Főnök jön, először légkulccsal kicsavarta a csavarokat, majd nemes egyszerűséggel lerúgta a kerekeket az autóról. A negyedik keréknél én voltam a gyorsabb, elkezdtem kézzel lefeszegetni. Mondom nem szeretném, hogy szétrúgja a futóművet meg a kormánygeometriát, mire azt a választ kaptam, hogy ha ennyitől szétmegy, akkor már régen rossz. Szerettem volna erre adekvát válaszd adni, valami ilyesmit, hogy ekkora rúgástól a térdkalácsod biztosan szétmegy, de ha nem, tudok nagyobbat is, de inkább magamba fojtottam.
Fogja az új kereket, felfújja (kivételesen jó értékre, úgy látom, kiselefánt nem felejt). Látom, hogy a másik fickó a kocsi mellett térdepel, kezében a csavarral meg a kulccsal. Úgy gondoltam, gyorsítom az ügymenetet, felkaptam a kereket és odavittem hozzá, hogy amíg én cipelem, a főnök fel tudja fújni a következőt is, a fickó meg felteszi. Mondja a főnök, hogy de ne vigyem, hagyjam. Mondom így gyorsabb. De még centírozni kell, ne vigyem. Mondom HE?
Ha centírozni kell a kereket, minek térdel a fickó a kocsim mellett? Imádkozik vagy mi? És mit csináltak egész télen, miért nem centírozták ki a pangós időszakban a kerekeket (mint minden normális gumisnál)? Hogy miért nem mosták meg, azt már meg sem kérdezem.
Elkezdi a főnök centírozni, közben a másik emelőn levő kocsi tulaja nézi, hogy mit csináltak és elkezd érdeklődni, hogy miért van az, hogy három kereke egyformán kopott, a negyedik meg sokkal jobb állapotú? Jön a válasz csuklóból, hogy pótkerék volt fent. A fickó csak kérdezősködik, a főnök csak mondja a hülyeséget, egyszer megunja, és megnézi. Kiderült, hogy azért volt nagyon más az az egy kerék, mert fent felejtették neki a téli gumiját... Eeeeeeeeeez iiiiiiigeeeeeen!
Na itt elszakadt a cérna, már nem szóltam semmit, csak minél hamarabb végezzek. De hogy nem vagyok kompatibilis ezzel a gumissal, arra fel merném tenni Lézer Jani s8-asát...
- bambano blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hozzászólások
Ilyenek ezek mesteremberek. Abban igaza van, hogy a futóműved a rugdosás során lényegtelen terhelést kap a magyar utakhoz képest. Itt persze ki is merült a dolog. Szerencsére elég sok gumis van mindenfelé, lehet válogatni.
Szerintem a legolcsóbb megoldás az, ha van egy téli meg egy nyári szett felnivel, és az ember maga cserélgeti otthon, max. fél órás meló. Persze ez csak akkor játszik, ha "alap" felnivel jár valaki, mint én. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
akkor is lehetne téli meg nyári csereberét csinálni, ha nem alap felnivel jársz, mert akarnak neked olyat eladni. abban vannak kétségeim, hogy az-e a legolcsóbb, hogy van két szett gumi. Persze úgy nézve, hogy télen a télivel nagyobb eséllyel úszod meg a totálkarcsibácsit, akkor nyilván olcsóbb, de az a közkeletű vélekedés, hogy nem drága a téli gumi, mert addig a nyári nem kopik, nem teljesen igaz.
de két baj van a házi csereberével:
- hova teszed a másik garnitúrát?
- hogy lesz kicentírozva a kerék?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pincébe/padlásra/fészerbe, autószerelő haver garázsába, kinek mi van.
Ki kell centírozni a kereket? Nem járok terepre. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
panel, 12. emelet. a terasz tele van:)
kereket mindig illik centírozni, nem csak terepezés miatt, hanem azért is, mert lehet, hogy nem egyformán kopott. rendes helyen a kereket kicentírozzák, felteszik, majd beállítják a futóművet, majd 1-2 hét múlva ismét ránéznek a kocsira. ezt én is túlzásnak érzem egy kicsit, de nálam egy évben egyszer van futóműállítás meg mindig centírozva van a kerék.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tudom, ez a centírozás mi célt szolgál, de ez egy 11 éves Swift 1. Lehet, hogy az út simának tűnik, de nem garantált, hogy 2 mp múlva nem fogod úgy érzeni, mint mikor régen a vidámparkban felpattantál a remegős székre...
Viszont kicserélték a szintén 11 éves lengéscsillapítómat ingyen, a visszahívásos akció keretében, ami tök jó. Persze nem Lexust raktak be, úgyhogy a döcögés maradt, csak már biztonságosabb.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
futómű kérdése. egy kevésbé érzékeny futóműnél lehet, hogy mindegy, nekem pl. ma 5 meg 10 grammokat raktak fel a felnire. Nem olyan nagyon sok, de ha pont eltalálja a kasztni rezonanciafrekvenciáját, akkor szétkapja az autót, mint foxi a lábtörlőt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyfaterom unta a csereberét, ezért 4 évszakosat vett legutóbb. Amikor kérdeztem, hogy milyen, kb így foglalta össze:
"Télen és nyáron is szar"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én tavalyig cserélgettem, de tavaly tönkrement a nyári, és mivel nem volt "kedvem" venni, így maradt nyárra a téli. Igazából semmi nem történt. Idén még nem tudom, mi lesz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyobb menetzaj, megnövekedett fogyasztás a lamellák és a nagyobb gördülési ellenállás miatt.
Hosszabb fékút, csúszósabb kanyarvétel a lágyabb gumikeverék miatt.
Én ezeket tapasztalom 20 fok felett. Lassan be is jelentkezek én is gumicserére.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezekből a nagyobb fogyasztás az, ami kellemetlenül érint. A-ból B-be ótóm van, nem száguldozok, de ha többet eszik, az nem jó. Lehet bepróbálok egy 4 évszakost.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mondjuk pont a nagyobb fogyasztás nem számottevő igazán, 0,5, max, de tényleg max, 1 L különbség. Igaz, ez elmegy légkondira is, ha van.
Szerk: egyébként tényleg azt szokták javasolni, hogy aki 10-15e / évnél kevesebbet megy, annak nincs értelme nyárit vennie, a télivel is el lehet biztonságosan közlekedni óvatosan. Főleg, ha a téli nem km alapú, hanem időtartamos, tehát X év alatt elöregszik.
És nem azt mondják, hogy jó télire is a nyári (mert nem), hanem hogy nyárra jó a téli.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Persze, 4 oldali "befecskendezéses", elől gombos, hátul tekerős. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
:)
Egyébként is az én télim is lassan kifut a 4 éves ciklusból, éreztem már most is, hogy nem úgy tapad, ahogy kéne. Pedig a profilmélység még bőven megvan.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ezt szerintem csak két konkrét típusra lehet kijelenteni, általánosságban nem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Általánosságban igaz. Inkább két konkrét típusra lehet mondani, hogy nem igaz :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem hiszem, mert egy kommerszebb téligumi meg egy nagy teljesítményű nyári gumi esetén pont nem igaz, amit írtál.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy átlagos téli és egy átlagos nyári esetén igaz, hogy nyáron jobb a nyári.
Egy jó téli és egy átlagos/szar nyárival nem feltétlenül. Erre akartam célózni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ha már moving target: egy darab nyári gumi esetén sem triviális kijelenteni, hogy az jó.
legalábbis ha az általad felvetett, egymásnak ellentmondó szempontok mindegyike szerint értékelni kell.
mert ami csendes, takarékos, az nem tapad.
amelyik tapad rendesen, az biztosan nem takarékos és jó eséllyel nem is csendes.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Értem, hogy mit mondassz, de én nem azt állítottam a kezdő kommentemben, amit cáfolsz.
Ez már a nyárin belül oké, ha kategorizálod. Vegyünk egy-egy ugyanolyan kategóriájú télit és nyárit. A téli több lamellája _önmagában_ hordozza a megnövekedett menetzajt. A több lamella károsan hat a gördülési ellenállásra is. A téli lágyabb keveréke _önmagában_ jobban kenődik, ha meleg az aszfalt, mint a nyári keményebb keveréke.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
térjünk vissza az eredeti hszedhez:
az, hogy hosszabb lesz a fékút, ha egyszerűen fent hagyod nyárra a télit, a tapasztalat szerint nem igaz. puhább anyag, jobban tapad. ugyanígy megítélés kérdése, hogy a kanyarodási tulajdonságai milyenek, mert az oldalfala lágyabb lesz, tehát kicsit csóválni fogja a seggét az autó, de jobban tapad, ezért jól fog kanyarodni.
Az igaz, hogy a téli jobban kenődik. Az is igaz lehet, hogy károsan hat a gördülési ellenállásra, ez alatt gondolom azt érted, hogy nő. De ha nő a gördülési ellenállás, akkor javul a fékút.
Szerk: vagy legalábbis sok téli gumira ez igaz, amit én írtam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A mogyorókrém puha, de ettől a kés még nem tapad a kenyérhez.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én csak azt tudom írni amit tapasztaltam és amit olvastam a témában.
Ha kenődik, akkor nagyobb lesz a fékút, mert a keverék nem 30-40+-os aszfaltra lett tervezve, sokkal jobban kopik, nem pedig tapad. Ld. nagyon puha és kemény radír. A puha, ha végig húzod az asztalon, sokkal könnyebben csúszik a leváló darabkák miatt, mint a kemény, ami tartja magát.
Kanyarban szintén, "csúszik" az autó a lemálló gumin. Lehet, hogy nem túl pontos a megfogalmazás, de majd valaki kijavít.
Gördülési ellenállás viszont nem a keverék miatt nő, bár lehet, hogy az is szerepet játszik, hanem a barázdáltság miatt. Egy téli gumin ott vannak az igen pici vájatok is, amiktől tapad az autó a hóban, a nyárin csak néhány vízkiszorító van.
Persze az is lehet, hogy neked van igazad, most elbizonytalanodtam (belegondoltam a F1 lágy vs. kemény keverékbe. Hétvégén úgyis kezd).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ki mit ért kenődés alatt...
tegyük fel, hogy van egy überkemény gumid. ez azért nem tapad, mert olyan kemény a gumi, hogy az úttest mikroszkopikus egyenetlenségei sem bírják benyomni a gumi felületét.
Ahogy puhul a gumi (például azért, mert egy téli hidegre méretezett keveréknek egyre melegebb lesz az idő), úgy egyre lágyul, egyre több mikroszkopikus egyenetlenség képes benyomódni a gumiba. Ez adja a valódi tapadást. Ehhez képest a lamellák száma szerintem relatíve kicsi.
Ezért szerintem a gumik jobban tapadnak melegben. Ezt határolja pár tényező:
- ha túl meleg van, esetleg a gumi a szerkezetét is elveszíti és akkor már nem csak lágyul, hanem deformálódik is.
- ha nagyon kilágyult, jobban melegszik, amitől még jobban kilágyul, a végén felrobbanhat.
