Android és malware

Fórumok

"Mi is a gond? Az, hogy az IT-világ eddigi megszokásaival, elfogadott modelljeivel szemben itt egy olyan jelenséggel találkozunk, mely komoly aggályokat vet fel. A bevett forgatókönyv szerint, ha egy szoftvernél kiderülnek sebezhetőségek, biztonsági rések, működési elégtelenségek, akkor a frissítésekhez több-kevesebb idő után hozzájutnak a felhasználók – hogy ez meddig tart, milyen csatornákon zajlik, milyen technológia segíti ezt a folyamatot, az gyártó-, illetve cégfüggő, de a fontos az, hogy működik. A mostani androidos hiba azonban – bár nem elsőként, de az érintettek számát tekintve különösen hangsúlyosan – nem ilyen, ugyanis az a lehetetlen helyzet alakult ki, hogy hiába készített már a szoftvergyártó több olyan verziót, melyek tartalmazzák a javítást, hiába szeretnék a felhasználók ezt az új szoftvert használni, a speciális körülmények miatt erre nincs lehetőségük, ugyanis a hardvergyártói oldalról elzárkóznak a támogatás megadásától"

a teljes cikk itt olvasható.

imho máig a legjobb Androidos mobil a Nexus sorozat, a rendszeres upgrade miatt. a korábbi Nexus One is máig upgradelhető a legfrissebb Androidra, az újabb Nexus S mellett. ez sokkal fontosabb érv, mint például a beépített kamera felbontása.

Mi lehet a megoldás?

A Milton Friedmani út
a piac majd megoldja. ha a gyártók frissítések helyett inkább újabb mobilokat akarnak eladni, majd a "mobiltuningolásra" szakosodott kisvállalkozók átvehetik a rendszeres upgrade megoldásának a problémáját azzal, hogy például CyanogenMod hivatalos és nem hivatalos friss verzióit telepítik az Androidos mobilokra. a mai Android usertábor ugyanis már régen túlnőtt azon a geek rétegen amelyik ezt a problémát magának meg tudná oldani. a törvényhozók azzal segíthetnék ezt az utat, hogy garanciaidőn belüli, gyártó által foltozatlan biztonsági hibákkal rendelkező mobiloknál kötelezné a gyártókat a garanciális cserére abban az esetben is, ha ilyen nem hivatalos frissítés miatt téglázódna a telefon. a gyakorlat már ma is ebbe az irányba mutat, ugyanis mobilszolgáltatóktól vett telefonoknál úgysincs kapacitás arra, hogy vizsgálják a garanciában visszavitt működésképtelen mobilok téglázódásának az okát. egyszerűbb cserélni egy másikra.

szabályozott piacgazdaság útja
valamivel talán szerencsésebb, ha a törvényhozók inkább a mobilgyártókat ill. mobilforgalmazókat köteleznék arra, hogy legalább a törvényben előírt garanciaidő alatt rendszeresen és időben kiadják a szükséges biztonsági frissítéseket mobiljaikhoz. a mobilszolgáltatói márkázással ellátott mobiloknál természetesen ez a feladat a szolgáltatókra hárulna. a gyártók pedig eldönthetnék, hogy megéri e nekik nagyobb haszonnal, saját néven mobilokat árusítaniuk vállalva a frissítések költségeit, vagy inkább alacsonyabb árszinten csak beszállítanak a mobilszolgáltatóknak, és az OS későbbi karbantartása így már nem rájuk hárul.
a feleslegesen növekvő e.hulladék visszaszorítása miatt is célszerű volna szabályozással kikényszeríteni, hogy egy fizikailag még tökéletes működőképes állapotban levő okostelefon ne kerüljön a kukába javítatlan biztonsági sebezhetőségek miatt.

végül PC modell is megoldás lehetne.
azaz a PC világhoz hasonlóan külön lehetne választani a hardwaret és a softwaret. megjelenhetnének az Android vagy akár más rendszerű mobilOS gyártók és kereskedelmi disztribúciók, akik valamennyi pénzért rendszeresen frissített mobilOSekkel látnák el a piacot. a törvényalkotóknak ebben az esetben szintén lenne teendője.
imho ez nem lenne túl szerencsés megoldás, a PC modell ugyanis a 80as évekbeli IBM elleni trösztellenes eljárás egyik hosszú távú következménye. az átlagos vásárlók érdekeit jobban szolgálja az egy gyártótól kapott sw+hw, de csak akkor, ha az software oldalon tisztességesen supportált.