Cloud Computing Club

Március 2-án az Adecco színeiben megjelentem az IT Business Club üzleti reggelijén, amely ezúttal a cloud computing témakörével foglakozott. Az értekezleten jelen voltak a hazai informatikusi elit képviselői, akik a tartalmas, gondolatébresztő előadásokat követően együtt keresték a választ a "közművesített informatikai megoldások" jövőjét illetően, továbbá azt, hogy Magyarország helye hol van a felvázolt jövőképben. A kérdéseket és a felszólalásokat követően további személyes értekezésekre került sor, ahol nem csak a cloud computing-ról, de annak munkaerő piaci hatásairól is sikerült eszmét cserélni az informatikai üzleti élet neves szereplőivel.

Az első előadást Gaidosch Tamás, a KPMG partnere tartotta. Elmesélte, hogy a kilencvenes évek második felére mindenki azon törte a fejét, hogy hogyan lehetne egy szuperszámítógépet kifejleszteni, amely képes adatainkat hatékonyan kezelni és választ ad az olyan kérdésekre, hogy "Hol vannak az adataim?", "Mennyire vannak biztonságban?", és hogy "Milyen gyorsan tudom elérni őket?". Aztán a szuperszámítógépek világát felváltotta a "felhő" és az informatika egyre inkább a szolgáltatások irányába indult el.

De mit is értünk egyáltalán "felhő" alatt? Valójában jó elnevezés ez? Felhő alatt informatikai szempontból egy széles körben elterjedt, standardizált szolgáltatást értünk. Ennek legjobb példája megint csak az internet, amely mellesleg nyílt forrású szabványokon alapszik és elmondhatjuk, hogy mára széles körben elterjedt. A cloud coputing-gal kapcsolatos elvárások között szerepel, hogy az infrastruktúra gyorsan alkalmazkodjon az igényekhez, megosztott erőforrásokat használjon, önkiszolgáló jelleggel bírjon és a méretgazdaságosság jellemezze.

Míg a kilencvenes években úgy vélték, hogy legfeljebb 5 szuperszámítógép kell, és azok minden igényt kielégítenek, ma már sokan úgy vélik, hogy a világon maximum 5 cloud szolgáltatás lesz, amelyek minden létező igényt ki fognak elégíteni.

A cloud computing több fajtája is létezik: infrastructure and service, software and service, továbbá léteznek nyilvános és privát felhők, no és persze közösségi felhők, mely legismertebb formája a Facebook vagy a Twitter.

Ma már a vállalatok 60 százaléka használ felhőt, de szektorok szerint nagy az eltérés. Elmondható, hogy az iparban és a szolgáltatások területén terjed igazán, míg az állami és pénzügyi szférában 30 százalékban van jelen.

A felhő alapú informatikai szolgáltatások fő hajtóerői a rugalmasság, a költségcsökkentés, a jó skálázhatóság, a jó funkcionalitás, tehát első sorban gazdasági szempontok. A felhő hátránya azonban, hogy szabványosított, így kevesebb funkciót tartalmaz és az, hogy olcsó szolgáltatást kell nyújtani rugalmasan. Számos biztonsági kockázat is jellemzi, mivel nem átlátható, hiszen harmadik fél auditja nem lehetséges. Felmerülnek még jogi és megfelelőségi problémák is. Például, hogy hol vannak az adatok? De felmerülnek ugyanúgy technológiai problémák, a funkcionalitás hiánya és felhasználási feltételek kérdései is. De például az is, hogy a "közművesített informatikai szolgáltatások" miatt sokan elveszítik majd az állásukat, mivel a rendszergazdai szerepkör fokozatosan megszűnik.

Az informatikai támadások átkerülnek a böngésző, vagyis a kliens oldalra, mivel az kézzelfoghatóbb, mint a felhő. (Felmerülnek olyan kérdések, hogy ki is a szomszédom valójában a felhőben, mivel ez is kockázatot rejthet magában. És persze ugyanaz a probléma nálam is előjöhet, mint a szomszédomnál.) Tehát a fenyegetés a végpontok, a felhasználók felé terelődik, s a szolgáltató kevésbé lesz kitéve veszélynek.

