Megnyirbált SSD garanciák (beszállítói trükközés?)

A napokban lettem figyelmes arra, hogy a legtöbb magyar webáruházban (köztük a talán egyetlen értelmes, háztól-házig garanciát biztosító PCX-ben) a Samsung 850 Pro széria garanciáját 10 évről 5 évre csökkentették. Felvettem a kapcsolatot néhány üzlettel és azt a választ kaptam, hogy a termékekre beszállítói garancia vonatkozik, ami már csak öt év. Az áruk természetesen változatlan.

Szerintetek hogy engedheti meg magának egy beszállító, hogy a gyártó garanciájának csupán feléért értékesítse annak termékeit, változatlan áron?

Vajon mit szól ehhez a Samsung?

Lehet bárhogy a gyártói garanciát külön érvényesíteni?

Természetesen nem csak a Samsung 850 Pro széria garanciája csökkent. Ott van például még a Kingston KC400-asa, aminek az 5 év gyártói garanciáját 3 évre nyirbálták meg.

Hozzászólások

IANAL, de ez altalaban ugy mukodik, hogy 5 evig mehetsz vissza a boltba ahol vetted, utana kozvetlenul a Samsunghoz kell bekuldened nemzetkozi postaval.

--
Pásztor János
Sole Proprietor @ Opsbears
Development Lead @ IXOLIT
Refaktor Magazin

> Szerintetek hogy engedheti meg magának egy beszállító, hogy a gyártó garanciájának
> csupán feléért értékesítse annak termékeit, változatlan áron?

Simán, a garancia- és jótállás feltételei törvényben szabályozottak, ha a gyártó saját szakállára az előírtnál több garanciát ad, az az ő dolga.

> Vajon mit szól ehhez a Samsung?

Semmit. Nem kell hozzászólnia.

> Lehet bárhogy a gyártói garanciát külön érvényesíteni?

Igen. Elküldöd közvetlenül a gyártónak a hibás terméket. (RMA)

RMA esetében a gyártó megtéríti a beküldés költségeit (ha tényleg garanciális meghibásodás van, tehát nem én csesztem el)?

veszel mondjuk WD black (vagy másik gyártótól hasonló) vinyót. Arra számíthatsz, hogy 5évig lesz működő vinyód. Ha be**arik, akkor cserélik - jobb helyen polcról.

Mondjuk az SSD pont nem az a kategória ahol megéri olyat venni, ami 10 évig elmegy (főleg enterspázj) hanem bírjon ki 2 évet, utána veszek másikat, amit hotswap cserélek (értsd leállás nélkül) és olcsóbb valamint nagyobb lesz - esetleg mégtöbbet bír.

szerintem másról beszélünk. Egy SSD soha nem lesz örök élet, hiszen "kopik". A vinyó meg pörög.
Utóbbi esetben van olyan, ami átlagos desktop felhasználásra van méretezve, meg olyan is, ami 5x365x24h üzemre, leállítás nélkül.

Melyiktől várod el, hogy 10 évig menjen?!

Ez sok évvel ezelőtt is így volt. nekem a WD-nél volt egy RMA nagyon sok éve, talán 6-7 éve. Akkor is az volt a menetrend, hogy a kiküldés költségét nekem kellett fizetni, a cserélt cucc szállítási költségét meg ők fizették. Úgyhogy ez nem újdonság. Egyébként a Samsung hivatalosan is jelen van az országban, meg tudod kérdezni tőlük, hogy mit gondolnak a kérdésről.

Még jobb volt, amikor RAID Edition vinyóm szart be bőven garanciális időn belül, a tajvani földrengések után. RMA-ztattam (Angliába kellett küldeni, a hazai webshop nem volt hajlandó intézni), erre visszaírta a gyártó, hogy most nem tudja pótolni a vinyót, de visszatérítik az árát. Mondtam, hogy én várok akár 3 hónapot is (volt hideg tartalékom), de kötötték a refund ebet a karóhoz. Mivel időközben az árak a duplájára nőttek, ezért a hajamra kenhettem. Hát ennyit ért a garancia. Hát köszöntem szépen.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

5 év végtelenül hosszú idő ebben az iparágban főleg az ssd-k tekintetében. Egyáltalán már az szuper dolog, hogy nem 1 hanem 5 évet hivatalosan boltban vállalnak rá.

