Hogyan változott a fizetésed (minden juttatást beleszámítva) egy évvel ezelőttihez képest?

Címkék

Közalkalmazott vagyok, a besorolásom változott, többet keresek
1% (11 szavazat)
Közalkalmazott vagyok, a besorolásom változott, ugyanannyit keresek
1% (7 szavazat)
Közalkalmazott vagyok, a besorolásom változott, kevesebbet keresek
1% (4 szavazat)
Közalkalmazott vagyok, a besorolásom nem változott, többet keresek
1% (10 szavazat)
Közalkalmazott vagyok, a besorolásom nem változott, ugyanannyit keresek
2% (15 szavazat)
Közalkalmazott vagyok, a besorolásom nem változott, kevesebbet keresek
4% (28 szavazat)
Nem vagyok közalkalmazott, nem váltottam munkahelyet/munkakört, többet keresek
19% (150 szavazat)
Nem vagyok közalkalmazott, nem váltottam munkahelyet/munkakört, ugyanannyit keresek
23% (179 szavazat)
Nem vagyok közalkalmazott, nem váltottam munkahelyet/munkakört, kevesebbet keresek
5% (43 szavazat)
Nem vagyok közalkalmazott, munkahelyet/munkakört váltottam, többet keresek
11% (83 szavazat)
Nem vagyok közalkalmazott, munkahelyet/munkakört váltottam, ugyanannyit keresek
2% (19 szavazat)
Nem vagyok közalkalmazott, munkahelyet/munkakört váltottam, kevesebbet keresek
4% (29 szavazat)
Egyéb, leírom hozzászólásban
2% (19 szavazat)
Csak az eredmény érdekel
24% (188 szavazat)
Összes szavazat: 785

Hozzászólások

Vállakozó vagyok. Hol ennyit keresek, hol annyit. Néha meg semennyit. :)

-- törölve. csináltam "egyéb" opciót. megyek kávézni...

:: by BRI.
:: config :: Acer TravelMate // Ubuntu Intrepid
:: tothab [a] gmail [pötty] kom
:: black rose immortal's weblog

Nem vagyok közalkalmazott, nem váltottam munkahelyet/munkakört, kevesebbet keresek
erre szavaztam, mert a fizetés nem változott, viszont a juttatások megszűntek.
________________
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz, 4 Gb ram, x86_64 2.6.28-gentoo-r4

és ezzel szerintem nagyon nem vagy egyedül. középiskolákban-gimnáziumokban már évek óta így megy...

szerk.: legalábbis azokban, amikhez van annyi közöm, hogy tudjam, hogy megy.

:: by BRI.
:: config :: Acer TravelMate // Ubuntu Intrepid
:: tothab [a] gmail [pötty] kom
:: black rose immortal's weblog

Hacsak nem vagy tanár mert akkor már a 23.óra is "túlórának" számít. 22/5 = 4.4, tehát dolgoznak fél napot erre verik magukat. Persze amikor gazdaságisként ezt felvetettem, jöttek ilyen hülyeségekkel hogy dolgozatjavítás meg saját maguk továbbképzése, mintha ez lenne a legdinamikusabban fejlődő szakma és egy infós ellenne élete végéig a diploma adta tudással. Persze ez nem minden tanárra igaz, a fiatalok eleve kevesebbet kapnak besorolás miatt, meg aki nem cimbije a dirinek annak nem sok túlóra esik le. De sajnáltam a tanárokat amíg nem dolgoztam iskolában, mostmár nehezebb megetetni velem az ilyen szövegeket.

--
http://csuhai.hu

Én 7 évig voltam tanár, most két éve senior Java fejlesztő vagyok, és szerintem összemérhető a két munkakör munkaóra tekintetében - feltéve, ha az ember tényleg lelkiismeretesen tanít és nem csak bejár az órákra. A hét évből 4-5 év volt az, amíg lelkiismeretesen tanítottam, az utolsó év és az első kettő nem volt teljesen 100% részemről.

Az utolsó évben jött el az, hogy egy odakerült igazgatóhaverja lusta rendszergazda okán elvesztettem a lojalitásom és a munkakedvem. Akkor értettem meg, hogy az igazgató és az egyéb vezetők miképp osztják el a minőségi munkáért járó bérpótlékot, miért tehetik meg egyesek, hogy havonta tízezreket telefonálnak az iskola pénzén, miért tehetik meg egyesek, hogy az iskola által vásárolt - oktatáshoz nem szükséges - eszközöket otthon használhassák, mi az oka annak, hogy a német és a finn társiskolába minden évben mindig ugyanazok utazzanak el... ésatöbbi.

Csak akkor tudod meg, hogy milyen dolog igazán tanítani, ha egy osztályt elkísérsz az első órától a ballagásig és ezek után még többször felkeresnek volt diákok tanácsért vagy csak beszélgetni... :)

Nem mondom, hogy most jobb, bár sokkal többet keresek, és a munka is érdekes (átállítottuk a banki rendszer egy részét AIX-ról Linux-ra, most pedig WAS-ról JBoss-ra fogunk továbblépni :), de néha hiányzik a tanítás... bár nem annyira, amire számítottam munkahelyváltás kapcsán.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

Én meg középiskolában voltam gazdaságvezető, úgyhogy tudom hogy mik a jövedelmi viszonyok. Meg azt is hogy mennyi túlórát fizettünk ki a kötelező 22 óra felett(nem negyven, mint másnak, sőt a 22 óra is 22szer háromnegyed óra), meg azt is hogy tanárt nyáron nem lehet az iskola környékén látni, meg azt is hogy halálra vannak sértődve az igazgatók ha nyáron be kellett jönni a beszámolót aláírni, aminek a szöveges részét pl eleve neki kellett volna megírnia ha nem lenne satu hozzá. Lehet a szüleid korrekt iskolában tanítanak és korrekt tanárok (ilyen is van, egyre kevesebb), de egyszer menjenek el dolgozni "normális" munkahelyre, és húzzák le a 40 (nem 22*0,75) órát, lehet megváltozna a véleményük arról hogy mi a munka.

--
http://csuhai.hu

Halkan megjegyezném, hogy a suliban három éven át vittem a rendszergazdaságot is - hobbiból, mert pénzt nem láttam belőle.

A GH pénzügyekkel foglalkozó része 4 fő volt vezetővel együtt egy 110 fős tanári karra és 1600 diákra. Soha nem tudtam úgy odamenni, hogy mindenki dolgozott volna - valaki mindig újságot olvasott vagy játszott valami bugyuta internetes játékkal - és ez jól látszott a hálózati aktivitásból is... rendszergazdaként sokmindent meglát az ember, amit nem feltétlen kellene... :)

A másik oldalra nézve, az órarendet is én csináltam, és a tanárok jó része bizony dolgozott más helyen, amikor több lyukasórája volt egyben. Amikor valamilyen okból év közben változott az órarend, akkor igen sokan jöttek konstruktív javaslatokkal, hogy kivel mit cserélne, hogy továbbra is tudjon mellékkeresethez jutni.

Soha nem védtem a tanárokat, csak maradjunk a realitások terén.

A 45 perc az egy tanórára vonatkozik, előtte el kell menni naplóért, taneszközért, térképért, kivetítőért; aztán vissza kell mindezt cipelni és átmenni másik terembe (tipikusan a diák marad a termében, kivéve szakos órákat). Rögtön közelíti az 55 percet a szükséges idő...

Továbbá kell kettő nagydolgozatot iratni félévente és három kisebb dolgozatot (és két-három szóbeli is szükséges)- ennél kevesebből nem lehet reálisan megítélni egy diák tudását. Ha nézünk egy átlagos tantárgyat, akkor a heti 22 óra 7-8 osztálynyi diákot jelent, ami mostanság 200 diák. Ha rutinos és felületes a tanár, akkor egy nagydolgozat kijavítása 15 perc (számszerű értékelés, hibák jelzése, adminisztáció), ha rutinos és becsületes, akkor legalább fél óra (szöveges értékelés, hibák szöveges javítása, adminisztáció). A kisdolgozat ideje ennek a negyede-harmada. Ha a két végletet közepét nézzük, akkor diákonként egy órát elvisz a dolgozatok javítása egy félévben, ami 200 óra. Egy félév 19 hét, máris 33 óránál vagyunk hetente. Ehhez naponta hozzájön 15-30 perc, amit egy normális tanár azzal tölt, hogy ennyivel előbb bemegy a munkahelyére - hiszen nem késhet el az órájáról, mint egy rugalmas munkaidőben dolgozó irodai alkalmazott, és átnézi a napját, kikkel hol tart, és végiggondol vagy ír egy-egy rövid óravázlatot, ez hetente 1-3 óra, már 35 óránál tartunk. Ezen túl mindig volt valami apróság: versenyre felkészítés, korrepetálás, egyéni foglalkozás, ünnepségre való felkészülés-felkészítés, "önként" vállalt egyéb feladatok, és persze az éppen beteg kollégák helyettesítése és persze az "önként" vállalt továbbképzések.

Ebben mind bele lehet kötni, de eléggé vaknak kell lenni egy iskolában, hogy csak a heti 22*45 perc munkát vedd észre - vagy a sértett gonoszság szól belőled.

Hozzá kell tennem, hogy 2000 nyarán bruttó 36 ezer volt a fizetésem, a tanári kar fele nem volt odavaló, akinek volt egy kis esze és nem hobbiból vagy elhivatottságból csinálta, az lelépett máshova dolgozni. Két évvel később jelentősen megnövelték a fizetést, ekkor kicsit javult a tanári kar, aztán az eltelt 7 évben semmi jelentős javulás nem történt, szépen elléptek azok, akik hasznos munkát végeztek és nem csak bejártak az osztályterembe újságot olvasni. Ugyanez igaz az irodai és műszaki kiszolgáló személyzetre.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

Nem, félre ne értsd, nem akarok én gonoszkodni, és nem állítom hogy minden tanár rossz ember és túl van fizetve, inkább arra próbáltam utalni hogy én máshogy osztanám el a bértömeget mint ahogy az általam tapasztalt (saját és más ugyanabban a városban lévő, önkormányzati fenntartású) iskolákban a régről ránk maradt iskolaizgatók teszik. Nem vonom kétségbe ha valaki azt állítja hogy az ő iskolájában korrektebb a helyzet. Ismerek olyan fiatal tanárt is aki 36 órát ad le egy héten korrektül, plusz még az egyéb járulékos munkák, na az ilyen kapja is meg rendesen a fizuját túlórástól-helyettesítésestől szerintem. Csak amikor ilyen 22*0,75ös vén szutykoknak übermencs tudatuk van és lenézik a fiatal tanárokat és a 40+ órát dolgozó gazdaságisoknak leszavazzák még a kajajegyüket is(túlóra díjazása ilyen pórnép esetén persze szóba se jöhetett), inkább mint a saját "túlórájukból" vennénk vissza anyagilag, az kiveri nálam a biztosítékot. Gazdasági részlegen is volt a kezem alatt olyan munkaerő, akit két másodpercen belül kirúgtam volna ha nem lett volna az izgató házikedvence. Az iskolában (ami tulképp 3 suli volt összevonva) hasonló nagyságrendű emberanyaggal dolgoztam mint amit említettél.

Még annyival egészítenélek ki, hogy az iskolákban a helyettesítés nem emberbaráti szeretetből megy, ha szakszerű akkor az 100% túlóra díjazással számítandó, ha nem szakszerű akkor 50%. Illetve a továbbképzések a házikedvencek részére természetesen az iskola pénzéből ment. Esetleg még annyit hogy más munkahelyek esetén az óra 60 percet jelent, nem 45-50-55öt, és nyáron is kell dolgozni.

--
http://csuhai.hu

Már cirka másodszor hozod fel a "nyáron is kell dolgozni" témát, ami engem most kicsit fel is idegesített. Mint mondtad, gazdaságisként dolgoztál iskolában. Javaslom, egy évet próbálj ki tanárként is. Nem azért a húsz fillérért, de nekem a nyári szünetem többek között azzal telik, hogy a szétcibált idegeimet kicsit pihentetem, átnézem az óravázlataimat a melléjük írt feljegyzések alapján. És képzeld, a rengeteg szabadidő nem egészen másfél hónap. Tudod, július elsejéig kötelező ügyelet van, augusztus 15-től pedig beindul a pótvizsgára felkészítés, a tanítási segédanyagok rendbetétele, pótvizsga, alakuló értekezlet, stb. De nem nyavajgok, mert amikor eldöntöttem, mi leszek, tudtam, mivel jár. Sokkal inkább zavar, amikor egyesek azonnal ugranak, amikor a tanárok a problémáikról beszélnek.
Sajnos az országban a tanításhoz valahogy mindenki ért. Meg is látszik a színvonalon. Nem tudom, mennyire vagy tájékozott, de jelenleg az a helyzet, hogy a szülői munkaközösségnek a kezében elég hatalom van akár egy vezető elmozdításához is. Ezt rengeteg (ha nem az összes) szmk ki is használja. Gondold el az érzést, hogy egy házi feladat miatt a kedves szülők bezarándokolnak az iskolába, aminek az eredménye minimum egy vezetői meghallgatás, ami általában az ember lapjára rá is kerül. Sőt, pont ma, a Kalmár matekversenyen mesélte az egyik kollégám, hogy őt feljelentették, mert hétvégére merészelt házi feladatot (!) adni. Tegyük hozzá, hogy a gyerekek koncentrálóképessége az utóbbi időben az elvárható szinthez képest is romlott, ez a gyakorlatban úgy jelentkezik, hogy órán az ötödikesek például maximum 25 percig képesek követni az órát. A tanárok kezében semmilyen fegyelmező eszköz nincs, egyedül a stílusa és személyisége, ami általában édeskevés.
A bértömegek elosztásának újragondolásával én is egyetértenék, ha az nem generálna azonnal politikai vagdalkozást. Emellett van azonabn olyan munkakör is, ami tartalmaz nem mérhető elfoglaltságot is, és pont emiatt nem valószínű, hogy normális elosztás sülne ki belőle. Ami inkább szükésges lenne, az a tanári szakma megbecsülése, tisztelete. Ennek viszont meglepő módon még a saját minisztériumunk is ellene dolgozik.
Az igazgató kedvencei, illetve az übermencsek ellen meg csak egyet lehet tenni: Kibírni azt a pár évet valahogy. Utóbbi hamarost nyugdíjba megy, előbbit pedig a vezetői védőburok miatt előbb-utóbb kikészítik a tanulók, illetve elmegy jobban fizető pályára. Ritka az olyan birka, aki kitart, az ellen pedig folyamatos munkaközösség-vezetői baszogatás a célravezető. A mjndenféle juttatásokat pedig a fenntartó szokta karban tartani, az iskola éves költségvetésébe szoktak rendszeresen belekötni vagy nem, megint nem szakmai indokokkal.
Na, közben néztem kis Kőhalmit, kicsit feldobódtam. :)
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

A hozzászólásod nagy részével teljesen egyetértek, azon meg légyszíves ne húzd már fel magad hogy nektek nyáron nem kell dolgozni, ellenben a pékeknek, buszsofőröknek, kocsmárosoknak és villanyszerelőknek plusz a többi kismillió szakmában dolgozó embereknek pedig kell. Az ő idegeikkel foglalkozik valaki?

Sok más munkával is járnak "extra", munkaidőn kívüli tevékenységek, amiket senki nem fizeti meg csak elvárja a munkáltató hogy toppon legyen az alkalmazott. Például informatika. Ez ráadásul egy gyorsan változó terület (függetlenül attól h csinálja vagy tanítja valaki), míg pl az irodalom, történelem, matematika, testnevelés, stb... (legalábbis középiskolás szinten) nem változik annyira évről évre hogy forradalmian új formában kelljen tanítani a pl másodfokú egyenlet megoldóképletét.

Azt meg, hogy a tanításhoz mindenki ért, teljesen természetes, az adófizetők pénzéből tanítjátok az adófizetők (gyakran valóban hülye) gyerekeit. Kell a beleszólás. Az, hogy nálatok ennyire erős az szmk, nálunk meg pl egy nagy nulla, egyik sem egészséges állapot.

--
http://csuhai.hu

Amikor viszont már sokadszorra hallom, hogy milyen jó nekem, egész nyáron nem kell dolgoznom, kicsit felmegy bennem a pumpa. Valahogy mindenkinek az a fixa ideája, hogy a pedagógus nyáron csak henyél, ami nagyon nem így van (általában). Mi például nyáron pótoljuk be az iskolaévben elmaradt házimunkákat, ami nem kevés, enekm elhiheted... Azért a többi szakam idegeiről csak annyit: Mit tesz a pék, a buszsofőr, a kocsmáros vagy a villanyszerelő, ha az ember folyamatosan zavarja a munkája végzésében? Mert én maximum kókadtan mosolyogva várhatom, hátha abbahagyja.
A tantárgy valóban elég ritkán változik, ellenben a gyerekanyag. Tudod, nekem a munkatárgyam nem a könyv, hanem a gyerek. Most gondold el (hogy az informatikánál maradjunk), ha neked a szerveredet folyamatosan üzemben kellene tartanod, de
a; Az áramellátás folyamatosan cserélődik, hol 110/60, hol 230/50. Ráadásul teljesen véletlenszerű időközönként.
b; Semmilyen lehetőséged nincs a gép belső szerkezetének közvetlen vizsgálatára. Csak az egyes szoftverekre adott válaszreakciókból következtethetsz rá.
c; Röptében, ott helyben kell megírnod a kernelhez az összes szükséges szoftvert. A kernel adott, de zárt kódú.
d; A lefordított szoftvert eltávolítani nem tudod, legfeljebb egy másikkal megkerülni, de bármikor előugorhat így is.
e; És most képzeld el, hogy nem egy, hanem 30 szervered van, mindegyik valamiben különbözik a többitől, de nem tudni, miben, viszont egymásra valamilyen módon hatásssal vannak. Mindegyiket folyamatosan topon kell tartani, a szofvereket mindegyikhez egyszerre készíteni, hogy egyszerre fussanak, stb...
Nem azért, nem nézek én le egy munkát sem, de azért elvárom, hogy az enyémet se nézze le senki.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Igen ,ezt nevezem én tanári übermencstudatnak, amikor van egy szerzett jogotok ami másnak nincs, és ezt valaki mint tényt megállapítja akkor rögtön le akarjátok harapni a fejét. Mintha a péknek vagy a buszsofőrnek nem lenne házimunkája... Nekem is van a napi 8 órás melóm mellett kertes házam jelzáloghitellel, infós maszekmunkáim, szőlőm és vendégházam, de eszembe se jutott eddig ezeket felemlegetni, egyéni szoc probléma, én vállaltam, így jártam. A szabim ezekre megy el, és nem sírok amiatt hogy nekem nyáron is be kell menni a munkahelyemre.

--
http://csuhai.hu

Mester, mint említettem, én tanítottam 7 évet, és két éve senior Java fejlesztő vagyok egy banknál. Bármennyire is fáj és érthetetlen számodra, párba tudom állítani munkaórában és nehézségben a két munkakört. Igaz, másképp nehéz. Javaslom, hogy próbálj végignyomni négy évet tanárként, egy év kevés, magaslatról nézni meg főleg kevés.

Mondok egy másik érdekességet is: nagyon jólesett akkor elmenni szabadságra, amikor akartam, és ezt tanárként nem tehettem meg, mert ott a szabadságkeret 100 százalékával a munkáltató rendelkezik.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

Nem is Neked reagáltam azt hanem Tamásnak, és ezügyben nem vagyok meggyőzhető sajnos. Örülök, hogy jó munkahelyed van és azt sem állítom h minden tanár rossz ember, csak hát vannak érdekes esetek. Az egész pont onnan indult ki hogy én kicsit máshogy súlyoznám a javadalmakat, csak időközben Tamással nagyon leragadtunk a nyári szünet témakörénél.

Tanítottam már tanfolyamokon és tudom hogy nem vagyok rá alkalmas, kedvem sincs hozzá őszintén szólva, pedig az olyan hely volt ahol fegyelmezni nem kellett.

--
http://csuhai.hu

A nyári szünet témakörénél nem akartam leragadni, azt hiszem, utolsó hozzászólásom már nem is sokat foglalkozott vele. De ez nem szerzett jog, hanem egy 300 éves csökevény. Tudod te, miért vannak iskolaszüneti napok? Vagy valamilyen állami ünnep kapcsán, ez még valamilyen szinten tudomásul vehető, vagy pedig azért, mert valamilyen jelentős mezei munka arra az időszakra esett. Vajon miért kezdődik szeptember elsején az iskolaév? Mert addigra minden paraszt learatta a búzát, így nem volt szükség a továbbiakban a gyerekekre. Miért van őszi szünet? Nem, nem a Halottak Napja mmiatt, mielőtt valaki félreérti. Akkor terelték be a jószágot, kellett hozzá egy hét. Stb...
A javadalmakról pedig annyit, hogy pont miattuk esik meredeken a színvonal. A legtöbb ember, akinek lenne képessége tanítani, nem hajlandó rá, pont az alacsony díjazás miatt. Így marad az, aki kényszerpályára került, és ez egy olyan munka, aminek egész életre szóló kihatásai vannak. Ha egyszer elbaszok valamit egy gyereknél, ami igen könynen megesik, az a koporsóig elkíséri. És itt az igazán röhelyes, hogy a legtöbb tanár képesítése _csak_ a tanításra teszi alkalmassá. Csak magamból kiindulva: három szakot végeztem. A diplomámmal kizárólag általános iskolában, kizárólag matematikát, kémiát és fizikát taníthatok. Bárhol máshol a besorolásom a betanított és segédmunkásokkal lenne egyenértékű. Visszatérve a gondolatsor elejére: Az érettségiző, amikor megjelöli a főiskolákat, egyetemeket, a végére odabiggyeszt egy tanári szakot is, mert oda szinte bárkit felvesznek, ha legalább elégséges az érettségije. Ez azért van, hogy a szakot el tudják indítani, ha lehet, olyan kevés a jelentkező. (Így is halnak ki egyész tanszékek: Egerben tavaly óta nincsen fizika tanári szak, haldoklik a kémia és a matematika...) Aki ottragad, az általában azért, mert az átételkor szükséges különbözeti vizsgákat nem tudja, vagy nem akarja bevállalni. Ritka, aki lelkesedésből marad. Így máris marad egy valag frusztrációja. További frusztráció, amikor munkakereséskor azt látja, hogy szinte csak tanárként tud elhelyezkedni. Nos, jelenleg a végzős tanárok ~90%-a ilyen. Elképzelheted, milyen lesz így a színvonal. Aki valóban nívós oktatást akar az országban, annak már a tervek elképzelésekor meredeken esik nulla alá a népszerűsége, emiatt általában bele sem tud kezdeni, vagy rögtön leszavazzák. A minisztériumunk összes szakmai tapasztalata alulról veri a nullát. Bárki változtatni akar, azonnal olyan örvényébe kerül a politikai érdekeknek, hogy szanatóriumban fogja tovább folytatni karrierjét.
Az oktatással kapcsolatos jogok jelenleg megdöbbentően egyoldalúak. Ezek meghozatalkor kihasználták, hogy a tanároknak semmilyen érdekérvényesítő lehetősége nincs (néhány másik szakmával karöltve). Ezt a mai napig _minden_ párt felhasználja a saját érdekében, súlyosan megosztva a pedagógusi pályát. Tudok olyan iskoláról, ahol a felvételi követelmények között egyenlő súllyal esik latba, hogy az egyik (úgynevezett konzervatív-radikális) csoportosulással milyen mértékben tud azonosulni. Emellé járul, hogy az iskolavezetést a fenntartó nevezi ki, azaz azon keresztül igen komoly befolyása van a személyi ügyekre. Nos, így tartsál színvonalat.
Gazdaságilag is igen érdekes a helyzet: Egyik volt iskolámban, amikor a szertárba vegyszert szerettem volna rendelni, kikötötték, hogy a 10000 Ft-ot ne nagyon lépjem túl. Még szerencsém is volt, sok helyen nem is engedik a rendelést. Nos, ennyi pénzből szerinted milyen mennyiségeket tudok rendelni?
Ugyanakkor értékelj korrektül (ami meglehetősen érdekes dolog, egyszerre három, különböző mérce szerint kell), legyél mindig alaposan felkészülve, tedd érdekessé a tantárgyadat, kelts érdeklődést, az órán felmerülő bármilyen kérdést ott helyben legalább részben tudjál megválaszolni. Nem lehet rossz napod, a mérgedet, frusztrációdat 5-10 perc alatt ki kell adnod, fel kell dolgoznod. Na?
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Tanítottam már tanfolyamokon és tudom hogy nem vagyok rá alkalmas, kedvem sincs hozzá őszintén szólva, pedig az olyan hely volt ahol fegyelmezni nem kellett.

A tanfolyam az teljesen más... csináltam mind a kettőt, teljesen más... :)

Alapvető különbség a tanítás és a többi munka között, hogy a pék ügyfelei enni akarnak, a buszvezető ügyfelei el akarnak jutni valahova, a színész ügyfelei meg akarják nézni a darabot, a programozó ügyfelei meg akarják kapni a programot, a tanár ügyfelei pedig nem akarnak tanulni.

Legjobban az ügynöki munkához lehet hasonlítani a tanár munkáját, de még az ügynöknek is van annyi könnyebbsége, hogy nem kell évekig hetente visszajárni ugyanahhoz az ügyfelekhez eladni, illetve győzködni újabb vételre.

Ez van sajnos, ezért jár 46 nap szabadság. Nem csak nálunk, hanem külhonban is jár ennyi, tehát az egész világgal baj van - vagy csak veled... és azokkal, akik soha életükben nem tanítottak. :)

Arra kellene törekedni, hogy megtisztuljon a tanári pálya, hogy kidobódjanak az oda nem való tanárok és nem arra, hogy még jobban terhelve és tönkreverve még több normális és munkabíró tanár hagyja el a pályát. Több volt tanár ismerősömmel beszéltem, mind azt mondjuk, hogy nem volt könnyebb tanítani, mint programozni, bútort készíteni vagy klímát szerelni, ennek ellenére megbecsülést és fizetést nem mértek bőkezűen.

Mivel lehetne javítani a tanári kart? Erről is írtam már többször... :)

Például nyitott osztályteremmel. Jártam olyan iskolában, ahol az osztályterem a folyosóra is nagy ablakkal volt ellátva, így bárki sétált el a folyosón, látni lehetett, hogy odabenn mi történik... nálunk "történelmi okai vannak" a zárt osztálytermeknek, ahol remekül lehet sumákolni...

Bejárni egymás óráira. Remek dolog benézni más tanár óráira, legyen szakirányú vagy sem. Sokat lehet egymástól tanulni, illetve nagyon hasznos megnézni informatikusként egy földrajz vagy egy kémia órát, nem beszélve olyan szakórákról, mint az épületgépészet vagy karosszériafényezés. Sajnos sok kolléga nem nézte ezt jó szemmel, mivel számukra az órájuk szent és sérthetetlen... vagy csak fél attól, hogy más láthatja munka közben.

Változó kötelező óraszám. Az egységes heti 22 óra nem igazságos, hiszen az órákon kívüli munka fele-kétharmada függ a diákok létszámáról. Én tanítottam úgy heti 24 órát, hogy öt tantárgyam volt, és 55 diákom. Vígan éltem, hiszen volt öt kis létszámú csoportom, ebből kettő azonos diákcsoport volt. Aztán tanítottam úgy heti 20 órát, hogy 240 diákom volt és 11 tantárgyam. Majd bele döglöttem a munkába. A fizetésem azonos volt. Célszerú lenne egy arányszámot felállítani az adott évben tanított diáklétszám és óraszám között.

Minőségi bérpótlék. A tanári munka egyik problémája, hogy "hozott anyagból dolgozunk". Nem lehet csak a kimenet alapján meghátározni a mozgóbért, hiszen egy elit gimnáziumban már szégyen lehet a 4,5 alatti osztályátlag, míg egy utolsó szakképző iskolában sokszor óriási siker a 2,5 feletti osztályátlag. A változást kellene mérni és díjazni: valószínűleg ugyanannyi munka eljuttatni 4,5 átlagról 4,7 átlagra egy osztályt, mint 2,5 átlagról 2,7 átlagra. Persze ehhez rendszeres tesztek szükségesek, és korrekt díjazás... persze nálunk a vezetők kaptak 6 számjegyű bérpótlékot, a tanárok pedig 5-10 ezer forintot. Mondhatni megértem őket, mert bruttó 190 ezer forint nem egy vezetői fizetés, de nem ez lett volna a korrekt módszer.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

Aki tudja, csinálja, aki nem, az tanítja... Örök érvényű mondás. :)
Gyermek koromban szidtam és lehülyéztem a tanárokat az édesanyámnak. Mindig az volt rá a válasz, hogy bennem van a hiba. Sok-sok évvel későb gazdasági ügyvezető lett egy iskolában, azóta lehülyézi a tanárok nagyrészét. Így változnak az idők. :)
Taníts 22 "órában" és utána menj el fele annyiért fizikai munkát végezni, ahol még a túlórádat sem fizetik és majd megtudod, hogy milyen jó dolgod van tanárként. Vissza fogod sírni a "stressz oldó" nyári szüneteidet, meg a dolgozat javítgatós "túlóráidat".
Ja, akinek meg nem tetszik a véleményem és a hozzá állásom a tanarakhoz, az így járt! :)

Hm... menj el tanárnak, és majd visszasírod a régi munkádat. Kettőnk között az a különbség, hogy én tanítottam és most nem tanítok, te és édesanyád pedig soha nem tanított.

Biztos van olyan fizikai munka, amely kevesebbet fizet, mint bruttó 130 ezer, ugyanis 2007. augusztus végén ennyi volt a fizetésem. De van sok munka, amely lényegesen többet fizet... Amikor tanfolyamot tartottam az Elcoteq dolgozóinak, akkor kiderült, hogy a szalag mellett műszakpótlék nélkül többet kapnak. És én kapáltam kukoricát, szüreteltem szőlőt, szántottam traktorral, voltam házaló ügynök, írtam cikkeket, felújítottam egy lakást... most éppen HA architekúrát tervezek egy banknak Linux és JBoss alapon... van összehasonlítási alapom, hogy melyik munka mit jelent... :)

Szóval nem elég megnézni távolról, csinálni kell, és kiderül milyen a munka - sokszor csalóka megnézni messziről.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

Hm. Szerinted mennyi az én órabérem? Mert amikor a gyári lakatossegédnek elmondtam, röhögve közölte, hogy ő ennyiért fel sem veszi a munkát. Nem fogom visszasírni. Dolgoztam fizikai munkásként is. Diákmunkásként például a mostanival azonos órabérben... Egyébként élvezem a fizikai munkát, kifejezetten jól tud esni az olyan irányú fáradtság. Kár, hogy ritkán jutok hozzá.
Egyébként tényleg lehet, hogy fele annyiért kellene dolgoznom, hiszen a diplomám másra nem tesz képessé, mint tanításra. Így maximum betanított vagy segédmunkás lehetnék, mint már írtam feljebb is.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

"Egyébként élvezem a fizikai munkát, kifejezetten jól tud esni az olyan irányú fáradtság. Kár, hogy ritkán jutok hozzá."

Húsz év után is élveznéd, amikor gerinc sérvvel megoperáltak, vagy akkor inkább dolgozatokat javítgatsz? Félre ne érts, nincs ezzel semmi bajom. Azzal viszont annál inkább, hogy a tanárok szeretnek mártírkodni, hogy a sok hülyegyerek közt milyen szellemi terhelésnek vannak kitéve. Azért van még pár hasonló munkahely, ahol ninics tavaszi/nyári/téli szünet "regenerálódni". Ugyanúgy közalkalmazott vagy, ugyanolyan (vagy még nagyobb) idegi terheléssel. Állandó (valódi) túlórákkal. Otthoni készüléssel a másnapra. Mégsem rinyálnak egyfolytában.
Arról meg már ne is beszéljünk, hogy a saját szememmel láttam, amikor az egyik tanár az édesanyámtól kért segítséget egy egyszerű sárga csekk kitöltéséhez, mert annyira hülye volt a hétköznapi élet dolgaihoz, hogy az már fáj! Egy ilyen ember próbál felnőttet faragni a gyerekeinkből. A legszomorúbb az, hogy nem egyedi a történet, számos hasonló történt az évek alatt. Sajnos egyre több a tanításra alkalmatlan "kényszer pedagógus" a kollégáitok közt.

Arról meg már ne is beszéljünk, hogy a saját szememmel láttam, amikor az egyik tanár az édesanyámtól kért segítséget egy egyszerű sárga csekk kitöltéséhez, mert annyira hülye volt a hétköznapi élet dolgaihoz, hogy az már fáj!

Kihez menjen tanácsért szerencsétlen, ha nem a GH-ba? Én se ütköztem ki azon, hogy hozzám jártak a GH-ból számítógéppel kapcsolatos tanácsért, pedig volt igen triviális kérdés is. Az emberek nem egyformák, nem értenek egyformán mindenhez, ettől függetlenül van rá esély, hogy az adott tanár hülye volt az élet dolgaihoz, de mit vársz ennyi pénzért: ? Elég sok szakmának tanítottam informatikát, hiszen az iskola szakképző iskola is volt: egyik szakmának se volt a nemhivatalos keresete ennél kevesebb, pedig ott érettségi nélküli szakmunkásokról volt szó.

Sajnos egyre több a tanításra alkalmatlan "kényszer pedagógus" a kollégáitok közt.

Ez a társadalom nyomása, összefoglalnám egy mondatban, hogy mit írtatok össze: Csak heti 16 órát dolgoznak, nyáron nem kell dolgozniuk, a munka könnyű, ezért nem is érdemelnek ennyi pénzt és kellene emelni az óraszámot is. Pont ezt tükrözi az általános vélekedés is - sajnos.

Egy eldöntendő kérdés: Ha ezen társadalmi nyomás mentén haladunk - márpedig ez történt a pályán eltöltött 7 évem alatt, akkor több vagy kevesebb tanításra alkalmas pedagógus marad a pályán?

Egy kifejtendő kérdés: Milyen módon tudnád elérni, hogy több tanításra alkalmas pedagógus maradjon a pályán?
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

"Kihez menjen tanácsért szerencsétlen, ha nem a GH-ba? Én se ütköztem ki azon, hogy hozzám jártak a GH-ból számítógéppel kapcsolatos tanácsért,"

Állj! Azért ne keverjük már a szezont a fazonnal. Nem az adóbevallását nem tudta önállóan kitölteni, hanem egy sz_ros csekket, amit az emberek többsége már 16-17 évesen megtesz. De ez csak egy kiragadott példa volt. Voltak még ettől cifrábbak is, csak ezt saját két szememmel láttam és csak az illető hölgy nemét és korát szem előtt tartva nem törtem ki hangos röhögő görcsben.
Hozzám is jöttek már informatikai tanácsért gazdaságisok, de azért az egeret mindenki megtalálta a gép mellett. Windowst meg nem nekik kellett telepíteni. Szóval azért feladat és feladat között is van különbbség.

"Csak heti 16 órát dolgoznak, nyáron nem kell dolgozniuk, a munka könnyű, ezért nem is érdemelnek ennyi pénzt és kellene emelni az óraszámot is."

Ezt a problémakört le lehet vetíteni más közalkalmazotti munkahelyre is, nem csak a tanári pályára. Ott van mindjárt az egészségügy. Egy ápoló nem heti 16 órát dolgozik, a pénze sem több, mint egy tanárnak (sőt!), nincs nyári szünet, nincs könnyű munka. Viszont van sz_ros pelenka, összehányt lepedő, őrjöngő alkoholista, haldokló csecsemő. Senkitől nem szeretem hallani, ha a munkája miatt rinyál, mert senki nem rabszolga, válthat ha akar és van egy kis vér a p_cájában, de egy ápolónőtől ezerszer inkább el tudom fogadni, ha kiborul, mint egy tanártól.

"Milyen módon tudnád elérni, hogy több tanításra alkalmas pedagógus maradjon a pályán?"

Mondjuk kezdhetnénk azzal, hogy nem vesznek fel a főiskolára minden isten barmát. Évek óta szállóige a felvételiző középiskolások körében, hogy nem baj, ha nem vették fel az adott x.y. egyetemre/főiskolára, mert a tanárképzőbe úgyis gond nélkül bejut és lesz egy diplomája.

Állj! Azért ne keverjük már a szezont a fazonnal. Nem az adóbevallását nem tudta önállóan kitölteni, hanem egy sz_ros csekket, amit az emberek többsége már 16-17 évesen megtesz.

Nincs értelme ezen lovagolni... :)

Egy ápoló nem heti 16 órát dolgozik, a pénze sem több, mint egy tanárnak (sőt!) ...

Nem a kérdésre válaszoltál.

Mondjuk kezdhetnénk azzal, hogy nem vesznek fel a főiskolára minden isten barmát.

