Az Intel és a Valve közösen dolgozik az Intel hardver Linux alatti OpenGL teljesítményének javításán

 ( trey | 2012. július 22., vasárnap - 11:09 )

Az Intel nyílt forrású technológiákkal foglalkozó központjának, az Intel Open-Source Technology Center-nek egyik fejlesztője, Ian Romanick nemrég egy blogbejegyzést írt "The zombies cometh" címmel. A kissé szokatlan blogbejegyzés címe azonnal érthetővé válik, ha az ember beleolvas, hiszen arról szól, hogy Romanick és csapata ellátogatott Bellevue-be, ahol is a Left 4 Dead 2 nevű zombis játék fejlesztőjével, a Valve-val közösen dolgoztak a linuxos Intel driver továbbfejlesztésén. A Valve nemrég blogjában hivatalosan közölte, hogy érkezik a Steam és a Left 4 Dead 2 Linuxra.

Romanick blogjában áradozott a közös munkáról. Utazásukat minden idők legsikeresebb munkával kapcsolatos utazásaként jellemezte, a Valve csapatáról pedig annyit írt, hogy hihetetlenül jó volt velük együtt dolgozni.

L4D2

Az Intel csapattagok segítettek a Valve-nak abban, hogy az még jobban hozzáigazíthassa játékának motorját, a Source-ot a chipgyártó grafikus hardveréhez, valamint annak eszközmeghajtó-programjához. Ezen kívül megpróbálták beazonosítani, hogy hol találhatók szűk keresztmetszetek a teljesítményben, illetve azt, hogy a Valve-nak milyen OpenGL funkciókra van szükségük, mire lenne igényük.

Az Intel emberei felismerték, hogy melyek azok a területek, ahol tényleg javítaniuk kell az eszközmeghajtó-programjukon. A Valve megengedte az Intel fejlesztőknek, hogy belenézzenek a Source engine forráskódjába annak érdekében, hogy még hatékonyabban optimalizálhassák saját szoftverüket. A fejlesztő hangsúlyozta, hogy mennyivel könnyebb a debugolási munka, ha hozzáférhetnek az alkalmazás forráskódjához... A vicces az, hogy a Valve emberei ugyanezt mondták az Intel eszközmeghajtó-programjairól... A zárt forrású driver-ek megnehezítik a munkájukat (az összes platformon), hiszen azt fekete dobozként kell kezelniük...

A közös munka eredményeként patchek születtek és továbbiak felbukkanása várható az elkövetkező hetekben.

Romanick szerint a Valve linuxos fejlesztői nagyon koncentrálnak a feladatukra és agresszív tervük van a jövőt tekintve. Tekintve azt, hogy milyen rövid idő alatt mennyire messze jutottak, Romanick biztos abban, hogy a tervüket tartani fogják és ez végső soron jó hír a linuxos játékosoknak.

A Phoronix kapcsolódó cikkéből kiderül, hogy Michael Larabel-nek szerepe volt abban, hogy a Valve és az Intel fejlesztői összejöttek egy közös munkára. Májusban kereste meg Ian Romanick, Eric Anholt és Kenneth Graunke Larabel-t, hogy az segítsen összehozni egy találkozót a Valve embereivel. Az Intel linuxos fejlesztői már korábban is érdeklődést mutattak a linuxos játékfejlesztői világban történő eseményekkel kapcsolatban, de az Intel hivatalos csatornáin keresztül nem nagyon tudták összehozni a találkozót a Valve megfelelő embereivel. Úgy tűnik, hogy a linuxos gamerek valóban köszönetet mondhatnak Larabel-nek azért, amit az elmúlt években összehozott ezen a területen...

Részletek Romanick blogbejegyzésében.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Pedig ez a kerdes egyszeru.

-1. normalis mernokok.
 0. hasznalhato hardver.
 1. hasznalhato opengl debugger.
 2. hasznalhato opengl profiler.
 3. normalis shader studio.

---
pontscho / fresh!mindworkz

Most amúgy mire fel ez a nagy linuxos mozgolódás? Valaki valami linux alapú konzolt akar piacra dobni? Esetleg fantáziát látnak az OnLive jellegű szolgáltatásokban, és ott szeretnék megkerülni a Windowst? Vagy most mi van?

Ha valaki Linuxos konzolt akarna piacra dobni nem ilyen jellegű mozgolódás lenne.

Hogy a Valve részéről mi lehet? Talán:

google://newell slams trashes windows 8

--
trey @ gépház

Szerintem első körben mindig mindenkinek a függetlenség a cél.

Két szó: mobil, tábla.

Az intel sem hülye hogy kimaradjon a jóból ( akkor sem, ha lassú egy pöppet )

Úgy tûnik az openGL lesz (lett) az általános cross-platform grafikus API. Ennek jobb támogatásának mellékes hozadéka a desktop linux. Persze lehet hogy mások mozognak a háttérben.

-----
Puppy linux felhasználó

Csodálkozom, hogy csak ennyi ember szólt hozzá... Azért szerintem ez egy kicsit nagyobb horderejű hír.... :-D
Mert ha az Intel elkezdi, akkor lehet, hogy a többi csippgyártó is komolyabban kezeli majd a Linux driver gondokat....


http://taklertamas.deviantart.com/ || registered Linux User #518773 || 12.04

+1
próféta szóljon belőled :D

+1

Nem tudom mit is írjak, inkább kivárnám a végét.

Mintha 4-5 éve olyanokat olvasgattam volna itt, hogy mennyire jól támogatottak az Intel chipjei Linux alatt, az utóbbi 2-3 évben meg mintha olyanokat, hogy mennyire szarok az Intel driverek :)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

3-4- éves intergralt intel vga-knak még windows 7-es, de még vistas driverük sincs :(
legalábbis nálunk van 1-2 :(

Nagyobb horderejű hír? Egyelőre ez még semmi. Majd ha tényleges, mérhető nagyságú játékpiac alakul ki a Linuxos desktopok hátán, akkor az hír lesz. Egyszer ebbe a Loki már belebukott. Meglátjuk, hogy a Steam tud-e ezen változtatni. Sok minden megváltozott azóta, de azért a hurrá optimizmus még egy kicsit korai. Várjuk meg a végét! Biztató jelek azért vannak (HIB Linuxos eladásai), de ez még csak a hype része a dolognak, nem egy valódi "fellendülés". Vegyetek majd sok Linuxos játékot Steamen és akkor lehet majd örülni...

Lokitól is sokan csak azért vették a játékokat, hogy támogassák a projectet, de azt sohasem indították el. Szerintem itt azért bele szól a nagyon sikeres Humble Indie akciók megléte. Nem hinném, hogy a gyártók ezt nem vették észre.
--
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Na, akkor majd olvasd el megint a hozzászólásomat, légy szíves, és ha elgondolkodsz picit, hogy minek a rövidítése lehet a HIB, akkor rá fogsz jönni erre a segítségem nélkül is! :)

Nem mondtam neked ellent. Bár az igaz, nem vettem észre a rövidítést :)
--
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Nem is állítottam ilyet. ;)

Jó, ha valóban csak hype lenne, akkor a minden egyes rágottalma fan mostantól linuxon akarna inkább játszani. Ha már a negyedik is sikeres, akkor az nem egy nagyon rövid fellángolás. Bár ez csak az én véleményem.
--
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Sok évnyi Windows és 4-5 évnyi Linux destop használat után tértem át "rágottalmára", úgy 4 éve. Nincs az az hype, hogy visszatérjek bármelyik korábbira. :) Tesztelésre van Windows és Ubuntu is a gépemen, de csak akkor töltöm be őket, amikor muszáj.

Nézzük meg a legutóbbi HIB-et. Az eddigi legsikeresebb volt, $5m+ bevétellel. Ennek kb. a 10%-12% volt a Linuxos, vagyis $500k-$600k, ami már szép eredmény és Unityval mi is el fogunk kezdeni Linuxos portoka készíteni, mert nulla plusz munkát jelent, de ha komolyabb erőfeszítést igényelne, akkor nem tennénk. Azt pedig ne felejtsd el, hogy a nem lehet összehasonlítani egy Steames fix áras játékot és egy ilyen pay-waht-you want akciósat. Szerintem messze nem lesznek ilyen jók ott a mutatók, de majd meglátjuk.

vajon azert mert intel graf hardwarenek koze sincs a jatekokhoz?
ugyertem: en probaltam a laptopon (4500mhd) sourceos jateko(kat) es minimumon se mentek jol..

--
http://blog.sartek.net | https://twitter.com/sartek

sub

Jó akkor felteszem én a kérdést: mely inteles gpu -k alkalmasak játékra 2012-ben?

--
http://neurogadget.com/

Mindegyik ma támogatott, ha 2D-s játékkal játszol. ;)

Attól függ, mit gondolsz alkalmasnak, de a HD4000 már rendelkezik DX11 támogatással így korlátozottan de megfelelő lehet játékra is.

Szerintem csak nagyvonalakban jó a lista. Az említett HD4000-rest több még 3000-res modell is legyőzi, ami valószínűleg az eltérő órajelekből, magszámokból adódhat.

Játéktól függ. Ezek az újak talán már elbírnak a Homeworld 1-2-vel.


No rainbow, no sugar

SC2 elfut az MBP-n, igaz 4v4-ezni nem ezen celszeru.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

A Little Susie kísérleti, kliensoldali openGL drivereivel a megosztott video RAM sávszélességének határáig (néha még fölé is, bár annak már nincs értelme) meg tudtunk hajtani Intel GPU-t, mindenféle órajelpiszkálás nélkül, pusztán optimálisabb szoftverrel. A szoftveres leképezőnkkel pedig a MESA DRI SWRAST-hoz képest 420%-ot is ki tudtunk tolni a csövön, ez szintén integrált cucchoz futtatott teszt volt.

Nem lehetetlen komolyabban játszani Intelen, csak nem egyszerű.
A jelenlegi linux driverek erre nem alkalmasak.

-
"Attempting to crack SpeedLock can damage your sanity"

Ha ez vigasztal, mas platformon sem. Ugyanis az Intel vga csak egy hw gyorsitott framebuffer, nem gpu.

---
pontscho / fresh!mindworkz

Pontosíthattam volna úgy a kérdést, hogy felmegyek Linuxon a Steam -re, kiválasztom bármely játékot, és aggodalom nélkül végigjátszom inteles gpu -val. Reális? Gondolom nem.

--
http://neurogadget.com/

Bár nem sok figyelmet szenteltem neki, de azt hittem, hogy a Steam semmilyen helyi GPU erőforrást nem használ és a felhőben renderel le mindent. És csak a képet küldi át. Ezek szerint nem így van?

micsoda nap :D


No rainbow, no sugar

Nagyon nem. Nagyon kevered az OnLive-al.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

És valóban. Kösz.