Árulnak Magyarországon is olyan SSD-t amire 7 év 4 órás helyszíni garanciát vállalnak a megfelelő opciókkal.

5 év lenne a minimum ebben az iparágban és 10 év lenne a tisztességes olyan drága, prémium termékeknél, mint egy 850 Pro SSD. Persze mehetünk tovább a rövid garanciás, tervezett elavulás útján, csak így az életben nem fog sehova fejlődni (effektíve) az ipar, nem beszélve a rengeteg környezeti, anyagi stb. kárról, amit okoz.

Csak megsúgom, hogy egy nagyvállalat soha nem fog RMA-val szarakodni, hanem szépen selejtezi, ha lejárt a garancia. Azt pedig ne kelljen már ecsetelni, hogy mennyit számít, ha 5 évvel előbb vagy később jár le. Mennyi (még működő eszközökből keletkezett) elektronikai hulladék és mekkora értelmetlen pazarlás. Ez folyik jelenleg "ebben az iparágban" és pont ezt tudnák megfékezni az ilyen kategóriájú termékek, tisztes időtartamú garanciával.

Először is, hol van a 850Pro prémiumsága pl az Intel DC szériás termékéhez?
Egyébként pl az első nagyker amit néztem 10év garival adja a fenti SSD-t.

Vinyóból mire vállalnak 10 évet? A WD black-re adnak 5-t. A HP a SAS vinyóra ad 1 évet ha külön veszed, ha szerverhez, akkor a szerver garanciája vonatkozik rá (azaz, ha 3éves garival veszed a szervert, akkor a vinyó is örökli).

A nagyvállalat szerintem tisztességes helyről vásárol,ahol a nagyker továbbadja a gyártói garanciát. Pl 4 és 5 év között halt meg Seagate server vinyóm, a gyártói weboldal szerint még időn belül, a hazai nagyker gond (és kérdés) nélkül cserélte.

Szóval egy szó mint száz, tisztességes (és nem a legolcsóbb) helyről kell vásárolni ennyi a titka.
Ps: mit érsz a (nem gyártói) garanciával, ha kovács2015 kft beadta a kulcsot és bezárta kapuit?

"prémium termékeknél"

Ezek otthoni/üzleti felhasználóknak szánt termékek kliensfelhasználásra. Nem a legalja de a tetejétől rettentő messze vannak, valamint ezek az olcsó szériás eszközök nem a drágák, igaz ez pénztárca kérdése.

Samsong 850 pro - consumer besorolású a gyártónál.
Kingston KC - buisness ... de nem enetrprise

Összekevered a dolgokat. Ezek játékszerek meg barkács eszközök, nem gagyi és low end de ne keverd össze az enerprise szerverbe szánt termékekkel.

Örülj annak, hogy van rá 5 év és 3 múlva kicserélheted egy nagyobbra ráfizetéssel.

Azért mert Magyarországon minden el lehet adni a prémium/elite/hd/3d/smart/lux szavakkal, attól az még csak felirat a szalagon amivel a szart átkötik.

Korábban vettem egy Samsung 850 Pro SSD-t, jó tapasztalataim vannak vele. Én is utánanéztem az argep.hu -n és ugyanezt láttam, hogy mindenhol kevesebb a garancia, mint amivel még én vettem az SSD-met.

Felvettem a kapcsolatot én is egy-két kiskereskedővel. Az egyiktől az alábbi választ kaptam.

Úgy látom az egyik legnagyobb nagykereskedő 10 évről 3ra
csökkentette a termék garancia idejét.
Ez elég nagy hiba. Ilyenkor külön 3 éves terméket illik
létrehozni, de ők nem ezt tettek és később ebből nekünk lehet
problémánk.
Most nem kis munkával javítottam ezt a webáruházunkban.
A megadott linken szereplő termék továbbra is 10 év garanciás
viszont mivel egy másik drágább forrásból van, már magasabb
árban rendelhető.

Itt bizony valóban beszállítói "trükközésről" van szó. Avagy az egyik (vagy még néhány) magyar nagyker úgy próbál extraprofithoz jutni, hogy drágábban adja azt, amit a gyártó alapból biztosít. Szánalmas húzás és megérdemelne egy cikket a HWSW-n vagy a Prohardveren, ha már a promo cikkeket olyan lelkesen le tudták hozni.

