Elindult a Neumann Gép projekt

Címkék

Meglévő és leendő partnereivel együtt a Magyar Debian Alapítvány a SourceForge-on elindította a Neumann Gép projektet, "mely szabad dokumentációkat és más szoftvereszközöket készít az állami és civil szférában tapasztalható számítástechnikai alulképzettség leküzdésére."

A projekt nyitott és reményeink szerint helyt ad bármilyen Copyleft-fejlesztést végző non-profit vagy üzleti szervezetnek vagy kezdeményezésnek a fenti témában a programkódtól a honosításon át a dokumentációig és így tovább.

Indításként a projekt SVN-tárolójába egy, a következő 1 hónapban teljessé váló szabad ECDL 5 tananyag előzetese került fel - ehhez is várjuk a további támogatókat - és reményeink szerint hamarosan érkeznek az új projektek is.

Elérhetőség: http://neumann-gep.sf.net/

Ha szeretnél részt venni a projektben támogatóként, fejlesztőként vagy bármilyen módon, egyszerűen írj a projektoldalról elérhető nyílt fórumon

( http://sf.net/projects/neumann-gep )

vagy a projekt adminnak onnan vagy közvetlenül a

sas 4t 321 hu címre és így Te is részesévé válhatsz a projektben elvégzett munkának.

Hozzászólások

sok sikert hozzája, remélem lesz foganatja a célcsoportban!

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

Szép munka, gratulálok hozzá!
Szerintem amúgy ha már DocBook 4.5-ben van, írhatnátok 5.0-ben is, sok hasznos fejlesztés van benne és a DocBook-XSL csomag támogatja azt is.

A kezdeményezést természetesen nagyon jónak tartom, azonban javaslom, hogy a fenti szlogent:

az állami és civil szférában tapasztalható számítástechnikai alulképzettség leküzdésére

sürgősen változtassátok meg valami ilyesmire:

az állami és civil szféra számítástechnikai továbbképzésére

Jóllehet a szakmánkban járványos, ezúttal próbáljuk meg nem megalázni azokat, akiket tanítunk. Ez nem "számítás" vagy "politikai korrektség", hanem egyszerűen empátia, az oktató korrektsége a hallgatóval szemben.

Bizonyára butának tűnik a kérdés, de mit szól mindehhez a célkítűzésben említett "állam", meg a "civil szféra"?

Konkrétan az érdekelne, hogy született-e valamilyen megállapodás valami központi szervvel, vagy hogy fog ez a dolog működni?

Mi fogja arra késztetni a közalkalmazottakat, hogy használják ezt a tananyagot, és továbbképezzék magukat?

---
Science for fun...

Ha összeállt az anyag, én bevállalom, hogy készítek belőle egy e-learning tananyagot (nem állítom hogy gyors lesz, ez munkafüggő), és hostolom a kiszolgálómon. Akár komplett e-képzéseket is lebonyolíthatunk ebből. Ha érdekel dobj egy privát mailt.

--------------------
E-learning szolgáltatások nyílt alapokon
Weblap és Bemutató rendszer

Nem értek az ECDL-hez és az oktatáshoz, de ez komoly, hogy az egységsugarú usernek tudni kell a CPU részeit (ALU, CU, regiszterek, buszvezérlő)? Operációs rendszer, első lépések: „A nem válaszoló alkalmazás bezárása egy SIGKILL jelzés küldésével lehetséges a rendszermag számára az alkalmazás adott példányának folyamatazonosítójára (PID) hivatkozva.” Csoda-e ha ezt nem értik az alulművelt közszolgák és civilek?

Az ideológiai képzés sem marad el.
„a komolyabb operációs rendszer terjesztések esetén, melyre talán a Debian a legjobb példa”
„A nem-szabad szoftvereknél, ilyen például 1-2 operációs rendszer vagy némelyik alkalmazás a termékazonosító és a regisztrációs szám ellenőrzésével találkozunk, ilyenre kér minket a program. Kerüljük az ilyen szoftverek használatát.”

Nem olvastam el az egészet, csak pár részt, ami megragadta a figyelmemet. Pl. 1.6.1 Szerzői jog. Ezt a fejezetet nagyon át kellene dolgozni. Kétszer is le van írva az a vitatható kijelentés, hogy az interneten található szoftverek többsége szabad szoftver. Durva leegyszerűsítéssel azt állítja, hogy a proprietary szoftverek nem használhatók ingyen. A shareware nem feltétlenül lebutított, mert vannak teljes értékű, de időkorlátos, valamint teljes értékű és csak regisztrálásra buzdító ablakot feldobó shareware-ek is. A freeware-nél jön az újabb tévedés: "a szerző nem engedélyezi a továbbterjesztést" - dehogynem, pont azt szeretné, hogy terjedjen, mint ahogy a shareware-nél is. Tele van az internet shareware/freeware mirror site-okkal, újságok CD mellékleteire felkerülnek stb.

Még egy, nem tartalmi észrevétel: kéne helyesírás-ellenőrzés + korrektúra.

ez egy ECDl anyag - lesz más is - felülről kompatibilis az ECDL követelményekkel - http://ecdl.hu .

'Az ideológiai képzés sem marad el.' - nem .

'Durva leegyszerűsítéssel azt állítja, hogy a proprietary szoftverek nem használhatók ingyen.' - opsz, ha ez így van, hiba, segít, ha megírod, hol, hamarosan átnézi a csapat.

'a szerző nem engedélyezi a továbbterjesztést' - ez példának szánt (számos esetben előfordul, hogy nem engedélyezi a szabad továbbterjesztést csak az eredeti oldalról, csekkolja a csapat.

'helyesírás-ellenőrzés + korrektúra' - bizony, mielőbb, kéne rá ember, tudsz valakit akár az fsf.hu-tól, akár máshonnan? Szuper lenne!

Szervác Attila - http://321.hu/sas

'Az ideológiai képzés sem marad el.' - nem .

A fenti idézet pofátlan agymosás(i kísérlet). Csodálkoztok majd, ha kerülik az emberek? Nem a termékkulcsos szoftvereket, hanem az oktatási anyagotokat.
Akkora batár nagy támadási felületet adtok már csak ezzel a mondattal is, ami elég csúnyán befeketíti az egész tevékenységet...
Etikai felülvizsgálat nem volt? Nevetséges, de úgy néz ki szükség van rá :S

Oktatásban nincs helye az elvakultságnak (máshol se nagyon).
Milyen lenne, ha a gyerekeket az iskolában minden tanár a saját, esetleg szélsőséges politikai szemlélete szerint tanítaná? Lennének olyanok akik érettségin "Sztálin atyánk" mondatokkal tűzdelnék tele az esszéket, mások meg a "hős Mussolinit" dicsőítenék. Jó lenne?

szerk: tévedés ne essék, örülök hogy elérhető végre Linuxon és nyílt szoftvereken alapuló ECDL anyag, csak az ideológiai maszlagot és a szándékos csúsztatásokat ki kéne venni, és kerülni kéne, mert a hitelességét nagyon sérti az egésznek, és sokkal többet árt az ügynek amiért dolgozott, mint amennyit egyátalán használna.
Tudom, sok vizsgaközpontban az "operációs rendszerek" kimerülnek a Win98 és WinXP (jobb esetben legalább DOS és WinXP) ismertetésében, de ahogy a BadVista szánalomkampánynál is kifejtettem, attól mert más ezt csinálja, nem kéne a ROSSZ MÓDSZERT lemásolni.
Ha azt olvasod, Józsi felnégyelte a szomszédját, te is megteszed?

Nem lenne jobb a korrektségben és szakmai tartalom tisztaságában (a pozitív tulajdonságban) versenyezni a piaci ellenfelekkel? Muszáj a félrevezetésben, hazudozásban élen járni?

szerk2: nézd egy átlagember szemszögéből:
- Te, figyelj, xy anyagot ajánlom, mert tele van jó dolgokkal, érthetően fogalmaz, egyszerű felkészülni belőle a vizsgára!
VAGY
- Te, ezt az xy anyagot nem ajánlom, tele van azokkal a linux-szektás mikroszoftellenes baromságokkal amit a sok hülye fórumon is nyomnak, ez az egész linux dolog annyira az elvakult idiótáknak való.

poliverzum könyvével és hozzászólásaival is ez a problémám, lelkes, de minden második mondata az ellenfél (sokszor csupán szubjektív és alaptalan) szapulása. Semmilyen szempontból sem elfogadható stílus.

+1

Az egy dolog, hogy a normál ECDL anyag meg túlságosan Windows-centrikus (vajh' miért is, ki érti?), de ha csinálunk egy szabad alternatívát, az akkor már legyen éppúgy jobb sok szempontból, mint ahogy a való életben jobbak ezek a programok.
Aki ezen ismeretek alapján vizsgázik, úgyis találkozik vele.

—-—-—
int getRandomNumber() {
	return 4;//szabályos kockadobással választva.
}		//garantáltan véletlenszerű. xkcd

A hibák helyét írtam, 1.6.1. fejezet.

A helyesírás-ellenőrzés annyi, hogy hunspellen átkergeted a fájlokat, akár még a build scriptbe is be lehetne építeni egy kivételszótárral, és hibát jelezne, ha valaki új helyesírási hibát tett a dokumentumba. Ez kb. 5 perc, aki még sosem használt hunspellt, annak 15 perc.

A teljes korrektúrázásra nem tudok embert, de ezt meg kéne előzze egy tartalmi rendbetétel, majd egy szerkesztés, hogy olvasható, gördülékeny, tanulható mondatokká legyen formálva az anyag. Ehhez sem értek egyébként.

Találtam még egy érdekeset: fényceruza. Attól eltekintve, hogy az utóbbi 20 évben nem találkoztam vele (PC-re nem is láttam soha), tehát tök felesleges megemlíteni (lyukkártyaolvasó miért maradt ki akkor? :)); a leírás egy az egyben a wikipédiáról van szipkázva (forrásmegjelölés nélkül): http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9nyceruza

"A teljes korrektúrázásra nem tudok embert, de ezt meg kéne előzze egy tartalmi rendbetétel, majd egy szerkesztés, hogy olvasható, gördülékeny, tanulható mondatokká legyen formálva az anyag. Ehhez sem értek egyébként."

Az a gond, hogy az egész vállalkozás koncepcionálisan értelmetlen. (Az LME esetében hozzátehetjük a "már megint" kitételt is.) Itt ugyanis egy könyvszerű oktatási anyagot kellene összehozni, ami ugyan nem föltétlen magányos tevékenység, de nem is csapatmunka abban az értelemben, ahogy sas - ha jól értem - elképzelte.

Könyvet írni együtt legfeljebb 3-4 ember tud hatékonyan, de néha már ez is sok. Ami meg a szerkesztést illeti, tökéletesen reménytelen vállalkozás rendberakni egy olyan anyagot, amit mindenféle fanatikus, önjelölt zsenik lapátoltak össze a Wikipédiáról, a Kommunista Kiáltványból, meg a Micimackóból.

Egyszerűen rá kellene végre jönni, hogy bizottság nem tud lovat tervezni.

---
Science for fun...

A kézikönyv és az oktatási anyag két teljesen eltérő műfaj.

Kézikönyv vagy referencia esetén a fejezetek nem épülnek egymásra, hiszen egy adott témával kapcsolatban egy-egy részterületet mutatnak be, a többi fejezet anyagára pedig csak utalnak. Nem kell tehát, hogy a műnek szigorú logikai íve legyen, így az se gond, ha akár minden fejezetet más ember írt. A szerkesztőnek is csak arról kell gondoskodnia, hogy a hivatkozások jó helyre mutassanak.

Ezzel szemben egy oktatási anyagnak logikai értelemben is kell hogy legyen eleje, közepe, meg vége. Ehhez a szerzőknek általában ismerniük kell egymást, hogy igazodni tudjanak egymás stílusához. Mielőtt bármit csinálnának, eleve kell hogy legyen egy terv, amit megvalósítanak. Ettől lesz meg az említett logikai ív.

Ha interneten összeverődik 20-30 ember, mindenki ír valamit, aztán ezt odaadják egy szerkesztőnek, az legfeljebb annyit tud csinálni, hogy a leadott anyagok alapján ír egy másik könyvet. Ezzel csak két gond van:

1. Nagyjából lehetetlen.

2. Teljesen értelmetlen, ha ugyanis a szerkesztő valóban képes a könyvet ezek alapján megírni, akkor nincs szüksége a többi harmincra. Megírhatja egyedül, sőt, úgy könnyebb dolga van.

---
Science for fun...

Szerencsere az egyszeri naiv userek valoszinuleg nem tevednek a sourceforge-ra, vagy ha megis, az ertelmesebbje valoszinuleg vicces hoaxnak fogja venni, es jot szorakozik rajta. (Tenyleg, nem 'fun' kategoria?)