"Átfogó programot indít a kormány az informatikus utánpótlás biztosítására"

Címkék

"A felsőoktatás és az informatikai vállalkozások együttműködésére építő program hozzájárul ahhoz, hogy 2020-ig kétszeresére növekedjen az informatikai felsőoktatási szakokra jelentkezők száma [...] Az NFM tavaly novemberében indult projektjének alapja az a kutatás volt, amely szerint a munkaerőpiacról középtávon legalább 22 ezer megfelelően kvalifikált informatikus, elsősorban alkalmazásfejlesztő szakember hiányzik. [...] 15 felsőoktatási intézmény már együttműködési megállapodást kötött a programban való részvételre a lebonyolító Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökséggel (KIFÜ)."

Részletek az Európai Bizottság Joinup blogján itt.

Hozzászólások

Magyarország ebből a szempontból egyfajta "keltetőnek" tekinthető: nagy mennyiségű és jó minőségű IT munkaerővel látjuk el az EU nyugati területeit :-D

Idehaza az informatikusok azért elég jó helyzetben vannak.
Mondjuk 1 heti bérből egy helyi kereskedőnél sokkal gyengébb laptopra futná, mint nyugati kollégának, de ha az ingatlanvásárlást nézzük, akkor már nem olyan reménytelen a helyzet.
(Persze matematikailag szemlélve, magunk mögött lehet hagyni a családot, barátokat, és kint megkeresett bérből idehaza lakást vásárolni.)

"a szabadon flangáló tehenek miatt" legalabb nem tartjak oket alathoz sem melto korulmenyek kozott a szarvasmarha telepeken. Igaz mi nem erezzuk budosnek a teheneket, mert jo kicsi helyre osszezsufoljuk oket messze a civilizaciotol. Valoban, sokkal jobbak vagyunk naluk.
\
-
Go konkurencia kezelés gyorstalpaló

elhamarkodott? nem. altalanositas? persze. koztuk is vannak jo mernokok, en is ismerek... hm, egyet. :) viszont _sokkal_ tobb a rossz, mint a jo. ha veszel egy kosar almat, es majdnem mind rohadt, de az egyik szep piros, attol meg a kosarnak nem fogsz orulni, nem?

a fo problema az, hogy ott ha nem vagy orvos/mernok/epitesz akkor senki vagy, igy a legtobben probalnak IT-val foglalkozni de csak mert muszaj, nem azert mert erdekli oket. az meg, hogy indiabol idekoltoznek es tobb penzt keresnek, szinten ugyanazert van, amiert a magyar szakemberek elvandorolnak: tobb penz, jobb jovokep.

abban tovabbra is biztos vagyok, hogy olcsobban el fog menni dolgozni mint egy magyar nyugatra :)

Egy jo felveteli process utan tenyleg csak a jo indiaiak maradnak. De ha egyszer dolgoztal olyan helyen, ahol boldog boldogtalant felvettek, vagy meg rosszabb: boldog boldogtalannak outsource-oltak (itt mar az angol tudas minosegere is hianyzott egy szures), ott futottal volna olyan kodba, meg olyan furcsa be nem tartott igeretekbe, amit indiaiakon kivul nem sokan kovetnek el.

Azért gondolom, hogy az ebben a programban résztvevő diákok egy pár évig ide lesznek kötve (mint ahogy igyekszenek a többiben is idekötni a diákokat - több-kevesebb sikerrel).

Az elgondolás jó, csak elkésett úgy 10-15 évet ;F Nem beszélve arról, hogy aki jól képzett szakember lesz nem biztos, hogy itteni fizetéssel megelégszik - főleg, ha ki tudja csengetni a röghöz kötés árát.

Haverom lánya is aláírt ilyen szerződést.
Az éven végez, viszont minden nyáron már külföldön dolgozott.
Külföldön már megvan a helye, és az eddig megkeresett pénz egy részéből kifizeti a képzése árát.
Külföldön tanulóként(gyakornokként) többet keresett, mint itthon kereshetne.

"nagy mennyiségű és jó minőségű IT munkaerővel látjuk el az EU nyugati területeit"

annyira, hogy itt már nem marad más, csak a mennyiség. :-D

Nagyon jó lenne, ha nem csak a számokat néznénk, hanem ráfeküdnénk arra is, hogy olyan informatikusokat képezzünk, akik használhatók is. És nem a tapasztalatlanságra gondolok, az egyetemről kiesett fiatalok esetén normális.

Bogyó

Eső után köpönyeg!

A mennyiségi feladatokat automatizálják, már most vannak olyan pozíciók, amik ezért vannak eltűnő félben.

A használható szakiknak meg egyre többet kell tudnia ahhoz, hogy használhatónak számítsanak, és egyre nehezebb lesz belépni ebbe a körbe.

--
Where do you want to go today?
[nobody@salcay:~]$_

Alig várom azt a 22 ezer futószalagon gyártott JS fejlesztőt

--
arch,debian,retropie,osmc,android,windows

„program hozzájárul ahhoz, hogy 2020-ig kétszeresére növekedjen az informatikai felsőoktatási szakokra jelentkezők száma”

Nyilván sok oka van annak, hogy most kevesen jelentkeznek IT képzésre. Az egyik (talán a leglényegesebb) az, hogy valamiért nem vonzó a fiatalok többsége számára az IT. Tehát elsősorban ezen kellene változtatni. Szerintem már az általános iskola felső tagozatában el kellene kezdeni a szakma népszerűsítését. Ha ma nekikezdenek, akkor kb. 12-14 év múlva végeznek az egyetemen a mostani 10 évesek.

A 2020-ra megcélzott 2-szeres növekedés a jelentkezők számában – szerintem – túlzóan optimista. Ehhez a középiskolai képzést is jelentősen át kellene alakítani úgy, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű tanerő is rendelkezésre álljon, lehetőleg minél hamarabb. Illetve a jelentkezők számának akár 10-szeresre növelése is lehet cél, de az igazi kérdés az, hogy a felvételhez szükséges pontszámot megszerzők létszáma milyen mértékben növekszik. Hacsak nem csökkentik a bejutáshoz szükséges követelmények szintjét. Aminek nem sok értelme van, bár ez mostanában nem kizáró ok.

Ezzel szemben most a középszintű képzési rendszert úgy alakítják át, hogy a nem gimnáziumot végzőknek kevés esélye lesz bejutni valamelyik felsőoktatási intézménybe. Ezt még tetézik azzal is, hogy ötlet szintjén már megjelentek olyan elképzelések, melyek szerint központilag szabályoznák (= csökkentenék), az egyes gimnáziumokba felvehető diákok számát, és inkább a szakképzésbe irányítanák át a jelentkezőket. Ahol pedig csökkentik a természettudományos tárgyak óraszámát. Ennek így nem sok értelme van, bár…

"Nyilván sok oka van annak, hogy most kevesen jelentkeznek IT képzésre."

"...valamiért nem vonzó a fiatalok többsége számára az IT."

Most hirtelen nem tudom eldönteni, hogy kómában lehettem egy ideig, vagy egyszerűen csak rosszul emlékszem, de nekem határozottan az rémlik, hogy a felvételi ponthatárok kihirdetése körüli hírekben mindig szerepelt az informatika a legnépszerűbb szakok között.

---
Science for fun...

2016-os (legutolsó) ponthatárok:
SZTE-TTIK A N Á gazdaságinformatikus 280
SZTE-TTIK A N K gazdaságinformatikus 280
SZTE-TTIK A N Á mérnökinformatikus 280
SZTE-TTIK A N K mérnökinformatikus 280
SZTE-TTIK A N Á programtervező informatikus 280
SZTE-TTIK A N K programtervező informatikus 280
ELTE-IK A N Á programtervező informatikus 350
ELTE-IK A N K programtervező informatikus 350
DE-IK A N Á gazdaságinformatikus 291
DE-IK A N K gazdaságinformatikus 291
DE-IK A N Á mérnökinformatikus 290
DE-IK A N K mérnökinformatikus 290
DE-IK A N Á programtervező informatikus 291
DE-IK A N K programtervező informatikus 291

Nekem rémlik, hogy amikor eltés voltam, az infó szakon 140 ember volt, fullon volt az előadó, sőt....
Az másik kérdés, hogy a második évet a harmada kezdte el, mert (én így látom) elüldözték.
Nyilván sokan nem alkalmasak, csak "legyen egy papírom" szaknak nézték, és azt hitték remekül ellesznek az infón, ha fel tudnak rakni egy windows-t, vagy irc-en be tudnak lőni egy eggdrop-ot. De azt kötve hiszem, hogy ez helyből a 2/3 lenne. Egyszerűen szétszopatják őket (is) totál értelmetlen szóró tárgyakkal, amiket a büdös életben nem fognak használni és kirostálják őket. Meggyőződésem, hogy a fele simán eljutna a diplomáig és remek fickó lenne a szakmájában, ha nem szopatják halálra az első két évben.

-42-

'94 tavasza, a szakvezeto, az assembly es a villanytan tanar beszelgetnek:
- Akkor Te Pistam meghuzol harmincat, Gyuri ugy szinten ennyit
- En akkor a maradek felet?
- Jol van Gezam, huzzad.

A kezdo 120-bol a negyedik evre maradtunk 34-en :D

Persze lehet, hogy amugy is kiesett volna a fele, de kb, minden evben lezajlott az elozo beszelgetes csak mas szamokkal. Sot efyszer a villanyos mernokok 95%-at meghuzta a tanar felevkor. Szoltak neki, hogy 10+ emberrel meg kell szuntetni az evfolyamot, ugyhogy engedjen at meg olyan 40-et. Erre azt csinalta, hogy nem a jegyek alapjan, hanem veletlenszeruen kivalasztott negyvenet. Dacbol, hogy neki senki ne mondja meg...

Nem tudom azota mi valtozott :D

Én is tudok hasonlókról :) Meg direkt olyan zh kérdésekről amik véletlenül sem hangzottak el.
Énszerintem a felsőoktatást alaposan át kéne alakítani, mert a büdös életben nem lesz elég szakember, és aki van az is megy innen...
Ezért írtam lejjebb, hogy a hír hallatán kuncogtam egy jót, majd rágyújtottam.

-42-

-1: én dolgoztam olyan tanszéken 3 évet (kb. 8 éve), amiről ilyen hírek terjedtek a hallgatók között. Egy szó sem volt igaz belőle.

Viszont:
- az emberek 60% elhasalt olyan ZH-n, amiben minden feladat szám szerint is megegyezett a ZH előkészítő (gyak. előző) órán leadott feladatokkal,
- a tanszék nem írt új vizsgasorokat 20 éve, mind megvolt a diákoknál a kollégiumban, mégis megbukott az évfolyam fele, mert hibás volt a kollégiumi megoldás (ami ultimate megoldásként volt a HÖK-ösök által osztva),
- több diák is volt, aki szerint a prof. egy Soros/zsidó/Gyurcsány/whatever bérenc és szándékosan nem engedik át őt, mert ő - a diák - túl magyar (az külön szép ívet adott a dolognak, hogy a prof. tagja volt a Professzorok Batthyány Körének, nyilván erről a hallgató nem tudott).

Szóval szerintem itt kb. az van, hogy az emberek max. 20%-a jó matekból és fizikából. Attól nem lesz több, hogy több embert engedünk egyetemre.
--
http://naszta.hu

-1

az ilyen tárgyak oktatói gárdája az egyik, amiket elsőnek basznék ki páros lábbal az egyetemről. mert lehet nyugtatni magunkat, hogy „előző évi zh”, meg „ugyanazok a számok”, esetleg „de az évfolyam fele megértette, nem velünk van a baj”, de...
tapasztalataim szerint ezek azok a tárgyak, amiket:
- általában nagyon kevés ember ért meg (elismerem, mivel „előző évi zh” sokan nem is akarják)
- így nyomás sincs az oktatói gárdán, hogy érthető tananyagot adjon le
- esetleg rendes oktatót állítson ki. mert lehet, hogy Prof. Példa Elemér hatalmas agy a tudományterületén, de ha nem tud három mondatot elmondani a hallgatóságra nézve, akkor tragikus oktató.
- s aki átmegy, az többségében csak azért megy át, mert tökéletesen le tudja írni azt a tegnap este megjegyezett A4-es lapot (vagy kipuskázza a gecibe)

Mindezt azért, mert az oktatói gárda lusta új zh-t/követhető tananyagot összeállítani, szóban vizsgáztatni. Értem én, hogy az egyetemen mindenkinek púp a hátán az oktatás (oktatónak, hallgatónak is), csak a különbség a kettő között, hogy én (hallgató) fizetek ezért közvetlenül/közvetve az egyetemnek.

tl;dr: legyen szíves mindenki szóban vizsgáztatni, mert a fenti kifogás inkább a tanszék önmosdatása, mint a hallgatóknak segítség IMHO.
--
blogom

-1
Egyik vizsga után a tanári szobába belibbent valakinek a titkárnője és a következőt mondta: "most már kezdjetek el buktatni, mert túl sokan mennek át". Erre ment a válasz: "már elkezdtük".
Urban legend is lehetne, konkrétan a legjobb barátom épp bent reklamált és ő hallotta személyesen. Az övét is akkor javították amikor már elkezdték, meg is bukott akkor, azért reklamált bent. Pedig megtanulta az anyagot, értette, ő magyarázta másoknak a koliban, és mégis egyest kapott. Pedig úgy érezte hogy ez reálisan egy négyes-ötös, de ha nagyon gecik se tudnak rá hármasnál rosszabbat adni. Tudtak. Akik pedig vizsga előtt tőle kérdezgettek kb. 50%-ban kaptak kettest, már ha az "elkezdés" előtt lett az övék javítva, mert utána már nem nagyon ment át senki.

Az utolsó időpontra bejelentkezett pótra, a következő pár hétben nem foglalkozott a tárggyal (mert már megtanulta, tudta, az se volt elég), arra elment tanulás nélkül, és pár hét felejtés után és ott kapott egy 4-est.

+1

Ugyanigy jartam jelek es rendszerekkel meg kiencvenixben (96-97 korul). Utoljara tok bebaszva mentem el (kulon kert hogy menjek viszgzni, lasd kesobb), majdnem lerokaztam a tanar gepet (oda ultetett az irodajaban), aztan a vegen kaptam egy otost. Mert o tudta hogy tudom, csak eppen akkor tok reszeg voltam. Meg ugye meg at tudott nyomni par plusz embert. :D
Hozzateszem, hogy akik tok hulyek voltak es en magyaraztam nekik is atmentek kettesekkel elsore (no nem mindenki, csak aki benne volt az elso X-ben).

"mégis megbukott az évfolyam fele, mert hibás volt a kollégiumi megoldás (ami ultimate megoldásként volt a HÖK-ösök által osztva),"

Érdekes, nekem volt olyan tanárom, aki jött, hogy Tomi, te vagy most a koliban a rendszergazda? Nincs ott valami gyűjtögetett anyag? Mert akkor ezt meg ezt ki kéne javítani benne ;)

Régebben volt a HWSW-n is egy cikk erről a kormányprogramról, abban megemlítették a lemorzsolódás problémáját. Van benne valami, én 30 évesen ültem be újra a padba munka mellett, hasonlóan tett még 3 másik kollégám is, már a második félévbe nem jöttek tovább a kollégák, ketten inkább passziváltattak, és megpróbálják jövőre, egy pedig azt mondta köszöni szépen erre nincs szüksége. Üzemeltetésben dolgozunk, fejlesztésben és innovációban lehet hiányozna a tudás.

Anno én is szakközépben végeztem s nem volt földrajz és biológia óránk, kémia is csak két évig.
Szóval ha így nézzük kevés volt a természettudományos tárgy. (Igaz ének se volt, mint a gimiseknek, rajz helyett is műszaki rajz óra volt.)

Matek és fizika volt, meg elektronika, mechatronika, szakmai tárgyak.
Elég jó eredménnyel végeztem el az egyetemet.

Szóval nem feltétlen gond a szakközépiskolák nyomása előre, csak nem mindegy, hogy milyen szakközépiskola, milyen tantervvel és milyen tanárokkal.
Nekünk mérnök tanáraink voltak, többen közülük idős villamosmérnökök, olyan szemléletet és tartást tanítottak nekünk, ami egy életre elegendő.

Nem tudom milyen idős vagy, de egy idealista. Csak halkan jegyzem meg, hogy csak az elmúlt 20 évben egyetlen pártkatonára sem volt jellemző a hosszútávú gondolkodás, tervezés. Ad-hoc ötletelés megy minden vonalon, így itt is.
Persze rá lehet fogni a szagértőknek, hogy ezt nehéz megjósolni, mert az is, de azt kevés tudja hitelt érdemlően lefedni, hogy gyakorlatilag lózungok vannak, nem stratégiák. Igaz így nincs minek megbuknia.

/Amúgy meg, ha cinikus lennék most lenne ideje jót röhögnöm:
(zanza)

"Legyen szabad a munkaerő áramlás! Mindenki ott vállalhasson munkát ahol akar!"

-Az lett. -Ott vállalhat, ahol akar.

"Gyere haza fiatal!"

De nem röhögök./

Félreértés ne essék, nem a liberalizmussal van bajom, mindinkább a tervezetlen, fejetlen, napi árfolyamú gondolkodással. De szívja ezt már az egész világ.

<off><troll>
En nyugodt vagyok. Ez a kormanyzat megmenti az informatikai oktatast, mint a nyugdijat, a hazat Sorostol, stb, stb...
S vegelgyengulesben, change kozepen halok meg valamikor 80 eves korom utan ;)
</off></troll>

Végigolvastam a hírt, kuncogtam egy sort, és most megyek rágyújtok :)

-42-

A diákok létszámának duplázása helyett
- megoldhatnák, hogy ne legyen beszerzési stop egy műszaki egyetemen
- kirúghatnák a kretén kancellárokat
- helyrerakhatnák az átlag 5évente csődbe menő egyetem(ek)et
- rájöhetnének, hogy kisebb létszámú képzésből kéne sok, nem néhány giga-darálóból..

ja és lassan tudatosítani lehetne az összes idiótában hogy olyan nincs hogy ÁJTÍS. nekik 22ezer ÁJTÍS kell. csak olyat nem képeznek sehol.

Attól hogy valaki gép előtt ül nap mint nap attól nem ifómókus.. ..meg.. ..nah.. ..fáj.. ..mi fáj no..

rájöhetnének, hogy kisebb létszámú képzésből kéne sok, nem néhány giga-darálóból..

Beszélj az OECD-vel! Még mindig kevesellik a diplomások arányát. OECD-tagországokban a diplomások aránya
Beszélj a néppel! Sokan igenis egyetemet (főiskolát) akarnak végezni, mert ugyibár a diploma mindenre jó.

Egyébként igen, egyetértek, szerintem sem kellene kb. 35%-ra felvinni a diplomások arányát, miközben szakemberhiányban szenvedünk (villanyszerelő, hegesztő, pék, autószerelő, stb.).

Csak nem ugyanott tanítunk? :-)

(Egyébként jó móka lesz, Palkovics államtitkár úr jóvoltából 700 hallgatót kell laborba ültetni ősszel. Esély nincs a minőségi oktatásra. De azért próbálkozni fogunk. Bár, mint írták feljebb, beszerzési stop van - laborfejlesztés reménytelen -, kancellária van - bürokrácia még jobban lassít mindent. A BME költségvetése mondjuk rendben szokott lenni.)

> (Egyébként jó móka lesz, Palkovics államtitkár úr jóvoltából 700 hallgatót kell laborba ültetni ősszel. Esély nincs a minőségi oktatásra. De azért próbálkozni fogunk. Bár, mint írták feljebb, beszerzési stop van - laborfejlesztés reménytelen -, kancellária van - bürokrácia még jobban lassít mindent. A BME költségvetése mondjuk rendben szokott lenni.)

Semmi extra, a BME ismét eljut a lyukkártyák korába: a hallgatók papíron megírják a programkódot, majd a nekik kiosztott időablakban bekalapálhatják, a futtatás eredményét pedig később megtekinthetik a hirdetőtáblára kifüggesztve. De csak ha hoznak papírt amire az eredményeket ki lehet írni...

Várjunk csak? Jé ez ismerős: India!
(Ott is az van hogy a gép a szűk keresztmetszet, 3+ ember használ 1 gépet, szépen be van osztva hogy melyik műszakban ki dolgozik rajta, és arra vár hogy bekopoghassa a neki aznapra kiadott 1db eljarast)

> 700 hallgatót kell laborba ültetni ősszel.

És magától értetődő hogy 2x annyi hallgatóra ugyanannyi oktató, kevesebb fizetésért mindezt több energiával / magasabb szinten / még több 1-1 személyre jutó figyelemmel, odaadással tudja majd teljesíteni, ezáltal növelve a hallgatók lelkesedését a tárgy iránt; ezzel a képzésen tartva őket, hogy a céloknak megfelelően többen jussanak végül (diplomával a kezükben) a pályára..

"...2x annyi hallgatóra ugyanannyi oktató, kevesebb fizetésért mindezt több energiával / magasabb szinten / még több 1-1 személyre jutó figyelemmel, odaadással tudja majd teljesíteni, ezáltal növelve a hallgatók lelkesedését a tárgy iránt..."

Versenyszferaban ugyanigy mukodik, nem tudom mit csodalkozol :)

A versenyszférában hallottam már olyanról hogy valahol a fizetéseket a felére csökkentették, a munka mennyisége növekedett és volt aki így is maradt: aki eddig sem csinált semmit és ezután se, így továbbra is a semmiért vesz fel egy havi fizetést...

Értelmes, gondolkodni hajlandó embert aki az idő előre haladtával dupla mennyiségű munkát végez a korábbinál kevesebb fizetésért, maximum fanatikusként találni aki a feladatához ragaszkodik..

De azért messze nem normális eset ez ott sem... és itt konkrétan arról van szó hogy a jelenlegi infrastruktúra is recseg-ropog, már rég nincs semmi tartalék a rendszerben..

Kösz a linket, ezt még nem is láttam...

Egyértelmű a cél: az oktatók ösztönzése, a tanári pálya vonzóbbá tétele az iparral szemben, az oktatás színvonalának és minőségének javítása.

*Ha az összes címeres barom aki az oktatást buzerálja, nem tenne inkább egész nap semmit és hagynák élni, tevékenykedni azokat akik hivatástudatból / fanatizmusból csinálják...* - sóhaj