Legem contumeliam

Tudom, hibásan írtam a címet, de majd kijavít valaki. Tapasztalatom szerint a leghatékonyabb, ha nem kérdezek, hanem csinálom, aztán egy hozzáértő kijavít. Sajnos sok emberben az ehhez szükséges önkritika (sőt, sokszor bárminemű önkritika) hiánycikk, ha csinálnak valamit, de szarul, akkor is körömszakadtáig védik a saját bűzlő végterméküket. Ez sajnos sok esetben olyan helyeken bukkan fel, ahol kifejezetten ártékony, kontraproduktív viselkedésforma. Ha ehhez még a körülmények is megfelelőek, akkor egész nagy csoport embernek lehet igen komoly nehézségeket támasztani az életben.
Ilyen körülmény például az oktatási intézmény szabad választásának lehetősége. Ez alapvetően egy rettentően hasznos dolog, lehetővé teszi, hogy az iskolák profilokat alakítsanak ki, és ezzel néminemű egyéniességet teremtsenek az oktatásban. Normális államban legalábbis így lenne. Nem így kies hazánkban. Itt ugyanis számolni kell az emberek kicsinyességével, bosszúvágyával, gyűlölködésre való hajlamával, skatulya-gondolkodásával, tompaságával is. Remek példa erre, ami egy-két intézménnyel is történik.
Van egy óvoda például, és annak tagóvodái a város több pontján. A központi óvodavezető elöregedett, ideje nyugdíjba menni, csak éppen nem akarózik neki. Valamiért valaha megsértődött az egyik tagóvodára, és megfogadta, hogy ha nyugdíjba megy, tönkreteszi. Nos, a törvény úgy rendelkezett, hogy muszáj nyugdíjazni, úgyhogy elkezdte a propagandát: "Az X óvodába elég sok barnabőrű iratkozott mostanság..."-súgta az egyik tagóvoda-vezető fülébe. "Tudod, semmi bajom a cigányokkal, de ha sokan vannak együtt, mint például az X óvodában..." cseverészik egy kedves szülővel. Nos, mi az eredménye? A terjedő pletykák eljutnak a nagy, tompa többség fülébe, akik aztán inkább vállalják a távolabbra óvodáztatást, mintsem "abba a cigánytelepbe" írassák a gyereket. Eredmény? Éppen csak összejön a következő év indulásához a csoport, óvónői állások kerültek veszélybe, ami aztán nem csak az óvónőknek, de a gyerekeknek is rossz. Ez azonban a kedves nénit nem zavarja, ő azóta is mártírképpel kolbászol az utcán, pedagógusi képességeinek teljes tudatában.
------------------------------------------------------------------------------------
Éljen, idén megint új tankönyvek lesznek! Ráadásul olyanok, amikkel még nem volt szerencsém találkozni, olyan varázslatos! Meg dobhatom ki megint az összes óravázlatom, mert persze mindent máshogy magyaráz el ugyanúgy. Természetesen az is egy nagyon hasznos találmány volt, hogy liberális tankönyvpiac, még véletlenül megmaradtak volna a minőségi tankönyvek. Most lesz központi, persze a verseny látszatát megőrizve kétféle. Miután láttam egypár mintapéldányt a központi midenféle tankönyvekből, félek, hogy a kétféle olyan módon szabadon választható, hogy jobb vagy bal lábbal lépek a szarba.
Mondjuk eleve irtózatosan betesz a magyar oktatásnak, hogy a pártok közötti nézetkülönbségek mára szakadéknyi ideológiai harccá terebélyesedtek. Ilyen helyzetben semelyik kormány nem fog, mert nem is tud egy ciklusnál messzebb tervezni, ami az oktatás (meg az egészségügy és a többi hasonló) számára katasztrofális. Pl. egy oktatási kísérlet nem négy, de inkább húsz évig tart. Ehelyett ötletszerűen, a kormány kénye-kedve szerint barmolják dilettánsok az oktatáspolitikát. Eredmény? Vidéken teljesíthetetlen osztálylétszámok, a kezelhetőség határán járó osztályok létrejöttével párosítva. Aki azt hiszi, hogy 30-35 diákot csak úgy lehet kezelni (nem hogy hatékonyan tanítani), az még nem látott átlagos iskolát. Különösen azon pénzügyi keretek között, amik közé a központilag vezérelt fenntartó sodorta az iskolákat. Az egyik középiskolában például érettségi közben, ahogy az elnök vitte fel az adatokat, hirtelen elment a net. A fenntartó ugyanis baszott befizetni a számlákat, a szolgáltató meg a törvény adta jogával élve levágta az iskolát.
Mondjuk az sem volt rossz, nálunk kigyulladt a kémény. 2012 telén. A környéken egyetlen cég volt abban a helyzetben, hogy rendbe hozza. Minden megvolt, már csak a szerződést kellett aláírni, hogy elkezdhessenek dolgozni. Nos, a fenntartó 2014. novemberében írta alá. Utána még a tűzoltósági minősítés volt hátra. Szerencsére több épületben is működik az iskola.
Azt már fel sem hozom, hogy teljesen elavult szemlélettel döntenek pont a tanítást, tehát az iskolák általános profilját érintő kérdéseket. Tisztára, mintha száz évvel le lennének maradva. Mondjuk az ország úgy nagy generáliában véve is sok esetben.
------------------------------------------------------------------------------
District Unknown - Struggle
Metallica - Struggle Within
Manowar - The Power
BATHORY - Day of Wrath
Darkthrone - Fuck Off and Die
Akela - Földi Örömök

Hozzászólások

"Most lesz központi, persze a verseny látszatát megőrizve kétféle."
Trabant és wartburg. Emlékeztek?

Csak az óravázlatokkal kapcsolatban: kötelező a tankönyv szerint tanítanod? Sok dolgot máshogy szoktam magyarázni, mint ahogy a tankönyvben szerepel - sőt, a tankönyveket legtöbbször "csak" példatárnak használom (illetve néha a kidolgozott példákat nézzük meg és értelmezzük együtt, leginkább csak azért, hogy olvasás alapján is tudjanak megismerni és megérteni új anyagot ill. új módszereket). Ráadásul különböző példatárakból van egy rakat begépelt feladatsorom (témakörönként), így a gyakorló példáim többségét se érinti az esetleges tankönyvváltás/-megszűnés.

Tankönyvet kijelölni kötelező.

Nálunk (már sajnos az utolsó évfolyam is kimegy) utolsó évfolyamon is volt fizika (a fizika a NAT vagy mi szerint 9-11. évfolyamig van, tehát egy bónusz évet sikerült kiharcolni). Mivel a tankönyvek csak 11. évfolyamig szóltak, 12. évfolyamra nem rendeltünk tankönyvet. Persze lehet, hogy ez csak kivételes eset.

Mondjuk úgy, hogy nem az értelmiségi pályára készülőket tanítom, tehát nagy vonalakban célszerű igazodnom. Nem követem precízen a könyvet, inkább átfedések vannak, de ha teljesen a magam ízlése szerint csinálnám, ahogy már egyszer volt, akkor jön a nyafogás, hogy hol tartunk.
Feladatsoraim nekem is vannak, csinálom az iskolának a saját belső példatárát, ebben a részletben nem érdekel a váltás.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Oktatott oldalrol engedj meg egy eszrevetelt: gimiben en bizony szerettem, ha a tanar valamennyire igazodott a konyvunkhoz, meg ha az olyan is volt, amilyen. Ha ugyanis nem tudtam valamiert bemenni az iskolaba, akkor tudtam otthon tanulni a hianyzas ideje alatt, mivel nekem nem voltak kozelben lako osztalytarsak (meg igazabol joban se voltam annyira senkivel), akik athoztak volna a napi tananyagot. Nagy divat ma mar arra apellalni, hogy "majd valakitol megtudja, hol tartunk", de sajnos vannak olyanok, akik nem tudjak meg, csak probalnak valahogy haladni, aztan bemennek az iskolaba, es tok masutt tartanak, az orai jegyzetek (ha veletlenul hozzajut) meg koszonoviszonyban nincsenek a konyvben levo infokkal. Ez utobbi tipikusan tortenelemnel volt gond, ahol a tanar ugy gondolta, o okosabb a torikonyvunk irojanal, es olyan dolgokat mondott (es vart vissza!) amik benne se voltak a konyvben, vagy egy masik verzioban volt jelen.

