Partnerségre lépett az Adobe és a Google a linuxos Adobe Flash Player érdekében

Az Adobe ma blogbejegyzésben tette közzé, hogy szorosan együttműködik a Google-lel annak érdekében, hogy egy olyan új, modern API-t - PPAPI (kódnevén "Pepper") - fejlesszen ki, amely leválthatja az Adobe Flash Player által használt öreg, Netscape plugin API-t. Az új API célja az, hogy egy olyan réteget képezzen a plugin és a böngésző közé, amely elfedi a böngészők és operációs rendszer implementációk közti különbséget.

Az együttműködésnek köszönhetően az összes, a Google Chrome böngésző által támogatott x86/64 platformra - beleértve a Linuxot is - meg fog érkezni még ebben az évben a Flash Player "Pepper" implementációja.

Felmerülhet a kérdés, hogy mi lesz a többi böngészővel... A Mozilla úgy egy évvel ezelőtt kijelentette, hogy egyelőre nem foglalkozik a Pepper-rel. Az Adobe közölte, hogy a Flash Player 11.2 után kiadásra kerülő linuxos Flash Player böngészőplugin csak a "Pepper" API-n keresztül lesz elérhető a Google Chrome böngészőterjesztés részeként, önálló, közvetlen letöltésére az Adobe-tól nem lesz lehetőség.

Mi lesz akkor a Mozilla felhasználókkal? Az Adobe ígéretet tett arra, hogy a linuxos Adobe Flash Player 11.2 "nem-Pepper" változatához a kiadásától számított öt évig biztosít majd biztonsági frissítéseket.

A részletek itt olvashatók.

Hozzászólások

Nekem is az volt az első gondolatom, hogy de mi lesz a többi böngészővel, bár engem az Opera jobban izgat. (Arról már nem beszélve, hogy vagy másfél éve valahol valaki belengetett egy FreeBSD natív igéretet, de mintha nem találnám azóta se.)

Ezek szerint sokmindenrol. :) Bar sajnos ez a dolog linux alol pont elerhetetlen mert air sdk kell hozza amit meg megszuntettek, igy a linuxos flash szempontjabol irrelevans dolog.

Egyebkent a kerdest en forditva tennem fel, van-e olyan html5 vagy barmilyen bongeszoben elerheto keretrendszer ami a flash osszes feature-et nyujtja (koltoi kerdes).

Igazából "Adobe Air iphone application", "Flex mobile application", "top 10 flex blabla" keresésekre általában a tutorialokat, meg az Adobe honlapját hozta fel találatként. Tekintve, hogy nemrég keltem és még az első kávémat se ittam meg, nem mélyedtem bele nagyon :)

Viszont engem is érdekelne egy ilyen lista, kíváncsi lennék, hogy mennyire elterjedt ez a megoldás.

Btw, komplett buktát miből gondolod? Lehet látni valahol azt, hogy hányan töltötték le? (Ez is érdekelne).

Ha mást nem, akkor majd ott lesz az általam készített alkalmazás-család, ami megpróbálja kihasználni a cross-platformitást :) Csak jusson már rá időm! (Egy félig kész mobilappom már megvan, csak munka mellett nincs sok idő rá :(( )

"Btw, komplett buktát miből gondolod? Lehet látni valahol azt, hogy hányan töltötték le? (Ez is érdekelne)."

Onnan, hogy bementem az App Store-ba az iPhone-ommal és megnéztem. Tavaly ősszel jött ki, ingyenes alkalmazás, 0 csillag, 0 review.

Ez azt jelenti, hogy a kutyát sem érdekelte még ingyen sem.

A kérdés az, hogy van-e jobb példa ennél. Én - aki lassan 4 éve használok iOS eszközöket, nem nagyon hallottam ilyenről.

--
trey @ gépház

Ez azért nem feltétlen igaz! Nekünk is van olyan játékunk, ami simán készülhetett volna főállás mellett is, nem lett különösebben sikeres és mégis mondjuk Androidon csak a reklámokból van belőle havi 100k-150k Ft bevételünk. Nyilván nem egy lottó ötös, de sok embernek ez egy havi nettó fizetése Magyarországon. Ha egy kicsit sikeresebb appról van szó, akkor csak reklámból becsorog havi 500k-600k Ft és akkor még nem beszéltünk a fizetős verziókról, iOS-ről, vagy IAP-ról. Ha pedig beüt a "lottó ötös", akkor határ a csillagos ég. De ügyes marketing fogásokkal sokat lehet segíteni egy halott appon is. A kulcsszó pedig a cross-promotion minden mobil fejlesztő számára!

