[Megoldva]Melyik CMS a legmegfelelőbb számunkra?

Feladatunk (többes számban, mert csapatban dolgozunk rajta) egy modern, jól felépített többfelhasználós honlap elkészítése iskolánknak. Eddig főként wordpress-t használtam kisebb honlapokhoz, bemutatkozó oldalakhoz, elégedett is vagyok vele, ám nem érzem elég robusztusnak egy ilyen szintű feladathoz.
Adódik a kérdés, hogy Joomla,vagy Drupal legyen. Elkészítetem egy-egy tesztoldalt egy ingyenes szolgáltató felületén Drupal és Joomla alapon is. (http://www.szalapart.hol.es illetve http://www.zslaszlo.hol.es) Ezeket nem ér cikizni, csupán homokozónak használom, illetve, hogy a kollégák is ismerkedjenek az adminisztrációs felülettel. Tapasztalataim:
A Joomla oldal jól néz ki nagyon, de a menedzselése rémálom jellegű számomra. Pl, nincs külön oldal és cikk. Csak bejegyzés. Aztán, ha menübe teszem a bejegyzést oldal lesz... Nem túl szimpatikus a felhasználókezelése sem. A jogosultságok alap kiosztását, ki mit lásson, mihez férjen hozzá, stb nem tartom szimpatikusnak. Persze ezt meg tudom változtatni. Tetszik, hogy nem kell sokat faragni a modulokon, én sok ingyenes is van, amik könnyen települnek és jól néznek ki. (Közösségi modulok, galéria, stb)
Drupal: jól felépített, robusztus, személyreszabható, logikus. Olyan, amilyet csak szeretni lehetne. HA, nem lenne olyan szögletes. Nem tudom jobban megfogalmazni. Nagy Gusztáv tanár úr oldalán olvastam valami hasonlót, sajnos nem tudom pontosan idézni: A Drupal olyan, mint a Lego. Jól lehet építkezni belőle, de mindig rücskös marad a teteje. Pontosan így érzem. Multimédiában nem olyan erős, legalábbis nehezebb csilivili galériákat létrehozni vele, és nagy figyelmet és gyakorlatot kíván, amíg megtanulom használni a modulokat (views,cck,stb). De ez nem a Drupal hátránya, sokkal inkább az én gyakorlatlanságom és tudásom hiánya.
Mivel a tárhely kevés, szükséges lesz egy külső szolgáltató, (google picasa, youtube, vagy valami), ahol a képeket, videókat tudjuk tárolni, tehát ezeket is tudni kell kezelni.Amit szeretnénk: minden intézményegység,közösség vezetője kap hozzáférést a tartalom létrehozásához. Ezt elmenti piszkozatként, vagy vázlatként. Az igazgató, illetve akinek jogosultsága van javítás után közzéteszi a tartalmat.
A honlap felépítését és a modulokat természetesen csak az adminok módosíthatják. Szóval semmi extra egy egyszerű többfelhasználós honlap, főként hírek információk közlésére. És természetesen csak ingyenes modulok, sminkek játszanak, Pénz nincs erre...
Szóval nem tudom mit is válasszak.

Hozzászólások

ám nem érzem elég robusztusnak egy ilyen szintű feladathoz.

Kifejthetnéd, hogy mi az a nagy dolog amit egy iskola oldala igényel, és a wordpress-t nem érzed rá megfelelőnek...

--
zrubi.hu

Igazából nem tudnék konkrét okot mondani. Valójában teljesen megfelelő lenne a WP is. Annál is inkább, mert ezt ismerem a legjobban. Nem is mondtam, hogy elvetem. Ha te ezt javaslod elfogadom, hisz semmi nyomós okot nem tudnék felhozni ellene. Talán csak a gkaroly által fentebb írt dolgok. Fizetős modulok, nyelvi hiányosságok. Igazából a régebbi WP esetében mindig bele kellett nyúlnom a kódba. Az újabb kiadások azonban teljes értékű CMS-é tették. Nem kell gányolni. Működik és kész. Ráadásul talán ennek a legfelhasználóbarátabb a felülete...