Szoval, a diakok csak profitalnal abbol, ha a tanar legalabb valamelyest igazodik a konyvhoz, meg ha az nem is er tulsagosan sokat.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

A mai világban aki nem tudja az órai jegyzetet megszerezni... a "mi időnkben" nemigen volt net, szkenner, digitális fényképezőgép, okostelefon, facebook, stb. Ez nem mentség, csak kifogás.
Volt már, mikor kérdeztem az ex-hiányzót, hogy miért nem szerezte meg: háááát, ööööö, nem tudtam. Kérdésem: mit beszéltél az osztálytársaddal a facebook-on... válasz: tegnap esti film, meccs, stb. Kérdésem: a leckét miért nem kérdezted meg... Szóval akarni is kellene néha.

Egyébként nagyjából a tankönyv alapján haladok (tehát az anyagok sorrendje kb. 90%-ban megegyezik), a tankönyv példáit oldjuk meg, illetve az ahhoz kapcsolódó (általam összeállított) feladatsorokat (amelyek neten elérhetőek pdf-ben).
Röpdolgozatokat az ex-hiányzókkal nem szoktam megíratni, viszont a témazárókat igen (kb. két héttel(!!!) előtte rögzítjük a dátumot (az e-naplóba is beírom), a hiányzások tipikus hossza 3-5 nap - a témazáró előtti héten kb. összefoglalunk, tehát új anyag nincs). A diákok ezeket a "szabályokat" tudják, nincs is belőle semmi gond. Néha persze próbálkoznak, de szerintem csak a "becsület kedvéért".

Szerencsére a matek és a fizika eléggé egyértelmű és kötött, nemigen lehet (lényegesen) máshogy mondani, mint a törit ;)

" mit beszéltél az osztálytársaddal a facebook-on..."

Az en idomben is eppenhogy csak elkezdett terjedni a net, szoval tudom, mit beszelek. Es nekem nem volt olyan osztalytarsam, akivel akarmilyen modon (FB, MSN, Skype, etc.) beszeltem volna barmirol (ennek nem technikai akadalyai voltak, egyszeruen elegge magamnak valo figura voltam, komolyabban nem szimpatizaltam olyannal, aki kozel is lakott volna, vagy be tudta volna scannelni az anyagot, egy lakasban a scanner se alapfelszereltseg). De persze ha a tanar kirakja az anyagot a netre, az mar ugy rogton mas...

A lenyeg, amit mondani szeretnek, hogy nem mindig az akarason mulik, van, amikor nincsenek meg azok a dolgok, amiket feltetelezel. Persze, idealis esetben tenyleg megoldhatoak ezek a dolgok - de vannak nem idealis esetek is.

"Szerencsére a matek és a fizika eléggé egyértelmű és kötött"

Igen, ennyibol szerettem is ezeket a targyakat, nem nagyon tudott a tanar csalni, foleg, mert giminel az erettsegi miatt eleg kotott volt a tematika meg a sebesseg, es hat ugye a matek kotelezo elem.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

egy lakasban a scanner se alapfelszereltseg

Digitális fényképezőgép, okostelefon. 99,9999%, hogy legalább az egyik van. Nem lesz olyan minőség, mint egy szkennerrel, de a célnak teljesen megfelel.
Ha meg annyira magának való valaki, hogy ennyire se képes, hogy facebook-on, email-en, stb. ráírjon valakire, hogy küldje el az aznapi anyagot...

A Facebook nem képesség kérdése, ahhoz fiók is kell. Levél rendben van, bár nem várhatom el egy osztálytárstól, hogy kiszolgáljon. Társasházban vagyok ezzel így, hogy közös képviselőtől kérdezek, neki az a dolga, hogy válaszoljon, lakótársat nem zaklatok.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

nem várhatom el egy osztálytárstól, hogy kiszolgáljon

Kb. 10 oldal lefényképezéséről van szó és email-ben/fb-n való elküldéséről. Ez kb. 10 perc. Ez csak egy kis segítség, nem kiszolgálás. Másrészt "az" osztálytárs is lehet beteg, neki is szüksége lehet egy ilyen segítségre. Önzetlenség, mond valamit?

Kifogásokat egyébként mindig lehet keresni (szerintetek érdemes is), hogy miért is nem tudom bepótolni a leckét.

De az onzetlenseg nem a reszemrol hanem a reszerol kell.

Egyebkent pedig en olyan vagyok, aki nagyon nehezen ker segitseget, meg a kozvetlen kornyezetetol is.

Es nem, nem kifogasokat keresek, pont azt probalom mondani, hogy nem biztos, hogy valaki kifogasokat keres, erdemes egy _picit_ tobb korultekintessel itelkezni masok felett. Vannak jobban-kevesbe introvertalt emberek, akik egyszeruen vonakodnak _kerni_, egyszeruen ez frusztralo a szamukra, ha lehet, elkerulik az ilyen szitukat. Aztan persze vannak a lustak is, de az meg mar nagyon mas kategoria.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

"meg kell tanulni segítséget kérni"

Nem arrol van szo, hogy nem tudok, nem akarok/nem szeretek.

"Neked frusztráló itt (mármint a hupon) segítséget kérni?"

Ahogy irtam mar, barkitol, a kozvetlen kornyezetemtol se szeretek segitseget kerni, hacsak ez nem elkerulhetetlen. A HUP-on meg pluszba rajon az a fajta frusztracio, amit a trollok okoznak (RTFM, LMGFY es tarsai), szoval osszessegeben nem, nem szeretek segitseget kerni a HUP-on.

Ha valasztani kell, 100x szivesebben segitek masoknak, minthogy en kerjek barkitol segitseget.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

"miert nem kérsz segitseget akkor sem, mikor kellene"
vs
"hacsak ez nem elkerulhetetlen"

Biztos csak en nem ertem a mondanivalodat, ugyhogy akkor ezuton kerek segitseget az ertelmezeshez.

Azt szinten nem ertem, hogy mibol gondolod, hogy en magmnak barmit is megmagyarazok. Mondok egy vicceset: nem szorulok ra, hogy onmagamnak magyarazkodjak. Ha maskepp nem tudom megoldani semmikepp, erot veszek magamon, es kerdezek, segitseget kerek, de ez olyan dolog, amit nem szivesen csinalok, es ha lehet, mindenaron elkerulom.