A következő előadó Bellák Zoltán, az iMotion ügyvezető igazgatója volt, aki szerint a cloud computing lehet a válasz az IT szektor jelenlegi kérdéseire. Elmondta, hogy a technológia és piaci krízis első sorban bizalmi válságban gyökeredzik. Komoly kérdések merülnek fel: "Hol vannak az adataim?", "Hogyan dolgozunk a felhasználókkal?", "Milyen a beszállítókkal a viszony?", "Képesek leszünk-e kontrollálni amit igénybe veszünk?". Az IT döntéshozók szempontjából is kevés az a konkrétum a felhővel kapcsolatosan, amire egyáltalán építeni tudnak.

Maga a cloud computing valójában középvállalatoktól indult, de a válság megfordította a történéseket.

A válság előtti időszakban 10 IT beruházásból 8 kidobott pénz volt. Majd a válság azt hozta, hogy költségeinket tervezhetővé kell tenni, továbbá csak úgy érünk el versenyelőnyt, ha van olyan dolog, ami csak nekünk van, a konkurenciának pedig nincs. A cloud computing-nak köszönhetően elmondhatjuk, hogy az olyan szolgáltatásoknak köszönhetően, mint a Facebook, ma már egy privát felhasználó eredményesebb tud lenni, mint egy nagyvállalat. Az is megállapítható, hogy a döntéshozók és a vállalatok elsősorban tehetségeket keresnek, olyan embereket, akik túlteljesítik a többieket és a konkurenciát. A siker nyomai ott lelhetőek fel, ahol megbízható, teljesítmény alapú, szakemberekből álló csapat dolgozik. A felhő alapú szolgáltatás pedig konkrét versenyelőnyt biztosít számukra. A felhasználó kézzelfogható szolgáltatásokat keres, amely a munkaközösség kézzel fogható teljesítményét növeli.

Stratégia elvárás tehát a bizalom, hiszen az IT bizalmi szállítói pozíciót tölt be, úgynevezett trusted vendor szerepkörben mozog.

Fontos, hogy világosan fogalmazzuk meg, hogy IT szempontból mi is az a felhő? Valójában nem is jó az elnevezés, mert az a mi kultúránkban inkább az elrugaszkodottságot idézi, azt hogy nem állunk a valóság talaján. Egyedül talán az ázsiai kultúrákban van előnyös jelentése: "a felhők felett mindig süt a nap". Sokan használják a közművesített IT fogalmát is, amiről meg mindenkinek a víz- és csatornaművek jutnak az eszébe.

A vállalati informatika mára fogyasztási cikk lett és láthatjuk, hogy a szállító-vevő viszony is megváltozik, hiszen egyre nő a kontroll az ügyfél részéről.

Az előadásokat hozzászólások követték, melyek során többek között elhangzott, hogy az első cloud alapú szolgáltatás tulajdonképpen a telefonközpont volt, amely több mint százéves technológia és mellesleg a magyar Puskás Tivadar talált fel. Elvei szerint valósultak meg az első telefonközpontok 1878-ban Bostonban, majd 1879-ben Párizsban, 1881-től pedig az Osztrák-Magyar Monarchia területén. Az IT valóban a közművesedés felé halad és érdemes tanulnia a telefóniától, de ugyanakkor vigyáznia is kell, mert az állam az erős koncentráció láttán beleszól a dolgokba és létrejönnek az állami monopóliumok, ami megöli az innovációt.

De mégis mi a jövője a közművesített informatikának?

Az nem biztos, hogy lesz 5-6 nagy cloud szolgáltató cég, hanem inkább 5 vagy 6 nagy platform alakul ki, annak köszönhetően, hogy a cégek megnyitják saját platformjaikat. Manapság az amerikai technológiák dominálnak, mely miatt Európának és benne a magyaroknak nem sok lapot fognak osztani. Az lesz a kérdés még, hogy a kicsik hogyan fogják a nagyok platformjait használni? Elmondhatjuk még, hogy inkább a kisebb cégek mennek public cloud-ra ugyanakkor a private cloud felhasználók száma fog gyorsan emelkedni.

Idehaza jelenleg nagy a bizonytalanság. Senki nem tudja, hogy a jelenlegi forradalmi helyzetben merre tartson a magyar IT világ. Annyi biztos, hogy mind hazai, mind európai szinten fontos a kommunikáció és a bizalom továbbépítése, standardok felállítása, platformok kialakítása infrastruktúra szinten is és az innováció.

Egyesek szerint a cloud computing nem fog mindent (például ERP, CRM) helyettesíteni egyik napról a másikra, de megjelennek az új cloud alapú rendszerek is, s főleg ott jönnek elő, ahol az innováció és a felhasználó szempontjai fontosak.

A magyar IT szakemberek számára nehéz pozitív jövőképet alkotni, hiszen legfeljebb a jelenlegi szolgáltatások cloudba való áttelepítésében tudunk közreműködni, mely után a rendszer-adminisztráció szerepe csökken, hiszen a szaktudás külföldön lesz. De mi lesz Magyarországon a cloud-ba történt migráció után?

Mások szerint nem fog olyan ütemben terjedni a cloud, ahogy azt egyesek gondolják. Felmerült a kérdés, hogy vajon holnap itt lesz-e még például a Facebook? A nagy robbanás után lehet hogy hosszú lecsengés várható? Mi a helyzet azokkal a helyi kis cégekkel, akik gyorsabban reagálnak a partnerek igényeire, mint egy több ezer kilométer távolságban lévő nagyvállalat? Szóval azért árnyaltabb a kép és az is komoly aggályokat vet fel, ha valaki üzleti vagy személyi adatait az országhatárokon kívül akarja elhelyezni.

Megint mások szerint a cloud computing nem cél, hanem eszköz, aminek ha komoly műszaki háttere van, akkor meg lehet biztonságosan csinálni.

Abban mindenki egyetértett, hogy a közművesített informatika alapja a bizalom, a hit és a kontroll, kell, hogy legyenek.

Befejezésként leírhatom, hogy sok új dolgot tudtam meg a cloud computing-ról, olyan szakemberektől és üzletemberektől akik maguk is aktívan alakítják annak sorsát, fejlődését. Ma már a vállalatok számára nem az a cél, hogy szuperszámítógépeket birtokoljanak, hanem hogy informatikát, mint szolgáltatást vegyék igénybe, nem csak az általános üzletmenet fenntartása érdekében, hanem kifejezetten azért, hogy versenyelőnyre tegyenek szert a piacon. A cloud computing jövője ma még bizonytalan, hiszen számos kockázatot rejt, de egyre szélesebb körben terjed el. Az szintén nem egyértelmű, hogy Európa és Magyarország hogyan fog kijönni az újabb informatikai forradalomból, de az már önmagában biztató jel, hogy ilyen és hasonló konferenciák foglalkoznak a témával. Végezetül pedig elmondhatom, hogy ismét sikerült kapcsolati tőkémet bővítenem, komoly IT szakemberek megismerése révén.

Forrás: Spiller László IT Fejvadász Blogja

Hozzászólások

azért sikerült néhány paragrafust írni, amiben se komoly helyesírási, se komoly szakmai hiba nincs.

"A cloud computing több fajtája is létezik: infrastructure and service, software and service," ilyet se láttam még... infrastructure as a service, olyat már igen, meg software as a service...

az internet meg nem nyílt forráskódú szabványokon alapszik, többek között azért, mert a szabványoknak sem forrás, sem bináris verziója sincs.

Csak én érzem úgy, hogy itt is megfigyelhető a történelem ismétlődése? Régebben a mainframe - terminál koncepció volt a menő, aztán a desktop gépek egyre több feladatot átvettek a mainframetől és saját életet kezdtek élni. Most kezdünk visszatérni a gyökerekhez, a desktop gép megint kezd veszteni a jelentőségéből, mindent a "Felhő" tárol, számol. A Desktop gép csak egy egyszerű kliens lesz, aminek csak a csatlakozás a feladata egy online szolgáltatáshoz? Ld. ChromeOS?

Jó ez, vagy sem? Kellően nagy sávszél mellett mindegy, hogy az adat itt van a gépemen, vagy valahol a világ túlfelén van, ez igaz. Az is igaz, hogy ugyanolyan (ha nem jobban) sebezhető a helyi adattárolás, mint a felhős. De ha beüt a gebasz, vagy nincs net, vagy valami hiba folytán leterheltté válik - ld. közelmúltból több eset - akkor fuccs az adatoknak egy ideig.

Inkább valami hibrid megoldást tudnék elképzelni. A desktop megmarad a jelenlegi funckiójában. Elfelejtjük a böngészőbe ágyazott applikációkat, mint elvetélt ötletet, vagy legalábbis másodlagossá tesszük és inkább a desktop alkalmazásokat készítjük fel arra, hogy szinkronizáljanak, esetleg nagy számításigényű feladatoknál a felhő segítségét vegyék igénybe.

Mire gondolok? A Facebook nem egy weboldal lenne, hanem egy alkalmazás. Natívan fut a gépen, böngésző nélkül. Telepíthető. Elfelejthetjük azokat a megkötéseket, amiket a böngészők hordoznak magukkal és egyelőre nem teljesen áthidaltak. Ld. Drag&Drop, jobb klikk, beágyazódás a desktop környezetbe, stb. Maga a szolgáltatás ugyanaz, persze elérhető weben keresztül is, de nem az a fő platform, hanem a desktop alkalmazás. Az is persze a felhőbe dolgozik, de a jelenlegi megoldás minden nyűgje nélkül.

Hogy a webes megoldás platformfüggetlen? Lehet, hogy az, de nem böngészőfüggetlen. Tudnék sok mindent mesélni a Google cuccok (Gmail, Wave) és az Opera viszonyáról. Másrészt, akinek nincs támogatott platformja, az használhatja a webes megjelenést.

Mire gondolok? Kellően nagy sávszél mellett (opcionálisan) az Adobe Premiere nem a saját gépen rendereli a vágott videót, hanem a felhőben, jelentősen csökkentve a holtidőt. Vágni még mindig a desktop gép erőforrásait kell igénybe venni, de maga a render mehet a felhőben. Innen is látszik, hogy mindent nem lehet felhőbe helyezni, vágni a franc akar neten keresztül.

Vagy MS Word. Ki, vagy mi akadályozza azt, hogy maga a Word legyen felvértezve felhőképességgel? Minek ehhez Live Office, vagy mi a neve? Lehet, hogy már fel van vértezve, akkor elnézést.

Nagyon sok példát lehetne még mondani, de gondolom átment a véleményem. A natív desktop alkalmazás még mindig annyi többletet nyújt kezelhetőség terén, mint a webapp, hogy egyszerűen nem kerülhető meg. És én a legjobban annak örülnék, ha lenne sok sok desktop alkalmazás, ami standalone és cloud üzemmódban is használható egyben, tehát nem a böngésző lenne a második OS, hanem megmaradna anak ami. Böngészőnek.

Ha feltaláltam a spanyol viaszt, akkor sry. De jólesett ezt kiírni magamból.

A word ezer éve "fel van vértezve felhő" képességekkel. Olyan régen támogatja az sps-t, hogy még én is tudok róla. Következmény: a cloud az sps és a hasonló, ismert, régi technológiák új marketing neve. következmény: ez csak egy bullshit.

Már akkor láttam réges-rég működő szolgáltató-farmokat (pl. az ibm hungary-ét), amikor a cloud kifejezést még csak a meteorológusok használták. Következmény: a cloud régről ismerős szolgáltatások új marketing neve. Következmény: lásd, mint fent.

Egyébként annyit látok, hogy ellesték a divatdiktátorok módszereit. A farmer tavaly még szűk volt. Nehogy idén is fel tudd venni az egyébként teljesen jó tavalyi farmered, idén a farmerdivat trapéz, mint 68-ban a hippiken. Régen a szervereken volt az adat. El kellett adni egy csomó asztali pc-t, tehát leköltöztették a szerverekről az asztalra az egész miskulanciát. Majd el kellett adni szervert is, jött hát a vékonykliens mizéria. Ami meg is halt hamvába, megint lett izmos asztali pc. Most hiába verik a tamtamot, nem tudnak több asztali pc-t eladni, mert a c2d-s processzorokkal gyakorlatilag minden irodai munkát bőven el lehet végezni, jön tehát az agymosás, hogy húzzál a cloudba, mert most cloudba tudnánk szervert eladni.

Ezek nem valós ügyféligények, ezek mesterségesen gerjesztett, gyártók által tolt igények, amiket kizárólag a közgázon végzett managgák nyelnek be nagykanállal, mindenki más csak kiröhögi.

Majd jön megint az új korszak (2-3 év), még párszor letörölnek párszázezer gugli postafiókot, és rádöbben mindenki, hogy ez így nem jó. Meg egyébként is megint el akarnak majd adni asztali pc-ket. És akkor a cloud zömében bukni fog, megmarad arra a néhány specifikus feladatra, amire esetleg jó. Kutatásra például.

Miért nem cloud? Lesz frankó fotóboltod, ami futhatna cloudon. A 128k-s feltöltési sebességeddel akár 3-4 nap alatt is felcsurog a nyers kép a cloudba, hogy utána kiigazíthasd az aktuális celebkurva csöcsét a fotón. Ugyanezt egy rendes sandybridge megteszi neked 2-3 perc alatt helyben.

Az informatika, akárhogy is kapálódznak ellene, mindig ügyfélközpontú marad, mert ha nem, az ügyfél majd az asztalra csap. Az ügyfelet nem sokáig fogja az kielégíteni, hogy felhívhat egy bangladeshi számot, ahol tört magyarsággal makognak neki valamit, az ügyfél akkor is azt fogja szeretni, ha odamész hozzá és helyben megoldod a baját. Jött már sok aktuális marketing bullshit, megvártuk, míg elmegy. A rendszergazdák mégis megmaradtak mindenhol.

Azoknak a cégeknek, akik olyan helyen vannak, ahol van rendes internet, szokott lenni pénz saját megoldásra is, illetve méretüknél fogva elég sok mindent csinálnak it-ben ahhoz, hogy megfelelő megoldásokkal saját maguk is kiaknázzák a cloud lehetséges előnyeit. Akik meg kicsik, azoknak nem futja ilyen internetre.

Bár igaz, hogy maga a post Mo.-ról szól, de kicsit elvonatkoztatva már elérhető a kis cégeknek, magánszemélyeknek is olyan elérés, amivel végülis mindegy, hogy local, vagy távoli gép végzi-e a munkát. Ld. egyes távol-keleti országokat, ahol már a 100 Mbit is kevés nekik, és lassan bevezetik a gigabites végpontokat mindenhova.

Félelmetes, hogy milyen szinten van misztifikálva a "felhő", miután a telefonközpontot és az internetet magát is felhőnek definiáltátok, nem csoda hogy nagy a bizonytalanság, OMG. :)

Pedig egyszerű az egész, mint a pofon és még csak nem is új. SaaS = drotposta.hu (webmail), PaaS = tar.hu (shared webhosting), IaaS = Bérszerver. Kb 15 éve itthon is létező szolgáltatások ezek, csak azóta fejlődtek kicsit.. A "közösségi felhő" pedig egy marketing bullshit, amit műszaki szakszavakra próbálnak rákeverni, igencsak erőltetten.

A SaaS esetleg veszélyeztet néhány állást, de a cégek annyira különbözőek, hogy a SaaS csak egy (kis) részét tudja lefedni az IT éhségnek (exchange-re dedikált adminok, szevasztok). Ennyiből remek kifejezés az "IT közmű", ugyanis a SaaS csak a legalapvetőbb igényeket elégíti ki. Az IaaS mellé ugyanúgy kell a rendszergazda és a fejlesztő mint eddig, a PaaS-ból ugyan kimaradhat a rendszergazda, de valaki akkor is kell, aki felügyeli az applikációt, na ő lesz az addigi rendszergazda, csak majd alkalmazás-üzemeltetőnek hívják és ugyanannál az asztalnál ül tovább. Nem is szólva arról, hogy a SaaS és a PaaS még mindig nem fogja kielégíteni egy komolyabb cég IT éhségét.

Minden valamirevaló cégnek kellenek személyre szabott IT megoldások, amit nem fog megkapni amerikából. Nem mondom, hogy kisvállalati, egyszerveres, unalmába láncdohányossá vált exchange adminoké a fényes jövő, de a hazai IT szakembereknek lesz munkájuk itthon is, nem értelmetlen koncerenciákon kell elütni az idejüket. ;)