Az elmúlt évek szerintem legfeleslegesebb "kategóriateremtő" hardver terméke/fejlesztése a(z)

Címkék

tablet
2% (11 szavazat)
okosóra
16% (93 szavazat)
okostelefon
2% (10 szavazat)
netbook
4% (21 szavazat)
ebook olvasó
1% (6 szavazat)
EeePc és társai
9% (54 szavazat)
Raspberry Pi és társai
1% (5 szavazat)
Tablet asztal (pl. MS Surface 'coffee table')
7% (39 szavazat)
VR sisak
4% (21 szavazat)
Augmented Reality (ill. ehhez kapcs. hardver eszközök)
1% (3 szavazat)
okosszemüveg (Google Glass, Sony SmartEyeGlass stb.)
6% (34 szavazat)
Fitness karkötő (pl. Mi Band)
2% (13 szavazat)
Mikrochip-implantátum/IKT implantátum (pl. Epicenter)
2% (11 szavazat)
Okosotthon (gyűjtőkategória, ezek akár egy része/ akár egésze)
1% (5 szavazat)
Fentiek mintegyike
1% (4 szavazat)
Fentiek legalább 75 százaléka
7% (41 szavazat)
Fentiek legalább fele
10% (57 szavazat)
Fentiek legalább negyede
17% (99 szavazat)
Egyik sem/más/egyéb
11% (66 szavazat)
Összes szavazat: 593

Hozzászólások

először csak egy-kettőt gondoltam összeszedni, aztán ahogy elmerültem a gondolataimban, sorjáztak a remekbe szabott jelöltek.
most először érzem igazán azt, hogy égetően hiányzik a checkbox-os szavazási lehetőség.

Kinect és társai kontrollerek, Oculus és társai. A piac döntött felőlük.

--
trey @ gépház

A VR téma ugyan az szerintem, mint az okosóra: nem tömegtermék, akárhogy annak szeretné látni egy csomó cég. Én pont a napokban próbáltam ki egy Cardboard-ot, nem játszom a telefonomon szinte soha, de lekötött. Viszont eszembe nem jutna 10e Ft feletti költségbe verni magam ebben a témában.

Mit lehet tudni, kihaló ágra kerül, vagy rétegtermék lesz a VR általánosan?

"nem tömegtermék, akárhogy annak szeretné látni egy csomó cég"

Szerény véleményem szerint egy olcsó és kis tudású okosóra lehetne tömegtermék, olyan, amelyik mutatja az időt és az értesítéseket. Az utolsó ilyen a Pebble volt, amelyet felvásárolt a Fitbit, az ügyfelekért.

A Pebble épp tolta az új sorozatát, amelyek jók lettek volna, amikor jött a felvásárlás. Aztán derült ki, hogy csak a piacuk kellett... ezzel az 50-100 dolláros kategóriával az a baj, hogy nincs rajta elég profit, a nagy cégek nem indulnak ezen a piaci szegmensen, a kicsiket meg gyakorlatilag mind kivégezték... a Pebble éppen túljutott az early adopter fázison, nem igazán reklámozták a dolgaikat, nem volt kapható a kereskedelemben, mert ugye épp lezárták a Kickstarter kampányt és szintet léptek volna.

Szerintem ilyesmi órát fognak még gyártani... :)

"jött a felvásárlás":

Más információim vannak: a Pebble gyakorlatilag csődbe ment. Ennyire ment a termékük. A Fitbit felvásárlása még csak az adósságaikra se volt elegendő, és nem a piaca miatt vette meg őket a Fitbit. Ha így lenne, akkor lenne folytatása a márkának (közölték, hogy nem lesz), foglalkoznának a meglévő ügyfelekkel (opensource release megvolt, de semmi folytatódlagos fejlesztés), és nem hagyták volna, hogy a sajtó úgy hozza le (tévesen), mintha egy ellenséges kivásárlás történt volna. Közben az egész egy olcsón végrehajtott aquihire volt (aquire + hire), amivel a tech részleg szellemi kapacitását megvették (Fitbit épp ott tart, hogy kéne okosórát is gyártani, nem csak fitness karkötőt, és egy összeszokott csapatot, profi embereket kapott bagóért).

(Azt még írd meg, hogy mit értesz "kicsiket meg gyakorlatilag mind kivégezték" alatt. Kik?)

Az 50-100 dolláros kategóriának tényleg az a baja, hogy kispénzes, mellékágon levő terméknek elég csak a jelenlegi tech gondolkodásban, samsung is inkább ad el x db 500$-os okosórát, mint x*10 db 50$-os okosórát. A Fitbit legokosabb készüléke amennyire emlékszem nem olcsóbb a többi Google-ös óránál, lehet később lejebb mennek az árak, de nem hiszem, hogy komplett nagyságrendeket lépnének lefelé.

(Mégegyszer: imádnám, ha lenne olyan tudású készülék, mint az első okosórám volt: Sony LiveView. Gyakorlatilag egy BT kijelző volt, csodásan ment, csak a BT stabilitás, a kijelző, a forma még nagyon nem volt az igazi. Helyette most építem arduino alapon a sajátomat, gyakorlatilag vakrepülésként :).)

Én nem olvastam erről, de volt vele baj az biztos. A nem színes kijelzős első szériás modellek (Pebble Classic, Pebble Time Steel) screen tearingeltek (csíkozó kijelző), kivétel nélkül. Volt amelyik elment 1 évet, volt amelyik 2 hónapot, de előbb-utóbb mindegyik elkezdte (vagy mondjuk hogy elkezdi, mert még kapható azért itt-ott). Ezeket ugye cserélték, ami már önmagában egy nagy bukó volt, ráadásul ugye újraindult a gari a cseredarabra, amit aztán megint cserélni kellett. Hazai Pebble fórumról ismerek olyan embert, aki háromszor cseréltette, és összeségében örült neki, mert mindig új órája volt a régi kopott helyett.

Nade hogy ment a csere: új doboz, benne full szett, új bőrszíj, minden. A régi órát pedig megtarthattad, nem kellett visszaküldeni. Azaz elég volt beböfögni egy gyári számot egy e-mailben, és jött az új óra door-to-door UPS-el, 1 héten belül. Csak a postaköltségre szerintem ing-gatya ráment. A legdurvább esetekben (nem mindig) max egy fotót kértek a hibás óra kijelzőjéről.

Mellékszál: a screen tearinges példányok házilag javíthatóak, bár ugye egy vízhatlan órát ha megbont otthon valaki, akkor már soha nem lesz ugyanolyan, viszont ennek ellenére 15 perc munkával 90% eséllyel abszolválni lehetett a problémát (le kellett csak takarítani egy csatlakozót). Így aztán a megmaradt példányokat el lehetett adni, amit meg is tettek a lelkes userek.

Szóval a Pebble úgy szórta a pénzt mintha nem lenne holnap, teljesen érthetetlen volt számomra. Amikor kiderült hogy vége a dalnak, akkor kicsit aggódtam, mert befizettem egy Time Steel 2-re (kb. 70-80kHUF), ami már gyártásba se került a redőnylehúzás miatt. Felesleges volt az izgalom, még ezek után is volt pénzük, isten tudja honnét. A bejelentés után ugyanis kb. 10 nappal automatán visszakaptam az utolsó fillérig (az USD/HUF árfolyam miatt még valamennyivel többet is :D).

A VR már nem első próbálkozás (még anno 486-s korban már próbáltam egy akkori csúcstechnikát), a szórakoztató iparban ideig-óráig állhatja meg a helyét, mint pl. a TV-nél a 3D.
Más kérdés az ipar, műszertechnika ott kifejezetten lehet - és már van - létjogosultsága.

Viszont a szórakoztatásnál az ára fogja korlátozni - és itt nem a papír dobozos fícsörökre gondolok.

