VoIP DSL-en vagy UPC kábelneten

Fórumok

Sziasztok,

Ismerősöm cége az irodájában DSL szolgáltatóról váltana UPC kábeles előfizetésre Bp-en, a 7. kerületben. A DSL-el az a baj, hogy a szolgáltató csak 15MBit-et tud adni és az is megbízhatatlan. Nagyon sokszor szakadozik és nem is nagyon tudnak/akarnak tenni a probléma elhárítása érdekében.
Az irodában VoIP készülékek vannak, amelyek a routeren terminált L2TP VPN mögül csatlakoznak az Invitel adatközpontban található (FreePBX) alközponthoz. A DSL esetén (már amikor üzemel) nincs probléma a VoIP minőségével (Mikrotik routeren QoS belőve a VoIP-ra) több egyidejű hívás esetén sem. A UPC esetén azonban nekem (igaz más városban) rossz tapasztalataim vannak:
1.) Külső alközpont esetén a hang elkezd csúszni, ha belső mellékek egymás között beszélnek.
2.) Belső és külső alközpont esetén a hang mindig elkezd elcsúszni, ha egynél több aktív hívás van külső irányban.

Véleményetek szerint, a fenti problémák a UPC hálózatkezeléséből adódnak és várható, hogy itt is tapasztalhatóak lesznek, vagy a VoIP központ beállításaival orvosolhatók? Egyelőre nem mertem neki tanácsolni, hogy elindítsa a szolgáltatóváltást, előbb körbejárnám a problémát.
Nyilvánvalóan opció lehet még a bérelt vonal, azonban költséghatékonyság szempontjából ideálisabb lenne egy LowCost megoldás.

Üdv,

kincza

Hozzászólások

IV. kerület, upc business, voip tökéletesen megy. Nem szaggat nem csúszik a hang, szintén l2tp ipsec vpn mögül.

Subscribe.

Nekem a 14. kerületben van egy olyan UPC-s végpontom, ahol rendszeresen szaggat a hang. Sima route-olt hálózat, semmi VPN nincs benne.

A többi UPC-s végpontomon (6. kerület, 11. kerület, stb.) mostanság nem volt panasz. (Régebben volt bőven...)

Azért a DOCSIS technológia használata jelentősen megváltozott az utóbbi időben. Régebben komplett városrészeket, és kisvárosokat kiszolgáltak egy kábeltévés fejállomásról, manapság már csak "last mile" megoldás, a felhordó hálózat optikán van. Ez rengeteget javított a kábeltévés netkapcsolatok minőségén, ettől függetlenül persze még mindig van abban valami, hogy "helyfüggő".

Ha a belso mellekek egymassal beszelnek, akkor altalaban a media a helyi LANon marad meg ha a PBX LANon kivul van. Wireshark tracet neztel, van csomag vesztes?

MPLS IPVPN, szolgáltatói QoS-el (ami PE routeren is biztosítja a priorizálást) és tökéletes minőséged lesz. Persze nem olcsó.

A következő problémára tudtok-e javasolni valamit? Már korábban említettem, hogy egy upc-s végpont mögött levő irodában van egy freepbx központ. Amikor hívják őket egy vonalon, akkor nincs probléma, de abban a pillanatban, hogy egy másik mellékre is behívás történik rögtön elkezd szétmászni a hang mindkét mellék esetében.
Azt is megfigyeltem, hogy a router külső lábát pingelve, amíg csak egy hívás van, a ping ideje az 10-20msec, amint azonban egy másik hívás is bejön a ping felmegy 1500-3000msec-re és ott is marad amíg élnek a hívások.

A szolgáltató egyébként ephone, az ő központi oldalukon a codec-t próbáltam úgy is hogy csak a GSM-et támogassa, de így sem lett jobb. A router az egy Mikrotik RB751G-2Hnd.

--

kincza

Nem feltétlen transcode, annó a Linksys NSLU2 is bírt 3-4db egyidejű hívásra g711-gsm transzkódolást, pedig az nem mai darab.

Könnyen lehet, hogy van valami kernelbeállítás vagy tűzfalszabály, ami 30-50 csomag/sec esetén (20-30ms frame) még nem okoz elcsúszást, de 60-100 csomag/sec esetén már igen. Egy érdekes kérdés: mindkét irányba csúszik-e vajon a hang?

A freepbx-es dobozkán vagy a Mikrotiken indítanék egy dump-ot a SIP és az RTP folyamokra. Abból már lehetne látni ezt-azt.