A Zenimax hivatalosan pert indított az Oculus VR ellen a VR technológia miatt

Nemrég volt szó arról, hogy a korábban az id Software-t felvásárló Zenimax azzal vádolta meg az Oculus VR-t, hogy John Carmack közreműködésével jogtalanul VR technológiával kapcsolatos Zenimax szellemi tulajdonokhoz jutott. A Zenimax a vádak megfogalmazásánál nem állt meg, jogi útra terelte az ügyet. A cég bejelentette, hogy pert indított John Carmack jelenlegi munkaadója, az Oculus VR ellen.

A részletek itt olvashatók.

Hozzászólások

A Zenimax bármi pozitívumot tett már le az asztalra?
☼☆♫♪♫♪☆☼
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Megvásárolták a fallout jogokat de nem a céget, miután az csőd szélén billegő Interplay egy évtizede nem volt képes semmilyen értelmes Fallout játékkal előállni.
A Bethesda csinált egy modern követelményeknek megfelelő és rendkívül sikeres új Fallout játékot aminek már folytatása is készült azóta és úton van a következő is.

A Zenimax az anyacég, és a Bethesda a legjelentősebb leánycége. Illetve már az id Software is az övé.

Ha te megveszed a sarki abc-t, és fellendíted, adsz munkát embereknek, a vásárlóid elégedettek, és azt mondják végre milyen jó sarki abc van itt, akkor nem tettél le semmit az asztalra?

---------------------------------------------------
Hell is empty and all the devils are here.
-- Wm. Shakespeare, "The Tempest"

Amennyire tudom, a Bethesda soha nem létezett Zenmaxtól függetlenül. Ők alapították és máig első leánycégük. Gyakorlatilag azonos a Bethesda a Zenimaxszal, csak másoktól eltérően nem közvetlenül a Bethesda vásárol fel más játékfejlesztőket hanem létrehozott maga felett egy holding céget és az vásárolja fel őket.
A Bethesda pedig saját magát tette sikeres céggé. A Fallout világot a szarból hozta vissza a Bethesda, hogy egy klasszikussal éljek. The Elder Scrolls pedig kezdetektől a Bethesda fejlesztése volt. Ez két sikeres számítógépes rpg világ, sok játékfejlesztő meztelenül ugrálna örömében ha csak egy ilyet magénak tudhatna.

Miután belement az Oculus abba, hogy a Facebook felvásárolja semmilyen erkölcsi alapja nem maradt a felháborodásra. Jogi alapjuk eddig sem volt. Rendesen átvágták a kickstarteres támogatóikat, akik egy független céget kívántak támogatni nem pedig egy startupot belökni egy multi karmaiba. Szerintem sokan háromszor is meg fogják gondolni ezek után, hogy támogatnak-e valamilyen Kickstarter projektet.

Amikor valós kész terméket kapsz a Kickstarteres támogatásárt még rendben van a dolog, lényegében olyan mint egy vásárlás hosszú szállítási határidővel. Amikor viszont csak prototípust, vagy még azt sem kapsz a támogatásért akkor meg kell fontolni donációt. Ha nem jár legalább szavazati jog nélküli részvény a támogatás értékének fejében, a minimum követelmény kell legyen valamelyik free licenc a támogatásokból előállított szellemi tulajdonra.

"a minimum követelmény kell legyen valamelyik free licenc a támogatásokból előállított szellemi tulajdonra."

mert?

"Rendesen átvágták a kickstarteres támogatóikat"

Aki nem azt kapta amit igertek inditson pert.

"Szerintem sokan háromszor is meg fogják gondolni ezek után"

Ez eleg nyilvanvalo volt, a hurraoptimizmus nem lesz sokaig tarthato. Bar, ki tudja...

Előfinanszírozásról szól a Kicstarter. De mint tudod aki fizet az rendeli a zenét is.
A jövőben feltételei lesznek a támogatásnak. Nem hülyék, pláne azok a fejlesztők akik támogatták az Oculust.
Olvasgass nyugodtan, elég kemény anyázás ment Oculus miatt, különösen a támogatók részéről.