Szerintem szórakoztató témában keveseknél fog a cardboard, vagy annak egyszerű műanyagozott változatainál, és x órányi össz próbálkozásnál tovább jutni, nem vágnék bele VR játékokat készítő stúdió alapításába :).

3D TV, de akár a 3D mozi is jó példa, újdonság varázsa után szórakoztató iparban nem tartós.

Ipari felhasználásról jut eszembe, Google Glass-ra nyomtam, de azzal lett valami ipari felhasználásban? Cikkeztek párszor róla, hogy orvosok szeretik használni, nem csak felvétel rögzítésre.

Szerintem a fejlesztők még próbálgatják hogy milyen lehetőségek vannak benne.

Meg első sorban nem a VR ára hanem amennyibe kerül a gép hogy tudd használni a VR-t az ami földhöz vágja az átlagot. Ha lesz 2. gen VR szerintem azon fog eldőlni hogy mi lesz a sorsa. Úgy gondolom amíg csak lehet megtartják prémium terméknek.

Azt tudom hogy akik egyszer megszokják szimulátorhoz nem nagyon akarnak visszamenni monitorra.

Van ez a serious sam játéksorozat. Az új verzióban össze engedték multiban a vr és monitoros játékosokat. A vége az lett hogy a monitoros játékosok kikövetelték hogy ki lehessen tiltani a vr játékosokat mert annyival jobbak voltak.

Vettem PS VR-t, kormanyt... Dirt Rally valami nagyon durva vele. Sajnos a grafikai minoseg meg nagyon nem az igazi (tavolban mar nagyon elmosodott minden, nem latszanak a reszletek, nehez felkeszulni a kanyarra nagy sebessegnel), de innentol kezdve en autoszimulatort csak VR-ban leszek hajlando tolni.

Multiplayerben a rally cross nagyon komoly, szinte erezni a tavolsagot a ket auto kozt, mikor csataztok, meg akarod elozni, stb.

Mostmar csak tenyleg egy megfizetheto, csendes hidraulikus megoldas kellene a racing seathez, es tokeletes lenne az egesz. Sajnos az erohatasokat meg mindig nem erezni, es ez azert zavaro tud lenni.

VR meg szimulátor helyett jó pár éve már én a modellezéssel játszom, a mindenféle hab-balsa-kompozit merev szárnyú motoros és vitorlázó modellek mellett ~4éve nekiestem az emelő multi-motoros modelleknek is (köznyelven helytelenül általánosítva: drón). 4 motoros verseny gépek (quadcopter) semmi gps, autopilot, barométer, csak azt és úgy csinálja ahogy vezetem. Rajta egy kamera+videó adó rajtam videó szemüveg, valós időben látom hogy mi történik, baromi jó móka.
A legújabb szerzemény egy pici 90-es (90mm-re vannak egymástól a motorok) ezzel elférek száguldozni az udvaron, kerülgetem a cseresznyefát, terasz oszlopait, tökéletes 'szimulátor' :)

sokból...

itt is ajánlatos megjárni a szamárlétrát: nekem nagyon sokat segített az FPV-ben az, hogy amikor nekiálltam már magabiztosan vezettem merevszárnyú modelleket, volt fogalmam hogy mennyi idő alatt roppan a földbe a modell egy elhibázott mozdulat után 20 méter magasról, mennyi idő azt javítani vagy újat építeni...

az én világomban 3 kategória létezik a 'drónokból': játék, modell, kameraplatform.

játék minden amit a tescóban, lidiben, coopban, de kínában is kapsz: nem cserélhető az akksijuk, kefés motorokkal ellátott műanyag vackok, headless módot, wifi kamerát, telefonnal irányíthatóságot, bárki kezelheni tudja őket, stb stb dolognak hírdetik. Ezek miatt 'egyérintősek' bármi reped - szakad kuka az egész, egy kezdő pilóta nulla tapasztalattal egy-két nap - hét alatt (attól függ mennyire sürün használja) eléri.

kameraplatform az iszonyat áron adott profi gépek, gimballal, midnen létezó robottal és okossággal ellátva, ezeket elvileg könnyű 'vezetni' - amennyire vezetésnek lehet hívni az irányításukat - légi felvételek készítésére vannak kitalálva, a pilóta skilljei nem számítanak.

modell: 'verseny drón', 'racedrone', 'azazizé-amit-chrarpu-vezet' stbstb ezek többé kevésbé minőségi alkatrészekből épülnek, az építő a pilóta aki tudja és féli a dolgok eltörésének lehetőségét, de bízik a reflexeiben. Nincs semmi segítség a flightcontrollertől, mert kikapcsolta direkt, vezeti a gépet, amin egy gopro vagy mostanában inkább runcam van, ez rögzíti a dolgokat, de a pilóta egy másik kamerán nézi és vezeti, mert a hd kamárák vállalhatatlan késleltetéssel rakják szemre a történéseket.

konkrétan a válasz:
kell egy rádió, kell egy 'drón', kell 5-10 darab akksi, kell egy akksitöltő, kell a quadhoz elegendő tartalék légcsavar, kell egy videó vevő, kell egy videó szemüveg - vagy bármi amin látszik a kép.
A rádió, akksitöltő, videó vevő és szemüveg örökös, mindenre ez jó, akármilyen modell is törjön a másik oldalon.

linkek:
rádióm a kezdetektől fogva: http://shop.modell.hu/letoltes/Spektrum_DX7.pdf
a pici 'drón' amit annyira dícséretm: https://www.banggood.com/Eachine-Aurora-90-90mm-Mini-FPV-Racing-Drone-B…
légcsavarok: https://www.banggood.com/5-Pairs-Eachine-2035-4-Blade-Propellers-ABS-Fo…
aksik: (csak ehez a géphez, a merevszárnyúak ezzel nem mozdulnak meg): https://www.banggood.com/Gaoneng-GNB-7_4V-550mAh-2S-80160C-Lipo-Battery…
balanszeres töltő: https://www.banggood.com/Wholesale-IMAX-B6-Digital-RC-Lipo-NiMH-battery…
szemüveg: https://hobbyking.com/en_us/fatshark-base-sd-fpv-headset.html?___store=…
videó vevő: https://www.banggood.com/Boscam-FPV-5_8G-400mW-AV-Receiver-RC305-with-T…

A kinectet nem tudom, én az olyasmi kontrollereket causal gamingre kifejezetten szórakóztatónak tartom, és bár csak távolról (és nagyon ritkán) nézegetem, úgy tűnik, azért jelennek meg ilyenre gamek. Aztán persze lehet, hogy kikopik a picsbe. Bár ugye mainstreambe is azért került bele, mert a nintendo az egyébként teljesítmény és így grafika szempontból teljesen fos wiivel elég jót szakított, pedig az az infrás kontroller eléggé, hát mondjuk, hogy elnagyolt volt.

Az, hogy a piac - ami kizárólag a pénzről szól - döntött róluk, attól még nem feltétlenül feleslegesek. Technológiai szempontból érdekes, a jövőre nézve akár hasznos is lehet bármelyik.

A legtöbb újítás és találmány nem a "saját korában" lett elismert és mindennapos.

--
zrubi.hu

"A legtöbb újítás és találmány nem a "saját korában" lett elismert és mindennapos."

Ne vedd kötözködésnek, de a "legtöbb" mögé én raknék valami statisztikát, annélkül csak úgy érződik, hogy láttunk már olyant, ami később lett siker, ezért biztos sok van, sőt, szinte az összes.

(Azzal persze egyetértek, hogy a piac kegyetlen, és a hibás utak is tanulságosak, és simán lehet egy kis módosítással 5 év múlva újra felbukkan az okosvalami, és tarolni fog.)

Ne vedd kötözködésnek, de a "legtöbb" mögé én raknék valami statisztikát

Hát statisztikát készíteni biztosan nem fogok, de csak így hirtelen fejből:
Televízió, személyi számítógép, mobiltelefon, gőzgép, személygépjármű (autó), repülőgép, villamos áram, stb.

Ezek mind feleslegesek voltak? (pl az első mobiltelefon gyártó cég be is csődölt, csak mert túl "korán" dobták piacra), mi van ha az AKKORI piac dönti el, hogy életképes vagy kelle-e egyátalán ez a felesleges uri huncutság a népnek....

--
zrubi.hu

Lehet csak nem egyre gondolunk, de a példáidnál sem azt láttam, hogy valaki kifejlesztette, majd sikertelen volt, felkerült egy polcra 10-20 évre, egyszercsak valaki elővette és maradéktalanul sikeres lett az új kor új gyermekeinek. Legtöbbször az első verzió nem tökéletes, majd szépen kiismerésre kerül a tömegigény, megtörténik a megszokás / betanulás, de ez nekem nem azzal egyenlő, hogy nem sikeres a termék a korában. Azonnal nem az, de ettől messze van most pl. a 3D TV, az jött, láttuk, páran megvették, tömeg legyintett. Nem halogatott, nem lassan cserélődik a régi (már sokan vettek TV-t ÉS nem vették a 3D-set). Onnantól, hogy lefelé ível meredeken egy eladási statisztika nagyon kevésszer láttam fordulatot majd rekord döntögetést.

A Kinect bukásra volt itélve, de az Oculus azért eléggé megy most is. A VR még éppen felfutó ágban van, azt még most nem temetném.

Sorra jelennek meg a VR termékek (HTC Vive, PS VR már kint van, hamarosan a StarVR is megjelenik, lehet már Acer VR néven). A Google is már bemutatta a VR szemüvegét az idei IO-n, és nyílik a VR mozi is amerikában, ennek még van pár éve, mire eldől, hogy tömegtermék lesz-e valaha.

Ráadásul hosszú évek óta ez az első olyan termék, aminél úgy érzem, hogy adhat valamit a játékokhoz, filmnézéshez.

Az, hogy a 3D tv-k nem terjedtek el, nem lep meg. Nekem van otthon egy 3D tv-m (nem volt szempont, hogy 3D legyen, így alakult), amit ha évente 2-szer használok 3D-ben, akkor már lehet sokat mondtam. Oké, hogy ki lehet venni, hogy mi térbeli, meg van 1-1 filmjelenet, (vagy a Google Earth) ahol jól néz ki, de ezért 10 ezret nem adnék pluszban, nem ad annyit hozzá. Egyszer jó poén volt, de fene akar a tv előtt úgy ülni, hogy állandóan ügyelni kell a fej magasságára, tartására, betekintési szögre, hogy ne egy homályos paca legyen. Ha 10 fokkal fentebbről vagy lentebbről nézem, már nem 3D, de legalább elmosódik. Akkor lett volna ennek létjogosultsága, ha szemüveg nélkül, ugyanúgy nézhető, mint eddig bármelyik TV, csak épp 3D-be látnád.

A kinectnek is az a baja, hogy csak olyan játékok élvezetesek vele, amiket kb. sosem játszanál, ha nem lenne kinect. Egy autóversenyt vagy egy lövöldözős játékot már nem ezzel játszanak, mert kényelmesebb kontrollerrel (vagy pláne billentyűzet + egérrel).

Szerintem alapvetően azoknak a termékeknek van létjogosultsága, ahol már egy fennálló "problémára" tud valami kényelmesebbet, jobbat nyújtani, és nem egy új "problémát" talál ki, hogy megpróbálja megoldani azt.

Nagy Péter
www.ddo.hu

+kimaradt bar meg csak gyerekcipoben jar: okosauto
Sokan varjak h biztonsagosabb lesz ha az AI vezet, de sztem hiba komoly szoftvert+internetet tenni bármilyen mozgó cuccba, amihez tomegek fernek hozza fizikailag. Amig egy sima phishingre sincsenek normális megoldások az ipar részéről, nehezen hiszem el h nem kerül gyártásba backdooros firmware, illetve nem lehet majd otthon hekkelni oket, ahogy mar lattuk az uj Mazdaknal is. Amit ember gyárt abban biza mindig lesz hiba es nem lehet kiszurni a teljes lancban. Nem varom ezt a jövőt, ahol egy hülye gyerek akitől elvettek a suliban az uzsisdobozat ugy all majd bosszút, h belevezet pár ezer járművet a feher hazba pl.. (nyilván sarkitok, de talán atmegy a lényeg)

+1 Az okosautót én sem nagyon várom. A már most beépített "okosságok" is sokszorosan és irreálisan drágítanak, nem beszélve a javításról. (Egy buta micro számítógépért, amik bennük vannak millió forintokat kérnek "mer komputer")
És akkor jön (már van, jöhet) még hozzá a mostani eszközökön látott f@szságok garmada, hogy a bugos szoftvereket meg se is említsem. Vagy éppen a vezetési élményt, mint olyat felejtsük is el.

Hogy is mondta Hofi? -Ló.... :)

Ezt a "vezetési élmény" dogmát el kellene már hagyni végre. Milyen élmény van manapság a vezetésben? Hogy leesik az ember lába dugóban araszolás közben, mert folyamatosan ki kell nyomni a kuplungot? Aki élményt keres, az menjen el egy megfelelő vállalkozáshoz, ahol olyan autóval és olyan pályán autózhat, ami valóban élmény.
A közlekedés a közutakon a helyváltoztatásról szól, amit egy rakás együttműködő, automata jármű sokkal hatékonyabban és megbízhatóbban tudna ellátni, mint a sok individuális, az együttműködést csak inkonzisztens szabályok mentén érintőlegesen végrehajtó, emberek által vezetett járművek. Meghibásodni meg ezek az utóbbi eszközök is képesek, akár úgy is, hogy a benne ülő vezetőnek esélye sincs ellene bármit tenni.

Ave, Saabi.

Azt felejted el, hogy levegőben picit kevesebb dolog az, amire figyelni kell: közlekedési táblák/lámpák, gyalogos, kerékpáros, kóbor kutya, szarvas, az útra rádőlt fa, beszakadt úttest, stb. ezeket mind le kell tudni kezelni egy önvezető autónak. (A többi autót csak azért nem írtam, mert bízok benne, hogy ha valaha is lesz teljesen önvezető autó, akkor azok tudni fognak egymásról.)

tablak/lampak: azt a nem onvezeto autosok se nagyon szoktak figyelembe venni
szarvas/gyalogos/stb: csak eleinte lesz aztan elfogynak :)
uthibak: meg kell tanitani a ketfarkuak 4szin festesenek felismeresere :)
tobbi onvezeto auto: na en ettol felek a leginkabb. ha mindegyikbe lesz radar, azok egymast fogjak jol zavarni :( ahogy mar most is zavarjak a tolatoradarok egymast, pedig az kicsit egyszerubb tema

A'rpi

+1 (azaz -1 :) )

En is varom mar az onvezeto autot. Sok olyan dolgot fog megoldani amire nem is gondolunk elsokent (pl varosi parkolas). Akik pedig a biztonsag miatt aggodnak (persze joggal), azok elfelejtenek egy fontos tenyezot: az onvezeto autonak nem _minden_ helyzetet kell megoldania, csak sokkal tobbet mint amire mi kepesek vagyunk. Jelenleg nagyon nagyon sokan halnak meg az utakon, ha onvezeto autoval kevesebben, akkor mar megeri. (Es mellesleg en arra szamitok, hogy ott igazan ritka (=100+szor ritkabb mint ma) lesz a halaleset.)

Nem feltétlen. Egyrészt ha saját tulajdonú autóról beszélünk, ami nem talál helyet a közelben, elmehet távolabb önállóan, míg helyet nem talál. Nem a parkolóból van kevés, hanem az igény a parkolókra nem egyforma mindenütt. Önvezető autókkal ráadásul megvalósítható egy olyan szolgáltatás, ami a mostani taxikhoz hasonlatos, csak a taxisofőrök nélkül. Az sem elképzelhetetlen, hogy egyáltalán nem lesz szükség saját tulajdonú járművekre, hanem kényelmesen hívhat magának járművet aki akar, olyat, amire éppen szüksége van és olcsóbban, mint most egy taxit. (nekem külön értékteremtő lenne, hogy nem kell közben elviselni egy taxisofőrt) Így az utazás végeztével a jármű új feladat után nézhet, nem kell parkolnia. Ha nincs mit csinálni, irány a telephely feltöltésre, karbantartásra.

Ave, Saabi.

A vezetési élményre azt szoktam mondani, hogy élvezkedni nem a közúton kell. Akinek élmény kell, az menjen el egy élményparkba, ahol olyan járművekkel, olyan pályán élheti át a vezetési élményt, ami tényleg szórakoztató.
A saját autó szerintem belefér az általam felvázolt világba, legfeljebb anyagilag nem éri meg. De az emberek a hobbijukban sosem az anyagi megtérülést keresik.

Ave, Saabi.

Amennyiben lezarjak a Mecsek, Pilis, Skocia egy reszet elvezkedesre, akkor benne vagyok. Amugy meg kozuton nem csak gyorsan menve lehet elvezkedni, sot.

Nem egyszer volt, hogy szep ido volt, vezetni szeretek, ra is erek, szoval M7 helyett a 7-esen mentem le pl. Balatonra. Robotautoban valoszinuleg kevesbe erdekelne a taj, az ut kanyarulata, sot, valoszinuleg kevesebbet fogadna be az ember a kornyezetebol, hiszen koncentralhatsz a telefonra, vagy kartyazhattok az utastarsakkal, stb.. Robotautoval valoszinuleg az autopalyat valasztottam volna a "legyunk mar ott" szellemeben, mig vezetve en hatarozom meg az aktualis hangulatomtol fuggoen, hogy epp melyik utvonalat is lenne jo bejarni.

Nem azt mondom, hogy nem lehet élvezni a vezetést. Hanem, hogy ez rossz érv az automata autók ellen. Mondjuk nem látom annak akadályát, hogy valaki megkaphassa a kézivezérlést egy automata autóban, de csak a számítógép aktív felügyelete mellett. És amint felmerül az esélye bármi hibázásnak, vegye vissza a vezérlést.
Aki kockáztatva akar élvezkedni, az menjen egy zárt, felügyelt pályára, ahol nem veszélyeztet másokat. De ez egyelőre még a jövő zenéje.

Ave, Saabi.

En osztom Elon Musk velemenyet, amit egyik interjuban mondott:
az onvezeto autok elterjedesevel a forgalmi dugok erosodnek, es a parkolohelyek meg jobban elfogynak.

Minimalis utanagondolassal szerintem belathato. De en nem akarok meggyozni senkit se. Terjunk vissza erre 18 ev mulva:)

Ha telephelyre kuldod, akkor a dugot ketszerezed meg (egy auto 4x teszi meg a tavot a telephely (otthon) es munkahely kozott egy nap, a 2x helyett).

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

"az onvezeto autok elterjedesevel a forgalmi dugok erosodnek"

Lehet van benne valami, de talán idővel ez is megszűnhet. Miért is erősödnének a dugók az önvezető autók hatására? Két dolgot tudok elképzelni indokként: Több autó tartja be a szabályokat, ezért lassabban haladnak bizonyos esetekben, illetve több autó lesz forgalomban.

Ellenben a kereszteződésben tökölő arcokat felváltja a gyorsan reagáló, azonnal elinduló autopilot. Ha feltorlódik valahol egy sor autó, azok egyszerre el tudnak indulni, nem úgy mint most, soronként kis késleltetéssel. Idővel ilyen forgalmi helyzetek elképzelhetővé válnak, amik növelik a sebességet, és csökkentik a dugó lehetőségét:

http://cdn.zmescience.com/wp-content/uploads/2015/03/1Tc25pR.gif
http://imgur.com/sFhE8j8

A kulcsszó az idővel.

Szerintem tobb hatas is van es nem egyertelmu melyik lesz erosebb. Egyreszt nyilvan konyebb lesz autozni, es ezert valoszinuleg tobbet is megyunk. Ettol nagyobbak lennenek a dugok. Masreszt viszont ahol most is sok a dugo ott mar jellemzoen eleve sok az auto es a vezetett kilometer, ez talan nem fog mar sokat noni. A masik oldalon viszont ha az onvezeto autok tudnak egymasrol (vagy ha mar csak onvezeto autok vannak), akkor tarthatnak kisebb kovetesi tavolsagot (vagyis az emberi reflexidot ki lehet venni a fekutbol), igy tobb auto fer el ugyanakkora helyen. Es egy csomo automatizmussal kerulhetik el a dugo kialakulasat.

De ha mar ki is alakul a dugo, az onvezeto autok azt is kezelhetik jobban mint mi. Eloszor is nincs (akkora) stressz, legalabbis a dugoban en (azon kivul, hogy kesobb erunk oda) az araszolast utalom a legjobban (1-es, megyunk 30m, megallunk, allunk, 1-es, megyunk, megallunk, stb).

Ha nyugi van es ki tudom nyitni a laptopomat, dolgozni, olvasgatni, akkor sokkal kisebb gond egy dugo persze, mintha a kormanyt kell fognom es sasolni, hogy a kovetkezo 1 percben elorebb megyunk-e 10 metert. (Ne tevedjunk el: a mai budapesti tomegkozlekedes nem eppen ez a nyugodt, kenyelmes helyzet, na de itt most nem BP-rol van szo).

Önvezető autókból a meglévő infrastruktúrán is sokkal több tudna végigmenni. Főleg, ha hálózatban globálisan tervezve allokálnánk nekik a szabad utat. Úgy érnének a kereszteződéshez, hogy pont 32-vel mennek, hogy épp akkor érjenek oda, amikor át tudnak menni megállás nélkül. Vagy megadod, hogy B-be akarsz menni, akkor addig el sem indul az autód, ameddig nincsen leallokálva az útvonal. Ha viszont le van, akkor menet közben már nem áll meg, hanem végigmegy az előre tizedmásodpercre megtervezett útvonalon.

A kereszteződéseken a lehető legkisebb követési távolsággal, a lehető legnagyobb sebességgel mehetnek át az autók irányok szerint blokkosítva. De nem úgy, hogy várnak a pirosnál, hanem úgy, hogy épp akkor érnek oda, amikor kell! Gondold el, hogy egy sűrű csomópontnál, ahol az áteresztési szűk keresztmetszet van, épp indulnak az autók, átlag 50 helyett átlag 20-szal mennek, és a követési távolságuk is messze van az ideálistól.

Ha hosszabb útra mész, akkor a gerinchálózati rendszerbe is beköthet a rendszer - például bekerülhetsz egy autó-vonatba, amik követési távolság nélkül haladnak az autópályán, ezzel is jelentős energiát spórolva.

Gond csak akkor van, ha az előre tervezettől eltérő dolog történik - baleset, vagy váratlanul megjelenő útakadály - ember vagy állat. Ilyenkor a rendszer villámgyorsan újratervez úgy, hogy a lehető legkisebb impakttal az a néhány autó várjon egy keveset, amelyiknek feltétlenül szükséges.

Például ha egy autópályát kell teljesen lezárni valamilyen okból, akkor ha minden autó önvezető és be vannak kötve egy globális agyba, akkor nem kell az adott szakaszra szorult járműveknek vesztegelniük, hanem akár meg is fordulhatnak! Autópályán visszafelé mehetnek és nem lenne életveszélyes! Az adott szakasz ugyanis azonnal le van zárva, az összes ott lévő autó tájékoztatva van, és mindegyik egyszerre erre az elhatározásra tud jutni, hogy akkor most megfordulnak.

A dugót leginkább az elindulni képtelenek és a kereszteződésbe beállók okozzák. Ez a két probléma automata autók esetén nem fog fennállni. Továbbá az együttműködő, kommunikáló járművek sokkal kisebb követési távolségot tartva közlekedhetnek - pláne dugóban - mivel egymással kommunikálva előre felkészülhetnek a váratlan helyzetekre. Így például a besorolás is szépen megoldható, ahogy azt a "Különvélemény" c. filmben láthattuk.

Ave, Saabi.

Miért gondolod, hogy egy ilyen rendszerben ne lennének szabályok, felelősségvállalás, stb?

Miért gondolod, hogy bárki jöttment beülhetne? Nyilván meg lenne annak a a módja, hogy ellenőrizhető és visszakereshető legyél (igazolvánnyal azonosítás, beltéri kamerák). Aztán ha összeszarod az autót, a következő nem száll be, de nem is megy gyalog, hanem vár két percet egy másik kocsira, és jelenti az előzőt, ami ilyenkor szervizbe megy, ott felmérik a kárt, és írják a csekket az előző utasnak

(Note: Értem, hogy ebbe bele fogsz kötni. Kábé fél percet gondolkodtam a témán. Biztos vagyok benne, hogy értlemesen ki lehetne dolgozni egy működő rendszert, legalább is nem kevésbé működőt, mint a mostani taxik + tömegközlekedés

Miért gondolom? Tapasztalat...
Más közös használatú helyeken is már normális az, ha a parasztok szanaszét hagynak maguk után mindent, nincs házirend, nem szólnak rájuk, ha te megteszed, még te vagy a köcsög, nem a te dolgod, stb. Nem fog az kapni semmit, csak mert az utolsó senkinek is nyalni kell a seggét, hisz "Ő" a fizető ügyfél.

> Belegondoltam:

Biztos? Azt hittem nem kell magyarazni.
Amikor onvezeto auto van, es olcsobb lesz az auto fenntartasa (sharing economy, Tesla pl. teljesen ra van porogve, hogy megcsinalja a sajat Uberjet).
Akkor *tomegek* nem akarnak majd tomegkozlekedesre felulni, mert minek is?

Namost kepzeld el (akar) Budapestet, hogy nincs se villamos, se busz, se metro.
*Mindenkinek* onvezeto autoja van. Van akinek sajat, van aki kolcsonzi.
Tegyuk fel, hogy az onvezeto auto kolcsonzese annyiba kerul havi szinten, mint
most egy BKV berlet.

Szerinted a fenti helyzetben, nagyobb lesz a dugo, vagy kisebb?

Termeszetesen ez szelsoseges eset. De az is belathato, hogy lehet novelni az autok szamat, egy ideig javul a kozlekedes, hogyha onvezeto kocsik lesznek. De van egy pont, amikor atbillen, es a tomegkozlekedes csak jobb lett volna.
Viszont tomegkozlekedni akkor mar senki se akar...

Ugye grafikont nem kell rajzolnom?:)

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Az megvan, hogy vadidegenek nem feltétlen akarnak egyszerre, ugyanoda utazni? Erre jelenleg a tömegközlekedés - és a menetrend - rákényszeríti őket, de on-demand közlekedési szolgáltatásnál erre nem lenne szükség. Persze úgy kell megtervezni a rendszert, hogy legyen benne tartalék és lennének helyzetek, amikor nem tudná kiszolgálni az igényeket maradéktalanul, de ez benne van.
A dugókat jellemzően nem a sok autó, hanem a minimális együttműködéssel közlekedők okozzák. A önvezető autók egyrészt ugyanolyan jól/rosszul vezetnének, nem okozna számukra problémát például az elindulás, másrészt több információ birtokában úgy tudnának útvonalat tervezni - vagy elfogadni egy nagyteljesítményű, központi útvonaltervező javaslatát - ahogy a humán sofőrök soha.

Ave, Saabi.

Elvileg jogos amit mondasz, de két dolgot feltételezel:

Az egyik, hogy az önvezető autó fenntartása olcsóbb lesz. Én ezt kétlem. Egy önvezető autót ugyanúgy szervizelni kell, vizsgáztatni, ugyanúgy tárolni garázsban, ugyanúgy meg kell venni, fizetni a járulékokat, adókat, biztosításokat.

Azt sem gondolom, hogy az önvezető autó bérlése olcsó alternatíva lenne a tömegközlekedésre. Miért is feltételezzük, hogy az? Az is simán lehet, hogy árát tekintve, ugyanott lesz, mint most egy taxi. Mert hát azt az autót is fenn kell tartani, tankolni (még ha elektromosan is), szervizelni, stb. Egy taxi esetében megfizeted a sofőrt is, de vajon az mekkora része a költségeknek? Aki pedig kiengedi a forgalomba, az némi bevételt is remél majd belőle (amit az állam szépen meg fog sarcolni).

Nem tudom egyébként mi lesz, lenne ilyen helyzetben. Biztos vannak nálam sokkal nagyobb rálátással rendelkező elemzők, akik konkrétabbat tudnak mondani, de igazán akkor fogjuk tudni, ha majd eljutunk oda. Addig is nem temetném a dolgot.

Nem igaz, hogy nem lesz busz, villamos, meg ugy altalaban (a mai ertelemben vett) tomegkozlekedes. Nagyon is lesz. Hiszen az is olcsobb lesz, miutan nem kell sofort fizetni. A tomegkozlekedes arculata is meg fog valtozni, el is mosodik a hatar majd a tomegkozlekedes meg az egyeni kozott kicsit, hiszen kisebb meretu buszokat is megeri majd uzemeltetni, amik surubben, tobb utvonalon jarhatnak.

Az a baj, hogy szeirntem te a jelenlegi budapesti tomegkozlekedest hasonlitod a jelenlegi sajat auto kenyelmehez/tisztasagahoz (lasd: "nem akarnak majd tomegkozlekedesre felulni, mert minek is").

A kicsi, tortenelmi belvarosokban persze most is gond van es ezutan is az lesz, ott szabalyozasra van szukseg (pl belepojegy az autoknak).

"mondjuk biztonsagosra kell megcsinalni"

Naigen, ez az amit nem hiszek el ma az iparnak h kepes megcsinalni. Amikor nemhogy a PC-nel, de a joval kontrollaltabb eszkozoknel sem sikerult ezt elerni.

Az autopilot meg kb akkor megy, mikor semmit nem kell csinalni, csak repeszteni a kiuritett es viharmentes egbolton egyenesen. Le- es felszallni ma is pilota feladat, meg kb barmi mas, ami donteshelyzetet igenyel/veszelyes.
De lehet en vagyok csak pesszimista

Ez inkabb olyan problema, mint amikor 5 ember van a sinre kotozve, es egy masik all rajta, es atvaltod-e a valtot, hogy az az 1 haljon meg inkabb. A gyakorlatban nem hiszem, hogy ilyen elojonne. Foleg, hogy az onvezeto auto sokkal jobb reflexidovel rendelkezik, es idealis esetben a tobbi hasonlo auto szenzorait is fel tudja hasznalni. (egyebkent a fal kemenyebb, mint az ovodascsoport)

--
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess? - Wargames

Pedig de, a közlekedés olyan buli, hogy van, amikor két rossz közül kell választani. Elment a fék, árokba/falnak rántod, vagy át az óvodásokon? Kivágnak, árokba rántod, vagy belemész? És ugye az van, hogy amíg az ember vezet, addig ezt elintézzük annyival, hogy abban a 2 tized másodpercben így sikerült dönteni, viszont ha nem, akkor rengeteg idő van ezeknek a döntéseknek az előzetes meghozatalára, vagyis jobban kell gondolkodni rajta. Ráadásul ez egy csomó olyan érdekes dilemmához vezet, mint pl. hogy ha nagyságrendileg úgy jön ki jobban, inkább téged öljön meg az autód, vagy akkor sem? (hanem pl az óvodás csoportot). Persze az első közelítés talán az lenne, hogy hát próbáljon meg kisebb kárt okozni. Viszont ha ez ilyen, akkor simán lehet, hogy nem fogják nagyon megvenni, kevesebb lesz belőle, márpedig várhatóan az lenne a társadalmi cél, hogy több legyen, mert alapvetően biztonságosabb. Vagy legyen állítható? És akkor aki arra állítja, hogy az ő seggét védje, az a bíróság előtt utána pontosan miért is fog felelni? Mert az már nyilván több, mint egy rossz reflex válaszreakció. Lesz belőle előre megfontolt emberölés?

Szóval van itt egy csomó csomó olyan dilemma, ami bőven túl mutat a technikai részén ennek az egésznek.

> Az autopilot meg kb akkor megy, mikor semmit nem kell csinalni, csak repeszteni a kiuritett es viharmentes egbolton egyenesen. Le- es felszallni ma is pilota feladat, meg kb barmi mas, ami donteshelyzetet igenyel/veszelyes.

Van autoland ( https://en.wikipedia.org/wiki/Autoland ) meg auto go-around is peldaul.
De "autos hasonlattal elve" ehhez az repulogepeknek adott az "okosut" is.

--
http://blog.htmm.hu/

Ha emberi sorfőrök esetén soha nem lenne baleset, azt mondanám, igazad van. Nem csak abban van hiba, amit ember gyárt, hanem abban is, amit ember hajt végre.
Az "okossautó"-tól (inkább önvezető) annyi az elvárás, hogy jobban vezessen mint egy ember. Ha nem alszik el a volánnál, már akkor megérte.

Most így végigolvasva a listát, valamilyen formában mindegyikkel találkoztam a tágabb környezetemben, kivéve a Google Glasst, pedig egy időben mekkora sláger volt... Mi hír most róla, dobták vagy csak én lettem rá vak? (Emiatt egyébként erre is szavaztam, ha már én se találkozom vele "itten vidéken" akkor tényleg felesleges volt.)

--
Debian 8.8 Jessie, Android 6.0.1 Marshmallow, OpenWrt 15.05.1 Chaos Calmer, Armbian 5.24, Free MC Boot 1.953+OPL 0.9.78-DB, Boyue C60 20140410 (Gentoo)

Én is Google Glasst szavaztam. Egyáltalán nem tudom elképzelni, hogy sétálgatás közben azt akarnám, hogy a hülyeségek pörögjenek a szemem előtt, mint a terminátornak. Az összes többire el tudok képzelni esetet, amikor jól jön, de ez csak idegesíteni tudna.

Azzal együtt, hogy maga a szemüvegbe épülő kijelző hatalmas innováció, és biztos lehet ipari vagy akár katonai felhasználást találni, de mint konzumer termék értelmetlen.

Ja, és a felsoroltak közül egyedül PI-om van, de az is valami fiókban használatlanul :-).

Egyik sem, meg az evolucios zsakutcanak bizonyulo dolgoknak is volt haszna, ha mas nem az, hogy rajojjenek, hogy mas otlet kell a penzcsinalashoz. Innovacio rulez, mellekvaganyostol mindenestol..

Egy fitness karkötő csak a béna megoldása egy mellkasövnek.
A netbook tévedés volt/lett (6" telefon mellett).
A tabletnek megvan a maga helye, én csak a termelésben használom, mert olcsó cseppálló eszköz falra szerelve.
Okosórát szeretem tekerésközben, máskor nem használom.

Bőven megfelelő csak abban az esetben, ha monoton, hosszú távú futást végzel, mivel a Charge 2 is elég rendesen átlagol vagy kihagy méréseknél.
Más típusú, „amatőr” futásra, pl. 10x200 vagy más, intervallumos edzésre túl nagy a tévedése, vagy egyáltalán nem mér, mivel túl rövid, az időtartam.

Amit el lehet adni az nem fölösleges.
Ami az egyik embernek értelmetlen az a másiknak, hasznos vagy legalább szórakoztató.
Tehát egyik sem. Mondjuk én legalább a felét biztosan nem fogom használni, mert azok számomra nem fontosak! Ettől másoknak még lehet rájuk égető szükségük.
Mivel semmi újat nem tudtam ide leírni én sem, ezért azt mondom, hogy leginkább erre a szavazásra nem volt szükség.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Okosóra
Okosszemüveg
VR sisak

Lehet ezeket erőltetni, mókásak meg minden, de az hogy tömegesen használják az emberek pl. úgy mint egy okostelefont az ki van zárva.

Egyébként a 3d megjelenités kimaradt :)

--
arch,debian,retropie,osmc,android,windows

https://github.com/NARKOZ/hacker-scripts

xxx: (and the oscar goes to) fucking-coffee.sh - this one waits exactly 17 seconds (!), then opens a telnet session to our coffee-machine (we had no frikin idea the coffee machine is on the network, runs linux and has a TCP socket up and running) and sends something like sys brew. Turns out this thing starts brewing a mid-sized half-caf latte and waits another 24 (!) seconds before pouring it into a cup. The timing is exactly how long it takes to walk to the machine from the dudes desk.

:)

De ez se rossz:
xxx: kumar-asshole.sh - scans the inbox for emails from "Kumar" (a DBA at our clients). Looks for keywords like "help", "trouble", "sorry" etc. If keywords are found - the script SSHes into the clients server and rolls back the staging database to the latest backup. Then sends a reply "no worries mate, be careful next time".

Szerintem meg egyik sem. Mert mind a fejlődést szolgálja. Lehet, hogy piacilag valóban feleslegesnek bizonyul, de mögötte a technológia amíg létrehozták máshol, másban, más formában viszont k. hasznos lehet. Még az is lehet, hogy nem most, hanem 10 év múlva. Tipikus példa az apple newton, ami a világ első tablet koncepciója volt, totálisan életképtelen volt abban a formában és úgy, és annyiért, de később visszatért.

-42-

A fentiek egyike sem igazán. Mindegyiknek van vagy volt értelme (ha jól látom a netbook/EeePC kihalt (egyébként nem is értem ez miért 2 kategória), az összes többi még mindig "dübörög"), az persze kérdéses, hogy akkora újdonságot hoztak-e mint ahogy próbálják eladni őket, na de hát ez a marketingesek dolga. A másik kérdés, hogy érnek-e annyit amennyibe kerülnek.

Most az okosóra a viszonylag aktuális őrület, annak a legnagyobb az elutasítottsága a szavazásban is. Na, de ki ne emlékezne azokra az időkre, mikor az okostelefon volt hasonló helyzetben, aztán azóta a "Minek ez a szar?" userekből "Ja, hát nekem is van" userek lettek.

Aki a tabletre szavazott, az érveljen már kicsit, hogy miért.

Szerintem félreérted a kiírásban a "szerintem" szó jelentését. Bár nem ismerem a kiíró eredeti szándékát, de feltételezem így értelmezendő: "Véleményem szerint".

Vélhetően tehát nem az lett sugallva a "szerintem" szó által, hogy saját magad számára felesleges-e az illető cucc, hanem mit gondolsz arról, hogy felesleges-e (általánosságban).

Ez persze lehet saját tapasztalatból alkotott vélemény, de nem szükségszerűen ugyanaz a kettő.

Az eee pc-k és társai, illetve a netbook nem ugyanaz?
Azokra mondanám, hogy felesleges, most így utólag, de a maguk idejében nem voltak azok.