Én is próbáltam mindhárom CMS-t. Igaz, nem iskolai célokra.
Nálam az is szempont volt, hogy mennyire tud magyarul. A mérleg akárhogy is nézzük, számomra a Drupal mérlegnyelvére billen.

Ami nálam fontos még, az a modulok ingyenessége. WP/Joomla esetében, egy valamire való modul vagy fizetős, vagy nem tud magyarul. Drupal esetében max a nyelvi hiányosság adódhat, de a saját fordító felületén gond nélkül le tudod magyarítani a hiányzó kifejezéseket. Én mindenképpen a D7-et ajánlom, egész egyszerűen azért, mert sokkal könnyebben faragható, mint a többi CMS - bár ez szubjektív.

--
-- GKPortál Blog
Tégy Jót!®
Legyen neked is Dropbox tárhelyed! :)

Egy picit értek. Kb PHP 3-tól csinálok / csináltam kisebb-nagyobb dolgokat. Egyszerű telefonkönyv, ingatlan közvetítő webes adminisztrációs és árúsító rendszere vagy PHP daemon amelyet XML-RPC-n keresztül lehetett elérni. Egyik sem ma volt, kell egy-két hónap amíg újra biztos gyakorlatom lesz mit-hogyan érdemes (mik a ritkábban használt függvény nevek, stb). De megoldható.

attól függ, mennyire fontos az ügyfélnek/projektnek az, hogy 24/7 rendelkezésre álljon az oldal (egy beta verzió update miatt vmi elszáll, és nincs épp ki megjavítsa/lefejlessze a szükséges dolgokat), illetve hogy ne legyenek nehézségek a bővítéssel kapcsolatban. van több projektem/projektünk is, amit már d8 alapon valósítottunk/valósítunk meg, de ezek többségében egyszerűbb oldalak, amikhez a core modulok is elegendőek.

ha összetett oldalnak állsz neki, még szerintem érdemes d7-ben elindulni, ugyanis ott a custom modulok és a témák széles tárháza áll rendelkezésre, illetve sokkal bővebb a dokumentáció is, ha épp vmi egyedi dolgot kéne fejleszteni. vélhetően rövid időn belül megjelenik a d8, de sok idő kell majd, hogy az összes modult is portolják. ha csak nem foglalkozol/foglalkoztok aktívan core/custom modul fejlesztéssel is (gyk. van megfelelő rálátásotok a cms-re), még várnék 1-2 évet az első összetettebb d8 oldallal.

Saját magamnak kell(ene), cél az időtállóság és nem baj ha csak jövő év elejére lesz meg. Galéria modult valószínűleg sajátot kell írjak. A nextgen-gallery egész korrekt, de nekem attól több kell. :( Emiatt inkább egyszer mennék neki, mégha a régebbi modulok D8 portjába segítenem kell, akkor is.
Az hogy béta és összeszakadhat... Először úgyis teszt jelleggel lenne kitéve, ha gond van akkor max tanulok belőle hogy mi ment mellé. Persze megvizsgálom majd a D7-et is, nem zárom ki teljesen.

nextgen-gallery egész korrekt, de nekem attól több kell

Itt megint nem kötöszködni akarok, de komolyan érdekel, hogy milyen fícsöröket hiányolsz belőle?

Én nagyon rég óta azt használom, de nekem inkább túl sok (és felesleges) dolgot tud ;) - és emiatt elmenet a bloatware irányba :(( De sajnos nem találtam egyetlen másikat, ami megfelelne.

--
zrubi.hu

Cimkézés, több szinten mint a GMail. Ezt nem láttam, ha tudja akkor mutass rá példát. Tehát egyes képeket így szeretnék címkézni:
esemény/X1 személy/Y2
esemény/X2 személy/Y5
esemény/X4 személy/Y1

Aztán kattintással látni az összes X2-es eseményen készült képet vagy másik kattintással az összes olyat amin Y5 valaki szerepel. Esetleg az olyanokat, amelyekre mindkét feltétel igaz.

tag-elni lehet a képeket, de csak 'egy szinten'.