A kiskerek titoktartásra hivatkozva nem hajlandóak kiadni a "nagylelkű" nagykereskedőik nevét. Ennyit a szabad piacról és a tisztességes versenyről.

Én is a PCX-ből szoktam rendelni, a háztól-házig garanciájuk miatt, ami vidéki lakhely mellett az egyetlen megoldás arra, hogy ne te szívj mások hibája miatt, a garancia érvényesítése esetén. Azt pedig nagyon sajnálom, hogy ez az üzlet is már csak öt évvel adja. Valószínűleg nincs is másik üzlet az országban, ami háztól-házig garanciával és még változatlanul 10 évvel adja.

Írtam a Samsung-nak az ügyben. Kíváncsian várom a választ és írok majd róla ide.

Réges-régen, amikor még a "pentium" szó nem létezett a szótárakban és a "windows 95" hallatán legfeljebb valamilyen speciális síküvegre gondolt a hallgató, a messzi-messzi Japánban elkezdtek százéves garanciával számítógépet árulni. A megvakult parasztban fel sem ötlött, hogy pár év múlva örülni fog, ha ingyen kidobhatja a súlyemelős testgyakorlásra még igen, másra újkori állapotára javított formában sem használható gépet.

Szerintem amikor Samuék elkezdtek tízéves garanciával meghajtókat árulni, ezt a sztorit olvasták. Kelet-Európára nem gondoltak - ezt az utólagos tervezést hajtják végre a kereskedők.

Nos, a helyzet változatlan. Avagy nem, mert egyre csak romlik: a trend egyre terjed és terjed, a legtöbb kisker - természetesen a nagykerre való hivatkozással - már csak 3 évet ad a 850 Pro szériára, ami nevetséges a gyártó 10 évéhez és a felárhoz képest. Ráadásul azóta az SSD árak általában is emelkedtek.

Jogilag, ha csak 12 honapot adna, az is teljesen rendben volna. A vasarloi tiltakozas a legjobb eszkoz erre, nem szabad olyan boltbol vasarolni, ahol ilyenekkel trukkoznek, es erre kell ravenni a legtobb embert. Ha a bolt/boltos vezetese nem erzi a penztarcajan, akkor nem fog valtoztatni az eddigi taktikan. Mivel jellemzoen a legolcsobb boltok trukkoznek hasonlo dolgokkal, a magyar piac legnagyobb resze pedig erosen arerzekeny, igy ez a helyzet csak akkor fog megvaltozni, ha az emberek nem a legolcsobb gagyit a legolcsobb helyen fogjak keresni.

---
Apple iMac 27"
áéíóöőúüű

Nos, ez még talán működne is, ha nem lenne hasonló oligopólium a nagykerek palettáján, mint a mobilpiacon. Jelenleg viszont, ha nem élek Budapesten, két választásom van. Vagy megveszem a helyi számtekboltban, ahol nyilván valamelyik trükköző nagykertől rendelnek és nincs más választásuk, vagy megrendelem online. Nade ha online rendelem meg, akkor mi van a garanciával? Hát persze, hogy nekem, saját költségen kell visszajuttanom. Tehát még én fizessek, ha önhibámon kívül meghibásodik a termék. Erre volt megoldás pl. a PCX szállítási garanciája. Csakhogy a PCX is már csak 3 évvel adja a 850 Pro-t, ami messze nem egy gagyi kategória. Kérdés az, hogy hol van a hiba a képletben, mert valahol biztos, hogy van. Egy Magyarországon is piaci szereplő gyártó termékeit ne lehessen már kevesebb garival adni, mint a gyári, mert Nagyker bácsi lusta/spúr továbbküldeni az esetleges hibás garanciális termékeket a gyártónak.

"ahol nyilván valamelyik trükköző nagykertől rendelnek" - ne haragudj, de nagyon nem igaz. Ha akarja meg tudja venni olcsón 5 és drágábban 10 év garival. Mi speciel nem vásárolunk olyan nagykertől aki 2évente cseréli az adószámot, és így letudja a garanciális ügyintézés nyűgjeit is.

Egyébként most komolyan, ha megvásárolod webshopban, kb 1000Ft a visszaküldés. Ha budapesti vagy és nem a legközelebbi boltba veszed meg a dolgaidat, hanem ahol mosolyogva szolgálnak ki, máris többe fáj a történet, mint 1000Ft!!! Pl indulásból ~300Ft parkolás, plusz némi benzinpénz...

"850 Pro-t, ami messze nem egy gagyi kategória."

Ereszd el nyugodtan ezt a jomagyar nezopontot. Ez egy filleres loturo, amit egyeb helyeken harmassaval szokas venni, meg home usera is. Ezek a cuccok, egy kozepes consumer szintu dolgok. Kis vilagodban lehet, hogy hudepremium, mert intelligens mosopor, de egyebkent meg nem az, meg a gyarto sem allit sehol ilyesmit. Tudomasul kell venni, hogy nem a cucc draga/premium/jujuj, hanem te es jo sokan csorok mint a ludasmatyi, onerzet van, dollaresz meg nincs.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

A gyártó 10 év garanciát "állít" a 850 Pro termékekre.

Elhiszem, hogy vagy akkora sznob, hogy ezt is lótúrónak minősíted. A topik a garancia időtartamának ellentmondásairól szól. Elnézem, ha arcoskodsz, de megköszönöm, ha nem offolod szét, pláne nem ilyen "minden jó ahogy van, te vagy a hülye" dumával.

Nem, nem szokás tudomásul venni, hanem szokás legalább utánajárni.

En ezzel nem ertenek feltetlenul egyet. A rendelet valami olyasmit mond ki, hogy ha a vevo fogyaszto, akkor a kereskedot megilleto szavatossagi jogok automatikusan atszallnak a fogyasztora. De, ha en mint kereskedo, olyan szerzodest kotok a gyartoval, hogy az adott termekre nem 3 hanem 1 ev szavatossag vonatkozik (nyilvan, ekkor olcsobban jutok a termekhez, olcsobban illene tovabbertekesitenem), akkor a vevo szamara is csak 1 ev szavatossag fog vonatkozni. Gyakorlati pelda is van erre, egy olyan regebben vasarolt merevlemez, amelynek a sorozatszamat beirtuk a gyarto warranty check oldalara, es ott tenylegesen 1 evnyi ido szerepelt, mig egy masik, ugyonilyen tipusu lemeznel 3 ev volt a gyarto adatbazisaban. Egy dolgot tudunk biztosan, szavatossagi ido nem lehet kevesebb 1 evnel, fogyasztok eseteben pedig ez akar lehet tobb is.

---
Apple iMac 27"
áéíóöőúüű

Én úgy emlékszem, hogy a kereskedőnek a gyártói garanciát tovább kell adnia.
De ez csak fogyasztóra érvényes, viszonteladóra nem. Ha nagykerből veszed meg 5 év garival 10 helyett, majd eladod egy végfelhasználónak, attól neki még 10 év jár, te pedig reszkethetsz 5 évig.
Mondjuk nehezem hiszem el, hogy egy 2007-ben vett vinyóval rohangálnék valahová. :)

"...olyan létezik, hogy a gyártó kedvezőbb (rendszerint hosszabb) jótállást is vállal a termékre, akkor ezek automatikusan átszállnak a fogyasztóra a vásárlással (persze ha a fogyasztó tud ezekről), de ezek a kötelező jótállástól kedvezőtlenebbek nem lehetnek."

http://homar.blog.hu/2015/10/07/mi_a_kulonbseg_a_gyartoi_es_a_forgalmaz…

Tehát jogilag támadhatóak a fogyasztóknak 10 év helyett 3 évvel eladott SSD-k forgalmazói?

Egyébként miért ne lehetne rohangálni 2007-ben vett winyóval, amire 10 évet adtak (tudtommal persze nem volt ilyen)? Az informatika ipar erőltetett növekedését, a "vegyélújatmertelavult" őrületet és az ebből következő irdatlan mennyiségű pazarlást, környezetszennyezést éppenhogy azzal lehetne megfékezni, hogy olyan termékeket választunk, amiknek a működését minél hosszabb távon garantálják és szükség esetén érvényesítjük a granciális igényeinket, új termékek vásárlása (és a régi kidobása) helyett.