- attól, hogy a futófelület jobban tapad, a gumi egyéb teherviselő elemei nem lesznek stabilabbak, tehát az autót instabilabbnak fogod érezni. nekem ez tipikusan úgy jön elő, hogy kanyarban megcsóválja a fenekét az autó.
másik példa: sima stoplissal kövön pl. nem tudsz rendesen menni, mert nem tapad semennyire sem. de füvön igen, mert a fű lágyabb és képes belenyomódni a stopli.
ennyire azért nem málik egy kis melegtől a gumi, bár kétségtelen, hogy gyorsabban kopik. ami végülis mindegy, mert minden gumi jobban kopik a másiknál, amelyik jobban is tapad.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Téged is meggyőztek ebben a topicban, most te is engem :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem egy honappal ezelottig 4 evszakos pirellim volt, hoban alaztam a szar 30-al togymorgo teligumisokat. Baromi jo gumi volt, csak az egyik 8 eves gumin lett egy kis pukli, igy most mar nyari pirelli van. Annyi a baj a 4 evszakossal, hogy nyaron hangosabb a gumi. A magyarorszagi idojarasra szerintem tokeletes, telen amugy is jobban kell figyelni arra, hogy az utviszonyoknak megfeleloen vezessen az ember.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ööööö, a nyári gumikat felnivel együtt tárolták le vagy levették a télit a felniről és feltették a nyárit?
A lerúgásnál az erő töredéke annak amit a futómű kap egy kisebb kátyútól. Ha ettől elállítódik a futóműved, akkor ritka ótvar. Mondjuk láttam olyant amikor a Szuzukiról lerúgta a gumis a lengéscsillapítót és a féltengelyt. A tulaj először lilult, aztán fehéredett, amikor megmutatták neki, hogy 3mm szétrohadt lemez tartotta a kocsi elejét.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
két garnitúra felnim van.
aki meg a rugdosást támogatja, annak nem ártana elgondolkodni azon, hogy milyen irányú erők felvételére tervezték a futóművet, milyet kap, amikor kátyúzok és milyet kapott most.
Szerintem ezek nem passzolnak, úgyhogy hagyni kellene a gumis "szakember" dicséretét.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem dicsérjük az embert, de tévedés azt hinni, hogy csak függőleges erők hatnak rá használatkor. Mi a helyzet, ha a gumi szélével érsz a kátyura?
Oké, nyilván paraszt dolog rugdalni valaki más féltve őrzött tulajdonát, akármi is az, ez nem vita téma. De baja nem lesz tőle.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
próbálom vizualizálni azt a kátyút meg a belemenésemet, amelyik kátyú a gumi felső peremét üti meg... 215/50R17-es kerék, ez saccra olyan 67 centi magas lehet...
ha az alját rúgja meg, az sem tetszene, de abból valamennyit felvesz a lengőkar meg a szilentek és nem megy be a segédkeretre rögtön az egész. De a tetejét rúgta meg, ha bebicsaklik a gólyaláb, az 300k-tól felfelé indul a két első keréken. Ha meg a közepére megy az erő, akkor szétüti a féltengelycsuklókat, amit normálisan párban cserélnek 200k/darab a teljes féltengely.
Úgyhogy ilyen fél miller szintű mozdulatokkal ne pattogjon nekem, mert baj lesz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha az alját üti kívülről, az olyan, mintha a tetejét belülről. És fordítva.
Nem tagadom, pszichésen kellemetlen a dolog.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ok, meggyőztetek Hiénával.
de nem volt rajta sapka!!!:PPP
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem akarlak nagyon kiábrándítani, de egy parkolásnál, könnyebb padkázásnál, kis ívű, nagy sebességű kanyarokban pillanatok alatt a kocsi tömegével megegyező oldalirányú erők ébrednek keresztirányba. Ezt, meglazított kerékcsavarokkal, rúgással űberelni elég nehéz. A kerékcsapágy hosszirányba 10 tonnás erőket bír el, a futóművet tartó 25-20mm-es csapok úgyszintén.
Két garnitúra felninél meg mi a ráknak gumishoz járkálni? Szépen bezsákolja a gumit az ember, 2-3 havonta tol bele egy kis levegőt, és fél óra alatt lecseréli, ennyi.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
9800 forintért tárolják egy fél évig a négy kereket, centírozzák és felszerelik.
ehhez képest panelben, 12. emeleten mit kezdenék négy döggel?
nem mellesleg papírom van róla, hogy szakember csinálta. Bármi baj van, mosom kezeimet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni