Telenor megszűnő előfizetési csomagok avagy burkolt áremelés

Pár hónappal ezelőtt, volt a Telenor, nagy áremelési akciója, ami nem sikerülhetett túl fényesen, mert most újabb remek sarcolási ötlettel álltak elő. Lényegében, portfóliókarcsúsítás örvén próbálják drágább előfizetési csomagokba terelni az ügyfeleket. Azoknak az ügyfeleknek, akiknek a megszűnik a meglévő előfizetési csomagja, "új", "modernebb csomagba" léptetik át.Példának okáért, aki nemet modott az áremelésre, a jelenleg meglévő Okostarifa 90-es csomagját (3390 Ft/hó) a rendszer Smarttarifa 2-be lépteti (3790 Ft/hó) át.
Az ügyfélszolgálat azt állítja, hogy nincs mód az átléptetés elkerülésére és akinek hűségideje van az vagy átlép, vagy kötbért fizet. A dolog visszás, ugyanis ez esetben az előfizetést a Telenor szünteti meg. Az előfizetőt negatívan érinti a változás.
Kérdés, miképp lehet ezt elkerülni? Mi van ha nem fogadom el a csomag megszüntetését megelőző ÁSZF változtatást? Mi van ha nem fogadom el a felajánlott, engem hátrányosan érintő új szerződést?

Közben megkerestem a fogyasztóvédelmet is, hogy foglaljanak állást az ügyben és meglehetősen gyorsan, az alábbi választ kaptam:

Tisztelt Hiéna úr!

A szolgáltató által kezdeményezett szolgáltatás- és tarifaváltozás véleményünk szerint egyoldalú szerződésmódosításnak minősül.

Az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény (a továbbiakban: Eht.) értelmében erre lehetősége van a szolgáltatónak, azonban a szerződésmódosításra kizárólag az Eht. 132. §-ában foglaltak betartásával kerülhet sor. Nevezett jogszabály több feltételt is támaszt a szerződésmódosítás kapcsán, ilyen például, hogy a szolgáltató köteles a módosításról a hatálybalépését megelőzően legalább 30 nappal az előfizetőket értesíteni, az előfizetőket megillető felmondás feltételeiről és a felmondás jogkövetkezményeiről szóló tájékoztatással együtt.

A fentiekhez kapcsolódóan fontos tudni, hogy - többek között - egyoldalú szerződésmódosítás esetén az előfizetőket az alábbiak szerinti felmondási jog illeti meg. Ha az egyoldalú szerződésmódosítás miatt az előfizető olyan határozott időtartamú szerződést, amelyben az előfizető kedvezményeket vett igénybe ("hűségszerződés") még annak lejárata előtt akarja felmondani, akkor a szolgáltató által meghatározott mértékű pénzösszeget (jellemzően kötbér címén) kell megfizetnie. Ez az összeg azonban semmiképp sem lehet több mint az előfizető által már a felmondási idő lejártáig igénybe vett kedvezmények összege (pl. az elengedett belépési díj, a kifizetett havidíj és a listaár közötti különbözet). A felmondási idő ekkor legfeljebb 8 nap lehet.

A fentiek alapján tehát a szolgáltató jogosult a kötbér követelésére a hűségszerződés idő előtti felmondása miatt akkor is, ha a szerződést közben úgy változtatta meg, hogy az hátrányosan érinti az igénybe vett kedvezményeket. A kötbér összegét azonban a jogszabály maximalizálja.

Szükséges kiemelni, hogy arról, hogy a szolgáltató jogosan követel-e kötbért, kizárólag egy hatósági eljárásban, a tényállás megítélése során, az ügy összes körülményének ismeretében lehet megállapítást tenni. Az illetékes szerv ilyen esetben köteles a döntéshozatalhoz szükséges tényállást tisztázni. Ha ehhez nem áll rendelkezésére elegendő adat, abban az esetben bizonyítási eljárást folytat le, amelynek során szabadon választja meg az alkalmazandó bizonyítási eszközt.

Tájékoztatjuk, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: NMHH) széles körben jogosult vizsgálni, hogy a hírközlési szolgáltató betartja-e az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokat és az Általános Szerződési Feltételeket. Az NMHH elérhetőségei a következők:

Honlapcím: www.nmhh.hu
E-mail: info@nmhh.hu
Levelezési cím:1376 Budapest, Pf. 997.
Központi tájékoztatási telefon:(+36 1) 468 0673

Tájékoztatjuk végezetül, hogy a szolgáltatás- és tarifaváltozásról az alábbi elérhetőségen találhat bővebb és további hasznos információkat: https://www.telenor.hu/valtas

Üdvözlettel:
XXXXXXXX YYYYYYYYY
ügyfélkapcsolati referens

TL:DR; A Telenor lépése jogszerű, így járás tipikus esete forog fenn.

Kapcsolódó link:
https://www.telenor.hu/valtas

Hozzászólások

Szolgaltatovaltas?

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ez csak az én véleményem, de szerintem gondolkodó ember:
- nem vesz kártyafüggő mobilt
- nem ír alá hűségnyilatkozatot

Hűségidő lemingként történő aláírása esetén könnyen a himbilimbi túlfelén találja magát az ember. Vagy fizet 40.000 forintot kötbérként és kilép.
A hűségidő benyelése sok esetben egy olyan telefon birtoklásának ábrándja céljából történik, amit az illető nem tudna egyben kártyafüggetlenül kifizetni. De kell neki az eszköz, vagy a tudat miatt, vagy azért hogy villantson. Másik: Magyarországon a kártyafüggő mobil a hűségidő lejárta után is függő marad. Lehet ugyan kikódoltatni, de legálisan ezt csak pénzért csinálják meg. Back to sqare 1: gondolkodó ember nem ugrik bele a hűségidőbe. Ha meg beleugrott, akkor nyilván megfontolta előre. Ha meg nem, akkor legközelebb meg fogja fontolni.
Ha a topicnyitónak a kötbér a problémája, számolja ki, hogy a hátralévő időben a díjtöbblet lesz magasabb, vagy a kötbér egy összegben.

Ok, csak a tenyek kedveert:

Az osszes szolgaltato korlatlan csomagja (10kHUF korul van mind havonta) 2 ev husegidovel van. Telefon nelkul. Kerdeztem toluk, hogy ez hogy? Valasz: ez igy akcios, listar ~35kHUF... Azert a ket ev alatt a kulonbseg mindossze 600 ezer forint. Szerinted?

Mas, igaz nem mobil, hanem ADSL internet: 1 ev huseg: 3650Ft/ho, huseg nelkul: ~7000Ft/ho. Megeri?

A topicnyitonak pedig szerintem igaza van, ha nem hagyja magat. ASZF-et nem elolvasni: nem gondolkodas - de a fent leirt szituacioban szerintem nem buntetheti a szolgaltato, akarmiert is valasztotta a husegnyilatkozatot.

De ez nem valtoztat azon, hogy akik a szolgaltatovaltast szorgalmazzak, azok valoszinuleg nem ertettek meg a felvazolt helyzetet - es itt nem szamit, hogy okos-e aki alair 2 evet, hiszen a topic inditoja ezen mar tulvan, a szolgaltatovaltas nem oldja meg a problemajat.

(mellesleg nem rendelkezem egyetlen ceg fele sem husegnyilatkozattal, es a kezdetektol fogva csak fuggetlen telefon vasarolok, mivel kulfoldi hasznalat eseten igy sokkal jobban jarok, mintha pl. net roaming dijakat kellene fizetni a hazai szolgaltatok gazdagodasara).

/sza2

"Az osszes szolgaltato korlatlan csomagja (10kHUF korul van mind havonta) 2 ev husegidovel van. Telefon nelkul. Kerdeztem toluk, hogy ez hogy? Valasz: ez igy akcios, listar ~35kHUF..."

Izé... megnéztem Telenor és... 80 perc, 5.2GB, 40 SMS azonosan 8190 forint havonta tarifahűséggel és anélkül, ahogy a korlátlan, 5,5GB, 40 SMS is egyformán 18990 forint...

--
http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor/Home

OK, nem ismerem a Telenoros tarifacsomagokat (meg a tobbit sem, kulonosen az ujakat).

Viszont kb. egy eve vettunk a csaladban egy Vodafone RED elofizetest, ami 2 ev alairasaval volt 9990Ft/ho. Mondtam az eladonak, hogy huseg nelkul szeretnenek, erre volt az a valasz, hogy listaaron kb. 35eFt lenne.

En csak azt mondom, van olyan helyzet amikor a huseg vallalasa az optimalis megoldas.

De ez a topic raadasul nem is arrol szol, hogy huseg igen vagy nem, hanem arrol, hogy a szolgaltato jogosan ker-e kotbert, ha o valtoztatja meg a felteteleket.

/sza2

"Az osszes szolgaltato korlatlan csomagja (10kHUF korul van mind havonta) 2 ev husegidovel van. Telefon nelkul. Kerdeztem toluk, hogy ez hogy? Valasz: ez igy akcios, listar ~35kHUF... Azert a ket ev alatt a kulonbseg mindossze 600 ezer forint. Szerinted?"

Én még nem láttam ilyen "kedvezményt" mobilcsomagnál, de nem tartom kizártnak.

A hwsw ezt írta: "A cég a szerződésmódosítást követő 12 hónapban garantálja, hogy a váltás során az egyszerűsített tarifaportfólióból olyan díjcsomagot kínál előfizetőinek, mellyel nem nőnek a terhei, vagyis nem lesz drágább a havidíj az új díjcsomag esetében.
...
Elavult tarifáinkat és kiegészítő szolgáltatásainkat 2015. november 30-ig fokozatosan kivezetjük, mert [tl;dr hazugság]"

Szóval amit én csinálnék:
- addig húznám a dolgot amíg csak lehet (nov. végéig még tudsz fogni 3 hónapot)
- utána _elvileg_ nem nőhet a havidíjad 1 évig, ez már 1,25 év :)
- ha van még hátra a hűségből azt kivárod (max 9 hónap, 9x400=3600 Ft jelen állás szerint)
- amint letelt a hűség azonnal otthagyod őket
- és a jövőben soha többet nem kötsz hűséget mobilcéggel telefonért
- valamint a telenorvégokat messziről elkerülöd.

szerk: a honlapjukon ez van: "Arra törekedtünk, hogy a kivezetendő szolgáltatások helyébe lépő csomagjainkat az ügyfeleink általunk megismert igényei szerint határozzuk meg, például tarifacsomag váltásánál a havidíj a kedvezményes időszak alatt (legalább egy évig) a jelenlegihez képest változatlan, vagy kedvezőbb legyen."

Hogyne lenne. Hűségidő nélkül kötsz előfizetést. Hűségidőt jellemzően kártyafüggő telefonhoz adnak. Vegyél független telefont. Nokia shop, Alibaba, edigital, 220volt, stb. Tavasszal mikor nem tetszettek a feltételeik besétáltam és közöltem, hogy akkor ennyi volt, kérek papírt a számhordozásról. Persze azonnal lett volna jobb ajánlat, de akkor már késő volt. Próbáltak szívozni, pl. a havi hátrlévőt ott helyben befizettem, de közölték, hogy majd menjek vissza, mert azt, hogy ott helyben befizettem, a belső ügyosztálynak ellenőriznie kell(!) és jóváhagyni(!). Mondtam, hogy ne aggódjon, megvárom. Kicsit sóhajtozott, hogy ez nem így megy, nem lehet, egy nap a jóváhagyás, de mikor nem sétáltam el végül méltóztatott felemelni a kagylót és voila, 10 perc múlva kezemben volt a papír.

"De erre van valami alternatíva? Szvsz a feltöltő kártyás csomagok nem alternatívák. Max csak ha arra kell hogy téged elérjenek."

A prepaid csomagok egyre inkább alternatívák, elnézve a mostani előfizus árakat.
A smarttarifa2 percíja 32/36 Ft, legalábbis a havidíjból lebeszélhető része, fölötte pedig 39 Ft, plusz ugye kapcsolási díj.

A prepaid bluemobile pedig 33 Ft/perc bármikor bárhova (kapcsolási díjat nem láttam a honlapon), szóval a legtöbb esetben jobban megéri, mint a smarttarifa2. Előre kell kifizetni, ennyi a hátránya.

Ha pedig tényleg sokat beszél, akkor érdemes valami jópofa flottát megnézni. Még a drágább publikus flották (pl. ikea family flotta, ha még van) is jóval kisebb percdíjat "tudnak", mint a legdrágább (nem flat) publikus előfizuk, a havidíj pedig jellemzően a legolcsóbb előfizuk ára alatt van. És ezek még a publikus flották, ettől sokkal olcsóbban megúszod ha egy "komolyabb" flottába be tudsz kerülni.

Nem vagyok jogi guru, szoval csak a sajat velemenyemet irom le.

Ha jol ertem, az a gond, hogy van egy szerzodes ami meg a Telenor varialasa (illetve a torvenyi(?) valtozas) elottrol szarmazik, de husegidovel lett kotve amibol valamennyi meg hatravan, de a szolgaltato hamarosan (az o szandekaval) megszunteti az adott tarifacsomagot, de hiaba hangoztatja, hogy ez jobb lesz, nem ertesz egyet vele, ezert nem akarsz valtani, inkabb szunjon meg a szerzodes.

En ugy ertettem, hogy a torvenyi valtozas epp arrol szol, hogy nem lehet egyoldaluan modositani. Szoval ha nem egyezel bele, en ket dolgot tartanek elfogadhgatonak:
- marad minden a regiben
- megszunik a szerzodes

Mivel a szerzodes a szolgaltato "hibajabol" szunik meg / ok allnak el a szerzodestol / ok nem hajlandoak a megkotott szerzodes felteteleit teljesiteni, velemenyem szerint nem jogosultak kotbert kerni a husegido miatt.

Egyebkent ezt az egeszet megcsinalhattak volna ugy is, hogy nem most oszig vezetik ki a szamukra nem megfelelo csomagokat, hanem mondjuk ket ev mulva - ennel hosszabb husegidorol nem tudok. Eddig nem zavarta oket, hogy tul sok fajta csomaggal kell dolgozni, volt akinek osregi, 10+ eves konstrukcioja volt. Erdekes, hogy most lett ennyire fontos, hogy az ugyfeleknek kedvezobb, atlathato tarifarendszer vezessenek be... No comment.

Ugyogy en biztos megkerdeznem, amikor azzal fenyegetnek, hogy ki kell fizetni a maradek husegidore jaro dijakat / kotbert, hogy biztos-e hogy birjak felugyeleti szervek tamogatasat is ebben a tekintetben?

Ha valaki ert hozza es tudja a jogi helyzetet, megerosithetne / megcafolhatna.

/sza2

+1

Egy számomat már elhordoztam tőlük. A gondom inkább az, hogy tanúval kell menni, mert simán letagadhatják, hogy a rendelkezésre álló határidőn belül jártál az ügyfélszolgálaton azért, hogy jelezd, nem fogadod el az új feltételeket, így vége a szerződésnek.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Nem módosít, felmond. Mivel a szerződés nem az üf.-nek felróható okból szűnik meg (a szolgáltató kezdeményezi azzal, hogy a díjcsomagot a továbbiakban nem nyújtja), így kötbérről szó sem lehet.

Az "ennyire fontos" oka egyébként az, hogy akartak emelni egyoldalúan, amit hatóságilag elkaszáltak - ezzel adtak nekik időt arra, hogy az emelés helyett díjcsomagváltással oldják meg a dolgot.
Nekem a "másik té" a mobilnetes csomagomat a "díjemeléses" körben pont annyira drágította volna meg, mint amennyibe most, a díjcsomag kivezetése miatt felajánlott új díjcsomag kerül majd.
Ha úgy nézem, csak végigtolták az emelést, ha meg úgy, akkor az eddigi 2GiB forgalom helyett 3GiB lesz a havi limit - bő 30%-os díjnövelés árán.

nekem a perc alapu netem vennék el :(
ugye itt nem kell magyarázodni miért ragaszkodom hozzá...

--
ingatlanturista.hu,
ingatlanturista.blog.hu /érdekes kísérlet ház eladásra,vicces ingalanos történetek, többit az oldalon./
Frissités: eladtunk, weboldal hasznositáson még gondolkozom.

Szerintem amennyiben a Telenor változtatja meg egyoldalúan a szerződés feltételeit, akkor nem csak a most augusztustól érvényben levő, hanem a régebbi NMHH rendelet és az EHT miatt sem jogosult kötbért kérni érvényben levő hűség alatt, ha a két fél nem tud megegyezni,mert az ügyfél nem mondja fel, de nem is fogadja el a módosításokat viszont a szolgáltató pedig csak megszüntetni nem hajlandó, mert az nem érdeke, mert elsne a kötbértől, de nem fogadja el az elutasítást.
--
https://www.digitalocean.com/?refcode=7504fb2af065

Két lehetőség van: A szolgáltató felmondja a szerződést (megteheti), és te mehetsz újrakötni, vagy pedig felmondja, és a felmondási értesítéssel együtt küld egy ajánlatot új szerződésre, amit ha elfogadsz, nincs teendőd, ha nem, akkor jelezned kell, hogy az újat kösz, nem kéred.
Ekkor az eredeti határnappal megszűnik a szerződésed. (A kivezetendő csomagok egyébként olyanok, amire hülyeségidős szerződés már nem nagyon lehet - ami meg van, azt lehet egyedileg kezelni).

Ha nem tetszik az új, válts szolgáltatót. Csopbesz megbízást előtte vond vissza, ha van, és többet ne fizess be semmit. Ha küldenek valamit, ajánlva mondj ellent, hogy ha nem tetszik valami, vigyék bíróságra. Nem fogják, mert így is kurva szar a sajtójuk, és ha nem nyernek egy valag pénzt elcsesznek.

Ez konkrétan nem igaz, ne ajánlj ilyet, hacsak nem csengeted ki neki. Három értesítés után átvettnek számít a levél. Először felmondás és kötbérig viszik, utána küldenek három ajánlott levelet, ha nem veszed át. Ha ekkor se fizetsz, akkor bíroóságra viszik. Fizeted az elmaradt havidíjakat a felmondásig, a kötbért, a bírósági eljárás díját. Az egészet inkasszózzák. Tudom, mert így jártam, bár nem szándékosan. 2006-ban külföldre mentem, a számom megmaradt, azt hittem hogy beszedésesen fizetve van. Nem volt. 20.000 ft halmozódott fel fél év alatt, folyamatosan jöttek róla a levelek, de ugye nem voltam otthon és ki sem jelentkeztem otthonról, úgyhogy mailforward sem volt. Két évvel később, jött egy százvalahányezres inkasszó. Majdnem hétszeresen fizethettem az elmaradt havidíjakat.

Két dolog:

1. A szolgáltatónak nincs joga a kötbért kifizettetni veled, hiszen a kötbér azért van, hogy ha a kötelezett (aki te vagy, mint előfizető) nem teljesíti szerződésben vállalt feltételeket, akkor a meghatározott összeget kell fizetnie a szerződést biztosítónak, aki jelen esetben a szolgáltató. A kötbér csak akkor fizettetheti meg veled, ha te nem teljesítesz valamit a szerződésből (amit aláírtál).

2. Amennyiben a szolgáltató egyoldalúan módosítja a szerződést (és ezt megteheti), akkor viszont lehetséges, hogy így jártál.

A jó kérdés itt az, hogy a szolgáltató módosíthatja-e a szerződést tarifacsomag-váltással egyoldalúan?

Én is Telenoros vagyok, és nem találok ilyet a szerződésben (lehet máshol van), persze nekem nincs gondom, mert általában haladok a szolgáltatásokkal, és 1-2 évente szoktam újabbakra váltani (inkább én, minthogy rákényszerítsenek).

U.i.: Más szolgáltatásoknál alkalmazott feltételek alapján nekem az lenne logikus, hogy csomagváltásra csak az kényszeríthető, akinek már nincs hűségnyilatkozata. Persze nem ez lenne az első eset, hogy a logika sz@rt sem ér...

--

nTOMasz
"The hardest thing in this world is to live in it!"

Teljesen felháborítóan hangzik, hogy hűségidő alatt ronthatják a feltételeket egyoldalúan, ez szerintem jogilag egész biztos megtámadható, hacsak nem szerepel az aláírt feltételek között. De még talán akkor is, ez akkora genyóság. Ahogy neked is tartanod kell magad a szerződéshez 2 évig, ennek rájuk is vonatkozni kéne, vagy megszegés esetén a másik fél - jelen esetben te - mondhassa fel a szerződést. Sőt meg is kéne, hogy kötbérezhesd őket, attól függően, hogy milyen plusz költségeket ró rád a hátralévő hűség alatt, ha emiatt más, hasonlót nyújtó szolgáltatóhoz/díjcsomagba leszel kénytelen átlépni :)

Nem ertek hozza, de nem lehet visszaadni a telefont es szolgaltatot valtani, hivatkozva az egyoldaluan megvaltoztatott szerzodesre?

-----
"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."