HUP-os könyvelők ide!

Fórumok

Mivel ép ünnepek vannak, így a könyvelőmhöz nem mostanában jutok el a kérdéseimmel.
De páran írták valamelyik topikban, hogy egy KATA-snak ugyan miért kellene könyvelő...
Hát jó, akkor a sok hozzáértő most megválaszolgatja, megcáfolhatatlanul az alábbi kérdéseket:

1,
A számlázó program csak egy eredeti példányt enged nyomtatni, a többin már rajt lesz a Másolat szó. De mi van ha az eredetit nem sikerült kinyomtatni, mert pl. beragad a papír a nyomtatóba?
Sztornózni kell a számlát és készíteni egy újat? Ettől még a sztornózott számlából nincs eredeti. És mi van ha a sztornózott számlát sem sikerül kinyomtatni, mert beragad a papír?

2,
Ha egy külföldinek számlázok, akkor annak elég bescannelve eljuttatni a számlát? Vagy ha törik, ha szakad, postázzam el a világ végére a számláját?

3,
Ha valaki nem kéri a számláját, de nekem ugye muszáj adnom, akkor a számlát megtarthatom magamnak?
Mert ugye a címét sem adja meg ahova küldhetem...

4,
A könyvelőmnek minden hónapban kell adnom bankkivonatot, amit összenéz a számlákkal. Ezt lehet a NAV-nak is leadja, nem tudom...
De mi van ha valaki PayPal-al fizet? Arról is adhatok bankkivonatot, NAV-nak is jó?
Meg egyáltalán, jó az a NAV-nak ha engem PayPaon fizetnek ki?

5,
Most van ez a variálás az ÁFA-kkal külföldre.
Én a KATA miatt ÁFA mentes vagyok. De mi van ha egy külföldinek számlázok? Akkor is mehet az ÁFA-tlan számla?

6,
Utálom a papír alapú számlázást! Sok a macera és a papír is állandóan beszorul a nyomtatóba. Mi kell, hogy csak és kizárólag elektronikusan számlázzak? És pontosan mennyibe kerül ez a megoldás?

Köszi a válaszokat előre is! :)

Hozzászólások

Quick & dirty: vegyél új nyomtatót :P

-----------
"Pontban 0:00-kor nem nagyon szoktak véletlen dolgok történni"

>Ha valaki nem kéri a számláját, de nekem ugye muszáj adnom, akkor a számlát megtarthatom magamnak?
Mert ugye a címét sem adja meg ahova küldhetem...

a; Mi az, hogy nem adja meg a címét ? Akkor nem szolgálhatod ki. Vagy tudomásul veszi, hogy mindenkinek számlát adsz és ehhez meg kell adnia a kiállításhoz szükséges adatokat vagy nem nálad vásárol. Az adatok helyességéért is a kiállító felel.

Ugyan nem vagyok könyvelő, de szerintem:


1,
A számlázó program csak egy eredeti példányt enged nyomtatni, a többin már rajt lesz a Másolat > szó. De mi van ha az eredetit nem sikerült kinyomtatni, mert pl. beragad a papír a nyomtatóba?
Sztornózni kell a számlát és készíteni egy újat? Ettől még a sztornózott számlából nincs eredeti. És mi van ha a sztornózott számlát sem sikerül kinyomtatni, mert beragad a papír?

Korábban (az akkor még hatályos 24/1995 PM rendelet szerint) stornozni kell ilyen esetben:
http://www.nav.gov.hu/print/nav/ado/afa080101_hatalyos/szamla_sorszamfo…
Aztán elméletileg 2010 óta már az eredetit és a másolatot sem kell megkülönböztetni, de ez valamiért nem nagyon ment át a köztudatba, és szinte mindenki továbbra is eredeti és másolati példányokat nyomtat. Aztán ezt a 24/1995 PM rendeletet hatályon kívül helyezte az aktuálisan érvényes 23/2014 NGM rendelet, ami nem tartalmaz konkrétan erre vonatkozó utasítást :)


2,
Ha egy külföldinek számlázok, akkor annak elég bescannelve eljuttatni a számlát? Vagy ha törik, ha szakad, postázzam el a világ végére a számláját?

Sehol nincs előírva, hogy neked ki kell nyomtatnod, aláírnod, pecsételned, majd postáznod. Egyre több felhasználónk használja úgy a rendszerünket, hogy a rendszerrel PDF-ben küldeti el a hagyományos számlát a vevőnek (kvázi "távnyomtatás").


3,
Ha valaki nem kéri a számláját, de nekem ugye muszáj adnom, akkor a számlát megtarthatom magamnak?
Mert ugye a címét sem adja meg ahova küldhetem...

Azt nem a vevő dönti el, hogy kér-e számlát, ha neked számlaadási kötelezettséged van, tehát ki kell állítanod a számlát, amely tartalmi és formai kellékei között szerepel (többek között) a vevő címe is. Viszont nem vagy te hatóság, hogy ellenőrizd a megadott adatok valódiságát és helyességét :) . (A nyugta nem tartalmazza a vevő adatait, ha a tevékenységed vagy a körülmények lehetővé teszik számla helyett nyugta adását, akkor az is megoldás lehet)


4,
A könyvelőmnek minden hónapban kell adnom bankkivonatot, amit összenéz a számlákkal. Ezt lehet a NAV-nak is leadja, nem tudom...
De mi van ha valaki PayPal-al fizet? Arról is adhatok bankkivonatot, NAV-nak is jó?
Meg egyáltalán, jó az a NAV-nak ha engem PayPaon fizetnek ki?

NAV-nak nem ad le bankkivonatot a könyvelő, csak a bevallások alapját képező könyveléshez használja fel. A könyvelőt kvázi csak az érdekli a kivonatból, hogy egy-egy számla pénzügyi rendezése megtörtént-e.
Természetesen a PayPal is ugyanúgy megfelel fizetési módnak, mint a készpénz vagy az átutalás vagy a csekk, csak sok könyvelő nem szereti, mert lényegesen több a macera vele, mint egy mezei magyar bankszámlakivonattal. Neked meg azért nem feltétlenül jó, mert ha a PayPal számládról szeretnél a saját pénzedhez KP formájában hozzájutni, akkor igencsak nagy járulékos költséggel számolhatsz. Persze ha te is onnan fizetsz ki más szolgáltatásokat, akkor nem probléma.


5,
Most van ez a variálás az ÁFA-kkal külföldre.
Én a KATA miatt ÁFA mentes vagyok. De mi van ha egy külföldinek számlázok? Akkor is mehet az ÁFA-tlan számla?

Ahogy a saját könyvelőd mondja :D Ha sehogy nem mondja, akkor a NAV-tól kérhetsz állásfoglalást, és akkor leírják, hogy szerintük hogyan kellene csinálnod. Mivel ez többeket is érintő dolog, valószínűleg lesz erről a NAV honlapján részletesebb információ hamarosan.
De ha cégként EU-s cégnek számlázol (akinek az adószámát a számlán feltünteted), akkor eddig is és ezután is ÁFA mentesen lehetett kiállítani a bizonylatot.


6,
Utálom a papír alapú számlázást! Sok a macera és a papír is állandóan beszorul a nyomtatóba. Mi kell, hogy csak és kizárólag elektronikusan számlázzak? És pontosan mennyibe kerül ez a megoldás?

A legolcsóbb és legegyszerűbb megoldás a "távnyomtatás", azaz amikor a számlázó program a hagyományos számlát pl. PDF formátumban e-mailben elküldi a vevőnek, és a vevő nyomtatja ki magának. Neked ilyenkor csak a másolati példányt (ami a könyvelőnek megy) kell kinyomtatva tárolni (mert ez ugyanúgy papír alapú számlázás), vagy akár a könyvelőt megbízni, hogy nyomtassa ki magának, ha adsz neki távoli hozzáférést a számlázó programodhoz :D
A másik megoldás az e-számla, ami kizárólag elektronikus formában érvényes, kinyomtatva már nem hiteles. Ekkor neked is és a vevőnek is elektronikusan kell tárolnod, minden példánya (másolata) hitelesnek számít. Ennek is változott a szabályozása, régebben kötelező volt időbélyeggel és minősített elektronikus aláírással ellátni, amelyekhez mindenféleképpen külső szolgáltatót kellett használni, akinek minden egyes számla készítése után fizettél a hitelesítésért. Az e-számlát nem kényszerítheted rá az ügyfélre, annak állíthatsz ki e-számlát, akivel előzetesen ebben megállapodtál ebben.

--
http://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer

Cseréld le a könyvelőt egy olyanra, aki tudja ezekre a kérdésekre a választ. :-)

-----

(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

A nyomtatás kapcsán én úgy csinálom, hogy virtuális pdf nyomtatóra megy minden, a pdf-eket archiválom, és utólag nyomtatom (postázás és könyvelőhöz menés előtt).

Marhára nem érdekel, hogy ez mennyire szabályos (egy időben nem volt az, most nem tudom).

1. Töltsd le az ÁNYK-t
2. Töltsd le a 14KATA nyomtatványt
3. Gondolkozz el rajta, hogy tudsz-e csinálni egy A4-s oldalt a számláidról (pénzügyi teljesítéssel együtt) /értsd egy táblázat a tranzakcióidról.ű
4. Gondolkozz el rajta, hogy a 14KATA-t kitudod-e tölteni önállóan. Nagyon kemény! Ha nem volt 1m feletti vevőd/év akkor csak az eslő oldalra be kellírnod egy sum(bevétel)-t, ha volt ilyen vevőd, akkor 02-es mellékleten meg kell adnod a nevét. Szerintem egy útlevél ügyintézés durvább ennél.

KLIKK EZEN AZ OLDALON: ÁNYK - AbevJava nyomtatványkitöltő program telepítése (és futtasd)
http://www.nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomt…

KLIKK EZEN AZ OLDALON: 14KATA nyomtatványkitöltő program telepítése (és futtasd)
http://www.nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomt…

Ekkor lesz ÁNYK-d és a nyomtatványod is. A többi app-ból (ÁNYK) meg tudod csinálni. Sajnos sokat kell olvasni erről ez tény, de utána egyszerű lesz. Tudom a te korosztályod már nem szeret annyira olvasni és a szövegértés is sokszor gondot okoz nektek, de hidd el ez fejleszthető és kell is fejleszteni az életképességhez.

Mivel ép ünnepek vannak,

hat ezen konkretan felsirtam. Btw. en meg nem hallottam serult unnepekrol, kiveve, amikor a Robin Hood n+1-dik feldolgozasaban elmaradt a karacsony...

--
"Pont attól akartam megkímélni magam, hogy gondolkodni kelljen ;)" (lajos22)

1,
A számlázó program csak egy eredeti példányt enged nyomtatni, a többin már rajt lesz a Másolat szó. De mi van ha az eredetit nem sikerült kinyomtatni, mert pl. beragad a papír a nyomtatóba?
Sztornózni kell a számlát és készíteni egy újat? Ettől még a sztornózott számlából nincs eredeti. És mi van ha a sztornózott számlát sem sikerül kinyomtatni, mert beragad a papír?

Cseréld le a számlázóprogramodat. 2010 szeptembere óta nincs olyan, hogy eredeti és másolati számla, így ezt feltüntetni sem kell.
(Amúgy előtte is a másolati számla teljesen egyenértékű az eredetivel).

2,
Ha egy külföldinek számlázok, akkor annak elég bescannelve eljuttatni a számlát? Vagy ha törik, ha szakad, postázzam el a világ végére a számláját?

PDF-ben eljuttathatod, az még nem elektronikus számla, csak "távnyomtatás" (persze ekkor direkt PDF-be készüljön a számla, ne nyomtasd ki és szkenneld be, hanem PDF-ként exportáld vagy nyomtasd ki PDF nyomtatóra), viszont a fogadónak (elvileg) ki kell nyomtatnia, mert csak úgy érvényes (persze egy külföldi ezzel nem fog foglalkozni, ahol egy papirfecni is jó számlának)

3,
Ha valaki nem kéri a számláját, de nekem ugye muszáj adnom, akkor a számlát megtarthatom magamnak?
Mert ugye a címét sem adja meg ahova küldhetem...

Freelancer portálok, meg ilyenekre gondolsz? Számlázz ki valami kamu címre jobb híján.

4,
A könyvelőmnek minden hónapban kell adnom bankkivonatot, amit összenéz a számlákkal. Ezt lehet a NAV-nak is leadja, nem tudom...
De mi van ha valaki PayPal-al fizet? Arról is adhatok bankkivonatot, NAV-nak is jó?
Meg egyáltalán, jó az a NAV-nak ha engem PayPaon fizetnek ki?

Nem adja le a nav-nak, egyszerűen csak ellenőriz.

A PayPal-t fogd fel úgy mint egy bankszámlát, onnét is letöltöd minden hónap a kivonatot és elrakod / odaadod a könyvelődnek.

5,
Most van ez a variálás az ÁFA-kkal külföldre.
Én a KATA miatt ÁFA mentes vagyok. De mi van ha egy külföldinek számlázok? Akkor is mehet az ÁFA-tlan számla?

Ez sokmindentől függ, és sok álláspont van. Ha van EU adószáma (és neked is!) akkor értelemszerűen áfa mentesen megy minden (b2b), ha nem adóalanynak (vagy nincs eu adószáma), akkor elvileg kellene rá az áfa, mert az áfa mentességed csak Magyarországra vonatkozik.

6,
Utálom a papír alapú számlázást! Sok a macera és a papír is állandóan beszorul a nyomtatóba. Mi kell, hogy csak és kizárólag elektronikusan számlázzak? És pontosan mennyibe kerül ez a megoldás?

Ha rendes elektronikus számlázást akarsz, akkor kell elektronikus aláírás, meg időbélyeg. Használj simán PDF számlákat, amit emailben küldesz el, az emailbe meg beírod, hogy ki kell nyomtatni és kész. Magyar kinyomtatja és elrakja, külföldinek meg ugyis jó a PDF formátum.

Nincs olyan jogszabály amely előírná, hogy a számlát alá kell írni. Gondolj bele, hogy írná alá a számlákat bárki is ott ahol havi több ezer számla kerül kiállításra? 2004 óta van ez így, az már 10 éve volt bakker!

Persze, aláírni aláírhatod, mert az Áfa trv (jelen esetben a 169. §) azt határozza meg, hogy minek kell mindenképp rajta lenni. Azon felüli extra dolgokat rakhatsz rá.

Ezeket frankón nem mondta neked a könyvelőd?

Amit senki sem említett, de azt hiszem, most is követelmény: az EU-n belüli b2b számlázáskor (neked van EU-s VAT ID-d, és a nem magyar EU-s partnernek is) *minden alkalommal* meg kell arról győződnöd, hogy a cég még létezik (az EU-s VAT ID-je érvényes).

Erre szolgál a "VIES VAT Number Validation" site... - a kimenetét én általában csatolom a számlához.

Egyébként én is virtuális PDF nyomtatóval dolgozom, és mindent backupolok is (nyomtatásban és byte-ban is:).

Az e-számla miatt, ha sok ügyfeled van, sokan sírnak majd, hogy nem kérik, mi is ebben a cipőben járunk, sok könyvelő nem nagyon akar tanulni (nem ismeri, és mintha félne az újtól), és nem akarja befogadni az e-számlát, tehát teljesen nem fogsz tudni átállni a papír számlákról e-számlára.
Pedig az EU 2020-ra szeretné elérni h az e-számla legyen az elterjed a tagállamokban...