Alapvető tévedésben vagy szerintem a KS-rel kapcsolatban. A KS a donációról szól, nem elsősorban az előfinanszírozásról. Az előfinanszírozás része kizárólag extra szolgáltatás (pledge). Ha nem így lenne, akkor nem lehetne csak azokat az összegeket felajánlani, ami a pledge-ben szerepel. Ráadásul több olyan alacsonyabb összegű pledge is van, amelyért nem kapja meg a támogató a terméket, csak egy köszönömöt, vagy valami szimbolikus dolgot. Ezt meg elég nehéz lenne előfinanszírozásnak nevezni.
Fejlesztőként és Oculus Rift támogatóként pedig csak annyit tudok mondani azokra amiket írtál, hogy nem emlékszem, hogy nyílt, vagy minden platformról beszéltek volna a srácok. Őszintén megmondom, hogy jobban örülök, hogy így alakult, mintha fél év múlva elfogyott volna a pénzük és bezárnak. Így még lehet belőle "VR forradalom". A kérdés, hogy a FB valóban hagyja-e őket önállóan tovább dolgozni, vagy sem.

_______________________________________________________________________

Android: https://play.google.com/store/search?q=artex+studios
iOS: http://itunes.apple.com/hu/artist/artex-studios-inc./id399983944

Crowdfunding, a pénzt pedig a projekt elkezdésekor és nem befejezésekor kapják meg mint például az utófinanszírozott Eu pályázati rendszerben. Az előfinanszírozás megfelelő fordítás, de ha úgy jobba tetszik: tömeges általi előfinanszírozás. Az, hogy bizonyos támogatás felett jár valami cserébe olyan extra ami nyilvánvalóan a donációs szándékot növeli. Ezért lehet hosszú szállítási idejű vásárlásnak is tekinteni, de csak ott ahol kész terméket kap támogató.

Nem nyíltságról volt szó hanem függetlenségről. A nyíltság a jövőbeli projektél lehet feltétel, ha egyáltalán hajlandó lesz még valaki pénzt adni. Nem lehetsz nagyon otthon a témában ha ennyire keveset tudsz a Oculus felvásárlás miatt botrányról.
A következményekről írtam, és még ez lenne a legkisebb rossz. De valószínűbb, hogy egyszerűen csak lecseng a crowdfunding hullám, és jövőre már csak szép csendben fogja publikálni a Kickstarter a számait.

"A linkelt portfólióját elnézve, nem egy évonalbeli game fejlesztőről van szó. Persze ha a hup-on nincs más akkor a kevés is tűnhet soknak. "

Valóban nem. Még itthon is sok olyan nevet tudnék neked mondani, aki komolyabb tudással rendelkezik nálam. Sőt, az Artex Gamesben, 1999-es megalakulása óta, nem volt olyan sikerünk, mint amilyen például az élvonalbeli Stormregionnek, a Digital Relity-nek, a Mithisnek, a Most Wantednek, meg még lehetne sorolni. Viszont felhívnám a figyelmed arra az apróságra, hogy ezek az élvonalbeli cégek már sehol nincsenek, mi meg még mindig itt vagyunk és folyamatosan alkalmazkodunk, növögetünk, a magunk módján változunk a piac igényeihez mérten. Szóval lehet, hogy nem a legpöpecebb játékokat készítjük, de itt vagyunk és 15 éve megélünk a játékiparból, amit az általad emlegetett élvonalbeliek közül még külföldön is kevesen értek meg, itthon meg még kevesebben. Úgyhogy had ne kelljen már úgy éreznem, hogy nincs közöm ahhoz, amit csinálok, csak azért mert te ezt mondtad! ;)

"Vajon melyik játékához passzolna az Oculus? Költői kérdés, nem kell megválaszolnod."

Az alábbi linkeken a mobil játékaink vannak. Jelenleg is folyik olyan fejlesztésünk, ami OR támogatást élvez. De gondolom ez nem számít. :)

A Google Playen megváltozattuk pár hete a cégnevet Artex Studiosról, Artex Gamesre, itt viszont elfelejtettem megtenni. Most javítottam.
_______________________________________________________________________

Android: https://play.google.com/store/search?q=artex+games
iOS: http://itunes.apple.com/hu/artist/artex-studios-inc./id399983944

" Az, hogy bizonyos támogatás felett jár valami cserébe olyan extra ami nyilvánvalóan a donációs szándékot növeli. Ezért lehet hosszú szállítási idejű vásárlásnak is tekinteni, de csak ott ahol kész terméket kap támogató."

Pont fordítva. Ez egy donáció, amiért bizonyos esetekben (pledge) jár valami. Így pedig ez minden, csak nem vásárlás, hiszen alapesetben nem kapsz semmit a pénzedért, csak támogattál valamit, ahol eldöntheted, hogy kérsz-e cserébe valamit, vagy sem. Nem véletlenül van ott a KS-en sem a "No Reward - No thanks, I just want to help the project." gomb, amikor beállíthatod, hogy mit szeretnél cserébe kapni!

"Nem lehetsz nagyon otthon a témában ha ennyire keveset tudsz a Oculus felvásárlás miatt botrányról."

Nem, nem! Nekem semmi közöm ehhez az egészhez! LOL! :)
_______________________________________________________________________

Android: https://play.google.com/store/search?q=artex+games
iOS: http://itunes.apple.com/hu/artist/artex-studios-inc./id399983944

az biztos, hogy te ott soha életedben nem fogsz összeszedni egyetlen centet sem.

Ezt szerencsere nem te es a tobbi szemellenzos, habos-babos alomvilagban elo szabadsagharcos fogja eldonteni. Na nem mintha jelenleg lenne tervben barmi ilyesmi, szoval akarhogy erolkodom, hidegen hagy :( De ez ugyebar amugy is irrelevans, hiszen nem rolam van szo, hanem az OR-rol.

Egyebkent hadd idezzem a Kickstarter sajat honlapjat:

Project creators set a funding goal and deadline. If people like a project, they can pledge money to make it happen.

Nezzuk a Wikipedia-t:

Kickstarter is one of a number of crowdfunding platforms for gathering money from the public, which circumvents traditional avenues of investment. Project creators choose a deadline and a minimum funding goal. If the goal is not met by the deadline, no funds are collected, a kind of assurance contract. Money pledged by donors is collected using Amazon Payments.

Ennyi. Nem tobb. Vallalkozast szeretnenek inditani, es a hitel vagy a kockazati toke buzlik nekik, ugyhogy kiallnak az utcara tarhalni. Ennyi a Kickstarter. A tobbi altalatok hozzakepzelt marhasagnak semmi alapja az egvilagon.

Nezzuk a jogi felelosseget:

Kickstarter's Terms of Use require creators to fulfill all rewards of their project or refund any backer whose reward they do not or cannot fulfill. This information can serve as a basis for legal recourse if a creator doesn't fulfill their promises.

Az OR rewardjai:

  • special thanks
  • oculus poster
  • oculus t-shirt
  • oculus t-shirt + poster
  • signed oculus t-shirt + poster
  • unassembled rift prototype kit + doom 3 bfg
  • early rift developer kit + doom 3 bfg
  • early rift developer kit + doom 3 bfg + t-shirt + poster
  • signed early rift developer kit + doom 3 bfg + t-shirt + poster
  • 2x early rift developer kit + doom 3 bfg
  • 3x early rift developer kit + doom 3 bfg
  • 5x early rift developer kit + doom 3 bfg
  • studio pack - 10x early rift developer kits + premium support evaluation + doom 3 bfg
  • visit oculus for the day + all of the above

Megmutatnad ezek kozott, vagy barhol a Kickstarter honlapjan a szabalyt arra, hogy:

  • fuggetlen cegnek kell maradniuk (IT szektorban bevalt szokas ugye... /s)
  • szavazati jog nelkuli reszvenyt kell adniuk
  • free licenc alatt ki kell adniuk az IP-t, hiszen ok a Maltai Szeretetszolgalat

Vagy barmelyiket a Ritter altal felsorolt, odakepzelt marhasagbol? Vagy tenyleg ugy erzed, hogy ha ti a HUP-ra bebufogitek, hogy hat annak szerintetek ugy kene lennie, akkor annak hirtelen varazsutesre erdekelnie kene barkit is? Hagyjuk mar... Gelei ratapintott a lenyegre: a Kickstarter fogja ezt a vegtelenul egyszeru celt (=tarhalas), es szepen becsomagolja, hogy az ilyen egyszeruek bekajaljak, hogy valami hu de nemes dolog folyik itt. Ertetek, nektek! Es amig a Vakulj Paraszt System mukodik (mukodik), addig garantaltan sikeres is lesz, hiszen lathatolag a nep imad penzt adni arra, hogy kesobb meg tobb penzt kolthessen (a leendo termekre). Es igy valami nagy reszese lehet, juhu! Mar csak az a kerdes, hogy ha te koltesz, azert miert mas a hibas?

"Amikor valós kész terméket kapsz a Kickstarteres támogatásárt még rendben van a dolog, lényegében olyan mint egy vásárlás hosszú szállítási határidővel."

Egy vásárlás, esetleg végtelen szállítási idővel. Nem egy project kapta meg a pénzt majd nem tett le az asztalra semmit. (Pár kirívó esetet, ahol véleményes, hogy egyáltalán próbálkoztak-e, már be is pereltek.)

"Amikor viszont csak prototípust, vagy még azt sem kapsz a támogatásért akkor meg kell fontolni donációt."
Az első esetben is. Nem sok garancia van rá ugyanis, hogy bármit kapsz a pénzért cserébe.

"Ha nem jár legalább szavazati jog nélküli részvény a támogatás értékének fejében"
Amire te gondolsz az a részvénytársaság meg a tőzsde, nem a Kickstarter...

"minimum követelmény kell legyen valamelyik free licenc a támogatásokból előállított szellemi tulajdonra"
Biztos van ilyen is, támogasd azt.

Kickstarteren elméletileg azért támogatsz valamit mert szeretnéd, ha megvalósulna, nem pedig az ellenszolgáltatásért. Gondolom legalábbis, hogy ennyiféle poszter, meg póló ilyen drágán nem akkora üzlet, hogy tömegek azért fizessenek.

Jelen esetben az idea a megfizethető és jó VR sisak. Ennélfogva egy ilyen felvásárlásnak örülnie kéne mindenkinek mint majom a farkának, elvégre ilyen pénzügyi háttérrel több esélyük van a sikerre.

Egyébként a tett ígéreteiknek, a prototípusok szállításának tudtommal eleget tettek, ennélfogva nem világos mire megy a sírás...

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

A támogatás egy független VR kiegészítőre ment, ami szabadon bármilyen megfelelő rendszerhez csatlakoztatható. Legyen szó PC-ről, Steam Machineról, Ouya-ról, annak kínai Tron nevű másolatáról, akár RPI-ről.
Ez nem a végfelhasználóknak szólt, hanem elsősorban fejlesztőkről. Ők egy prototípust kaphattak, amire utána további befektetéssel fejleszthettek annak reményében, hogy eladhatják sok platformra a játékukat anélkül, hogy ki lennének szolgáltatva egy multi kénye kedvének akár konzolos módon, akár Google/Apple 30% módon.
Ezeket a támogatóit vágta pofon az Oculus amikor eladta magát a Facebooknak. Azt, hogy milyen jó üzletpartner a Facebook játékfejlesztőknek a Zynga szopásai jól demonstrálják.

Még egyszer itt nem végtermékről volt szó játékosoknak, hanem egy kiegészítő eszközről játékfejlesztőknek.
A fejlesztés költsége előre meg lett finanszírozva, mindenki fizetésére előre meg volt a keret és az összes többi költségre is. Teljesen jogos elvárás lett volna a függetlenség fenntartása. Ez valóban nem volt szerződésre lefektetve, hiba volt így támogatni. Le is vonták a támogatók a következtetést.
A nyílt licences publikálás is logikus követelmény ilyen esetben, mivel mindenki előre ki van fizetve úgy fair ha szabad és nyílt licenc alatt elérhető a munka eredménye.
VAGY
Legalább tessék szétosztani a Facebooktól kapott pénzt a támogatók között, a támogatások arányában. Annak ellenére, hogy kezdetben Facebook felvásárlásról szó sem volt ez a korrekt magaratás, ha már eladták magukat.

Ez nem csak az én véleményem, óriási anyázások voltak a támogatók részéről a Facebook felvásárlás után. Teljes joggal. És ennek meg lesz a következménye a Kickstarter jövőbeli hasonló projektjeire nézve. Ha nem változtatnak nem lesznek támogatók.

Visszatérve a cikkre, a Zenimax pedig teljes joggal perel ezek után. Ez már nem egy független Kickstarter startup, hanem a böszme Facebook. Innentől business as usual.
Ha a Bethesda VR kiegészítőt akar a következő Skyrim vagy Fallout játékához (amiknek illik is a profiljába) akkor nem akarnak egyezkedni a Facebookkal százalékokról, ingyen és szabadon akarják az eredeti Oculusnak megfelelően. Természetesen a VR cucc eladása önmagában üzlet a Oculusnak, egy új VR-es Skyrim növeli az eladásait még az Oculus sikeresebbé teszi az új Skyrimet. Kölcsönös haszon... lett volna ha függetlenek maradnak.
Ha pedig a Bethesda Kínában egy Oculushoz hasonló klónt gyártatna a játékához perelne a Facebook? Igen. Hát pont ezért kell már ezt megelőzően neki perelnie és jó esélye is van a sikerre. Carmack túl sokat beszélt.

Sosem gondoltam, hogy Bvikivel egyszer egyet fogok érteni, de az is igaz, hogy részben neked is igazad van. Az viszont nem világos, hogy a FB-nak miért nem célja a nagyobb profit, ami mondjuk pont a platformfüggetlenségből jönne be.
Ha én támogató lennék egy ilyesmi projectben, nem feltétlen várnám el, hogy ők siker esetén visszaadják a pénzt, van részvényeket osztogassanak.
Viszont ha hiányzik egy olyan termék, akár úgyis, hogy én találtam ki, de nincs pénzem megvalósítani, akkor nagyon örülnék, ha valaki más viszont elkészítené, és én ezért fizetnék is neki. Később akár többet is a kész termékért.

Szerintem a crowdfunding inkább erről szól.

A fenti eset viszont erről az oldalról arculcsapás lenne, mert pl. én mint Linux használó, kitörölhetném a Rifttel. Így ez is érthető.

A Valve saját VR cuccát még a nagy OR hullám előtt elkezdték fejleszteni, de az alacsony érdeklődés, és a náluk igen ritka belső hierarchiaviszály viszonylag gyorsan megölte a dolgot.

Carmack már több éve nehezen vehető komolyan. Egyértelműen zseniális programozó. Az utóbbi nyolc évben már nem sok vizet zavart, a kijelentései pedig erősen üzletszagúak lettek. Egy üzletember és egy programozó nagyon ritkán jön össze egy azon emberben. Itt sem vagyok biztos benne, hogy sikerült. Nem csak én vagyok így vele.
☼☆♫♪♫♪☆☼
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Ez az egész végül a szabadalmakra fog kimenni. A Zenimax (Bethesda) nem akarja, hogy ha bejön a cucc akkor szabadalmak miatt egy Facebook méretű multi kezében legyen minden lap és nekik az ő feltételeikhez kelljen igazodniuk.
Mivel volt egy Carmackjuk ez már jó kiindulási pont egy perre. Ha nyitott marad a lehetőség Oculus-független VR-ek gyártására akkor ők már jól jártak. A Kickstarter támogatók felháborodása egyszerűen tény. Ezen vitázni?! Na mindegy. Ahogy látom a hup-on van pár sok szabadidővel rendelkező arc aki mintha élvezetből kötekedne. Szerintem lesznek következményei a jövő hasonló kickstarteres projektjeire nézve adakozási szándékban.

"Ahogy látom a hup-on van pár sok szabadidővel rendelkező arc aki mintha élvezetből kötekedne. Szerintem lesznek következményei a jövő hasonló kickstarteres projektjeire nézve adakozási szándékban."

Hát, persze! :D
https://www.kickstarter.com/projects/805968217/antvr-kit-all-in-one-uni…

_______________________________________________________________________

Android: https://play.google.com/store/search?q=artex+games
iOS: http://itunes.apple.com/hu/artist/artex-studios-inc./id399983944

"Ezeket a támogatóit vágta pofon az Oculus amikor eladta magát a Facebooknak. Azt, hogy milyen jó üzletpartner a Facebook játékfejlesztőknek a Zynga szopásai jól demonstrálják."

Az Oculus témához nem szeretnék hozzászólni, de ez a Zynga-s rész azért így nem igaz. A Farmville nagyon bejött nekik, onnan zsákolták a pénzük nagyját. Jó eséllyel a fb nélkül nem is hallottunk volna róluk...