Itt tenyleg azt latom problemanak, hogy meg sem probalod belekepzelni magadat a helyembe, hanem a sajat vilagodbol indulsz ki es probalsz megerteni engem, meg feltetelezeseket kialakitani rolam. Van egy rossz hirem: en nem te vagyok, es van egy tippem, hogy eleg keves dologban hasonlitunk. Nem egy sikerre itelt probalkozas volt ez.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

Tehát akkor még egyszer: azzal indult a subthread, hogy jajúristen, de akkor nekem tennem kell valamit pluszba. Erre mondtam, hogy felfogható egy plusz szocializációs gyakorlatnak is az, hogy megtanuld az ilyen helyzeteket kezelni (akár kényelmetlen, akár nem), ugyanis része az életnek.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Nem, abban az inditoban arrol volt szo, hogy nemigen volt senki, akit megkerjek, mert az osztaly tobbsege nem a kornyekrol jart be az iskolaba, hanem akar mas keruletekbol is. Mivel esti/levelezo tagozatra jartam, ez egyaltalan nem meglepo, sokan a melohelyukhoz valasztottak az iskolat, nem a lakohelyukhoz.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

Miközben előfordulhat, hogy mégsem kap segítséget. Éppen azért, mert az nem elvárható. Igen, kicsi a valószínűsége, de nem nulla, továbbá a tanár nem tekintheti úgy, hogy biztosan kap a hiányzó tanuló segítséget.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Biztosra egyedül a halál vehető. Viszont számomra furcsa az, hogy egy alapvetően szociális lénynél extra elvárásként kellene gondolni arra, hogy esetleg próbáljon már meg szocializálódni és az alapvető dolgokat, ami ezzel jár, tanulja már meg.

Igen, velem is előfordult, hogy nem kaptam segítséget és kénytelen voltam más megoldás után folyamodni. Viszont, ha valaki rendszeresen vagy soha nem kap segítséget, elgondolkozhat azon, hogy vajon mit csinál rosszul. Olyan nincs, hogy soha senkitől nem kap segítséget az ember, ha értelmesen kér.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Nem akarsz érteni, de nem baj. Az rendben, hogy valaki segítséget kér. Ugyanakkor az nincs rendben, ha ezt elvárja a tanár a diáktól úgy, hogy erre ő maga nem biztosít lehetőséget. Lehet elvárás akkor, ha felhívhatom a tanarat azzal, hogy adja oda a leadott anyag óravázlatát, de ha erre nem hajlandó, ne várja már el, hogy a hiányzó diák osztálytársa ügyeletet tartson, mert így illik.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

A tanártól miért elvárható, hogy "ügyeletet tartson"?

Abban mi az "ügyelet", hogy megkérsz egy osztálytársat, - jobb esetben barátot - hogy adja már oda a leckét szünetben? (Betegségek jellemzően 1-2 napos kihagyásokat szoktak okozni, azért nem a több hetes a jellemző.)

Szóval nincs különbség aközött, hogy egy diákot vagy egy tanárt kérdezel meg, ugyanúgy neked kell és ugyanúgy "nem hivatalos" mindkettő. Persze, azt sem lehet elvárni, hogy az ember megteremtse a maga szociális hálóját, de erre már csak Charles Darwint tudnám idézni.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Nem csak, hogy elvarhato, el is varjak tolem. Rendszergazdakent a legtobb esetben en felelek a komplett infraert, kiveve, ha tobben vagyunk rendszergazdak, es meg lehet szervezni az ugyeletet. De ez nem mindig opcio, es mindig van olyan rendszer, amihez csak en ertek, tehat ha valami olyan gaz van, amit senki mas nem tud megoldani, akkor is felhivnak.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

Attól függ, mit értesz ügyelet alatt. A cégest én itthon mindig felveszem, akkor is, ha munkaidőn kívül keresnek, mert általában nem ok nélkül keresnek. Az ügyeletet ugyanakkor (a rendszer monitorozását, az SMS-ek figyelését) azonban nem egy személyben végzem, többen is kapunk riasztást, nem feltétlen nekem kell rá reagálnom.

Szerintem ez a normális.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

Én azért nem szeretem az ilyet halogatni, mert munkaidőben is van egy csomó dolog, amit csinálni kell, a halálnak hiányzik még egy taszk, főleg, ha pár perc alatt le lehet tudni. Az annál hosszabbakkal pedig amúgy se szoktak megtalálni, az nálunk default, hogy csak munkaidőben dolgozunk, azon kívül csak tűzoltás van. A kívánságműsornak fél hatkor vége...
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

Baromság. Nem kell ügyeletet tartania, lefényképezi az okostelefonjával azt a néhány oldalt, elküldi fészbukon, oszt' jónapot. Nem hiszem, hogy 10 percnél tovább tart ez a procedúra.

De akkor kicsit nézzük tovább: ha nem segít neki senki (akár azért, mert nem kéri, akár azért, mert mindenki utálja, vagy akár azért, mert szimplán ilyenek az osztálytársak), akkor mikor visszajön a diák a suliba, hogy szerzi meg az anyagot?
De még egy kicsit tovább gondolva: mikor visszajön a diák, mennyi időt hagyjunk? Volt már olyan, hogy egyik héten nem volt, a következő héten hétfőn jött, és azon a héten csütörtökön röpdogát írattam - persze jött a reklamáció, hogy még nem pótolta be (az ilyen nem szokott meghatni).
Olyan is van, hogy valaki óra után jön oda hozzám, hogy ezt meg ezt nem érti (amit akkor vettünk, mikor hiányzott). Szünetben nagyjából elmagyarázom, akkor általában meg is érti (mert már foglalkozott vele). De aki hétfőn jött, és csütörtökig "lapított"...

Egy évtizedes tanítási tapasztalat alapján mondhatom, hogy ez a liberális hozzáállás nem célravezető (első egy-két évemben próbáltam "jófej" lenni, de a diákok ezzel előbb-utóbb visszaélnek, akár akaratlanul is).
Ha a diák tudja, hogy mi a rend és az elvárás, akkor megszerzi az anyagot/leckét, illetve igyekszik bepótolni. Ha tudja, hogy a tanár "puha", akkor nem igazán igyekszik (nyilván kivételek vannak) - és ez csak tovább generálja a lemaradást, ami pl. matematikából nagyon nem jó (sokszor az egyik órán megtanultakat kell használni két tanórával később).
Az meg, hogy valaki nem kéri el senkitől se a leckét, mert... legyek megértő, és kivételezzek vele?
Hidd el, meg tudják oldani, ha akarják. Nem ezzel volt sose a gond, inkább a lustasággal meg a "feledékenységgel".

(Egyébként egy megjegyzés: az óravázlat nem diáknak készül, azaz a diák nem feltétlen tud belőle tanulni. Az óravázlat a tanárnak segítség.)

Remek példa! Nézzünk csak engem:

- nincs facebook fiókom
- nincs okos telefonom

Amennyiben visszajön a suliba, s tőled, a tanárától elkérheti az anyagot, úgy rendben van a dolog. A te dolgod őt megtanítani az anyagra, nem az osztálytársaké.

Nem azzal van bajom, hogy a diáknak pótolnia kell az elmaradást. Úgy gondolom, ehhez a tanáron keresztül kell vezessen az út, nem pedig az osztálytársakon át.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

"- nincs facebook fiókom"

Elérhetőek az osztálytársaid? Akkor regisztrálsz.

"- nincs okos telefonom"

Tollad, papírod van? Akkor használod azt.

Akarat kérdése, hogy _te_ meg akarod-e szerezni az anyagot a _te_ saját érdekedben.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Facebook-ra regisztrálni? Remélem, még nem elvárás, hogy tegyem átlátszóvá az életemet, a lakásom falait, stb.

Nyilván más úton - például személyesen - elérhetők az osztálytársak, csak éppen nem kötelező fogadni a jövevényt.

A beszélgetésünk egyébként félrecsúszott. Te azt bizonygatod, hogy a diák szerezze meg az anyagot, miközben én ezt nem vitatom, pusztán annyit tettem hozzá, hogy ez a tanerő elvárása, éppen ezért erre a tanerőnek kell nyitott csatornát, ha úgy tetszik lehetőséget biztosítani.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

"Facebook-ra regisztrálni? Remélem, még nem elvárás, hogy tegyem átlátszóvá az életemet, a lakásom falait, stb."

Ki a tököm mondta, hogy tedd átlátszóvá? Regisztrálsz, megadsz egy nevet, mindent privátra állítasz és bejelölöd az osztálytársaid. Nagyjából annyira lesz publikus, mint egy public email. Itt arról van szó, hogy _te_ nem akarsz részt venni a kommunikációban. Ez van, el kell fogadni, hogy kommunikációs szempontból a Facebook 2015-ben olyan, mint a git: lehet, hogy szar, de mindenki ezt használja, így vagy te is használod vagy szopsz.

"A beszélgetésünk egyébként félrecsúszott."

Valóban félrecsúszott, már sokadszor. Nem az első eset, hogy a hupon egyesek nekiállnak hisztizni azon, hogy szociális tevékenységet kellene végezni azért, mert ők akarnak valamit és helyett egyszerűbb játszani az életképtelent.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Nem tartom elfogadhatónak, hogy egy amerikai cég szolgáltatását igénybe kelljen vennem azért, mert a tanár egy férfi nemiszerv. Hiába állítok mindent privátra, a facebook szerverein attól még azok az adatok ott lesznek rólam, amit viszont nem szeretnék.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ertem, tehat az, hogy regisztralsz egy email cimmel es egy nevvel, majd utana letiltod az uzenofalat, nem likeolsz semmit, nem osztasz meg semmit, a baratlistat privatra allitod (meg az ismeroseid elott is) es maximum a messengert hasznalod, a Facebookbol - mintha egy email klienst hasznalnal - az szamodra a szabadsag elvesztese es mindenki mindent tudni fog rolad mostantol.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Miután az FB érintett volt a PRISM-botrányban, igen. Akkor is infó megy rajtuk keresztül, például a tananyag, így máris megosztom az FB-vel az életem egy részét, mit tanulok, mi az érdeklődési köröm, kik az ismerőseim, jelen esetben osztálytársaim. Rajtuk keresztül is szépen összerakható valaki.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Személyesen, VoIP klienssel, de titkosítva és pont-pont kapcsolaton, tehát nincs közte VoIP szolgáltató. Egy blogomban jeleztem is ezt. Néha e-mailben, nagyon néha chat-en, valamint itt fórumon. Elvétve telefonon beszédhang formájában, rendszeresen SMS-ben, de az lényegi infót nem hordoz, inkább érzelmi okai vannak.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Honnan tudod, hogy az általd használt VoIP kliens megbízható? Honnan tudod, hogy az emailedet és chateléseidet nem olvassák-e mások is? Nem zavar, hogy a fórumon minden nyilvános? Nem zavar, hogy az SMS-eket tárolja a mobilszolgáltató mindkét oldalon? (Nem merült fel még benned, hogy a beszélgetőpartnereid jelentést írnak rólad? :))

Nem tudom, de megnézhetem a forrását, míg a Facebook esetében tényleg nem tudok semmit az ott felhalmozott adatok felhasználásáról. Ezen felül egy p2p VoIP kliensből nem derül fény kapcsolati hálóra, míg az FB éppen ezt térképezi fel.

Az SMS-eket tárolják, nem tudom elkerülni, lényegi infót nem is tolok át rajta. Fórumra nem írok bármit. Nem merült fel bennem, hogy a beszélgetőpartnereim bármit írnának rólam.

Lényeges különbség a diverzifikált kommunikációs csatornák, és a koncentrált FB között, hogy ez utóbbi kifejezetten profilozásra készült meglátásom szerint, eleve ez a célja, míg szétszórt infókat nehezebb összeszedni. Nem szeretnék úgy járni, mint egy kolléganőm, akiről az első munkában töltött hetén tudtam a születésnapját, noha ezt nem mondta nekem, én meg nem kérdeztem. Csak ordítóan nagy volt a digitális lábnyoma. Fenntartanám magamnak a jogot, a szabadságot, hogy magam döntsem el, kinek mit mondok el magamról, mikor, s milyen mélységben.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

"Nem szeretnék úgy járni, mint egy kolléganőm, akiről az első munkában töltött hetén tudtam a születésnapját"

Szóval akkor még egyszer: ahhoz, hogy FB-n tudj privát üzenetet írni, maximum egy nevet és egy email címet kell megadni.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Na jó, de a Facebook tudni fogja, kikkel állok kapcsolatba, azt is, mit írtam, s kinek. Éppen kevésbé érdekel, hogy Jóska a tanyáról tudja-e, hogy gézának, Julinak mit írtam, attól viszont ideges leszek, ha egy nagyhatalom tudja ezt pusztán azért, mert akkora balfácán vagyok, hogy önként mondom ezt el nekik.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Igen, skandallum, tudniillik ezzel veszítettem a szabadságomból. Nem volt meg a lehetőségem, hogy eldönthessem, ezt mondani akarom vagy sem, kinek, mi célból, mikor. Lényegéban a szokásos „nem csináltam semmi rosszat, rólam tudhatnak bármit” mantrát nyomod, amivel írtam már, hogy több baj van. Az ugyanis, hogy mi a jó és mi a rossz a jog szerint, koronként, érdekekként változik. Példának hoztam az '56-os magyar eseményeket, amely volt már ellenforradalom, ma éppen forradalom, s ki tudja, holnap mi lesz majd. További gond, hogy ilyen infómorzsákból össze lehet rakni a személyiségi profilt, a tulajdonságokat, így megfelelő érdek esetén csőbe lehet húzni az illetőt.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Nem, pont nem azt a mantrát nyomom. Azt a mantrát nyomom, hogy ha csak leckekérésre használod a facebookot, akkor csak az ahhoz tartozó infókat tudhatják meg rólad. Pl az osztálytársaid névsorát - ezt viszont a titkosszolgálatok nem a facebooktól fogják kikérni, hanem az iskolától.

"Te azt bizonygatod, hogy a diák szerezze meg az anyagot, miközben én ezt nem vitatom, pusztán annyit tettem hozzá, hogy ez a tanerő elvárása,"

Az állam és a társadalom elvárása a diák felé, hogy meghallgassa amit a tanerő elmond*, illetve, tudja az anyagot amikor az számon van kérve.

Én, mint tanár, csináltam egy levelezőlistát a Google-n, akinek nincs fb-regije, az csinált egy e-mail címet (ha még nem volt neki), felvettem. Esténként kétszer két percben feltöltöttem az anyagot a diákok által menedzselt csoportba, meg elküldtem a listára. És innentől leszartam a nyafogást, igaz, összesen egyszer próbálkoztak. Egyetlen egyszer kértek egy dropboxos megosztást is. Aki a mostani korban nem képes ezek közül egyiket sem használni, az kinyilvánította a tökéletes életképtelenségét.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Városi könyvtár, e-magyarország-pontok, iskola gépterem, netkávézó... A nincs internet probléma felkoncolva, megnyúzva, kiterítve. Nincs e-mail címe, se FB regije? Csináljon egyet! Hidd el, minden év elején, miden osztályban lejátsszuk ezeket a köröket, eddig még probléma nem adódott. Még a felnőttoktatásban sem, pedig ott aztán van pár informatikai analfabéta.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Én tudom, hogy ezek nem a megoldhatatlan problémák közé tartoznak. Csak locsemege és hrgy84 fórumtársaknak nem jó semmi sem - ezért nem értem, hogy locsemege számára a levelezőlista miért tetszetős megoldás (talán azért, mert biztosan úgy gondolja, hogy ha neki van email-címe, akkor mindenkinek van).

Volt itt egy thread a hupon arról, amikor valaki azon virnyogott, hogy ő márpedig nem viszi a gyereket könyvtárba, csak mert az otthoni linuxos gépen valami házi feladatot nem tudtak megcsinálni.

Ne becsüld alá az embereket, ha arról van szó, hogy hogyan lehet csomót keresni a kákán. ;)

Nézzünk csak engem:

Nem te jársz az iskolába, hanem egy jópár évvel fiatalabb réteg. Nem tudnék pontos arányt mondani, de a fb és az okostelefon megléte 100% körüli. Diákok nagy része szünetekben (némelyek az órákon is) az okostelefonját b@sztatja - ezt az időt akár arra is használhatná, hogy a leckét elküldi a hiányzónak.
De: ha utálod az fb-t, akkor email-címed csak van. Email-en is lehet képet küldeni. Digitális fényképezőgéppel is lehet digitalizálni. Amikre hivatkozol, csupa kifogás, nyafogás, hogy hogyan lehetne elkerülni, hogy az osztálytársaktól segítséget kérj.

Jól mondod: az én dolgom megtanítani. Nem pedig bepótoltatni és a nyakára járni, hogy ugye bepótoltad már...
Ha minden egyes hiányzó diákhoz egyesével odamennék, és külön n*45 percben elmagyaráznám azt, amit tanultunk... Legalább annyi plusz idő kellene, amennyi órát tartok. Nagyon ritka az olyan, amikor egy 25-30 fős osztályból senki se hiányzik (ilyen verseny, olyan járvány, amolyan egyéb program). Sőt, akár ötször is elmondhatnám ugyanazt, hiszen van, aki csak hétfőn hiányzik, van, aki hétfőn-kedden, van aki meg hétfőtől szerdáig. Ekkor kedden elmondom a hétfői anyagot (az első személynek), meg szerdán is (a másodiknak) meg csütörtökön is.

Hidd el, működik a "megszokott" rendszer. Amit tud, a diák bepótol az osztálytársaitól, és amit nem ért, megkérdezi a tanártól - általában a nem világos részeket pár perc alatt el szoktam tudni mondani.
Aki meg nem pótolja be... szóval mondjuk úgy, hogy azok olyanok, akikről tényleg tudod, hogy nem pótolják be (gy.k. lesz@rják a tanulást). Legalábbis egy évtizedes tapasztalatom ezt mutatja.

"Nem pedig bepótoltatni és a nyakára járni, hogy ugye bepótoltad már..."

Kicsit messze jutottunk a felvetestol, nem?

Az eredeti felvetes az volt, hogy a diak reszerol elvarhato, hogy a tanar a kiadott konyv alapjan tanitson. Egyebkent pedig, a tanartol miert ne lehetne kerni oravazlatot/jegyzetet? Miert az az alap elvaras, hogy egy diaktarstol kerje el a delikvens, es miert nem az, hogy egybol a tanarhoz forduljon, mikor a tanarnak pont az a feladata, hogy a diak fejlodeset segitse? Es igen, szerintem a tanar munkaja becsongetestol kicsongetesig tart.

Ertem, hogy szocializalodni kell, meg elmeletileg ez egy alap dolog, de attol meg a tanarnak nem feltelten van joga ezt elvarni a gyerektol, hiszen o nem iskolapszichologus, nem o felel a gyerek szocializalodasi kepessegeinek fejlodeseert, kizarolag az oktatott targyban valo fejlodesert felel(het).

Egyebkent meg a tanar nem feltelten kell mindent otszor elmagyarazzon, adhat peldaul tampontokat arra vonatkozoan, hogy o honnet tajekozodik, adhat olyan (akar online) olvasnivalokat, ami alapjan fel tud keszulni a diak, be tudja potolni az elmaradasokat, vagy szukseg eseten javasolhat korrepetalast. Szerintem egy tanarnak sokkal-sokkal tobb eszkoz all rendelkezesere az altalad leirtaknal, es szerencsere egyre tobb tanar el is ezekkel.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

> Ertem, hogy szocializalodni kell, meg elmeletileg ez egy alap dolog, de attol meg a tanarnak nem feltelten van joga ezt elvarni a gyerektol, hiszen o nem iskolapszichologus, nem o felel a gyerek szocializalodasi kepessegeinek fejlodeseert, kizarolag az oktatott targyban valo fejlodesert felel(het).

Meg ahogy tévedni tetszik. Nem az egyetemről volt szó, ott az tényleg igaz (lehet); a közoktatásban ez igenis feladata a tanárnak.

Feladata vs elvarjak tole (pl. a szulok). Szerintem a ketto nem ugyanaz.

Ezzel egyutt is tartom a velemenyemet, a tananyag talan a legrosszabb motivacio erre a celra, mert ha olyan a gyerek, siman mondja azt,hogy akkor leszarja, kettessel valahogy atmegy, es kesz. Elmeletileg a tanarnak is jo, ha minden segitseget megad, mert a jo eredmenyu gyerek az o munkajat dicseri.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik

/o\

Kérlek, mondd, hogy csak trollkodsz. Mitől besúgás az, hogy a rád bízott 6-10 évesekről, akiknek a szellemi fejlődéséért felelsz, szakvéleményt írsz, amit elküldesz a nevelési tanácsadónak, és hasonló helyekre?

Közoktatásban tanítottál? Általános iskolában, esetleg?

Felnőtteknél is bármikor jól jöhet, kérdezd csak meg erről az NSA-t. ;) Nem az a kérdés, jól jöhet-e. Ha te ismered mások kapcsolati hálóját, az neked jól jön, a tudás hatalom. Ha az egészségügyi státusukat is ismered, az is jól jön. Csak az érintetteknek nem.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Miért gondolod azt, hogy egy tanár ezeket az ismereteket a diák kárára használja fel?
Jó az, ha tudod, kik kikkel barátkoznak, mert ha pl. az egyik diákon látod, hogy gondja van (pl. órán máshogy kezd viselkedni, lényegesen romlik a tanulmányi eredménye, stb.), de nem mond semmit, tudod, kit érdemes megkérdezni - nem, nem egy egész osztály előtt, hanem szünetben, négyszemközt. Hidd el, az ilyen nem egyszer jött jól (pl. szerelmi bánat, gond van otthon, vagy akár valakije meghalt - az utóbbiaknál próbál utána tapintatos és megértő lenni az ember, akár egy kicsit kivételezni is).

Ja, a kérdésemre kitaláltam a választ: mindenki magából indul ki :D

Ebben igazat adok neked. Viszont tartsuk tiszteletben a másik életét, ne kutakodjunk benne. Tehát, ha ő elmondja, kikkel barátkozik, az jó, ha pedig nem, az az ő döntése, de nem hinném, hogy a technikát, az infoleak-et kellene arra használni, hogy a kérdéses személy akaratát megkerülve tudjunk meg róla bármit is.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ahogy szokták mondani, nem minden fekete és fehér. Nem csak a kutakodás és a teljes érdektelenség van.

Egyébként nem kell, hogy elmondják, kikkel barátkoznak. Ha tanárként nem csak annyit csinálsz, hogy ledarálod az anyagot, kicsöngetnek, visszavonulsz, hanem csak nézed őket, a viselkedésüket, gesztusaikat, ki mellett ülnek, szünetben kihez mennek oda, stb. Nem kell ehhez semmilyen informatikát és infoleaket bevetni. Egyszerűen csak annyi kell, hogy figyelsz rájuk az órán illetve szünetekben, meg az iskolán kívül is. Mielőtt még elkezdesz kombinálni, ez nem megfigyelés.

Szóval az iskolát te valami kémszervezetnek tartod - megtisztelő, de meg kell mondjam, akkor elég hülye vagy. Kell ismernem ezeket, mint osztályfőnök, sőt, pár másik dolgot is, hogy szükség esetén tudjak segíteni rajta, vagy még inkább hogy meg tudjam előzni az esetleges problémákat. A másik a bizalom. Én kérem ezeket az adatokat, ők megadják (néha nem is direktben), és belém fektetik a bizalmat, hogy ezt nem használom ki ellenük. Ugyanakkor kollégáimnak szükség esetén a releváns információkat ki kell adjam. Pl. ha a tesitanárnak nem szólok, hogy Józsika dongalábú, jó eséllyel szétvereti a lábát az első órai testneveléssel. Ugyanakkor ez az információ nem tartozik a magyartanárra, az ő munkáját nem befolyásolja. Neki viszont arról kell szólnom, hogy izgalmi állapotban erősen dadog, stb... A szociális háló dettó ilyen.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

> Ha az egészségügyi státusukat is ismered, az is jól jön. Csak az érintetteknek nem.

Elképesztően buta vagy, én meg demagóg, úgyhogy mindjárt írok is egy jó demagóg példát: hülyeség lenne, ha a tanár pl. tud arról, hogy cukorbeteg/epilepsziás/stb gyerek jár az osztályba? Rossz lenne az érintetteknek, ha a tanár tudna róla?

Rossz lehet, ha a diák nem szeretné, hogy ezt bárki is tudja róla. Attól nem lesz kevésbé epilepsziás vagy cukorbeteg a diák, hogy ezt a tanár tudja. Jó lehet, ha a diák epilepsziás rohama vagy az alacsony vércukorszint miatt történő ájulása felkészülten éri a tanerőt, s a mentők megérkezéséig van ötlete, mit tegyen a pánikon kívül.

Én például nem szeretném, hogy a környezetem tudjon rólam ilyesmit, ha lenne efféle gondom.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Akkor javaslom, hogy az orvosnak,se áruld el, hogy mi bajod, a tűzoltóknak ne szólj, ha eg a hazad, stb. Tanárnak az a dolga általános iskolában, hogy tanítson *és* neveljen. Utóbbit nem tudja elvégezni bizonyos infók nélkül.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Kicsit messze jutottunk a felvetestol, nem?

Kérdezd locsemegét :)

Egyebkent pedig, a tanartol miert ne lehetne kerni oravazlatot/jegyzetet?

(Egyébként egy megjegyzés: az óravázlat nem diáknak készül, azaz a diák nem feltétlen tud belőle tanulni. Az óravázlat a tanárnak segítség.)

Es igen, szerintem a tanar munkaja becsongetestol kicsongetesig tart.

Ezt hogy érted? Becsöngetés előtt és kicsöngetés után nem lehet megkeresni és kérdezni?

Egyebkent meg a tanar nem feltelten kell mindent otszor elmagyarazzon, adhat peldaul tampontokat arra vonatkozoan, hogy o honnet tajekozodik, adhat olyan (akar online) olvasnivalokat, ami alapjan fel tud keszulni a diak, be tudja potolni az elmaradasokat, vagy szukseg eseten javasolhat korrepetalast.

Támpont: nézd meg a tankönyvben, vagy kérdezd meg az osztálytársakat. Ja, bocs, ez nem jó, mert ügyeletet kell tartanunk ;)

Szerintem egy tanarnak sokkal-sokkal tobb eszkoz all rendelkezesere az altalad leirtaknal, es szerencsere egyre tobb tanar el is ezekkel.

Ja. Azokon kívül nincs semmi, amiket leírtam. Majd legközelebb leírom az összeset.

A gondom mindössze az volt, ha a diák elvi okokból nem facebook-buzi, mint manapság a többség, hanem úgy gondolja, ez veszélyes üzem, akkor ne legyen már a tanár elvárása az efféle kommunikáció. Én a diák helyében odamennék a tanárhoz azzal, hogy beteg voltam, szeretném pótolni a tananyagot, ehhez kérek vázlatot, segédanyagot, amiből ezt megtehetem. Ha az osztálytársaimhoz irányít, akkor ezt foglaljuk írásba két tanúval. Jó lesz még ez a papír a számonkérésnél, hogy nem volt hajlandó elvégezni a dolgát.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Ha az osztálytársaimhoz irányít, akkor ezt foglaljuk írásba két tanúval. Jó lesz még ez a papír a számonkérésnél, hogy nem volt hajlandó elvégezni a dolgát.

Ha te ezt komolyan gondolod... Az ilyen okoskodó diákot én nem az osztálytársaihoz szoktam irányítani, hanem először az ombudsmanhoz, utána meg melegebb éghajlatra.
De tudod, mit? Tanárként pedig akkor minden egyes plusz percet mérnék, amit a diákkal töltök (pl. magyarázással), és aláíratnám vele, hogy X percet pluszban neki magyaráztam ezt és ezt az anyagot. Ja, igen, két tanúval. Mert az ilyen diák letagadná azt, hogy elmagyaráztam külön neki.
Tudod, a bizalom egymás iránt, ami ilyenkor hiányzik, és a rosszindulat egymás felé, ami helyette van.
Ebben a viszonyban a bizalom igen fontos lenne - elég bizalmatlanságot kapunk "fentről".

Igazad van nagyrészt. Én pusztán az osztálytársakhoz irányítást nem tartom elfogadhatónak, mert noha osztálytárs lehet jófej, tőle elvárni semmit sem lehet ezzel kapcsolatban. Tanártól viszont úgy gondolom, hogy igen.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Nem. Te csak azt tartod elfogadhatónak, ami a diák egyedi kényének-kedvének megfelel és ezzel a sejhaja is tisztára van nyalva, nehogy a durva budipapír felsértse:
- nehogy regisztrálnia kelljen az FB-re, ha nem akar
- nehogy már meg kelljen kérdeznie a padtársától, mert nem szeret szívességet kérni
- a padtársnak meg nehogy már segítenie kelljen, mert elrabolunk az életéből 10 percet
- nehogy létre kelljen már egy email-címet hoznia (a levlistás megoldás miatt)

Lehet, hogy te tanárként nem vagy érzékeny a magánélet tiszteletben tartására, a privacy-ra, de amannyiben egy diák erre érzékeny, ezt igényli, nem részesítheted hátrányban pusztán azért, mert nem regisztrál a facebook-ra. A facebook egy idegen állam szolgáltatása, amelyre a felhasználóknak semmi rálátása sincs. Ha észak-koreai lenne a szolgáltatás, vagy iszlám állami, akkor is elvárnád, hogy használják?

Levlistával nem volt bajom, azt valamiért úgy írod, mintha ellenkeztem volna. Amúgy azzal mi bajod, ha odamegy hozzád a diák, és tőled, a tanárától kér segítséget, hiszen - szerintem jogosan - úgy érzi, te vagy az a hivatalos, egyben hiteles személy, akitől ezt megkaphatja? A tanár az iskola alkalmazottja, a diák az iskolával áll jogviszonyban, nem az osztálytársakkal.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Az FB-témáról (meg a privasziról) leállhatnál, túlságosan rá vagy kattanva (egyébként sehol nem várom el az FB-regisztrációt).

Természetesen, ha a diák papír alapon kér segítséget a tanarától, akkor azt meg kell neki adni. Ezt arra a felvetésemre írtad, hogy mi van, ha a diáknak nincs email-címe. Azaz azt mondod, hogy nem várhatom el tőle, hogy legyen kedves email-címet csinálni, hogy felvehessem (vagy tombenko felvehesse) a levelezőlistára.

Azt látom, hogy te mit várnál el a tanártól. A kérdésem: mit várhatok el a diáktól? Mert ha nincs FB-je, nem várhatom el, hogy regisztráljon. Ha nincs email-je, nem várhatom el, hogy csináljon. Szerintem ez már az, amikor a nyúl viszi a vadászpuskát, vagy a befőtt teszi el a nagymamát. Véleményem szerint nem az a jó tanár, aki a diák kegyeit és igényeit keresi. Nem a tanárnak kell a több száz diákhoz egyesével igazodni.

Amúgy azzal mi bajod, ha odamegy hozzád a diák, és tőled, a tanárától kér segítséget

Nekem semmi, de ezt már fentebb is kifejtettem, illetve igyekszek segítséget is adni, mikor hozzám fordulnak. Viszont helyettük nem kívánok dolgozni.
Mint ahogy azt is kifejtettem, hogy nem a diákok kiszolgálói vagy csicskái vagyunk, akiknek a füttyentésére ugranunk kell - az egy másik szakma. A feladatunk, hogy a megadott ismereteket (minél sikeresebben) átadjuk, illetve neveljük őket.

A félreértés valószínűleg abban áll köztünk, hogy noha a többségnek van otthon számítógépe, internet elérése, okostelefonja, én mégis úgy gondolom, ezek meglétét kötelező jelleggel nem írhatja elő az iskola egy alkalmazottja. Tudod, ha én PC-n akartam dolgozni, akkor bementem a BME 'R' épületének számtech laborjába, ahol kaptam gépidőt egy 286-os, később a korszerű 386-os IBM AT gépek egyikére. Otthon volt egy ZX Spectrumom 16 kiB RAM-mal, amelybe tettem még 64 kiB-ot, illetve memória lapozást.

Éppen ezért írtam azt, hogy noha a levlistával nincs bajom, ám ha a diák papír alapon kér segítséget, meg kell ezt adni neki. Mondom, valószínű, hogy van netje, de nem biztos. Ne keverjük ezt a két fogalmat.

Ez a csicska dolog nem is tudom, hogy jött a képbe. Mindenképpen a diák az, akinek meg kell tanulnia az anyagot, te már tudod.

A facebook és privacy témáról azért nem szakadok le, mert fontosnak érzem, azt pedig veszélyesnek, ha a közoktatásba már-már elvárásként kerül egy alapvetően önkéntes és nem mellesleg kockázatos dolog. Ezen gondolatmenet alapján azt is elvárhatjuk, hogy legyen a diák fenn egy társkeresőn, mert ott is milyen jól lehet chat-elni. Ezek igénybevétele - az FB-t is ideértve - önkéntes, nem kötelező, s vannak, akiknek ellenkezik az elveikkel.

Szerk.: Az is jó lehet, ha ad a diák egy pendrive-ot, felmásolod rá neki, amit leadtál az órán. Szerintem működhet ez is.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

"Szerk.: Az is jó lehet, ha ad a diák egy pendrive-ot, felmásolod rá neki, amit leadtál az órán. Szerintem működhet ez is."

Hogyisne, a diák vírusos pendriveját én be nem dugnám egy iskolai gépbe, ezek még arra is képesek, hogy meghamisítsák a jegyeiket az elektronikus naplóban.

ám ha a diák papír alapon kér segítséget, meg kell ezt adni neki.

Itt érhető tetten a "csicska-dolog". Ahogy a diák kéri, annak úgy kell lenni.

Az FB-dolgot azért kellene ráhagynod, mert senki nem kéri, hogy legyen FB-je, csak egy példának hoztam fel, ui. a diákok közel 100%-ának van FB-je.

A pendrive-ra felmásolás azért nem működik, mert a tanár óravázlata nem feltétlen biztos, hogy a diák számára használható. De ezt már írtam néhányszor. Meg persze azért se működik, "hogy noha a többségnek van otthon számítógépe, internet elérése, okostelefonja, én mégis úgy gondolom, ezek meglétét kötelező jelleggel nem írhatja elő az iskola egy alkalmazottja."
A pendrive értelmes használatához egy számítógép nem árt.

Az az érzésem, kötekszel velem. :( Tényleg diszkutáljuk végig az összes lehetséges esetet? Mondjuk nincs okostelefonja, nincs internet elérése, van számítógépe. Ekkor jó lehet a pendrive.

Átfogalmazom, bár szerintem rég érted, mit szerettem volna mondani. Ne egy konkrét csatorna legyen a lecke pótlására, mert az a diáknak lehet akadály. Fizikai, elvi, bármi. Lehetőleg rugalmasan közelítsünk a kérdéshez, s igyekezzünk megoldani a dolgot. Igen, a tanár is. Mellesleg a tanár nem csicska attól, hogy szolgáltat, tudást ad át. Amikor én tanítottam, egy pillanatig sem éreztem csicskának magam, ha kérdezett a diákom, de nyilván én vagyok ilyen érzéketlen tuskó, ezért lehetett ez így. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Nekem meg az az érzésem, hogy te kötekszel velem ("nem várhatom el", "nem feltételezhetem", "nem kötelezhetem"). Eddig gyakorlatilag arról volt szó, hogy a tanár igazodjon a gyerekhez. Mind az 1-200-hoz, akit tanít. Merthogy a diákot nem lehet kötelezni semmire. Nyilván a tanárt meg igen.

Én pedig azt mondom, hogy nem (csak) a tanárnak kellene igazodnia, hanem inkább a diáknak. A legtöbb tanárnak vannak jól bevált módszerei, technikái, csatornái. Ha kell pl. email, akkor lesz szíves regisztrálni egy email-fiókot. Ha levlista, akkor lesz szíves nem leiratkozni róla. Ezek nem hiszem, hogy olyan nagy elvárások manapság.
Speciel én is "üzemeltetek" fórumot, ahova lehet regisztrálni - az érdeklődés viszonylag csekély nullához közeli, de elképzelhető, hogy a most jövő tanévben sikeresebb lesz (persze saját zsebből finanszírozom - persze a VPS-t főleg "magán" célra használom). Bár biztos nem lesz jó, mert a diákok nem fogják tudni a képleteket bevinni, mivel nem kötelezhetem őket arra, hogy a LaTeX-es képletbeírást (alapszinten) megtanulják (tudod, ez a szokásos káka és a csomó - hibát kifogást mindenben lehet találni).

Visszatérve a pendrive-os ötletre, egy-két dolog még eszembe jutott:
- a legtöbb tanárnak kézzel írva van meg az óravázlat. Azt azért nehézkes odaadni pendrive-on. Ja, be kellene gépelnie, mert Pistikének csak doc-ban jó?
- formátum? Ha doc-ban adnák a tanárok, akkor sírás van, hogy az nem jó, mert nem kötelezhető arra, hogy vegyen ms office-t. Docx dettó. Odt se legyen, mert nem kötelezhető arra, hogy... Pdf: legyen régi verziójú pdf, hogy az esetlegesen régi verziójú pdf-olvasókkal rendelkező diákok is el tudják olvasni. A böngészők pdf-olvasója meg... szóval képletek és ékezetes karakterek esetén komoly gondokkal küszködnek.
- a legtöbb diák és családja nem számítógépguru. Sokszor van olyan eset, hogy a gép szerelőnél van (legalábbis ezt mondják).

Csicskaság: nem, nem attól vagy csicska, hogy segítesz a diáknak. Attól vagy csicska, ha az olyan diákoknak engedsz, akiknek nem megfelelő az, ami a többinek teljesen tökéletes (a lehetőségekhez képest). Ahogy a hozzászólásaidból kiolvasom, te ezt várnád el a tanártól (sőt, néhány hozzászólásodból pedig azt látom, hogy a tanárokkal és az iskoláról és az ott folyó munkáról eléggé negatív véleménnyel vagy).

Még egyszer: el kell dönteni, hogy ki igazodik kihez. Minden egyes tanévben igazodunk a bejövő 100 diák egyéni igényeihez, akik (legtöbbször) 4-8 évig járnak a suliba (négy- és nyolcévfolyamos gimnáziumi képzésünk van). Vagy pedig a diákok igazodnak a tanárok módszereihez. Ezért mondtam, hogy ne a nyúl vigye a vadászpuskát.

(mellesleg az elv olyan, mint a fing: mindenki addig tartja, amíg bírja :) )

Aha. Tehát, ha kurvákat hirdető oldalon szeretsz kommunikálni, mert ott nagyon király a chat és a belső levelezés, akkor ide muszáj regisztrálnia a diáknak „nehogy a nyúl vigye a vadászpuskát” jeligére. Jó, rendben.

Még egyszer: a facebook nem egy hivatalos valami, csak sok kisköcsög kedvenc játszótere. Mindemellett veszélyes. Ha jól tudom, FB-re ráadásul hivatalosan IRL névvel lehetne regelni. És még mit nem, tisztelt bíróság?

De szerintem hagyjuk, elvégre addig jó, amíg valamelyik szülő emiatt nem megy hozzád üvöltve, hogy mégis, mit képzelsz. Mindketten elmondtuk a véleményünket, ebben eltérés mutatkozik, én többet nem tudok a témához hozzátenni.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Aha. Tehát, ha kurvákat hirdető oldalon szeretsz kommunikálni, mert ott nagyon király a chat és a belső levelezés, akkor ide muszáj regisztrálnia a diáknak „nehogy a nyúl vigye a vadászpuskát” jeligére. Jó, rendben.

Ekkora sületlenséget rég olvastam. Azt hiszed, hogy csak az a fontos, hogy jó legyen a cset és a belső levelezés? Szerintem azt gondolod, hogy a tanárok értelmi fogyatékosok. De komolyan: szerinted melyik tanár választana egy ősi mesterséget hirdető oldalt a diákokkal való kommunikációra?
Ez a mondatod egy hatalmas nagy szalmabáb, nem gondolod?

Még egyszer: a facebook nem egy hivatalos valami...

Könyörgöm... már kértem, hogy állj már le a facebook-ról! Senki nem mondta (rajtad kívül), hogy a facebook-on kell a tanárnak és a diáknak kapcsolatot tartani, és kötelezzük a diákokat a FB-os regisztrációra!
De akkor, ha már szóbahoztad: mondj egy hivatalos valamit!

De még egy kérdésre kérlek, válaszolj! Azt látom, hogy te mit várnál el a tanártól. A kérdésem: mit várhatok el a diáktól? Mert ha nincs FB-je, nem várhatom el, hogy regisztráljon. Ha nincs email-je, nem várhatom el, hogy csináljon.

Maradhat :)

Viszont az iskola által biztosított email-fiókot általában egy külső cég biztosítja (ami locsemege privacy vágyaival nem biztos, hogy egyezik). Másrészt az iskolám által biztosított email-rendszert nem használom, és a diákok nagy része sem (nekem egyrészt van saját címem, nincs kedvem kettőt használni, illetve a felülete nagyon nem jön be, akárhanyadrészt egyre kevesebben használják a kollegák közül, ui. tényleg nem épp jó).

E-napló (általában ez is külső cég): mondjuk ez eléggé specifikus (legalábbis úgy gondolom), de nálunk a diákok nem küldhetnek a tanároknak üzenetet (egyszer, mikor kérdést fogalmaztam meg, csodálkoztam, hogy rengetegen elolvasták, de senki nem válaszolt - mikor megkérdeztem, mondták, hogy nem tudnak tanároknak üzenetet küldeni).

"(nekem egyrészt van saját címem, nincs kedvem kettőt használni, illetve a felülete nagyon nem jön be, akárhanyadrészt egyre kevesebben használják a kollegák közül, ui. tényleg nem épp jó)"

Nincs pop/imap/exchange connectivityre lehetőség? Akkor olyan klienssel használhatnád, amelyikkel tetszik.

Nekem csak a munkahelyem miatt van két címem, mindkettőt használnom kell, na az így már kicsit macerás. De egy outlookból kezelve azért teljesen vállalható.

Nyilván sarkítottam, mert úgy éreztem, nem megy át a mondandóm. A diáktól azt várnám el, hogy legyen valamilyen elérhetősége, viszonylag népszerű kommunikációs platform. Ez lehet e-mail, FB - mondjuk az én esetemben nem, ezt tanárként sem használnám -, pendrive, fényképezőgép, amivel le tudja fényképezni a neki szánt vázlatot, bármi. Mindegy. Nyilván nem elfogadható, ha trollkodni akar, és azt mondja, csak DOS-os OrCAD elvi kapcsolási rajzára feliratként fogadja a segítséget, mert nyilván elhajtom a fenébe.

De egy pdf létrehozása, egy papírlap odaadása fénymásolásra, fényképezésre senkinek sem fáj szerintem.

Egyébként első órák valamelyikén felvetném a problémát, közös nevezőre jutnánk, maradna két-három formátum, kommunikációs csatorna, az meg belefér.

Amúgy azért beszélünk el egymás mellett, mert azt akarod kiolvasni, hogy támadlak, holott csak az FB-vel és az osztálytársakhoz küldéssel van bajom. Ugyanakkor, aki megszerzi osztálytárstól vagy FB-n a cuccot, attól ezt nem vitatnám el, egy problémával kevesebb, ez is megoldva. Csak nem várnám el ezt a kettőt.

Mivel én is tanítottam, igaz, már jó régen, nem vagyok szélsőségesen rossz véleménnyel tanarakról, bár valóban voltak érdekes helyzetek. Azt meg végképp tudom, eszközök nélkül mekkora szívás tanítani. Kénytelen voltam olyan méréseket kitalálni, amelyet barkács eszközökkel és a rendelkezésre álló műszerekkel meg lehetett csinálni.

Kicsit elaprózzuk itt magunkat, túl szőrözősen mentünk a részletekbe. Béke, megyek tüzijátékot nézni, drótszamár már toporog! :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Meglepne, de elő lehet írni kötelező jelleggel, ugyanis van lehetőség a hozzáférésre, méghozzá akár ingyen is - ugyebár az iskolai gépterem, amit ilyen esetben a diákok rendelkezésére kell bocsátani.

Ha papír alapon kér segítséget, menjen valahová, és nyomtassa ki. Nem olyan ördöngősség.

Ha tud nekem adni egy pendrive-ot, akkor tud adni osztálytársának is, vagy akár elviheti egy netelérős helyre is. És különben is, mi van, ha én telepítek rá kémprogramot? Az otthoni gépek azért jellemzően eléggé nem felelnek meg a kényes biztonsági igényeidnek...
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Bár viccelnék. Nincs ftp, se egy ahhoz hasonló valami (vagyis valami ftp-szerűség van, de kicsit katyvasz az egész, és ha minden igaz, csak a belső hálózaton elérhető). Van egy honlap, ahol híreket tudnak küldeni a jogosultak, és kb. ennyi (lényegében egy CMS). A hírekhez nyilván lehet fájlokat is csatolni.

A levelezés és az e-napló külső cégnél a cég szerverén (mármint mindegyik egy-egy cégnél). A szerver, amire bejelentkezünk, "házon kívül" van, ami azért jó, mert ha valami miatt nincs net, akkor a gépekre nem tudunk bejelentkezni, hogy pl. a pendrive-on levő anyagot kinyomtassuk - ami azért volt dühítő, mert a nyomtató a helyiségben van, usb-vel rákötve az egyik gépre (amelyre nyilván nem tudsz bejelentkezni).

A rendszergazdai feladatokat ellátó cég (kb. 4 éve van) azért fikázta a suli régi szerverét, merthogy azon egy linux fut(ott) (gyakorlatilag a mondandója lényege az volt, hogy ingyenes => sz@r).

Nem tudom, az ország más területén mi a helyzet ezen a téren, de itt ez van. Nem épp egy komoly infrastruktúra.

Nem az igazgatótól. Ami van gép, az általában szűkösen elég, nem nagyon lehet elkülöníteni egyet ilyen feladatokra. A vásárlás meg... mondjuk úgy, izgalmas folyamat.
[editke] és nézd meg a gépek állapotát/életkorát is!

--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel