A Bloomberg szerint az Apple a WWDC-n bejelentheti az Intel -> ARM átállása kezdetét

Címkék

Régóta pletykálják, hogy az Apple Intelről ARM-ra vált a Mac termékvonalán. A Bloomberg szerint a június 22-én induló Worldwide Developers Conference (WWDC) rendezvényen jelentheti be a vállalat az átállás elindítását

Moving from Intel to ARM should improve performance and battery efficiency, whilst also costing Apple less money per unit. Today’s Bloomberg report says that Apple’s silicon teams have observed marked gains in GPU and artificial intelligence computational performance.

Részletek itt.

Hozzászólások

Hmm es mi lesz a desktop modellekkel?

Lehet. De ennek az az ára, hogy sok évig két archot kell támogatnia a MacOS-nek. Fel van rá készülve, universal binary, de egy szál ráadásul Apple-idegen "jóárasított" notiért vállalni 5-10 évig az extra költségeket?!
Ez nem vallana az Applere. 

ARM már a 80-as években rávert az Intelre egyébként. 

Ez nem vallana az Applere. 

Hát, érdekes felvetés... Most ugye a laptop/PC piac erősen stagnál, és az Apple sem kivétel. Megveszel a cégednek egy nem-entry kategóriás Macbookot, használod 3 évig, eladod a munkavállalódnak, az is használja 3 évig, az eladja jófogáson, és a harmadik user is használja még pár évig. Nyilván nem pörög így az eladás, főleg hogy az egész piac telített (COVID-ot most ne számoljuk ide)

Így viszont az Apple sarokba van szorítva, kénytelen valami kockázatosabbat csinálni, hogy felrázza a piacot.

Az Apple azert csinalta meg a Catalinanal a "csak 64 bit", "uj fajlrendszer jogosultsag" es egyeb legacy kodot ellehetetlenito huzasait, hogy megnezze, hany szoftverfejleszto lesz hajlando hozzanyulni a kodjahoz tobb ev utan. Ebbol valos kepe van arrol, hogy hanyan lesznek hajlandoak ARM-ra recompile-olni a binarisukat, raadasul akinek 6-8 honapig tartott a Catalina megjelenese utan recompile-olni 64 bitre, az mar felkeszultebb lesz amikor ARM-ra kell ujraforditani.

Szerintem: fel evvel az elso ARM-os macOS utan y > x helyzet lesz, ahol:

x% - szoftverek aranya, ami megy x64 Catalinan (10.15), de nem megy macOS ARM-on

y% - szoftverek aranya, ami megy Mojaven (10.14), de nem megy Catalinan

hanyan lesznek hajlandoak ARM-ra recompile-olni a binarisukat,

Bevallom nem igazán világos, hogy egy egyébként (bizonyára) jól karbantartott forrást miért akkora gond lefordítani egy másik architekturára. Megváltoztak az API-k, hiányoznak funkciók, venni kell új hardvert, vagy tulajdonképpen mi van ilyenkor?

Előre látom ,hogy ez is olyan lesz, mint az ARM-es Windows, hogy csak a telefonra elérhető alkalmazásokat fogja tudni futtatni.

"Errors are red
My screen in blue
Someone help me
I've deleted Sys32"

?

Egy Catalyst appnak nem muszáj, hogy legyen iOS app targetje. Tehát már itt megdőlt a szálkezdő állítás.

iOS appot nem is lehet közvetlen Catalysttá konvertálni egyelőre, jelenleg legalább egy iPadOS app kell ahhoz, hogy mac-re is lehessen buildelni.

Bloomberg's sources clarified that the ARM Macs will continue to run macOS, not a branch of the iOS or iPadOS software used in ARM-based iPhones and iPads. That said, Apple began seriously planning the transition for Macs after it successfully adapted an iPad Pro processor for internal testing with Macs in 2018.

Apple has already started blurring the lines between iPad and macOS software in its developer initiatives. It introduced Catalyst, a framework for easily porting iPad apps to the Mac, last year. But most developers see Catalyst as a stopgap for companies that already have iPad apps before the ultimate plan gains momentum—that ultimate plan seems to be SwiftUI, a framework for developing apps for multiple Apple operating systems side by side.

https://arstechnica.com/gadgets/2020/06/apple-plans-to-announce-arm-transition-for-all-macs-at-wwdc-2020/

Ha macOS-t fog futtatni, akkor jó esély van arra, hogy az AppKit-es appok is fognak futni. Az Apple szerencsére nem Google (vagy Microsoft, ha már azzal lett összehasonlítva az elején), megfontoltan halad előre a kapkodás helyett.

szerk: amúgy az idézet vége is igazán érdekes és jogos. Valószínűleg középtávon mind az AppKit és a UIKit el fog tűnni, és marad a SwiftUI, mint UI framework az összes platformhoz. Jelenleg még nyilván kell szenvedni a UIViewRepresentable-lel, de a Swift is valahol a 3.-4. verzió környékén kezdett stabilizálódni és igazán használhatóvá válni. Az elején még nem használtam, mert az API-k még egy Swift-ben írt Objective-C-re hasonlítottak; valószínüleg ugyanez fog történni a SwiftUI-jal is, ahogy kikupálódik az évek során.

De már nem kell sokat aludni, és megtudjuk, hogy mit hoz a SwiftUI2...

Azt hiszem nem sikerült rendesen leírni a problémát. Az rendben, hogy vannak "iOS-es" -es appok mac-en. A probléma hogy rendes appokal, programokkal mi lesz a helyzet. Monjuk egy teljes latex konyvtárat átfordítani. A szerkesztőket még át lehet, vagy egyébb egyszerűbb appokat, de mondjuk homebrew és társaival mi lesz, meg rengeteg complexebb dolog van, amivel kérdőjeles mi lesz ARM váltásnál, akár programozási nyelveknél is, esetleg olyanokkal, amik pont a mostani iOS platformon nem futhatnak, persze akkor az emberek elváltanak majd és lesz helyette x1 carbon ami még jobban "túlárazott" (nem). Szóval itt érdekes dolgok lesznek. Érdekes lesz mi lesz majd a kreatív programokkal és itt nem az adobe dolgaira gondolok, hanem sokkal komolyabbakkal, mint mondjk nuke és társai. Azok mind intelre vannak kitalálva, szívás lenne áket átvinni ARM-re. Akkor azok is elváltanak ? 

Nem azt mondom, hogy nem lehet ezeket megoldani, de az, hogy iPad app -ot lehet Mac-en, az nekünk nem jó, nekünk az kellene, hogy Intel Mac-es app mehessen ARM-re, ami az előző probléma kábé fordítottja. 

Linux alatt hogy kezelik az ilyeneket? Újrafordítják az új architektúrára, nemde?

Fentebb linkeltem, hogy az OS nem változik, macOS fog futni az arm maceken is. Ha valaki volt olyan botor, hogy nem támogatott apikat hívogatott, vagy ASM betéteket tett a programjába, az így járt. A maradéknak (remélhetőleg a többségnek) viszont bőven elég lesz újraforgatni a forrást az új processzorra.

Ld. még: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Clang

https://en.wikipedia.org/wiki/LLVM

1. Futnak majd az x86 binárisok ARM-on. Az Apple már megoldott ilyen problémát korábban. 

2. Apple kezében tartja a legfontosabb fejlesztőeszközt a saját platformjára. Az alkalmazások programkódjai már régóta hardverplatform függetlenek. Leszámítva pár eleve hardverhez készült toolt. A többiek majd igazodnak. 

Itt nem az a "kulcs", hogy natívan működnek az iOS appok ARM-on. A jelenlegi MacOS szoftverek is működni fognak. 

Olvastam egy banchmark-ot Amazonon elérhető szerver processzorokról: https://www.anandtech.com/show/15578/cloud-clash-amazon-graviton2-arm-against-intel-and-amd/5

Itt a single thread eredmények alapján közel azonos szinten van az ARM az x86os vetélytársakkal (tudom, szerver processzorok).

Ez alapján nem meglepő hogy nem kell az x86 az Apple-nek, nincs már akkora teljesítmény különbség.

Az ARM itt mit jelent? Én a Raspberry-n meg mobiltelefon CPU-n nem látok túl.

Tényleg versenyképes a mostani Intel/AMD CPU-kkal szemben? Miért jó váltani (most az Intel botrányt elengedve, mert amiatt mehetnének AMD irányba is)?

ARM váltás mögött ott van a szolgáltatásokból származó bevételek is. A saját cross platformos játék platformjuk már látható bevételt termel. iOS oldalon a saját SoC elég jó teljesítményt nyújt viszont OSX vonalon főleg intel alatt már problémás a teljesítmény.

Nem lehetetlen, hogy közép távon az ARM és a szolgáltatás orientáció miatt elengedik a MacPro és az iMacPro vonalat, mivel ez bevétel és user bázis szempontjából elég vékony réteg.
 

Mert szerinted van olyan szignifikáns felhasználói réteg, aki iPhone és ipadet ugyan nem vásárol de Macbookot igen, és akkor őket is el lehet érni az iOS játékokkal? 

Vagy majd direktbe fejlesztenek Mac-re iOS játékokat? Az úgy nemigen lesz versenyképes az AAA Windows játékokkal, csak a casualokkal. És egyébként is onnantól, hogy egy játék hardver erőforrásigénye "nagy" gépet akar dedikált vga kártyával és csak azon működik, akkor fordítható x86-ra. 

Valószínű a váltás de nem ezért. 

pl. nekem is csak macbook-om van (és ezzel nem vagyok egyedül)

játék platform - eleve nem céljuk a AAA szint, sőt kimondottan a kazuárokra lőnek. Viszont ha át tudják hozni a OSX alá az arm-mal a saját hw közeli 3d támogatásukat, akkor jobb élményt és nagyobb piacot biztosítanak a fejlesztőknek.