gumiszerviz a csúcson...

Elindultam felrakatni a nyári gumit a szekérre. A történet eleje őszre nyúlik vissza, amikor sok gumissal próbáltam szót érteni, de nem ment. Így kerültem ehhez a mostani céghez, jobb híján.

Hívtam őket, csak időpontra lehet menni. Hűha, begyűrűzött a pesti stíl.. tegnap adtak időpontot, ma 10 perccel előtte megjelentem a telephelyen. Viszonylag időben felálltam a szerelőállásra.

Elkezdték a melót. Ez azt jelenti, hogy nem csináltak semmit. Mindenki állt bambán és a másikra nézett. Gumicsere. Hol a kerék? Mondom önöknél, betárolva. Akkor a főnök szól, hogy kerestessem ki a titkárnővel a gumi raktári számát. Én?? na mindegy, kikerestetem. Jómunkásember elmegy, kihozza a kerekeket.

Főnök jön, először légkulccsal kicsavarta a csavarokat, majd nemes egyszerűséggel lerúgta a kerekeket az autóról. A negyedik keréknél én voltam a gyorsabb, elkezdtem kézzel lefeszegetni. Mondom nem szeretném, hogy szétrúgja a futóművet meg a kormánygeometriát, mire azt a választ kaptam, hogy ha ennyitől szétmegy, akkor már régen rossz. Szerettem volna erre adekvát válaszd adni, valami ilyesmit, hogy ekkora rúgástól a térdkalácsod biztosan szétmegy, de ha nem, tudok nagyobbat is, de inkább magamba fojtottam.

Fogja az új kereket, felfújja (kivételesen jó értékre, úgy látom, kiselefánt nem felejt). Látom, hogy a másik fickó a kocsi mellett térdepel, kezében a csavarral meg a kulccsal. Úgy gondoltam, gyorsítom az ügymenetet, felkaptam a kereket és odavittem hozzá, hogy amíg én cipelem, a főnök fel tudja fújni a következőt is, a fickó meg felteszi. Mondja a főnök, hogy de ne vigyem, hagyjam. Mondom így gyorsabb. De még centírozni kell, ne vigyem. Mondom HE?

Ha centírozni kell a kereket, minek térdel a fickó a kocsim mellett? Imádkozik vagy mi? És mit csináltak egész télen, miért nem centírozták ki a pangós időszakban a kerekeket (mint minden normális gumisnál)? Hogy miért nem mosták meg, azt már meg sem kérdezem.

Elkezdi a főnök centírozni, közben a másik emelőn levő kocsi tulaja nézi, hogy mit csináltak és elkezd érdeklődni, hogy miért van az, hogy három kereke egyformán kopott, a negyedik meg sokkal jobb állapotú? Jön a válasz csuklóból, hogy pótkerék volt fent. A fickó csak kérdezősködik, a főnök csak mondja a hülyeséget, egyszer megunja, és megnézi. Kiderült, hogy azért volt nagyon más az az egy kerék, mert fent felejtették neki a téli gumiját... Eeeeeeeeeez iiiiiiigeeeeeen!

Na itt elszakadt a cérna, már nem szóltam semmit, csak minél hamarabb végezzek. De hogy nem vagyok kompatibilis ezzel a gumissal, arra fel merném tenni Lézer Jani s8-asát...

Hozzászólások

Ilyenek ezek mesteremberek. Abban igaza van, hogy a futóműved a rugdosás során lényegtelen terhelést kap a magyar utakhoz képest. Itt persze ki is merült a dolog. Szerencsére elég sok gumis van mindenfelé, lehet válogatni.

Szerintem a legolcsóbb megoldás az, ha van egy téli meg egy nyári szett felnivel, és az ember maga cserélgeti otthon, max. fél órás meló. Persze ez csak akkor játszik, ha "alap" felnivel jár valaki, mint én. :)

akkor is lehetne téli meg nyári csereberét csinálni, ha nem alap felnivel jársz, mert akarnak neked olyat eladni. abban vannak kétségeim, hogy az-e a legolcsóbb, hogy van két szett gumi. Persze úgy nézve, hogy télen a télivel nagyobb eséllyel úszod meg a totálkarcsibácsit, akkor nyilván olcsóbb, de az a közkeletű vélekedés, hogy nem drága a téli gumi, mert addig a nyári nem kopik, nem teljesen igaz.

de két baj van a házi csereberével:
- hova teszed a másik garnitúrát?
- hogy lesz kicentírozva a kerék?

panel, 12. emelet. a terasz tele van:)

kereket mindig illik centírozni, nem csak terepezés miatt, hanem azért is, mert lehet, hogy nem egyformán kopott. rendes helyen a kereket kicentírozzák, felteszik, majd beállítják a futóművet, majd 1-2 hét múlva ismét ránéznek a kocsira. ezt én is túlzásnak érzem egy kicsit, de nálam egy évben egyszer van futóműállítás meg mindig centírozva van a kerék.

Nem tudom, ez a centírozás mi célt szolgál, de ez egy 11 éves Swift 1. Lehet, hogy az út simának tűnik, de nem garantált, hogy 2 mp múlva nem fogod úgy érzeni, mint mikor régen a vidámparkban felpattantál a remegős székre...

Viszont kicserélték a szintén 11 éves lengéscsillapítómat ingyen, a visszahívásos akció keretében, ami tök jó. Persze nem Lexust raktak be, úgyhogy a döcögés maradt, csak már biztonságosabb.

Mondjuk pont a nagyobb fogyasztás nem számottevő igazán, 0,5, max, de tényleg max, 1 L különbség. Igaz, ez elmegy légkondira is, ha van.

Szerk: egyébként tényleg azt szokták javasolni, hogy aki 10-15e / évnél kevesebbet megy, annak nincs értelme nyárit vennie, a télivel is el lehet biztonságosan közlekedni óvatosan. Főleg, ha a téli nem km alapú, hanem időtartamos, tehát X év alatt elöregszik.

És nem azt mondják, hogy jó télire is a nyári (mert nem), hanem hogy nyárra jó a téli.

ha már moving target: egy darab nyári gumi esetén sem triviális kijelenteni, hogy az jó.
legalábbis ha az általad felvetett, egymásnak ellentmondó szempontok mindegyike szerint értékelni kell.
mert ami csendes, takarékos, az nem tapad.
amelyik tapad rendesen, az biztosan nem takarékos és jó eséllyel nem is csendes.

Értem, hogy mit mondassz, de én nem azt állítottam a kezdő kommentemben, amit cáfolsz.

Ez már a nyárin belül oké, ha kategorizálod. Vegyünk egy-egy ugyanolyan kategóriájú télit és nyárit. A téli több lamellája _önmagában_ hordozza a megnövekedett menetzajt. A több lamella károsan hat a gördülési ellenállásra is. A téli lágyabb keveréke _önmagában_ jobban kenődik, ha meleg az aszfalt, mint a nyári keményebb keveréke.

térjünk vissza az eredeti hszedhez:
az, hogy hosszabb lesz a fékút, ha egyszerűen fent hagyod nyárra a télit, a tapasztalat szerint nem igaz. puhább anyag, jobban tapad. ugyanígy megítélés kérdése, hogy a kanyarodási tulajdonságai milyenek, mert az oldalfala lágyabb lesz, tehát kicsit csóválni fogja a seggét az autó, de jobban tapad, ezért jól fog kanyarodni.

Az igaz, hogy a téli jobban kenődik. Az is igaz lehet, hogy károsan hat a gördülési ellenállásra, ez alatt gondolom azt érted, hogy nő. De ha nő a gördülési ellenállás, akkor javul a fékút.

Szerk: vagy legalábbis sok téli gumira ez igaz, amit én írtam.

Én csak azt tudom írni amit tapasztaltam és amit olvastam a témában.

Ha kenődik, akkor nagyobb lesz a fékút, mert a keverék nem 30-40+-os aszfaltra lett tervezve, sokkal jobban kopik, nem pedig tapad. Ld. nagyon puha és kemény radír. A puha, ha végig húzod az asztalon, sokkal könnyebben csúszik a leváló darabkák miatt, mint a kemény, ami tartja magát.

Kanyarban szintén, "csúszik" az autó a lemálló gumin. Lehet, hogy nem túl pontos a megfogalmazás, de majd valaki kijavít.

Gördülési ellenállás viszont nem a keverék miatt nő, bár lehet, hogy az is szerepet játszik, hanem a barázdáltság miatt. Egy téli gumin ott vannak az igen pici vájatok is, amiktől tapad az autó a hóban, a nyárin csak néhány vízkiszorító van.

Persze az is lehet, hogy neked van igazad, most elbizonytalanodtam (belegondoltam a F1 lágy vs. kemény keverékbe. Hétvégén úgyis kezd).

ki mit ért kenődés alatt...

tegyük fel, hogy van egy überkemény gumid. ez azért nem tapad, mert olyan kemény a gumi, hogy az úttest mikroszkopikus egyenetlenségei sem bírják benyomni a gumi felületét.

Ahogy puhul a gumi (például azért, mert egy téli hidegre méretezett keveréknek egyre melegebb lesz az idő), úgy egyre lágyul, egyre több mikroszkopikus egyenetlenség képes benyomódni a gumiba. Ez adja a valódi tapadást. Ehhez képest a lamellák száma szerintem relatíve kicsi.

Ezért szerintem a gumik jobban tapadnak melegben. Ezt határolja pár tényező:
- ha túl meleg van, esetleg a gumi a szerkezetét is elveszíti és akkor már nem csak lágyul, hanem deformálódik is.
- ha nagyon kilágyult, jobban melegszik, amitől még jobban kilágyul, a végén felrobbanhat.
- attól, hogy a futófelület jobban tapad, a gumi egyéb teherviselő elemei nem lesznek stabilabbak, tehát az autót instabilabbnak fogod érezni. nekem ez tipikusan úgy jön elő, hogy kanyarban megcsóválja a fenekét az autó.

másik példa: sima stoplissal kövön pl. nem tudsz rendesen menni, mert nem tapad semennyire sem. de füvön igen, mert a fű lágyabb és képes belenyomódni a stopli.

ennyire azért nem málik egy kis melegtől a gumi, bár kétségtelen, hogy gyorsabban kopik. ami végülis mindegy, mert minden gumi jobban kopik a másiknál, amelyik jobban is tapad.

Nekem egy honappal ezelottig 4 evszakos pirellim volt, hoban alaztam a szar 30-al togymorgo teligumisokat. Baromi jo gumi volt, csak az egyik 8 eves gumin lett egy kis pukli, igy most mar nyari pirelli van. Annyi a baj a 4 evszakossal, hogy nyaron hangosabb a gumi. A magyarorszagi idojarasra szerintem tokeletes, telen amugy is jobban kell figyelni arra, hogy az utviszonyoknak megfeleloen vezessen az ember.

Ööööö, a nyári gumikat felnivel együtt tárolták le vagy levették a télit a felniről és feltették a nyárit?
A lerúgásnál az erő töredéke annak amit a futómű kap egy kisebb kátyútól. Ha ettől elállítódik a futóműved, akkor ritka ótvar. Mondjuk láttam olyant amikor a Szuzukiról lerúgta a gumis a lengéscsillapítót és a féltengelyt. A tulaj először lilult, aztán fehéredett, amikor megmutatták neki, hogy 3mm szétrohadt lemez tartotta a kocsi elejét.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

két garnitúra felnim van.
aki meg a rugdosást támogatja, annak nem ártana elgondolkodni azon, hogy milyen irányú erők felvételére tervezték a futóművet, milyet kap, amikor kátyúzok és milyet kapott most.

Szerintem ezek nem passzolnak, úgyhogy hagyni kellene a gumis "szakember" dicséretét.

Nem dicsérjük az embert, de tévedés azt hinni, hogy csak függőleges erők hatnak rá használatkor. Mi a helyzet, ha a gumi szélével érsz a kátyura?

Oké, nyilván paraszt dolog rugdalni valaki más féltve őrzött tulajdonát, akármi is az, ez nem vita téma. De baja nem lesz tőle.

próbálom vizualizálni azt a kátyút meg a belemenésemet, amelyik kátyú a gumi felső peremét üti meg... 215/50R17-es kerék, ez saccra olyan 67 centi magas lehet...

ha az alját rúgja meg, az sem tetszene, de abból valamennyit felvesz a lengőkar meg a szilentek és nem megy be a segédkeretre rögtön az egész. De a tetejét rúgta meg, ha bebicsaklik a gólyaláb, az 300k-tól felfelé indul a két első keréken. Ha meg a közepére megy az erő, akkor szétüti a féltengelycsuklókat, amit normálisan párban cserélnek 200k/darab a teljes féltengely.

Úgyhogy ilyen fél miller szintű mozdulatokkal ne pattogjon nekem, mert baj lesz.

Nem akarlak nagyon kiábrándítani, de egy parkolásnál, könnyebb padkázásnál, kis ívű, nagy sebességű kanyarokban pillanatok alatt a kocsi tömegével megegyező oldalirányú erők ébrednek keresztirányba. Ezt, meglazított kerékcsavarokkal, rúgással űberelni elég nehéz. A kerékcsapágy hosszirányba 10 tonnás erőket bír el, a futóművet tartó 25-20mm-es csapok úgyszintén.
Két garnitúra felninél meg mi a ráknak gumishoz járkálni? Szépen bezsákolja a gumit az ember, 2-3 havonta tol bele egy kis levegőt, és fél óra alatt lecseréli, ennyi.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "