Микоян МиГ-29: rip

Hozzászólások

Akkor most hány vadászgép védi a hont?

A világ legszebb vadászgépei. Egy megmaradhatna vmi múzeumban...

-------------------------
Trust is a weakness...

+1

A MIG-29 még mindig a világ egyik legjobb vadászgépe. Más országok (pl. Németország) nemhogy kidobná, hanem korszerűsíti, és továbbra is hadrendben tartja. Erre mi beszerezzük azokat a szutyok Grippeneket, ezeket meg a rozsdatemetőbe küldjük.

--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

Ne viccelj már az eurofighterrel. Lassan negyven éve pátyolgatják ezt a projectet, és Szaúd-Arábián meg Ausztrián kívül idáig senki sem vásárolt idáig nagyobb tételben. Németország csak tervezi az átállást, de ezt már tíz éve "csinálja".

--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

Lehet, hogy szerinted szutyok, de gyakorlatilag ez volt az egyetlen hozzáférhető következő generációs gép. A MiG fegyverzete elavult, nem sokra mész a tolóerővel meg a fordulékonysággal, ha a másik 3x akkora távolságról indítja a rakétáit. Ezen kívül a MiG-nél állandó probléma volt a hajtómű élettartama és a felújítás, a Gripent meg baromi olcsó üzemeltetni (a többihez képest). Vettünk rendes fegyvereket is végre, amivel várni kellett és tele a net fika cikkekkel, de AIM-120C, CCD-s Maverick-ek és hozzájuk céljelölő konténer is. Környező országok légiereje labdába sem rúghat (az osztrák Eurofightereknek gyakorlatilag nincs ütőképes fegyverük)

+1

Csak ne úgy üzemeltessék, ahogy a 29-est próbálták...

Egyébként önmagában sajnos nem ér sokat. Egy ilyen gép egy bonyolult rendszer része. Ahhoz, hogy tényleg ki lehessen használni a képességeit, fejlett légtérellenőrzés kellene (radarok, ugye??), meg rakétás és csöves légvédelmi eszközök, amik nem a repülőgépek alternatívái, hanem kiegészítői. Meg a darabszám sem valami komoly sajnos, legalább egy épkézláb vadászrepülőezredet jó lenne kiállítani. Azt is elfogadom, hogy ezek a gépek drágák, és, hogy egy ekkora ország nem engedheti meg magának, hogy sokat tartson fenn belőlük, de akkor a hiányzó kapacitást részben pótolni kellene/lehetne kisebb, olcsóbban üzemeltethető gépekkel (pl.: BAE Hawk, ALCA, Aermacchi M-346, Jak 130, esetleg Super Tucano, stb.). Ilyenekkel nyilván csak korlátozottan lehet pl. légtérellenőrzést végezni, de nagyon sok feladatban (pl. CAS, stb.) közel olyan hatékonyak, mint egy nagyvas.

Azért nem gondolom, hogy eleve halott lett volna. Az, hogy alkatrészkannibalizmus volt, nem alakítottak ki rendes hazai üzemeltetési infrastruktúrát (sőt, inkább leépítettek, ld. Dunai Repülőgépgyár Zrt., ugye, pedig ott nem lett volna lehetetlen...) nem használták ki a gép valódi képességeit, egyiket-másikat "szétrepülték", szóval, ezek nem a típus hibái.
Tényleg nem a CAS volt az erőssége, de ezt nem is kell számonkérni rajta. Egyrészt mert valamennyire bővíthetők lettek volna a képességei ilyen irányba is, másrészt meg az is egy működőképes struktúra, ha külön vannak CAS-képes egységek (és voltak is, ld. Szu-22). Más kérdés, hogy ezt sem sikerült normálisan megvalósítani.

A 29-es az adott időszakot és Magyarország akkori lehetőségeit figyelembe véve a legjobb választás volt. Való igaz, a 29-es, mint az összes modern MIG, elsősorban légifölény-vadász, de akkor is, ahogy most is kompromisszumos megoldást választottak azok, akik a döntést hozták.

Ez így bullshit. A 29-es ugyanúgy nem viselte, hogy a kukoricatábla szélén tárolják, többek között ezért is kell most kivonni. Meg le kéne jönni végre a "régen minden jobb volt", "volt benne anyag", "robusztus szovjet technika", stb. kezdetű lányregényekről. Nem tudom találkoztál-e már analóg számítógépekkel, elektromechanikus jelfogókkal, meg hasonló korabeli finomságokkal. Ezekhez képest egy Gripen valószínűleg sokmindennek elmondható, de érzékenynek nem.

Szerk.:
Hogy kicsit értelmesebben is válaszoljak, ez nem úgy megy, mint egy régi biciklivel pl., hogy betolom a garázs hátuljába, hogy jó lesz még majd a gyereknek. Önmagában az, hogy az állásban ne pusztuljanak el, komoly erőfeszítéseket kíván, konzerválásnak hívják, sok dolgot ki/át kell építeni, bizonyos üzemanyagokat el kell távolítani, másokat le kell cserélni konzerválóanyagokkal, biztosítani kell a megfelelő tárolást, stb. Ez rengeteg pénz, ami ráadásul csak úgy ér valamit, ha az üzemeltetési infrastruktúrát is megtartjuk valahogy, mert anélkül nem lehetne újra aktiválni a gépeket, ha szükség lenne rájuk. Ez megintcsak rengetg pénz. Itt már olyan dolgok is bejátszank, hogy nem lehet csak úgy elküldeni az embereket sem, vagyis -egy részüket legalábbis- állományban kellene tartani, stb., egyes eszközöknek lejár a szavatossága, mint egy doboz tejnek (pl. fegyverek), az ilyeneket időről időre pótolni kellene. Szóval nagyon drága mulatság volna ez csak azért, hogy legyen a spájzban 5-10 többé-kevésbé használható 29-es. Ennél valószínűleg nem lenne sokkal drágább üzemben tartani őket. Ilyen bonyolultabb esetekben, mint egy repülőgép, jellemzően akkor van értelme a konzerválásnak, ha pl. utána el akarjuk adni őket, aztán majd a kedves vevő vesződik a többi dologgal.

Ezek azok a MIG-ek amik évek óta a kifutón rohadnak Kecskeméten?

akkor cseréljünk munkahelyet! nekem nap mint nap a fejem felett szállnak fel-le, kanyarodnak rá a leszállóra mélyrepülésben, általában párosával gyakorlatozva. az egész épület remeg tőle, az ember dobhártyája beszakad, a feje szétrobban, dolgozni nem lehet mert nem lehet koncentrálni tőlük, stb. mindezt az én adóforintjaimból.
nekem nem fog hiányozni semmilyen repülő. rohadjon meg az összes :)

van egy-két hely az országban, ahova nem lenne jó, ha lepotyogna valami... akár egy elájult pilóta kisgépe, akár egy rossz szándékkal kihajított szeretetcsomag. mert ha pl. valaki ügyesen megtalálná Tiszaújvárosban az olefingyárat, az én lakásom még átrepülne Debrecenen... hogy Paksról ne is beszéljek.

ezt persze nem ártana, ha felfogta volna a hadsereg kőostoba főparancsnoka is...

Érdekes módon sok (NATO tag-) országban nagyra becsülik ezeket a gépeket (sőt, a mig21 -eseket is felujitották pl. Romániában).
Konkrétan nekünk miért nem feleltek meg vajon?

De, lehet. A kivonás nagyonis ésszerű. A probléma sokkal inkább az, hogy hogyan jutottunk idáig. A mégnagyobb probléma pedig, hogy megjöttek a szép új gépek, de nem sok minden mutat arra, hogy tanultunk volna az eddigiekből, ezért sajnos várható, hogy 10-20 év múlva ők is ugyanilyen csúnyán fogják végezni.