Teg-ek alapján aztán meg lehet csoportosítani őket:
http://www.nextgen-gallery.com/display-galleries-based-tags/

Tehát, ha nem ragazskodsz a fa struktúrált tag-ekhez, akkor amit szeretnél, azt meg lehet valósítani, csak több tag-et kell használni, pl:
esemény, esemény-X1
személy, személy-Y2

--
zrubi.hu

Ha jól látom azt sem tudja hogy legördülő menüből válasszak tag-et. Azokat be kell írni az admin felületen, vesszővel elválasztva. Kevésbé barátságos.
Plusz hogy a látogatóknak meg szeretném hagyni a lehetőséget hogy tag-et ajánljanak vagy jelezzék hogy szerintük más tag illik a képhez. Nagy mennyiségű képről van szó, kb 70e+ -ról. Nem biztos hogy mindegyiket pontosan állítom be elsőre.
Másrészt jó lenne ha a felhasználók maguk is tudnának képet feltölteni és tag-elni is amit feltöltöttek.

galéria: talán találsz megfelelő plugint, amivel ilyen irányban is bővítheted a nextgen-galleryt, de szvsz neked kell majd ezt lefejlesztened. egyszerűbb, mint d7 és d8 közötti modulokat portolni :)

saját modul: se wp, se dr alatt nem írnék nulláról saját galéria modult. szerintem számodra majdnem tökéletes modulok/pluginok dr és wp alá is bőséggel akadnak, és ha ezek valamelyikét sikeresen összekötöd mondjuk a dr taxonomy rendszerével és a views-zal, máris elérted a kívánt célt. wp esetében meg valamilyen multi címkéző modul kellhet és az uri rész buherálása, ill. a két plugin (galéria és terms) közti kommunikáción "javítani".

d7: gondolkozz nyugodtan rajta, én ezt az utat ajánlanám (majd a wp-féle kialakítást, és végsőként a d8-at), mivel szinte 100%, hogy az összes általad használt modulnak lesz idővel d8 portja (ha épp nem lesz a core része egyből), illetve megfelelő upgrade path is lesz ezek mellé, tehát egy d7->d8 átállás sem fog földhöz vágni. csak a custom dolgaid és a témádat kell majd saját magad újraírnod.

Viszont a Drupal 7.39-est nem ajánlom. Helyette a 7.38-ast. Tudniillik, kavartak valamit az ajax részén. Tegnap azzal szívtam egy sort, mert nem jelent meg a CKEditor és a Google Maps beviteli felülete.

Mire rájöttem, mi a baj, Kb. vért izzadtam.

--
-- GKPortál Blog
Tégy Jót!®
Legyen neked is Dropbox tárhelyed! :)

En is a Joomla ellen szavaznek. Probaltam, es szerintem feleslegesen el van bonyolitva a kezelofelulete, foleg WP iranybol jove. A Drupal sokkal kezesebb lesz szamodra, raadasul sokkal egyertelmubb, hogy mire gondol egy-egy menupont alatt.

(x) Erdemes ellatogatni a http://drupal.hu oldalra, eleg sok info van fenn, illetve itt talalhato egy olyan aktiv kozosseg, aki segiteni tud neked, ha elakadnal valahol a kezdetekben. (x)

Szinten ajanlom olvasgatasra (akkor is, ha mar CMS mellett dontesz ezt a PDF-et, tagitja a tudatod.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

Én is elég sokat keresgéltem CMS témában annak idején.
A Drupal mellett döntöttem, természetesen a többi CMS sem rossz. Próbáld ki mindegyiket, lehet hogy neked másik CMS fog tetszeni.
Én a könnyű kezelhetősége, nagyon jó támogatás, rugalmas lokalizációja, közösség... stb. miatt választottam.
Ma már modulokat is irogatok hozzá (komolyabbakat is), mert nagyon jó API-ja van(!). De ez részletkérdés most. :)

Ezt az igazgatós dolgot szerintem gyakorlati alapon el lehet felejteni.

A gyakorlatban az lesz, hogy te fogod felvinni az adatokat, amiket wordben ill. e-mailben ("lécci írd már át azt hogy") küldenek .

Kivételt esetleg a hírek jelenthet, meg a képgaléria.

Ha azt mondod, tárhelyproblémák vannak, szóval ha van valami picasa vagy flickr galériamegjelenítő modul akkor képgaléria done.

A híreket pedig egyre inkább érdemesebb áttenni FB-ra.

A hírek tipikusan "mikorvantanévnyitó" "mikorvanszülőiértekezlet" és "mikorvantankönyvosztás" vonalon fognak mozogni, nem bonyolult, néha van egy-egy "a tanév menetrendje" jellegű poszt is.

Mi szerettük volna, ha ehhez egy naptármodult használnak, de a tapasztalat az volt, hogy hiába volt ledokumentálva, megmutatva, stb, ez a két modul volt csak amit piszkáltak.

A többi oldal statikus, talán a HÖK frissül évente vagy ha távozik egy tanár évvégén, akkor azt ki kell venni, ezek már tipikusan e-mail UI-s feladatok, valaki "tech-savvy" akire rá van bízva az egész.

CMS-t alapvetően content alapján érdemes választani, a tartalomterv ismeretében.

A Drupal adminjáról annyit hogy drupalos ügynökségek rendszerint építenek egy saját admin-t, mert a beépített pilótavizsgás, senki nem fog felvinni vele semmit.

Szóval a helyedben én felraknék egy wordpress-t, aminek a hírek modulja pofonegyszerű, létrehoznám azt a néhány Pages bejegyzést ami kell, meg keresnék hozzá egy flickr plugint ami megcsinálja a képgalériát.

(Legalább 3 generációnyi középiskolai weboldalt csináltam, beszélgettem erről másokkal, kb. ez a realitás.)

disclaimer: alapvetően drupal-alapú oldalakkal foglalkozom, de egy éve még joomla is volt a kezem alatt, illetve mostanában már csak dr és számtalan wordpress.

ha te vagy az informatikus, felejtsd el, hogy te viszed fel a tartalmakat. neked ennél nagyobb hozzáadott értékű dolgokkal kell foglalkoznod. a ctrl+c-t és a Wordöt szinte bárki tudja használni, míg egy megfelelő oldalt - akár csak - összekattintgatni már nem olyan egyszerű. a drupal szerencsére számtalan lehetőséget biztosít számodra, hogy még a legalapvetőbb problémákkal is automatikusan megküzdj. ilyen ez is: "A gyakorlatban az lesz, hogy te fogod felvinni az adatokat, amiket wordben ill. e-mailben ("lécci írd már át azt hogy") küldenek ."

ehelyett létrehozol egy felhasználót Mariskának (login menni fog), létrehozod a megfelelő jogosultsági szintet neki (ne vesszen el az admin menüben), illetve a megfelelő modulokkal segíted a munkáját, hogy ismerős gombokat tudjon nyomogatni, mint a wordben (wysiwyg modul és mellé a ckeditor library), illetve egy sima kopipésztnél ne szúrjon be egy fél mondathoz 300 sor inline css-t (https://www.drupal.org/project/wysiwyg_filter és társai). mindemellett előre definiálod és elrejted előle a szükségtelen opciókat (hozzászólások megjelenítése, főoldalra kikerülés, kiemeltség stb.). ha ezeket szépen átgondolod, és alig hagysz a felhasználódnak hibalehetőséget, akkor az elején beletett munka bőségesen visszahozza az árát. én legalábbis kétszer meggondolnám, hogy magam viszem-e fel a 100 fős tanári kart képekkel és adatokkal, vagy inkább megcsinálom rendesen ezt a tartalomtípust, és Mariska majd intézi a többit. wp alatt is megvalósítható.

