Engedély nélküli adatközlés miatt vádolták meg egy perben az Apple-t

Címkék

2010. december 23-án class action pert (a "class-action" kereset olyan jogi procedúra, amikor a felperes olyan ügyben kér bírói döntést és jogorvoslatot, amely nagyszámú embert érinthet egyszerre) indított Jonathan Lalo az Apple ellen a San Jose-ban (Kalifornia) található szövetségi bíróságon. A vád szerint az Apple elfogadott olyan iPhone és iPad alkalmazásokat, amelyek a felhasználók beleegyezése nélkül azok személyes adatait továbbítják hirdetési hálózatokhoz.

A vád szerint egyes alkalmazások nem csak olyan információkat közölnek a hirdetőkkel, hogy a felhasználó milyen alkalmazásokat töltött le, milyen gyakran és hosszan használta azokat, hanem közlik például a felhasználó "helyét, korát, nemét, jövedelmét, etnikai hovatartozását, szexuális irányultságát és politikai nézeteit". A felperes megnevezett több, az App Store-ban elérhető alkalmazást is.

A részletek itt.

Hozzászólások

iPhone aktivalaskor be kell irni a jovedelmem, etnikai hovatartozasom, szexualis iranyultsagom es politikai nezetem? Vagy ezeket az infokat honnan szedi?

;)
Na, igen! Az a baj, hogy a legtöbben azt nem értik meg, hogy ezek az adatok nem azért kellenek ezeknek a reklámcégeknek, hogy közvetlen visszaéléseket kövessenek el vele, hanem arra, hogy célzott reklámokat tudjanak küldeni az adott felhasználónak, aminek jóval nagyobb az értéke, mint az általánosnak.
Persze ettől még mindenkinek be kell tartani a hatályos törvényeket.

Ez meg is látszik a forgalmukon xD
http://siteanalytics.compete.com/duckduckgo.com+google.com/

Lenne egy tiszteletteljes kérdésem: ha az end-user nem hajlandó reklámokat nézni, valamint nem hajlandó fizetni sem a mobil alkalmazásokért, akkor a fejlesztő miből is fogja visszakapni a munkája honoráriumát?!

Szerk.: gondoltam, hogy nem fogok választ kapni. :)

Akkor én válaszolok a hozzászólásod első felére: a duckduckgo-t a google-lel összehasonlítani olyan, mint a sarki kisbolt forgalmát a tesco-éval. Mondhatod, hogy biztos a sarki kisbolt csinál rosszul valamit, de a valóságban lehet, hogy a sarki kisboltnak ugyanannyi terméken több bevétele van, mint a tesconak. Akkor végülis ki csinálja rosszul? :)

--
Don't be an Ubuntard!

Köszönöm, de te sem a kérdésre válaszoltál, ugyanis az fenti statisztika nem kérdés volt, hanem tény. A kérdés a hozzászólás második felében volt, amire sem tőled, sem 4fonyától, sem ezqgtouvszfgctől nem kaptam még választ. Mondjuk nem is hiszem, hogy lehet értékelhető megoldást adni a problémára... ;)

Csak nekem tunik hulyesegnek hogy miert az Applet perelik, es miert nem a rohadekokat akik irtak?

Na erre rohadt kíváncsi leszek! A helyzet az, hogy ez alapjaiban forgathatja fel az ingyenes alkalmazások piacát. Ha veszít az Apple, akkor jönnek szerintem sorban a perek az AdMob (Google), TapJoy, inMobi és társaik ellen. Ha pedig nem fognak a hirdetők ennyire pontos adatokhoz jutni, akkor csökkennek majd az eCPM-ek és nem éri meg a fejlesztőknek ingyen adni az alkalmazásaikat. Bonyolultabb kérdés ez attól, mintsem elintézhető lenne annyival hogy "jaj a szemét Apple és társai". Már azért is, mert ugyanez a helyzet Androidon is. De ezt egy másik szálban már leírtam.

A hangsúly szerintem a "felhasználók beleegyezése nélkül" részen van. Ha a program telepítése előtt kiírta volna, hogy "névtelenül(?) kiadjuk az adatait, hogy célzott reklámokat mutathassunk", akkor egyrészt nem jöhetett volna létre ez a per, másrészt az emberek eldönthetnék, hogy mégis kell-e nekik az adott program ezekkel a feltételekkel (esetleg a fizetős változatot választják, amelyben nincsenek reklámok).

Bár gondolom a jogászok beleírták ezt is apró betűsen az EULA-ba, amit nem sokan olvasnak el. Szóval a kérdés inkább az, hogy a vállalatok mennyire tudatosították a felhasználókban azt, hogy az ingyenesség ára a személyes adatok kiadása a reklámozó partnereknek. Ha direkt elrejtették ezt az információt, az valamilyen szinten megtévesztés, így jogos a felháborodás, ha pedig volt korrekt tájékoztatás, akkor a reklamálók maradjanak csöndben.

Nincs okostelefonom, valaki elmondhatná, hogy az egyes platformokon mennyire tájékoztatják erről a embereket.

Szinte 100%-ig egyetértek azzal, amit leírtál.
Talán csak annyiban vitatkoznék ezzel, hogy szerintem nem a platform üzemeltetőjét (kivéve, ha nem iAd reklámról van szó) kellene felelőssé tenni, akármennyire is ellenőrzi a beérkező tartalmakat, hanem a fejlesztőket. De még inkább a reklám aggregatorokat, akik biztosítják a szükésges API-kat, hiszen alapvetően a fejlesztő nem tudja befolyásolni, hogy ezek a fejlesztőeszközök mit küldenek ki az alkalmazásából. Azonban jóhiszeműen feltételezi, hogy mondjuk a Google (AdMob API) nem fog törvényellenesen visszaélni a helyzetével. Ha megteszi, akkor meg kell büntetni. De nem hiszem, hogy mondjuk a PaperTos készítői tehetnének arról, hogy az AdMob, vagy az iAd milyen adatokat küldött ki az alkalmazásból a saját API-jain keresztül.

Az Apple - állítólag - szigorúan ellenőriz minden egyes appot, ami bekerül a store-ba, és sokat visszadob. Ez biztonságérzetet ad a felhasználóknak, és egy erős érv az Apple platformja mellett, a konkurenciákkal szemben.
Ennek fényében - ha már azt az érzést alakították ki az emberekben, hogy erős a kontroll - végülis elvárható, hogy erős legyen a kontroll.

"Végülis" - írom, hiszen nyilván lehetnek az adott apphoz kapcsolódó titkosított protokollok, amiket nem fog tudni akármilyen szigorral sem ellenőrzi az Alma.

Az Apple valóban elég szigorúan ellenőrzi a beérkező appokat, de azt ugye senki nem gondolja komolyan, hogy minden egyes app, minden egyes funkcióját átnézik reverse engineering technikákkal?!
Így is minimum 4-8 napig tart, amíg ellenőrzik, hogy valóban "sandboxban" fut-e az alkalmazás. De nekünk pl. átengedtek egy olyan frissítésünket, aminek az volt a lényege, hogy a 3.x-es iOS-en nem induló játékunkat javítja. A frissítés után sem indult (a mi hibánkból), mégis átment az ellenőrzésen. Viszont egy percig nem rájuk nehezteltem, mert tudtam, hogy mi voltunk a barmok és rontottuk a bullshit generátor által oly gyakran kidobott user experience-t. :)
Ebben az esetben sem elsősorban a fejlesztők vagy az Apple a hibás, szvsz., hanem a reklám aggregátor cégek. Feltéve, ha egyáltalán hibásak és valóban törvényt sértenek. Először várjuk meg a bírósági döntést!

Nem akarom megsérteni az Apple fejlesztői licenc megállapodást, de annyit talán elárulhatok, hogy amikor elküldöd az appodat, akkor rákérdeznek, hogy tartalmaz-e bármilyen titkosítást az alkalmazás.

Az első Apple elleni per aminek minimális értelme is van...