Ettől több tanár _marad_ a pályán? Próbálj meg válaszolni a feltett kérdésekre... mellébeszélésből Dunát lehet rekeszteni.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

Na, most itt válaszolnék sokmindenre.
mash - 1: Nem szeretek mártírkodni. Egyszerűen az ilyen fellengzős, elkenő dumát nem bírom. Képzeld, tudom, milyen egy ápolónő munkája, és képzeld, nem tőle sajnálom a fizetését. Sőt, senkitől sem. Inkább a szakma becsületét kevestellem. Valóban, vannak balfasz tanárok, akik abszolúte nem erre a pályára illenek. De az az érvelés, amit használsz inkább alkalmas a diszkriminációra, azaz számomra eléggé ellenszenves.
_Franko_ -1: A második kérdéssel egyetértek. Az első esetében azért tényleg szükséges megkülönböztetni, mire vonatkozik a kérdés. Egy sárga csekk kitöltését tényleg gáz megkérdezni.
mash - 2: Hozzám is jöttek informatikai tanácsért gazdaságisok. Ők a start menüt nem találták. Akkor most a gazdaságisok is mindannyian ostobák? A váltásról pedig, mint már mondtam: a tanárnak rendkívül szűk lehetőségei vannak a váltásra. A diplomás munkanélkülieknek a legnagyobb része, röhelyes, de tanári végzettségű. Mert más munkakörben egyszerűen nem lehet őket elhelyezni. De még egyszer mondom: nem pénzért rinyálok - megbecsülésért. A főiskolára ne vegyenek fel minden isten barmát? Akkor lehetővé kell tenni, hogy a pályára túljelentkezés legyen, mert csak így van miből válogatni. Gondolkozz: Ha a főiskola meghirdet 20 helyet, és van 10 jelentkező, vajon fognak válogatni? Mert körülbelül ilyen a tanári képzés, különösen a természettudományos képzés aránya. És vegyük hozzá, hogy a tanári képzés amolyan úszógumi jellegű, mert oda az előbb említettek miatt aki jelentkezik, bekerül, viszont akinek van képessége rá, az alkalomadtán átjelentkezik más szakra, mondjuk amire eredetileg is ment volna. Kik maradnak így tanárok? Akik semmire sem alkalmasok, meg az a pár elkötelezett emberke. Ha most még ennél is lejjebb engeded a fizetést, szerinted ki marad?
Egyébként nem csak a tanárok fizetését találom kevésnek. De attól tartok, ez téged akkor sem fog meghatni. Remélem, kellemesen csalódom.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

"Egyszerűen az ilyen fellengzős, elkenő dumát nem bírom."

Sajnálom ha ez jött le a hozzászólásomból. Valószínüleg én is kicsit túlságosan felhúztam magam. Az meg természetes, hogy az ember a saját álláspontját védi. Nem hiszem, hogy ez mártírkodás lenne.

"De az az érvelés, amit használsz inkább alkalmas a diszkriminációra, azaz számomra eléggé ellenszenves."

Világ életemben távol állt tőlem bárkinek a diszkriminálása. Itt sem általánosságban beszéltem, amikor érveltem, hanem a környezetemben fel tudnám sorolni azokat a tanári szakmában dolgozó ismerőseimet, akiket iskolaigazgatóként úgy rúgnék ki, mint a szél. Egyszerűen azért mert alkalmatlan arra amit csinál. Ettől még "A" pedagógusokkal nincs bajom. Mai napig nagyon sok volt tanáromat tisztelem és becsülöm. Sok olyat is, akit akkor, kamaszként utáltunk. De ezek az emberek IGAZI pedagógusok voltak. Magasan képzettek és éltek-haltak a szakmájukért. Meg volt pár "megélhetési tanár", akit szerintem reggel a hányinger kerülgetett, amikor a munkájára gondolt, vagy csak egyszerűen alkalmatlan volt az oktatásra.

"Hozzám is jöttek informatikai tanácsért gazdaságisok. Ők a start menüt nem találták."

Hát, a gazdaságis szakma felhigulásáról is vannak jó kis sztorijaim, de abba most már bele sem kezdenék, mert nem akarok az első számú közellenséggé válni, itt HUP-on. :)

"Ha a főiskola meghirdet 20 helyet, és van 10 jelentkező, vajon fognak válogatni?"

Ja, kérem! Akkor ha 5 ember alkalmas a meghírdetett 20 helyre, akkor annyit kell oktatni. Hiányszakma lesz a tanári pálya. Nagy ügy! Egy-két éven belül elkezd nőni a presztizse, azzal együtt a bérek, hogy oda vonza az embereket. Ja, hogy akkor pár főiskolai oktató is megy az utcára? Értem én, csak ez így egy kicsit pénzszórás szagú. Milliókat költünk emberekre, akik soha nem akarnak a szakmájukban dolgozni, vagy ha akarnak, akkor alkalmatlanok rá és a kedvükért üzemeltetük egy jó nagy vízfejet oktatás címszó alatt. A legmélyebb tisztelet a kivételeknek!!! Nem akarok nagyon demagóg lenni, de azt hiszem mindannyian ismerjük, hogy hogy megy itthon állami szinten a munkahelyek kezelése. A racionalitáshoz néha nem sok köze van. De ebbe ne menjünk bele, mert nagyon messzire vezet ez a téma.

"Kik maradnak így tanárok? Akik semmire sem alkalmasok, meg az a pár elkötelezett emberke."

Itt jön megint a ti felelősségetek! Annak a pár elkötelezett embernek kellene "kilöknie" magából az arra szakmailag vagy emberileg alkalmatlanokat. Persze visszautalok: meg az oktatási rendszernek.
Nem pedig mindenáron védeni, mert hát ugye ő is kolléga.

A fizetés kérdéskörről a véleményemet lásd a _Franko_-nak adott válaszomban. Remélem ezzel okoztam némi kellemes csalódást! ;)

Sajnos a megfogalmazás nem egészen arra utalt.
Úgy általában a szellemi szakmák erősen hígulnak fel, ez nem újság. Ez főleg annak az elbaszott elképzelésnek az eredménye, hogy juttassunk lehetőleg minél több embert diplomához. Régen például volt a tanári szakokon alkalmassági vizsga. Eltörölték... Az oktatás finanszírozása szintén förtelmesen van megoldva. Nem véletlen, hogy egyes szakokra vadásszák a jelentkezőket. Más szakok pedig dúskálnak az anyagiakban, de rá nem lehet venni a vezetőiket a fölösleg valamilyen elosztására.
Igen, öt embert kell oktatni. Aztán egyre kevesebben jelentkeznek, de a fizetés csak azután fog emelkedni, hogy teljesen kihal a szakma. Sok helyen ugyanis megoldható, hogy ha nem lehet még óraadóként sem alkalmazni valakit, akkor egy nyugdíjas tanárt visszahívnak 1-2 óra megtartására. Azaz amíg nyugdíjas tanárok élnek, addig a problémák odázhatóak. (Mellékesen megjegyzem, szerencse a diákoknak, ha egy friss nyugdíjas tanítja őket, aki még nincs elszakadva a tanítás módszereitől.) Közben elfogynak a jelentkezők, mert azért a röhelyes fizetésért alig-alig fognak menni tanárnak, aki teheti megy valami másnak. Az utánpótlás így nem lesz kinevelve. Miből pótoljuk akkor a hiányt? Ja igen, az elfogyó hallgatók miatt egyre-másra bezárnak a tanszékek, mint ahogy a folyamat már elindult. Azaz utólag már nem lesz képes az ország önerőből újraépíteni az oktatását. Most kell lépni, amíg még van egy halvány remény rá. Ehhez rettentően át kell alakítani gyakorlatilag a teljes közalkalmazotti bérrendszert, amihez, ezt már most borítékolom, egy párt sem fog nekilátni.
A felsőoktatási vízfej egy másik téma. Ahhoz is ha valaki hozzá merészel nyúlni, hát alaposan megüti a bokáját. Nézd meg az utóbbi évek "diadalmenetét". A közoktatással egy egészen furcsa helyzet áll elő: Az általános és középiskolák finanszírozását (ha nem alapítványi) az önkormányzat teremti elő. Konkrétan: az iskola benyújtja az éves költségvetést decemberben-januárban, az iskolév közepén (!), és a képviselőtestület megszavazza, hogy ebből mit támogatnak. Akkor most képzeld el, mik lehetnek egy iskola esetében kiadásként felsorolva, és ezek közül mit fog elfogadni a testület... És akkor ne beszéljünk az eleve forráshiányos kistelepülések iskoláiról.
Úgy mellékesen, ha már problémákról írok: Komoly gond, hogy egyre jobban haladunk a tömegoktatás irányába, ami minden, csak nem előrelépés. Aki mélyebben foglalkozott már oktatásszervezéssel, tudja, hogy igazán hatékony oktatást kis csoportokkal (~15-20 fő maximum) lehet elérni. Ehelyett az előírt minimális osztálylétszám a 20 fő... Nem megoldott a tehetséges tanulók képzése. És ide nem lehet ellenérvként felhozni, hogy korrepetálni kell őket. Nekik külön foglalkozás kell, ahol normális órákat normális óraszámban tanítanak, de a hasonló képességű fiatalok alkotnak egy csoportot. Jelenleg a magyar oktatás egalizáló jellegű, azaz a rosszakat feljavítja, a jókat lerontja egy közepes szintre. De próbálj csak meg karriert csinálni ezekhez illeszkedő programmal...
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

"Nincs értelme ezen lovagolni... :)"

Ja, bocs! :)

" Egy ápoló nem heti 16 órát dolgozik, a pénze sem több, mint egy tanárnak (sőt!) ...
Nem a kérdésre válaszoltál."

Rendben. Akkor nézzük. Én sehol nem írtam azt, hogy a tanároknak kevesebb pénzt kellene kapniuk. Sőt! Úgy gondolom, hogy az összes közalkalmazottnak többet kellene, de ettől még a tanári pálya egy VISZONYLAG könnyedebb munka, összehasonlítva más közalkalmazotti munkahelyekkel, viszont rengeteg elhivatottságot feltételez, ami a mai tanárok nem mindegyikében van meg. Remélem így összefoglalva már érthető az álláspontom.

" Mondjuk kezdhetnénk azzal, hogy nem vesznek fel a főiskolára minden isten barmát.
Ettől több tanár _marad_ a pályán? Próbálj meg válaszolni a feltett kérdésekre... mellébeszélésből Dunát lehet rekeszteni."

Nem hiszem, hogy ez mellébeszélés. Egy tanárt csak és kizárólag a pénz tart a pályáján? Én a szakmámon belül kaptam már sokkal jobb munka ajánlatot (pénzügyileg), de visszautasítottam, mert szeretem és élvezem, amit most csinálok.
Vissza kellene nyerni a pedagógus pálya presztizsét. OK! ehhez az kell, hogy meg tudjon élni a tanár a fizetéséből. De a pedagógusoknak pedig ki kellene "lökni" maguk közzül azokat, akik alkalmatlanok a pályára. Ezzel szemben most ott tartunk, hogy foggal-körömmel megy a mundér védelme és a betyárbecsület köztetek (mármint tanárok közt).
Véleményem szerint minden szakmai presztizs alapja annak az oktatásában rejlik. Amíg boldog-boldogtalan a tanárképző főiskolákat tekinti menekülő pályának, addig ne is várjuk, hogy nőjön a presztizse!

Nos, kilöknénk, ha lenne rá lehetőség. De mit csináljunk, ha előírás a minél magasabb arányú szakos ellátottság, azaz ha egy szakra van végzett tanár, akkor (ha ki lehet adni legalább részben az óráit) azt fel kell venni. Másrészt a gyerekeknek sem tesz jót, különösen általános iskolában, ami amúgy is a közoktatás mostohagyermeke, ha évente új tanár tanít. Amíg nincs lehetőség a tanárképzőben/tanítóképzőben a jelentkezők közül válogatni, addig ne is reméljük, hogy több lesz menekülőpályánál. Ez így egy ördögi kör. Jó lenne valahol megtörni.
És nem, nem a mundér védelme megy, hanem a váltás lehetőségének szűkössége inkább (bár ez nem általános). Tegyük fel, van egy fizika-matematika szakos tanár. Ha nem megfelelő, akkor keresni kell egy másik matematika-fizika szakost, ami eléggé ritka állatfaj az utóbbi időben. Másmilyen szakpár jó eséllyel szóba sem jöhet, a szűkösen kiosztott óraszámok miatt. Ha nem szakos, akkor az ellátottság esik, amit a fenntartó - mondjuk úgy - nem fog jó szemmel nézni. Na most, ha elküldik, akkor ahhoz valamilyen indok kell, különben már visz is egy valag pénzt. Ez az iskola pénzügyi helyzetében 10-25% veszteséget jelent. Ha van indok, azt pedig jó eséllyel megtámadja, ami, munkajogi perről lévén szó, körülbelül három év bíróságra rohangálás, huzavona, ha elveszti az iskola, akkor a kiamradt időt is és a végkielégítést is ki kell fizetnie.

a tanári pálya egy VISZONYLAG könnyedebb munka, összehasonlítva más közalkalmazotti munkahelyekkel

Nos, ezzel én vitatkoznék. Továbbra is ajánlom: mielőtt ilyet állítasz, tölts el egy kis időt ezzel a munkával. Nem állítom, hogy a legnehezebb, de hogy könyedebb lenne, akár viszonylag is...
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

"Nos, kilöknénk, ha lenne rá lehetőség."

Természetesen ezt iskolai szinten nem lehet megoldani. Ehhez szakmai és politikai akaratra is szükség van. Én értem, hogy ez nem egy könnyű történet, de előbb-utóbb meg kell történnie, mert az oktatás szinvonala szépen megy a béka feneke alá.

"mielőtt ilyet állítasz, tölts el egy kis időt ezzel a munkával."

Akkor most már elárulom, hogy informatikát oktattam egy nagyon rövid ideig. Van némi empirikus úton megélt rálátásom a dolgokra. ;) Maradjunk annyiban, hogy voltam már jobban leterhelve és láttam már jobban leterhelt kollégákat is, mint ebben az időszakban. :)))

de ettől még a tanári pálya egy VISZONYLAG könnyedebb munka, összehasonlítva más közalkalmazotti munkahelyekkel, viszont rengeteg elhivatottságot feltételez

Viszonylag könnyedebb, amelyhez rengeteg elhivatottság kell? Ez ellentmondás a mondaton belül.

Továbbá ismét azt mondom, hogy nem könnyedebb munka, mert én tanítottam sokat, két éve nem tanítok - és nem is fogok többé, nem hiányzik az a fajta hajtás. Nekem van összehasonlítási alapom első kézből, neked nincs. Hozhatsz harmadkézből példákat: attól soha nem csináltad.

Én a szakmámon belül kaptam már sokkal jobb munka ajánlatot (pénzügyileg), de visszautasítottam, mert szeretem és élvezem, amit most csinálok.

Mindenki így van ezzel, ha a pénzügyileg rosszabb munkaajánlat is elég a megélhetéséhez.

A pedagógusok nem fogják kilökni maguk közül azokat, akik nem alkalmasak a tanári hivatásra, ahogy a vállalkozók és a cégvezetők se lökik ki maguk közül azokat, akik nem képesek a korrekt pénzügyi viselkedésre, és az orvosok se fogják kilökni maguk közül azokat, akik nem érdemesek az orvosi hivatásra, s lehetne a sort folytatni a rendőrökkel, a könyvelőkkel, az ügyvédekkel, az teherautó vezetőkkel és az összes szakmával. Nem a pedagógus az egyetlen, ahol ez a "kilökés" nem történik meg...

Amiről elfeledkezel: a munkát jellemző feltételek romlása esetén sehol nem azok fognak maradni, akik máshol is tudnak dolgozni - ők lépnek le először. Miért jelentkezzenek okos és szorgalmas emberek egy olyan pályára, ahol nincs meg se a társadalmi megbecsülés, se az anyagi megbecsülés?
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

Köszönöm, lehúzzák. Azon kívül, dolijavítás, meg egyéb sok sok plusz munka, és emellett még más munka is, mert ugye a fizetés a rezsire is éppenhogy csak elég.

:: by BRI.
:: config :: Acer TravelMate // Ubuntu Intrepid
:: tothab [a] gmail [pötty] kom
:: black rose immortal's weblog

Egy kis játékfejlesztő cégem van. Ott programozóként és cégvezetőként dolgozom. De nekem is volt egy - hála az égnek - nagyon-nagyon rövid időszakom, amikor egy csákánnyal a kezemben ástam hivatásszerűen az árkot, így meg tudom becsülni a szellemi munkát annak minden előnyével és hátrányával együtt. A t_köm tele van az olyan emberekkel, akik csak rinyálni, meg sírni tudnak, hogy milyen szar a munkájukban ez, milyen vacak az. Közben ezer olyan más meló van, ami ezerszer szarabb és nagy az esélye, hogy tíz év alatt belerokkansz, vagy mondjuk tűdőrákban elpatkolsz. A kis kirohanásaim, nem a tanári pálya, vagy a pedagógusok ellen szóltak (pont ezért tettem a "tisztességes" szót feljebb idézőjelbe), hanem konkrétan azok ellen a "pedagógusok" ellen, akik ma a szakma nagy részét adják és legszívesebben a kutyámat nem bíznám rájuk, nemhogy a gyerekeimet. Őket hívom én kényszertanaraknak. De igaz ez bármely szakmára, foglalkozásra, vagy az élet bármely területére. Volt egy nagyon kedves idős ismerősöm, aki mindig azt mondta nekem: "nem jó így neked, az anyád úristenit?! Változtass rajta, mert én nem fogok tudni helyetted!" :) Igaza volt. Ha valami nem jó, akkor ne rinyálni tessék már, mint valami fürdős..., hanem változtatni. Új állást keresni, belevágni valami másba. Aztán majd lehet, hogy kiderül, mégsem olyan rossz az a dolgozat javítás délutánonként, amikor más még éppen, hogy csak elkezdi a munkaidejének a második felét és aztán a túlórát.
Persze ez csak az én saját véleményem és mint olyan, nagyon szubjektív. Én nem akarom senkinek megváltoztatni a véleményét vagy ráeröltetni a sajátomat.
Elnézést a hosszú offtopic hozzászólás miatt és még annyit, hogy az előző hozzászólásomban az "akkor" természetesen kettő darab "k". :)

Kedves barátom!
Már sokadszor jelzem: A tanár a maga kis diplomájával _nem_ tud változtatni. Aki tanárnak ment, az is marad, tetszik, nem tetszik. Másrészt pedig: Én mit csináljak, ha egyszer eleve tanár is akartam lenni, és most is ezt akarom csinálni? Nekem nem a munkámmal van a problémám, hanem annak a közmegítélésével. Ezen hogyan változtassak?!
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Az euro arfolyam szerint kapom a fizetest. Igy valtozott annyival, amennyit az arfolyam emelkedett.

FeZo

Pénz értéke csökkent, fzetés maradt. Úgy látom ez a leggyakoribb. Nincs tavaji felmérés összehasonlítani?

Kijöttem Hollandiába dolgozni kb 4x annyit keresek mint otthon, és 2x annyi marad mint otthon az egész.

Mondom hogy kétszeresét tudom félrerakni mint az otthoni fizetésem volt összesen.
Nem titok mindennel együtt ~1650 € keresek (bér+pótlékok+benzin pénz) ebből 700 € költök el mindig (albérlet+rezsi+kaja+benzin). Az otthoni baráti társaság ami hiányzik.
És igen, jobban élek mint 4 éve!

Hm... munkakörfüggő gondolom, de kis hazánkban is lehet ennyit keresni IT területen - nettó 1000 euro egészen hétköznapi, viszont fele annyi az albérlet+kaja+rezsi... :)

Én többször számoltam már, hogy ha kimennék családdal, akkor majdhogynem csak hajszálnyival élnénk jobban. Ha az ember nem egy kis lyukban akar élni a családdal, hanem egy normális 50-60m2 lakásban, akkor vagy mélyen zsebbe kell nyúlni, vagy egy-két órát utazni naponta.
--
http://wiki.javaforum.hu/confluence-2.10/display/FREEBSD

Az szép, csak az a helyzet hogy a ház amit bérlünk egy ~125 m2 mindenkinek van saját szobája, + kis kert, jó környéken. Az állásról meg annyit hogy én CNC marón vagyok, és itt ez a fizetés nem számít soknak (1250 € a minimálbér). A fizetés amit írtam természetesen mind NETTÓ (a kiadások bruttó persze). Szeretnék átmenni az IT területre, de nincs tapasztalatom (csak egy gráfos linux rendszergazda végzettség).
Én inkább élek átlagosan egy jól szituált országban, mint gazdagon egy fos, rabló, lopósban.
Persze majd én is hazatérek, de 10 éven belül semmi értelmét nem látom.

Közalkalmazott voltam, most már nem vagyok az, a fizetésem 1 év alatt - igaz, 2 lépcsőben, 2 munkahellyel és egy tanfolyamot beiktatva - kb. az 5-szörösére nőtt. Nem most keresek jól, hanem akkor kerestem igen sz*rul. :)

--
"- The question is: what is a mahna-mahna?
- The question is: who cares?"

Még nem volt bérfejlesztés az idén. Az ÜT szerint nem is lesz, csak a kiválasztottaknak. Úgyhogy, marad a nem tudom.

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Talán lesz inflációkövető fizetésemelés mostanában. Bár nem vagyok benne biztos.

Csak 14 opció? Szerintem elfért volna 26 is :P Elég erőltetett 3 kérdést egybe sűríteni...

közalkalmazott != köztisztviselő
---
BornToBePuli
Software is like sex! It's better when it's free! ;-) -Linus Torvalds-

Vicces, mert 2 eve ugyan anyi a fizum. Elso evben pozicio valtas, nem emeltek, de jobb pozicio volt igy nem erdekelt. Most mikor kibuliztam a fizu emelest, mivel meg inflacio kovetot sem kaptam, jon a valsag es kozlik hogy egy darabig tuti nem fog mozdulni senkie.

Kepzelhetitek menyire boldog vagyok :) Az elmult 2 evben azert nem kevessel ertekelodott le a fizum.

drk

10 eve dolgozom egy multinal. Eddig minden evben emelkedett a fizetesem (bar mindig kevesebbel, de inflacio felett). Aprilistol heti negy napot (= -20%). Ugyanannyi munkat kell elvegeznunk mint eddig, raadasul volt akinek felmondtak.

Szoval munka: tobb, fizu: (eleg jelentosen) kevesebb...

/sza2