"híreket pedig egyre inkább érdemesebb áttenni FB-ra." - vagy éppen használod a https://www.drupal.org/project/fb_autopost modult vagy egy ekvivalens megvalósítását, és nem törődsz ezzel, minden megy magától. wp alatt is van ilyen.

"ezek már tipikusan e-mail UI-s feladatok, valaki "tech-savvy" akire rá van bízva az egész." - nem hiszem. egy word-szerű szerkesztői felületet létrehozni mondjuk 30 perc, bekonfigurálni ugyanennyi. ezután Mariska is ki tudja cserélni a nyitvatartási időt egy login után (talán észreveszi a böhöm nagy szerkesztés gombot az adott tartalom felett/sarkában, de ha nem, te megmutatod azt neki). wp alatt kb. mindez alap, de még ez a "felhasználói élmény" is javítható.

--

amúgy az oldal funkcionalitásától függően választanék wp és drupal között (joomlát felejtsd el). előbbit egyszerűbb konfigurálni, viszont ha később kiderül, hogy kell pár extra (tanári kar képekkel, croppolással; kihasználatlan naptár (ne kelljen, inkább iframe-be menjen egy google calendar!); iskola mögötti szakkörök, csoportok, alapítvány aloldalai; blokkok/blokkrégiók pakolgatása stb.), akkor könnyebben találod magad nehéz helyzetben, ha wp-t választottál. ha már kiismered magad valamennyire egy drupal site-on, akkor nem lesz gond ott sem.

egyvalami lesz egyszerűbb wp esetében: a frissítés, ami lehetőleg rendszeres legyen. persze ha hozzáférsz a szerverhez, és még shell-t is kapsz, akkor egy drush feltelepítése után ez drupal alatt is egy sor beírását fogja jelenteni (a kihagyhatatlan backupok előtt).

Javaslat: tölts el egy hetet Mariska mellett, vagy inkább Big Brother szerűen figyeld valami webcamen keresztül, de hang is legyen hozzá. Figyeld meg azt is, kik lépnek be Mariska nevében, valszeg legtöbbször 2-3 ember lesz max, de nem tuti hogy Mariska köztük lesz egyáltalán.

Mi szoktunk ilyen session-öket videóra venni, hogy megkérjük a céget, a kedvünkért írjon át valamit a weboldalon, esetleg vigye fel az orrunk előtt az új hírt úgy, hogy mi befogjuk a szánkat, és nem mondjuk meg, hogy kéne "jól" csinálni - nem mondunk semmit, csak figyelünk.

Én is kétszer meggondolnám, de nagyon jó google spreadsheets importerek vannak a Mariskákhoz, gyorsabb mint beconfigolni egy Tanár tartalomtípust jó adminnal.

joomla túl van bonyolítva, azt se tudom néha hol vagyok annyi menü van.
a wordpress sokkal egyszerűbb, felhasználóknak is.
mert mindíg az van a wp ellen hogy feltörik. van tűzfal ingyér (wordfence), biztonsági másolat (duplicator),stbstb.

Azt megtaláltam, hogy lehetséges lokalizálni, de azt nem tudod, hogy van-e alapból magyar lokalizációja?
szerkesztve
Közben letöltöttem a forrást github-ból és vannak lang/hu könyvtárak.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Köszönöm a sok hasznos infót és tapasztalatot mindenkinek! Ezek alapján WP és Drupal közt gondolkodom, de valószínűbb, hogy WP lesz. A Drupal kissé ágyuval verébre kategória lenne. Elég lesz nekünk egy egyszerűbb rendszer is. Ráadásul a WP-t ismerem a legjobban.
Még egyszer köszönöm!

Gyanítom nem lesz túl népszerű az oldal. :) Igyekszem spórolni a pluginekkel mindig, bár van néhány egész jól optimalizált is. Igazából a lényeg, hogy a statikus oldalt egy dinamikus CMS-el váltsuk le, és többen is tudjanak tartalmat létrehozni/módosítani... Ez megoldható a WP-sel.