Nekem úgy rémlik, hogy akkoriban még szokás volt mondani a gyenge számítógépekre, hogy az "csak netezésre jó". Persze mára már fordult a kocka, de akkoriban nagyon jó szolgálatot tett nálam egy hasonszőrű netbook.

Nekifutok mégegyszer. Szóval a mostani ultrabook, chromebook, stb kategóriáról nem gondoltam, hogy még netbooknak számítanak, azt hittem, hogy az eee és társai volt a netbook generáció, és azok lényegében kihaltak mostanára.

Egyetértek. Alapvetően netbook kategória ráadásul. Amúgy nem voltak rosszak, de ma már elég gyengék hardverben a netbookok, de ennek ellenére nem mondanám felesleges termékkategóriának.

„Pár marék nerd-et leszámítva kutyát se érdekel már 2016-ban a Linux. Persze, a Schönherz koliban biztos lehet villogni vele, de el kéne fogadni, ez már egy teljesen halott platform. Hagyjuk meg szervergépnek stb…” Aron1988@Proharder Fórum

sztem egyik sem. Ha másra nem legalább ez már volt-ra jó volt lol.

--
GPLv3-as hozzászólás.

Kicsit "a már megint egy újabb Linux disztró" kategória. Szerintem nem felesleges, ha csak egyet is megelégedéssel használnak, amúgy is, a terméket kell értékelni nem a kategóriát.

A világon minden aminek köze van a számítógéphez!

Azert kivancsi lennek, ki szavazott az ebook olvasora: az egyik legjobb dolog.
Mondjuk ehhez kell olvasni szeretni, az is teny ...

Egy 6"-os telefon (pl. a Nexus 6) esetén már kb. ugyanaz, mint egy 6"-os eink-es olvasó. (Persze a mobil kb. 4x akkora felbontással és színesen.) Szóval könyve válogatja. Ha csak szöveg, akkor eink, de ha van benne egy-két térkép, fotó vagy ábra is, akkor már meggondolandó a mobil addig, amíg meg nem jelennek a megfizethető színes einkek.

Hát nem tudom, szerintem egy aktivan világított panel sosem lesz "kb ugyanaz", mint egy eink. Érdemei elismerése mellett, de semmi esélye nincs ott, ahol az eink működik. Kizárólag ott, ahol az eink még szar, de nem azért mert ugyanolyan, hanem mert ott az eink használhatatlansága ellen lehet olyan kompromisszumot kötni, hogy inkább nézed a szarabb megjelenésű kijelzőn.

Azt aláírom, hogy az esti olvasáshoz inkább papír könyv vagy eink ajánlott. (Állítólag a világítós megoldások használata után nehezebben alszik el az ember.)

Viszont az asszony már egy ideje a 6"-os OLED-es Nexust használja olvasásra és nem kéri a Pocketbook 611-emet.

Szerk: félre ne érts, én személy szerint már várom a megfizethető színes eink-et.

Meg a reggelihez, meg a napfényeshez, meg akármihez. :-) Félre ne érts, egyrészt nyilván ízlések es pofonok (asszony pl nem szereti) másrészt nem azt mondom, hogy nem lehet jól olvasni más panelen, de egyszerűen inferior az egész. Még akkor is, ha az oled mérföldes előrelépés, én is nagyon szeretem, konkrétan nem vagyok hajlandó más kijelzővel szerelt telefont venni, akármilyen csúcsszuper ips meg retina. Életem messze legjobb szórakoztató elektronikai beruházása volt a kindle dx, amit kb azonnal megvettem, mikor lehetett itthonról, és azóta is nyúzok.

jaja, de ezek tipikusan azért mennek így, mert az e-ink másodlagos dogainak vannak hülyeségei. Szakkönyvet azért nem olvas rajta az ember, mert egyrészt ahogy mondtad a pdffel szarul boldogul (igen, a dx is használhatatlan rá, pedig az 10 col), normális formában meg nem nagyon vannak, illetve nem lehet értelmes sebességgel ugrálni. Sajna csak folyószövegre jó, amit az ember elejétől végéig olvas, másra nem.

A világítós megoldást is lehet este szemkímélőbbre állítani: éjszakai módot beállítani (sötét háttér, világos szöveg, nem túl nagy, nem túl kicsi kontrasztban), színhőmérsékletet (f.lux, redshit és társai, Androidra is van egy csomó ilyen app), és fényerőt csökkenteni.

Ennek ellenére az einket sem tartom feleslegesnek, nappal szemkímélőbb, és jobban visszaadja a papír érzését, hetekig megy egy töltéssel. Azért nem vettem még, mert drágállom csak az olvasásra beszerezni (ahhoz azért nem elég olcsó, legalábbis nekem), meg inkább szakmai pdf-feket olvasok, amelyek nem annyira szépen jelennének meg e-könyvolvasóval. Plusz szakmai szöveg olvasása közben szeretek böngészőben a dolgoknak utánakeresni, szótárazni (tudom, van szótár e-könyvolvasóra is, de kicsit komolyabbakra gondolok, főleg Goldendictből futtatva), szóval maradok a 6,5"-os okostelefonnál.

„Pár marék nerd-et leszámítva kutyát se érdekel már 2016-ban a Linux. Persze, a Schönherz koliban biztos lehet villogni vele, de el kéne fogadni, ez már egy teljesen halott platform. Hagyjuk meg szervergépnek stb…” Aron1988@Proharder Fórum

+10000000

ebook olvasó - használó - vagyok ~5éve, szkeptikus voltam előtte a szokásos marhaságok miatt: a papír illata, az igazi könyv súlya, a lapozgatás hiányozni fog, stb...
ezek valóban nincsenek de a cucc nagyon is használható, faék egyszerűségű UI, balatonparton tűző napon is vidáman olvasható nem szemfárasztó kijelző, egy töltéssel 4-6 hétig elketyegő eszköz...

sajna az elsőnek vett kindle5 1 éve használhatatlanná vált mert a kijelző közepén két ujjnyi vastagon nem jelez ki semmit, most egy paperwhite van helyette ez már háttérvilágításos meg érintőképernyős, de a kontrasztja messze alulmúlja a kindle5-öt. Érdekes módon ez az olvashatóságát nem csökkenti, ugyanannyit nyúzom mint annó az ötöst és nem pislogok többet, de ehez legalább nem kell lámpát kapcsolni

Merle 'Francia história' sorozat utolsó 5 kötetét bár fenn ült a polcon ezen olvastam ki..

Színes kijelzőt nem várok - mint ahogy világítós kijelzőt sem tartottam semmire, amíg az ötös volt csak - de képregényeket utoljára a Pif és Herkules meg a Mozaik füzetekben olvastam, és nem hiányoznak...

aki valóban szeret olvasni, mert volt olyan szerencsés vagy kitartó hogy nem utáltatták meg vele mindörökre ált. suliban
annak kötelező darab egy ebook olvasó.

szerintem.

Nálam is kiváltotta mobil - egyszerűen mindig kéznél van, van hogy nincs kedvem abbahagyni az olvasást mondjuk csak azért mert sétálnom kell valahová - átnyomom TTS-re és a néni gyorsított fahangon olvassa tovább (már egészen megszoktam - szinte automatikusan korrigálom a hülye prozódiákat, félrement kiejtéseket). Erre idén szoktam rá - amúgy azt gondoltam hogy a TTS lassú, de valójában jobban lehet haladni a könyvekkel, mert minden amúgy automatikus tevékenység közben használható: séta, buszon kapaszkodás, mosogatás, WC, kávéfőzés. Vannak határesetek, félautomatikus dolgoknál: pl. bevásárlás még működhet de lassulok és esetleg vagy a listáról marad ki valami vagy a regényből ;)

Jön a nyár, napon az e-ink nyilván jobb - lehet h. kiviszem - bár mondjuk TTS-el (ha már egyszer megszoktam) ott is lehet nézni inkább a tájat közben... ;)

Beépített google android. Magyarul 230% tempóval, angolul csak olyan 160%. Elég vállalhatatlan (már azoknak akik a "szeretem a papírkönyv illatát" mentalitástól indulnak) de még érthető. Alreadert használok - az pl. nem hagyja abba az olvasást ha elaltatom a telefont (szemben a play könyvekkel amikor utoljára próbáltam). Meg jól testreszabható, pl a TTS elindításra beállítottam egy kétujjas gesture-t nem kell a menüben turkálnom.

Én is olvastam sci-fit/fantasyt, kell némi mentális erőfeszítés a váltásnál, de sajnos ugyanez megvan minden könyvnél a hülyén kiejtett személy és helynevekkel (plusz egyes magyar szavakat valamiért hajlamos angolosan ejteni - regényenként max 1-2 ilyenbe futok bele). Meg lehet szokni, engem mostanában inkább megmosolyogtat mint idegesít. :)

+1

Illetve rekreacios/terapias celokra is kifejezetten jol hasznalhato (mar/lesz). A teli depresszio lekuzdesere setalgathatsz egy tengerparton, vezethetsz napsutesben hegyi uton kabriot, stb.

Becsapja az ember agyat, de mivel az ember agya becsaphato, emiatt lesz hatekony ez a modszer. Ezert mukodik a placebo is. Es, ha vegeredmenyben jobban erzed magad, es nem leszel depresszios, akkor mar megerte.

Ennél komolyabb dolgok is vannak már. Elképzelhető, hogy jövő hónapban belépek egy látásjavító programba, ami VR alapú (én konkrétan Oculus-al fogom csinálni, de van már mobil VR-re is megoldásuk). Tomplátó vagyok, ezen szeretnék változtatni, meglátjuk mi sül ki belőle.

Bővebben: https://www.seevividly.com

Ok, írni fogok. Egyébként kb. 10 éve követem a tanulmányokat, kutatásokat, hazai szemészorvossal is konzultáltam aki elég aktívan foglalkozik a tompalátás problémakörével, és ez egy ígéretes dolognak tűnik. Magát a VR-es terápiát egy fejlesztő srác találta ki, semmi köze a szemészethez, csak tompalátó volt, így olvasott meg tapasztalt egy csomó mindent, lett pár ötlete és belevágott :) Később eladta a Vividnek a cuccot, ők meg sajnos kaszálnak most vele.

Egyébként legalább annyi előnyük van, hogy hálózatot próbálnak építeni több klinika részvételével, és úgy fél éve van már az EU-ban is olyan szemklinika aki belépett a programba. Ráadásul Szlovákiában, 250km-re BP-től. Ha minden jól megy, akkor hozzájuk fogok járni a kezelésre.

1éb ...
a fenti kacatok elférnek a piacon, majd a vásárló eldönti, hogy kell-e, vagy m1 a múzeumba ...
de ... //és jön a kifakadás :)// :
-processzorba ágyazott videokártya //desktop PC!//
-alaplapra integrált raid vezérlö //desktop PC!//
-használhatatlan alaplapi hangkártyák //desktop PC!//
-hybrid ssd //lehet rajt vitázni :)//
- régebben a rambus //desktop PC! ... ki is halt 6 hónap alatt//
- grafikus BIOS //a 486-osomon volt, de már elszoktam tőle//
- billencsen a túlméretes caps lock, a scroll lock mellett lenne a helye fent //kiafranc akar mindent nagybetűvel írni :) ... úgyhogy a bal oldalon a kisujjnál hiányzik 1 enter //
+ még van 1pár ilyen fícsörhülyeség, amit akkor is +veszel, amikor nem igazán akarod, mert a cucc többi része jó, + működik ...
gondolom más is volt már így, és nem csak az én agymenésem, hogy kicsit fújok ezekre ...
:):):)
_____________________
www.pingvinpasztor.hu

"processzorba ágyazott videokártya" ennek szerintem bőven lehet helye desktopban is, laptopba meg főleg hasznos dolog.
"alaplapra integrált raid vezérlö" Desktopba szerintem bármilyen RAID vezérlő elég felesleges, soft RAID, otthonra főleg.
"használhatatlan alaplapi hangkártyák" Az emberek 99%-ának bőven elegek a mai integrált hangkártyák, már egész kellemesek szoktak lenni, még egy telefonban is.

A caps lock tényleg hülye helyen van, vagy esc vagy ctrl kell oda :) Illetve a numpad lehetne bal oldalon jobb helyett manapság.

- processzorba ágyazott videokártya //desktop PC!//

Ez miért is hülyeség? Ha nincs igényed nagy teljesítményű GPU-ra miért is jó, ha külön veheted meg a videokártyát?

-használhatatlan alaplapi hangkártyák //desktop PC!//

Alaplapi hangkártyám van, semmi gondom nincs vele. Máris nem felesleges. Nem mindenki vájtfülű :)

-hybrid ssd //lehet rajt vitázni :)//

Pont hasznos azoknak, akik laptopban nem tudnak bővíteni, csak cserélni, de nem mondanának le a nagy tárhelyről. Miért is felesleges?

- grafikus BIOS //a 486-osomon volt, de már elszoktam tőle//

Ebben akár igazat is adhatnék neked. Nem jellemző, hogy a hozzá nem értő felhasználók a biosban járnak, kivéve amikor meg mégis. Akkor viszont nem árt, ha egy ismerős felületet kapnak, ami az oprendszerükhöz megszokott módon (egérrel összekattintgatás) működik.

- billencsen a túlméretes caps lock, a scroll lock mellett lenne a helye fent //kiafranc akar mindent nagybetűvel írni :) ... úgyhogy a bal oldalon a kisujjnál hiányzik 1 enter //

Na ha valami, akkor a bal oldalon kis ujjnál enter az felesleges. Hacsak a jobb oldali kisujjad nem hiányzik. Bocsi, mégse felesleges.

hmmm ...
nem hülyeség a prociba ágyazott videokártya, ebben a vasban is az van, amiről irogatok ...
laptopba, irodai pc-be jó ...
itt alapvetően arról van szó, hogy nincs inteléknél olyan, amiben ne lenne, ezét +kell vennem akkor is, ha netán nem akarom használni //ezt kicsit árukapcsolásnak érzem//
a régi alaplapi hangkártyákkal nekem sem volt gondom, ...boldog emlékú ac97 és társai ... :) az új intel HDA-k nagyrésze, linux alatt nem m1, vagy "billeg"
a hybrid ssd-nél a technológiát érzem kicsit olyan ízűnek, mint a régi procikon az overdrive volt :) //ettől még lehet jó//
grafikus bios ... hmmm .. hát ez szubjektív, de hát itt a szubjektív véleményre volt kíváncsi a kérdező :):):)
a caps tényleg útban van, ez írógép hagyaték, ahol ez a billentyű rögzítette a shiftet, és ez már nem kell //ha kapitálissal akarok írni, választok olyan fontkészletet// ...
:):):)
_____________________
www.pingvinpasztor.hu

++
... nem is a mi 2szép szemünkért pakolja bele :):):)
+ 1szeűbb úgy verseynezni a többi videokártya gyártóval, hogy nem versenyez vele, ... és a másik terméket a vásárló NEM választja ... :):):) //zseniális üzletpolitika//
+ a prociba olcsóbb integrálni, mint 1 nyákra forrasztani
mindamellett ezeket a videokártyákat nem tartom rossznak, és szívesen is használom :):):)
_____________________
www.pingvinpasztor.hu

Nálam az okosbili verte a biztosítékot ;)

Viszont, amit végre nagyon szívesen látnék, az a SmartUser, esetleg SmartCitizen. Nagy hiány van manapság ezekből.