el.
--

Ne feledd, hogy amit manapság fps-nek hívnak, az minden csak nem fps. Shooting van benne a legkevesebb, de cserébe vannak benne átugorhatatlan cutscene-k, checkpointos mentés (ami néha jó), konzolemulátorral futtatott gémek, és olyan scriptek, amiken csak ámulni tudok: http://blog.fisher.hu/index.php/2011/10/31/b3-lol-deadly-fart/ Egy mai fps semmiben se hasonlít a dúmra, ahol egy shotgunnal le lehet irtani az összes gonosz gurnyákot. Manapság lőni kell - végül is mindegy hogy hogyan meg mit -, majd a végén meg kell nyomni az E (vagy az F) gombot (esetleg őrült tempóban kell csépelni) és győztél. Nemsokára már csak a gombot kell megnyomni és győztél :D Ja és persze a további lövöldözés helyett édi kis filmecskéket lehet muszáj nézni jutalomként.

Viszont ahogy írtam, mintha terjednének az f4p fps játékok, amik egyrészt hosszabb távú bevételt termelhetnek, másrészt meg - egyelőre - nincsenek tele felesleges ostobaságokkal.

A hardcore gamereknek már egy jó része régen konzolon nyomja. A komolyabb PC-s piac elég rendesen beszűkült néhány játékkategóriára (pl. stratégia játékok). Ha nem jött volna a casual játékosok hada, és nem lett volna ez az indie boom, akkor a PC-s játékipar jó nagy bajban lenne, úgy 4-5 éve.

Hát nemtom. Én azt látom, hogy a kiadók erőltetik PC-n is a konzolos fílinget(*), ami mondjuk egy FPS esetén elmebaj. Szerencsére konzolra is van segítség (http://gizmodo.com/223963/xcm-xfps-xbox-360-keyboardmouse-adapter-in-ac…), de ha már van egy monitorod, egered, billentyűzeted, meg egy PC-d, amire ráírták hogy ikszboksz... akkor most mi is van?

A kiadók próbálják lenyomni a gamervilág torkán a konzolt, mert arra jelenleg még(?) macerás(?) a törés (beszerzése?), míg PC-re nem egyszer könnyebb telepíteni a törött játékot mint a hivatalost. Viszont el kell adni a AAAA pénzen legyártott sok szemetet. Najó, ez utóbbi lehet hogy túlzás :D

*) elmebajos irányítás, csőpályák, amiben rohanhatsz előre, meg a 3rd person view, amit legutoljára a Dead Space-ben tudtam elfogadni, de pl. a Jövő Zsoldos annyira kétségbeejtő lett, hogy még csak végig se játszottam.

Ja, és közben meg mintha szaporodnának az f4p játékok, amik különösebb csicsa nélkül adják (fps esetén pl.) az önfeledt gyilkolászás örömét. Én már hetek óta kb. csak a Blacklight Retributionnal játszom, és még nem unom :D

ezektől a csőpályákól hülyét kapok. Tipikusan gow3, moha. Semmi szabadság, és a legtöbbször az animációkat huszadik újrajátszára is kötelező megnézni.
Plusz 3-4 óra a játékidő. Köszi nem.
Vagy kiderül h. a főhős meleg (mass effect3!(Holly shit!))
Nekem a játék már a fallout3 szabadsága, ha ezt nem tudja, szóba sem kerülhet.
A legtöbbnél gyakorlatilag már csak a tűzgombot kell nyomkodni. A rage pl. ezért volt nekem elképesztő csalódás. Egy k. jó, és korszakakotó játék lehetett volna a méretei, és a grafika miatt,de sajnos minden igéretes lehetőséghez képest abban is csak egy irányba lehet menni.
--

ME3 meleg főhős? Mivan? Vagy nem figyeltem, vagy te olvastál össze minden hülyeséget, mert egyértelműen homoszexuális csak akkor lehetsz, ha női karakterrel vagy, és akkor is inkább csak ha nem importált karakterrel tolod (mert akkor már vannak kialakult szálak jó esetben).
Rage: miért volt csalódás? Az ID korábbi játékai sem a választás szabadságáról szóltak. Nem is értem ezt a nyavajgást, egy fps-nek nem követelménye a nemlinearitás. A változatos játékmenet lehet az, de simán lehet egy lineáris játék is jó (lásd Lost Vikings, szívesen játszanék a 3. résszel).

Szóval szerintem nem a játékokkal van csak baj, hanem a fejekre is ránőtt a nosztalgiafaktor. Nálad meg úgy látom egyfajta játékot akarsz látni minden játékban, és az persze nem fog menni.
----
India delenda est.
Hülye pelikán

Az ME3 meleg főhősét valóban olvastam.
Az egyféle játék részét viszont én nem értem annyiból, hogy ha van a távolban egy település miért nem battyoghatok el oda, ha van egy ház a pályán miért nem mehetek be, stb...
Az ID játékai valóban nem erről szóltak, csak valamikorez még elég volt, most már inkább ciki. És attól h. a moha is csőpályás, meg a rage is, még nem lesz szerethető számomra ez a divat. És pont az ID nagysága előtt meghajolva gondoltam azt, hogy ha valaki akkor ők ezt felismerik, és szakitanak ezzel. Pláne, hogy a bethesda keze könyékig bennevolt, ők meg pont nem erről a szabdságról hiresek.
Amikor megláttam kik csinálják a rage-t egyből reménykledni kezdtem, hogy egy kvázi falloutot kapunk egy lengendás játékmenettel, storyline-al, grafikával,félelmetes szabadsággal ami játéktörténelem lesz.

Ehhez képest a feszti körkép előtt sétálva bemehetek egy ajtón (a másik szkriptelve fog kinyilni ha megnyomok egy kapcsolót q2 stilusban), ahol ritka bugyuta "ellenségnek" (inkább vicc) hivott texturákat kell leöldösni. Ráadásul gyűgyölöm a járműves pályákat, itt meg versenyezzek is.
A rage-el nagyon leszerepelt nálam az ID. Lehet h. a 90/2000-es évek császára volt, most középkategória se...:/// egyébként van egy eladó xbox-os rage-em. (én hülye megvettem)
--

Amúgy abszolút igazad van, hogy a rage csalódás, én nem játszottam vele, ki se próbáltam, mert sejtettem, hogy ez lesz, márhogy az id nem fog elszakadni a gyökerektől, és a review-k és videók igazolták a sejtésem. Manapság már nem erre van igény. De nézz meg egy HalfLifeot. Az is teljesen cső, és mégis jó, mert van nagyon király sztorija és értelmes karakterei. Szóval azzal, hogy valami cső, önmagában még nem írta le magát. Nem minden játék az exploringról szól (sőt, igazából a céltalan bóklászás nagyon is rétegtevékenység).
----
India delenda est.
Hülye pelikán

Nekem pont a hl2 széria maradt ki, szóval fogalmam sincsen mennyire cső.
Egyébként a rage tényleg szemet gyönyörködtető, és tényleg történelmi játék lehetett volna.
Ha már itt tartunk: Az alapvettő hülyeség az, hogy egy szerepjátékot hogyan lehet egyirányú FPS-é erőszakolni, amikor egy szerepjátékban pont az a lényeg h. kóborolj/felfedezz tapasztalati pontért akciózz.
Az nem szerepjáték, hogy bemész a cső egyik végén, lehentelsz mindenkit, és kapsz 700TP-t ha kijössz a másik végén...

--

Nem erőltetik, csak a nagy részük konzolra optimalizálva készül (megjelenítés, irányítás, stb.), amit nem fognak egy jóval kisebb piac miatt újra megírni nulláról, csak portolnak.
Semmi nincs. Az attól még egy XBox. :)

Nem amiatt tolják elsősorban a konzolt, mert azt nehezebb törni, hanem azért mert arra könnyebb optimalizálni, mint a millió dzsunka PC-re.

A F2P-nek nagy előnye, hogy ott nem elég, ha letolod a gamer torkán a játékot, és kifizetteted vele az árát, hiszen itt tényleg minőséget kell kapnia, hogy magas értéken álljon a két bűvös mutató, a retention rate és az ARPU. :)

Egyébként érdekelnének a működési tapassztaslataid.
Feleségemnek lenne, ő imád az ágyban fekve játszani ilyenekkel, most a tabletet nyúzza napi rendszersséggel. Nagy spiler a leányzó. Pc-n csak a Tremuloust tolja neten.
Szóval neki főnyeremény lenne. A felhasználás tehát ágyban lustálkodós, cc: egy évben egyszer szállitás/utazás közbeni használat.
--

Életem első Nintendo-ja - amit kb. 10 évesen kaptam - egy darab szar volt. Egy hét után leesett a fémborítás az elejéről. Technocol Rapid-dal (akkor még szipuzni is lehetett vele) vissza akartam ragasztani. Vissza is ragasztottam, de mindig leesett. Lehet, hogy Palma Tex-szel kellett volna.

Nagy csalódás volt az nekem, mert akkoriban fél évig nézegettem a boltokban, mire megkaptam. Emlékszem, hogy az ára apám fél vagy egész havi fizetése volt.

--
trey @ gépház

Ja, vagy aki '84-ben játszott Commodore VIC 20-on hat, falapra erősített kapucsengő kapcsolóból gyártott gamepad-en ugrabugrálós játékot, ami egy vár falán játszódott és alulról néha lándzsával böködtek felfele. Csak már nem tudom mi a játék neve és nem is találom, pedig régóta kerestem.

--
trey @ gépház

Azaz.
Nálunk a vége az lett, hogy szét lett szedve a joy, konkrétan a felső része leszedve, és
mint a gamepad-en úgy nyomkodtuk az érintkezőket közvetlenül. Ha nagyon izgalmas volt a játék
utánna nem ártott vissza hajlitani a fém érintkező lemezkéket :D
Manapság már nem is tudják mit jelent a fél napi könyörgés a Tv-ért,
hogy játszhass egy kicsit:))) (ami jó esetben már egy szines TV volt. :)
--

Egy Junoszty-on játszottunk, az volt a monitor. Meg 40 centiről néztük a fekete-fehér Videotont, aminek olyan sugárzása volt, hogy az ember haját bevonzotta :D

Sok szemüveges ember azoknak az időknek köszönheti a szemüvegét.... :(

--
trey @ gépház

Én a szerencsések közé tartozom. 12 éves korom óta tízen órákat ültem a C64+Junoszty kombó előtt, azóta sem nagyon változott, csak mostanra Mac+monitor lett belőle. Elmentem négy-öt éve egy szemészhez, hogy ugyan mondja már meg, hogy mikor fogok megvakulni. Teljesen tökéletes állapotban van a szemem. Szerinte az lehetett, hogy mivel fiatal koromtól kapta ezt az extrém terhelést a szemem, így alkalmazkodott hozzá. Nem tudom, hogy lehetséges-e ez, de tény, hogy eddig semmi baj nem volt a 38 év alatt a szememmel. Remélem egy darabig még így is marad! :)

Ami otthon van kütyü mennyiség....
Az én gyerekeim már csaltakozókkal a hátukon születnek, kigúvadt szemekkel, vékony hegyes
gépelésre alkalmas újakkal, és amig nem tanulnak meg járni/ugrani/oldalazni/és az óvoda homokozójában campelni, addig csak point&click módon lehet majd irányitani őket.
Alap skillek lesznek a fényérzékenység, mert alkalamzkodtak a sötét szobához, immunitás
a pizza mérgezésre, és eleve beépitett stracraft pályákkal jönnek a világra 7. szintű cleric -ként (neverwinteres fertőzés genetikai deformációjaként) magas speech értékkel, hogy anyával szemben is lehessen igaza (ezt nem tőlem örökli),de soha a büdös életben nem fog tudni nyakkendőt kötni tükörből/másnak mert az már a 3rd person mode, nem FPS nézet
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
--

Ne nevess :DDD Az én fiam miatt a szemészek konziliumot rendeznek, hogy miért lát mindig célkeresztet, cserébe a egy köpéssel lövi le a repülő legyet,
miközben azt mondja: Headshot, mo-mo-monster kill!
A homoksüti sütés how_to_burn_homoksüti.html leirás, és két spektrum TV-s főző
műsor nélkül esélytelen, de a homokvárat is a piszkos munkák alapján csinálja majd. természetesen az ovis vitákat sniperrel intézi higgadtan (elvégre jó nevelést kap), vagy hirtelen felindulsából shotgun, rocketjump is szóba jöhet! Neki nem jegyei lesznek az iskolában hanem frag-ek, és az érettségi tournament -ben is komoly helyezése lesz. Talán mondanom sem kell, hogy bárhová be tud majd szivárogni,
és bármit rábizhatsz végrehajtja (akár a világ megmentését is), ha van elég medic pack az utcán, és mana a varázslataihoz!
:DDDDDDDDDDDDDDDD
--

Egen, csak van, hoyg megnyitom szerdan, elkezdem, aztan csak szombaton folytatom. Viszont addig a mar olvasott koze is bekerulhet uj. Ezert szoktam, hoyg vegigolvasom es utana frissitiem a "#new" vegzodessel. Valaszolni meg ugy szoktam, hogy megnyitom masik lapon, hoyg az eredeti maradjon itt (valasz utan is frissiti, de akkor nem is jeloli, mi a friss)

--
http://www.micros~1

Visszaolvasva, tényleg kissé zavarosan fogalmaztam.
Minden 1-2-3-4 milliárdos tétel halmozottan tovább rontja az előző tétel miatti deficitet. Amit most ütött lyukat a 6 milliárd, azt legközelebb már 3 milliárd is igen látványosan tágithatja tovább, és utánna már 1 milliárd is nagyon durva gondot okoz. Ilyesmit láthatunk a Nokiánál, egyfajta önbeteljesitő+öngerjesztő ördögi kör minden negyedév.
Ebbe kerülhet a microsoft ha csúnyán alakul a w8 fogadtatása. (2db minuszos negyedév már tendencia, amit egyre nehezebb megforditani. )
--

Az miért is baj? A hőskorban a disztribúciós portálok nagy része, ennyit hagyott nálad és 70%-ot nyúlt le (BigFish, EA's Pogo.com és társai)?! Volt olyan retail publisher, aki 15%-20%-ot(!) akart adni egy dobozos játék esetén. Az Apple volt az első, aki 30%-ot akart csak magának a bevételből. Szerencsére ez lett a standard árazás azóta. Soha rosszabbat!

Könyves hasonlat következik:
Elbaszok kurvasok időt és pénzt egy könyv megírására, példaprogik megírására, tesztelésére, etc, majd a bolt közli, hogy a magasan kvalifikált munka miatt amit ők végeznek (aka. raktár és pénztárgép kezelése) ő KÉNYTELEN lenyúlni könyvenként ezerre, úgyhogy legyek szíves ne 800ért reklámozni. Ja, én reklámozok, nem ám ő kirak plakátot, a bestseller polc meg külön pénz.
Normális? Elvégzem a költséges és rizikós (mi van ha senkinek se kell a könyvem?) munkát ő meg a fix de alacsony kiadású boltjában akkorát sápol, mintha drogot árulnék és ő kerülne börtönbe miatta.

Update: http://www.codinghorror.com/blog/2012/07/coding-horror-the-book.html
Tanulságos.

Szerintem nagyon nem jól látod a helyzetet. Mi kis játékfejlesztőként a saját oldalunkon pár darabot tudunk csak eladni a játékainkból, bármennyire jók, vagy rosszak azok. Tételezzük fel, hogy egy Androidos játékunkat kiarkom $0.99-ért a weblapunkra. Egy év alatt eladok belőle jó esetben 1000 darabot, ha vért pisilek. A bevételem 1000x$0.99-bankártya tranzakciós díjjak. A bevételem $900 . Ugyanezt a játékot, ha kirakom az Amazonra, vagy a Google Playre, akkor eladok egy év alatt 100.000 darabot. Megtartják a 30%-ot, így darabonként $0.69-t kapok. Az $69k éves bevételt jelent. Szerinted melyiket választom? Csak az gondolja, hogy saját maga is el tud adni annyit, amennyit az app store-okon keresztül elad, aki még soha nem próbálta. :)
Csak a példa kedvéért írtam Androidot. vannak tapasztalataim Windowsos és Mac-es játékokkal is. Ugyanez a helyzet. Szóval én vígan odaadom a 30%-omat, ha ez megsokszorozza a bevételeimet.

"Half Life"

A Half-Life-t kötőjel nélkül írni is elég katasztrófa.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Hasonló bölcsesség ugyanettől az embertől: "the next version of Photoshop should look like a free-to-play game".

Igaz, a "Kung-fu pandát" is szeretjük, aki ugyanúgy egy "big fat" :)
Csak véletlen a WoW-os panda téma, de a direkt gamereknek szóló Gamespot videó alatt az első hozzászólás most éppen ez:
"If Steam achieves to move all the games from Windows to Linux then the same minute I will move to Linux. It is sad that the industry is being holding back due to some stupid operating system."
--
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Úgy látszik, hogy az összes komolyabb saját disztribúciós csatornát üzemeltető fejlesztő telepakolta a nacit a W8 app store-tól. Most éppen Rob Pardo sírt egy sort a Blizzardtól, hogy nekik sem jön be a Windows 8. :)

A OEM hw gyártók már morgolódtak a surface miatt, ha a nagy SW stúdiók berágnak az nagyon sokba lesz az m$-nek...
--

Egyedül az EA-ra nézve veszélyes még nagyon a Win8 app store az Origin miatt. Az összes többi szoftverfejlesztő és publisher örülni fog neki, hogy kap egy közvetlen terjesztési csatornát a felhasználókhoz. Itt inkább a nagyon nagyoknak van vele baja, akik a piac nagy részét uralták eddig (Steam, EA Origin, WOW), akiknek így meg kell majd küzdeni a kisebb, de több innovációt bevállaló fejlesztőkkel, akiknek eddig az volt a gondjuk, hogy nem volt meg a lehetőségük normálisan eljuttatni a játékaikat a végfelhasználókhoz. Magyarul ezzel a kicsik piacot vesznek el a nagyoktól, mint ahogy ez iOS-en és Androidon is történt.

Az lehet, de baromira megváltoztak az igények is a 20 évvel ezelőttiekhez képest. Ma már a digitális terjesztés maga alá gyűrte a dobozosat és ehhez a legjobb megoldás az ilyen, op. rendszer szinten megvalósított app store, mert így mindenkit el tud érni és mindenki el tudja érni. Jó a fejlesztőknek is és kényelmes a felhasználóknak is. Én drukkolok az MS-nek, hogy összejöjjön a Windows 8 sikere, pont az app store miatt.

Tehat a 30 euros [insert new blockbuster's name here] melle fizessek kulon az ms-nek is meg 10et, mer a kurvanagy, de kihasznalatlan azure-jabol letoltok 2 gigat egyszer, mikozben ezt a kiadotol vagy Steam-rol 30 ajroert is megtehetnem?

Kulon fogadnek arra is, hogy regisztralni Live ID-val lehet majd csak.

Kulonben is, legjobb az lenne, ha iso-t felbasznak torrentre, hagy hostolja a sok gamer, CDN-re se kell kolteni, s a jatekot a BF mintajara in-game loginnal tudod tolni, amihez kotott a payment.
Kell a game? Reg, pay(pal), telepito leszed, telepit, login, jatszik, seedel.

Elárulok neked egy óriási titkot: régebben, a dobozos játékok esetén, ennek a sokszorosát fizetted ki a terjesztőknek és a kiadóknak. Az nem fájt?! :)
Egyébként a játékot akkor is €30-ért kapnád, ha nem lenne a képben az MS, mert ha ennyiért eladható, akkor ennyiért fogják adni.

+1, de hogy is mondjam... valahol ő is megérthető. Meg is mondom miért.

Sokan azt szeretnénk, hogy a Linux mint platform egy jelentősebb részt képviseljen desktop környezetben, ide pedig egy nagyon jó út lehet a Steam. Ha a Canonical képes lesz az Ubuntut célba juttatni és az átlag felhasználónak is megfelelő rendszert alkotni. A Unity ehhez egy teljesen jó irány. De, hogy meghatározóbb lehessen, teljesen el kellene szakadni a Gnome gyökerektől (alapoktól), változatosabb hardvereken kellene tesztelni a rendszert és több erőforrást fordítani a bugok javítására, illetve azok javítva maradására (meg még egy csomó másra is).

RMS szerintem igazából meg szeretné ezt a folyamatot kerülni. Azt akarja, hogy aki fejleszteni szeretne Linuxra és sikeres akar lenni, annak kötelező legyen szabad szoftverként kiadnia a terméket, mindenféle drm és hasonszőrű hülyeség nélkül, különben a közösség kiveti magából. Ezért is írja azt, amit.

Ha mélyen magamba nézek és elvonatkoztatok a valóságtól, akkor úgy érzem, hogy igaza van. Maga a szabad szoftver, mint eszme volt a gyakorlati előnyök mellett az egyik legmeghatározóbb érv hogy megismerkedtem a Linuxszal. Lehet választani. Vagy népszerű és talán meghatározó rendszerré válik a Linux desktop piacon, vagy ragaszkodunk az elveinkhez és nem engedünk "bűnös" szoftvert közénk. Egy ideális világban, nem rejtegetünk egymás elől algoritmusokat, leírásokat, technikákat, hanem megosztjuk azokat és mindig az csinál belőle jobb alkalmazást, aki tehetségesebb / szerencsésebb / jobb ötlete volt..

A kérdés adott. Vagy az elveket feladva belátható időn belül elterjed a Linux és színesedik a desktop piac vagy újabb 20 évre mérési hibahatáron belül mozog majd a platform részesedése, de nem csorbulnak az elvek.

"Egy ideális világban, nem rejtegetünk egymás elől algoritmusokat, leírásokat, technikákat, hanem megosztjuk azokat és mindig az csinál belőle jobb alkalmazást, aki tehetségesebb / szerencsésebb / jobb ötlete volt.."

Ez szép és jó, csak egy ideális világban egy játék fejlesztési költsége sem kerül $10+ millióba. De amíg nem élünk egy ilyen szép, ideális (kommunista?) világrendben, addig fejlesztőként valahogy vissza kell kapni a költségeket és némi profitot termelni. ;)

Többek között ezért mondják Stallmanra, hogy elmebeteg. Az elvek olyan dolgok, hogy túlzásba lehet őket vinni. Ez az egyik. A másik pedig, hogy ezeket az elveket az emberek döntő többsége (és még a Linux userek egy erős hányada is) magasról lefossa. Eleve komcsi tündérmese a dolog (hiszen akkor a pék is megoszthatná velem a kenyerét ingyér, nem?), annyira elrugaszkodott a valóságtól, hogy a legtöbb emberben fel sem merül ilyesmi. Én örülnék, ha terjedne a Linux, mert lassan majd rendszert kéne vennem, és drága a Windows, de jelenleg használhatatlan az alternatíva.
----
India delenda est.
Hülye pelikán

A kenyeres analógia esetén inkább szerintem a receptről beszélhetnénk.
Arról, hogy megkérdezheted a péket, hogy mi a recept, mit hogy csinálj, és ő elmondaná.
Ha persze lusta/kényelmes vagy, vagy nem érdekel a téma, akkor továbbra is veheted az ő kenyerét, nem muszáj magadnak sütnöd.
-------------------------------------------------------------------------------
Az életben csak egy dolog a szép, de az épp nem jut eszembe.

Slackware Linux 13.37 | 2.6.39.3-janos

Hagyjuk már az analógiákat. Szoftver fejlesztéséhez valakinek kell egy gép, szoftverek (eszközök) és idő, ameddig azzal foglalkozik. Ameddig ezt az időt tölti, addig nem tud mást csinálni, ergo, ebből kell valahogy bevételt termelnie.

Akinek ehhez analógia kell, hogy megértse, az ne szólaljon meg sw dev témakörben.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Hagyd, kevesen értik azt, hogy pénz nem a nyersanyag ára, hanem pénzt azért fizetünk, hogy ne nekünk kelljen időt tölteni azzal, hogy azt a javat megszerezzük. Hiszen bárki nevelhetne csirkét, bányászhatna szenet, süthetne kenyeret, termelhetne búzát, írhatna szoftvert, de nincs ennyi idő a világon. Ezért pénzt fizetünk másoknak, hogy azt az idő az ő életéből menjen el. Ha egy bizonyos tevékenységet sokan tudnak elvégezni (sok ember életéből mehet el vele idő), akkor annak az ára bizony alacsonyabb lesz, míg ha kevesen tudják elvégezni, akkor annak az ára magasabb lesz. Ezért is keresnek relatíve jól a szoftverfejlesztők: ez egy nehéz szakma, kevesen tudják jól művelni, igaz sok kontár is van. És ezért keresnek alacsonyan az utcaseprők: ők könnyen helyettesíthetők. Alap közgazdaságtan.

BSD-k sosem voltak (es igazan nem is akarnak) jelentos desktop szereplove valni, slackware szinten nem az a disztro, amelyik a modern desktop igenyeket celozza meg. RHEL koszoni jol megell a szerver eladasokbol. Puppy, mint mainstream desktop OS? Arch? Peeerszeee... SUSE-nek nem tudom mennyi a jelentosege most, de szerintem mint desktop, elhanyagolhato.

Gobolinux? Na ne... meg poliverzum is letett a hasznalatarol :D

Ami a desktop vonalat valamennyire kepviseli az az Ubuntu meg az openSUSE.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Állítottam én, hogy ezt mondtad?

Annyit mondtam, hogy eddig is volt rájuk igény, és eddig is fejlesztették őket, eztán is lesz rájuk igény, eztán is fejleszteni fogják őket.

Nem tudok mit kezdeni ,,A jövő..." kezdetű mondatoddal. Én nem látok túl sok olyan folyamatot, melyek másmilyenek lennének, mint eddig.

Puppy linux felhasználó

Én már nem bírom ezt követni.
Gabe bejelentette, hogy a win8 fos meg különben is, az MS kitúr minket (mert irigy a profitra), ezért terjeszkedünk, nyitunk a Linux felé is (a win és a mac után).
Ebből olyan következtetéseket vontak le egyesek, hogy a win-es Steam megszűnik.
WTF, world?!