Nincs kedven hosszabban írni a tapasztalatokról? Mondjuk a Fairy Cubes kapcsán, arról már úgy is relatíve sok infót csepegtettél annak idején.
A fizetős vs reklámos, iPhone vs Android, és hasonló tapasztalatok nagyon érdekelnének.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Bocs, de csak a saját szakmámból tudok példát mondani. Az egyik nagy siker, ami Adobe Air 3-mal készült iOS-en, az a Machinarium volt. Ez vezette a bevételi listát iPad-en 2011 szeptemberében:
http://www.gamasutra.com/view/news/37237/TopGrossing_iOS_Games_Machinar…

Egy cikk a fejlesztéssel kapcsolatos dolgokról:
http://thenextweb.com/apple/2011/09/09/the-best-selling-ipad-app-on-the…

Mióta a Flash Builderbe bekerült az iOS natív export lehetőség, azóta -tudtommal - elég gyakori a használata. Nagyon sok esetben akár nem is tudod, hogy egy Flash-sel készült alkalmazást használsz.Meg ugye ott van az Adobe Air is. Szóval ha innen nézzük, akkor nem ritka. Természetesen a klasszikus értelemben továbbra sincs Flash iOS-en.

"Nekem az jött le, hogy FF usereknek öt évig foltozzák a 11.2-t,"

Magyarul nekik semmi sem változik. Ugyanazt a nem-Pepper verziót kapják mint eddig. 5 évig jár nekik biztonsági frissítés.

Akiknek valami változni fog, az a Chrome felhasználók. Nekik lesz Pepper változat.

"Ezután szerintem a Mozilla is jobb, ha elgondolkodik a PPAPI használatán, szvsz"

Nem kizárt, hogy újragondolják majd az álláspontjukat. Én ezért biztos, hogy nem váltok Chrome-ra.

--
trey @ gépház

Alap FF pluginom: Adblock, Flashblock.

Fash: csak ha nagyon muszáj. Értelmes tartalmat úgysem szolgáltatnak flashben (néhány videó esetleg).

Bár még mindig masszívan jelen van, de mostmár azért én is azt mondom, hogy elföldelhetnék a Flash-t.

Mondom ezt annak ellenére, hogy smartphone-on kellemesebb tapasztalataim vannak vele, mint a jelenlegi HTML5 implementációkkal.

...
amely elfedi a böngészők és operációs rendszer implementációk közti különbséget
...

Nagyszeru otlet.... barcsak eszebe jutott volna valakinek, hogy alkalmazzunk egy kozbenso reteget ami majd elrejti az implementaciot elolunk.< /szarkazmus >

Mintha egy ideje mar probaljak megoldani de ha jol tudom meg senkinek nem sikerult

Chromiummal vajon mi lesz? Ahhoz honnan lesz Flash Player?

Egyelőre nem tudjuk mi lesz. Azt tudjuk, hogy Pepper API-t fog használni. Az Chromium-ban is van. Tehát szimplán berakhatják akár a csomagkarbantartók a Chrome féle flash fájlokat a tárolóba, és Chromium magával rántja.

Amint fény derül, hogyan is gondolta ezt az Adobe, elkezdheti mindenki ezen törni a fejét. Addig is felesleges ezen rágódni.

Még egy érv a Chrome mellett. Bár jobban örülnék, ha a HTML5-re fókuszálnának minden téren, nem csak mobilon [cikk]. Én személy szerint nem vagyok nagy médialeső, inkább maradok az audiónál.

Hátdejómár...
Eddig volt az IE plugin, meg az összes többi. Most majd lesz IE plugin, meg Chrome plugin, meg az összes többi. Remek...

És mikor fog valaki elnézést kérni a Flash-ért? Nem akarok kártérítést, de egy bocsánatkérést elvárok. :D
(mint a háborús események után)