"Semmi kétség, a Steam érkezik Linux-ra!"

Címkék

A hardcore játékosoknak nem kell ecsetleni hosszasan, hogy mit jelentene, ha a Valve Steam-je és Source engine-je megérkezne Linux-ra. Mindenképpen mérföldkő lenne a Linux alatti játszás történelmében. Régóta mennek a találgatások arról, hogy vajon a Valve megkezdi-e majd a linuxos gamerek támogatását is. Már 2007-ben szó volt arról, hogy a nagy hírű játékfejlesztő vállalat - amely olyan címeket tudhat maga mögött, mint a Half-Life 1-2, a Portal 1-2, Counter-Strike, Day of Defeat: Source, Left 4 Dead 1-2 stb. - natív linuxos játékokkal állhat elő. 2008-ban arról értesülhettünk, hogy feltehetően a Valve portolja Source engine-jét Linux-ra.

A Phoronix most pedig már határozottan állítja, hogy érkezik a Valve játékvásárló, -kereső, -frissítő, közösségi kapcsolattartó stb. keretrendszere, a Steam Linux-ra.

Valve Steam
Megvásárolt játékaim a Steam-ben

Valve Steam
Store

A Phoronix pár napja arról cikkez, hogy bizonyítékok vannak arra, hogy a linuxos Steam létezik. A weboldal szerint ha megnézzük ezt a fájlt, akkor láthatjuk azokat a hivatkozásokat, amelyek azokra a komponensekre mutatnak, melyek a linuxos Steam-hez kellenek. Ha az elérhető fájlokat valaki összeállítja olyan elrendezésben, mint amilyen az OS X-es Steam kliens, akkor elindítható a natív linuxos verzió, de egyelőre még sok mindenre nem használható. Természetesen addig, amíg a Valve hivatalosan be nem jelenti a linuxos natív Steam-et, addig nincs semmi értelme a ünneplésnek.

Azonban a Phoronix szerkesztője a fent említett dolgokra alapozva állítja "100%-ban biztos vagyok abban, hogy a Steam kliens / Source engine érkezik Linux-ra".

Ha ez így van és a Steam-en keresztül egyre több natív linuxos játékhoz is hozzájuthatunk majd, akkor kijelenthetjük, újabb lépést tett a Linux afelé, hogy desktop-on is szélesebb körben elfogadott operációs rendszer lehessen.

A részletek itt.

Hozzászólások

Kiváncsi vagyok mi lesz belőle, és hogy mennyi natív linuxos játékot lehet majd vásárolni. Mert ha meglehet venni 23fontért-ért a Knights and Merchants-ot, miközben windows-os verziót meg szinte dobálják utánnunk és talán még megy is wine alatt, akkor nem sok értelme lesz.
---------------------------
Oszt jónapot!

Játsszunk el a gondolattal, hogy valóban lesz Steam és Source engine Linux-ra. Ha a Source engine-t portolják, akkor Source engine-t használó játékok (lap alja) feltehetően előbb-utóbb menni fognak. Illetve, nyilván igaz lesz ez a Valve jövőbeli játékaira, mert ha nem, akkor miért fektetne több évnyi fejlesztői munkát abba, hogy megcsinálja?

Ha pedig lesz Steam - ami most azért egy elég meghatározó pont a PC-s játékokban - akkor az egy figyelemfelkeltő lehet a többi játékfejlesztőnek is, hogy emberek, itt egy újabb piac, amit meg lehet lovagolni.

"Mert ha meglehet venni 23fontért-ért a Knights and Merchants-ot, miközben windows-os verziót meg szinte dobálják utánnunk és talán még megy is wine alatt, akkor nem sok értelme lesz."

A Steam-nek nem csak az az értelme, hogy ott játékokat vegyél. Most jött meg a gyereknek az egyik magyar játékárusító oldalról kemény 990 forintért a Day of Defeat: Source, ami feltelepítve integrálódik a Steam-be. Onnantól ott lehet kezelni, ott patchelődik stb. Nem beszélve a Steam-ben elérhető ingyenes játékokról, akciókról és modokról.

--
trey @ gépház

ha megnezted volna a wikipedias linket, akkor lattad volna:

There is a beta dtrace port for Linux which works for the key providers - FBT, SYSCALL and a new one called the Instruction Provider. This implementation is provided as a loadable kernel module with no changes to kernel source code. This is desirable to ensure portability, but also to avoid licensing conflicts (CDDL vs GPL). USDT (user space probes) are available. The Instruction Provider provides a way to trace any call/jump/interrupt change or LOCK/REP prefix instruction in the kernel.[6]

meg nincs kesz.

Tyrael

Nézz körül miből épül fel egy Linux, és miből egy OSX...
OSX-en még X11 sincs (bár gányolhatsz rá, ahogy Windowsra is), se GLX, stbstb
Persze, használhatsz OSX fejlesztéshez portolt, linuxon is létező F/OSS libeket (ahogy Windowson is), de ez az esetek 99,99%-ában nem jellemző (ahogy Windowson sem)

szerk: gondolj bele, ALSA-ra épülő alkalmazást hogyan futtatnál !Linux rendszeren? (igen, írhatnád át a felét)

A Steam esetében játékokról van szó. A MacOSX-es 3D játékok C++/OpenGL alapúak, amit nem nagy kunszt portolni Linuxra. Mondj nekem egy olyan játékfejlesztésben alkalmazott technológiát, amit olyan nehéz MacOSX-ről Linuxra portolni! Nem jellemző, hogy Objective-C-ben és Cocoa-ban készülnének játékok. :) Sokkal nagyobb gond a Win/DirectX - MacOSX/OpenGL portolás.

a steam kliens portolasa alatt nem a steames jatekok portolasat kell erteni.
nem tudom, hogy tudtad-e, de pl. a steam kliensben van download manager, self-updater, copy-protection, anti-cheat kliens, chat/voice chat, illetve egy integralt browser is, amivel a store-t meg ilyeneket nezegetsz (ezt ugy tudtam, hogy valami IE embedelessel csinaltak, de gondolom a mac portolasnal valami mas megoldast csinaltak), szoval azert van par feature, amivel el lehet pocsolni portolasnal.

Tyrael

Tisztában vagyok vele. Nem is a steam kliensre utaltam, hanem az abban megvehető játékokra. Azokat is portolni kell Linuxra. Nem tudom, hogy tuttad-e, hogy van egy SteamWorks API, amivel az adott játék kapcsolódni tud a Steam rendszeréhez és kezelni olyan dolgokat, mint a multi-player authentication, az achievement rendszer, stb.. Te is erről beszéltél szerintem. Ez pedig már nem a Steam kliens, hanem a játékon belüli SteamWorks API feladata...
Részletek: https://partner.steamgames.com/documentation/api

"ezt ugy tudtam, hogy valami IE embedelessel csinaltak, de gondolom a mac portolasnal valami mas megoldast csinaltak"

Szimplán feldobtak egy IE ActiveX komponenst. Gyakorlatilag bármelyik mai RAD eszköz szállít burkolókomponenst hozzá (.NET, Delphi, stb.)

OSX alatt legegyszerűbb, ha fognak egy Webkitet, és berántják azt az IE helyett.

----------------
Lvl86 Troll

tudom, hogy milyen egyszeru az IE-t beepiteni egy desktop alkalmazasba, de a steam nem igy hasznalja az IE-t:

First, we use IE today because it's available by default on all Windows installs and it's relatively easy to embed. There are no major problems with it when used inside the Steam client, but there are some limitations it imposes on us when used inside our game engines or inside the in-game Steam overlay.

For the future we are certainly considering other options. While the IE control pretty much works fine in the Steam client itself, we would potentially be able to make the in-engine and in-game overlay versions of the HTML control work faster/better with a new control. The IE control pretty much assumes it's being embedded in a desktop window and gives developers no real control over rendering. As such we end up copying the entire window contents to a bitmap and rendering that to a texture in-game/overlay. If we had a control based on one of the open-source browser engines we'd most likely be able to hook in at a lower level and do finer grained rendering in-engine/overlay. However, switching to one of the open-source renders presents a variety of new problems as well, and it definitely means a considerable amount of new development work. As such it becomes a priorities exercise where we have to decide how important making improvements to the HTML control is vs other work we could be doing.

If we ever do switch away from IE it would mean bundling the code for the other rendering engine (Gecko/WebKit/whatever) with Steam itself. We wouldn't ever end up with a situation where we were dependent on Firefox or Safari or such being installed on a users computer, and we wouldn't end up with a situation where what you had installed determined what Steam used internally. That type of setup just involves too many different configurations and code paths to support. To make things reasonable for us to support everyone will most likely always have to use whatever browser is shipped with Steam, for now that's the embedded IE setup.

Tyrael

ez hany eves idezet?

nem tudom fejbol, en asszem masfel eve olvastam talan, de nagyon sokaig copy&paste-eltek a miert IE-t hasznal a steam kerdesekre a forumba.

maskull mondom meg1x: mar webkitet hasznalnak

http://store.steampowered.com/uiupdate

April 14, 2010

Now using a WebKit based rendering engine for the client and in-game overlay web browsing components (replacing Internet Explorer)

szoval mar tenyleg azt hasznal, legalabb 2 hete, a beta-ban reszt vettem, asszem vasarnap, vagy hetfon szolt a kliens, hogy vege a betanak, ergo kijott veglegesnek az uj UI.

Tyrael

sorry, a te uzeneted valahogy nem vettem eszre (saxus-e elnyomta biztos. :P), a masodik uzenetedben lattam, hogy hivatkozol egy korabbi uzenetedre, de azt hittem az valahol egy masik szalban irtad, most viszont elolvastam, es latom, hogy te is odairtad az eredetiben, hogy most az update-tel tertek at webkitre.

szoval mea culpa. _O_

Tyrael

Alapvetően totál más platform. Már eleve az irányítás se egyértelmű, pl. egy tabletnál FPS? Brr..

Másrészt a Steam a Valvenak egy értékesítési rendszer, arra meg ott az Android Market. Nem véletlen, hogy az Apple sem akarná kiengedni a kezéből az AppStore-t.

----------------
Lvl86 Troll

lehet nem ugyanarrol beszelunk. mint fejlodo piacra gondolok az androidra aminek linuxos alapjai vannak. allitolag lesznek olyan tabletek amin android lesz. ha az androidos tablet piac fejlodik - mert pl. a google sok eroforrast rak bele mivel bevetelt remel belole - egyre jobban megeri ra fejleszteni ilyen programokat is. az miert lenne gond ha a google is, a valve is, a tablet gyartok is es vegsosoron a vegfelhasznalok is jol jarnanak azzal ha a valve a tabletekre tudna a szoftvereit a steammal teriteni? akar ugy hogy a steam az android marketbol megvasarolhato mint bolt a boltban. nem tartom lehetetlennek hogy a google ezt megengedne mint tobb mas esetben is a beveteleken osztozva.
lehet h csak fantazialok de mig az ellenkezoje nincs bizonyitva nyitva hagyom a kaput ennek is.
fps tableten szerinted brr. szerintem mobiltelefonon jatszani eleve perverzio, ennek ellenere ez a piac viragzik. :)

Fejlődő piacoknak szvsz nagyobb bajuk is van, mint az amerikai árazást megfizetni. :)

Tablet mint játékplatform? Háát.. Jó, nekem is vannak ötleteim, hogy mit lehetne kezdeni egy 10-15"-s multitouch-s, mozgásérzékelő szenzorokkal ellátott frizbivel, de alapvetően nem azokat a játékokat tudnám elképzelni rajtuk, mint amik jelenleg a Steam-n futnak.

Nameg az androidnak annyi köze van az átlag desktop linuxhoz mint egy teherautónak egy luxusautóhoz. Mindkettővel lehet utazni, csak épp tök máshogy van megépítve és másra lett tervezve.

----------------
Lvl86 Troll

Nezd a jo oldalat: Winen a jatekosok mondjuk 75-95%-a warezol (ha a jatekot a multiplayer miatt nem is mindig, az OS-t meg a hozza tartozo dolgokat szinte biztos, kiveve ha gephez kapta).
Linuxon ez az arany max par szazalek.

--
I can't believe Steve Jobs's liver is replaceable but the battery in my iPhone is not. - sickipedia

ez csak Magyarországon és hasonló helyeken van így. a desktop linux felhasználók arányaiban jóval kevesebben vannak, de nagyon elkötelezettek. van olyan amcsi ismerősöm, aki több példányt is vett egykor a Loki játékaiból, hogy ezzel is támogassa őket. a Loki sem azért ment csődbe, mert nem vették a játékait, hanem a kamikaze vezetés miatt. természetesen eltelt azóta egy kis idő, de tömeges desktoplinuxos réteg híján még nem hígult fel annyira a társaság:)

azt kellene már megérteni, hogy ez egy magyar hungarikum, aminek az okai a múltban gyökereznek.
linuxos kiadásban, "soha nem fizetek szoftverért", windowsos kiadásban, "minél többet warezolok, annál értékesebb a gépem" a divatos jelszó. folyamatosan színen levő műsor ennek a két fanclubnak az összecsapásai minden internetes informatikai fórumon:)
angol nyelvű internetes világban teljesen más a helyzet. pont az oss userek azok, akik az átlagnál jobban tisztelik mások munkáit.

a magyarok pedig okkal ilyenek. hosszú cocom listás időszak után jön ide pampogni a bsa a fluffereivel?! kapják be:D

pl a happypenguin.org forumaiból nekem nem ez jött le. de /. hsz.okból sem. biztos, hogy nem egy orosz lug angol nyelvű levlistájából vontad le ezt a konklúziót?:)
az eladások, pedig a userbázis méretéhez képest magasnak tekinthetők. sőt még a szart is megveszik puszta lojalitásból:) az tény, hogy teljes termékkategóriák hiányoznak jelenleg a linuxos kereskedelmi programkínálatból. ezért az összforgalom nem is lehet magas.

Majd megvaltozik ez is. :) Ahogy a piac generalodik ez a maradek szam is le fog romlani, de az a nagybudos, hogy ez a mentalitas amit emlitesz ez kevesek kivaltsaga. Szelesebb korben nem ezt tapasztalom. Es ilyenkor jonnek a "GIMP jobb mint a PS dumak es a tobbi".

Amugy Windows-os verziokban sem azert van masolasvedelem, mert nem lehet feltorni, hanem hogy minel kesobb tortenjen meg, mert az is eladasokat general. Aztan ez is elmulik egy ido utan.

---
pontscho / fresh!mindworkz

Jogos.

En is fizetek szoftverert, jatekert, etc, ha megeri. En oszinten lesz.rnam hogy fizetos lenne a Linux HA gyokeresen osszekapnak kernelt, GUI-t, hangrendszereket (millio+1), stb. Akkor szivesen fizetnek, mert megeri a penzet. Tech preview-ert nem fogok kiadni penzt. (Szerverre persze hogy oke hasznalni, nem errol van most szo, bar oda is inkabb FBSD-t raknek)

Marketing fogás a piac generálása. Tény, hogy növekszik a linux népszerűsége (még ha nem is gyorsan). De ha kijön egy olyan rendszer rá, ami használható, akkor a Linux piac is növekedésnek indul (váltanak rá, másodlagos rendszernek telepítik, új pc-vásárlók szívesen fogják választani, stb.). Ergo megteremtik az igényt a linuxra :)

"ami feltelepítve integrálódik a Steam-be"

Ha valamit, akkor a telepítést viszont elég gányul oldották meg a Steamban. Nemrég vettem egy Orange boxot (2k-ért hülye lettem volna otthagyni a polcon), istentelen sok ideig települt. Nem értem, miért nem tudták úgy megoldani, hogy először kimásolja egy az egyben a .gcf fájlt majd utána befrissíti magát netről.

----------------
Lvl86 Troll

Jaj, de jó lenne :) Kíváncsi lennék rá. Mondjuk tény, hogy ha nagyon sokba kerülne egy-egy játék (sokkal többe, mint a win verzió), akkor szívás a dolog. De csak nem akarják maguk alatt vágni a fát.
Egyébként még nincs portal 2 :)

Ha igaz amit a Mac verzió esetében ígértek, akkor elég egy platformra megvenned és akár mindhármon használhatod. Nem hinném, hogy külön áraznák a játékokat a Valve nem téríteni akar hanem eladni minél több játékot. Ha az Asphy Media is beurgana a Steambe az nagyot dobna még a dolgon.

Orange Box-ot azonnal megvenném, az egyszer biztos :)

Ha jonnek Linuxra, akkor igen, hasznalhatoak lesznek. Az L4D.com oldalon sutottek el a Valve-os fiuk a Maces Steam emlegtesekor, hogy az L4D-t nem kell majd ujra megvenni. Igy pedig feltetelezhetoen a tobbi Source-motorost sem.

Viszont eleddig nem hallottam rola biztos infot, hogy jon-e Linuxra a Steam, csak remenykedtem, hogy ha mar Macre kidobjak, akkor csak nem kell olyan sokmindent valtoztatni rajta, hogy Linuxon is fusson (a Source-motoros jatekokkal egyetemben). Ezt a cikkent sem mernem akkent kezelni, de legalabb mar egy kicsit optimistabban allok hozza a dologhoz, ugyhogy kosz a figyelemfelhivast :)

----
i3No7V 3W 3^V37

"Ha ez így van és a Steam-en keresztül egyre több natív linuxos játékhoz is hozzájuthatunk majd, akkor kijelenthetjük, újabb lépést tett a Linux afelé, hogy desktop-on is szélesebb körben elfogadott operációs rendszer lehessen"

természetesen örülök a natív streamnek és várható pozitív következményeinek.
de ez a kijelentés így egy magyar urban legend. a mai magyar képzett informatikus réteg általában játékokon keresztül kezdte megismerni a computerek világát. de ez a konklúzió csak a cocom lista utóhatása.
a ma eladott és jó pénzeket hozó computerek nagy része office pc.
ezeknél hatodlagos szempont a játék, leszámítva természetesen a pasziánszt:) nem véletlen, hogy annyi Intel integrált vgas computert adnak el, annak ellenére hogy komoly játékra teljesen alkalmatlan. irodába jó és rengeteg helyen csak ez számít.

jó példa az Amiga szomorú története. játékban köröket vert a PCkre, és 10 évvel korábban megcsinálta az Amiga azt a multimédiát, ami a PCkben akkor még csak álom volt.
mégis a szutyok PCk terjedtek el, mert azokhoz volt Office. a Mac is életben maradt, mert arra is volt Office. szegény Amiga pedig eltűnt, hiába volt a legjobb játékplatform, és hiába volt jobb minden szempontból korának többi mainstream computerénél.

egy Amiga500 a megjelenésekor 1987ben úgy 700dollár volt. egy akkori IBM PS2 ára 5000dollár környékén volt. szerinted melyik volt az olcsóbb?
700dollárért az egyébként akkor megszüntetett PCjr horrorcomputert lehetett megvenni PC vonalon. nagyjából semmire nem lehetett használni, és még elégetni sem lehetett rendesen:)

az IBM akkoriban leginkább az ügyvédeiben hitt, hogy megvédjék azidtőtájt zajló trösztellenes eljárás legrosszabb következményeitől:) home pc változatnak szánták, de komédia lett belőle. lehet, hogy voltak klónjai, azokat nem ismerem. de a szar klónozásából sok jó nem sülhetett ki:)

Arra céloztam, hogy akár a klónok olcsóbb termékei miatt is lehetett elterjedtebb... pl. azért, mert egy klón kiadásakor olcsóbb volt sokkal az eredeti IBM szerkezetnél és esetleg a későbbiekben, az új termékek megjelenésekor még olcsóbban lehetett hozzájutni.

Nagyon nem kerestem, de ilyen klóngyártó volt pl. a Compaq is.
Szerintem sokan találkoztak alternatív (klón??)-processzorokkal, amit pl. a Cyrix vagy AMD gyártott.

Ez mind hozzájárult az elterjedéshez, hogy meglovagolták sokan azt a lehetőséget, amit az IBM nyitva hagyott...

Szerk.: Sőt, szerintem itthon több volt a klón mint az eredeti...
Szemem előtt van pl. AdvancedMicroDevices feliratú 286-os processzor, ha megerőltetem magam, talán elő is tudnék venni egyet (alaplapba forrasztva)...

egy Compaq is jóval drágább volt egy Amigánál. valóban alacsony áron már csak jóformán ipari hulladékot lehetett kapni. legendák keringtek az Műszertechnika ájbíem kompatibilisekről, pezsgőt lehetett bontani, ha kibírt pár órát fagyás nélkül:) de a távolkeleti Rainbow és hasonlóak sem voltak jobbak. komoly munkára egy ilyen kompatibilis csak mazochizmusra volt jó, játékra pedig is csapnivaló volt. játékoknál még nyilvánvalóbban érezhető volt az Amiga fölénye.
egy Amiga akkoriban sokkal jobb és okosabb vétel volt. szükség esetén lehetett rajta MacOSt használni, ha akkora nagy szükség volt az ofííszra:)
mégis PCt vettek a népek valamiért, akkoriban így gondolkoztak... tévesen. és túl sok újságot olvastak, tele hirdetésekkel:) végül sok sok év múlva valóban felzárkózott a PC és az ára is lejjebb ment, csak kicsit sokat kellet várni rá.
plusz ott volt a Commodore teljesen dilettáns vezetése. Jack Tramiel távozása utána közgazdászok vették át a kormányrudat, ami a szomorú véghez vezetett.

Átment pár platform 1985 óta a kezemen, de egyik sem tudta visszaadni azt az átgondoltságot és kényelmet, amit az AmigaOS a maga korában (különösen a 3.x). Jelenleg a MacOSX alulról súrolja ezt a szintet, de még messze van, hogy ugyanaz az érzés és kényelem adott legyen. Mai napig nem értem, hogy miért nem portolták x86-ra a 4.0-át. Illetve tudom... ;)

Anno valamelyik diskmag-ben olvastam is egy tudósítást egy virtuális boxmeccsről az Amiga és a PC között (ahol a végén persze az Amiga győzött kiütéssel, bár párszor ő is a padlóra került (Network, HDD), de végül a scene kategóriában (akkor) megrendítő KO-t adott.

Ebben a vicces írásban szerintem rátapintottak a lényegre. A HDD az egyik ok, ami miatt háttérbe szorult az Amiga - igaz, lehetett külső vinyókat venni hozzá, de relative drágák voltak, az v1.2 ROM nem is tudott bootolni róla stb., a másik pedig a hálózat. Valamint az, hogy a PC-k "moduláris" felépítésüek voltak, azaz azt raktál beléjük, amit akartál (vagy amire volt pénzed). A felgyorult hardverfejlesztéseknek jobban kedvezett egy olyan megoldás, amit elemekből rakhatsz össze, mint egy fixen épített gép. (Érdekességként az akkori tanáraim zöme szidta az Intel architectúrát, mint a bokrot, hánytak az IRQ kezelésétől stb. meg példának hozták, hogy az akkori játékgépekben is Motorola chipek voltak stb.)
Meg még az lehetett az oka, hogy az Amiga 500 kimondottan játékgépnek készült, így nehezen tudott volna betörni a könyvelőirodákba :), míg a PC-ket az idők során alkalmassá tették játékok futtatására, így nem volt nehéz neki betörnie a játékosok piacára (főleg az SVGA megjelenése után). Az itthoni C64 hőskorban egyik ismerősöm volt kint az USA-ban, C64-t szeretett volna venni, bement egy áruházba a számtech osztályra, és nem talált egy darabot sem, majd útbaigazították, hogy amit keres, az a játékosztályon van :) - Ezek alapján el tudom képzelni, hogy a "komoly" fehasználók és fejlesztők kétkedve nézték az A500-t is, hogy nincs külön batár doboz, külön billentyűzet, szóval biztos csak egy játékgép, komoly munkára alkalmatlan, a belsejébe meg nem láttak bele, hogy nem okozott volna neki gondot az, hogy könyvelés közben zenét játszon le, meg még plusszban a PowerPacker az elmúlt évek adatait tömörítse a háttérben....
A munkahelyi szférának bizonyára még sokkoló volt a DOS 3.0 időszakában (FIXME!) egy megfizethető gép grafikus, valódi multitasking oprendszerrel :), ahhoz hogy oda is betörjön kellett az Win 3.1 meg az MS marketing gépezete.
Szerintem...

az amiga500-am 50eFt volt 880k-s flopival 16/32/4096 szinu kimenettel, amigaos gui-val, sztereo hanggal, mig ugyanakkor egy xt mono kimenettel, 360k-s flopival, dos-al, csipogoval 60eFt. az akkori a1k, a2k, a3k ara ennel joval tobb volt, ezert otthoni felhasznalasra nem nagyon engedhette meg maganak senki, professzionalis helyeken hasznaltak ahol volt ra anyagi keret. a draga kulfoldi kartyakat szinten nem nagyon engedhette meg maganak senki - kb. 50eFt-os halokartya a2k-ba - ezert orultunk az itthoni hardvervarazslok (pl. korneliusz bocs ha rosszul emlexem) altal gyartott, helyi penztarcakhoz jobban illeszkedo ide merevlemez vezerloknek mint a messiasnak. ugyanehhez az xt-hez 5.25"-os mfm merevlemez-t lehetett venni amin csak parszor volt tobb hely mint az akkori flopikon, pl. 10MB-os mar nagynak szamitott es minden volt csak nem jo. amikor elerkezett a pc-at es az ide merevlemezek kora es a pcmcia foglalatba dughato halokartyak kora akkorra mar az a1k2 -ba is bele lehetett ezeket tenni de akkorra mar a pc-k nagyon elterjedtek. en abban lattam a problemat h elegge zart volt az amigahoz hardvert gyartok sora, es ez miatt is volt magas az aruk. mig pc-hez sokkal tobben kezdtek el hardvert gyartani, majd ezeket olcsobban adtak ezert gyorsabban terjedhetett el.

Azért ehhez nem ártana lerombolni az eddigi zárt ATI drivereket, a helyét sóval felhinteni, és teljesen újat írni. :)

********************
"Aki nem backupol az tehetsegtelen :-)"
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkins)
http://holo-media.hu

A HC gamerek inkább atira esküsznek, de ha ezt nem is vesszük figyelembe, és úgy képzeljük a piacot hogy 50-50, akkor még mindig minden második júzernek nincs értékelhető vga drivere linuxra.

********************
"Aki nem backupol az tehetsegtelen :-)"
"...ha nem tévedek!" (Sam Hawkins)
http://holo-media.hu

Nem hinnem hogy ez a valve jatekok portjarol (vagy azok esetleges terverol) szolna. Sokkal inkabb arrol a vilagszerte terjedo trendrol hogy kezdik megszuntetni a jatekok offline terjeszteset. Ennek a piacvezetoje a Steam. Pl tavalyi evben a vilag legtobb mmorpg-jet birtoklo SOE beszuntette az USA-n kivuli jatekterjesztest csakis online formaban megvasarolhatoak a jatekai es ahogy elnezem a beszelgeteseket a jatekosok tobbsege a jatekait (ertsd havi 2-4 db) mar jo ideje csak online veszi meg es nem dvd-n. A kis pirinyo Steam.exe portolasa pedig megeri hogy ha barki barmilyen szoftvert (pl androidra) arulna linuxra ok kesz fizetos szolgaltatast nyujtanak ehhez. Ennek ellenere en nem voltam elajulva magatol a klienstol, hiszen nem volt kepes a 13 giganyi elotelepitest erzekelni csakis at uj teljes letoltest tamogatta... s ha beleolvastok mit kell tenni ha nem talal a kliens eleg helyet a default drive-on kiderul nem egy eszleny progi...

Szerintem arra gondolt, hogy egy már feltelepített játékot (pl. Unreal Tournament 3) nem ismer fel és rántja be maga alá, csak ha leszeded netről megint.

Igaz, nagyon szerintem nem is tudná, mert amit én vettem DVD-s UT3, az hagyományos .msi-s telepítővel ment, nem Steamessel, mint pl. az Orange Box.

----------------
Lvl86 Troll

igen, teljesen mas a formatuma, raadasul eltero copy-protection is van a rendszerben (pl. dobozos jatekok ritkan futnak lemez nelkul, steamen meg sosincs lemez), szoval valszeg programozoi oldalrol is tul nagy melo lenne megirni, hogy tudja transzformalni a dvd-rol telepitett jatekot steames formatumba (gcf ha jol emlekszem), plusz kiszedni a masolasvedelmet, raadasul a masi halozati sebessegek mellett lehet hogy ez tovabb tartana, mint letolteni steamrol.

Tyrael

"(gcf ha jol emlekszem)"

GCF-ben csak a Valve saját cuccai vannak. (Illetve még az se, a Left4Dead nekem a steamapps\common\left 4 dead\ -ba települt.)

Az UT3 és a Modern Warfare 2 szintén, tök eredeti könyvtárstruktúrában. Adatfájlokat tehát be tudná nyelni, egyedül a binárisokat kellene lecserélni.

Igazából sok játéknál a Steam-l sincs rendesen integrálva. Pl. UT3-t anno free weekenden játszottam, nemrég megvettem. Az Activate product-nál beírtam neki a serialt, majd elindítom. Utána a Steam-s overlay cuccon jön a felirat, hogy ez a játék valószínűleg kérni fogja a Serialt, ami ez meg az meg amaz. Ráadásul még az accountot se veszi át, kell külön gamespy-st készíteni.

Gondolom, hogy megoldható és ad lehetőséget a Valve az integrációra, csak ugye a meglévő játékok hozzák a maguk megoldásait.

(MW2-nél már nem emlékszem, hogy mi volt, játszottam vele talán fél-egy órát, multi része nem jött be).

----------------
Lvl86 Troll